Je hoeft geen miljonair te zijn Leven op het water biedt ruimte HISWA Man overboord Kosten kun je delen Comfortabel en snel Bootje als bouwpakket Semi-rondspant ftotennieuws uit alle windstreken Hnnr Maarten van de Rakt Van onbemand vaartuig dat tegen de wind in vaart tot fenpersoons zonnecelboot. His- 2006 ontvangt honderden ex posanten uit alle windstreken. De meest curieuze verschijning Hiswa 2006 is de Windvin- |er. Een vaartuigje dat op eigen jacht en onb.emand tegen de mnd in koerst. Hoe ver het ;orat of waar het tegen aan botst, dat maakt ontwerpster fipke Iwersen geen bal uit. Het scheepje gaat gewoon zo a-als het komt. Ik nodig de vin- ia uit om het wrak te repare- i. de constructie te verbete- i, iets toe te voegen, of ook en andere manier te verzinnen de reis naar de bron van de nnd voort te zetten." Het idee sverbluffend simpel. Een wind- polen drijft de schroef aan. Het scheepje kan maar één kant uit, egen de wind in. [wersen is tussen de 375 expo santen in de Amsterdamse beurs hallen een vreemde eend in de iijt. De zeven hallen bieden stee- rast een compleet pakket. Mar- etingmanager Rikkert Graat is rots op de nieuwe zeil- en mo- orjachtmerken die zich aange leid hebben. an de steiger die zoals gebrui- ;elijk dwars door de Eurdpahal Hiswa 2006, van dinsdag 28 februari tot en met zon dag 5 maart in de Rai in Amsterdam. Open van 10 tot 18 uur (donderdag en vrijdag tot 22 uur). Toe gang kost 15 euro aan de kassa. Jongeren (t/m 15 jaar) en bejaarden betalen 10 euro. Meer informatie: ioww.hiswa.nl loopt, pikken ditmaal ook onder meer Linden Jachtbouw, Tho- masz Yachts en Kempers Water sport aan. Qua sloepen dijt het aanbod weer verder uit, met in totaal ruim vijftig verschillende modellen. Graat kondigt meer interactie aan, want dat is wat de beursbe zoeker heden ten dage graag wil. Zo kan deze trapezehangen op een catamaran of aan boord stappen van de ABN Amro One-simulator en ervaren hoe het leven aan boord van zo'n ra cer is. „Op Strand Zuid gaan we een beach-gevoel creëren. Daar simuleren we reddingsopera ties", geeft Graat nog een voor beeld. Solarboot Net zo curieus als de inbreng van Wipke Iwersen is de bijdra ge van de opleiding Maritieme Techniek van de TU Delft. Stu denten tonen de Solarboot en de Wasub. De Solarboot wordt aan gedreven door zonnecellen. De' Wasub is een mini-onderzeeër, door menskracht voortgestuwd. Voorzitter J. Smit van de His- wa-vereniging grijpt aan de vooravond van de beurs de kans het imago een beetje te corrige ren. „Vaak wordt onze branche in verband gebracht met al die botenshows met prachtige jach ten en verre exotische oorden. Het beeld is veel genuanceerder. Natuurlijk zijn die megajachten er. Maar tot de watersport beho ren ook de waterskiërs, de jonge ren in Optimist-zeilbootjes, fa milies die met een huurschip over kanalen en rivieren tochten maken, duikers, wind- en kite- surfers en natuurlijk de wed- strijclzeilers." vrijdag 24 februari 2006 Wie onverhoeds van bijvoor beeld een rubberbootje af kiepert, heeft een dubbel pro bleem. Nat pak én boot weg. Daar zijn oplossingen voor met draadjes, maar het kan ook zon der. En wel met zender-ontvan- gertjes, zoals Mobwatcher. Een exemplaar zit vast aan de mo tor, het andere wordt 'op de man' gedragen. De zender-ont- vangertjes onderhouden drie keer per seconde contact met el kaar