Vluchten moet kunnen
PZC
Zeeuws gesproken in Griekse mythe
Max Bruch
bleef zweren
bij melodie
woensdag 22 februari 2006 29
22 t/m 28 februari
WOENSDAG
Klucht
Toneelvereniging De Plattelanders speelt de komedie Pjotr
Ivanov.
De notabelen van een Russisch stadje.worden opgeschrikt
door de komst van een controleur. Ieder heeft wel iets te ver
bergen. Regie: Eric Wijffels.
•Ledeltheater, Oostburg, 14.00 uur
Jeugdtheater
Op zoek naar Zana is een kindervoorstelling voor boven de
zes jaar.
Seinwachter Bobu woont samen met zijn rat in een boeken
kist langs het spoor. Zijn leven is duidelijk: drie keer per dag
passeert de trein. Daarnaast luistert hij naar de toespraken
van de grote leider. Maar op een dag rijdt plotseling een nieu
we trein langs. En de leider is niet meer op de radio. In
plaats daarvan hoort hij de stem van zangeres Zana. Meteen
is hij verliefd en als hij twee vrijkaarten voor haar concert
krijgt, zet hij zijn boekenkist op de rails en gaat hij op reis.
•Arsenaaltheater Vlissingen, 15.00 uur
Poppentheater
Sim Bolus speelt Naar Dromenland.
De voorstelling is een bewerking van Martin Waddell en Bar
bara Firth naar het prentenboek Welterusten Kleine Beer.
Tot en met 26 april wekelijks te zien, met uitzondering van 1
maart.
•Theater Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur.
Toneel
Leerlingen van de Christelijke Scholengemeenschap Walche
ren brengen G-son en de Astronauten op de planken.
Het stuk is een verregaande bewerking van de Griekse sage
over de held Jason die met vijftig Argonauten op zoek gaat
naar het Gulden Vlies.
•Stadsschouwburg in Middelburg, 19.30 uur.
Musical
De strip Jan, Jans en de Kinderen komt tot leven in een musi
cal.
De oenige Jan, de actieve Jans, de puber Karlijn, de vroeg
wijze Catootje, de brutale Jeroentje, de nukkige opa en de
valse, zachte filosoferende en vechtende kat en hond, alle
figuren staan op het podium. Muziek van Henny Vrienten.
•Theater de Mythe Goes, 20.00 uur
Klucht
Jon van Eerd heeft de hoofdrol in de klucht Een Rits Te Ver.
Een campingeigenaar probeert zich staande te houden temid
den van veeleisende gasten en een bekakte buurvrouw. De
camping wordt met sluiting bedreigd en onze hoofdpersoon
zakt steeds verder weg in een hilarische draaikolk van pro
blemen, verzinsels en misverstanden. Verder met Pamela Te-
ves, Lucie de Lange, Marjolein Alegera, Nienke van Hassel,
Diede Zillinger Molenaar en Bram Bart.
•Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur
DONDERDAG
Popliedjes
Tom Barman zingt enkele liedjes.
De zanger/muzikant van' dEus vertolkt akoestisch nummers
van Pocket Revolutiuon, de vierde cd van de Belgische groep.
•De Waterput, Bergen op Zoom, 13.30 uur
Toneel
Leerlingen van de Christelijke Scholengemeenschap Walche
ren brengen G-son en de Astronauten op de planken.
Zie woensdag.
•Stadsschouwburg in Middelburg, 19.30 uur.
Musical
De strip Jan, Jans en de Kinderen komt tot leven in een musi
cal.
Zie woensdag.
•Theater de Mythe Goes, 20.00 uur
Drums
Circle Percussion presenteert Drums of the World, The Wild
Edition.
Het instrumentarium, waaronder enorme Japanse en zeldza
me Afrikaanse trommels, wordt aangevuld met eigentijdse
sounds. De voorstelling is uitverkocht.
•Arsenaaltheater Vlissingen, 20.15 uur
Solotoneel
Rik Hoogendoorn speelt De Bondscoach.
Bert van Dijk is coach van het dames zwemteam tot 16 jaar.
De 15-jarige Jantien is ambitieus, wispelturig en wil een
Amerikaanse toptrainer. Maar er is een bond, een contract
en een sponsor. Dus wordt de bondscoach het middelpunt
van een schandaal. Hij verneemt uit de krant dat hij zijn pu
pil misbruikt zou hebben. Bert begint aan zichzelf te twijfe
len en dreigt kopje-onder te gaan.
•Vestzak99 Vlissingen, 20.15 uur
Theater
Growing Up In Public presenteert Jago, de wraak.
