Auto
Voorkom levenslang,
zetje kind vast
33 24 en 25 febt: a.^
id
il:
VEILIGHEID
VW brengt wapen in stelling tegen de Kia's
Mercedes-Benz doet de
bplamp dunnetjes over
hfs
in samenwerking met O AutoTrack.nl
Bijdehand
Top occasions
onder 10.000,-
net 100% zekerheid
en tot 20%"korting!
Tot 18 kg
Kleine mensen
Uitzonderingen
us en taxi. Kinderen vanaf drie
leaa ^aroud wel zo veel mogelijk
lCtl® achterin, in de gordels.
Is het uw beurt om de kinderen
naar sportwedstrijd of school
feest te vervoeren? Kids vanaf
driejaar oud mogen dan
achterin gewoon in de gordels
worden vervoerd. Let wel:
incidenteel, alleen over korte
fstand. Uw eigen-kinderen
loeten ook dan verplicht in een
md,ï tod-
Ineen oude auto zonder
iordels achterin mogen kinderen
anger dan drie jaar niet worden
DO-00 (ervoerd.
shanl 'Veelal passen slechts twee
inderstoelen op de achterbank.
Eenderde kind mag dan in de
vergebleven gordels worden
ervoerd. Die moet dan wel drie
sar of ouder zijn.
j
Koop een kinderstoel bij de
,J specialist. Neem auto en kind
nee om te passen en proberen.
'Zet een baby- of peuterstoel
tltijd stevig en recht met de
irdels vast en trek ook de
irdels in de kinderstoel zelf
9oed aan. Bij een peuterstoel
poet er net een hand tussen
inden gordel passen. Een stoel
Ktlsofix bevestiging (zie
fbeelding rechtsboven) is
ostbaar, maar wel extra veilig.
Vervang de stoel na een
ongeluk of als hij zes jaar oud is.
Uw kinderen mogen vanaf volgende week al
leen nog in een goedgekeurd en passend stoel
tje in de auto. Gezeur, vindt u? Het is anders
wel een zaak van leven of dood.
Door Rob van Ginneken
aarom eigen
lijk al die
drukte over
loszittende
kinderen in
de auto? En over baby's die ge
zellig voorin bij moeder op
schoot zitten? De knalharde cij
fers van botstesten werken ver
helderend. Tijdens het optrek
ken bouwt een auto 'bewegings
energie' op en dat geldt ook voor
de inzittenden. Die energie
komt letterlijk en figuurlijk
met één geweldige klap vrij
wanneer de auto ergens tegen
aan botst. Alles wat niet secuur
in de gordels zit, ondergaat de
dramatische gevolgen.
Al bij 50 kilometer per uur ge
beuren onvoorstelbare dingen.
Neem de los bij moeder op
schoot zittende baby van zo
juist. De spruit wordt door de
klap met bruut geweld uit de ar
men van zijn moeder gerukt.
Vasthouden is onmogelijk,
want die baby van tien kilo
gram 'weegt' er opeens 450! Het
klinkt cru, maar met diezelfde
kracht wordt de baby dus tegen
dashboard of voorruit gekata-
pulteerd. Rijdt u twee keer zo
hard? Dan zijn de krachten niet
twee, maar vier keer zo groot.
De keuze is helder. Het kind in
zijn stoel door de gordels laten
opvangen? Of het risico nemen
dat hij met ongelooflijke
kracht wordt gelanceerd? Ba
by's, peuters en andere koters
profiteren alleen van de veilig-
heidsteclmiek van moderne au
tomobielen als ze solide wor
den tegengehouden. Net als wij
zelf trouwens.
Levenslang
Mede daarom bent u vanaf 1
maart wettelijk verplicht om
kinderen tot een lengte van 135
centimeter in een speciale kin
derstoel of op een zittingverho-
ger te vervoeren. Wie zich daar
niet aan houdt, riskeert een
boete of levenslang. Die boete
van 75 euro is nog te overzien,
levenslange wroeging om een
kinderleven niet.
De kleintjes moeten in een
goedgekeurde en passende
stoel worden vervoerd. Het eer
ste is simpel te controleren via
het Europese lceuringslabel
'ECE R44/04' of het wat oudere
'ECE R44/03'. Maar het kiezen
van een geschikt zitje vergt
meer aandacht. Er bestaan ruw
weg drie groepen: voor baby's,
peuters en wat grotere kinde
ren. Naarmate een kind groter
en zwaarder wordt, stelt dat an
dere eisen aan het zitmeubel-
tje.