via de radiofrequentie 433 Mhz. Als de verbinding wordt verbroken, schakelt de motor zichzelf uit. Dat gebeurt als de drager van de Mobwatcher kop je onder gaat of vijftig meter veiv wijderd is van zijn vaartuig. De Zweedse vinding is ook te gé bruiken als anti-diefstal sys^ teem door middel van de inge bouwde startonderdrukker. Prijs: 525 euro. Meer info: www.datemadirect.nl De kosten van het hebben van een boot staan vaak niet in verhouding tot de tijd die men erop spendeert. Vanuit die gedachte is Boat2share ont staan. Die brengt mensen samen die eigendom en kosten eerlijk samen willen delen. Boat2share zegt de boten en services voor een aantrekkelijke prijs te kun nen aanbieden. De services kun nen variëren van de boot vaar klaar maken tot een gevulde koelkast. Zo komt die sloep op de Friese'meren of nieuwe zeil boot in Griekenland wellicht als nog binnen handbereik. Al van af 70 euro per maand word je mede-eigenaar van een tien-me- ter-jacht. Maar hoeveel dagen je erover kunt beschikken, meldt de 'site er mooi niet bij. Meer info: www.boat2share.com Ons nieuw vlaggenschip is een uiterst elegante coupé voor comfortabel en snel reizen, ook met een kleine crew, meldt Polyarc Yachting. De nieuwe troef, Etap 46 DS is ontworpen door het vermaarde Von Ahlen uit Hamburg. Dus zit het met de zeilprestaties wel snor. Plet schip is onzinkbaar (waar heb ben we dat vaker gehoord?) en perfect afgewerkt. Binnenin heeft Stile Bertone, bekend uit de Italiaanse auto-industrie, zich uit mogen leven. Dus is het interieur stijlvol en eigentijds te noemen. Goed toeven moet het zijn in de panoramische salon. Prijs: 460.000 euro. Meer info: www.polyarc.nl ■Nederland telt 400.000 pleziervaartuigen, ka no's, roeiboten en surfplanken. Eén op de tien Nederlanders doet één keer per jaar actief aan watersport. ■in de watersportindustrie gaat per jaar 1,7 mil jard euro om. - In deze sector werken 19.000 mensen. - Per jaar worden in Nederland tweeduizend sche pen gebouwd, vooral motorboten. Daarvan gaan er achthonderd naar het buitenland. - Per jaar worden er zesduizend schepen geïmpor teerd, overwegend zeiljachten. De Europahal, het middelpunt van de Hiswa Een Optimist-zeilbootje als bouwpakket. Met cle Opti- Kit is het bouwen een fluitje van een cent. De klusser moet de voorgefreesde rompdelen in elkaar schuiven en de uitsteken de delen simpelweg afzagen. 'Glide and glue', heet dat sys teem oftewel schuiven en lij men. Naast wat houtklemmen, een vijl, zaag en wat schuurpa pier heeft hij niks nodig. Een ki lo lijm wordt meegeleverd. Prijs: 485 euro. Meer info: www.sloepje.nl Uit Sneek komt de Vivante 42, een semi-rondspant mo torjacht met waaiersteven zoals dat in schippersproza heet. Het valt op met zijn strakke vormen en materialen als Amerikaans notenhout, alcantara, leer, Co- rian en veel rvs details. Geen recht-toe recht-aan kranen, was bakken en douchekoppen, maar Italiaans design. Een bank en fauteuil zoals thuis, een kom buis met een 150 liter grote koel kast, grote bedden, royale tafel waaraan je met gemak met vier man kunt eten. De 6 cilinder Jo hn Deere-motor is uitgerust met een Parker hydrauliekpomp van 105 cc. Van dubbel glas tot cen trale verwarming, het zit er alle maal in. Prijs: 380.000 euro. Meer info: www.vivante-yachts.nl door Maarten van de Rakt Nederland telt pakweg een miljoen watersporters. Een bont palet zeilers, schippers, surfers. Vijf hun ner praten over hun passie en illustreren deze met een fo to uit eigen album. hebben een mooi plekje in Aalsmeer. Allebei haalden we het vaarbewijs. Dat is hard no dig gebleken, want varen is geen autorijden. Voor een brug liggen wachten bijvoorbeeld, valt niet mee. Aanmeren is ook een techniek apart. Sinds de aankoop, medio maart, is er een heel nieuwe wereld voor ons opengegaan. We wisten niet dat Nederland zo mooi was. 