Auto Voorkom levenslang, zetje kind vast W 23 24 m 25 fcbtc a.s VEILIGHEID lercedes-Benz doet de oplamp dunnetjes over VW brengt wapen in stelling tegen de Kia's Bijdehand idactie bijlagen: 0113-315680 jvv.pzc.nl/auto mail: redactie@pzc.nl •stbus 31,4460 AA Goes vertentie-exploitatïe: -ord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 jws-Vlaanderen: 0114-372770 tonaal: 020-4562500 [jjdag 24 februari 2006 vir in samenwerking metQAutoTrack.nl Top occasions donder 10,000, net 100% zekerheid! cn tot 20% korting! AiMhiMV 7?, Örves 'M-. V>\ - WAVvX'.durtvdagcvosAii Wetgeving kinderzitjes De hoofdregel per 1 maart: een kind mag niet langer los worden vervoerd. Kinderen kleiner dan 135 cm moeten in een goedgekeurd passend stoeltje of een 'zittingverhoger'. Een driepuntsgordel mag niet meer als heupgordel worden gebruikt. Tot +13 kg Tot 12 jaar Kleine mensen Bij kinderen (of volwassenen) van 135 cm groot is het in sommige auto's beter nog steeds een verhoger te gebruiken indien de gordel anders over de nek loopt. Soms is dat zelfs nodig tot 150 cm. Zitje achterstevoren op de achterbank Reden: de nek van de baby is te zwak om de klap van een frontale botsing te verwerken. Stap dus ook niet te snel op een 'grotere' stoel over. Goed bevestigen, gordels stevig aantrekken. Zittingverhoger met rugleuning Beschermt kind ook bij zijdelingse botsingen en zorgt voor een goede geleiding van de gordels over heupen en borst. Het schuine deel mag nooit over de nek lopen. Veel nieuwe auto's hebben Isofix: 6 mm dikke bevestigingsbeugels. Aanraders ■De achterbank is de veiligste ;!ek voor kinderen. Kinderen ènaf zo'n 12 jaar kunnen als het i»etwel voorin bij een auto met gssagiersairbag. •Kinderstoeltje niet op de assagiersstoel voorin plaatsen, aker met airbag(s) kan dat cvensgevaarlijk zijn, vooral voor snbaby in een achterstevoren geplaatste stoel. Vertrouw niet peen uitgeschakelde airbag. Uitzonderingen Bus en taxi. Kinderen vanaf drie par oud wel zo veel mogelijk xhterin, in de gordels. Is het uw beurt om de kinderen ■sar sportwedstrijd of school test te vervoeren? Kids vanaf arie jaar oud mogen dan achterin gewoon in de gordels «ordenvervoerd. Let wel: ncidenteel, alleen over korte fstand. Uw eigen kinderen neten ook dan verplicht in een cel. •ineen oude auto zonder gordels achterin mogen kinderen ïiger dan drie jaar niet worden wvoerd. ■Veelal passen slechts twee kinderstoelen op de achterbank, tmderde kind mag dan in de wergebleven gordels worden woerd. Die moet dan wel drie grotouder zijn. jlips <oop een kinderstoel bij de secialist. Neem auto en kind v:aom te passen en proberen. een baby- of peuterstoel ftfjd stevig en recht met de prdels vast en trek ook de jordels in de kinderstoel zelf joedaan. Bij een peuterstoel roet er net een hand tussen linden gordel passen. Een stoel ttllsofix bevestiging (zie jibeelding rechtsboven) is «tbaar, maar wel extra veilig. Vervang de stoel na een ingeluk of als hij zes jaar oud is. Uw kinderen mogen vanaf volgende week al leen nog in een goedgekeurd en passend stoel tje in de auto. Gezeur, vindt u? Het is anders wel een zaak van leven of dood. Door Rob van Ginneken aarom eigen lijk al die drukte over loszittende kinderen in de auto? En over baby's die ge zellig voorin bij moeder op schoot zitten? De knalharde cij fers van botstesten werken ver helderend. Tijdens het optrek ken bouwt een auto 'bewegings energie' op en dat geldt ook voor de inzittenden. Die energie komt letterlijk en figuurlijk met één geweldige klap vrij wanneer de auto ergens tegen aan