Betrek raad bij besluit reservaat zijn lust én Eeuwenoude straatjes last Jongens van De Wit staan hun mannetje in Veere-Dakar Straf voor geweld tegen echtgenote Kattenmepper actief Brandje aan boord binnenschip De Kraker weg bij Goese Lyceum j Jpvoering [he Journey WVO'er Coomans wil dat politiek zijn zegje doet over zeereservaat ChristenUniein de caravan zaterdag 18 februari 2006 MIDDELBURG - Een 39-jarige inwoner van Philippine is veroordeeld tot tachtig uur werkstraf, waarvan dertig uur voorwaardelijk, voor mishandeling van zijn echtgeno te. Daarnaast verplichtte de Middelburgse politierechter hem om deel te nemen aan een cursus huiselijk geweid. De man had vorig jaar 13 augustus in Sas van Gent fors geweld uitgeoefend: hij had zijn vrouw een kopstoot gege ven, was bovenop haar gaan zitten en had haar keel beet gepakt, waardoor ze even van de wereld was. De man ver telde dat hij kwaad was geworden, omdat zijn vrouw ach ter zijn rug om een paard wilde verkopen. De ruzie esca leerde in de mishandeling, maar er waren al langer span ningen binnen het huwelijk. „U heeft buitensporig ge weld gebruikt. Een onbegrijpelijke reactie", vond officier van justitie M. Overmeer. „We hadden allebei gedronken. De kopstoot gebeurde in een reflex", luidde het verweer. TERNEUZEN - De Zeeuws-Vlaamse afdeling van de Die- renbescherming vreest dat er een kattenmepper actief is in de buurt van de Lange Reksestraat in Terneuzen. De Dierenbescherming heeft daar twee hokken voor zwerfkatten staan. Dertien katten die op het industrieter rein rondzwerven krijgen daar in de vooravond eten van een medewerkster. De laatste dagen komen maar zes tot zeven katten eten. Van die beesten lopen er drie mank. „We denken daarom dat er een kattenhater actief 'is. We hebben daar aangifte van gedaan bij de politie en hopen dat de dader wordt gepakt. Zo lang dat niet is gebeurd, hopen we dat mensen in de buurt een beetje op de katten letten", meldde een woordvoerster van de Dierenbescher ming" gisteren. RILLAND - Aan boord van het. vlakbij de Kreekrakslui- zen afgemeerde binnenschip Johan heeft gistermiddag rond drie uur kortstondig een brandje gewoed. De genera tor van de boegschroef van het schip was vastgelopen. De blusgroepen Rilland en Krabbendijke rukten uit, wat standaard is bij een mei ding. van een schip op het Schel- de-Rijnkanaal. Eenmaal ter plaatse bleek er weinig meer aan de hand'te zijn. Uit de ruimte waarin de generator staat, kwam nog wel rook, waarop de brandweer voor de zekerheid even een straal water met een lagedrukspuit naar binnen heeft gespoten. ie Journey' vertelt op swin gde en muzikale wijze over de het joodse volk naar nizalem in de dagen rond Goe- iVrijdag, Als gastzangers tre- g:Donna'en Rien Oostdijk op. verbindende teksten zijn van- hetEngels bewerkt door pre- ant Piter Goodijk uit Renes- De muzikale begeleiding jordt verzorgd door'een combo «der leiding van Kees Groen- opvoering begint om Buur. J ÜERIKZEE - Het koor Adonaï e-| ader leiding van dirigente Lies- 0n <|li Franken geeft zondag een poering van de gospelmusical Hie Journey'. Dat gebeurt 's cttends tijdens de dienst van ford en lied' van de Vrijzinni- sGeineente in de Gasthuiskerk oZierikzee. WD-raadslid H. Coomans op het strand van de Brouwersdam bij het stuk zee dat is aangewezen als rustgebied. Coomans vreest dat het zeereservaat er komt zonder dat Schouwen-Duiveland zelf iets kon inbrengen. foto Marijke Folkertsma GOES - Directeur L. de Kraker van het Goese Lyceum, vestiging Bergweg heeft vrijdagmiddag afscheid genomen van die school. Hij wordt rector van de stedelijke scholen gemeenschap Nehalennia in Middelburg. De Kraker werd in verschillende toespraken geprezen voor. de vele zaken die hij in een korte tijd bij het Goese Lyceum in gang heeft gezet- Vooral zijn inzet om het imago van de school ten goede te keren, werd diverse malen aangehaald. Zelf nam hij het in zijn toespraak op voor de vmbo-leerlingen, die