jHiegveld verkoopt aandelen
>ZC
Nieuwe wieken voor 'Duitser'
VANDAAG HEROPENING
Storing legt kolencentrale stil na groot onderhoud
GRATIS 2 VERGROTINGEN
iPRIHTPHOTO
Iedere reiziger telt op station Arnemuiden
zeeuwse almanak
(eland Airport benut opbrengst voor aanleg harde baan en bouw hangars
Koudekerkse beboet voor geweld
Gevangenisstraf voor bedreiging
üoral leerling
rordt beter van
menwerking
iinbo-scholen
Illegalen opgepakt bij Oosterland
Aanhouding wegens diefstal
DE PANTALON
PZC bedankt alle
deelnemers aan
veilin
editie Walcheren
Molen Nooit Gedacht in Arnemuiden heeft gisteren nieuwe wieken gekregen.
foto Ruben Oreel
door Nadia Berkelder
ARNEMUIDEN - Wieken zijn tegenwoordig van
staal. Dus kunnen ze roesten. Daarom kreeg de molen
in Arnemuiden gisteren een stel nieuwe.
De nieuwe wieken, of roeden in vaktaal, kunnen als
het goed is weer veertig jaar mee. Molen Nooit Ge
dacht stond sinds de zomer van vorig jaar stil omdat
het gevaarlijk werd om met de doorgeroeste roeden te
draaien. „Als het misgaat, vliegen ze zo de wijk in",
zegt M. de Kok van de gemeente Middelburg.
Molenmaker J. Hoefkens leidt de operatie. Met een
kraan van meer dan veertig meter hoog worden de wie
ken op hun plaats gehesen. Staand in de kap geeft
Hoefkens de eerste een zetje, zodat hij keurig op zijn
plaats zakt en vastloopt op de wig. De twee roeden
worden met wiggen en bouten op hun plaats gehou
den.
De oude wieken zijn 25 jaar oud, net zo oud als de mo
len zelf. Nadat de oude molen in Arnemuiden in juni
1977 afbrandde, is er een compleet 'nieuwe' molen ge
bouwd. „Een Duitser", zegt Hoefkens. „De molen is
voor driehonderd gulden opgekocht in het plaatsje
Grossheide".
De Duitse molen werd in 1896 gebouwd. Hij werd ver
kocht omdat het onderhoud te duur werd. „Daar heb
ben ze nu spijt van", zegt Hoefkens. „Nu zijn ze bezig
met het bouwen van een replica." De kap en het bin
nenwerk van de molen komen niet uit Duitsland. Die
zijn er nieuw bijgemaakt.
Lange levertijd
Het heeft een tijdje geduurd voor de nieuwe wieken
klaar waren. Er zit een levertijd van een maand of vijf
op, vertelt De Kok.
De komende weken wordt het houten hekwerk aan de
roeden bevestigd. Als dat klaar is, kan de molen weer
draaien.
door Ben Jansen
BORSSELE - De grote beurt
voor de kolencentrale van EPZ
in Borssele zit erop. Na een
onderhoudsstop van zestien we
ken kan de stroomfabriek weer
elektriciteit produceren. Kan,
want als gevolg van een techni
sche storing in een onderdeel
van de stoomturbine ligt de cen
trale sinds vorige week opnieuw
stil.
„Vervelend", erkent F. Geers,
hoofd van de conventionele cen
trale, „maar bij een ingewikkel
de technische installatie als de
ze vallen storingen nooit uit te
sluiten."
Het euvel zit 'm in een lamelach-
tige constructie, ongeveer zo
groot als een schoenendoos, die
dient om de stoomdruk van 50
bar te verlagen tot de normale
atmosferische druk. Geers:
„Normaal hebben we er altijd
(Advertentie)
een van op voorraad, maar bij
de grote beurt hebben we de
oude vervangen door het reser
ve-exemplaar en de voorraad is
nog niet aangevuld."
Paar weken
EPZ en de leverancier hebben
gezamenlijk een onafhankelijke
deskundige in de arm genomen
die de oorzaak onderzoekt en
iets zegt over de aansprakelijk
heid. Geers verwacht het nieu
we onderdeel van de turbine vol
gende week in Borssele. Over
het moment waarop de centrale
vervolgens weer in bedrijf kan
zijn, houdt hij een slag om de
arm.
„Laten we we zeggen binnen
een paar weken."
(Advertentie)
www.groetenuitsoes.com
De grote beurt die de conventio
nele centrale de afgelopen maan
den heeft ondergaan, was de om
vangrijkste sinds de ingebruik
name in 1971.
