Leven op het water biedt ruimte
pzc
Je hoeft geen
miljonair te zijn
Man overboord
Kosten kun je delen
Comfortabel en snel
Bootje als bouwpakket
Semi-rondspant
HIS WA
ïïotennieuws uit alle windstreken
ïTan onbemand vaartuig dat
V legen de wind in vaart tot
lenpersoons zonnecelboot. His-
n 2006 ontvangt honderden ex-
jdsanten uit alle windstreken.
Oe meest curieuze verschijning
jpHiswa 2006 is de Windvin-
hs. Een vaartuigje dat op eigen
jracht en onbemand tegen de
in koerst. Hoe ver het
ionit of waar het tegen aan
totst, dat maakt ontwerpster
A'ipke Iwersen geen bal uit.
.Het scheepje gaat gewoon zo
ter als het komt. Ik nodig de vin-
uit om het wrak te repare-
de constructie te verbete
ren, iets toe te voegen, of ook
andere manier te verzinnen
de reis naar de bron van de
»ind voort te zetten." Het idee
is verbluffend simpel. Een wind
molen drijft de schroef aan. Het
scheepje kan maar één kant uit,
legen de wind in.
Iwersen is tussen de 375 expo
santen in de Amsterdamse beurs
hallen een vreemde eend in de
iajt. De zeven hallen bieden stee-
rast een compleet pakket. Mar
ketingmanager Kikkert Graat is
trots op de nieuwe zeil- en mo-
ioijachtmerken die zich aange
meld hebben.
Aan de steiger die zoals gebrui
kelijk dwars door de Europahal
■Nederland telt 400.000 pleziervaartuigen, ka
no's, roeiboten en surfplanken.
Eén op de tien Nederlanders doet één keer per
jaar actief aan watersport.
Inde watersportindustrie gaat per jaar 1,7 mil
jard euro om.
tor Maarten van de Rakt
Hiswa 2006, van dinsdag
28 februari tot en met zon
dag 5 maart in de Rai in
Amsterdam. Open van 10
tot 18 uur (donderdag en
vrijdag tot 22 uur). Toe
gang kost 15 euro aan de
kassa. Jongeren t/m 15
jaar) en bejaarden betalen
10 euro. Meer informatie:
ivww.hiswa.nl
loopt, pikken ditmaal ook onder
meer Linden Jachtbouw, Tho-
masz Yachts en Kempers Water
sport aan. Qua sloepen dijt het
aanbod weer verder uit, met in
totaal ruim vijftig verschillende
modellen.
Graat kondigt meer interactie
aan, want dat is wat de beursbe
zoeker heden ten dage graag
wil. Zo kan deze trapezehangen
op een catamaran of aan boord
stappen van de ABN Amro
One-simulator en ervaren hoe
het leven aan boord van zo'n ra
cer is. „Op Strand Zuid gaan we
een beach-gevoel creëren. Daar
simuleren we reddingsopera
ties", geeft Graat nog een voor
beeld.
Solarboot
Net zo curieus als de inbreng
van Wipke Iwersen is de bijdra
ge van de opleiding Maritieme
Techniek van de TU Delft. Stu
denten tonen de Solarboot en de
Wasub. De Solarboot wordt aan
gedreven door zonnecellen. De
Wasub is een mini-onderzeeër,
door menskracht voortgestuwd.
Voorzitter J. Smit van de His-
wa-verenig'ing grijpt aan de
vooravond van de beurs de kans
het'imago een beetje te corrige
ren. „Vaak wordt onze branche
in verband gebracht met al die
botenshows met prachtige jach
ten en verre exotische oorden.
Het beeld is veel genuanceerder.
Natuurlijk zijn die megajachten
er. Maar tot de watersport beho
ren ook de waterskiërs, de jonge
ren in Optimist-zeilbootjes, fa
milies die met een huurschip
over kanalen en rivieren tochten
maken, duikers, wind- en kite-
surfers en natuurlijk de wed-
strijdzeilers."
- In deze sector werken 19.000 mensen.
- Per jaar worden in Nederland tweeduizend sche
pen gebouwd, vooral motorboten. Daarvan gaan
er achthonderd naar het buitenland.