volgens hem vooral in de landelijke media ten onrechte worden weggezet als randgroepjongeren. Wie De Kraker als directeur opvolgt, wordt medio volgen de week bekendgemaakt. wMelita Lanting H'HARENDIJKE - De gemeen- (Kiad moet betrokken worden ij de besluitvorming over het ^reservaat. Dat zegt flD-raadslid H. Coomans. Tot toe staat de raad buitenspel. lokale politici worden ach- (Wf. en maar mondjesmaat linformeerd. „Onbegrijpelijk oorzo'n belangrijke materie." iomans zegt al enige tijd dat j meer informatie wil over het ekomstig zeereservaat, maar en hij gisteren een raadsbrief i eder ogen kreeg, sloeg hem de brik helemaal om het hart. jValt te lezen dat ambtenaren ^werken aan onderzoeken an Project Mainportontwikke- g Rotterdam (PMR), de orga- isatïe die het zeereservaat in- fdeiijk voorbereidt. „Dat iordt door ambtenaren gedaan, K 0ar op basis waarvan? De weet van niets." Ook de Issnede dat ambtenaren de on- .idiandelingen over financiële sapensatie voortzetten, is in verkeerde keelgat gescho ten. „Waar halen ze de euvele moed vandaan om nu al te pra ten over financiële compensa tie? Als je nu al gaat praten over compensatie verlies je de helft. Eerst praten over het zeereser vaat." Coomans vindt dat de raad moet meediscussiëren over standpunten die het college in neemt, ook al is dat formeel misschien niet aan de orde. Hij is bang dat als de raad straks aan de beurt is, de pap al voor het overgrote deel gestort is. „Mijn grote zorg is dat we over vier maanden moeten constate ren dat we een kans hebben ge mist. Dat wil ik niet en daar vecht ik tegen. Want één ding is zeker: met betrekking tot het zeereservaat krijgen we maar één kans. Terugdraaien zit er niet in. Het raadslid heeft zich de af gelopen anderhalf jaar verdiept in de materie. Urenlang heeft hij rapporten doorgevlooid op zoek naar informatie. „Nergens kon ik duidelijkheid krijgen waarom het zeereservaat zo groot moet zijn", zegt Coomans. „Dat moet van Brussel, werd telkens gezegd, maar dat werd nergens onderbouwd." Het zeereservaat wordt 25.000 hecta re groot, tien maal de opper vlakte van de TweedeMaas vlakte die het moet compense ren. Aangezien de belangen voor Schouwen-Duiveland groot zijn (het eiland dreigt deels op slot te gaan), heeft Coo mans contact gezocht met zijn partijgenoten in het Europees parlement. „Ik heb nu zwart op wit gekregen dat Nederland zichzelf deze eis heeft opgelegd en dat dit absoluut niet afkom stig is van het Europees Parle ment. We zijn weer roomser dan de paus en daar heb ik moeite mee. Ik benniet tegen natuur, maar het moet wel werkbaar blijven." door Edith Ramakers VEERE - De naam van het team was de eenvoudigste opdracht voor de barrelrace van Zeeland naar Dakar. „De jongens van De Wit, dat lag voor de hand. Maar nu de rest nog", zegt Ro land de Wit. Met zijn zoon San- der vertrekt hij vandaag vanuit hun woonplaats Veere naar Da kar. „Voor de lol en het goede doel." Vorig jaar zomer kocht Roland de Wit de Nissan Patrol voor een schijntje. Hij bouwde met zijn zoon de wagen om tot een terreinwagen die de ongeveer achtduizend kilometer naar Da kar moet kunnen volbrengen. Ze zetten er nieuwe stoelen in, maakten een keukentje in de achterbak, creëerden slaapplaat sen voor twee en reviseerden de motor. „Dat geknutsel diende twee doelen. We leerden de auto kennen en we konden vertrou wen opbouwen in de auto." Ze vertrekken niet zonder angst. „Straks rijden we hier weg en moeten maar zien of we het halen", merkt vader op. „We nemen behoorlijk veel reserve spullen mee, maar je zult zien dat we net dat onderdeel niet bij ons hebben dat kapot gaat. We nemen zelfs een startmotor mee. Ik hoop nu ook weer niet dat die kapot gaat, want dan zijn we een dag aan het sleutelen." Van anderè Dakar-reizigers heb ben ze informatie ingewonnen over de moeilijkheden die ze on derweg tégen kunnen komen. „Een vertelde ons dat de schok- breker van zijn wagen kapot was