Beleggen levert weer geld op Landgoed herbergt beste webgids Bier wil niet meer schuimen Belgische Staat klaagt Swissair aan Nieuwe klacht tegen Microsoft Tekort aan bedrijfsartsen dreigt Orders industrie EU trekken aan Bio-ethanolfabriek in Rotterdam Hoge energieprijzen bieden juist ook mogelijkheden Frankrijk m ai Italië op goede weg met tekort het bedrijf donderdag 23 februari 2006 23 BRUSSEL - De Belgische Staat dient een strafklacht in tegen Swissair, de vroegere Zwitserse luchtvaartmaat schappij die grootaandeelhouder was van de failliete Bel gische maatschappij Sabena. Het Zwitserse bedrijf, dat feitelijk de leiding had bij Sabe na, zou de financiële beloftes jegens de Belgische dochter niet zijn nagekomen. Dat was een van de oorzaken van de ondergang van de luchtvaartmaatschappij. ANP BRUSSEL - Grote bedrijven uit de computersector en we reld van informatietechnologie als IBM, Nokia, Oracle en Sun hebben gisteren een nieuwe klacht ingediend bij Eu ropees Commissaris Kroes (Concurrentiebeleid) tegen softwaregigant Microsoft. Volgens de bedrijven, verenigd in de belangenorganisatie Ecis, zijn bestaande afspraken om Microsoft tot openheid te dwingen over programma's nog niet goed doorgevoerd. Zo zou het programma Office nog steeds een te dominan te positie op de markt hebben. ANP DEN HAAG - Over een jaar of vier dreigt een tekort aan bedrijfsartsen te ontstaan. De Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) heeft hier over aan de bel getrokken bij minister Hoogervorst van V olksgezondheid NVAB-voorzitter P. Rodenburg heeft dat gisteren gezegd in het Radio 1-Journaal. Het probleem is volgens hem dat er niet voldoende bedrijfsartsen meer worden opgeleid. In het verleden bekostigden de arbodiensten de vier jaar du rende deeltijdopleiding. Maar omdat bedrijven niet meer verplicht zijn een arbodienst in te schakelen, is de bereid heid bij die diensten om te investeren in de dure opleidin gen sterk teruggelopen. ANP BRUSSEL - De industrie in de twaalf eurolanden heeft de orderportefeuille in december met 2,5 procent zien groeien ten opzichte van november. Vergeleken met de cember 2004 zijn er 7,1 procent meer orders. In de EU als geheel is de toename op jaarbasis 4 procent, blijkt uit gisteren vrijgegeven cijfers van bureau Euro- stat. ANP DEN HAAG - Rotterdam krijgt een bio-ethanolfabriek. Dat heeft een consortium van drie bedrijven gisteren be kend gemaakt. Het is de bedoeling dat in het havengebied vanaf 1 januari 2007 jaarlijks ruim 100.000 ton brandstof uit plantaardig materiaal wordt gemaakt. De afzet is geen probleem: vanaf die datum moet in Neder land twee procent ethanol verplicht door de benzine en diesel gemengd worden. De bedrijven Chemical Proces sing Consult, HES Beheer en het Holland Innovation Team halen de kennis bij het Britse bedrijf TMO Biotec. Dankzij een nieuwe techniek zou dat bedrijf tegen lagere kosten biobrandstof kunnen produceren waarbij als rest- product vrijwel zuivere CO, vrijkomt. Dat kan weer aan de kassentelers in het Westland worden verkocht. GPD mei '/inr Jeffrey Kutterink de '3 [HOLEN - Beleggen mag weer. pe aeX krabbelt - weliswaar -out set pieken en dalen - sinds be- jn 2003 op. Wie instapt moet mg wel op zijn tellen passen. n=« |0ge energieprijzen en een drei- eeÊS (jade dalingwan de Amerikaan ss ie huizenprijzen liggen op de Maar belemmeringen hoe den dat niet te zijn. seat1 foor beleggers valt er dit jaar 'e ratte halen, denkt Theo Kraan, Wai jjfgcteur private investments van) ran van Lanschot Bankiers, b'jiiaar dan moeten ze wel slim gnkieren. De beurs zit in de lift -j 2005 was al een goed aande- ;n en redelijk obligatiejaar. De fyropese en Nederlandse econo- de versterkten, net als de Ame- jkaanse dollar. De korte rente jeegen de lange rente daalde. 