- Per jaar worden er zesduizend schepen geïmpor
teerd, overwegend zeiljachten.
vrijdag 24 februari 2006
Wie onverhoeds van bijvoor
beeld een rubberbootje af
kiepert, heeft een dubbel pro
bleem. Nat pak én boot weg.
Daar zijn oplossingen voor met
draadjes, maar het kan ook zon
der. En wel met zender-ontvan-
gertjes, zoals Mobwatcher. Een
exemplaar zit vast aan de mo
tor, het andere wordt 'op de
man' gedragen. De zender-ont-
vangertjes onderhouden drie
keer per seconde contact met el
kaar via de radiofrequentie 433
Mhz. Als de verbinding wordt
verbroken, schakelt de motor
zichzelf uit. Dat gebeurt als de
drager van de Mobwatcher kop
je onder gaat of vijftig meter ver
wijderd is van zijn vaartuig. Dé
Zweedse vinding is ook te ge
bruiken als anti-diefstal sys
teem door middel van de inge
bouwde startonderdrukker.
Prijs: 525 euro. Meer info:
www.datemadirect.nl
De kosten van het hebben
van een boot staan vaak
niet in verhouding tot de tijd die
men erop spendeert. Vanuit die
gedachte is Boat2share ont
staan. Die brengt mensen samen
die eigendom en kosten eerlijk
samen willen delen. Boat2share
zegt de boten en sendees voor
een aantrekkelijke prijs te kun
nen aanbieden. De services kun
nen variëren van de boot vaar
klaar maken tot een gevulde
koelkast. Zo komt die sloep op
de Friese meren of nieuwe zeil
boot in Griekenland wellicht als
nog binnen handbereik. Al van
af 70 euro per. maand word je
mede-eigenaar van een tien-me
ter-jacht. Maar hoeveel dagen je
erover kunt beschikken, meldt
de site er mooi niet bij.
Meer info:
www.boat2share.com
foto GPD
Ons nieuw vlaggenschip is
een uiterst elegante coupé
voor comfortabel en snel reizen,
ook met een kleine crew, meldt
Polyarc Yachting. De nieuwe
troef, Etap 46 DS is ontworpen
door het vermaarde Von Ahlen
uit Hamburg. Dus zit het met de
zeilprestaties wel snor. Het
schip is onzinkbaar (waar heb
ben we dat vaker gehoord?) en
perfect afgewerkt. Binnenin
heeft Stile Bertone, bekend uit
de Italiaanse auto-industrie,
zich uit mogen leven. Dus is het
interieur stijlvol en eigentijds te
noemen.
Goed toeven moet het zijn in de
panoramische salon.
Prijs: 460.000 euro. Meer info:
wwwpolyarcnl
Een Optimist-zeilbootje als
bouwpakket. Met de Opti-
Kit is het bouwen een fluitje
van een cent. De klusser moet
de voorgefreesde rompdelen in
elkaar schuiven en de uitsteken
de delen simpelweg afzagen.
'Glide and glue', heet dat sys
teem oftewel schuiven en lij
men. Naast wat houtklemmen,
een vijl, zaag en wat schuurpa
pier heeft hij niks nodig. Een ki
lo lijm wordt meegeleverd.
Prijs: 485 euro. Meer info:
www.sloepje.nl
De Europahal, het middelpunt van de Hiswa
Uit Sneek komt de Vivante
42, een semi-rondspant mo
torjacht met waaiersteven zoals
dat in schippersproza heet. Het
valt op met zijn strakke vormen
en materialen als Amerikaans
notenhout, alcantara, leer, Co-
rian en veel rvs details. Geen
recht-toe recht-aan kranen, was
bakken en douchekoppen, maar
Italiaans design. Een bank en
fauteuil zoals thuis, een kom
buis met een 150 liter grote koel
kast, grote bedden, royale tafel
waaraan je met gemak met vier
man kunt eten. De 6 cilinder Jo
hn Deere-motor is uitgerust met
een Parker hydrauliekpomp van
105 cc. Van dubbel glas tot cen
trale verwarming, het zit er alle
maal in.
Prijs: 380.000 euro. Meer info:
www.vivante-yachts.nl
door Maarten van de Rakt
Nederland telt pakweg een miljoen watersporters.
