PZC Ho, het moet wel Bl0f blijven Zeeuwse band wil de wereld raken Nieuwe cd Umoja loensdag 22 februari 2006 Umoja (Swahili vpor saamhorigheid, eenheid) is het verslag van een 1 muzikale wereldreis die Blof tussen oktober 2003 en november 2005 heeft ondemömen. Daarbij werden dertien landen aangedaan, waar werd samengewerkt met artiesten ter plaatse. Achtereenvol gens waren dat Kenia, Nigeria, Turkije, Cuba, Portugal, Verenigde Staten, Argentinië, India, Bhutan, Japan, Australië, Ierland en Rus land. Op het albupi staat één nummer uit elk land. De daar gemaak- te opnames zijn vermengd met studio-opnames. Umoja is bedoeld)als 'visueel album'. Het bestaat niet alleen uit een cd maar ook uit een dvd. Bij elk nummer is een fraaie clip gemaakt, •met beelden die tijdens de reizen zijn opgenomen. De dvd bevat ver der onder meer een mini-documentaire en interviews met de band. Ook wordt er aandacht gevraagd voor nijpende kwesties zoals de waterproblematiél^ en aids. Het Umoja-project is ondersteund door onder meer het ministerie van Buitenlandse Zaken (Ontwikkelings samenwerking) en: het centrum voor internationale ontwikkeling COS Zeeland. Het album komt vrijdag 3 maart uit en gaat gepaard met een - in middels uitverkochte - tournee, waarbij in elke provincie één optre den wordt gegeven! Het eerste is donderdag 2 maart in het ArsenaaL- theater in Vlissingèn. De bedoeling is later dit jaar een groot con cert te geven met zo veel mogelijk* buitenlandse artiesten die aan het project hebben meegewerkt. De eerste single van Umoja, Aanzoek Zonder Ringen, is in Japan op genomen met slagwerkgroep Kodo en staat nu hoog in de hitpara de. et Umoja heeft Blof veel vrienden over de grens ge maakt. Wie spreekt met de mensen met wie de Zeeuwse band de afgelopen tijd heeft samengewerkt, hoort volop lovende reacties, zowel in mu zikaal als in persoonlijk op zicht. „Ze waren oprecht geïnteresseerd, gaven aan dacht aan iedereen", zegt bij voorbeeld Droeh Nankoe, met wie de groep in maart 2005 naar India reisde. Nankoe, een Indiase zanger en componist die in Neder land woont, zorgde ervoor dat een aantal klassiek geschoolde muzikanten uit India meewerk ten aan de opname van het num mer Een En Alleen. Daarbij was het onder meer de kunst om de westerse toonladders en de In diase raga's, een soort toonlad ders maar dan gebaseerd op 'kleur' en gevoelsuitdrukking, op elkaar af te stemmen. „De Indiase muzikanten vonden het echt fantastisch om te doen", zegt Nankoe. „We heb ben veel geleerd van hoe Blof met muziek omgaat, want de ma nier yan musiceren is heel an ders dan we in India gewend Carel Kraayenhof in Argentinië zijn. Dat was heel verrijkend." De muzikanten hebben recent ook meegespeeld met Blof in Ahoy' Rotterdam. „Aanvanke lijk dachten we dat iedereen 'boe' zou gaan roepen, maar het werd juist heel anders. Het was een ongelooflijke ervaring. Dan merk je dat er echt een eenheid ontstaat, met de muziek als we reldtaal." Tsubasi Hori voerde de zes Ko- do-drummers uit Japan aan, die vorig jaar september meespeel den tijdens de opname van de huidige hitsingle Aanzoek Zon- derRingen. Zij vervult ook een prominente rol in de videoclip die nu veelvuldig op de muziek zenders is te zien. „Ons aandeel was niet heel moeilijk, omdat het nummer van Blof al zo goed als af was. De groep heeft ons wel verteld dat het een liefdes liedje was en gevraagd dat goed in gedachten te houden." De tegenstellingen waren groot: de traditionele, extreem ritmi sche en woordloze muziek van Kodo tegenover de moderne, me lodieuze Nederlandstalige mu ziek van Blof. De taalbarrière maakte het tijdens de samenwer king ook lastig om rechtstreeks te communiceren. „Toch merk ten we dat we onderhuids veel gemeenschappelijk hadden en dat maakte het makkelijk om sa men te werken", zegt Hori. „Wij vinden het bijzonder dat beide muziekvormen samensmelten en het resultaat ook nog de eer ste plaats van de hitparade haalt." Aanspreekpunt in Ierland was Terry Woods, de peetvader van de folkrock (Steeleye Span, The Pogues). „Het was heel interes sant om te zien hoe een band die in haar eigen taal zingt, naar an dere landen trekt om samenwer king te zoeken", zegt hij. „Het is niet het soort muziek dat ik ge woonlijk maak, maar de opna mes die we gemaakt hebben, klonken fantastisch." Woods' inbreng, samen met nog twee Ierse muzikanten, bestond vooral uit het vinden van de'in strumenten die het beste pasten bij het nummer Vreemde We gen. „Blof had heel goed in haar hoofd welk geluid ze wilde heb ben. Het ene instrument paste daar beter bij dan het andere. Wat zij vooraf hadden bedacht, pakte heel goed uit." Carel Kraayenhof, die als muzi kale reisleider in Argentinië fun geerde, noemt Umoja een 'fan tastisch experiment'. „Dat een Hollandse band zo'n zoektocht onderneemt, vind ik uniek. Ge zien de multiculturele samenle ving is dat ook een geweldig ge baar, een duidelijk