7,'at doet de beurs met uw ise^ vors in 2006?' vroeg hij zich de- ln week hardop af tijdens een ;j^ ;resentatie voor de Vereniging (poolse Beleggingsstudieclubs, him honderd mensen luister- ne® aandachtig naar hem in ge- n(fru tjenschapscentrum De Meul- 110:1 iiiet in Tholen. Met in het ach- n jhopfd natuurlijk de eigen be- iggingsportefeuille. Set gaat beter met de economie. Haar wi bangelijk is aan- ielegd, ziet snel beren op de rag. Want de wereldeconomie |s voor 27 procent afhankelijk ijn die van de Verenigde i Staten. Wat daar gebeurt, is be- l igiijk.'ook voor de beleggers Tholen, begint Kraan. „De loge energieprijzen blijven de lemming bederven. Zie het als cal een soort belasting. Als Ameri- bnen veel aan de pomp moeten fëlalen, denken ze dat het niet anS' goedgaat met de economie. Dan jopen ze minder spullen en dat mltra U juist slecht voor de econo- re." ik dreiging dat de Amerikaanse na5 bizenprijzen onderuit gaan, is fes waarvoor beleggers - zelfs (p Tholen - bang moeten zijn. ea^ .De huizenprijzen zijn er de af- [dopen jaren met gemiddeld 15 procent per jaar gestegen. Ame- nkanen gebruikten hun huis als flappentap. Door de lage rente sloten ze hoge hypotheken af en kochten met het geld consump tieve goederen. Daardoor is de economie hard gegroeid. Maar als de huizenprijzen omlaag gaan - en die kans is er - dan da len de bestedingen en de econo mie mee." En dat kan nare din gen tot gevolg hebben, waar schuwt Kraan. „70 procent van 1 de Amerikaanse economie is af hankelijk van consumptieve be stedingen. De impact op de we reld is groot." Internationale onevenwichtighe den ziet de Van Lanschot-direc- teur als een andere potentiële dreiging. „De VS geven nu twee miljard dollar per dag meer uit dan er binnenkomt. De boodschap is duidelijk: er drijven wolken boven de beleg- gingsmarkt. Maar ze zullen vol gens Kraan zeker niet uit groeien tot depressies. Het gaat meer dan ooit om het spreiden van risico's, of populair samen gevat: wedden op meer paarden tegelijk. Want die hoge energie prijzen kunnen beleggers juist ook in him voordeel gebruiken. „De productie en verbruik van olie is een subtiel evenwicht. De kleinste gebeurtenis leidt tot schommelingen. Dat komt door dat oliemaatschappijen de laat ste jaren te weinig hebben geïn vesteerd in de zoektocht naar nieuwe voorraden. dag dat de olieprijs laag is en niet als die op 70 dollar per vat staat." Beleggers houden best van een gokje, maar van luchtkastelen moeten ze niets meer hebben. Ze willen boter bij de vis. En die kunnen ze krijgen door geld te beleggen in bedrijven die direct rendement opleveren. Een voor beeld is de onroerend goed markt. Kraan: „Dan bedoel ik niet bedrijven die veel geld ste ken in leegstaande kantoorpan den, maar die investeren in win kels. Rodamco is zo'n voorbeeld. Beleggen daarin levert een ren dement op van 4,4 procent." Andere tips: Fortis (5,3 pro cent), Wessanen (5,0 procent) en ABN Amro (4,5 procent). „Wie aandelen DSM heeft? Ruil die voor Akzo Nobel. 2,8 procent rendement." Beleggers moeten volgens Kraan hun heil niet alleen zoe ken in aandelen en obligaties. „Er is meer tussen hemel en aar de." Hij wijst op hedge-funds; een verzamelnaam voor een va riëteit aan beleggingsstrategie ën die allemaal één doel hebben: het behalen van een zo hoog mo gelijk rendement. Ze zijn niet af hankelijk van het koersverloop op de beurs. „Interessant voor het obligatiedeel van de porte feuille. Ik zou niet meer dan 20 procent daarvan in hedgefunds steken." Wat Kraan de Thoolse beleggers van harte aanbeveelt, is investe ren in China en Japan. „De Chi nese economie groeit heel hard. Had die in 2004 nog een aandeel van 4 procent in de wereldecono mie, in 2025 zal dat 15 procent en in 2050 al 28 procent zijn. Daarmee is het dan de grootste economie ter wereld." Hoe kunnen beleggers dan profi teren? „Dat kan door geld te stoppen in bijvoorbeeld beleg gingsfondsen zoals het ABN Am ro Far East Fund." Kraan weet het zeker: voor be leggers die zo veelzijdig moge lijk inspelen op al die thema's wordt 2006 een goed beleggings jaar. Olievoorraad De olievoorraad is groot genoeg, denkt