Betrek raad bij besluit reservaat
zijn
lust
én
Eeuwenoude straatjes
last
Jongens van De Wit
staan hun mannetje
in Veere-Dakar
Straf voor geweld tegen echtgenote
Kattenmepper actief
Brandje aan boord binnenschip
De Kraker weg bij Goese Lyceum
j Jpvoering
[he Journey
WVO'er Coomans wil dat politiek zijn zegje doet over zeereservaat
ChristenUniein de caravan
zaterdag 18 februari 2006
MIDDELBURG - Een 39-jarige inwoner van Philippine
is veroordeeld tot tachtig uur werkstraf, waarvan dertig
uur voorwaardelijk, voor mishandeling van zijn echtgeno
te. Daarnaast verplichtte de Middelburgse politierechter
hem om deel te nemen aan een cursus huiselijk geweid.
De man had vorig jaar 13 augustus in Sas van Gent fors
geweld uitgeoefend: hij had zijn vrouw een kopstoot gege
ven, was bovenop haar gaan zitten en had haar keel beet
gepakt, waardoor ze even van de wereld was. De man ver
telde dat hij kwaad was geworden, omdat zijn vrouw ach
ter zijn rug om een paard wilde verkopen. De ruzie esca
leerde in de mishandeling, maar er waren al langer span
ningen binnen het huwelijk. „U heeft buitensporig ge
weld gebruikt. Een onbegrijpelijke reactie", vond officier
van justitie M. Overmeer. „We hadden allebei gedronken.
De kopstoot gebeurde in een reflex", luidde het verweer.
TERNEUZEN - De Zeeuws-Vlaamse afdeling van de Die-
renbescherming vreest dat er een kattenmepper actief is
in de buurt van de Lange Reksestraat in Terneuzen.
De Dierenbescherming heeft daar twee hokken voor
zwerfkatten staan. Dertien katten die op het industrieter
rein rondzwerven krijgen daar in de vooravond eten van
een medewerkster. De laatste dagen komen maar zes tot
zeven katten eten. Van die beesten lopen er drie mank.
„We denken daarom dat er een kattenhater actief 'is. We
hebben daar aangifte van gedaan bij de politie en hopen
dat de dader wordt gepakt. Zo lang dat niet is gebeurd,
hopen we dat mensen in de buurt een beetje op de katten
letten", meldde een woordvoerster van de Dierenbescher
ming" gisteren.
RILLAND - Aan boord van het. vlakbij de Kreekrakslui-
zen afgemeerde binnenschip Johan heeft gistermiddag
rond drie uur kortstondig een brandje gewoed. De genera
tor van de boegschroef van het schip was vastgelopen. De
blusgroepen Rilland en Krabbendijke rukten uit, wat
standaard is bij een mei ding. van een schip op het Schel-
de-Rijnkanaal.
Eenmaal ter plaatse bleek er weinig meer aan de hand'te
zijn. Uit de ruimte waarin de generator staat, kwam nog
wel rook, waarop de brandweer voor de zekerheid even
een straal water met een lagedrukspuit naar binnen heeft
gespoten.
ie Journey' vertelt op swin
gde en muzikale wijze over de
het joodse volk naar
nizalem in de dagen rond Goe-
iVrijdag, Als gastzangers tre-
g:Donna'en Rien Oostdijk op.
verbindende teksten zijn van-
hetEngels bewerkt door pre-
ant Piter Goodijk uit Renes-
De muzikale begeleiding
jordt verzorgd door'een combo
«der leiding van Kees Groen-
opvoering begint om
Buur.
J ÜERIKZEE - Het koor Adonaï
e-| ader leiding van dirigente Lies-
0n <|li Franken geeft zondag een
poering van de gospelmusical
Hie Journey'. Dat gebeurt 's
cttends tijdens de dienst van
ford en lied' van de Vrijzinni-
sGeineente in de Gasthuiskerk
oZierikzee.
