Vluchten moet kunnen Zeeuws gesproken in Griekse mythe podium 22 t/m 28 februari ax Bruch eef zweren j melodie woensdag 22 februari 2006 29 WOENSDAG Klucht Toneelvereniging De Plattelanders speelt de komedie Pjotr Ivanov. De notabelen van een Russisch stadje worden opgeschrikt door de komst van een controleur. Ieder heeft wel iets te ver bergen. Regie: Eric Wijffels. •Ledeltheater, Oostburg, 14.00 uur Jeugdtheater Op zoek naar Zana is een kindervoorstelling voor boven de zes jaar. Seinwachter Bobu woont samen met zijn rat in een boeken kist langs het spoor. Zijn leven is duidelijk: drie keer per dag passeert de trein. Daarnaast luistert hij naar de toespraken van de grote leider. Maar op een dag rijdt plotseling een nieu we trein langs. En de leider is niet meer op de radio. In plaats daarvan hoort hij de stem van zangeres Zana. Meteen is hij verliefd en als hij twee vrijkaarten voor haar concert krijgt, zet hij zijn boekenkist op de rails en gaat hij op reis. •Arsenaaltheater Vlissingen, 15.00 uur Poppentheater Sim Bolus speelt Naar Dromenland. De voorstelling is een bewerking van Martin Waddell en Bar bara Firth naar het prentenboek Welterusten Kleine Beer. Tot en met 26 april wekelijks te zien, met uitzondering van 1 maart. •Theater Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur. Toneel Leerlingen van de Christelijke Scholengemeenschap Walche ren brengen G-son en de Astronauten op de planken. Het stuk is een verregaande bewerking van de Griekse sage over de held Jason die met vijftig Argonauten op zoek gaat naar het Gulden Vlies. •Stadsschouwburg in Middelburg, 19.30 uur. Musical De strip Jan, Jans en de Kinderen komt tot leven in een musi cal. De oenige Jan, de actieve Jans, de puber Karlijn, de vroeg wijze Catootje, de brutale Jeroentje, de nukkige opa en de valse, zachte filosoferende en vechtende kat en hond, alle figuren staan op het podium. Muziek van Henny Vrienten. •Theater de Mythe Goes, 20.00 uur Klucht Jon van Eerd heeft de hoofdrol in de klucht Een Rits Te Ver. Een campingeigenaar probeert zich staande te houden temid den van veeleisende gasten en een bekakte buurvrouw. De camping wordt met sluiting bedreigd en onze hoofdpersoon zakt steeds verder weg in een hilarische draaikolk van pro blemen, verzinsels en misverstanden. Verder met Pamela Te- ves, Lucie de Lange, Marjolein Alegera, Nienke van Hassel, Diede Zillinger Molenaar en Bram Bart. •Scheldetheater, Temeuzen, 20.00 uur DONDERDAG Popliedjes Tom Barman zingt enkele liedjes. De zanger/muzikant van dEus vertolkt akoestisch nummers van Pocket Revolutiuon, de vierde cd van de Belgische groep. •De Waterput, Bergen op Zoom, 13.30 uur Toneel Leerlingen van de Christelijke Scholengemeenschap Walche ren brengen G-son en de Astronauten op de planken. Zie woensdag. v •Stadsschouwburg in Middelburg, 19.30 uur. Musical De strip Jan, Jans en de Kinderen komt tot leven in een musi cal. Zie woensdag. •Theater de Mythe Goes, 20.00 uur Drums Circle Percussion presenteert Drums of the World, The Wild Edition. Het instrumentarium, waaronder enorme Japanse en zeldza me Afrikaanse trommels, wordt aangevuld met eigentijdse sounds. De voorstelling is uitverkocht. •Arsenaaltheater Vlissingen, 20.15 uur Solotoneel Rik Hoogendoorn speelt De Bondscoach. Bert van Dijk is coach van het dames zwemteam tot 16 jaar. De 15-jarige Jantien is ambitieus, wispelturig en wil een Amerikaanse toptrainer. Maar er is een bond, een contract en een sponsor. Dus wordt de bondscoach het middelpunt van een schandaal. Hij verneemt uit de krant dat hij zijn pu pil misbruikt zou hebben. Bert begint aan zichzelf te twijfe len en dreigt