signaal." Het nummer Geen Tango is op genomen in de legendarische tangosalon Confiteria Ideal in Buenos Aires, samen met het or kest Sans Souci. „Ook voor het orkest was het een geweldige er varing", zegt Kraayenhof, die samen met Tom Bakker het ar rangement maakte. Aan het nummer zelf viel echter weinig te tornen, merkte hij. „Als het om tango gaat, ben ik nogal puristisch. Ik wilde daar om ook een Argentijnse struc tuur in het nummer aanbren gen. Toen werd meteen geroe pen: ho, het moet wel Blof blij ven. Je merkt nu vooral aan het 'klankidioom' van de bando neons en strijkers dat het een tango is." Kraayenhof acht de kans groot dat Umoja navolging krijgt. „Dit project kan aanleiding ge ven tot veel meer experimenten met wereldmuziek. Het lijkt me bijvoorbeeld boeiend als één land wordt uitgediept, waarbij misschien ook iets meer recht kan worden gedaan aan de ande re, akoestische instrumenten. Blof zoekt weliswaar het experi ment op, maar blijft ook haar ei gen weg volgen, trouw aan haar artistieke visie." Rolf Bosboom Kodo treedt en 9 maart op in de Rotterdamse Schouwburg Umoja is voor Blof de ultie me beproeving geweest. Het bezoeken van dertien lan den, het improviseren onder moeilijke omstandigheden en het verenigen van de vele opna men tot de eenheid van een al bum was een uitputtingsslag, waarbij de groep zichzelf regel matig tegenkwam en waarbij de onderlinge banden op de proef werden gesteld. „Het is bijna griezelig gestoord om zoiets te ondernemen", zegt bassist Peter Slager. „Als het groepsverband niet deugt, ga je hierop beslist kapot." Blof door stond Umoja, voelt zich zelfs sterker dan ooit. „We zijn nu hechter als band, maar we zijn er ook rijker van geworden, als muzikant, maar ook als indivi du, door wat we allemaal heb ben meegemaakt." Het viertal koos met Umoja al Blpf met Indiase muzikanten tijdens een optreden in India. fotografie Frank van der Meijden lesbehalve de makkelijkste weg, maar deed dat niet zonder re den. „Ik zag mezelf niet nog ja ren doorgaan met wat we de den", zegt Slager. „Na Omarm hadden we sterk de behoefte om eens wat verder te gaan, anders is het gevaar groot dat je mu ziek een herhaling van zetten wordt." De muzikale wereldreis, die zich na een bezoek aan Kenia op uitnodiging van Plan Nederland organisch ontwikkelde, bleek voor Blof een ideale manier te zijn om zichzelf opnieuw uit te vinden. Het werd een zoektocht om de eigen muziek te verbin den met die uit andere culturen, zonder zichzelf te verliezen. Ne derlandstalige muziek in inter nationaal perspectief. De vele ontmoetingen, waarbij steevast de taal van de muziek werd gesproken, verruimde Blofs horizon ingrijpend. Ook als het gaat om politieke en maatschappelijke kwesties. „Vanaf dag één dat we in Kenia Zanger-gitarist Paskal Jakobsen van Bl0f samen met Terry Woods. waren, lulden we ineens over po litiek en dat gesprek is die hele reis niet opgehouden. Kennelijk is dat iets wat met je gebeurt als je reist." In de Umoja-teksten zijn daar af en toe invloeden van terug te vinden. „Maar het is niet onze ambitie om protestliedjes te schrijven", zegt Slager. „We pro beren een universele snaar te ra ken, maar het wel subtiel te hou den. Op de dvd staan enkele items die betrekking hebben op zaken die ons hebben bezigge houden. Die kun je overslaan, maar ik denk dat je wel moet kij ken. We willen niet al te goede- doelerig overkomen, maar het waren wel belangrijke onderde len van de reizen. Er is meer on der de zon dan alleen muziek maken." Blof beseft dat Umoja waar schijnlijk veel teweeg gaat bren gen en kan uitgroeien tot een ijk- punt in de Nederlandse popmu ziek. Slager: „Ik hoop dat we een trendsetter zijn. Naar mijn mening beperken te veel bands, ook Engelstalige trouwens, zich tot achtertuinmuziek. Wat wij hebben gedaan is ook niet hele maal nieuw - Paul Simon werk te al twintig jaar geleden met Afrikaanse muzikanten - maar wel op Nederlandstalig gebied. Het importeren van muziek uit alle windstreken kan de Neder landse muziek alleen maar ten goede komen." Na het complexe en uitputtende Umoja-project heeft Blof wel ideeën hoe een volgend album zou moeten worden. „Dat wordt toch wel rock-'n-roll, recht- toe-rechtaan. Een stevige plaat die weer een heel andere sfeer uitademt", zegt Slager. „Die zou ik bij voorkeur opnemen in de Electric Lady-studio. De vibe in New York vonden we name lijk geweldig. Het is de fijnste stad van de wereld." De kans is groot dat er ook meer samenwerkingen over de grens komen. „Bij het jubileumcon cert van Fernando Lameirinhas hebben we bijvoorbeeld accor deonist Régis Gizavo uit Mada gascar ontmoet. Dus misschien reizen we een keer af naar Mada gascar. Alle wegen liggen nu open, het kan allemaal. Door Umoja durven we veel meer. Als je dit voor elkaar krijgt, kan al les." Rolf Bosboom CSW brengt G-son en de Astronauten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23