V ergunninghouders
krijgen meer plaatsen
m
ai
Rumoer over Oost-Westweg Noord-Beveland verstomd
1
i
wSSzvsbo"^A
'JA
ui-iw
^.OOO.öÓQ
Kolencentrale EPZ
ligt stil door storing
na groot onderhoud
lAÖO V\G0CW
Gemeente komt bewoners tegemoet
Samenwerking gemeente
en Zeeuwland beklonken
Gemeente geeft
uitleg over
vogelgriep
woensdag 22 februari 2006
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - De gemeente
Schouwen-Duiveland breidt in
het Havenkwartier in Zierikzee
het aantal parkeerplaatsen voor
vergunninghoudders uit. Zo
wordt het verloren gaan van een
aantal parkeerplaatsen aan de
Nieuwe Haven gecompenseerd.
Momenteel wordt hard gewerkt
aan de herinrichting van de
Nieuwe Haven. De straat wordt
omgevormd tot een havenboule
vard. Door de herinrichting van
de Nieuwe Haven zijn totaal
veertig parkeerplaatsen verlo
ren gegaan. Dat was tegen het
zere been van de bewoners van
de Nieuwe Haven die de gemeen
te hebben gevraagd dat verlies
te compenseren.
Havenkwartierbewoner J. van
der Nagel deed in zijn burgerini
tiatief-plan voor de wijk de sug
gestie te snijden in de betaalde
parkeerplaaten aan de Oude Ha
ven en Sint Domusstraat en die
om te zetten in parkeerplaatsen
voor vergunninghouders. Ook
werd het idee geopperd om de
betaald parkeerplaatsen van het
parkeerterrein aan de Nieuwe
Boogerdstraat te schrappen ten
gunste van plaatsen voor ver
gunninghouders.
Dat laatste is het college van
burgemeester en wethouders
een brug te ver. Op het parkeer
terrein aan de Nieuwe Boogerd
straat blijft alles bij het oude.
De alles bij elkaar 44 betaalde
parkeerplaatsen aan de beide
zijden van de Oude Haven wor
den nu omgevormd tot plaatsen
voor verguninghouders. Hetzelf
de gebeurt met zeventien par
keerplaatsen aan de Sint Do
musstraat. Hetgeen inhoudt dat
de veertig parkeerplaatsen die
de Havenkwartierbewoners heb
ben ingeleverd ruimschoots wor
den gecompenseerd. Op een an
dere eis van de Nieuwe Ha
ven-bewoners gaat de gemeente
niet in. Zierikzeese vergunning
houders mogen met hun parkeer-
kaart overal in het centrum par
keren. De bewoners van de Nieu
we Haven vroegen de gemeente
hen het exclusieve recht te verle
nen om op de Nieuwe Haven te
parkeren.
Dat is Schouwen-Duivelands da
gelijks gemeentebestuur wat te
veel van het goede. „We zijn
niet van plan terug te gaan naar
het eerder gebruikte systeem
van parkeerzones. We gaan voor
de bewoners van de Nieuwe Ha
ven geen uitzonderingspositie
creëren."
De omzetting van betaald- naar
vergunningparkeren op genoem
de plaatsen gaat nog voor de zo
mer - waarschijlnijk tegelijker
tijd met de oplevering van de
heringerichte Nieuwe Haven -
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - Keiharde af
spraken zijn het waar beide
partijen echt iets aan hebben.
Woningbouwcorporatie
Zeeuwland en de gemeente
Schouwen -Duiveland zijn en
thousiast over de gisteren on
dertekende prestatieovereen
komst tussen hen beiden.
Natuurlijk, benadrukte wet
houder W. Renden gisteren,
werken de gemeente en
Zeeuwland al goed samen.
Met de prestatieovereen
komst zijn echter de puntjes
op de i gezet. Een goede zaak
in de visie van Renden die
stelde dat het nog niet zo sim
pel was om tot waterdichte af
spraken te komen. Die afspra
ken zijn er nu wel en ze zijn
keihard.