kopje-onder te gaan. •Vestzak99 Vlissingen, 20.15 uur Theater Growing Up In Public presenteert Jago, de wraak. Het vervolg op Shakespeare's Othello, geschreven door Paul Feld en geregisseerd door Paul Feld en Jeroen Kriek, is een politiek steekspel vanuit een hedendaags perspectief over één van de duisterste personages uit het wereldtoneel. Met Marcel Fabel, Tennis Kolden en Dafje de Bruin. •Podium 't Beest Goes, 20.30 uur VRIJDAG Toneel Leerlingen van de Christelijke Scholengemeenschap Walche ren brengen G-son en de Astronauten op de planken. Zie woensdag. •Stadsschouwburg in Middelburg, 19.30 uur. i&^AAAAjiÊk "et CineConcert van zondag :n Vlissingen geeft ruimte pianist Alexander Be- i de cellist Wouter Ver- Ze spelen een program iet werken van Beethoven, en Bruch. In 1984 werd een traditie inge luid toen leerlingen van de Christelijke Scholengemeen schap Walcheren (CSW) het Griekse epos Odysseus op to neel uitvoerden. Voor de nieuw ste voorstelling in de Stads schouwburg wordt terugge keerd naar de klassieke oud heid met G-son en de Astronau teneen verregaande bewerking van Jas on en de 50 Argonauten op zoek naar het Gulden Vlies. De repetities voor de Grote Avonden van de CSW zijn in volle gang. Tussen alle verschil lende emoties van goden, godin nen, koningen en gewone sterve lingen valt één stem uit de toon. Plat Zeeuws is het laatste wat je verwacht in een verhaal uit de Griekse mythologie. Toch is het wel degelijk de bedoeling dat Marieke de Ridder met een sterk Zeeuwse tongval haar tekst voordraagt. Ze speelt Ne- halennia, de Zeeuwse godin. In dit toneelstuk verbeeldt zij loya liteit en gezelligheid. Als de repetitie achter de rug is blijft er niets van Mariekes ac cent over. „Nee, zelf pi-aat ik niet zo. Maar in ons huis hoor ik Zeeuws-Vlaams, Walchers en Schouws door elkaar, dus daar is dit een sooiï mengeling van." Net als voor veel andere leerlin gen is de voorstelling voor Ma rieke het hoogtepunt van het jaar. „We hebben hier met 130 man naartoe geleefd." In totaal namen alle voorberei- dingen voor G-Son en de Astro nauten ongeveer vier maanden in beslag. Eva Peene, die de rol van Athena voor haar rekening neemt: „We werken hier al sinds november aan. Na de voorstellin gen vallen we in een zwart gat. Dan begint de vakantie en heb ben we niets meer te doen." Vandaag zal in de Stadsschouw burg blijken of de de samenwer king tussen de acteurs, zangeres sen, dansers, grimeurs, decor bouwers, kledingmakers, bege- leidei's en technici goed is verlo pen. In ieder geval heeft de voor- bereiding een hechte band ge smeed. „We hebben allemaal ge werkt met hetzelfde doel voor ogen, dat maakt het zo spe ciaal", stelt Marc Newsome, die de rol van koning toebedeeld kreeg. Smoorverliefd Aan talent geen gebrek. Hoofd rolspeler Huub Adriaanse speelt een oude man, die in een flashback zijn jonge jaren herbe leeft. Bovendien is hij in de mu sical smoorverliefd op de godin Medea. „Dat is best moeilijk, veiiiefd spelen op wie je dat niet bent." Huub is niet de enige die zich op het liefdespad waagt. De danseressen, onder leiding van Lynn van Leerzem, moeten de jongens op het podium verlei den. Nogal een verschil met een verleidingspoging in een dis cotheek. „Op het podium dur ven we het tenminste. Dan we ten we dat de jongens ook mee doen." Muziekleraar Rieks Veenker verzorgt al sinds de eerste voor stelling in de Stadsschouwburg de muziek, die hij in zijn geheel zelf componeert. „Ik speel het verhaal af in mijn hoofd en pro beer dan de dramatische stuk ken enxit te halen. Die zetten we dan weer om in muziek of dans." Jasper Harthoorn G-son en de Astronauten is vandaag, morgen