gegaan. Nergens kon hij er een kopen. Hij heeft Dakar ge haald, want de auto bleef rijden en zolang dat hét geval is, gaat de reis door. Maar rijden in een auto die golft, is geen pretje." Ze verwachten 22 dagen onder weg te zijn. Bij aankomst in Da kar laten ze de diesel achter en knuffels en cadeautjes voor de kinderen. De auto wordt geveild, waarna de opbrengst naar het goede doel gaat, dat de organisatie Am sterdam-Dakar heeft uitgeko zen. „Wij steunen zelf nog de stichting June, die legt water werken, zoals bruggetjes en nieuwe waterstroompjes in Gambia aan." Vader is makelaar en de zoon is elektromonteur. „Net werkte de autoradio plotseling niet meer. Mijn zoon knutselde even en er komt weer geluid uit. We .vor men een goed team." En wat belangrijker is 'we kun nen goed overweg'. „We moeten slapen in een bedje van 1.40 me ter breed en 24 uur lang zitten we op eikaars lip. Dan moet je wat van elkaar kunnen verdra gen", zegt Sander. Ze houden een dagboek bij om familie en vrienden op de hoog te te houden. Op de site www.zeelanddakar.nl zal regel matig iets over De jongens van De Wit te lezen en te zien zijn. Advertentie Den Dekker Muziek KAPELLE 0113-330330 www.dendekkermuziek.com (Advertentie) TELEFOON CENTRALE DEFECT!! COLIJN BELLEN 0113-213720 VOIP-SKYPE-DECT-ADSL-ISDN-GSM ERKEND TELECOM BEDRIJF Lewestraat 43 Goes/Kloetinge www.coliinbv.nl (Advertentie) I QUI -B R li n s r - en antiekbeur: KUNST ANTIEK BEURS Bezorgklachten: föflO-0231231 epmaandag t/m vrijdag ge torende de openingstijden; sierdags tot 12.00 uur REDACTIE schouwën-duivelaimd foachtweg 23a «00 AB zierikzee lel: 0111-454647 lax: 0111-454657 hnail: redzzee@pzc.nl %cel Modde (chef) Mieemans 'MPankow &me Soesman. [Melita Lanting Boogert (sport) centrale redactie 'Stationspark 28 'Postbus 31 ïenfci '4460 AA goes lel: (0113)315500 fa (0113)315669 laliJNl: redactie@pzc.nl wternet pw.pzc.nl e-mail; web@pzc.nl zou moeten verlichten. Dat resulteerde uiteindelijk in een plan voor het autoluw ma ken van het Zierikzeese cen trum en het omvormen van de Nieuwe Haven tot verkeersluwe boulevard. Ook werd het idee gelanceerd om aan de rand van Zierikzee een overslagstation te bouwen. Grote vrachtwagens zouden dan daar hun lading kunnen lossen waarna de win kels met veel kleinere bestelwa gens bevoorraad zouden kunnen worden. De omvorming van de Nieuwe Haven is in volle gang, maar wordt niet zo verkeersluw als men had gewild. Van de an dere twee genoemde plannen is nog steeds niets terecht geko men. Autoluw Erg jammer in de visie van Zie- rikzeeënaar J. van der Nagel. Eind 2004 lanceerde hij een plan voor behoud van leefbaar- heid en veiligheid in de karakte ristieke Zierikzeese havenbuurt. Een buurt met smalle straatjes en eeuwenoude pandjes die bei de zwaar te lijden hebben van het moderne verkeer. Van der Nagel bepleitte een au- Straatjes als het Karsteil vormen het historisch decor van Zierikzee. Mooi, maar niet berekend op hedendaags verkeer. foto Mechteld Jansen toluw Havenkwartier met vaste los- en laadplaatsen. Eind 2005 was er echter - hoewel het plan in de politiek enthousiast ont vangen was - nog niets wezen lijks veranderd in de verkeerssi tuatie in de havenbuurt. Het geen door wethouder W, Ren den verdedigd werd met de op merking dat het plan van Van der Nagel weliswaar waardevol le suggesties bevat, maar dat de gemeente ook rekening dient te houden met de belangen van an dere bewoners en bedrijven in de binnenstad. Van der Nagel zegt op zich geen moeite te heb ben met de voorgestelde integra le aanpak. „Alleen duurt het al lemaal veel te lang. Er gebeurt niets. Er is geen visie, geen mas- terplan en dat moet er echt abso luut komen. Want ondertussen zie je de boel hier gewoon ver slechteren." Wat R. Ruppert uit de Nieuwe Boogerdstraat be treft zou het ook best allemaal wat sneller mogen. Ruppert vroeg mei vorig jaar in een brief aan de gemeente aandacht voor hardrijdende vrachtwagens, au tomobilisten