Trage behandeling van
Zeeuwland-plannen door de
gemeente moet er door tot het
verleden gaan behoren. Ren
den: „Wij geven Zeeuwland
ook de garantie dat plannen
niet meer doorgeschoven wor
den. Als afgesproken is dat ze
op een bepaald moment moe
ten beginnen, dan moet het
ook zo gebeuren." Ook wor
den vaste afspraken gemaakt
over de grondprijs. Renden
gaat ervan uit dat door de be
tere samenwerking tussen
Zeeuwland en de gemeente
woningbouwplannen sneller
gerealiseerd kunnen worden.
Zeeuwland op haar beurt be
looft via de prestatieovereen
komst onder meer dat mini
maal driekwart van de huur
huizen tegen betaalbare tarie
ven - niet hoger dan 508 euro
per maand - verhuurd wor
den. Verder verplicht Zeeuw
land zich één procent van de
omzet - een bedrag van
200.000 euro - jaarlijks te in
vesteren in leefbaarheid in de
kernen.
door Harmen van der Werf
WISSENKERKE - Het inhaal-
verbod op de Oost-Westweg op
Noord-Beveland is zo goed als
geaccepteerd. Actiegroep Houdt
Noord-Beveland Gezellig heeft
zichzelf opgeheven.
De actiegroep was opgericht om
te ageren tegen het door de pro
vincie afgekondigde verbod om
in te halen op de belangrijkste
verbindingsweg op Noord-Beve
land, de Oost-Westweg. De ver
keersmaatregel zou niet passen
in een toch vrij. stil gebied als
Noord-Beveland, was het idee
van de actiegroepen, en - zeker
zo belangrijk - de vaste wegge
bruikers ergerden zich er aan.
Ze konden langzame rijders niet
meer inhalen, tenzij ze een boe
te wilden riskeren.
De provincie liet in reactie op
de actiegroep een onafhankelijk
onderzoek uitvoeren door de
Technische Universiteit Delft.
Het aantal inhaalbewegingen
op de Oost-Westweg bleek door
de dubbele asstreep in het mid
den van de weg verminderd met
niet minder dan negentig pro
cent. Het aantal snelheidsover
tredingen was ook fors gedaald.
En, zeker zo belangrijk, uit een
enquête bleek dat ongeveer de
helft van alle ondervraagden
het inhaalverbod een
zaak vond.
Voor actiegroep Houdt Noord-
Beveland Gezellig zijn deze on
derzoeksresultaten overtuigend
genoeg geweest. Gisteren hield
de onafhankelijke provinciale
commissie voor bezwaar en be
roep een hoorzitting over het in
haalverbod op de Oost-West-
weg. Van de actiegroep kwam
helemaal niemand opdagen in
Middelburg. „Zij heeft zichzelf
opgeheven", aldus commissie
voorzitter J. Meijer.
Dat de actiegroep in het begin
een gevoelige snaar had gé-
raakt, bleek wel uit het aantal
bezwaarschriften: 136. Gisteren
bleken er daarvan nog welge
teld 88 over, voornamelijk van
bewoners uit Kamperland en uit
de -andere dorpen op Noord-Be
veland. Van die 88 bezwaarden
verscheen evenwel ook niemand
bij de bezwarencommissie. „We
hebben ons huiswerk zeker zo
goéd gedaan dat zij het niet
meer zinvol vinden hier te ko
men", zei een aanwezige provin
cieambtenaar.
De provinciale commissie voor
bezwaar en beroep komt over en
kele weken met een advies aan
het dagelijks provinciebestuur,
aan Gedeputeerde Staten. De
kans dat het inhaalverbod van
tafel gaat, is nihil. Het is na veel
rumoer 'gewoon' geaccepteerd.
Het verbaasde de provincie ove
rigens dat op Noord-Beveland
zoveel verzet rees.
Uit een enquête van de Techni
sche Universiteit Delft bleek on
der meer dat ongeveer de helft
van alle ondervraagden het in
haalverbod op de Oost-Westweg
in Noord-Beveland een goede
zaak vond.
foto Dirk-Jan Gjeltema
door Ben Jansen
BORSSELE - De grote beurt
voor de kolencentrale van EPZ
in Borssele zit erop. Na een
onderhoudsstop van zestien we
ken kan de stroomfabriek weer
elektriciteit produceren. Kan,
want als gevolg van een techni
sche storing in een onderdeel
van de stoomturbine ligt de cen
trale sinds vorige week opnieuw
stil.
