Onzekerheid over theaterkeuzes
Contractors, proficiat!
Veel vraagtekens
bij plan N57 Veere
Drie nieuwbouwprojecten in Middelburg begonnen
Nieuwkomers tegen
oude garde in debat
Veerse lijsttrekkers
Thuis in....
Hypotheken
Verzekeringen Una
Pensioenen
chouwburg aan Zuidsingel is duurste optie
Rekenkamer wil suggesties horen
Gehandicapten blijven welkom
Rondweg Koudekerke afgesloten
zeeuwse almanak
Dokter
romfietser
steelt camera
;an Goesenaar
record.
Veiligheid bij Dow bereikt nieuw
RISICOBEHEER
Stationsstraat 2-4, 4331 JB Middelburg, Tel.: 01 18 - 615151
0113-315649
tvw.pzc.nl
mail:redactie@ pzc.nl
■,5lbus 31,4460 AA Goes
(vertentie-exploitatie:
lord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
iguws-Vlaanderen: 0114-372770;
tonaal: 020-4562500.
[ijdag 24 februari 2006
editie Walcheren
Dow Benelux feliciteert al haar contractors met de geweldige prestaties van
2005. Nog nooit eerder is er zo efficiënt, schoon en bovenal veilig gewerkt door de
medewerkers van alle bedrijven! Door samenwerking, inventiviteit, creativiteit en
betrokkenheid wisten zij de veiligheid op ons bedrijfsterrein op een ongekend hoog
peil te brengen. Bedankt!
Veilig werken is een van de belangrijkste prioriteiten van Dow. Die veiligheid heeft niet alleen
betrekking op onze eigen medewerkers, maar geldt ook voor de bedrijven die voor ons werken.
De Verenigde Dow Partners, waarin de grotere huisaannemers zich hebben verenigd, werken nauw
samen niet onze afdeling Veiligheid, Gezondheid Milieu met als doel het aantal incidenten tot nul
te reduceren. Met een ongevallen-index (het aantal ongevallen per 200.000 gewerkte uren) van 0,14
over 2005 is een nieuw record gevestigd.
Db Verenigde Dow Partners bestaan momenteel uit Amec Spie, Axima, Balliauw, Buchen, Cegelec, Delta Milieu, Eyke
Hogendoorn, Gouda Vuurvast, GTI Zuid West, Houtepen, Kaefer- WKS, Mammoet, Rheinhold Mahla, Ridderikhoff, ROB,
RTD, Troost, V&S Hanab, Van Kerckhoven, Watco en Xervon.
Winnaar van da Dow-Award
Beste contractor 2005':
Rheinholü Mahla
Winnaar van fle Dow-flwarö
'Beste Veiliatteids-, Gezonfltieids- en
Milieuprestatie 2005';
Mammoet B.V.
ww.dowbenelux.com
MIDDELBURG - Zeeuwse burgers kunnen zelf met idee
ën komen voor onderzoeken van de Rekenkamer Provin
cie Zeeland. Als ze menen dat het provinciaal bestuur
doelmatiger, rechtmatiger of doeltreffender kan, kunnen
ze bij de Rekenkamer aankloppen die deze suggesties zal
beoordelen. Vanaf 1 maart treedt de Rekenkamer met een
website naar buiten. Daarop komen alle onderzoeken te
staan die zijn afgerond. Vervolgens wordt het onderzoeks
programma gepresenteerd, dat als motto krijgt 'Zeeland
Vitaal'. De eerstvolgende drie jaar zullen de onderzoeken
vooral binnen dat thema gehouden worden. Dè Rekenka
mer Zeeland is een onafhankelijk instituut, onder voorzit
terschap van de president van het Haags gerechtshof
J. Verburg.
pagina 14
Wij delen geen zwartepieten uit
MIDDELBURG - Ja, het staat wel zo in de algemene
plaatselijke verordening dat gehandicaptenvoertuigen
winkelcentrum Dauwendaele niet meer in mogen. Maar
nee, natuurlijk worden gehandicapten niet geweerd.
Zo moet het verbod niet worden uitgelegd, benadrukt
R. Kwekkeboom van de gemeente Middelburg. „Het win
kelcentrum is juist rolstoelvriendelijk gemaakt. Het gaat
erom dat fietsen en bromfietsen niet meer binnen mogen.
En dat winkelwagens en gehandicaptenvoertuigen netjes
worden weggezet." Dat ze dus niet in de weg staan en
geen vluchtwegen blokkeren, legt Kwekkeboom uit.