WD-raadslid H. Coomans op het strand van de Brouwersdam bij het stuk zee dat is aangewezen als rustgebied. Coomans vreest dat het zeereservaat er komt zonder dat
Schouwen-Duiveland zelf iets kon inbrengen. foto Marijke Folkertsma
GOES - Directeur L. de Kraker van het Goese Lyceum,
vestiging Bergweg heeft vrijdagmiddag afscheid genomen
van die school. Hij wordt rector van de stedelijke scholen
gemeenschap Nehalennia in Middelburg.
De Kraker werd in verschillende toespraken geprezen
voor. de vele zaken die hij in een korte tijd bij het Goese
Lyceum in gang heeft gezet- Vooral zijn inzet om het
imago van de school ten goede te keren, werd diverse
malen aangehaald. Zelf nam hij het in zijn toespraak op
voor de vmbo-leerlingen, die volgens hem vooral in de
landelijke media ten onrechte worden weggezet als
randgroepjongeren.
Wie De Kraker als directeur opvolgt, wordt medio volgen
de week bekendgemaakt.
wMelita Lanting
H'HARENDIJKE - De gemeen-
(Kiad moet betrokken worden
ij de besluitvorming over het
^reservaat. Dat zegt
flD-raadslid H. Coomans. Tot
toe staat de raad buitenspel.
lokale politici worden ach-
(Wf. en maar mondjesmaat
linformeerd. „Onbegrijpelijk
oorzo'n belangrijke materie."
iomans zegt al enige tijd dat
j meer informatie wil over het
ekomstig zeereservaat, maar
en hij gisteren een raadsbrief
i eder ogen kreeg, sloeg hem de
brik helemaal om het hart.
jValt te lezen dat ambtenaren
^werken aan onderzoeken
an Project Mainportontwikke-
g Rotterdam (PMR), de orga-
isatïe die het zeereservaat in-
fdeiijk voorbereidt. „Dat
iordt door ambtenaren gedaan,
K 0ar op basis waarvan? De
weet van niets." Ook de
Issnede dat ambtenaren de on-
.idiandelingen over financiële
sapensatie voortzetten, is in
verkeerde keelgat gescho
ten. „Waar halen ze de euvele
moed vandaan om nu al te pra
ten over financiële compensa
tie? Als je nu al gaat praten over
compensatie verlies je de helft.
Eerst praten over het zeereser
vaat."
Coomans vindt dat de raad
moet meediscussiëren over
standpunten die het college in
neemt, ook al is dat formeel
misschien niet aan de orde. Hij
is bang dat als de raad straks
aan de beurt is, de pap al voor
het overgrote deel gestort is.
„Mijn grote zorg is dat we over
vier maanden moeten constate
ren dat we een kans hebben ge
mist. Dat wil ik niet en daar
vecht ik tegen. Want één ding is
zeker: met betrekking tot het
zeereservaat krijgen we maar
één kans. Terugdraaien zit er
niet in.
Het raadslid heeft zich de af
gelopen anderhalf jaar verdiept
in de materie. Urenlang heeft
hij rapporten doorgevlooid op
zoek naar informatie. „Nergens
kon ik duidelijkheid krijgen
waarom het zeereservaat zo
groot moet zijn", zegt Coomans.
„Dat moet van Brussel, werd
telkens gezegd, maar dat werd
nergens onderbouwd." Het
zeereservaat wordt 25.000 hecta
re groot, tien maal de opper
vlakte van de TweedeMaas
vlakte die het moet compense
ren. Aangezien de belangen
voor Schouwen-Duiveland
groot zijn (het eiland dreigt
deels op slot te gaan), heeft Coo
mans contact gezocht met zijn
partijgenoten in het Europees
parlement. „Ik heb nu zwart op
wit gekregen dat Nederland
zichzelf deze eis heeft opgelegd
en dat dit absoluut niet afkom
stig is van het Europees Parle
ment. We zijn weer roomser dan
de paus en daar heb ik moeite
mee. Ik benniet tegen natuur,
maar het moet wel werkbaar
blijven."
door Edith Ramakers
VEERE - De naam van het team
was de eenvoudigste opdracht
voor de barrelrace van Zeeland
naar Dakar. „De jongens van
De Wit, dat lag voor de hand.