Baby's tot een kilo of dertien
moeten achterstevoren worden
vervoerd. De reden is simpel:
hun babyhoofd is relatief groot
en het jonge nekje extreem
kwetsbaar. Je moet er dus niet
aan denken wat er kan gebeu
ren wanneer het hoofdje met
tientallen keren zijn eigen ge
wicht naar voren klapt. Zelfs
een snelheid van 30 km per uur
kan al fataal zijn. Daarom zet
ten we de allerkleinsten bewust
andersom in de auto. Het baby
stoeltje vangt het geweld op en
verdeelt de krachten. De kans
op letsel is dan liefst 90 procent
kleiner.
Mokerslag
Vanwege diezelfde kwetsbaar
heid mag een baby nooit voorin
voor de passagiersairbag zitten.
Ook al is de verleiding nog zo
groot om junior 'veilig' naast je
te zetten. Een airbag ontplooit
zich bij een botsing met enor
me kracht en een fenomenale
snelheid van 300 km per uur.
Dat vangt een volwassene per
fect op, maar betekent voor een
zuigeling een dodelijke moker
slag. Zelfs op een uitschakelba-
re airbag mag u nooit vertrou
wen, zeggen specialisten. Er
zijn voorbeelden bekend dat de
luchtzak toch 'plofte'. Of drama
tischer nog: weer door pa was
ingeschakeld. Een baby hoort
daarom achter in de auto. En
nergens anders.
Een grotere, voorwaarts gerich
te kinderstoel is de volgende
stap in de evolutie. Voor peu
ters en dreumesen tot zo'n 18
kilo en ongeveer vier jaar. Een
goede leidraad: het wordt tijd
voor zo'n stoeltje zodra hij met
zijn hoofdje boven de 'achterste
voren stoel' dreigt uit te groeien.
Zo rond zijn vierde jaar gaat de
kleine gebruik maken van de
normale autogordels. Totdat
het kind de wettelijk vereiste
lengte van 135 centimeter niet
heeft bereikt, hoort het op een
zogenaamde zittingverhoger
thuis, met rugleuning en zijde
lingse bescherming. Die verho-
ger zorgt er voor dat het schui
ne deel van de gordel keurig
over de borst wordt gevoerd en
het horizontale deel over de
heupen. In sommige auto's kan
een verhoger zelfs bij kinderen
tot 150 centimeter lengte nood
zakelijk zijn om te garanderen
dat de gordels niet over hals en
buik lopen.
Anderhalve ton
Nog een keer griezelen? Pro
beer u voor te stellen wat er bij
een botsing met 50 km per uur
met een twaalfjarig land kan ge
beuren. Hij wordt dan vooruit
geworpen met een kracht alsof
er een middenklasse auto op
hem of haar landt. Anderhalve
ton! Dan hoeft toch niemand
meer uit te leggen waarom de
gordels beter niet over kwetsba
re plekken als hals en buik kun
nen lopen? Alleen omdat we
niet de moeite hebben geno
men een zittingverhoger te
plaatsen?
Meer info: www.kinderzitjes.nl. Heeft
u een sterke maag, kijk dan op www.
kampioen.anwb.nl wat er al bij 25 kilo
meter per uur met een kind gebeurt.
Door Rien van der Steen
Hij heet het antwoord van VW
te zijn op de Koreaanse mi-
di-suv's als de Kia Sportage en
de Hyundai Tucson. Volkswa
gen heeft zich te lang de kaas
van het brood laten eten, vindt
de nieuwe topman Wolfgang
Bemhard (ex-Chrysler).
De Concept A die Wolfgang af
gelopen week in Berlijn voor
reed, houdt het midden tussen
een sportwagen en een middel
grote luxe-jeep. Een crossover
heet dat.
Leefruimte
De Concept A belichaamt Volks
wagens nieuwe kijk op stoer de
sign en komt begin 2008 op de
markt. De sterk omlaag wijken
de achterkant zal dan veel rech
ter zijn geworden met het oog
op de leefruimte in het voer
tuig.