en vrijdag vanaf 19.30 uur te zien in de Stadsschouwburg in Mid delburg. rjksmuziek is de oorsprong a alle ware melodieën. Het is bron waaraan een componist jiherhaaldelijk moet vernieu wen verfrissen, tenminste als s niet het absurde geloof van a zekere groep aanhangt dat melodie een ouderwets ge- htspunt is'. •schreef de Duitse componist 5Bruch in 1889. Het tekent man ten voeten uit. ach was een van de meest «raanstaande componisten !i de negentiende eeuw, ver- jBOordelijk voor een enorme pel muziek. Tegelijkertijd zat vastgeroest in die negentien- eeuw. Het conservatisme van i muziek werd aan het eind i de eeuw ingehaald door de 71'pk van Mahler, Reger, Ri gid Strauss en Schönberg. ach moest niets van hebben n de nieuwlichterij van deze Éuwe generatie en bleef zwe- tbij de melodie. »rzijn compositie Kol Nidrei ;ghij uit van een oude Joodse dodie. Kol Nidrei betekent 'al- geloften'. Het zijn de begin orden van een eeuwenoud id dat op de vooravond van H Kipoer, de Grote Verzoen- ig, wordt gezongen. De melo ns vaker gebruikt door com- idsten maar vooral de versie n Bruch is populair gewor- iVoor Bruch was een goede dodie ook weer niet zo heilig it je er niet een beetje mee echt spelen. Hij verknipte de elodie van Kol Nidrei tot klei- i frasen van drie noten met tel os een rust ertussen. Die kor- pauzes zorgen voor extra zeg- icgskracht. Het lijkt iedere sr alsof de uitvoerder even t oet ademhalen om de emotie 5 ïbaas te blijven. \1 le musici Alexander Besant en 'i l'outer Vercruysse ontmoetten sis Ikaaraan het Stedelijk Conser- atoriumKorti-ijk. In 2004 beslo et! ze te gaan samenwerken, on- Uer de artistieke begeleiding fflfilipMhé aan het Konink- Conservatorium Gent. Het iübehaalde zowel in het Brus- als in het Gentse Conserva- mum een grote onderschei- ïinjvoor kamermuziek. I Ét het werk van Bruch [«Ithet duo onder meer de so- 1 |t? Les Adieux van Beethoven 1 lil ^Sonate voor cello en piano aClaude Debussy. Douwe Eisenga list Alexander Besant en cellist Vercruysse concerteren zon- maf 11.30 uur in Cinecity in 1 pen. ■stWouter Vercruysse aten we één misver- stand uit de wereld En nu dat duidelijk is, kun nen we het hebben over De adem van de nachtchinees, waarmee hij vrijdag op het podium staat in Tholen en op 7 april in Goes. helpen. Cabaretier Richard Groenendijk komt niet uit Zeeland, ook al spreekt hij in zijn nieuwe pro gramma over een moeder met Zeeuwse spiegels op haar hoofd. Hij is geboren in Dirks- land en dat ligt op Goeree - Overflakkee, behorende tot de Zuidhollandse eilanden. De nachtchinees, een etablis sement met felle tl-lampen en formica tafeltjes, gelegen aan de Witte de Withstraat in Rotter dam, staat voor Richard Groe nendijk symbool voor toe- vluchtsooi-d van mensen aan de zelfkant van de maatschappij. Hij belandt er zelf veelvuldig, om gefrituurd buikspek met ket jap te eten. Maar ook om zich verwant te voelen met andere bezoekers, zichzelf in hen te her kennen. „Ik houd van de mens zonder ui terlijk vertoon, wat overblijft wanneer het masker af is. De mensen zitten er bovendien vaak alleen. Ach, ik ben niet de enige, denk ik dan." Richard Groenendijk noemt zichzelf een loner, een eenzaat. „Ik vind dat absoluut niet zie lig. Er zijn vaak veel mensen om me heen, bezit diverse kennis sen en enkele goede vrienden, maar ga alleen op vakantie en naar de bios en kan mé thuis pri ma'alleen vei-maken. Net zoals mijn moeder", vult hij aan. Richard is op bezoek bij zijn oudei's in Dirksland, waar hij tot zijn achttiende woonde. Hij verhuisde vervolgens naar Rot terdam, waar hij in 1998 afstu deerde op de Hogeschool als communicatiedeskundige. In 