V ergunninghouders krijgen meer plaatsen m ai Rumoer over Oost-Westweg Noord-Beveland verstomd 1 i wSSzvsbo"^A 'JA ui-iw ^.OOO.öÓQ Kolencentrale EPZ ligt stil door storing na groot onderhoud lAÖO V\G0CW Gemeente komt bewoners tegemoet Samenwerking gemeente en Zeeuwland beklonken Gemeente geeft uitleg over vogelgriep woensdag 22 februari 2006 door Piet Kleemans ZIERIKZEE - De gemeente Schouwen-Duiveland breidt in het Havenkwartier in Zierikzee het aantal parkeerplaatsen voor vergunninghoudders uit. Zo wordt het verloren gaan van een aantal parkeerplaatsen aan de Nieuwe Haven gecompenseerd. Momenteel wordt hard gewerkt aan de herinrichting van de Nieuwe Haven. De straat wordt omgevormd tot een havenboule vard. Door de herinrichting van de Nieuwe Haven zijn totaal veertig parkeerplaatsen verlo ren gegaan. Dat was tegen het zere been van de bewoners van de Nieuwe Haven die de gemeen te hebben gevraagd dat verlies te compenseren. Havenkwartierbewoner J. van der Nagel deed in zijn burgerini tiatief-plan voor de wijk de sug gestie te snijden in de betaalde parkeerplaaten aan de Oude Ha ven en Sint Domusstraat en die om te zetten in parkeerplaatsen voor vergunninghouders. Ook werd het idee geopperd om de betaald parkeerplaatsen van het parkeerterrein aan de Nieuwe Boogerdstraat te schrappen ten gunste van plaatsen voor ver gunninghouders. Dat laatste is het college van burgemeester en wethouders een brug te ver. Op het parkeer terrein aan de Nieuwe Boogerd straat blijft alles bij het oude. De alles bij elkaar 44 betaalde parkeerplaatsen aan de beide zijden van de Oude Haven wor den nu omgevormd tot plaatsen voor verguninghouders. Hetzelf de gebeurt met zeventien par keerplaatsen aan de Sint Do musstraat. Hetgeen inhoudt dat de veertig parkeerplaatsen die de Havenkwartierbewoners heb ben ingeleverd ruimschoots wor den gecompenseerd. Op een an dere eis van de Nieuwe Ha ven-bewoners gaat de gemeente niet in. Zierikzeese vergunning houders mogen met hun parkeer- kaart overal in het centrum par keren. De bewoners van de Nieu we Haven vroegen de gemeente hen het exclusieve recht te verle nen om op de Nieuwe Haven te parkeren. Dat is Schouwen-Duivelands da gelijks gemeentebestuur wat te veel van het goede. „We zijn niet van plan terug te gaan naar het eerder gebruikte systeem van parkeerzones. We gaan voor de bewoners van de Nieuwe Ha ven geen uitzonderingspositie creëren." De omzetting van betaald- naar vergunningparkeren op genoem de plaatsen gaat nog voor de zo mer - waarschijlnijk tegelijker tijd met de oplevering van de heringerichte Nieuwe Haven - door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Keiharde af spraken zijn het waar beide partijen echt iets aan hebben. Woningbouwcorporatie Zeeuwland en de gemeente Schouwen -Duiveland zijn en thousiast over de gisteren on dertekende prestatieovereen komst tussen hen beiden. Natuurlijk, benadrukte wet houder W. Renden gisteren, werken de gemeente en Zeeuwland al goed samen. Met de prestatieovereen komst zijn echter de puntjes op de i gezet. Een goede zaak in de visie van Renden die stelde dat het nog niet zo sim pel was om tot waterdichte af spraken te komen. Die afspra ken zijn er nu wel en ze zijn keihard. Trage behandeling van Zeeuwland-plannen door de gemeente moet er door tot het verleden gaan behoren. Ren den: „Wij geven Zeeuwland ook de garantie dat plannen niet meer doorgeschoven wor den. Als afgesproken is dat ze op een bepaald moment moe ten beginnen, dan moet het ook zo gebeuren." Ook wor den vaste afspraken gemaakt over de grondprijs. Renden gaat ervan uit dat door de be tere samenwerking tussen Zeeuwland en de gemeente woningbouwplannen sneller gerealiseerd kunnen worden. Zeeuwland op haar beurt be looft via de prestatieovereen komst onder meer dat mini maal driekwart van de huur huizen tegen betaalbare tarie ven - niet hoger dan 508 euro per maand - verhuurd wor den. Verder verplicht Zeeuw land zich één procent van de omzet - een bedrag van 200.000 euro - jaarlijks te in vesteren in leefbaarheid in de kernen. door Harmen van der Werf WISSENKERKE - Het inhaal- verbod op de Oost-Westweg op Noord-Beveland is zo goed als geaccepteerd. Actiegroep Houdt Noord-Beveland Gezellig heeft zichzelf opgeheven. De actiegroep was opgericht om te ageren tegen het door de pro vincie afgekondigde verbod om in te halen op de belangrijkste verbindingsweg op Noord-Beve land, de Oost-Westweg. De ver keersmaatregel zou niet passen in een toch vrij. stil gebied als Noord-Beveland, was het idee van de actiegroepen, en - zeker zo belangrijk - de vaste wegge bruikers ergerden zich er aan. Ze konden langzame rijders niet meer inhalen, tenzij ze een boe te wilden riskeren. De provincie liet in reactie op de actiegroep een onafhankelijk onderzoek uitvoeren door de Technische Universiteit Delft. Het aantal inhaalbewegingen op de Oost-Westweg bleek door de dubbele asstreep in het mid den van de weg verminderd met niet minder dan negentig pro cent. Het aantal snelheidsover tredingen was ook fors gedaald. En, zeker zo belangrijk, uit een enquête