„Want deze maatregel nemen we in het algemeen belang
van de veiligheid voor iedereen in het winkelcentrum.
D.J. den Toonder van kapsalon Duck blijft het vreemd
vinden dat gehandicaptenvoertuigen zijn opgenomen in
het verbod. Hij krijgt nogal wat gehandicapte klanten in
zijn salon. „En die zetten hun rolstoel of elektrische rol
wagen keurig weg. Wij zitten in de hoek van het winkel
centrum, vlak bij een nooddeur. Als iemand daar iets
voor zet, zeg ik er meteen wat van." Het is ook niet zo dat
de politie straks meteen de eerste de beste keer dat ie
mand een wagen verkeerd wegzet, een boete uitdeelt, zegt
Kwekkeboom.
KOUDEKERKE - De rondweg Koudekerke is dinsdag
van 8.30 tot 16.00 uur in beide richtingen gedeeltelijk af
gesloten. Het gaat om het stuk tussen de rotonde bij de
Vlissingse wijk Lammerenburg en de rotonde bij de Mid
delburgsestraat bij Koudekerke. In opdracht van de pro
vincie wordt dan een vangrail geplaatst bij de rotonde
aan de Middelburgsestraat. Het verkeer wordt in beide
richtingen omgeleid via de route Lammerenburgweg, Vlis-
singsestraat, Beatrixlaan en de Middelburgsestraat.
door Jan van Ommen
DEN HAAG - De Raad van Sta
te zette gisteren tal van vraagte
kens bij de inspraakprocedure
rond het bestemmingsplan voor
het nieuwe tracégedeelte van de
N57 tussen Veere en Middel-
burg.
De nieuwe rijksweg moet aan
sluiten op de nieuwe, al goedge
keurde rondweg rond Middel
burg. Volgens de provincie Zee
land, de gemeente Veere en
Rijkswaterstaat is de huidige
N57 te onveilig en moet de nieu
we, rechtere weg met meer onge
lijkvloerse kruisingen het aan
tal ongelukken sterk terugdrin
gen. Het hoogste bestuursrechts
college behandelde gisteren de
bezwaren van Platform N57,
GroenLinks Veere en Molen De
Hoop uit Serooskerke tegen het
tracéplan. Zelfs de woordvoer
der van de provincie en de
landsadvocaat - de woordvoer
der voor Rijkswaterstaat - moes
ten tijclens.de zitting erkennen
dat de planprocedure niet be
paald de schoonheidsprijs ver
dient.
De afgelopen weken stuurde de
landsadvocaat nog allerlei rap
porten en onderzoeksverslagen
naar de Raad van State die moe
ten aantonen dat het gekozen
tracé geen bedreiging vormt
voor de natuur, de geluidsover
last en de luchtkwaliteit. Staats
raad M. Simons uitte evenwel
kritiek op de (te) laat ingezon
denrapporten. Zo bestaat er gro
te twijfel of de gemeenteraad
van Veere en Platform N57 wel
op tijd een onderzoek over de
toename van de verkeersintensi
teit heeft ingezien.
Gemeenteraadslid J. Jobse ont
kende dat hij het cruciale rap
port heeft gezien voordat de ge
meenteraad het bestemmings
plan had vastgesteld. Een
woordvoerster van de gemeente
Veere belde tijdens de zitting
met de wethouder en die zei dat
het rapport wel voor de vaststel
lingsvergadering aan de raad be
kend was gemaakt. Staatsraad
D. Slump stelde vast dat de wet
houder en het raadslid niet op
één lijn zitten.
Staatsraad M. Simons-Vinckx
stelde kritische vragen waar in
veel gevallen geen bevredigend
antwoord op kwam. Zo lijkt er
iets mis te zijn met het luchtkwa-
liteitsonderzoek. De landsadvo
caat beweerde dat de luchtkwa
liteit door allerlei maatregelen
alleen maar beter wordt en dat
het gevaarlijke fijn stof in 2020
ruim onder de strenge normen
blijft. De staatsraad gaf even
wel aan dat er voor het cruciale
jaar 2010, als de weg in gebruik
moet worden genomen, geen
deugdelijk luchtkwaliteitscij-
fers voorhanden zijn.
Ook zette de staatsraad vraagte
kens bij het feit dat de provincie
geen onderzoek heeft gedaan1
naar de negatieve effecten van
de aanleg van de weg voor het
beschermde natuurgebied van
de Manteling.