Maar nu de rest nog", zegt Ro
land de Wit. Met zijn zoon San-
der vertrekt hij vandaag vanuit
hun woonplaats Veere naar Da
kar. „Voor de lol en het goede
doel."
Vorig jaar zomer kocht Roland
de Wit de Nissan Patrol voor
een schijntje. Hij bouwde met
zijn zoon de wagen om tot een
terreinwagen die de ongeveer
achtduizend kilometer naar Da
kar moet kunnen volbrengen.
Ze zetten er nieuwe stoelen in,
maakten een keukentje in de
achterbak, creëerden slaapplaat
sen voor twee en reviseerden de
motor. „Dat geknutsel diende
twee doelen. We leerden de auto
kennen en we konden vertrou
wen opbouwen in de auto."
Ze vertrekken niet zonder
angst. „Straks rijden we hier
weg en moeten maar zien of we
het halen", merkt vader op. „We
nemen behoorlijk veel reserve
spullen mee, maar je zult zien
dat we net dat onderdeel niet bij
ons hebben dat kapot gaat. We
nemen zelfs een startmotor mee.
Ik hoop nu ook weer niet dat die
kapot gaat, want dan zijn we
een dag aan het sleutelen."
Van anderè Dakar-reizigers heb
ben ze informatie ingewonnen
over de moeilijkheden die ze on
derweg tégen kunnen komen.
„Een vertelde ons dat de schok-
breker van zijn wagen kapot
was gegaan. Nergens kon hij er
een kopen. Hij heeft Dakar ge
haald, want de auto bleef rijden
en zolang dat hét geval is, gaat
de reis door. Maar rijden in een
auto die golft, is geen pretje."
Ze verwachten 22 dagen onder
weg te zijn. Bij aankomst in Da
kar laten ze de diesel achter en
knuffels en cadeautjes voor de
kinderen.
De auto wordt geveild, waarna
de opbrengst naar het goede
doel gaat, dat de organisatie Am
sterdam-Dakar heeft uitgeko
zen. „Wij steunen zelf nog de
stichting June, die legt water
werken, zoals bruggetjes en
nieuwe waterstroompjes in
Gambia aan."
Vader is makelaar en de zoon is
elektromonteur. „Net werkte de
autoradio plotseling niet meer.
Mijn zoon knutselde even en er
komt weer geluid uit. We .vor
men een goed team."
En wat belangrijker is 'we kun
nen goed overweg'. „We moeten
slapen in een bedje van 1.40 me
ter breed en 24 uur lang zitten
we op eikaars lip. Dan moet je
wat van elkaar kunnen verdra
gen", zegt Sander.
Ze houden een dagboek bij om
familie en vrienden op de hoog
te te houden. Op de site
www.zeelanddakar.nl zal regel
matig iets over De jongens van
De Wit te lezen en te zien zijn.
Advertentie
Den Dekker
Muziek
KAPELLE 0113-330330
www.dendekkermuziek.com
(Advertentie)
TELEFOON
CENTRALE
DEFECT!!
COLIJN BELLEN
0113-213720
VOIP-SKYPE-DECT-ADSL-ISDN-GSM
ERKEND TELECOM BEDRIJF
Lewestraat 43 Goes/Kloetinge
www.coliinbv.nl
(Advertentie)
I QUI -B R
li n s r - en antiekbeur:
KUNST ANTIEK BEURS
Bezorgklachten:
föflO-0231231
epmaandag t/m vrijdag ge
torende de openingstijden;
sierdags tot 12.00 uur
REDACTIE
schouwën-duivelaimd
foachtweg 23a
«00 AB zierikzee
lel: 0111-454647
lax: 0111-454657
hnail: redzzee@pzc.nl
%cel Modde (chef)
Mieemans
'MPankow
&me Soesman.
