PZC Sjansen biedt kansen op 't werk Bedrijfsleven ontdekt de sms-dienst Speelgoed van het voorjaar Handleiding flirten Exotisch beleggen, exotische risico's Zakelijk jlirten wordt volgens auteur steeds belangrijker Arcadis krijgt orders in VS Stijging kwartaalwinst Basf Corio koopt winkelcentrum Hondenpoep omgezet in energie Madrid is tegen overname Endesa profijt Een goede opleiding en hard werken zijn niet meer genoeg om te slagen in je werk of het za kenleven. Kennissen zijn belang rijker dan kennis en daarvoor moet je kunnen netwerken. Ofte wel zakelijk flirten: gooi je char mes in de strijd en boek succes. door Jan Ruesink ENSCHEDE - Haar handdruk is stevig, maar duurt niet te lang, ze zoekt regelmatig oog contact en complimenteert de verslaggever af en toe met de op merking 'goeie vraag'. Maar ja, Mirjam Wiersma is dan ook pro fessioneel 'flirttrainer' en weet als geen ander hoe je met li chaamstaal, kleding, intonatie en uitstraling je gesprekspart ner kunt inpalmen. En daarin heeft ze een voor sprong op de verslaggever die nog maar net in haar boek Zake lijk Flirten heeft gelezen dat je - wachtend op je afspraak - niet verdiept in een krant moet zit ten en ook niet direct met uitge stoken hand op je gesprekspart ner moet afstormen. En wat schreef ze ook alweer over die handdruk? 'Steek voor openheid en sympathie je hand recht uit met gesloten vingers; zet qua knijpsterkte gemiddeld in en pas deze knijpsterkte en de duur van de handdruk aan je gesprekspartner aan. Je hand palm moet zich haaks ten op zichte van de grond bevinden', doceert de Utrechtse flirttrainer in haar vandaag te verschijnen boek. Dat valt dus nog niet mee. Maar zakelijk flirten, charme ren of verleiden gaat eigenlijk niet over techniekjes of trucjes, corrigeert ze. Het moet dus niet overkomen als aangeleerde tech niek, je moet je natuurlijke char- ENSCHEDE - Zakelijk flirten doe je zo: - Glimlach regelmatig, maar niet voortdurend, zoek oogcon tact, maar blijf iemand niet te lang aanstaren. Richtlijn: hou oogcontact tijdens 30 procent van het gesprek. - Ga goed rechtop zitten of staan. -Probeer actief te luisteren. Dat begint met reageren op wat de ander net zei. -Vermijd fysiek contact. Zelfs een hand op de schouder wordt door 26 procent van de vrouwen (en 8 procent van de mannen) als ongewenste intimiteit be schouwd. - Als je wacht op een afspraak neem dan een open houding aan. Duik dus niet weg achter krant en houd armen en benen met krampachtig over elkaar ge slagen. Mannen: beide benen op de grond, vrouwen met rokken: benen over elkaar. - Geef geen week handdrukje, maar vermorzel andermans C hand ook niet. Pas duur en knijpsterkte aan de ander aan. - Praat niet te lang achter el kaar. Gemiddeld houdt de an der maar dertig seconden de aandacht vast. - Kies positief taalgebruik, ver mijd dus ontkenningen. - Maak complimenten, maar zorg wel dat het in de setting past. - Denk na over de spreektijdver deling. In een sollicitatiege sprek moet je normaal gespro ken minstens de helft van de tijd aan het woord zijn. - Ga strategisch zitten. Naast el kaar kan te intiem overkomen, tegenover elkaar suggereert te genstelling of onderhandeling en diagonaal tegenover elkaar betekent afstand. Bij gelijkwaar digheid (zoals solliciteren!) kies als je dan kunt voor een hoekop- stelling. - - - Laat je niet verleiden tegen fel zonlicht in te moeten kijken. Vraag of de lamellen dicht mo gen, dan toon je assertiviteit. - Heb respect voor afstand (zo als op recepties): "Je