Tot slot behandelde het rechts
college de bezwaren van uitba
ter J. Vergroesen van Molen De
Hoop. Die heeft bezwaren tegen
de aanleg van een vier meter ho
ge geluidswal langs de weg. De
wal die onder meer de begraaf
plaats van Serooskerke moet be
schermen wordt ruim vier meter
hoog. Dat gaat volgens Vergroe
sen ten koste van de windvang
van de molen, waardoor de mo
len, die veel meel produceert,
minder efficiënt zou gaan
draaien. De Raad van State gaat
de komende weken onderzoeken
of het plan al dan niet door de
beugel kan.
Uitspraak over enkele weken.
De Terneuzense dokter maak
te zich deze week erg druk
over een parkeerprobleem
voor zijn praktijk. „Man, ik
zit hier gewoon weer van op
winding te trillen", zei hij via
de telefoon. Waarop de ver
slaggever de huisarts met een
zin om de oren sloeg, clie hem
meer dan bekend in de oren
klojik. „Dokter, ik kom zo
wel eens even bij u kijken.
wNadia Berkelder
[üDELBURG - Met nog geen
fee weken te gaan voor het bur-
iradvies over het theater, blijft
onduidelijkheid bestaan
ter de financiële gevolgen van
ivijf verschillende opties.
en theater bouwen aan de
sidsingel is met 39 miljoen eu-
i in totaal de duurste optie,
ijkt uit een berekening van
t Middelburgs college van B
ft'. Een theater op de plaats
0 de huidige schouwburg aan
tMolenwater of in de Mortie-
kost bijna 29 miljoen. Aan
1 theater op de locatie Minia-
jjr Walcheren is de gemeente
gr pa 28 miljoen euro kwijt. Het
rbouwen van de huidige
houwburg kost bijna vijftien
jijoen. Voor het theater is nog
budget van 21 miljoen be-
ibaar. Uit de berekeningen
tï dat een theater in alle va-
jten voor ongeveer dat be
rg gebouwd kan worden. Het
|e verschil zit in de oplossin-
jvoor het parkeren.
it het eerst staan alle cijfers
rijtje, maar veel is nog on- -
Claims van de aanne-
[s) van een bedrag tot maxi-
lal acht miljoen euro kunnen
kosten doen oplopen als er
it doorgebouwd wordt aan de
ddsingel. Ook als daar wel
ordt doorgebouwd dreigt een
van twee miljoen. De ge-
ente zal die claims juridisch
Dvechten, zegt het college,
iar het risico dat ze moeten
orden uitgekeerd blijft,
j de berekeningen is men er
de varianten Molenwater en
niatuur van uitgegaan dat be
skers van het theater hun au-
's op straat zetten. Een half
verdiepte parkeergarage kost al
gauw drie miljoen euro extra.
Een parkeerkelder die compleet
onder de grond ligt, is nog duur
der. Er is geen tijd geweest om
te onderzoeken hoe een theater
op Miniatuur of in de Mortiere
eruit zou kunnen zien. Ook is
niet duidelijk of er nog extra
geld uitgegeven moet worden
aan bodemsanering of planscha
declaims van omwonenden.
Vandaag presenteert de commis
sie Te Veldhuis, die het burger
advies voorbereidt, de informa
tie die inwoners van Middel
burg krijgen om een keuze te
kunnen maken. Toch heeft het
college ervoor gekozen om met
eigen cijfers te komen. „We heb
ben een eerdere versie beschik
baar gesteld aan de commissie",
zegt wethouder A. de Vries (Pv
dA). „Deze nieuwe gegevens
zijn berekend met informatie
van het rapport over de parkeer
garage en de informatie van de
projectontwikkelaars." De nieu
we informatie is vooral bedoeld
om de raad te informeren, zegt
zijn collega H. Kool-Blokland
(CDA). Uit het stuk van het col
lege blijkt dat als er een thpater
op Miniatuur Walcheren komt,
er op de kop van de kavel langs
de Zuidsingel woningen worden
gebouwd. Als èr geen theater
komt, is het de bedoeling om het
plan Erskine, het wooncomplex
tussen het Molenwater en de
Zuidsingel, uit de breiden. Als
de schouwburg wordt gesloopt
en daar geen nieuw theater te
rugkomt, worden daar dertig ap-
partementen gebouwd.
OES - Een 51-jarige Goese-
lar is gistermiddag beroofd
zijn tas toen hij over de
Btsingel in zijn woonplaats
Iste.
las werd op hardhandige wij-
-.uit zijn handen getrokken
Hir een bromfietser die hem in-
Hpltie. In de tas zat een digitale
Hpnera. De camera heeft een
Hllarde van honderden euro's.
