Audi Q7: een suv op het onbehoorlijke af
PZC
Vreemde MOTOROTO's
27
KLASSIEK
KENNISMAKING
Vraag antwoord
vrijdag 24 februari 2006
5) Dwergauto's
QjFuldamobil (O, CB, GR, IUL)
1954-1969, 200 cc, 70 km/u
Ook bouwpakket. In Nederland gebouwd als Bambino.
O Morgan Aero (CB)
1918-1922, 1000 cc, 110 km/u
Niet zeuren over harde zitjes, gas geven!
Q) TrSking (CB)
Vanaf '69, 850/1000/1100 cc, 51-94 pk, 175 km/u
Doe-het-zelf Morgan-replica met Moto Guzzi-
techniek.
Veel vermogen uit weinig cilinderinhoud is in
de motorwereld niks bijzonders. Toch worden
zulke compacte motorfietsblokken niet in au
to's gebruikt. Dat is wel eens anders geweest.
Door Gert te Lintelo
0 Honda N360, N400 GT, N600 (J)
1966-1972, 360/400/600 cc, 115/120/135 km/u
Mini op z'n Japans, maar primitiever. Oordoppen aanbevolen.
ij BMW 700, 700 LS (D)
1959-1965, 70 cc, 120-135 km/u
BMW's redding. 'Echte' autotransmissie, redelijke
verwarming.
De driecilinder 998 cc-motor
van een Opel Corsa perst er zes
tig pk uit. Met de helft van die
inhoud produceert het tweeci
linder motorblok van de Honda
CB 500 motorfiets slechts drie
pk minder, terwijl je dat blok
ook nog in een forse boodschap
pentas mee naar huis kunt ne
men. Ligt het dan niet voor de
hand zo'n compact krachtpak
ket in een auto te monteren?
Dat levert immers niet alleen
extra ruimte op, maar komt
ook het gewicht ten goede.
Toch?
Helaas, zo simpel ligt het niet.
De rijstijl van een motorrijder
en een automobilist zijn totaal
verschillend. De Honda levert
zijn maximale vermogen bij
9.500 toeren per minuut, ter
wijl het maximum koppel (trek
kracht) pas tevoorschijn komt
bij 8.000 toeren. Bij de Corsa
1.0 is dat bij respectievelijk
5.600 en 3.300 toeren. Ziet u
zichzelf als automobilist al van
stoplicht naar stoplicht sprin
ten, met het oog op de toeren-
teller en maximaal doorhalend
in de versnellingen? Natuurlijk,
in een Ferrari is dat een sensa
tie, maar in een auto voor de da
gelijkse bedevaart naar de
baas... Bovendien komt het ge
mis aan trekkracht bij een 980
kilo wegende auto aanzienlijk
harder aan dan bij een tweewie-
Ier van 206 kg.
Er zijn ook constructieve hin
demissen. Rijwindgekoelde mo-
toren moeten in een auto wor
den voorzien van een metalen
mantel en een ventilator die
daar koellucht doorheen blaast
(geforceerde koeling). Ook gaan
een goede verwarming en lucht-
koeling niet zo goed samen. Bij
een motor met vloeistofkoeling
wegen deze problemen minder
zwaar. Hooguit zal het koelsys
teem soms moeten worden aan
gepast vanwege het ontbreken
van koeling door de rijwind.
Dan hebben we nog de trans
missie. Een motorfiets wordt se
quentieel geschakeld, dus altijd
één stapje hoger of lager. Er is
ook geen achteruitversnelling.
In de praktijk komt dat neer op
een volledig nieuwe transmis
sie, inclusief de koppeling.
Dwergauto's
Vroeger speelde dit alles nauwe
lijks een rol. Tot ver in de jaren
vijftig leverden fabrikanten van
losse' motorblokken aan elke
auto- en motorfabrikant die
maar wilde betalen, soms zelfs
met water- of (al dan niet gefor
ceerde) luchtkoeling naar keu
ze. In de jaren vijftig had je de
dwergauto's, met veelal luchtge-
koelde een- of tweecilinder
tweetaktmotoren die ook in mo
torfietsen en scooters werden
gebruikt.