Kraan. Maar die ligt veelal in politiek instabiele lan den, „En de vraag naar olie groeit nu eenmaal sneller dan het aanbod." Met name China en India verbruiken meer olie. „In China zijn er nu ook files, in tegenstelling tot een aantal jaar geleden. Toen reed iedereen nog op de fiets. Er zijn natuurlijk,., nog steeds heel veel fietsers, maar het autogebruik groeit sterk." Kraan adviseert beleggers om van de nood een deugd te ma ken. Dat kan door aandelen te kopen in goed presterende maat schappijen als Royal Dutch Particuliere beleggers, of ze nu via het internet, de bank of in clubverband handelen, moeten niets meer hebben van luchtkastelen. Shell en Total. „Koop wel op de foto Phil Nijhuis/GPD ,Meni Jj HUSSEL - Frankrijk en Italië Éjnop de goede weg met het te- «gdringen van hun begrotings- ai) bfcort, aldus de Europese Com- Pen' rissie in een overzicht gisteren. frankrijk heeft volgens de laat- m5j te, maar nog niet definitieve ge- evens het tekort in 2005 voor unJ se! eerst sinds jaren nipt binnen p/ ie Europese normen gehouden, r. N stabiliteitspact schrijft voor 1 F"j kt eurolanden hun tekort moe- yj a beperken tot 3 procent van y £1 bruto binnenlands product, Ie 'ti nstraffe van boetes. Dat is ooit gesproken omdat hoge tekor- bi de rente kunnen opdrijven, rankrijk zat jarenlang boven ,ch j inorm, maar heeft het afgelo- in jaar afgesloten op 3,0 pro- at. Op langere termijn streeft £t land naar een begroting in ienwicht. De Commissie be- 'emP0^ scenario als realis- e "jSjü isch.' Alleen voor dit jaar is Pa- Ai! js iets te optimistisch over de sonomie, staat in het rapport, gfs, Italië heeft sinds de zomer een tocedure aan zijn broek we- )p(je fflseen te hoog tekort. Verdere ;tens! -appen zijn op basis van de laat- Heir- Je cijfers niet nodig, meent de ngsif Kmmissie. De dwingende aan- 2beling om het tekort in 2007 "der de 3 procent te brengen, jhte worden gehaald. Griekenland heeft de Com- ig| sssie wel aanmerkingen. Het -d werd de laatste j ai-en ge- dagd door een statistiekschan- 'e|\ waardoor een schending °e Europese tekortregels oorgi ;":e tijd verborgen bleef. On- ■brei dwang van Brussel werkt «i Ihene aan een tekort onder de 'procent dit jaar. Of dat lukt is vsll 'gmaar de vraag, ooif ®tbreekt nogal wat informa- 111! zodat Brussel niet kan beoor- I rne> iien of het land daadwerkelijk int!-:» e! gat in de begroting afgelo- ,021 ?iaar heeft teruggebracht tot 'ent ^Procent, zoals het zelf be- ïeert. aaw tderland inland krijgt een pluim. Na ren' ket tekort in 2003 onver- tac^ hoger uitviel dan 3 pro- ald? ®t, bracht de ï-egering de be- meri ïoiing snel weer op orde. aal°: 'tderland toont aan dat met I a vastberaden opti-eden een heii !eUe en duui-zame correctie .vYd ^de budgettaire onevenwich- er M0de!) ^an worden bewerk- teUigd", zegt Eurocommissaris «nunia .ANP door Henk Postma GEERSDIJK - Noord-Beveland herbergt een van de drukste plei nen van Nederland. Het ligt on der aan de provinciale weg bij Geersdijk. Maandelijks komen 900.000 mensen langs, op zoek naar informatie over gezond heidskwesties. Ze hoeven er hun huis niet voor uit, want ze ma ken de reis via het internet. Gezondheidsplein.nl is één van Nederlands populaii-ste websi tes. Het werd in de mai-kt gezet door Medical Media BV, de in- temetuitgeveiij van de arts Rob Bakker, voormalig directeur van de Gemeenschappelijke Ge zondheidsdienst Zeeland (GGD). Het bedrijf kwam tot bloei in Hilversum! Afgelopen jaar verplaatste Bakker de acti viteiten naar Zeeland. Medical Media opereert nu van uit Geersdijk. Het bedrijf huist in een boerenhofstede, onder deel van een voormalig land bouwbedrijf dat een niéuwe be stemming krijgt als landgoed. Er is bos aangeplant en er is een kreekai-m gegraven. Daarmee is di-aagvlak ontstaan voor nieuwe économische activiteiten in de sfeer van zoi-g en i-ecreatie. Het landgoed draagt een oude familienaam: Rijckholt, en be hoort tot de eigendommen van de familie van Bakker's