Er zijn 650.000 mensuren aan
besteed. In totaal waren 2650
personen in touw bij de revisie.
Tijdens pieken krioelden dui
zend werknemers in en rond de
centrale.
Sinds het ongeluk bij onder
houdswerk in de Amercentrale
in september 2003, waarbij vijf
mannen om het leven kwamen,
is de nadruk bij dit soort kar
weien nog sterker op veiligheid
komen te liggen. EPZ schakelde
bij de stop extra veiligheidsdes
kundigen in en er waren dage
lijks inspecties en vergaderin-
gen om eventuele risicovolle si
tuaties snel aan te pakken. Die
inspanningen hebben resultaat
gehad.
Ongelukken bleven beperkt tot
lichte schaafwonden, verstuikin
gen en andere lichte blessures.
Er hebben zich geen kwetsuren
voorgedaan die tot ziektever
zuim hebben geleid. Als een van
de eerste kolencentrales is de
conventionele stroomfabriek
van Borssele nu voorzien van
een denox-inrichting, een instal
latie om de rookgassen te ont
doen van stikstofdioxiden. De
komende maanden wordt deze
apparatuur ingeregeld en krij-
gen de operators van de centrale
gelegenheid de besturing ervan
in de vingers te krijgen.
Kortsluiting
De stop van de centrale duurde
wat langer omdat kort voor het
begin ervan kortsluiting optrad
in een generator. Geers: „Op
zich kwam dat niet echt onge
lukkig uit, omdat we die genera
tor toch uit elkaar zouden ha
len. Maar nu moesten alle win
dingen worden vernieuwd. Dat
betekent ruim tienduizend
draadjes solderen. Een tijdro
vend karwei, omdat maar vier
man tegelijk in zo'n turbine aan
het werk kunnen zijn."
De avondmaaltijd is in het
Kloetingse huishouden vaak
een langdurige onderneming,
omdat de beide kinderen van
drie en vier doorgaans overal
aandacht voor hebben behal
ve voor het voedsel op hun
bord.
Onlangs sorteerden zelfs de
zwaarste dreigementen van
hun ouders geen enkel effect
bij vooral de oudste, die zoals
gebruikelijk weer het hoogste
woord had.
„Julius, jouw enige zorg is nu
het leeg éten van je bord!",
tierde zijn moeder.
„Nou, jouw zorg ook, hoor.
«dis: 0113-315649
kpzc.nl
itredactie@pzc.nl
Ais31,4460 AA Goes
«rtentie-exploitatie:
j en Midden-Zeeland: 0113-315520;
ws-Vlaanderen: 0114-372770;
isal: 020-4562500.
i.Maurits Sep
IXEMUIDEN - Iedereen die
jdaag in of uit de trein stapt
station Arnemuiden, wordt
ifgistreerd. Vrijwilligers van
nijktafel Arnemuiden en de
enteraadsfractie Middel-
Transparant hopen aan te
j dat het zo druk is, dat het
(ion niet dicht kan.
Volgens de Nederlandse Spoor
wegen maken dagelijks 328 men
sen gebruik van station Arne
muiden. In Kapelle-Biezelinge
(481) en Krabbendijke (479) is
het drukker.
In Arnemuiden bestaat echter
het vermoeden dat het drukker
is dan uit de gegevens van de
NS blijkt. Daarom gaan Arne-
muidenaren met hulp van de ge
meenteraadsfractie Middelburg
Transparant vandaag zelf con
troleren hoe druk het is, laat
steunfractielid R. Vermaas van
Middelburg Transparant weten.
Hij woont zelf in Arnemuiden
en helpt bij de actie. Het tellen
begint bij het vertrek van de eer
ste trein en eindigt pas als van
avond de laatste weg is.
Sinds de NS een maand geleden
bekendmaakten dat de stations
Arnemuiden, Kapelle en Krab
bendijke in 2008 worden geslo
ten, worden allerlei acties onder
nomen om de Spoorwegen op an
dere gedachten te brengen. In
Arnemuiden zijn vorige week
nog ruim 1700 handtekeningen
aangeboden aan burgemeester
K. Schouwenaar. Hij beloofde
ze naar de NS te sturen. Daar
kunnen ze ook 1700 handteke
ningen uit Krabbendijke tege-
moetzien.