In de Nassaulaan werd gistermiddag het laatste bouwbord onthuld.
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Drie keer champagne,
drie bouwborden en drie reeksen toespra
ken. Gisteren begon woningcorporatie
Woongoed aan drie nieuwe bouwprojec
ten in de stad.
Het eerste glas werd om elf uur 's och
tends geheven in de Vlissingsestraat,
waar - tijdelijk - 62 studentenkamers ko
men. Als er in de rest van de stad vol
doende kamers zijn, worden ze omge
bouwd tot appartementen.
Drie uur later was het feest in de Koe
poortstraat. Het monumentale Graaf
Mauritshuis wordt verbouwd. Dat was
tot voor kort in gebruik bij Emergis. De
mensen van Emergis zijn verhuisd naar
het Hof Sint Pieter. Het Mauritshuis
wordt nu gerenoveerd voor mensen met
een verstandelijke beperking die onder
begeleiding wonen bij stichting Het
Gors.
In de Nassaulaan werd om vier uur 's
middags het laatste bouwbord onthuld.
Daar gaan een flat en een oude school te
gen de vlakte om plaats te maken voor
foto Ruben Oreel
een nieuw zorgcomplex met welzijnscen-
trum en kinderopvang.
„Gelukkig kunnen we laten zien dat we
productie maken", zie directeur E. de
Ceuster van Woongoed na het eerste glas
champagne. De komende jaren bouwt de
woningcorporatie achthonderd wonin
gen in Middelburg. Een groot deel daar
van zijn huurwoningen.
(Advertentie)
door Miriam van den Broek
OOSTKAPELLE - Oud tegen
nieuw en oppositie tegen coa
litie. Zo kon het Veerse
lijsttrekkersdebat dat gister
avond in Oostkapelle werd
gehouden, getypeerd worden.
De nieuwkomers met hun
frisse blik en populistische
opmerkingen namen het op
tegen de 'oude garde' die zich
een stuk voorzichtiger
uitdrukt, maar ook meer in
zicht heeft in de achtergron
den.
Het was vooral de oppositie
partij SGP/ChristenUnie met
nieuwkomer R. de Visser als
lijsttrekker, die van leer trok
tegen de twee wethouders
(CDA en PvdA/GroenLinks)
en de fractievoorzitter van de
WD. „De communicatie met
de burger was de afgelopen
periode slecht", vond De Vis
ser. „Kijk maar naar de reac
ties op de stoelen in het stad
huis en het parkeerbeleid. Er
is niet geluisterd naar de men
sen. We sturen onze gasten
weg door het parkeerbeleid.
En in Zoutelande zijn de in
woners van mening dat de
plannen voor het dorp toch
wel worden doorgedrukt."
Nee, zo zit dat niet in elkaar,
zeiden de wethouders
J. Bostelaar (PvdA/Groen
Links) en W. van Tatenhove
(CDA).
„De toerist vindt het hele
maal niet erg om te moeten be
talen voor een parkeerplaats
dicht bij voorzieningen. Maar
wat de toerist wel verwacht,
is duidelijkheid over waar ge
parkeerd kan worden en over
dat ze anders een boete kun
nen krijgen. En het parkeer-
plan voor Zoutelande, is niet
doorgegaan. Juist omdat er
naar de inwoners is geluis
terd."
De SGP/ChristenUnie en de
partij Dorpsbelangen en Toe
risme Veere vinden dat de ge
meente de komende jaren kan
sen moet scheppen voor on
dernemers door flexibeler om
te springen met regelgeving
en door meer daadkracht te
tonen. Maar volgens de wet
houders heeft de gemeente de
afgelopen periode meer daad
kracht getoond dan ooit. „De
ze gemeente heeft als een van
de eerste gemeenten gezegd
dat een minicamping het hele
jaar door vijftien standplaat
sen mag hebben. We liepen
daarmee voor op de wet en
staken er onze nek mee uit",
zei Van Tatenhove.
„En vergeet ook niet", vulde
Bostelaar aan, „dat we geko
men zijn vanuit een regeling
dat een minicamping niet
meer dan vijf standplaatsen
mocht hebben. Vanuit dat
oogpunt, zijn we al heel ver
gekomen."
Volgens De Visser zit het toch
anders in elkaar: „De ene
zegt hier dat we voorzichtig
moeten zijn met het versoepe
len van regels en de ander
zegt dat we nuances moeten
aanbrengen. Dat is precies
wat er de laatste periode in
Veere mis ging."
Gezondheid
Leefstijl
Communicatie
Transport
Bouw
Living.
Improved daily.