[Melita Lanting
Boogert (sport)
centrale redactie
'Stationspark 28
'Postbus 31
ïenfci '4460 AA goes
lel: (0113)315500
fa (0113)315669
laliJNl: redactie@pzc.nl
wternet
pw.pzc.nl
e-mail; web@pzc.nl
zou moeten verlichten.
Dat resulteerde uiteindelijk in
een plan voor het autoluw ma
ken van het Zierikzeese cen
trum en het omvormen van de
Nieuwe Haven tot verkeersluwe
boulevard. Ook werd het idee
gelanceerd om aan de rand van
Zierikzee een overslagstation te
bouwen. Grote vrachtwagens
zouden dan daar hun lading
kunnen lossen waarna de win
kels met veel kleinere bestelwa
gens bevoorraad zouden kunnen
worden. De omvorming van de
Nieuwe Haven is in volle gang,
maar wordt niet zo verkeersluw
als men had gewild. Van de an
dere twee genoemde plannen is
nog steeds niets terecht geko
men.
Autoluw
Erg jammer in de visie van Zie-
rikzeeënaar J. van der Nagel.
Eind 2004 lanceerde hij een
plan voor behoud van leefbaar-
heid en veiligheid in de karakte
ristieke Zierikzeese havenbuurt.
Een buurt met smalle straatjes
en eeuwenoude pandjes die bei
de zwaar te lijden hebben van
het moderne verkeer.
Van der Nagel bepleitte een au-
Straatjes als het Karsteil vormen het historisch decor van Zierikzee. Mooi, maar niet berekend op hedendaags verkeer.
foto Mechteld Jansen
toluw Havenkwartier met vaste
los- en laadplaatsen. Eind 2005
was er echter - hoewel het plan
in de politiek enthousiast ont
vangen was - nog niets wezen
lijks veranderd in de verkeerssi
tuatie in de havenbuurt. Het
geen door wethouder W, Ren
den verdedigd werd met de op
merking dat het plan van Van
der Nagel weliswaar waardevol
le suggesties bevat, maar dat de
gemeente ook rekening dient te
houden met de belangen van an
dere bewoners en bedrijven in
de binnenstad. Van der Nagel
zegt op zich geen moeite te heb
ben met de voorgestelde integra
le aanpak. „Alleen duurt het al
lemaal veel te lang. Er gebeurt
niets. Er is geen visie, geen mas-
terplan en dat moet er echt abso
luut komen. Want ondertussen
zie je de boel hier gewoon ver
slechteren." Wat R. Ruppert uit
de Nieuwe Boogerdstraat be
treft zou het ook best allemaal
wat sneller mogen. Ruppert
vroeg mei vorig jaar in een brief
aan de gemeente aandacht voor
hardrijdende vrachtwagens, au
tomobilisten die het inrijverbod
negeren en luidruchtig uitgaans-
verkeer. Meer dan wat vage toe
zeggingen van gemeentezijde
heeft dat - stelt Ruppert - nog
niet opgeleverd.
Moeizaam
„Het is een bijzonder moeizaam
proces. De wethouder is komen
praten en het is de bedoeling
BRUINISSE - De ChristenUnie
Schouwen-Duiveland gaat let
terlijk op verkiezingstoer. Met
een in ChristenUnie-kleuren be
schilderde caravan trekken de
politici over Schouwen-Duive
land.
Wie wat te vragen heeft of een
'bakkie wil doen' is welkom in
het blauw-groene mobiele ge
vaarte. Met deze opzet wil de ei-
landelijke ChristenUnie nadruk
kelijk aangeven tijd te willen ne
men voor de kiezers. Ook geeft
de partij op deze wijze vorm aan
de verkiezingsslogan 'Voor El
kaar'.