bleek dat ongeveer de helft van alle ondervraagden het inhaalverbod een zaak vond. Voor actiegroep Houdt Noord- Beveland Gezellig zijn deze on derzoeksresultaten overtuigend genoeg geweest. Gisteren hield de onafhankelijke provinciale commissie voor bezwaar en be roep een hoorzitting over het in haalverbod op de Oost-West- weg. Van de actiegroep kwam helemaal niemand opdagen in Middelburg. „Zij heeft zichzelf opgeheven", aldus commissie voorzitter J. Meijer. Dat de actiegroep in het begin een gevoelige snaar had gé- raakt, bleek wel uit het aantal bezwaarschriften: 136. Gisteren bleken er daarvan nog welge teld 88 over, voornamelijk van bewoners uit Kamperland en uit de -andere dorpen op Noord-Be veland. Van die 88 bezwaarden verscheen evenwel ook niemand bij de bezwarencommissie. „We hebben ons huiswerk zeker zo goéd gedaan dat zij het niet meer zinvol vinden hier te ko men", zei een aanwezige provin cieambtenaar. De provinciale commissie voor bezwaar en beroep komt over en kele weken met een advies aan het dagelijks provinciebestuur, aan Gedeputeerde Staten. De kans dat het inhaalverbod van tafel gaat, is nihil. Het is na veel rumoer 'gewoon' geaccepteerd. Het verbaasde de provincie ove rigens dat op Noord-Beveland zoveel verzet rees. Uit een enquête van de Techni sche Universiteit Delft bleek on der meer dat ongeveer de helft van alle ondervraagden het in haalverbod op de Oost-Westweg in Noord-Beveland een goede zaak vond. foto Dirk-Jan Gjeltema door Ben Jansen BORSSELE - De grote beurt voor de kolencentrale van EPZ in Borssele zit erop. Na een onderhoudsstop van zestien we ken kan de stroomfabriek weer elektriciteit produceren. Kan, want als gevolg van een techni sche storing in een onderdeel van de stoomturbine ligt de cen trale sinds vorige week opnieuw stil. „Vervelend", erkent F. Geers, hoofd van de conventionele cen trale, „maar bij een ingewikkel de technische installatie als de ze vallen storingen nooit uit te sluiten." Het euvel zit 'm in een lamelachtige constructie, onge veer zo groot als een schoenen doos, die dient om de stoom druk van 50 bar te verlagen tot de normale atmosferische druk. Geers: „Normaal hebben we er altijd één van op voorraad, maar bij de grote beurt hebben we de oude vervangen door het reserve-exemplaar en de voor raad is nog niet aangevuld." EPZ en de leverancier hebben gezamenlijk een onafhankelijke deskundige in de arm genomen die de oorzaak onderzoekt en iets zegt over de .aansprakelijk heid. Geers verwacht het nieu we onderdeel van de turbine vol gende week in Borssele. Over het moment waarop de centrale vervolgens weer in bedrijf kan zijn, houdt hij een slag om dè arm. „Laten we we zeggen bin nen een paar weken. De grote beurt die de conventio nele centrale de afgelopen maan den heeft ondergaan, was de om vangrijkste sinds de ingebruik name in 1971. Er zijn 650.000 mensuren aan besteed. In totaal waren 265.0 personen in touw bij de revisie. Tijdens pieken krioelden dui zend werknemers in en rond de centrale. Sinds het ongeluk bij onderhoudswerk in de Amercen- trale in september 2003, waarbij vijf mannen om het leven kwa men, is de nadruk bij dit soort karweien nog sterker op veilig heid komen te liggen.,EPZ scha kelde bij de stop extra veilig.'' heidsdeskundigen in en er wa-, ren dagelijks inspecties en verga- deringen om eventuele risicovol le situaties snel aan te pakken. Die inspanningen hebben resul-! taat gehad. Ongelukken bleve.»' beperkt tot schaafwonden, ver stuikingen en andere lichte bles sures. Er hebben zich geen kwet suren voorgedaan die tot ziekte verzuim hebben geleid. Als een van de eerste kolencen trales is de conventionele, stroomfabriek van Borssele voorzien van een denox-inrich-, ting, een installatie om de root gassen te ontdoen van stikstofdi-l: oxiden. De komende maanden wordt deze apparatuur ingere- geld en krijgen de operators van de centrale gelegenheid de bestu ring ervan in de vingers te krij.; gen. ZIERIKZEE - Schouwen-Duive- landers die vragen hebben over de vogelgriep, maar niet weten, aan wie ze die moeten stellen, kunnen sinds begin deze weet terecht bij de gemeente. Op een aantal veelgestelde vra-, gen - zoals die hoe omgegaan moet worden met dode vogels krijgt de burger meteen ant woord. Moet de gemeente het antwoord schuldig blijven dan wordt doorverwezen naar onder anderen ministeries of de GGD,, Via de website van de gemeente; kunnen vragenstellers over de! vogelgriep doorklikken naarspe-, ciale websites van ministeries Wie geen internet heeft maar wel met vragen zit waar de ge meente geen antwoord op kan geven, kan bellen met een spe ciaal loket van het ministerie van Landbouw: 0800-2233322.1 De gemeente gaat in haarrée- lijkse informatierubriek inkt lokale huis-aan-huis-blad evt- eens aandacht besteden aantt vogelgriep. ...en een nieuwe toekomst Na de tsunami heeft Mensen in Nood/Cordaid enorm veel giften ontvangen via giro 555, Wij iaten u graag zien wat we hiermee doen. Kijk daarom nu op www.nadetsunami.nl èc Mensen in Nood Cordaid

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 40