jHiegveld verkoopt aandelen >ZC Nieuwe wieken voor 'Duitser' VANDAAG HEROPENING Storing legt kolencentrale stil na groot onderhoud GRATIS 2 VERGROTINGEN iPRIHTPHOTO Iedere reiziger telt op station Arnemuiden zeeuwse almanak (eland Airport benut opbrengst voor aanleg harde baan en bouw hangars Koudekerkse beboet voor geweld Gevangenisstraf voor bedreiging üoral leerling rordt beter van menwerking iinbo-scholen Illegalen opgepakt bij Oosterland Aanhouding wegens diefstal DE PANTALON PZC bedankt alle deelnemers aan veilin editie Walcheren Molen Nooit Gedacht in Arnemuiden heeft gisteren nieuwe wieken gekregen. foto Ruben Oreel door Nadia Berkelder ARNEMUIDEN - Wieken zijn tegenwoordig van staal. Dus kunnen ze roesten. Daarom kreeg de molen in Arnemuiden gisteren een stel nieuwe. De nieuwe wieken, of roeden in vaktaal, kunnen als het goed is weer veertig jaar mee. Molen Nooit Ge dacht stond sinds de zomer van vorig jaar stil omdat het gevaarlijk werd om met de doorgeroeste roeden te draaien. „Als het misgaat, vliegen ze zo de wijk in", zegt M. de Kok van de gemeente Middelburg. Molenmaker J. Hoefkens leidt de operatie. Met een kraan van meer dan veertig meter hoog worden de wie ken op hun plaats gehesen. Staand in de kap geeft Hoefkens de eerste een zetje, zodat hij keurig op zijn plaats zakt en vastloopt op de wig. De twee roeden worden met wiggen en bouten op hun plaats gehou den. De oude wieken zijn 25 jaar oud, net zo oud als de mo len zelf. Nadat de oude molen in Arnemuiden in juni 1977 afbrandde, is er een compleet 'nieuwe' molen ge bouwd. „Een Duitser", zegt Hoefkens. „De molen is voor driehonderd gulden opgekocht in het plaatsje Grossheide". De Duitse molen werd in 1896 gebouwd. Hij werd ver kocht omdat het onderhoud te duur werd. „Daar heb ben ze nu spijt van", zegt Hoefkens. „Nu zijn ze bezig met het bouwen van een replica." De kap en het bin nenwerk van de molen komen niet uit Duitsland. Die zijn er nieuw bijgemaakt. Lange levertijd Het heeft een tijdje geduurd voor de nieuwe wieken klaar waren. Er zit een levertijd van een maand of vijf op, vertelt De Kok. De komende weken wordt het houten hekwerk aan de roeden bevestigd. Als dat klaar is, kan de molen weer draaien. door Ben Jansen BORSSELE - De grote beurt voor de kolencentrale van EPZ in Borssele zit erop. Na een onderhoudsstop van zestien we ken kan de stroomfabriek weer elektriciteit produceren. Kan, want als gevolg van een techni sche storing in een onderdeel van de stoomturbine ligt de cen trale sinds vorige week opnieuw stil. „Vervelend", erkent F. Geers, hoofd van de conventionele cen trale, „maar bij een ingewikkel de technische installatie als de ze vallen storingen nooit uit te sluiten." Het euvel zit 'm in een lamelach- tige constructie, ongeveer zo groot als een schoenendoos, die dient om de stoomdruk van 50 bar te verlagen tot de normale atmosferische druk. Geers: „Normaal hebben we er altijd (Advertentie) een van op voorraad, maar bij de grote beurt hebben we de oude vervangen door het reser ve-exemplaar en de voorraad is nog niet aangevuld." Paar weken EPZ en de leverancier hebben gezamenlijk een onafhankelijke deskundige in de arm genomen die de oorzaak onderzoekt en iets zegt over de aansprakelijk heid. Geers verwacht het nieu we onderdeel van de turbine vol gende week in Borssele. Over het moment waarop de centrale vervolgens weer in bedrijf kan zijn, houdt hij een slag om de arm. „Laten we we zeggen binnen een paar weken." (Advertentie) www.groetenuitsoes.com De grote beurt die de conventio nele centrale de afgelopen maan den heeft ondergaan, was de om