Die worden gevoegd bij protes
ten van de gemeentebesturen en
het provinciebestuur.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter A. Jans-
sens-van Kampen veroordeelde gisteren een negentienja
rige vrouw uit Koudekerke voor een mishandeling tot 110
euro boete. De verdachte raakte op 27 maart vorig jaar in
Goes betrokken bij een vechtpartij in een discotheek. Een
bezoekster had haar aangevallen na een (onschuldige)
duw. De Koudekerkse had teruggevochten en dat was vol
gens officier van justitie R. Jeuken haar fout geweest.
„Volgens de wet moet men laf zijn en weglopen."
Hij eiste 110 euro boete. Strafpleitster P. Schroeijers be
riep zich op noodweer, maar dat verweer werd door de po
litierechter verworpen. Het is de gebruikelijke caféruzie
met een aanleiding van niets." Ze nam de eis van de offi
cier over. Het aandeel van haar belaagster was groter; zij
is eerder tot 32 uur werkstraf veroordeeld.
orMaurits Sep
USSINGEN - De verwachtin-
van de samenwerking tus-
idevmbo-scholen op Walche-
hooggespannen. Zowel
de scholen zelf als bij het
K Zeeland en de overheden.
vooral de leerlingen moe
ier beter van worden.
I Regionaal Arrangement dat
ner scholen gisteren in Vlis-
ïen hebben ondertekend, zal
de vmbo-leerlingen leiden
ten grotere keuze uit studie-
Hingen en tot een betere
stroming naar het ROC Zee-
Jen naar het bedrijfsleven,
'ontstaan doorlopende leer-
a", stelde algemeen direc-
F.SteenbHk van de CSW te-
Jen vast. „En het gaat nog
«r. Uiteindelijk draait het
demaatschappelijké en eco-
sische bijdrage van vm-
'eerlingen. Zij moeten zich
J voelen in Zeeland en bij-
aan de maatschappij."
toursvoorzitter J. Lilipaly
bet ROC Zeeland toonde
neveneens ingenomen met de
menwerking. Het voordeel is
eet ROC niet meer met elke
w-school afzonderlijk, maar
3 alle vier tegelijk afspraken
maken, stelde Lilipaly vast.
ar staat tegenover dat het
zich meer dan voorheen
inspannen om individuele
dingen die de overstap ma
de zorg te geven die ze no-
hebben. „In het verleden
;kn wij te weinig naar het
M gekeken", bekende Lilipa-
;We gaan nu meer de blik
"en op de bagage van de leer-
S®- Niet door de leerstof in
abteit te verlagen, wel door
°?het niveau te brengen dat
todent nodig heeft." De Wal-
samenwerking is de acht-
JtoF- Mulder van het organi-
-adviesbureau BMC dit jaar
gP Mulder rees deze
^enkomst boven die andere.
elders niet is gelukt en op
^dieren wel, is dat er een dui-
$e visie is overeengekomen
^n de scholen. Een brede op-
',Jng voor wie dat aankan, en
«werk voor wie dat nodig
!lti Dat kan betekenen dat de
"mbo-school een leerling
ir wn andere stuurt omdat
daar beter op zijn of haar
lls- Ik heb hoge verwachtin-
'van Walcheren en ik denk
dat die zullen uitkomen."
Bij ontwikkelen en afdrukken van uw
volle rolletje of digitale opdracht
van tenminste 20 ofdrukken nu
GRATIS twee 15 x 21 cm kleur-
vergrotingen van uw mooiste foto's.
oensdag 22 februari 2006
flrMaurits Sep
INEMUIDEN - Zeeland Air-
rt gaat meer aandelen uitge-
3 om extra geld binnen te ha-
ivoor de aanleg van een ver-
rde baan en de bouw van nieu-
hangars. Een groep van vier
(rijven krijgt 48 procent van
aandelen in handen en moet
anoor 420.000 euro betalen.
[bedrijven zullen gezamenlijk
lieden en worden dus één aan
houder. Om welke onderne
men het gaat, wilde direc-
irP. Geysen van Zeeland Air-
irt niet bekendmaken. Wel be-
stigde hij dat het Zeeuwse be-
ijven zijn. Volgens Geysen wil-
1 «zij aandeelhouder worden
raat zij het belangrijk vinden
itZeeland een vliegveld heeft'.
S voortbestaan van het vlieg-
ddin Arnemuiden is voor Zee-
ïd Airport ook de reden om
flaandelenkapitaal uit te brei-
ai en vervolgens 48 procent te
ikopen. Geysen benadrukt
it het hierbij blijft en dat de
ij toep niet de meerderheid kan
werven.