Geen achteruitversnelling?
Geen nood, even terugduwen
of de (vaak vederlichte) achter
kant optillen en draaien. Een
slechte verwarming? Wat maak
te het uit, na de brommer of
scooter was een dak boven je
hoofd van zo'n vreemde motoro-
to pure luxe!
Megabusa
Er bestaat een moderne va
riant, de Weslfield Megabusa. Het
is een primitieve tweezitter
met het 175 pk leverende, com
pacte viercilinderblok dat de
bloedstollend snelle tweewieler
van Suzuki, de Hayabusa, voort
stuwt. Maar die Megabusa is
dan ook gewoon een motorfiets
op vier wielen.
O/Westfield Megabusa (GB)
Vanaf 2000, 1300 cc, 175 pk, 222 km/u
Onverstandig, maar érg leuk. Van 0-100 in 3,5 sec, 440 kg.
O) Brutsch Mopetta (D)
1956-1960, 49 cc, 45 km/u
Mondaine voorloper brommobiel of de
kermis ontvlucht?
Q> Heinkel Kabine (D), Trojan (CB)
1956-1965, 175/200 cc scooterblok, 80 km/u
Bij botsinkje: 'Help, mijn kreukelzone wil
niet open!'
O} Velorex (CZ)
1958-1971, 175/250/350 cc, 60/75 km/u
Welkom in de unieke wereld van het
rijdend kamperen.
Audi heeft eindelijk
zijn suv. Een soort
touringcar-in-de-leer
die imponeert met
overgewicht en zucht
naar brandstof, maar
ook met zijn rijge
drag en ffaaie dode-
hoekbeveiliging.
öoor Rien van der Steen
Hij wordt gemaakt
in Bratislava, de
allergrootste Audi
ooit. Hij brengt
veel slecht
nieuws mee: hij is belachelijk
waar, is onbehoorlijk verslin
gerd aan brandstof en het kost
moeite hem mooi te vin-
Aan een touringcar is
meestal ook weinig aantrekke
lijks te ontdekken. De Q7 rijdt
daarentegen, zijn proporties in
aanmerking genomen, onver
wacht goed. Het zesde model
Audi wil een echte perfor-
mance-suv zijn. De VW Touareg
de Porsche Cayenne waar
hij afgeleid is kunnen met
je en lage overbrenging in
het terrein veel beter uit de voe
ten dan de Q7, die zo'n tussen-
mist. Hij is dus voor dage
lijks weggebruik en dan is de
vraag hoeveel mensen zo'n reus
overwegen. Goed, bijna de helft
van de Q7-productie is bestemd
voor de VS, maar ook daar
wordt meer en meer geredet
wist over milieu en oprakende
olievoorraden. De importeur in
Leusden denkt er hier toch min
stens 1.400 te kunnen slijten.
Wij moeten dat nog beleven.
Sjor-ogen
Vooral bij remmen en in boch
ten maakt de Q7 ondubbelzin
nig duidelijk dat hij meer dan
2200 kilo op de weegschaal
brengt. Hij stuurt wel direct,
hetgeen van veel van dit soort
zware auto's niet gezegd kan
worden. De afwerking staat op
een bijzonder peil, de motoren
klinken bijzonder maar zijn sa
men met de carrosserie bewon
derenswaardig stil.
De Q7 heeft in de enorme bui
tenspiegels een plaatje met op
lichtende lampjes zitten die
waarschuwen wanneer een
voertuig zich in de vermaledij
de dode hoek bevindt. Verder
gaan in de achterbumper lam
pen branden zodra de achter
klep omhoog gaat terwijl die in
de klep juist doven. Opvallend
is de hoge laadvloer, die wel
keurig voorzien is van rails en
sjor-ogen. Het is maar goed dat
de klep elektrisch weer sluit,
want een gemiddelde mens kan
er absoluut nooit meer bij, ten
zij je de openingshoek naar om
laag bijstelt, want dat kan wel.