merkt hét als je te dichtbij komt doordat de ander een stapje terugdoet. GPD mes beter leren in te zetten. Maar als je die nou niet hebt, zo als Balkenende? „Iedereen heeft ze, ook Balkenende. Je ziet dat hij door oogcontact met het pu bliek te zoeken, langzamer te praten en een andere bril op te zetten, al veel beter overkomt. Balkenende is duidelijk ge coacht." Mirjam Wiersma (37) is van huis uit bedrijfsjurist, maar is sinds 2003 zelfstandig flirtcoach en geeft via haar bureau Helemaal Jij trainingen en workshops op het gebied van onder andqre flir ten met je klant, netwerken, kle ding, flirtend solliciteren en om gaan met lastig gedrag. Zakelijk flirten wordt in haar ogen steeds belangrijker. „Loop banen staan niet meer voor eeu wig vast en met vakkennis hou je niet eeuwig een voorsprong. Je hebt er niks aan als je toege wijd werkt, maar niemand dat ziet. Je contacten, je uitstraling bepalen voor een groot deel of je in het bedrijf voor projectgroe pen gevraagd wordt, of je op bor rels de juiste mensen weet te spreken en of je in sollicitatiege sprekken goed overkomt. Korte rokjes Voor de duidelijkheid: zakelijk flirten heeft volgens Wiersma niets te maken met erotiek of liefde. „Flirten doe je dus niet met diepe collectes, hoge pumps en korte rokjes. Flirten is ook niet iets wat je alleen tegenover de andere sekse doet, maar te genover mannen en vrouwen, oud en jong, baas en onderge schikte. Wie het selectief doet, wordt al gauw gezien als een slijmbal of als iemand die alleen maar achter de vrouwen jaagt." Volgens Wiersma hebben vrou wen soms moeite met haar advie- zen. Ze vrezen dat hun enthousi asme door de heren verkeerd wordt opgevat. „Dat risico zit er in", geeft ze toe, „maar volgens mij heb je geen keus. Voor de precieze ondei-linge afstand, maar ook vóór de vraag hoe snel je gaat tutoyeren of iemand voor een diner uitnodigt, be staan geen universele regels. Ze hangen af van het soort zakelijk Een goede opleiding en hard werken zijn niet meer genoeg om te slagen in je werk of het zakenleven. Kennissen zijn belangrijker dan kennis en daarvoor moet je kunnen netwerken. foto Annina Romita/GPD contact, de sfeer, de branche, de bedrijfscultuur en de gewoontes van een land. Onbewust Wiersma beseft dat veel van die signalen door mensen onbewust worden uitgezonden en vaak ook onbewust worden opgevan gen. „Dat is ook logisch, want als baby konden we niet praten en hebben we al geleerd li chaamstaal te interpreteren. Maar het is nuttig om je meer be wust te worden van de signalen die je uitzendt en die een ander afgeeft." Van al die communica tie wordt volgens onderzoek 55 pi-ocent bepaald door lichaams taal, 38 procent door de intona tie van je woorden en slechts 7 procent door de inhoud zelf. Wat clat betreft is het wel iro nisch dat steeds meer communi- catiè via de telefoon, sms en e-mail loopt. „Inderdaad, want dan mis je een groot deel van de sfeer waarin de communicatie plaatsvindt", bevestigt Wiers ma. Dat is wat ze bedoelt met za kelijk flirten. „Wees bewust van wat je doet en hoe je iets doet. Denk na hoe je op de ander over komt. Breng je boodschap met overtuiging en een twinkeling in je ogen." GPD Mirjam Wiersma, Zakelijk Flirten, Tools voor een sprankelend en overtuigend gesprek, uitgeverij Spectrum, 14,95, ISBN 90 274 257 36 Sms'en is de afgelopen tien jaar volledig ingeburgerd. Miljoenen mensen versturen dagelijks lekstberichten met de mobiele te lefoon. Maar er bestaan nog veel meer mogelijkheden, zoals het aan- en