's Zomers gaan we lange weekeinden weg. Alles wordt erop afgestemd." ,,We varen bijvoorbeeld naar de Kaag, de Braassem of Am sterdam. De Kaag is erg mooi, zo oerhollands. Binnen twee uur ben je onthaast. Een vakan tiegevoel, dat krijgen we er van." gels houden. Als de vlieger recht boven je staat, dan ben je als het ware een anker. Hangt-ie recht voor je neus, krijg je te maken met de meeste trekkracht. Het -is een sport waarbij je al je spieren ge bruikt. Het vereist een enorme coördinatie. Het vergt veel van je, ook durf. Het ziet er elegant uit en zo voelt het ook. Ik heb een zware kantoorbaan. Dan is dit heel ontspannend. Als ik na het werk naar Muiderberg ga, zie je daar geen jonge gasten wat je misschien zou verwach ten. Het is ook best een dure sport. Je bent zo enkele duizen den euro's kwijt. Daarom zie je de tweedehandsmarkt van de grond komen. Mijn kite-pakke- tje neem ik overal mee naar toe. Van Tarifa in Zuid-Spanje tot Dubai." Downwinders „In november zat ik in Brazilië. Dat was de ultieme ervaring. Elke dag wind van 9 tot 4 uur, krachtig en constant. En dan downwinders maken. Met de wind mee langs de kust, vijf tien kilometer verderop." De Brandsma-vlet van Boukje Woelders De Searay van Harry van Rhijn Harry van Rhijn (45)*uit Noord- wijk: „Tijdens een tripje in Zuid-Frankrijk hebben we het virus opgelopen. In de jacht havens zagen we zulke mooie boten. Toen we ons gingen oriënteren, viel het oog op een Searay. Zelf kom ik uit het windsurfen en katamaran zei len, maar we zochten iets voor ons samen. Ik wilde een sportie ve boot, wel met alle comfort en gemakkelijk in het onder houd. De Searay heeft een Ame rikaans lay-out, dus veel ruim te. Het gangpad en de inloop naar de kuip zijn lekker breed. Alles zit erin, zonnedek, wc, douche, keukentje. Je kunt met vier man op stap. Een ligplaats vinden, viel nog niet mee. We Jeroen Bok (36) uit Amster dam: „Een kite kan zoveel kracht genereren, dat kun je je niet voorstellen. Maar de lucht in, dat ga je niet zo snel. Dat is een vooroordeel. De sport wordt als heel gevaarlijk ge zien. Ongelukken hebben dat imago in de hand gewerkt. Maar je moet je wel aan de re- Boukje Woelders (38) uit Har- denberg „We hebben een huis op water, een Brandsma-vlet van 11,5 meter. Een stalen, ro buuste, stabiele boot. Compleet met magnetron, wasmachine, douche. Ik ben best een beetje luxedier. We hebben hem zelf laten bouwen. Dan kun je hem helemaal naar je hand zetten. Mijn man en ik werken allebei, anders was het voor ons niet weggelegd. In het weekend ma ken we vaak tochtjes vanuit Sneek, waar de boot ligt. Veel mensen mijden Friesland in de zomer, omdat het er te druk is. Zo'n Sneekweek vind ik bij voorbeeld juist een gezellige be levenis." „In onze vakantie gaan we ver der weg, richting België tot aan Frans Jansen (41) uit Den Hel der: „De liefde