Het vervolg op Shakespeare's Othello, geschreven door Paul
Feld en geregisseerd door Paul Feld en Jeroen Kriek, is een
politiek steekspel vanuit een hedendaags perspectief over
één van de duisterste personages uit het wereldtoneel. Met
Marcel Fabel, Tennis Kolden en Dafje de Bruin.
•Podium 't Beest Goes, 20.30 uur
VRIJDAG
Toneel
Leerlingen van de Christelijke Scholengemeenschap Walche
ren brengen G-son en de Astronauten op de planken.
Zie woensdag.
•Stadsschouwburg in Middelburg, 19.30 uur.
In 1984 werd een traditie inge
luid toen leerlingen van de
Christelijke Scholengemeen
schap Walcheren (CSW) het
Griekse epos Odysseus op to
neel uitvoerden. Voor de nieuw
ste voorstelling in de Stads
schouwburg wordt terugge
keerd naar de klassieke oud
heid met G-son en de Astronau
ten, een verregaande bewerking
van Jas on en de 50 Argonauten
op zoek naar het Gulden Vlies.
De repetities voor de Grote
Avonden van de CSW zijn in
volle gang. Tussen alle verschil
lende emoties van goden, godin
nen, koningen en gewone sterve
lingen valt één stem uit de toon.
Plat Zeeuws is het laatste wat
je verwacht in een verhaal uit
de Griekse mythologie. Toch is
het wel degelijk de bedoeling
dat Marieke de Ridder met een
sterk Zeeuwse tongval haar
tekst voordraagt. Ze speelt Ne-
halennia, de Zeeuwse godin. In
dit toneelstuk verbeeldt zij loya
liteit en gezelligheid.
Als de repetitie achter de rug is
blijft er niets van Mariekes ac
cent over. „Nee, zelf praat ik
niet zo. Maar in ons huis hoor
ik Zeeuws-Vlaams, Walchers en
Schouws door elkaar, dus daar
is dit een soort mengeling van."
Net als voor veel andere leerlin
gen is de voorstelling voor Ma
rieke het hoogtepunt van het
jaar. „We hebben hier met 130
man naartoe geleefd."
In totaal namen alle voorberei
dingen voor G-Son en de Astro
nauten ongeveer vier maanden
in beslag. Eva Peene, die de rol
van Athena voor haar rekening
neemt: „We werken hier al sinds
november aan. Na de voorstellin
gen vallen we in een zwart gat.
Dan begint de vakantie en heb
ben we niets meer te doen."
Vandaag zal in de Stadsschouw
burg blijken' of de de samenwer
king tussen de acteurs, zangeres
sen, dansers, grimeurs, decor
bouwers, kledingmakers, bege
leiders en technici goed is verlo
pen. In ieder geval heeft de voor
bereiding een hechte band ge
smeed. „We hebben allemaal ge
werkt met hetzelfde doel voor
ogen, dat maakt het zo spe
ciaal", stelt Marc Newsome, die
de rol van koning toebedeeld
kreeg.
Smoorverliefd
Aan talent geen gebrek. Hoofd
rolspeler Huub Adriaanse
speelt een oude man, die in een
flashback zijn jonge jaren herbe
leeft. Bovendien is hij in de mu
sical smoorverliefd op de godin
Medea. „Dat is best moeilijk,
verliefd spelen op wie je dat
niet bent."
Huub is niet de enige die zich
op het liefdespad waagt. De
danseressen, onder leiding van
Lynn van Leerzem, moeten de
jongens op het podium verlei
den. Nogal een verschil met
een verleidingspoging in een dis
cotheek. „Op het podium dur
ven we het tenminste. Dan we
ten we dat de jongens ook mee
doen."
Muziekleraar Rieks Veenker
verzorgt al sinds de eerste voor
stelling in de Stadsschouwburg
de muziek, die hij in zijn geheel
zelf componeert. „Ik speel het
verhaal af in mijn hoofd en pro
beer dan de dramatische stuk
ken eruit te halen. Die zetten
we dan weer om in muziek of
dans."
Jasper Harthoorn
G-son en de Astronauten is vandaag,
morgen en vrijdag vanaf 19.30 uur te
zien m de Stadsschouwburg in Mid
delburg.
Het CineConcert van zondag
in Vlissingen geeft ruimte
aan de pianist Alexander Be-
sant en de cellist Wouter Ver-
cruysse. Ze spelen een program
ma met werken van Beethoven,
Debussy en Bruch.
'Volksmuziek is de oorsprong
van alle ware melodieën. Het is
de bron waaraan een componist
zich herhaaldelijk moet vernieu
wen en verfrissen, tenminste als
men niet het absurde geloof van
een zekere groep aanhangt dat
de melodie een ouderwets ge
zichtspunt is'.