I Ie 2d huidige aandeelhouders,
e bedrijven die op het vlieg-
eld zijn gevestigd, behouden
un eigendom en blijven ook in
;e\i]kemate (samen 52 procent)
aandeelhouder als ze dat nu
zijn. Wie nu 15 procent bezit,
heeft dat straks ook, aldus de
vliegvelddirecteur".
Geysen is al een paar jaar op
zoek naar nieuwe geldschieters
voor Midden-Zeeland. „We wil
len namelijk een aantal dingen
doen maar hebben daarvoor het
geld niet." De nieuwe hangars
zijn nodig als extra stallings
ruimte voor vliegtuigen. Daar is
behoefte aan, zegt Geysen, om
dat de Arnemuidse luchthaven
'erg populair' is.
Een verharde baan staat inmid
dels al jaren bovenaan het ver
langlijstje van Zeeland Airport.
De huidige grasbaan maakt het
vliegveld bijzonder kwetsbaar
voor slecht weer. Als het lang en
vaak regent, is de baan te nat en
hebben vooral wat zwaardere
vliegtuigen moeite met stijgen
en landen. Ook gaat de baan
dan snel kapot. Omwonenden
vrezen evenwel dat een verhar
de baan leidt tot grotere en
zwaardere vliegtuigen en daar
mee tot meer geluidshinder.
Geysen bestrijdt dat Zeeland
Airport haast zal maken met de
aanleg van een verharde baan
zodra het geld van de aandelen-
verkoop binnen is.
„Gelijktijdig met de plannen
voor het Veerse Meergebied pra
ten we over een verschuiving
van de landingsbaan in oostelij
ke richting. Dat is beter voor de
geluidshinder rond de Oranje
plaat. Als we de baan verhar
den, koppelen we dat aan de ver
schuiving naar het oosten. Niet
eerder. Ik verwacht dat over
twee jaar meer duidelijkheid
komt over die verschuiving."
Geysen heeft de huidige aandeel
houders inmiddels toestemming
gevraagd voor de uitbreiding
van het aandelenkapitaal en de
verkoop van 48 procent daar
van. Hij denkt dat de verkoop
binnen twee maanden beklon
ken kan worden.
MIDDELBURG - De bedreiging van een makelaar kwam
een 45-jarige Middelburger gisteren duur- te staan. Politie
rechter A. Janssens-van Kampen veroordeelde de ver
dachte bij verstek tot vier maanden gevangenisstraf.
In de strafmaat werd meegenomen de drie maanden cel
straf die hem boven het hoofd hing. Daarvan zat de ver
dachte nog in zijn proeftijd toen hij begin juli vorig jaar
in Middelburg een schadeloosstelling eiste voor een ont
ruiming van zijn huis. Hij kreeg zijn zin niet en vervol
gens ontspoorde hij. Zo refereerde hij de makelaar aan
zijn diensttijd, waar hij de bijnaam The Beast (de slach
ter) had verworven.
OOSTERLAND - De politie heeft gisterochtend bij Oos
terland acht illegale Roemenen aangehouden. Het gaat
om zeven mannen en een vrouw in leeftijd variërend van
26 tot 44 jaar. De Roemenen waren aan het werk op naar
verluidt een agrarisch bedrijf in de polders buiten Ooster
land. Het achttal is aangehouden door medewerkers van
de politie, vreemdelingendienst en de arbeidsinspectie.
Hoe lang de Roemenen daar al aan het werk waren is niet
bekend. De illegale werknemers zijn overgebracht naar
Torentijd in Middelburg en worden later uitgezet. De eige
naar van het bedrijf moet nog door de politie worden ver
hoord.
HULST - In een supermarkt op het Stationsplein in Hulst
is gisterochtend rond half twaalf een 44-jarige inwoon
ster van die stad aangehouden wegens winkeldiefstal. Zij
had voor 16,40 euro aan producten gestolen en die alsnog
betaald. De vrouw kreeg een boete van 130 euro.
Zondag 26 februari a.s.
koopzondag van 13.00-17.00 uur
(Advertentie)
VAN DE VERNIEUWDE WINKEL
JEANSCENTER
St. Jacobspassage
VLISSINGEN
DE EERSTE
100 KLANTEN
(bij besteding vanaf
50,-)
NIEUWE
COLLECTIE
LENTE/ZOMER
2006
GRATIS T-SHIRT
EN
MALL
TAS