vangrijkste sinds de ingebruik name in 1971. Er zijn 650.000 mensuren aan besteed. In totaal waren 2650 personen in touw bij de revisie. Tijdens pieken krioelden dui zend werknemers in en rond de centrale. Sinds het ongeluk bij onder houdswerk in de Amercentrale in september 2003, waarbij vijf mannen om het leven kwamen, is de nadruk bij dit soort kar weien nog sterker op veiligheid komen te liggen. EPZ schakelde bij de stop extra veiligheidsdes kundigen in en er waren dage lijks inspecties en vergaderin- gen om eventuele risicovolle si tuaties snel aan te pakken. Die inspanningen hebben resultaat gehad. Ongelukken bleven beperkt tot lichte schaafwonden, verstuikin gen en andere lichte blessures. Er hebben zich geen kwetsuren voorgedaan die tot ziektever zuim hebben geleid. Als een van de eerste kolencentrales is de conventionele stroomfabriek van Borssele nu voorzien van een denox-inrichting, een instal latie om de rookgassen te ont doen van stikstofdioxiden. De komende maanden wordt deze apparatuur ingeregeld en krij- gen de operators van de centrale gelegenheid de besturing ervan in de vingers te krijgen. Kortsluiting De stop van de centrale duurde wat langer omdat kort voor het begin ervan kortsluiting optrad in een generator. Geers: „Op zich kwam dat niet echt onge lukkig uit, omdat we die genera tor toch uit elkaar zouden ha len. Maar nu moesten alle win dingen worden vernieuwd. Dat betekent ruim tienduizend draadjes solderen. Een tijdro vend karwei, omdat maar vier man tegelijk in zo'n turbine aan het werk kunnen zijn." De avondmaaltijd is in het Kloetingse huishouden vaak een langdurige onderneming, omdat de beide kinderen van drie en vier doorgaans overal aandacht voor hebben behal ve voor het voedsel op hun bord. Onlangs sorteerden zelfs de zwaarste dreigementen van hun ouders geen enkel effect bij vooral de oudste, die zoals gebruikelijk weer het hoogste woord had. „Julius, jouw enige zorg is nu het leeg éten van je bord!", tierde zijn moeder. „Nou, jouw zorg ook, hoor. «dis: 0113-315649 kpzc.nl itredactie@pzc.nl Ais31,4460 AA Goes «rtentie-exploitatie: j en Midden-Zeeland: 0113-315520; ws-Vlaanderen: 0114-372770; isal: 020-4562500. i.Maurits Sep IXEMUIDEN - Iedereen die jdaag in of uit de trein stapt station Arnemuiden, wordt ifgistreerd. Vrijwilligers van nijktafel Arnemuiden en de enteraadsfractie Middel- Transparant hopen aan te j dat het zo druk is, dat het (ion niet dicht kan. Volgens de Nederlandse Spoor wegen maken dagelijks 328 men sen gebruik van station Arne muiden. In Kapelle-Biezelinge (481) en Krabbendijke (479) is het drukker. In Arnemuiden bestaat echter het vermoeden dat het drukker is dan uit de gegevens van de NS blijkt. Daarom gaan Arne- muidenaren met hulp van de ge meenteraadsfractie Middelburg Transparant vandaag zelf con troleren hoe druk het is, laat steunfractielid R. Vermaas van Middelburg Transparant weten. Hij woont zelf in Arnemuiden en helpt bij de actie. Het tellen begint bij het vertrek van de eer ste trein en eindigt pas als van avond de laatste weg is. Sinds de NS een maand geleden bekendmaakten dat de stations Arnemuiden, Kapelle en Krab bendijke in 2008 worden geslo ten, worden allerlei acties onder nomen om de Spoorwegen op an dere gedachten te brengen. In Arnemuiden zijn vorige week nog ruim 1700 handtekeningen aangeboden aan burgemeester K. Schouwenaar. Hij beloofde ze naar de NS te sturen. Daar kunnen ze ook 1700 handteke ningen uit Krabbendijke tege- moetzien. Die worden gevoegd bij protes ten van de gemeentebesturen en het provinciebestuur. MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter A. Jans- sens-van Kampen veroordeelde gisteren een negentienja rige vrouw uit Koudekerke voor een mishandeling tot 110 euro boete. De verdachte raakte op 27 maart vorig jaar in Goes betrokken bij een vechtpartij in een discotheek. Een bezoekster had haar aangevallen na een (onschuldige) duw. De Koudekerkse had teruggevochten en dat was vol gens officier van justitie R. Jeuken haar fout geweest. „Volgens de wet moet men laf zijn en weglopen." Hij eiste 110 euro boete. Strafpleitster P. Schroeijers be riep zich op noodweer, maar dat verweer werd door de po litierechter verworpen. Het is de gebruikelijke caféruzie met een aanleiding van niets." Ze nam de eis van de offi cier over. Het aandeel van haar belaagster was groter; zij is eerder tot 32 uur werkstraf veroordeeld. orMaurits Sep USSINGEN - De verwachtin- van de samenwerking tus- idevmbo-scholen op Walche- hooggespannen. Zowel de scholen zelf als bij het K Zeeland en de overheden. vooral de leerlingen moe ier beter van worden. I Regionaal Arrangement dat ner scholen gisteren in Vlis- ïen hebben ondertekend, zal de vmbo-leerlingen leiden ten grotere keuze uit studie- Hingen en tot een betere stroming naar het ROC Zee- Jen naar het bedrijfsleven, 'ontstaan doorlopende leer- a", stelde algemeen direc- F.SteenbHk van de CSW te- Jen vast. „En het gaat nog «r. Uiteindelijk draait het demaatschappelijké en eco- sische bijdrage van vm- 'eerlingen. Zij moeten zich J voelen in Zeeland en bij- aan de maatschappij." toursvoorzitter J. Lilipaly bet ROC Zeeland toonde neveneens ingenomen met de menwerking. Het voordeel is eet ROC niet meer met elke w-school afzonderlijk, maar 3 alle vier tegelijk afspraken maken, stelde Lilipaly vast. ar staat tegenover dat het zich meer dan voorheen inspannen om individuele dingen die de overstap ma de zorg te geven die ze no- hebben. „In het verleden ;kn wij te weinig naar het M gekeken", bekende Lilipa- ;We gaan nu meer de blik "en op de bagage van de leer- S®- Niet door de leerstof in abteit te verlagen, wel door °?het niveau te brengen dat todent nodig heeft." De Wal- samenwerking is de acht- JtoF- Mulder van het organi- -adviesbureau BMC dit jaar gP Mulder rees deze ^enkomst boven die andere. elders niet is gelukt en op ^dieren wel, is dat er een dui- $e visie is overeengekomen ^n de scholen. Een brede op- ',Jng voor wie dat aankan, en «werk voor wie dat nodig !lti Dat kan betekenen dat de "mbo-school een leerling ir wn andere stuurt omdat daar beter op zijn of haar lls- Ik heb hoge verwachtin- 'van Walcheren en ik denk dat die zullen uitkomen." Bij ontwikkelen en afdrukken van uw volle rolletje of digitale opdracht van tenminste 20 ofdrukken nu GRATIS twee 15 x 21 cm kleur- vergrotingen van uw mooiste foto's. oensdag 22 februari 2006 flrMaurits Sep INEMUIDEN - Zeeland Air- rt gaat meer aandelen uitge- 3 om extra geld binnen te ha- ivoor de aanleg van een ver- rde baan en de bouw van nieu- hangars. Een groep van vier (rijven krijgt 48 procent van aandelen in handen en moet anoor 420.000 euro betalen. [bedrijven zullen gezamenlijk lieden en worden dus één aan houder. Om welke onderne men het gaat, wilde direc- irP. Geysen van Zeeland Air- irt niet bekendmaken. Wel be- stigde hij dat het Zeeuwse be- ijven zijn. Volgens Geysen wil- 1 «zij aandeelhouder worden raat zij het belangrijk vinden itZeeland een vliegveld heeft'. S voortbestaan van het vlieg- ddin Arnemuiden is voor Zee- ïd Airport ook de reden om flaandelenkapitaal uit te brei- ai en vervolgens 48 procent te ikopen. Geysen benadrukt it het hierbij blijft en dat de ij toep niet de