Of de achterportieren zoals in
dit rijdende prototype vanuit
het midden blijven openen is
twijfelachtig. Hij ontbeert daar
door de middenstijlen. De auto
heeft een sterk vormgegeven
neus en is een stuk groter dan
0113-315680
1 /-fcw-pzc-nl/aut0
n .mail: redactie@pzc.nl
U ijs,bus 31,4460 AA Goes
ijvertentie-exploitatie:
bord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
^uws-Vlaanderen: 0114-372770
yionaal: 020-4562500
rjjdag 24 februari 2006
L
A^P
^IL
ien&
Q) Wetgeving kinderzitjes
De hoofdregel per 1 maart: een kind mag niet langer los worden
vervoerd. Kinderen kleiner dan 135 cm moeten in een goedgekeurd
en passend stoeltje of een 'zittingverhoger'. Een driepuntsgordel
mag niet meer als heupgordel worden gebruikt.
'n® lercedes-Benz heeft een nieu-
NJJ f generatie koplampen. De
®pen passen zich bij de rij-
weersomstandigheden aan.
Et systeem kent instellingen
»r bijvoorbeeld ritten buiten
bebouwde kom en autosnel
wegen, maar ook bocht- en af-
sgverlichting. Het is gekop-
ij3 E'd aan de bi-xenon-lampen
ter2 ie als optie in de E-Klasse wor-
geleverd.
J0J k snelweg-stand wordt boven
lijg e 90 km per uur automatisch
e zij ttwee stappen geactiveerd. In
eerste stap wordt het vermo-
nvan de xenon-lampen opge-
.lidiï Xrd van 35 naar 38 watt, ter-
jat! ijl boven 110 km per uur de
ndisper lichtbundel wordt ver-
De bestuurder kan hier
door tot 50 meter verder zien.
Later wil Mercedes de nieuwe
lichtfuncties koppelen aan
led's. Die hebben minder ruim
te nodig, zijn duurzamer en ma
ken een adaptieve groot-
licht-functie mogelijk.
Een camera achter de voorruit
kan dan de lichtsterkte aanpas
sen aan tegemoetkomend ver
keer. Led's in remlichten ma
ken het vervolgens mogelijk de
vertraging van een voorliggend
voertuig te meten, zodat je au
to zelf kan bepalen hoe hard je
moet afremmen. Dat helpt
kop-staart-botsingen voorko
men.
Nachtogen symboliseren het
licht dat Mercedes is opgegaan.
De lijnen die de Concept A laat zie
een Golf, maar iets kleiner dan
een Touran. Grote wielen en
een wielbasis van 2.60 meter
horen bij modern design.
Twee turbo's
Vierwielaandrijving is vanzelf
sprekend en de aandrijving
kennen we ook van de huidige Pa
komt voor rekening van de mo
tor uit de Golf GT met twee tur
bo's, eentje aangedreven door
uitlaatgas, de andere mecha
nisch.
Binnenin vinden we hetzelfde
overzichtelijke Multi Media Inter
face bedieningssysteem dat Au-
at en de cabriolet Eos.
di tegenwoordig toepast.
Volgens Wolfgang Bernhard
moet VW nodig het modellen-
aanbod opfrissen en vooral ver
breden, wil het bij de les blij
ven als grootste Europese auto
fabrikant. De Concept A is een
eerste aanzet daartoe.
De achterbank is de veiligste
ilek voor kinderen. Kinderen
lanaf zo'n 12 jaar kunnen als het
moet wel voorin bij een auto met
passagiersairbag.
"Kinderstoeltje niet op de
passagiersstoel voorin plaatsen.
Zeker met airbag(s) kan dat
er levensgevaarlijk zijn, vooral voor
een baby in een achterstevoren
geplaatste stoel. Vertrouw niet
opeen uitgeschakelde airbag.
opis
Q Aanraders
Veel nieuwe auto's
hebben Isofix: 6 mm
dikke bevestigingsbeugels.
Zitje achterstevoren op
de achterbank
Reden: de nek van de
baby is te zwak om de
klap van een frontale
botsing te verwerken.
Stap dus ook niet te
snel op een 'grotere'
stoel over.
Bij kinderen (of
volwassenen) van 135
cm groot is het in
sommige auto's beter
nog steeds een
verhoger te gebruiken
indien de gordel
anders over de nek
loopt. Soms is dat zelfs
nodig tot 150 cm.
Peuterstoel
Goed bevestigen,
gordels stevig
aantrekken.
Zittingverhoger met
rugleuning
Beschermt kind ook bij
zijdelingse botsingen
en zorgt voor een
goede geleiding van
de gordels over
heupen en borst.
Het schuine
mag nooit over
de nek lopen.