uitzetten van lantaarn- falen. door Eric de Bie DEN HAAG - Agenda's, papier én digitaal, hebben hun beste tijd gehad. Straks word je ge woon door middel van een sms-bericht herinnerd aan je volgende afspraak in het zieken huis, bij de tandarts of voor de apk-keuring van je auto. Naast het versturen van persoonlijke tekstberichtjes wordt de 'ouder wetse' toepassing voor het mo bieltje steeds meer gebruikt voor zakelijke diensten. „We merken duidelijk dat er meer vraag naar is", zegt Chris tian Joosen van Flying Bytes. De Haagse ondex-neming be denkt sms-toepassingen waar mee bedrijven eenvoudiger en slimmer met hun klanten kun nen communiceren. „Zo verstu ren we voor een aantal tandart sen herinneringen aan patiënten die moeten langskomen voor de halfjaarlijkse controle. Binnen kort beginnen we met een dienst waarmee mensen met een sms-bericht de meterstanden kunnen doorgeven aan het ener giebedrijf. Die standen worden dan automatisch in het systeem verwerkt." Zakelijk sms'en neemt een vlucht. Er zijn de laatste tijd veel nieuwe toepassingen ontstaan. foto Bram Lammers/GPD Naast de bekende sms-diensten voor filenieuws en weerberich ten bestaan er volgens Joosen nog talloze mogelijkheden. Bedrijven en overheden begin nen die nu langzaam te ontdek ken. In Den Haag bijvoox'beeld is het tegenwoordig mogelijk om het nummer van een tramhalte telefonisch door te ge ven. De beller ontvangt dan even later een sms'je met de aan komsttijd van de volgende tx-am. Ook een algemene waarschu wingsdienst via sms komt er aan. Het ministerie van Binnen landse Zaken houdt momenteel proeven met een rampenalarm via de mobiele telefoon. In geval van een ramp of andere calami teit ontvangt elk mobieltje in het getroffen gebied eexx sms-be richt met informatie en advies hoe te handelen. En in Utrecht kan de gemeente sinds voxïge maand zelfs de lantax-enpalen aan en uit zetten met een sms'je. „In feite wei'kt dat heel simpel. In de lantarenpaal zit een modu le met een simkaart, eigenlijk hetzelfde als een mobiele tele foon. Die reageert als er een sms' je binnenkomt", legt Joosen uit. „Sms'en bestaat al enige tijd, maar bedrijven ontdekken nu het gemak ervan. Dat soort din gen hebben altijd even tijd no dig. De techniek wordt steeds beter en dat geeft bedrijven ver- trouwen." Goudmijn Daarbij speelt natuuxiijk ook mee dat aanbieders van mobiele telefonie als KPN, T-Mobile en Vodafone. de nieuwe diensten graag aan de man brengen. Sinds op 3 december 1992 de Britse monteur Neil Papworth het eerste sms'je verstuurde, is de communicatiemethode voor de telecombedrijven uitgegroeid tot een goudmijn. Vorig jaar werden over heel de wereld het ongelooflijke aantal van één biljoen (duizend mil jard) boodschappen vei-stuurd. De verwachting is dat in 2009 de teller op het dubbele staat. In mai-kten die qua gewoon mobiel bellen tegen het verzadigings punt zitten, zoals in West-Euro pa en Noord-Amerika, bieden sms-diensten telecombedrijven de mogelijkheid de omzetten eenvoudig te verhogen. „Tekst is voor mobiele opera tor's de enige dienst met een toe gevoegde waarde die al massaal wordt gebi'uikt én toch nog groeimogelijkheden heeft", al dus John White van onderzoeks- bureau Portio. „Consumenten zijn gewend aan het gemak van sms'en en zullen daardoor snel ler nieuwe toepassingen gaan ge- bruiken." Gemak Volgens White is daarbij wel het gebruiksgemak en de kwaliteit van essentieel belang. Telecom- bedrijven investex-en daarom mo menteel fors in nieuwe systemen voor het