Dit schreef de Duitse componist
Max Bruch in 1889. Het tekent
de man ten voeten uit.
Bruch was een van de meest
vooraanstaande componisten
van de negentiende eeuw, ver
antwoordelijk voor een enorme
stapel muziek. Tegelijkertijd zat
hij vastgeroest in die negentien
de eeuw. Het conservatisme van
zijn muziek werd aan het eind
van de eeuw ingehaald door de
muziek van Mahler, Reger, Ri
chard Strauss en Schönberg.
Bruch moest niets van hebben
van de nieuwlichterij van deze
nieuwe generatie en bleef zwe
ren bij de melodie.
Voor zijn compositie Kol Nidrei
ging hij uit van een oude Joodse
melodie. Kol Nidrei betekent 'al
le geloften'. Het zijn de begin
woorden van een eeuwenoud
lied dat op de vooravond van
Jom Kipoer, de Grote Verzoen
dag, wordt gezongen. De melo
die is vaker gebruikt door com
ponisten maar vooral de versie
van Bruch is populair gewor
den. Voor Bruch was een goede
melodie ook weer niet zo heilig
dat je er niet een beetje mee
mocht spelen. Hij verknipte de
melodie van Kol Nidrei tot klei
ne frasen van drie noten met tel
kens een rust ertussen. Die kor
te pauzes zorgen voor extra zeg
gingskracht. Het lijkt iedere
keer alsof de uitvoerder even
moet ademhalen om de emotie
de baas te blijven.
De musici Alexander Besant en
Wouter Vercruysse ontmoetten
elkaar aan het Stedelijk Conser
vatorium Kortrijk. In 2004 beslo
ten ze te gaan samenwei'ken, on
der de artistieke begeleiding
van Filip Ra thé aan het Konink
lijk Conservatorium Gent. Het
duo behaalde zowel in het Brus
selse als in het Gentse Conserva-
toiïum een grote onderschei
ding voor kamermuziek.
Naast het werk van Bruch
speelt het duo onder meer de so
nate Les Adieux van Beethoven
en de Sonate voor cello en piano
van Claude Debussy.
Douwe Eisenga
Pianist Alexander Besant en cellist
Wouter Vercruysse concerteren zon
dag vanaf 11.30 uur in Cinecity in
Vlissingen.
Cellist Wouter Vercruysse
aten we één misver
stand uit de wereld
helpen. Cabaretier
Richard Groenendijk komt
niet uit Zeeland, ook al
spreekt hij in zijn nieuwe pro
gramma over een moeder met
Zeeuwse spiegels op haar
hoofd. Hij is geboren in Dirks-
land en dat ligt op Goeree -
Overflakkee, behorende tot
de Zuidhollandse eilanden.
En nu dat duidelijk is, kun
nen we het hebben over De
adem van de nachtchinees,
waarmee hij vrijdag op het
podium staat in Tholen en op
7 april in Goes.
De nachtchinees, een etablis
sement met felle tl-lampen
en formica tafeltjes, gelegen aan
de Witte de Withstraat in Rotter
dam, staat voor Richard Groe
nendijk symbool voor toe
vluchtsoord van mensen aan de
zelfkant van de maatschappij.
Hij belandt er zelf veelvuldig,
om gefrituurd buikspek met ket
jap te eten. Maar ook om zich
verwant te voelen met andere
bezoekers, zichzelf in hen te her
kennen.
„Ik houd van de mens zonder ui
terlijk vertoon, wat overblijft
wanneer het masker af is. De
mensen zitten er bovendien
vaak alleen. Ach, ik ben niet de
enige, denk ik dan."
Richard Groenendijk noemt
zichzelf een loner, een eenzaat.
„Ik vind dat absoluut niet zie
lig. Er zijn vaak veel mensen om
me heen, bezit diverse kennis
sen en enkele goede vrienden,
maar ga alleen op vakanticén
naar de bios en kan me thuis pri
ma alleen vermaken. Net zoals
mijn móeder", vult hij aan.
Richard is op bezoek bij zijn
ouders in Dirksland, waar hij
tot zijn achttiende woonde. Hij
verhuisde vervolgens naar Rot
terdam, waar hij in 1998 afstu
deerde op de Hogeschool als
communicatiedeskundige. In
1995 was hij finalist van Came-
retten in Rotterdam. Drie jaar
later ging zijn eerste solopro
gramma Mind the gap in premiè
re. Inmiddels is hij toe aan zijn
vijfde solo-voorstelling.