Een bont palet zeilers, schippers, surfers. Vijf hun
ner praten over hun passie en illustreren deze met een fo
to uit eigen album.
hebben een mooi plekje in
Aalsmeer. Allebei haalden we
het vaarbewijs. Dat is hard no
dig gebleken, want varen is
geen autorijden. Voor een brug
liggen wachten bijvoorbeeld,
valt niet mee. Aanmeren is ook
een techniek apart. Sinds de
aankoop, medio maart, is er
een heel nieuwe wereld voor
ons opengegaan. We wisten
niet dat Nederland zo mooi
was. 's Zomers gaan we lange
weekeinden weg. Alles wordt
erop afgestemd."
„We varen bijvoorbeeld naar
de Kaag, de Braassem of Am
sterdam. De Kaag is erg mooi,
zo oerhollands. Binnen twee
uur ben je onthaast. Een vakan
tiegevoel, dat krijgen we er
van."
gels houden. Als de vlieger
recht boven je staat, dan ben je
als het ware een anker.
Hangt-ie recht voor je neus,
krijg je te maken met de meeste
trekkracht. Het is een sport
waarbij je al je spieren ge
bruikt. Het vereist een enorme
coördinatie. Het vergt veel van
je, ook durf. Het ziet er elegant
uit en zo voelt het ook. Ik heb
een zware kantoorbaan. Dan is
dit heel ontspannend. Als ik na
het werk naar Muiderberg ga,
zie je daar geen jonge gasten
wat je misschien zou verwach
ten. Het is ook best een dure
sport. Je bent zo enkele duizen
den euro's kwijt. Daarom zie je
de tweedehandsmarkt van de
grond komen. Mijn kite-pakke-
tje neem ik overal mee naar
toe. Van Tarifa in Zuid-Spanje
tot Dubai."
Downwinders
„In november zat ik in Brazilië.
Dat was de ultieme ervaring.
Elke dag wind van 9 tot 4 uur,
krachtig en constant. En dan
downwinders maken. Met de
wind mee langs de kust, vijf
tien kilometer verderop."
De Brandsma-vlet van Boukje Woelders
Harry van Rhijn (45) uit Noord-
wijk:
„Tijdens een tripje in
Zuid-Frankrijk hebben we het
virus opgelopen. In de jacht
havens zagen we zulke mooie
boten. .Toen we ons gingen
oriënteren, viel het oog op een
Searay. Zelf kom ik uit het
windsurfen en katamaran zei
len, maar we zochten iets voor
ons samen. Ik wilde een sportie
ve boot, wel met alle comfort
en gemakkelijk in het onder
houd. De Searay heeft een Ame
rikaans lay-out, dus veel ruim
te. Het gangpad en de inloop
naar de kuip zijn lekker breed.
Alles zit erin, zonnedek, wc,
douche, keukentje. Je kunt met
vier man op stap. Een ligplaats
vinden, viel nog niet mee. We
Boukje Woelders (38) uit Har-
denberg „We hebben een huis
óp water, een Brandsma-vlet
van 11,5 meter. Een stalen, ro
buuste, stabiele boot. Compleet
met magnetron, wasmachine,
douche. Ik ben best een beetje
luxedier. We hebben hem zelf
laten bouwen. Dan kun je hem
helemaal naar je hand zetten.
Mijn man en ik werken allebei,
anders was het voor ons niet
weggelegd. In het weekend ma
ken we vaak tochtjes vanuit
Sneek, waar de boot ligt. Veel
mensen mijden Friesland in de
zomer, omdat het er te druk is.
Zo'n Sneekweek vind ik bij
voorbeeld juist een gezellige be
levenis."
In onze vakantie gaan we ver
der weg, richting België tot aan
Frans Jansen (41) uit Den Hel
der: „De liefde voor de zee is
met de paplepel ingegoten. Ik
kom uit een varende familie.
Mijn grootouders zaten op de
binnenvaart. Vakanties op het
water waren altijd dikke pret.