voor de zee is met de paplepel ingegoten. Ik kom uit een varende familie. Mijn grootouders zaten op de binnenvaart. Vakanties op het water waren altijd dikke pret. Het was niet vreemd dat ik naar de marine ging in Den Hel der. In de officiersopleiding heb ik kennis gemaakt met zei len op zee. Gaandeweg is alles om de watersport gaan draaien. De Winner 10.10 is on ze derde boot. Ik houd van hard zeilen, maar mijn vrouw houdt juist niet van jakkeren. Dus zochten we een boot die dat allebei kan. Ieder vrij week end zijn we op de boot te vin den." Uitvalsbasis »Den Helder is een ideale uit valsbasis. Je bent zo op de Noordzee, Waddenzee of IJssel- meer. De geweldigste ervaring 's 's nachts op zee, motor uit, lichtjes aan. De vrijheid die je dan ervaart. Ik zet mijn mobiel tje ook uit. De weidsheid op zee 's indrukwekkend. Heerlijk is het om" te jagen, kijken hoe Frans Jansen: „Ieder vrij weekend zijn we op de boot te vinden." Jeroen Bok in Dubai de Franse grens. Dat is super. Je vaart door een heel ander landschap, krijgt te maken met hoogteverschillen en impone rende scheepsliften. Ik ben op gegroeid met bootjes. Mijn ouders zaten op de binnen vaart. Toen ik zes was, zocht mijn vader werk op de wal. We zijn een jaar met een caravan op vakantie geweest, maar daarna werd het al gauw een bootje. Mijn man en ik hebben vier jaar gezeild. We waren niet echt verwoede zeilers. Dat gehijs aan die touwen en dro gen van zeilen, vonden we maar niks. Het water trekt ons aan, het is een soort virus. Je bent dichtbij de natuur. We ge nieten enorm van de rust en ge zelligheid." hard-ie kan. Niets moet, ik laat me niet dwingen door de tijd. Desnoods kom ik een dag later thuis. Mijn baas houdt daar ook rekening mee. De vrijheid is mij erg veel waard. Het is een kwestie van keuzes maken. Wij hebben geen duur huis. Ik zal eerder de auto'eruit doen dan de boot." Gezelligheid is voor de familie Van Houten het belangrijkst. Pieter van Houten (60) uit Cru- quius: „Het schip is wel zee waardig, maar de bemanning niet. Langs de kust varen dur ven we niet. Dat is ook niet comfortabel. Vanuit onze woon plaats Cruquius varen we bij voorbeeld richting Friesland. In een paar dagen zijn we in de kop van Overijssel. En dan sloe pen we daar een beetje rond. Gaan naar Lemmer en via de Randmeren weer terug. In de zomer willen we naar de Bies- bosch." Ringvaart „Een jaar of tien geleden zijn we met een sloep, een Inter- boat, begonnen. We wonen aan de ringvaart rond de Haarlem mermeer en hebben altijd roei bootjes of kleine zeilbootjes ge had. Maar we wilden langere tochten gaan maken. Toen gin gen we kijken wat er zoal te koop was. Dit is onze tweede sloep. Hij is iets groter, heeft iets meer comfort. Met een toile tje, koelkast erin, stromend wa ter en een ruim zonnedek. Je kunt er ook in slapen. Het is een ideale boot. Hij is laag, dus je kunt naar rustige plekken waar grotere boten niet kunnen komen. De gezelligheid met gas ten aan boord is belangrijk. En de vrijheid natuurlijk. Plus het gemak, want de boot ligt gewoon achter ons huis. Je houdt altijd wel wat te wensen, maar daar ben ik niet direct mee bezig. Misschien kopen we over een jaar of vijf een grote re. Met vaste slaapplaatsen en een vaste douche. Maar dan praat je ook over een duurdere klasse."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 9