Audi Q7: een suv op het onbehoorlijke af PZC Vreemde MOTOROTO's 27 KLASSIEK KENNISMAKING Vraag antwoord vrijdag 24 februari 2006 5) Dwergauto's QjFuldamobil (O, CB, GR, IUL) 1954-1969, 200 cc, 70 km/u Ook bouwpakket. In Nederland gebouwd als Bambino. O Morgan Aero (CB) 1918-1922, 1000 cc, 110 km/u Niet zeuren over harde zitjes, gas geven! Q) TrSking (CB) Vanaf '69, 850/1000/1100 cc, 51-94 pk, 175 km/u Doe-het-zelf Morgan-replica met Moto Guzzi- techniek. Veel vermogen uit weinig cilinderinhoud is in de motorwereld niks bijzonders. Toch worden zulke compacte motorfietsblokken niet in au to's gebruikt. Dat is wel eens anders geweest. Door Gert te Lintelo 0 Honda N360, N400 GT, N600 (J) 1966-1972, 360/400/600 cc, 115/120/135 km/u Mini op z'n Japans, maar primitiever. Oordoppen aanbevolen. ij BMW 700, 700 LS (D) 1959-1965, 70 cc, 120-135 km/u BMW's redding. 'Echte' autotransmissie, redelijke verwarming. De driecilinder 998 cc-motor van een Opel Corsa perst er zes tig pk uit. Met de helft van die inhoud produceert het tweeci linder motorblok van de Honda CB 500 motorfiets slechts drie pk minder, terwijl je dat blok ook nog in een forse boodschap pentas mee naar huis kunt ne men. Ligt het dan niet voor de hand zo'n compact krachtpak ket in een auto te monteren? Dat levert immers niet alleen extra ruimte op, maar komt ook het gewicht ten goede. Toch? Helaas, zo simpel ligt het niet. De rijstijl van een motorrijder en een automobilist zijn totaal verschillend. De Honda levert zijn maximale vermogen bij 9.500 toeren per minuut, ter wijl het maximum koppel (trek kracht) pas tevoorschijn komt bij 8.000 toeren. Bij de Corsa 1.0 is dat bij respectievelijk 5.600 en 3.300 toeren. Ziet u zichzelf als automobilist al van stoplicht naar stoplicht sprin ten, met het oog op de toeren- teller en maximaal doorhalend in de versnellingen? Natuurlijk, in een Ferrari is dat een sensa tie, maar in een auto voor de da gelijkse bedevaart naar de baas... Bovendien komt het ge mis aan trekkracht bij een 980 kilo wegende auto aanzienlijk harder aan dan bij een tweewie- Ier van 206 kg. Er zijn ook constructieve hin demissen. Rijwindgekoelde mo- toren moeten in een auto wor den voorzien van een metalen mantel en een ventilator die daar koellucht doorheen blaast (geforceerde koeling). Ook gaan een goede verwarming en lucht- koeling niet zo goed samen. Bij een motor met vloeistofkoeling wegen deze problemen minder zwaar. Hooguit zal het koelsys teem soms moeten worden aan gepast vanwege het ontbreken van koeling door de rijwind. Dan hebben we nog de trans missie. Een motorfiets wordt se quentieel geschakeld, dus altijd één stapje hoger of lager. Er is ook geen achteruitversnelling. In de praktijk komt dat neer op een volledig nieuwe transmis sie, inclusief de koppeling. Dwergauto's Vroeger speelde dit alles nauwe lijks een rol. Tot ver in de jaren vijftig leverden fabrikanten van losse' motorblokken aan elke auto- en motorfabrikant die maar wilde betalen, soms zelfs met water- of (al dan niet gefor ceerde) luchtkoeling naar keu ze. In de jaren vijftig had je de dwergauto's, met veelal luchtge- koelde een- of tweecilinder tweetaktmotoren die ook in mo torfietsen en scooters werden gebruikt. Geen achteruitversnelling? Geen nood, even terugduwen of de (vaak vederlichte) achter kant optillen en draaien. Een slechte verwarming? Wat maak te het uit, na de brommer of scooter was een dak boven je hoofd van zo'n vreemde motoro- to pure luxe! Megabusa Er bestaat een moderne va riant, de Weslfield Megabusa. Het is een primitieve tweezitter met het 175 pk leverende, com pacte viercilinderblok dat de bloedstollend snelle tweewieler van Suzuki, de Hayabusa, voort stuwt. Maar die Megabusa is dan ook gewoon een motorfiets op vier wielen. O/Westfield Megabusa (GB) Vanaf 2000, 1300 cc, 175 pk, 222 km/u Onverstandig, maar érg leuk. Van 0-100 in 3,5 sec, 440 kg. O) Brutsch Mopetta (D) 1956-1960, 49 cc, 45 km/u Mondaine voorloper brommobiel of de kermis ontvlucht? Q> Heinkel Kabine (D), Trojan (CB) 1956-1965, 175/200 cc scooterblok, 80 km/u Bij botsinkje: 'Help, mijn kreukelzone wil niet open!' O} Velorex (CZ) 1958-1971, 175/250/350 cc, 60/75 km/u Welkom in de unieke wereld van het rijdend kamperen. Audi heeft eindelijk zijn suv. Een soort