versturen van sms'jes. Die zorgen ex-voor dat berichten die niet meteen kunnen worden bezorgd, tijdelijk worden opge slagen. Ze worden dan later nog maals verstuurd. Gezien de enor me groei hebben de operators de kosten er snel weer uit. GPD donderdag 23 februari 2006 25 AMSTERDAM - Advies- en ingenieursonderneming Arca dis heeft in de Verenigde Staten contx-acten afgesloten voor het saneren van vex-ontreinigde grond. De waarde van de opdrachten is 50 miljoen dollar (42 miljoen eux-o). Dat heeft de ondei'neming uit Arnhem gistei'en bekendge maakt. Het gaat om opdrachten van voor-al industriële be drijven, aldus Arcadis. ANP FRANKFURT - Plet Duitse chemieconcern Basf heeft'in het viei'de kwartaal van vorig jaar de winst zien stijgen. Het concern liet gisteren tijdens de presentatie van de cij fers weten optimistisch te zijn over het lopende jaar. Het nettox-esultaat kwam in het laatste kwartaal uit iop 560 miljoen euro, tegen 404 miljoen in dezelfde perio'de van 2004. Het bedrag was lager dan analisten hadden ver wacht. Basf moest in het viex-de kwartaal een voorziening treffen van 120 miljoen euro. De voorziening hing sanjen met de orkanen van vorig jaar in de VS. De omzet gmg omhoog van 9,86 miljard naar 11,72 miljard euro. ANP AMSTERDAM - Vastgoedbelegger Corio heeft in Frank rijk een winkelcentrum in aanbouw gekocht voor 85 mil joen euro. Dat heeft Coiio gisteren bekendgemaakt. Het gaat om een winkelcentrum dat gebouwd wordt in Coignieres, 25 kilometer ten westen van Parijs. Vamcle 37.600 vierkante meter waaruit het retailpark bestaat, is al 90 pxncent verhuurd, aldus Corio. Naar verwachting is het winkelcentrum in 2008 klaar. De vastgoedportefeuille van Corio bestaat voor bijna 80 pi-ocent uit investeringen in winkelcentra. ANP SAN FRANCISCO - De Amei'ikaanse stad San Francisco, vooruitstrevend op het vlak van recycling, begint èen proef met het omzetten van hondenpoep in energie. Noi"- cal Waste Systems Inc. wil de poep inzamelen om er v.ex"- volgens via een biologisch proces methaangas uit te win nen dat kan worden gebx-uikt om energie op te wekken. Volgens een studie in opdracht van het stadsbestuur be staat ongeveer 4 procent van de totale afvalproductie van San Francisco uit poep van huisdieren en wordt die nox-- maliter naar de vuilnisbelt gereden. De stad telt naar schatting 120.000 honden. ANP/RTR MADRID - De Spaanse x-egering heeft volgens diverse dagbladen bezwaren tegen de voorgenomen overname van energiebedrijf Endesa door het Duitse nutsbedrijf Eon. De gezaghebbende krant El Pais meldde gisteren dat premier Zapatero niet ingenomen is met de transactie. Hij vindt Endesa van strategisch belang voor Spanje, schrijft de krant. Eon maakte dinsdag bekend de Spaanse onderneming te willen inlijven voor 29,1 miljard exiro. Het Duitse bediljf overtroeft daarmee een eerder bod van het Spaanse Gas Natural. Volgens El Pais bestaan er in Spanje bescher mingsconstructies waarmee de regering de overname van Endesa kan blokkeren. ANP Het was de ochtend van 11 februari clat het niet woei. Het waaide niet zo'n beetje niet, het was volmaakt wind stil. Het water glad gepolijst, de okeren rietpluimen aan de overkant als ver steend macramé. Was Schiphol er niet, dan was het oer- stil geweest als in de tijd ver voor Chris tus toen de apen oesters gingen eten en daarmee in mensen begonnen te veran deren die later lawaai zijn gaan maken. Geen wind? Wakker worden, we gaan v'iegen. Ik had het de buurjongen be loofd. Hij had de doos gezien met het