De ChristenUnie-caravan wordt
in de week voorafgaand aan de
verkiezingen op verschillende
dat er wat wegversmallingen ko
men. Dat is ons te voorzichtig.
Wij willen echt goede oplossin
gen. En niet weer eerst oever
loos brieven schrijven. Ik be^
doel, zo'n integraal plan dat kan
nog wel tien jaar duren. Zolang
moet de gemeente niet wach-
plekken en tijdens diverse gele
genheden geparkeerd. Woens
dag 1 maart staat de caravan 's
ochtends op de weekmarkt in
Bruinisse en 's middags in de
Brouwershaven. Donderdag 2
maart is het de beurt aan de
weekmarkt in Zierikzee. Vrij
dag 3 maart wordt er een rond
rit over Schouwen-Duiveland
gemaakt; van Kerkwerve tot
Burgh-Haamstede. 's Avonds
staat de caravan bij het lijsttrek
kersdebat in Zierikzee. Zater
dag 4 maart bivakkeren Chris-
tenUniepolitici Onder de Beuze
in Zierikzee. Maandag 6 maart
is het de beurt aan de kernen
Bruinisse, Oosterland, Sirjans-
land, Nieuwerkerk en Drei
schor.
ten." In de aanloop naar de ver
kiezingen roepen de politieke
fracties om het hardst dat het
centrum van Zierikzee autovrij
danwel autoluw moet worden.
Een meerderheid van de politie
ke fracties pleit in het kader
daarvan voor een parkeergarage
in het centrum van Zierikzee.
Ook de Zierikzeese onderne
mers is er veel aan gelegen de
binnenstad veiliger en aantrek
kelijker te maken voor de consu
ment. Ondernemersvereniging
ZZ Neptunes is vastbesloten Zie
rikzee stevig op de kaart te zet
ten als Schouwen-Duivelands
koopcentrum.
Dickens
Centraal in het activiteitenplan
van ZZ Neptunes staat het op
krikken van de uitstraling van
het winkelhart. Met muziek,
theater en entertainment. Min
der - bij voorkeur géén - verkeer
in het historisch hart van Zierik
zee zou Neptunes zeer welkom
zijn. De ondernemers willen
liefst ook de historie laten herle
ven in de middeleeuuwse straat
jes. Met Dickens-achtige tafere
len. Carmiggelt had het vast een
goed plan gevonden.
foor Piet Kleemans
'j ZIERIKZEE - Ze vormen samen
i KI de eeuwenoude panden het
lislorische decor van Zierikzee.
1; smalle middeleeuwse straat-
svan de monumentenstad no-
5 Jentot - al mijmerend over lang
Bivlogen tijden - slenteren.
1 tor hedendaags vracht) ver-
lier zijn ze minder geschikt.
Rjlen Simon Carmiggelt
- ®ef er in de Kronkel van 27
Itober 1950 in welhaast lyri-
le bewoordingen over. Car-
ijdt karakteriseerde Zierik-
sals een schattig stadje vol
ïfflme, zestiende-eeuwse
aatjes. „Die mij bijzonder ge
fit voorkwamen om je er
itinters-avonds met genieten
de ogen doorheen te haasten, op
weg naar huis ten einde bij een
open vuur Dickens te gaan le
zen." Mooie, sfeervolle straten
dus. Maar in het dagelijks leven
anno 2006 loopt het verkeer er
steeds vaker in vast. Logisch,
want de straatjes zijn ooit aange
legd voor voetgangers, fietsers
en paard en wagen. En niet voor
mastodonten op wielen, beter
bekend als vrachtwagens. Een
lastig probleem waar men al ja
renlang oplossingen voor pro
beert te vinden.
De toenmalige gemeente Zierik
zee huurde in de negentiger ja
ren van de vorige eeuw een ad
viesbureau in. Dat kreeg de op
dracht voor de monumenten-
stad een verkeersstructuur-
schets op te stellen dat de pijn