touringcar-in-de-leer die imponeert met overgewicht en zucht naar brandstof, maar ook met zijn rijge drag en ffaaie dode- hoekbeveiliging. öoor Rien van der Steen Hij wordt gemaakt in Bratislava, de allergrootste Audi ooit. Hij brengt veel slecht nieuws mee: hij is belachelijk waar, is onbehoorlijk verslin gerd aan brandstof en het kost moeite hem mooi te vin- Aan een touringcar is meestal ook weinig aantrekke lijks te ontdekken. De Q7 rijdt daarentegen, zijn proporties in aanmerking genomen, onver wacht goed. Het zesde model Audi wil een echte perfor- mance-suv zijn. De VW Touareg de Porsche Cayenne waar hij afgeleid is kunnen met je en lage overbrenging in het terrein veel beter uit de voe ten dan de Q7, die zo'n tussen- mist. Hij is dus voor dage lijks weggebruik en dan is de vraag hoeveel mensen zo'n reus overwegen. Goed, bijna de helft van de Q7-productie is bestemd voor de VS, maar ook daar wordt meer en meer geredet wist over milieu en oprakende olievoorraden. De importeur in Leusden denkt er hier toch min stens 1.400 te kunnen slijten. Wij moeten dat nog beleven. Sjor-ogen Vooral bij remmen en in boch ten maakt de Q7 ondubbelzin nig duidelijk dat hij meer dan 2200 kilo op de weegschaal brengt. Hij stuurt wel direct, hetgeen van veel van dit soort zware auto's niet gezegd kan worden. De afwerking staat op een bijzonder peil, de motoren klinken bijzonder maar zijn sa men met de carrosserie bewon derenswaardig stil. De Q7 heeft in de enorme bui tenspiegels een plaatje met op lichtende lampjes zitten die waarschuwen wanneer een voertuig zich in de vermaledij de dode hoek bevindt. Verder gaan in de achterbumper lam pen branden zodra de achter klep omhoog gaat terwijl die in de klep juist doven. Opvallend is de hoge laadvloer, die wel keurig voorzien is van rails en sjor-ogen. Het is maar goed dat de klep elektrisch weer sluit, want een gemiddelde mens kan er absoluut nooit meer bij, ten zij je de openingshoek naar om laag bijstelt, want dat kan wel. De Q7 is de grootste Audi die er ooit gemaakt is. Bijzonder is de wisrichting van de ruitenwissers, die elektro nisch omgekeerd wordt. De rechter wisserarm maakt nog een apart poetsbeweginkje naar boven om het gezichtsveld van de rechtszit(s)ter te verrui men. Bij vorst worden de wis- serbladen in rust automatisch ietsje opgetild en vorstvrij ge houden door de motorwarmte. Pygmeeën Tegen bijbetaling is er een crui se control die niet alleen auto matisch afstand houdt tot de voorligger, maar de auto zelfs helemaal tot stilstand brengt als dat nodig is. En dat is nieuw. De Q7 heeft naar keuze vijf, zes of zeven zitplaatsen. Ondanks zijn lengte van ruim vijf meter valt het zitten op de derde rij te gen, tenzij je tot het compact gebouwde Pygmeeënvolk be hoort. Die twee zittinkjes kos ten overigens 1.900 euro extra. Voor een uitschakelbare airbag rechts betaal je trouwens dood leuk 139 euro extra. Zelf reden we bij de kennismaking uitslui tend in exemplaren met instel bare luchtvering. Uiterst com fortabel, uiterst prijzig ook: de voorziening brengt 4.375 euro extra op de accessoirelijst. Concurrentie Audi ziet als concurrenten voor al de nieuwe BMW X5 die tegen het einde van het jaar (ook als zevenzitter) komt, de Volvo XC90, de net vernieuwde Merce des ML, Lexus RX en uit eigen huis de VW Touareg annex Por sche Cayenne. Vanaf het derde kwartaal komt er van de Q7 een uitvoering met onder ande re 21 inch wielen. Na de 3.0 liter TDI en de 4.2 achtcilinder benzine volgt later een 4.2 TDI. Voor 2008 is een hybride voorzien: elektro- en 4.2 FSI benzinemotor. Audi heeft in Nederland al 545 orders voor de auto binnen. De Nederlander Franciscus van Weel is verantwoordelijk voor het Q7-project. Audi Q7 Standaard o.a. multimedia interface (mmi), vierwielaandrijvmg, zestraps tiptronic automaat, elektroni sche stabilisatie, licht- en regensenso ren, zes airbags, parkeerhulp achter. Techniek: 3.0 TDI zescilinder diesel met 233 pk/500 Nm of 4.2 achtcilin der FSI met directe benzine-injectie, 350 pk/440 Nm; I x b x h: 5.09 x 1.98 x 1.73 m; bagageruimte 775/2.035 li ter; gewicht 2.240 (V8) of 2.295 kilo (TDI); aanhanger max. 3.500 kg; prijs TDI v.a. 70.100 euro; 4 2 FSI v a 89.800 euro. Ben ik zelf verantwoordelijk als mijn auto schade oploopt in een autowasstraat? Erik