Het was niet vreemd dat ik
naar de marine ging in Den Hel
der. In de officiersopleiding
heb ik kennis gemaakt met zei
len op zee. Gaandeweg is alle§__
om de watersport gaan
draaien. De Winner 10.10 is on
ze derde boot. Ik houd van
hard zeilen, maar mijn vrouw
houdt juist met van jakkeren.
Dus zochten we een boot die
dat allebei kan. Ieder vrij week
end zijn we op de boot te vin
den."
de Franse grens. Dat is super.
Je vaart door een heel ander
landschap, krijgt te maken met
hoogteverschillen en impone
rende scheepsliften. Ik ben op
gegroeid met bootjes. Mijn
ouders zaten op de binnen
vaart. Toen ik zes was, zocht
mijn vader werk op de wal. We
zijn een jaar met een caravan
op vakantie geweest, maar
daarna werd het al gauw een
bootje. Mijn man en ik hebben
vier jaar gezeild. We waren
niet echt verwoede zeilers. Dat
gehijs aan die touwen en dro
gen van zeilen, vonden we
maar niks. Het water trekt ons
aan, het is een soort virus. Je
bent dichtbij de natuur. We ge
nieten enorm van de rust en ge
zelligheid."
hard-ie kan. Niets moet, ik laat
me niet dwingen door de tijd.
Desnoods kom ik een dag later
thuis. Mijn baas houdt daar
ook rekening mee. De vrijheid
is mij erg veel waard. Het is
een kwestie van keuzes maken.
Wij hebben geen duur huis. Ik
zal eerder de auto eruit doen
dan de boot."
Uitvalsbasis
>,Den Helder is een ideale uit
valsbasis. Je bent zo op de
Noordzee, Waddenzee of IJssel-
ifleer. De geweldigste ervaring
is 's nachts op zee, motor uit,
lichtjes aan. De vrijheid die je
dan ervaart. Ik zet mijn mobiel
tje ook uit. De weidsheid op zee
is indrukwekkend. Heerlijk is
het om te jagen, kijken hoe
Frans Jansen: „Ieder vrij weekend zijn we op de boot te vinden." Jeroen Bok in Dubai
De Searay van Harry van Rhijn
Jeroen Bok (36) uit Amster
dam: „Een kite kan zoveel
kracht genereren, dat kun je je
niet voorstellen. Maar de lucht
in, dat ga je niet zo snel. Dat is
een vooroordeel. De sport
wordt als heel gevaarlijk ge
zien. Ongelukken hebben dat
imago in de hand gewerkt.
Maar je moet je wel aan de re-
Gezelligheid is voor de familie Van Houten het belangrijkst.
Pieter van Houten (60) uit Cru-
quius: „Het schip is wel zee
waardig, maar de bemanning
niet. Langs de kust varen dur
ven we niet. Dat is ook niet
comfortabel. Vanuit onze woon
plaats Cruquius varen we bij
voorbeeld richting Friesland.
In een paar dagen zijn we in de
kop van Overijssel. En dan sloe
pen we daar een beetje rond.
Gaan naar Lemmer en via de
Randmeren weer terug. In de
zomer willen we naar de Bies-
bosch."
Ringvaart
„Een jaar of tien geleden zijn
we met een sloep, een Inter-
boat, begonnen. We wonen aan
de ringvaart rond de Haarlem
mermeer en hebben altijd roei
bootjes of kleine zeilbootjes ge
had. Maar we wilden langere
tochten gaan maken. Toen gin
gen we kijken wat er zoal te
koop was. Dit is onze tweede
sloep. Hij is iets groter, heeft
iets meer comfort. Met een toile
tje, koelkast erin, stromend wa
ter en een ruim zonnedek. Je
kunt er ook in slapen. Het is
een ideale boot. Hij is laag, dus
je kunt naar rustige plekken
waar grotere boten niet kunnen
komen. De gezelligheid met gas
ten aan boord is belangrijk. En
de vrijheid natuurlijk.
Plus het gemak, want de boot
ligt gewoon achter ons huis. Je
houdt altijd wel wat te wensen,
maar daar ben ik niet direct
mèe bezig. Misschien kopen we
over een jaar of vijf een grote
re. Met vaste slaapplaatsen en
een vaste douche. Maar dan
praat je ook over een duurdere
klasse."