botst. Alles wat niet secuur in de gordels zit, ondergaat de dramatische gevolgen. Al bij 50 kilometer per uur ge beuren onvoorstelbare dingen. Neem de los bij moeder op schoot zittende baby van zo juist. De spruit wordt door de klap met bruut geweld uit de ar men van zijn moeder gerukt. Vasthouden is onmogehjk. want die baby van tien kilo gram 'weegt' er opeens 450! Het klinkt cru, maar met diezelfde kracht wordt de baby dus tegen dashboard of voorruit gelcata- pulteerd. Rijdt u twee keer zo hard? Dan zijn de krachten niet twee, maar vier keer zo groot. De keuze is helder. Het kind in zijn stoel door de gordels laten opvangen? Of het risico nemen dat hij met ongelooflijke kracht wordt gelanceerd? Ba by's, peuters en andere koters profiteren alleen van de veilig heidstechniek van moderne au tomobielen als ze solide wor den'tegengehouden. Net als wij zelf trouwens. Levenslang Mede daarom bent u vanaf 1 maart wettelijk verplicht om ldnderen tot een lengte van 135 centimeter in een speciale kin derstoel of op een zittingverho ger te vervoeren. Wie zich daar niet aan houdt, riskeert een boete of levenslang. Die boete van 75 euro is nog te overzien, levenslange wroeging om een kinderleven niet. De kleintjes moeten in een goedgekeurde en passende stoel worden vervoerd. Het eer ste is simpel te controleren via het Europese keuringslabel 'ECE R44/04' of het wat oudere 'ECE R44/03'. Maar het kiezen van een geschild zitje vergt meer aandacht. Er bestaan ruw weg drie groepen: voor baby's, peuters en wat grotere kinde ren. Naarmate een ldnd groter en zwaarder wordt, stelt dat an dere eisen aan het zitmeubel- tje. Baby's tot een kilo of dertien moeten achterstevoren worden vervoerd. De reden is simpel: hun babyhoofd is relatief groot en het jonge nekje extreem kwetsbaar. Je moet er dus niet aan denken wat er kan gebeu ren wanneer het hoofdje met tientallen keren zijn eigen ge wicht naar voren klapt. Zelfs een snelheid van 30 km per uur kan al fataal zijn. Daarom zet ten we de allerkleinsten bewust andersom in de auto. Het baby stoeltje vangt het geweld op en verdeelt de krachten. De kans op letsel is dan liefst 90 procent kleiner. Mokerslag Vanwege diezelfde kwetsbaar heid mag een baby nooit voorin voor de passagiersairbag zitten. Ook al is de verleiding nog zo groot om junior 'veilig' naast je te zetten. Een airbag ontplooit zich bij een botsing mét enor me kracht en een fenomenale snelheid van 300 Ion per uur. Dat vangt een volwassene per fect op, maar betekent voor een zuigeling een dodelijke moker slag. Zelfs op een uitschakelba- re airbag mag u nooit vertrou wen, zeggen specialisten. Er zijn voorbeelden bekend dat de luchtzak toch 'plofte'. Of drama tischer nog: weer door pa was ingeschakeld. Een baby hoort daarom achter in de auto. En nergens anders. Een grotere, voorwaarts gerich te kinderstoel is de volgende stap in de evolutie. Voor peu ters en dreumesen tot zo'n 18 kilo en ongeveer vier jaar. Een goede leidraad: het wordt tijd voor zo'n stoeltje zodra hij met zijn hoofdje boven de 'achterste voren stoel' dreigt uit te groeien. Zo rond zijn vierde jaar gaat de kleine gebruik maken van de normale autogordels. Totdat het kind de wettelijk vereiste lengte van 135 centimeter niet heeft bereikt, hoort het op een zogenaamde zittingverhoger thuis, met rugleuning en zijde lingse bescherming. Die verho ger zorgt er voor dat het schui ne deel van de gordel keurig over de borst wordt gevoerd en het horizontale deel over de heupen. In sommige auto's kan een verhoger zelfs bij kinderen tot 150 centimeter