De Q7 is de grootste Audi die er ooit gemaakt is.
Bijzonder is de wisrichting van
de ruitenwissers, die elektro
nisch omgekeerd wordt. De
rechter wisserarm maakt nog
een apart poetsbeweginkje
naar boven om het gezichtsveld
van de rechtszit(s)ter te verrui
men. Bij vorst worden de wis-
serbladen in rust automatisch
ietsje opgetild en vorstvrij ge
houden door de motorwarmte.
Pygmeeën
Tegen bijbetaling is er een crui
se control die niet alleen auto
matisch afstand houdt tot de
voorligger, maar de auto zelfs
helemaal tot stilstand brengt
als dat nodig is. En dat is nieuw.
De Q7 heeft naar keuze vijf, zes
of zeven zitplaatsen. Ondanks
zijn lengte van ruim vijf meter
valt het zitten op de derde rij te
gen, tenzij je tot het compact
gebouwde Pygmeeënvolk be
hoort. Die twee zittinkjes kos
ten overigens 1.900 euro extra.
Voor een uitschakelbare airbag
rechts betaal je trouwens dood
leuk 139 euro extra. Zelf reden
we bij de kennismaking uitslui
tend in exemplaren met instel
bare luchtvering. Uiterst com
fortabel, uiterst prijzig ook: de
voorziening brengt 4.375 euro
extra op de accessoirelijst.
Concurrentie
Audi ziet als concurrenten voor
al de nieuwe BMW X5 die tegen
het einde van het jaar (ook als
zevenzitter) komt, de Volvo
XC90, de net vernieuwde Merce
des ML, Lexus RX en uit eigen
huis de VW Touareg annex Por
sche Cayenne. Vanaf het derde
kwartaal komt er van de Q7
een uitvoering met onder ande
re 21 inch wielen.
Na de 3.0 liter TDI en de 4.2
achtcilinder benzine volgt later
een 4.2 TDI. Voor 2008 is een
hybride voorzien: elektro- en
4.2 FSI benzinemotor.
Audi heeft in Nederland al 545
orders voor de auto binnen. De
Nederlander Franciscus van
Weel is verantwoordelijk voor
het Q7-project.
Audi Q7 Standaard o.a. multimedia
interface (mmi), vierwielaandrijvmg,
zestraps tiptronic automaat, elektroni
sche stabilisatie, licht- en regensenso
ren, zes airbags, parkeerhulp achter.
Techniek: 3.0 TDI zescilinder diesel
met 233 pk/500 Nm of 4.2 achtcilin
der FSI met directe benzine-injectie,
350 pk/440 Nm; I x b x h: 5.09 x 1.98
x 1.73 m; bagageruimte 775/2.035 li
ter; gewicht 2.240 (V8) of 2.295 kilo
(TDI); aanhanger max. 3.500 kg; prijs
TDI v.a. 70.100 euro; 4 2 FSI v a
89.800 euro.
Ben ik zelf verantwoordelijk als mijn auto schade oploopt in een
autowasstraat?
Erik de Vries, secretaris van autowasbedrijven BO-
VAG: „Veel autowasstraten hebben een bordje opgehan
gen met de waarschuwing 'op eigen risico'. Het is niet ver
boden zo'n bord op te hangen, maar autowasbedrijven
zijn wel degelijk verantwoordelijk voor het goed functio
neren van de machines. Gaat er wat fout, dan kan een
bedrijf de schade niet afwentelen op de klant. Bij de
rechter verlies je dat, als wasbedrijf. Los van het juridi
sche aspect: zo'n waarschuwingsbordje is zeer klanton
vriendelijk. Autowasbedrijven die lid zijn van de BOVAG
- 10 procent van het totaal - mogen het niet ophangen.
Klanten zijn wél verantwoordelijk voor het goed opvol
gen van de instructies, zoals het inschuiven van de an
tenne. Daar ligt zijn eigen risico."
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto.