Amhtwy Fokkersu-jwu Goes
Tel. 01ÏS-275757 - wrw aiuo&acovos.nl
De Peilstok
De sportwagenmerken zitten in de lift.
Het Nederlandse Spyker breidt de pro
ductie uit, de verkopen van Lamborghini trek
ken aan en Porsche schrijft mooie cijfers. Wat
is voor u nu de koning onder de sportwa
gens? Porsche, Lotus, Spyker of toch Ferrari?
Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Oogmerk
Omdat één op de acht automobilisten
onverantwoord slecht blijkt te zien,
vroegen we u wat de beste remedie zou zijn.
Laat automobilisten elke vijfjaar de ogen
testen, vindt meer dan de helft van de stem
mers. Een verplichte ogentest bij het behalen
van het rijbewijs kan maar 14 procent beko
ren. Vier procent ziet nergens iets in.
Wat te doen tegen
slechtziende automobilisten?
O Om de vijf jaar ogen testen
Verplichte oogmeting bij rijbewijs
0 Een flinke campagne
(3 Politiecontroles net als bij alcohol
0 Verplichte ogentest bij verzekering
Geen maatregelen nemen
O Jan Merkx, Nederlandse Unie van Optiekbedrijven:
„Wij pleiten al jaren voor meer ogentests. Neder
land is nooit verder gekomen dan de bekende test met
het nummerbord: hand voor een oog en lezen maar. Een
verplichte vijfjaarlijkse test is ook haalbaar want er zijn
genoeg opticiens en optometristen. Ik snap ook niet dat
de regering zoiets niet invoert. Het lijkt me logisch dat
het verkeer gebaat is bij automobilisten met goede
ogen."
E-bikes testen, iets voor u?
Elektrische fietsen zijn er genoeg, maar welke is nou
de beste en rijdt het lekkerst? Op zondag 2 april
kunt u dat helpen uitvinden in de grote E-biketest: de
krant wil dan een dag lang tien nieuwe fietsen met zo'n
'elektrisch windje in de rug' aan een praktijktest onderwer
pen. Dat gebeurt op de wielerbaan in Amersfoort. Iets
voor u? Meld u dan aan door een kaartje te sturen naar:
GPD o.v.v. E-biketest, Postbus 719 5000 AS Tilburg.
Aanmelden kan ook via www.elektrischefietsen.com,
rubriek Testpersoon. Graag met motivatie waarom u
mee wilt doen aan deze test. De uitverkoren juryleden
krijgen voor 18 maart bericht over het programma op
zondag 2 april. Deelnemers komen op eigen gelegen
heid, voor de rest wordt gezorgd.
Gsm-verzoekplaten
Het mobieltje lijkt hard
op weg een almachtig
medium te worden. Het
nieuwste bewijs: een
SMS-dienst genaamd Car-
spotter die u bijstaat bij de
aankoop van een tweede
hands auto'. U sms't een
kenteken en ontvangt
bouwjaar, nieuwwaarde en
actuele waarde van de be
treffende wagen terug. Een
tweede berichtje infor
meert u over topsnelheid
en cilinderinhoud. Leuk
ook voor de nieuwsgierige
mens: de auto van de baas
of buurman heeft immers
ook een kenteken. Initia
tiefnemer Jan Klestadt:
,,De helft van de klanten
gebruikt de dienst als firn,
de andere helft overweegt
serieus een auto te kopen." Carspotter werkt voor auto's
tot zo'n tien jaar oud. Een sms-je kost 1,50 euro.
SMS-instructies en voorwaarden op www.carspotter.nl
Carspotter op je gsm.
Opel reclamekampioen
Opel voert de lijst aan van automerken die in Neder
land het meest aan reclame besteden. Opel stak in
2005 volgens branchekrant Automobiel Management 29
miljoen euro in reclame, 656 euro per verkochte auto.
Tweede was Renault, met ruim 20 miljoen en 509 euro
per verkochte auto. Derde Peugeot (18,5 miljoen, 466 eu
ro per auto), gevolgd door Citroen en Toyota. Per ver
kochte auto voert Lexus de lijst aan met 5.100 euro recla
mekosten per stuk, gevolgd door Cadillac (4.075 euro),
SsangYong (3.348 euro), Smart (1.091 euro), Kia (1.039 eu
ro) en Chrysler (1.007). Opel verloor zijn marktleider
schap eind vorig jaar aan VW, dat maar 8,3 miljoen uit
gaf aan reclame, en dat is niet meer dan 186 euro per
verkochte auto.