Vorige maand was al een tame
lijk afgewerkte tiy-out te zien
in Yerseke. Een gedeelte na de
pauze van ongeveer tien minu
ten heeft hij nog aangepast.
Richard Groenendijk vertelt
over de uitvluchten die mensen
zoeken om het leven draaglijk te
maken en de schaamte die daar
over wordt gevoeld.
„De nachtchinees staat voor al
foto Patrick Bras
„Maar in 1910 was iedereen on
dervoed, dus daarom ben ik niet
aangenomen"aldus Richard.
Kan daaruit de conclusie wor
den getrokken dat de cabaretier
enigszins gezet is?
„Zo mag je dat eufemistisch noe
men", erkent hij.
Hans Tabbers
Richard Groenendijk met De adem
van de nachtchinees, vrijdag in ge
meenschapscentrum Meulvliet te
Tholen (aanvang 20.15 uur) en vrij
dag 7 april in theater De Mythe in
Goes (aanvang 20.00 uur).
die uitvluchten, in de vorm van
drank, drugs, seks of eten. Je
daarvoor schamen is een beetje
calvinistisch. Laat dat varen en
accepteer je zwakheden, want
als je die blijft wegstoppen, dan
gebeuren er echte enge dingen",
is de boodschap van de cabare
tier.
Daarom begint hij zijn program
ma met een theatraal moment
uit de film Op Hoop van Zegen,
naar het toneelstuk van Herman
Heijermans. In een eenzaam
spotlicht op een verder donker
podium declameert hij Kniertje,
de vissersvrouw die berust in
het noodlot van haar kinderen.
„Wij zitten immers allemaal op
een lekke schuit", verklaart hij.
Sommige opvarenden keren te
rug, anderen zinken. Het is jam
mer dat zij die zinken zich daar
voor schamen. Ze wéten vaak
tevoren dat ze gaan zinken,
maar moeten wel aanmonste
ren, ze kunnen niet anders."
De film is indertijd opgenomen
in Goedereede, waar zijn moe
der werkte in een restaurant. Ri
chard probeerde tevergeefs een
figurantenrol te bemachtigen.
Richard Groenendijk zoekt zijn toevlucht tot de nachtchinees.
In het beeldenatelier Joop van Nug-
teren in Burgh-Haamstede zijn 25
en 26 februari nieuwe bronzen beel
den van de kunstenaar te zien. Te
vens is er een kleurige collectie hoe
den tentoongesteld van de Rotter
damse Jenneke van Dijke, er han
gen schilderijen van Marijke Koop
man uit Zierikzee en er is een collec
tie zilveren en koperen sieraden van
Renske Andeweg uit Noordgouwe.
De expositie is deze twee dagen
open van 12 tot 17 uur.
Atelier en beeldentuin Daniëlle Ore-
lio in Burgh-Haamstede biedt t/m 5
maart onderdak aan drie gastexpo-
santen. Sia Braakman met kera
miek, Conchita van Iersel met
rvs-sieraden en Frans Kegels met
sculpturen van brons en glas. Op de
laatste dag zijn Braakman en Ke
gels te aanschouwen terwijl zij aan
het werk zijn. Geopend op donder
dag t/m zondag van 12-17 uur en
als het hek openstaat.
Galerie Van den Berge in Goes
toont van 25 februari t/m 8 april
nieuwe schilderijen van de Belg Jus
Juchtmans.
De expositie wordt zaterdag ge
opend van 17 tot 19 uur. Openings
tijden galerie: donderdag t/m za
terdag van 12-17 uur en op af
spraak.
De vitrinekast in de bibliotheek in
Hulst is ingericht met sigaretten
vloeitjes van Frans Verwilligen. Er
zijn verschillende formaten en ze ko
men overal vandaan. De miniten
toonstelling is te bezichtigen tot 10
maart tijdens de openingsuren van
de bibliotheek.
ROTTERDAM
Museum Het Schielandshuis: t/m 31
december: Stad van Rotterdam
mers! Museaal theater met foto's,
films en geluidsfragmenten; t/m 28
mei: Winkelen - 75 jaar de Bijen
korf.
Kunsthal Rotterdam: t/m 5 juni
Henri de Toulouse-Lautrec. Over
zicht van de Franse kunstschilder
en graficus, t/m 19 maart Bettina
Rheims, een retrospectief van Frank-
rijks beroemdste fotografe, t/m 18
juni Chinese sieraden - Collectie
Van der Star.
t/m 7 mei, Art Deco: zwier en melo
die.