vrouw: Karin Valkier. Er is inmiddels een luxe 'logies en ontbijt'-ac- commodatie totstandgekomen met een capaciteit van twaalf kamers. Daarmee wordt gemikt op groepsgebinik door bedrij ven, families en vijftigplussers. Er zijn meerdaagse an-angemen- ten mogelijk in de sfeer van na tuur, ci-eativiteit en vitaliteit. Tenslotte wordt een landhuis ge bouwd dat zal functionei-en als woon-zorg residence. Beste website In de ontwikkelingsvisie voor het Landgoed Rijckholt past ook het huisvesten van Medical Media BV. Bakkers internetuit- geverij, met als kernactiviteit de exploitatie van het Gezondheids plein. Dat werd afgelopen jaar officieel uitgeroepen tot Neder lands beste website in de catego rie Health Leisure. Dat ging via een stemming onder intei-net- gebruikers. Weekendjeweg.nl, een andere populaire website, werd met een neuslengte ver schil verslagen. De winnaar van de derde prijs, IKEA, bleef op Rob Bakker van Medical Media BV: Op Landgoed Rijckholt in Noord-Beveland waakt een team van acht redacteuren over 'de gezondste gids' die in de Nederlandse taal op het internet te vinden is. foto Willem Mieras grote afstand. Gezondheids- plein.nl profileert zich als 'de ge zondste gids op internet'. Of het nu gaat om een ernstige zeldzame ziekte, of om een sim pel onschuldig kwaaltje, op het Gezondheidsplein is er alles over te vinden. Deskundigen ge ven uitgebreide achtergrondin formatie, nuttige tips of verwij zingen naar onderzoekscentra waar de nieuwste kennis voor handen is. De website herbergt een indruk wekkend archief aan instructie materiaal, vaak in de voim van filmpjes. Patiënten vertellen per soonlijke verhalen. En wie be hoefte heeft aan contact met lot genoten kan terecht op het dis cussieplatform. Op Landgoed Ryckholt werkt een team van acht jonge redac- tëuren aan onderhoud en in houd van de website. Dat is niet hun enige bezigheid. Ze beheren ook de website Ziekenhuis.nl, de virtuele toegangspoort naar de Nederlandse ziekenhuiswe reld. De helft van de ziekenhui zen doet daar aan mee. Samen Naam: Medical Media BV Plaats: Geersdijk Opgericht: 1998 Aantal medewerkers: 8 Omzet: ca 1,3 miljoen euro trekken de twee websites jaar lijks zo'n 2,5 miljoen unieke be zoekers. Daarmee zijn ze een ge wild advertentiemedium voor aanbieders van medische pro ducten en diensten. Tussen de bedrijven door voei't Medical Media internetgerelateerde pro jecten uit voor anderen. Dat al les levert een jaaromzet op van 1,2 tot 1,5 miljoen euro. Hét begon, tien jaar terug als een cadeautje. Het Westeinde Ziekenhuis in Den Haag be stond honderdvijftig jaar. Bak ker, die daar toen directeur was, bedacht dat het leuk zou zijn het jubileum te vieren met de start van een website. Het idee was alle audio-visuele en ge schreven instructiemateriaal, dat ziekenhuizen hun patiënten mee naar huis geven, via inter net toegankelijk te maken. Internet stond destijds nog in de kinderschoenen. „De visie liep ver voor op de techniek", zegt Bakker. Maar hij zat dicht bij het vuur. Hij maakte dankbaar gebruik van de kennis en erva- ring van zijn broer, die in Kam perland de intemetprovider Zee- landnet had opgei'icht. Lang niet alle ziekenhuizen geloofden destijds in het Gezondheids plein. Maar toen een samenwer king tot stand kwam met het uit geversconcern VNU groeide het project snel uit de voegen. VNU wilde met de tijdschriften Mar griet en Libelle het internet op. Toen ook de Avro inhaakte ont stond het succesvolle televisie programma Gezondheidsplein. Daarmee kwamen de middelen vrij om steeds de nieuwste tech nieken door te voeren, en de website bekender te maken. Hype In die hoogtijdagen had Medical Media vijftien mensen in dienst. Na de beëindiging van het televi sieprogramma kon het team tot bijna de helft worden terugge bracht, en vendel de noodzaak om vanuit Hilversum te wei'ken. Bakker heeft alle 'internethype- righëid' meegemaakt. Maar na die stonnachtige ontwikkeling is de techniek nu wel