lengte nood zakelijk zijn om te garanderen dat de gordels niet over hals en buik lopen. Anderhalve ton Nog een keer griezelen? Pro beer u voor te stellen wat er bij een botsing met 50 km per uur met een twaalfjarig kind kan ge beuren. Hij wordt dan vooruit geworpen met een kracht alsof er een middenklasse auto op hem of haar landt. Anderhalve ton! Dan hoeft toch niemand meer uit te leggen waarom de gordels beter niet over kwetsba re plekken als hals en buik kun nen lopen? Alleen omdat we niet de moeite hebben geno men een zittingverhoger te plaatsen? Meer info: www.kinderzitjes.nl. Heeft u een sterke maag, kijk dan op www. kampioen.anwb.nl wat er al bij 25 kilo meter per uur met een kind gebeurt. rcedes-Benz heeft een nieu- generatie koplampen. De npen passen zich bij de rij- weersomstandigheden aan. 'systeem kent instellingen or bijvoorbeeld ritten buiten bebouwde kom en autosnel- ?en, maar ook bocht- en af- gverlichting. Het is gekop- 8 aan de bi-xenon-lampen als optie in de E-Klasse wor- ageleverd. snelweg-stand wordt boven 50 km er uur automatisch twee stappen geactiveerd. In «rste stap wordt het vermo- fvan de xenon-lampen opge ld van 35 naar 38 watt, ter- j' boven 110 km per uur de fcr lichtbundel wordt ver- 'gd. De bestuurder kan hier door tot 50 meter verder zien. Later wil Mercedes de nieuwe lichtfuncties koppelen aan led's. Die hebben minder ruim te nodig, zijn duurzamer en ma ken een adaptieve groot- licht-functie mogelijk. Een camera achter de voorruit kan dan de lichtsterkte aanpas sen aan tegemoetkomend ver keer. Led's in remlichten ma ken het vervolgens mogeüjk de vertraging van een voorliggend voertuig te meten, zodat je au to zelf kan bepalen hoe hard je moet afremmen. Dat helpt kop-staart-botsingen voorko- Nachtogen symboliseren het licht dat Mercedes is opgegaan. Door Rien van der Steen Hij heet het antwoord van VW te zijn op de Koreaanse mi- di-suv's als de Kia Sportage en de Hyundai Tucson. Volkswa gen heeft zich te lang de kaas van het brood laten eten, vindt de nieuwe topman Wolfgang Bemhard ex-Chrysler De Concept A die Wolfgang af gelopen week in Berlijn voor reed, houdt het midden tussen een sportwagen en een middel grote luxe-jeep. Een crossover heet dat. Leefruimte De Concept A belichaamt Volks wagens nieuwe kijk op stoer de sign en komt begin 2008 op de markt. De sterk omlaag wijken de achterkant zal dan veel rech ter zijn geworden met het oog op de leefruimte in het voer tuig. Of de achterportieren zoals in dit rijdende prototype vanuit het midden blijven openen is twijfelachtig. Hij ontbeert daar door de middenstijlen. De auto heeft een sterk vormgegeven neus en is een stuk groter dan De lijnen die de Concept A laat zien kennen we ook van de huidige Passat en de cabriolet Eos. een Golf, maar iets kleiner dan een Touran. Grote wielen en een wielbasis van 2.60 meter horen bij modem design. Twee turbo's Vierwielaandrijving is vanzelf sprekend en de aandrijving komt voor rekening van de mo tor uit de Golf GT met twee tur bo's, eentje aangedreven door uitlaatgas, de andere mecha nisch. Binnenin vinden we hetzelfde overzichtelijke Multi Media Inter face bedieningssysteem dat Au di tegenwoordig toepast. Volgens Wolfgang Bemhard moet VW nodig het modellen- aanbod opfrissen en vooral ver breden, wil het bij de les blij ven als grootste Europese auto fabrikant. De Concept A is een eerste aanzet daartoe. De Peilstok 7De sportwagenmerken zitten in de lift. Het Nederlandse Spyker breidt de pro ductie uit, de verkopen van Lamborghini trek ken aan en Porsche schrijft mooie cijfers. Wat is voor u nu de koning onder de sportwa gens? Porsche, Lotus, Spyker of toch Ferrari? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Oogmerk Omdat één op de acht automobilisten onverantwoord slecht blijkt te zien, vroegen we u wat de beste remedie zou zijn. Laat automobilisten elke vijfjaar de ogen testen, vindt meer dan de helft van de stem mers. Een verplichte ogentest bij het behalen van het rijbewijs kan maar 14 procent beko ren. Vier procent ziet nergens iets in. Wat te doen tegen slechtziende automobilisten? 0 Om de vijf jaar ogen testen 0 Verplichte oogmeting bij rijbewijs Een flinke campagne 0 Politiecontroles net als bij alcohol Q Verplichte ogentest bij verzekering Geen maatregelen nemen O Jan Merkx, Nederlandse Unie van Optiekbedrijven: „Wij pleiten al jaren voor meer ogentests. Neder land is nooit verder gekomen dan de bekende test met het nummerbord: hand voor een oog en lezen maar. Een verplichte vijfjaarlijkse test is ook haalbaar want er zijn genoeg opticiens en optometristen. Ik snap ook niet dat de regering zoiets niet invoert. Het lijkt me logisch dat het verkeer gebaat is bij automobilisten met goede ogen." E-bikes testen, iets voor u? Elektrische fietsen zijn er genoeg, maar welke is nou de beste en rijdt het lekkerst? Op zondag 2 april leunt u dat helpen uitvinden in de grote E-biketest: de krant wil dan een dag lang tien nieuwe fietsen met zo'n 'elektrisch windje in de rug' aan een praktijktest onderwer pen. Dat gebeurt op de wielerbaan in Amersfoort. Iets voor u? Meld u dan aan door een kaartje te sturen naar: GPD o.v.v. E-biketest, Postbus 719 5000 AS Tilburg. Aanmelden kan ook via www.elelctrischefietsen.com, rubriek Testpersoon. Graag met motivatie waarom u mee wilt doen aan deze test. De uitverkoren juryleden krijgen voor 18 maart bericht over het programma op zondag 2 april. Deelnemers komen op eigen gelegen heid, voor de rest wordt gezorgd. Gsm-verzoekplaten Het mobieltje lijkt hard op weg een almachtig medium te worden. Het nieuwste bewijs: een SMS-dienst genaamd Car- spotter die u bijstaat bij de aankoop van een tweede hands auto. U sms't een kenteken en ontvangt bouwjaar, nieuwwaarde en actuele waarde van de be treffende wagen terug. Een tweede berichtje infor meert u over topsnelheid en cilinderinhoud. Leuk ook voor de nieuwsgierige mens: de auto van de baas of buurman heeft immers ook een kenteken. Initia tiefnemer Jan Klestadt: ,,De helft van de klanten gebruikt de dienst als fun, de andere helft overweegt M Sony Ericsson ST 31 1,6 OM: 1M5-290J. BS ■■i: BS IM6.- '.9 .r. Carspotter op je gsm. serieus een auto te kopen." Carspotter werkt voor auto's tot zo'n tien jaar oud. Een sms-je kost 1,50 euro. SMS-instructies en voorwaarden op www carspotter.nl Opel reclamekampioen Opel voert de lijst aan van automerken die in Neder land het meest aan reclame besteden. Opel stak in 2005 volgens branchekrant Automobiel Management 29 miljoen euro in reclame, 656 euro per verkochte auto. Tweede was Renault, met ruim 20 miljoen en 509 euro per verkochte auto. Derde Peugeot (18,5 miljoen, 466 eu ro per auto), gevolgd door Citroen en Toyota. Per ver kochte auto voert Lexus de lijst aan met 5.100 euro recla mekosten per stuk, gevolgd door Cadillac (4.075 euro), SsangYong (3.348 euro). Smart (1.091 euro), Kia (1.039 eu ro) en Chrysler (1.007). Opel verloor zijn marktleider schap eind vorig jaar aan VW, dat maar 8,3 miljoen uit gaf aan reclame, en dat is niet meer dan 186 euro per verkochte auto.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25