Badkamertje voor bikes
Een opvallende primeur op de motorbeurs in
Utrecht: autowasserette-specialist Meijer presenteer
de er een wasinstallatie voor motoren. De Solution 300
maakt geen gebruik van borstels of hogedrukspuiten
om de kwetsbare motoren niet te beschadigen. De klant
sproeit de motor vooraf met een vloeistof en behandelt
erg vuile delen eventueel met een zachte borstel. Daar
na sluit de roldeur en neemt de apparatuur het over met
speciale spuiten, aangepaste vloeistoffen en vloeibare
was. Tot slot wordt de motor droog geblazen. Het prijs
kaartje: 28 mille.
Automobiliste.nl gestopt
De autosite voor vrouwen, automobiliste.nl, heeft de
strijd gestaakt. De sitebeheerster zegt zoveel tegen
wind te hebben ondervonden dat ze te moe is om door
te gaan. „Ik ben uitgelachen door officiële instanties, ik
kreeg hatemailtjes en mijn polls werden gesaboteerd",
aldus de teleurgestelde initiatiefneemster.
De site is nu nog een startpagina voor autonieuws.
(Bron: BovagKrant)
Een Citroen voor Chinezen
Met de C-Triomphe hoopt
Citroën China te veroveren.
Op basis van de C4
introduceert
Citroën een C-Ttiomphe
die speciaal is ontwik
keld voor de Chinese
markt. De C-Triomphe
wordt in Wuhan ge
bouwd als sédan op ba
sis van een verlengd
platform van de C4. In de afgelopen veertien jaar heeft
Citroën in China ruim 600.000 auto's verkocht, waaron
der de ZX Fukang sedan en de Elysée, twee Chinese mo
dellen.
Windows-systeem in auto's Fiat
Fiat Auto presenteert in Genève een wereldprimeur
in de vorm van het Blue&Me telematica-systeem. Het
is samen met Microsoft ontwikkeld en wordt leverbaar
op nieuwe Fiats, Lancia's en Alfa Romeo's. Het spraakge-
stuurde systeem, geïntegreerd met stuurwielbediening
en dashboard-displays, maakt het de gebruiker bijvoor
beeld mogelijk om elke mobiele Bluetooth-telefoon te
bedienen zonder de handen van het stuur te halen. Ook
kan hij muziek direct van een gsm, smartphone,
mp3-speler, palmtop of usb-stick afspelen.
Peugeot 206 slaat records
Peugeot laat vanaf donderdag op de show van
Genève de nieuwe 207 zien, opvolger van de 206.
Die 206 is sinds eind 2005 houder van een historisch re
cord: in zeven jaar tijd werden er meer dan 5,3 miljoen
exemplaren van gemaakt. Het oude record stond op
naam van de 205, maar die deed er 15 jaar over om dat
aantal te bereiken.
Renault meet de bestuurder na
Altica heet de jong
ste studie van
Renault. Het is een origi
nele kijk op de break,
zoals de stationwagon
in het Frans nog altijd
heet. De auto heeft een
panoramische voor- en
achterruit. De koplam
pen zijn uitgerust met led's. De bestuurdersplaats en de
pedalen passen zich met een gemotoriseerd mechanis
me aan bij de lichaamsbouw van de bestuurder.
Toyota studeert verder
Toyota laat in
Genève komende
maand de Yaris T Sport
zien, een verbeterde ver
sie van de Prius en de
studie Urban Cruiser voor
een mini-suv. De Yaris T
Sport wordt aangedre
ven door een 1.8 liter
motor, de zwaarste ooit
bij dit model ingebouwd. De Urban Cruiser is een ont
werpconcept van ED2, Toyota's designstudio in Europa,
voor een futuristische mini-suv. De Fine-T en i-swing laten
zien hoe Toyota transportoplossingen biedt en er tege
lijk in slaagt de belasting van het milieu zo veel moge
lijk te beperken. De hybride Prius is uitgerust met de in
telligente 'parkeerautomaat' ipa.
Een opvallend studiemodel,
de Franse Altica.
De Urban Cruiser, mini-suv
voor straks van Toyota.