zo'n beetje tot ïoist gekomen. „Het gaat er nu vooral om goed over de in houd te waken." Daarvoor ligt nu in Zeeland een heel landgoed klaar. Met carnaval voor de deur, het WK voetbal in aantocht en beelden van het met bier doordrenkte Holland Heineken House lijken het gouden tijden voor Nederlandse brouwers. Maar jaar na jaar neemt de nationale bierconsumptie af. Hoe krijgen de brouwers Nederland weer aan het drin ken? van onze redactie economie DEN HAAG - Na het schaatsen is het vaste prik. Busladingen oranjefans reizen af naar het eindpunt van buslijn 1 in Tu rijn. Bestemming: het Holland Heineken House. Doel: feesten. Middel: bier. Heel veel bier. Het mag duidelijk zijn: de biercon sumptie in dit reservaat voor Ne derlanders in Italië volgt de lan delijke trend niet. Jaarlijks gaat er zo'n Twaalf miljoen hectoliter bier door Ne derlandse kelen. Ongeveer 1 glas per persoon per dag, becij ferde het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK). „Jammer ge noeg is de trend dat het af neemt. Heel geleidelijk, jaar na jaar", zegt Jack Verhoek van het CBK. De oorzaken zijn vol gens hem niet moeilijk te vin den. Nederland vergrijst, en daarmee neemt de bierconsump tie af. „Jongeren drinken nu een maal meer vocht, en dus ook meer bier." Thuistap De babyboomer drinkt minder, stelt ook Antal van Pelt van brouwer InBev, na Heineken nummer twee op de Neder landse biermarkt. De grootste groep bierdiinkers is die van de 25- tot 35-jarigen, een doel groep die slinkt. Maar de brou wers proberen terug te slaan. Met de thuistap als wapen wordt de 'oudere drinker' weer naar het bier gelokt. Ze hoeven voor een vers tapbiertje de deur niet meer uit. Van Pelt: „Dat geeft een heel andere beleving dan een pilsje uit de krat, en het werkt." Maar de teiaigloop in bier consumptie is niet alleen een kwestie van vergidjzing. InBev spreekt van een 'share of throat'; de strijd om de keel van de consument. „Vroeger kon je kiezen tussen rode of witte wijn, bier of limonade. Dat was het wel zo'n beetje. Nu is de keuze oneindig veel groter. Niet alleen op het gebied van bier of wijn, maar in alle dranksoorten. Kijk maar eens in de schappen van de supermarkt." Toch is het niet de opkomst van Breezer en mixdrank, die de maikt voor de biei-brouwers verpest. „Die hype is zo goed als voorbij, en het ging nauwelijks ten koste van de biercon sumptie", zegt Vei'hoek van het CBK. Wel heeft het brouwers aangezet om het imago van bier op te frissen en mee te gaan in die hype van de hippe drankjes. Om de jonge consument voor zich te winnen doen ze uit alle macht hun best om vooral niet stoffig en muf over te komen. Zo onderging Dommelsch een ver jongingskuur, kwam Dom melsch Ice op de markt en ver scheen het bier iri petfles op de markt. Ook Grolsch doet ver woede pogingen om de biel-moe heid met een fris imago te door breken. Kaneelbier En de brouwers sleutelen niet al leen aan hun uitstraling; .ze pi-o beren de consument te verleiden met nieuwe produkten. Vaak is dat tevergeefs, merkt eigenaar Fred Boers van biercafé Kandis- ky in Tilburg. „Nieuwe fratsen slaan niet aan. Mensen zitten niet te wachten op kaneelbier of pils met lemonsmaak. Daar is hier in ieder geval geen vraag naar." Volgens Verhoek van het CBK slaat hooguit een op de tien in novaties van brouwers aan bij de consument. „Er komen steeds weer nieuwe variaties op de markt, nieuwe bokbieren, witbieren of bieren met een smaakje. De meeste verdwijnen weer." Favoriet Het populairst bij de bier drinker blijft toch nog altijd het pilsje: en dan het liefst koud en met een mooie schuimkraag. In het Holland Heineken House te verkrijgen voor 2,50 euro per glas, en ook met de carnaval veruit favoriet. Van Pelt: „Laten we niet vergeten dat bier van alle tijden is, dat door alle be volkingsgroepen wordt gedron ken. Jong en oud." En dat beeld bevestigen de hos sende oranjefans in Turijn dan weer wel. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23