Wereldmuseum Rotterdam
t/m 5 maart: Marokko: kunst de
sign, t/m 28 december Beeldvor
ming. Westerse voorwerpen uit ne
gentiende en twintigste eeuw; t/m
31 december: De Schatkamers. Unie
ke stukken uit de eigen eeuwenoude
collectie, t/m 8 oktober; Wilde ha
ren: kleding van veren, huid en
bont.
Museum Boijmans Van Beuningen
t/m 5 maart Rembrandt in Rotter
dam, prenten uit eigen collectie; t/m
31 december; De hoogtepunten uit
de verzameling oude kunst, t/m 19
maart Jaap Gidding - Art deco in
Nederland, t/m 19 maart KGID.
Konstantin Grcic Industrial Design,
t/m 19 maart Prenten in de Gouden
Eeuw: van kunst tot kastpapier, t/m
30 april, Roland Schimmel. Een gro
te ruimtelijke schildering, t/m 16
april, Dark, recente ontwikkelingen
in de hedendaagse kunst, t/m 23
april Stealth.[Ujltd, Cut for Purpo
se, het begin van de Straatgalerij.
Maritiem Museum Rotterdam: t/m
31 december: WereldHaven - Haven
wereld; t/m 31 december: Binnen
vaart. Leven, werken en wonen van
de binnenschipper vroeger en nu;
t/m 5 maart: Varen door stad en
land. De schoonheid van het Neder
landse waterlandschap.
ANTWERPEN
MUHKA: tot 26 februari - Interti-
dal: Vancouver Art Artists; tot
eind februari - Mediakunst: La Ceci-
te Blindness en Twee beelden, drie
dimensies.
AMVC - Letterenhuis: tot 26 februa
ri - overzichtstentoonstelling
Jeroen Brouwers.
K.M.S.K.: tot 13 maart - Talens Pa
let: werk finalisten amateurkunste
naars; tot 30 april - Een schetsboek
van de jonge Ensor, Don Quichot en
andere caballero's.
Zilvermuseum Sterckshof: tot 1 mei
- Wedstrijd "Win een zilveren ju
weel".
Fotomuseum: nieuwe vleugel - tot
28 mei - Roger Ballen Shadow
Chamber; 4de verdieping - Ed van
der Elsken Leve ik!
GENT
Hof Van Ryhove: tot 26 februari -
Loods 13 Beeldend Kunstenaarscol
lectief.
Witte Zaal: tot 12 maart -
landschap0 landscape,pl.Diver
se kunstenaars.
S.M.A.K.: tot 19 maart - Collec
tie-uitdieping: Henk Visch; tot 26
maart - Kunst Nu met Stefaan Dhee-
nene: Billy; tot 2 april - Franky De
Coninck. D.C. Eye Contact en Phil
Collins.
Design Museum Gent: tot 16 april -
La merveilleuse architecture: Archi
tect Geo Henderick (1879 - 1957) en
Nanny Still, ambassador of design;
tot oktober 2006 - De Collectie Alon-
so: van Art Nouveau tot Studio
Glass Mouvement.
MIAT: tot 23 april - 1, 2, 3, 4
hoedje van: Kinderhoedjes uit de
19de en 20ste eeuw.
Museum Dr. Guislain: tot 30 april:
Pijn en Fotografie: 15 geselecteerde
werken rond psychisch lijden.
BRUGGE
Groeningemuseum: tot 26 februari -
Van Eyck tot Bosch: Oud Nederland
se kunst uit Dresden.
Stadhuis: - tot 26 februari - tentoon
stelling Gotiek - Neogotiek. De Bo
venzaal van het stadhuis van Brug
ge 1905-2005.
Bruggemuseum, Brugse Vrije: tot 26
februari - Keizer Karei en de hout
worm De Keizer Karelschouw -
een van de belangrijkste Renaissan-
ce-interieurs van de Nederlanden.
Concertgebouw: tot 31 maart -
Spencer Tuniek.
Arentshof: tot 31 maart - Kunsteta
lage "Marlies Davans", winnares
van input/output; tot 2 april - Rik
Poot met grafisch werk, sculpturen
en foto's en installatie Ruiter van de
Apocalyps.
Hospitaalmuseum Sint-Janshospi
taal: tot 23 april - Hommage aan
Hans Memling door Ignace Berno-
let.
KNOKKE
Scharpoord: tot 24 februari Schar-
poordgalerij: Roger Delanghe;
SEAS - tot 25 februari keramiek
Marieke Pauwels; tot 12 maart ten
toonstelling Vrij Atelier - de kunsta
cademie.
Zwart Huis: tot 26 februari - Chris-
tophe Coppens, Dream your
dreams.