die het inrijverbod negeren en luidruchtig uitgaans- verkeer. Meer dan wat vage toe zeggingen van gemeentezijde heeft dat - stelt Ruppert - nog niet opgeleverd. Moeizaam „Het is een bijzonder moeizaam proces. De wethouder is komen praten en het is de bedoeling BRUINISSE - De ChristenUnie Schouwen-Duiveland gaat let terlijk op verkiezingstoer. Met een in ChristenUnie-kleuren be schilderde caravan trekken de politici over Schouwen-Duive land. Wie wat te vragen heeft of een 'bakkie wil doen' is welkom in het blauw-groene mobiele ge vaarte. Met deze opzet wil de ei- landelijke ChristenUnie nadruk kelijk aangeven tijd te willen ne men voor de kiezers. Ook geeft de partij op deze wijze vorm aan de verkiezingsslogan 'Voor El kaar'. De ChristenUnie-caravan wordt in de week voorafgaand aan de verkiezingen op verschillende dat er wat wegversmallingen ko men. Dat is ons te voorzichtig. Wij willen echt goede oplossin gen. En niet weer eerst oever loos brieven schrijven. Ik be^ doel, zo'n integraal plan dat kan nog wel tien jaar duren. Zolang moet de gemeente niet wach- plekken en tijdens diverse gele genheden geparkeerd. Woens dag 1 maart staat de caravan 's ochtends op de weekmarkt in Bruinisse en 's middags in de Brouwershaven. Donderdag 2 maart is het de beurt aan de weekmarkt in Zierikzee. Vrij dag 3 maart wordt er een rond rit over Schouwen-Duiveland gemaakt; van Kerkwerve tot Burgh-Haamstede. 's Avonds staat de caravan bij het lijsttrek kersdebat in Zierikzee. Zater dag 4 maart bivakkeren Chris- tenUniepolitici Onder de Beuze in Zierikzee. Maandag 6 maart is het de beurt aan de kernen Bruinisse, Oosterland, Sirjans- land, Nieuwerkerk en Drei schor. ten." In de aanloop naar de ver kiezingen roepen de politieke fracties om het hardst dat het centrum van Zierikzee autovrij danwel autoluw moet worden. Een meerderheid van de politie ke fracties pleit in het kader daarvan voor een parkeergarage in het centrum van Zierikzee. Ook de Zierikzeese onderne mers is er veel aan gelegen de binnenstad veiliger en aantrek kelijker te maken voor de consu ment. Ondernemersvereniging ZZ Neptunes is vastbesloten Zie rikzee stevig op de kaart te zet ten als Schouwen-Duivelands koopcentrum. Dickens Centraal in het activiteitenplan van ZZ Neptunes staat het op krikken van de uitstraling van het winkelhart. Met muziek, theater en entertainment. Min der - bij voorkeur géén - verkeer in het historisch hart van Zierik zee zou Neptunes zeer welkom zijn. De ondernemers willen liefst ook de historie laten herle ven in de middeleeuuwse straat jes. Met Dickens-achtige tafere len. Carmiggelt had het vast een goed plan gevonden. foor Piet Kleemans 'j ZIERIKZEE - Ze vormen samen i KI de eeuwenoude panden het lislorische decor van Zierikzee. 1; smalle middeleeuwse straat- svan de monumentenstad no- 5 Jentot - al mijmerend over lang Bivlogen tijden - slenteren. 1 tor hedendaags vracht) ver- lier zijn ze minder geschikt. Rjlen Simon Carmiggelt - ®ef er in de Kronkel van 27 Itober 1950 in welhaast lyri- le bewoordingen over. Car- ijdt karakteriseerde Zierik- sals een schattig stadje vol ïfflme, zestiende-eeuwse aatjes. „Die mij bijzonder ge fit voorkwamen om je er itinters-avonds met genieten de ogen doorheen te haasten, op weg naar huis ten einde bij een open vuur Dickens te gaan le zen." Mooie, sfeervolle straten dus. Maar in het dagelijks leven anno 2006 loopt het verkeer er steeds vaker in vast. Logisch, want de straatjes zijn ooit aange legd voor voetgangers, fietsers en paard en wagen. En niet voor mastodonten op wielen, beter bekend als vrachtwagens. Een lastig probleem waar men al ja renlang oplossingen voor pro beert te vinden. De toenmalige gemeente Zierik zee huurde in de negentiger ja ren van de vorige eeuw een ad viesbureau in. Dat kreeg de op dracht voor de monumenten- stad een verkeersstructuur- schets op te stellen dat de pijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 67