de Vries, secretaris van autowasbedrijven BO- VAG: „Veel autowasstraten hebben een bordje opgehan gen met de waarschuwing 'op eigen risico'. Het is niet ver boden zo'n bord op te hangen, maar autowasbedrijven zijn wel degelijk verantwoordelijk voor het goed functio neren van de machines. Gaat er wat fout, dan kan een bedrijf de schade niet afwentelen op de klant. Bij de rechter verlies je dat, als wasbedrijf. Los van het juridi sche aspect: zo'n waarschuwingsbordje is zeer klanton vriendelijk. Autowasbedrijven die lid zijn van de BOVAG - 10 procent van het totaal - mogen het niet ophangen. Klanten zijn wél verantwoordelijk voor het goed opvol gen van de instructies, zoals het inschuiven van de an tenne. Daar ligt zijn eigen risico." Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto. Badkamertje voor bikes Een opvallende primeur op de motorbeurs in Utrecht: autowasserette-specialist Meijer presenteer de er een wasinstallatie voor motoren. De Solution 300 maakt geen gebruik van borstels of hogedrukspuiten om de kwetsbare motoren niet te beschadigen. De klant sproeit de motor vooraf met een vloeistof en behandelt erg vuile delen eventueel met een zachte borstel. Daar na sluit de roldeur en neemt de apparatuur het over met speciale spuiten, aangepaste vloeistoffen en vloeibare was. Tot slot wordt de motor droog geblazen. Het prijs kaartje: 28 mille. Automobiliste.nl gestopt De autosite voor vrouwen, automobiliste.nl, heeft de strijd gestaakt. De sitebeheerster zegt zoveel tegen wind te hebben ondervonden dat ze te moe is om door te gaan. „Ik ben uitgelachen door officiële instanties, ik kreeg hatemailtjes en mijn polls werden gesaboteerd", aldus de teleurgestelde initiatiefneemster. De site is nu nog een startpagina voor autonieuws. (Bron: BovagKrant) Een Citroen voor Chinezen Met de C-Triomphe hoopt Citroën China te veroveren. Op basis van de C4 introduceert Citroën een C-Ttiomphe die speciaal is ontwik keld voor de Chinese markt. De C-Triomphe wordt in Wuhan ge bouwd als sédan op ba sis van een verlengd platform van de C4. In de afgelopen veertien jaar heeft Citroën in China ruim 600.000 auto's verkocht, waaron der de ZX Fukang sedan en de Elysée, twee Chinese mo dellen. Windows-systeem in auto's Fiat Fiat Auto presenteert in Genève een wereldprimeur in de vorm van het Blue&Me telematica-systeem. Het is samen met Microsoft ontwikkeld en wordt leverbaar op nieuwe Fiats, Lancia's en Alfa Romeo's. Het spraakge- stuurde systeem, geïntegreerd met stuurwielbediening en dashboard-displays, maakt het de gebruiker bijvoor beeld mogelijk om elke mobiele Bluetooth-telefoon te bedienen zonder de handen van het stuur te halen. Ook kan hij muziek direct van een gsm, smartphone, mp3-speler, palmtop of usb-stick afspelen. Peugeot 206 slaat records Peugeot laat vanaf donderdag op de show van Genève de nieuwe 207 zien, opvolger van de 206. Die 206 is sinds eind 2005 houder van een historisch re cord: in zeven jaar tijd werden er meer dan 5,3 miljoen exemplaren van gemaakt. Het oude record stond op naam van de 205, maar die deed er 15 jaar over om dat aantal te bereiken. Renault meet de bestuurder na Altica heet de jong ste studie van Renault. Het is een origi nele kijk op de break, zoals de stationwagon in het Frans nog altijd heet. De auto heeft een panoramische voor- en achterruit. De koplam pen zijn uitgerust met led's. De bestuurdersplaats en de pedalen passen zich met een gemotoriseerd mechanis me aan bij de lichaamsbouw van de bestuurder. Toyota studeert verder Toyota laat in Genève komende maand de Yaris T Sport zien, een verbeterde ver sie van de Prius en de studie Urban Cruiser voor een mini-suv. De Yaris T Sport wordt aangedre ven door een 1.8 liter motor, de zwaarste ooit bij dit model ingebouwd. De Urban Cruiser is een ont werpconcept van ED2, Toyota's designstudio in Europa, voor een futuristische mini-suv. De Fine-T en i-swing laten zien hoe Toyota transportoplossingen biedt en er tege lijk in slaagt de belasting van het milieu zo veel moge lijk te beperken. De hybride Prius is uitgerust met de in telligente 'parkeerautomaat' ipa. Een opvallend studiemodel, de Franse Altica. De Urban Cruiser, mini-suv voor straks van Toyota.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 27