„Vervelend", erkent F. Geers,
hoofd van de conventionele cen
trale, „maar bij een ingewikkel
de technische installatie als de
ze vallen storingen nooit uit te
sluiten." Het euvel zit 'm in een
lamelachtige constructie, onge
veer zo groot als een schoenen
doos, die dient om de stoom
druk van 50 bar te verlagen tot
de normale atmosferische druk.
Geers: „Normaal hebben we er
altijd één van op voorraad,
maar bij de grote beurt hebben
we de oude vervangen door het
reserve-exemplaar en de voor
raad is nog niet aangevuld."
EPZ en de leverancier hebben
gezamenlijk een onafhankelijke
deskundige in de arm genomen
die de oorzaak onderzoekt en
iets zegt over de .aansprakelijk
heid. Geers verwacht het nieu
we onderdeel van de turbine vol
gende week in Borssele. Over
het moment waarop de centrale
vervolgens weer in bedrijf kan
zijn, houdt hij een slag om dè
arm. „Laten we we zeggen bin
nen een paar weken.
De grote beurt die de conventio
nele centrale de afgelopen maan
den heeft ondergaan, was de om
vangrijkste sinds de ingebruik
name in 1971.
Er zijn 650.000 mensuren aan
besteed. In totaal waren 265.0
personen in touw bij de revisie.
Tijdens pieken krioelden dui
zend werknemers in en rond de
centrale. Sinds het ongeluk bij
onderhoudswerk in de Amercen-
trale in september 2003, waarbij
vijf mannen om het leven kwa
men, is de nadruk bij dit soort
karweien nog sterker op veilig
heid komen te liggen.,EPZ scha
kelde bij de stop extra veilig.''
heidsdeskundigen in en er wa-,
ren dagelijks inspecties en verga-
deringen om eventuele risicovol
le situaties snel aan te pakken.
Die inspanningen hebben resul-!
taat gehad. Ongelukken bleve.»'
beperkt tot schaafwonden, ver
stuikingen en andere lichte bles
sures. Er hebben zich geen kwet
suren voorgedaan die tot ziekte
verzuim hebben geleid.
Als een van de eerste kolencen
trales is de conventionele,
stroomfabriek van Borssele
voorzien van een denox-inrich-,
ting, een installatie om de root
gassen te ontdoen van stikstofdi-l:
oxiden. De komende maanden
wordt deze apparatuur ingere-
geld en krijgen de operators van
de centrale gelegenheid de bestu
ring ervan in de vingers te krij.;
gen.
ZIERIKZEE - Schouwen-Duive-
landers die vragen hebben over
de vogelgriep, maar niet weten,
aan wie ze die moeten stellen,
kunnen sinds begin deze weet
terecht bij de gemeente.
Op een aantal veelgestelde vra-,
gen - zoals die hoe omgegaan
moet worden met dode vogels
krijgt de burger meteen ant
woord. Moet de gemeente het
antwoord schuldig blijven dan
wordt doorverwezen naar onder
anderen ministeries of de GGD,,
Via de website van de gemeente;
kunnen vragenstellers over de!
vogelgriep doorklikken naarspe-,
ciale websites van ministeries
Wie geen internet heeft maar
wel met vragen zit waar de ge
meente geen antwoord op kan
geven, kan bellen met een spe
ciaal loket van het ministerie
van Landbouw: 0800-2233322.1
De gemeente gaat in haarrée-
lijkse informatierubriek inkt
lokale huis-aan-huis-blad evt-
eens aandacht besteden aantt
vogelgriep.
...en een nieuwe toekomst
Na de tsunami heeft Mensen in Nood/Cordaid enorm veel
giften ontvangen via giro 555, Wij iaten u graag zien wat we
hiermee doen. Kijk daarom nu op www.nadetsunami.nl
èc
Mensen in Nood
Cordaid