vliegtuig er in en wou er mee de lucht Maar ik wou het ding niet meteen ïerspelen. Wachten wou ik tot de wind Ik wist al wel dat in de doos het mooi ste speelgoed zat sinds tijden. Er zijn er VOfig najaar al wat van gesignaleerd en ze zijn in buitenlanden niet aan te sle pen. Piepschuimen op afstand bestuur de vliegtuigjes op batterijen. Niet iets om je nog eens over op te winden, denk je misschien, na het debacle van ander- lxalf jaar geleden. Een jury van speel goedhandelaren en speeltherapeuten riep een helikopter uit tot Speelgoed van het Jaar. De helikopter kon neer storten als de beste, maar voor geen me ter een beetje fatsoenlijk vliegen. De jury die het Speelgoed van het Jaar aanwees had de helikopter zelf niet eerst getest maar zich in de luren laten leggen door de fabrikant die een slim gemonteerd filmpje mee gaf in de doos. Op dat filmpje deed -ie het. Honderden kinderen teleurgesteld, Sin terklaas 2004. Des te verbazender is het dat een jaar later een nieuw vlieg tuigje over het hoofd werd gezien door de speelgoedjury. Kans verkeken om wat aan geloofwaardigheid terug te winnen. Het is een vliegtuigje dat maar ongeveer een kwart kost van wat een jaar eerder voor de rampheli betaald moest worden en dat het voor z'n geld, 25 euro, geweldig goed doet. Bovendien gaat het niet stuk bij een botsing tegen een gevel. Het is gemaakt van taai flexi bel polystyreen. Er zijn verschillende modellen. Een wonderschoon dubbeldekkertje met twee motoren achterop de bovenste vleugels. De propellors blazen naar ach ter. Bij andere vliegtuigen zitten de pro pellors gewoon aan de voorkant. In de vliegtuigjes zit een kleine accu en een ontvanger. In de zender waarmee het vliegtuig wordt bestuurd gaan zes staafbatterijtjes (AA). Vanuit deze bat terijtjes wordt via een kabeltje de accu in het vliegtuig geladen. Het kan dan ongeveer een kwartier vliegen. De fabrikant heeft het simpelst denkba re afstandbestuurde vliegtuig ontwor pen. De zender heeft maar twee func ties. Een hendel kan de motoren aan en uitzetten en harder of zachter laten draaien. Bij hoog toerental trekken de propellors liet toestel omhoog. Bij laag toerental zal het landen. Daar tussenin kunnen capriolen worden uit gehaald. Een andere hendel stuurt naar links of rechts door de twee motoren met verschillend toerental te laten draaien. Het gaat zo makkelijk dat een kind er onmiddellijk mee uit de voeten kan. Het geluk kan meteen na het la den van de accu beginnen. Bij windstilte leer je de machine en de besturing kennen en ga je na drie kwar tier al naar wat wind verlangen die helpt bij het ruigere stunten met'het vliegtuig. In de zender kunnen het beste oplaad bare batterijen die vaak worden bijge vuld met nieuwe energie. Want bij zwakke batterijen kan het gebeuren dat het vliegtuig hoog in de lucht geen signaal meer krijgt. Dan gaat het zijn eigen gang en dat kan knap lastig uit pakken. De motoren stoppen pas als de accu in het vliegtuigje leeg is en dat duurt dan opeens ergerlijk lang. Je rent je rot. De vliegtuigjes die door de speelgoedju ry over het hoofd werden gezien - suk- kels, hou toch wat meer van onze kinde ren en wat minder van de handel! - zijn van het merk Silverlït en worden geïm porteerd door Spectron in Deventer. Wouter Klootwijk door Brenda van Dam Aangetrokken door moge lijk hoge rendementen steken steeds meer paxticulie- ren hun geld in exotische be leggingsobjecten zoals vakan tiehuizen, wijngaarden, teak hout, ananasplantages en struisvogelhouderijen. Tot