1995 was hij finalist van Came- 'retten in Rotterdam. Drie jaar later ging zijn eerste solopro gramma Mind the gap in premiè re. Inmiddels is hij toe aan zijn vijfde solo-voorstelling. Vorige maand was al een tame lijk afgewerkte try-out te zien in Yerseke. Een gedeelte na de pauze van ongeveer tien minu ten heeft hij nog aangepast. Richard Groenendijk vertelt over de uitvluchten die mensen zoeken om het leven draaglijk te maken en de schaamte die daar over wordt gevoeld. „De nachtchinees staat voor al Richard Groenendijk zoekt zijn toevlucht tot de nachtchinees. foto Patrick Bras die uitvluchten, in de vorm van drank, drugs, seks of eten. Je daarvoor schamen is een beetje calvinistisch. Laat dat varen en accepteer je zwakheden, want als je die blijft wegstoppen, dan gebeuren er echte enge dingen", is de boodschap van de cabare tier. Daarom begint hij zijn program ma met een theatraal moment uit de film Op Hoop van Zegen, naar het toneelstuk van Herman Heijermans. In een eenzaam spotlicht op een verder donker podium declameert hij Kniertje, de vissersvrouw die berust in het noodlot van haar kinderen-, „Wij zitten immers allemaal op een lekke schuit", verklaart hij. Sommige opvarenden keren te- ï'üg, anderen zinken. Het is jam mer dat zij die zinken zich daar- voor schamen. Ze weten vaak tevoren dat ze gaan zinken, maar moeten wel aanmonste ren, ze kunnen niet anders." De film is indertijd opgenomen in Goedereède, waar zijn moe der werkte in een restaurant. Ri chard probeerde tevergeefs een figurantenrol te bemachtigen. „Maar in 1910 was iedereen on dervoed, dus daarom ben ik niet aangenomen", aldus Richard. Kan daaruit de conclusie wor den getrokken dat de cabaretier enigszins gezet is? „Zo mag je dat eufemistisch noe men", erkent hij. Hans Tabbers Richard Groenendijk met De adem van de nachtchinees, vrijdag in ge meenschapscentrum Meulvliet te Tholen (aanvang 20.15 uur) en vrij dag 7 april in theater De Mythe in Goes (aanvang 20.00 uur). In het beeldenatelier Joop van Nug- teren in Burgh-Haamstede zijn 25 en 26 februari nieuwe bronzen beel den van de kunstenaar te zien. Te vens is er een kleurige collectie hoe den tentoongesteld van de Rotter damse Jenneke van Dijke, er han gen schilderijen van Marijke Koop man uit Zierikzee en er is een collec tie zilveren en koperen sieraden van Renske Andeweg uit Noordgouwe. De expositie is deze twee dagen open van 12 tot 17 uur. Atelier en beeldentuin Daniëlle Ore- lio in Burgh-Haamstede biedt t/m 5 maart onderdak aan drie gastexpo- santen. Sia Braakman met kera miek, Conchita van Iersel met rvs-sieraden en Frans Kegels met sculpturen van brons en glas. Op de laatste dag zijn Braakman en Ke gels te aanschouwen terwijl zij aan het werk zijn. Geopend op donder dag t/m zondag van 12-17 uur en als het hek openstaat. Galerie Van den Berge in Goes toont van 25 februaiï t/m 8 april nieuwe schilderijen van de Belg Jus Juchtmans. De expositie wordt zaterdag ge opend van 17 tot 19 uur. Openings tijden galeiïe: donderdag t/m za terdag van 12-17 uur en op af spraak. De vitrinekast in de bibliotheek in Hulst is ingericht met sigaretten vloeitjes van Frans Verwilligen. Er zijn verschillende formaten en ze ko men overal vandaan. De miniten toonstelling is te bezichtigen tot 10 maart tijdens de openingsuren van de bibliotheek. ROTTERDAM Museum Het Schielandshuis: t/m 31 december: Stad van Rotterdam mers! Museaal theater met foto's, films en geluidsfragmenten; t/m 28 mei: Winkelen - 75 jaar de Bijen korf. Kunsthal Rotterdam: t/m 5 juni Henri de Toulouse-Lauti'ec. Over- zicht van de Franse kunstschilder en gi-aficus. t/m 19 maart Bettina Rheims, een retrospectief van Frank- rijks beroemdste fotografe, t/m 18 juni Chinese sieraden .