meerderheid kan werven. I Ie 2d huidige aandeelhouders, e bedrijven die op het vlieg- eld zijn gevestigd, behouden un eigendom en blijven ook in ;e\i]kemate (samen 52 procent) aandeelhouder als ze dat nu zijn. Wie nu 15 procent bezit, heeft dat straks ook, aldus de vliegvelddirecteur". Geysen is al een paar jaar op zoek naar nieuwe geldschieters voor Midden-Zeeland. „We wil len namelijk een aantal dingen doen maar hebben daarvoor het geld niet." De nieuwe hangars zijn nodig als extra stallings ruimte voor vliegtuigen. Daar is behoefte aan, zegt Geysen, om dat de Arnemuidse luchthaven 'erg populair' is. Een verharde baan staat inmid dels al jaren bovenaan het ver langlijstje van Zeeland Airport. De huidige grasbaan maakt het vliegveld bijzonder kwetsbaar voor slecht weer. Als het lang en vaak regent, is de baan te nat en hebben vooral wat zwaardere vliegtuigen moeite met stijgen en landen. Ook gaat de baan dan snel kapot. Omwonenden vrezen evenwel dat een verhar de baan leidt tot grotere en zwaardere vliegtuigen en daar mee tot meer geluidshinder. Geysen bestrijdt dat Zeeland Airport haast zal maken met de aanleg van een verharde baan zodra het geld van de aandelen- verkoop binnen is. „Gelijktijdig met de plannen voor het Veerse Meergebied pra ten we over een verschuiving van de landingsbaan in oostelij ke richting. Dat is beter voor de geluidshinder rond de Oranje plaat. Als we de baan verhar den, koppelen we dat aan de ver schuiving naar het oosten. Niet eerder. Ik verwacht dat over twee jaar meer duidelijkheid komt over die verschuiving." Geysen heeft de huidige aandeel houders inmiddels toestemming gevraagd voor de uitbreiding van het aandelenkapitaal en de verkoop van 48 procent daar van. Hij denkt dat de verkoop binnen twee maanden beklon ken kan worden. MIDDELBURG - De bedreiging van een makelaar kwam een 45-jarige Middelburger gisteren duur- te staan. Politie rechter A. Janssens-van Kampen veroordeelde de ver dachte bij verstek tot vier maanden gevangenisstraf. In de strafmaat werd meegenomen de drie maanden cel straf die hem boven het hoofd hing. Daarvan zat de ver dachte nog in zijn proeftijd toen hij begin juli vorig jaar in Middelburg een schadeloosstelling eiste voor een ont ruiming van zijn huis. Hij kreeg zijn zin niet en vervol gens ontspoorde hij. Zo refereerde hij de makelaar aan zijn diensttijd, waar hij de bijnaam The Beast (de slach ter) had verworven. OOSTERLAND - De politie heeft gisterochtend bij Oos terland acht illegale Roemenen aangehouden. Het gaat om zeven mannen en een vrouw in leeftijd variërend van 26 tot 44 jaar. De Roemenen waren aan het werk op naar verluidt een agrarisch bedrijf in de polders buiten Ooster land. Het achttal is aangehouden door medewerkers van de politie, vreemdelingendienst en de arbeidsinspectie. Hoe lang de Roemenen daar al aan het werk waren is niet bekend. De illegale werknemers zijn overgebracht naar Torentijd in Middelburg en worden later uitgezet. De eige naar van het bedrijf moet nog door de politie worden ver hoord. HULST - In een supermarkt op het Stationsplein in Hulst is gisterochtend rond half twaalf een 44-jarige inwoon ster van die stad aangehouden wegens winkeldiefstal. Zij had voor 16,40 euro aan producten gestolen en die alsnog betaald. De vrouw kreeg een boete van 130 euro. Zondag 26 februari a.s. koopzondag van 13.00-17.00 uur (Advertentie) VAN DE VERNIEUWDE WINKEL JEANSCENTER St. Jacobspassage VLISSINGEN DE EERSTE 100 KLANTEN (bij besteding vanaf 50,-) NIEUWE COLLECTIE LENTE/ZOMER 2006 GRATIS T-SHIRT EN MALL TAS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 9