voor kort was er op deze markt geen enkele vorm van toezicht of bescherming. Met de komst van de Wet fi nanciële dienstverlening (Wfd) is daar verandering in gekomen. Toch blijft het op letten geblazen, want hoge i-endementen bi'engen nog al tijd hoge risico's met zich mee. Investex-en in zogenoemde be leggingsobjecten heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. De tegenval lende resultaten op de aande- lenbeurs gedux-ende de eerste jaren van deze eeuw heeft waarschijnlijk veel particulie- x-e beleggers doen besluiten hun heil elders te zoeken. Toe zichthouder AFM schat dat particulieren in ons land in totaal een half tot anderhalf miljard eux-o in beleggingsob jecten hebben geïnvesteerd. Hoewel het om grote bedra gen kan gaan, zijn het zeker niet alleen de vex-mogende particulieren die geld in exo- ten steken. „Ook de 'gewone' consument die zijn geld mi lieubewust in bijvoorbeeld plantages steekt, investeex-t in feite in beleggingsobjec ten," verklaax-t Seger Pijnen burg, woordvoerder^ van de AFM. Opvallend genoeg was er voor deze consumenten tot voor kort geen enkele vonn van bescherming. En dat ter wijl de risico's hier juist zo gx-oot zijn. Pijnenburg legt uit: „Als je belegt, loop je natuui'lijk al tijd het risico dat je geld in waai-de afneemt of dat het niet opbrengt wat je ervan verwacht. Maar bij beleg gingsobjecten spelen er nog risico's mee die je bij andere voi-men van vexmogensop- bouw niet hebt. Het gaat meestal om projecten in verre ooi-den. Je weet niet precies hoe het zit met lokale wetge ving, eigendomsvei'houdin- gen of valutax-isico's." Ook de aax-d van het object bx-engt x-isico's met zich mee. Bij plantages kunnen het weer of natuurrampen roet in het eten gooien. En wie is er precies vei-antwoordelijk voor de bedrijfsvoering of het onderhoud? „Daar heb je in vexre oorden simpelweg min der zicht op", aldus Pijnen- biu-g. „Exotische beleggings objecten brengen dus ook exo tische x-isico's met zich mee. Als een px-oject failliet gaat of het geld voor andex~e doel einden gebruikt wordt, zijn beleggex-s daarvan de dupe." Juist vanwege enkele debacles met beleggingsobjec ten heeft minister Zalm beslo- ten om ook deze onder de Wfd te laten vallen. Aanbie- ders van beleggingsobjecten en hun tussenpersonen mo gen hun diensten dus alleen aanbieden als ze over een ver gunning van de AFM beschik ken. Bovendien zijn ze ver plicht potentiële klanten uit voerig te informeren, zowel vooraf als tussentijds. Vooraf moet een financiële bijsluiter kox-t en krachtig de kosten en mogelijk x-endement en risi co's in beeld brengen. Uitvoe- x-ige informatie over het beleg gingsobject en een goede on-' derbouwing van rendement- scenario's moeten worden ge7 presenteerd in het prospec- tus. Jaarlijks moet een door een accountant gecontroleer de jaai'rekening worden opge steld. En ook moet er elk jaar een onafhankelijk taxatierapr pox-t worden overhandigd. Toezicht Pijnenbux-g adviseert: „Als je overweegt om in beleggings objecten te investeren, zorg dan dat je goed geïnformeerd bent. Controleer ook of de tussenpex-soon of aanbieder met wie je zaken wilt gaan doen, onder toezicht staat." Vanaf 1 maart is het mogelijk om op de intex-netsite van de AFM na te gaan of iemand over de juiste vex-gunning be schikt. Is dat niet het geval en is de ox-ganisatie daar ook niet voor vrijgesteld? Dan heb je met een illegale aanbie der van doen. GPD www.afm.nl toezichtslijn: 0900 5400540

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25