- Collectie Van der Star. t/m 7 mei, Art Deco: zwier en melo die. Wereldmuseum Rotterdam t/m 5 maart: Marokko: kunst de sign, t/m 28 december Beeldvor ming. Westerse voorwerpen uit ne gentiende en twintigste eeuw; t/m 31 december: De Schatkamers. Unie ke stukken uit de eigen eeuwenoude collectie, t/m 8 oktober; Wilde ha ren: kleding van veren, huid en bont. Museum Boijmans Van Beuningen t/m 5 maart Rembrandt in Rotter dam, prenten uit eigen collectie; t/m 31 december; De hoogtepunten uit de verzameling oude kunst, t/m 19 maart Jaap Gidding - Axï deco in Nederland, t/m 19 maart KGID. Konstantin Grcic Industrial Design, t/m 19 maart Prenten in de Gouden Eeuw: van kunst tot kastpapier, t/m 30 april, Roland Schimmel. Een gro te ruimtelijke schildering, t/m 16 april, Dark, recente ontwikkelingen in de hedendaagse kunst, t/m 23 april Stealth.[U]ltd, Cut for Purpo se, het begin van de Straatgalerij. Maritiem Museum Rotterdam: t/m 31 december: WereldHaven - Haven- wereld; t/m 31 december: Binnen vaart. Leven, werken en wonen van de binnenschipper vroeger en nu; t/m 5 maai-t: Varen door stad en land. De schoonheid van het Neder landse waterlandschap. ANTWERPEN MUHKA: tot 26 februari - Interti- dal: Vancouver Art Artists; tot eind februaiï - Mediakunst: La Ceci- te Blindness en Twee beelden, drie dimensies. AMVC - Letterenhuis: tot 26 februa ri - overzichtstentoonstelling Jeroen Bi-ouwers. K.M.S.K.: tot 13 maart - Talens Pa let: werk finalisten amateurkunste naars; tot 30 april - Een schetsboek van de jonge Ensor, Don Quichot en andere caballero's. Zilvermuseum Sterckshof: tot 1 mei - Wedstrijd "Win een zilveren ju weel". Fotomuseum: nieuwe vleugel - tot 28 mei - Roger Ballen Shadow Chamber; 4de verdieping - Ed van der Elsken Leve ik! GENT Hof Van Ryhove: tot 26 februari - Loods 13 Beeldend Kunstenaarscol lectief. Witte Zaal: tot 12 maart - landschap 0 landscape,pl.Diver se kunstenaars. S.M.A.K.: tot 19 maart - Collec tie-uitdieping: Henk Visch; tot 26 maart - Kunst Nu met Stefaan Dhee- nene: Billy; tot 2 april - Franky De Coninck. D.C. Eye Contact en Phil Collins. Design Museum Gent: tot 16 april - La merveilleuse architecture: Archi tect Geo Henderick (1879 - 1957) en Nanny Still, ambassador of design; tot oktober 2006 - De Collectie Alon- so: van Art Nouveau tot Studio Glass Mouvement. MIAT: tot 23 april - 1, 2, 3, 4 hoedje van: Kinderhoedjes uit de 19de en 20ste eeuw. Museum Dr. Guislain: tot 30 april: Pijn en Fotografie: 15 geselecteerde werken rond psychisch lijden. BRUGGE Groeningemuseum: tot 26 februari - Van Eyck tot Bosch: Oud Nederland se kunst uit Dresden. Stadhuis: - tot 26 februari - tentoon stelling Gotiek - Neogotiek. De Bo venzaal van het stadhuis van Brug ge 1905-2005. Bruggemuseum, Brugse Vrije: tot 26 februari - Keizer Karei en de hout worm De Keizer Karelschouw - een van de belangrijkste Renaissan- ce-interieurs van de Nederlanden. Concertgebouw: tot 31 maart - Spencer Tuniek. Arentshof: tot 31 maart - Kunsteta lage "Marlies Davans", winnares van input/output; tot 2 april - Rik Poot met grafisch werk, sculpturen en foto's en installatie Ruiter van de Apocalyps. Hospitaalmuseum Sint-Janshospi taal: tot 23 april - Hommage aan Hans Memling door Ignace Berno- let. KNOKKE Scharpoord: tot 24 februaiï Schar- poordgalerij: Roger Delanghe; SEAS - tot 25 februaiï keramiek Marieke Pauwels; tot 12 maart ten toonstelling Viïj Atelier - de kunsta cademie. Zwart Huis: tot 26 februaiï - Chris- tophe Coppens, Dream your dreams.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 29