op
PZC
Zonnedak
schuren
in Borsele
Economie vraagt om een toekomstvisie
PZC
Speelman heeft iets met wegen
Havenschap wil
vooral Sloegebied
beter benutten
13
Gemeente ruimt asbest
Lijsttrekkers
op lokale radio
politieke agenda
Automobilist zwaargewond
Inhaalmanoeuvre loopt verkeerd
Schade door vallende lading
Oude veeneik naar 's Landshuis
weekenddiensten
agenda
bij nader inzien
vrijdag 17 februari 2006
darmen van der Werf
JEINKENSZAND - Landbouw
organisatie ZLTO Borsele en de
«meente Borsele willen in Bor
dje een proefproject beginnen
uet het vervangen van asbest-
slaten op boerenschuren door
dakbedekking met zonnecollec
toren.
Zo kunnen we twee vliegen in
jénklap slaan", prijst R. van 't
Westeinde van de ZLTO Borsele
bet idee aan. „De landbouwers
gken van die asbestplaten af.
En als je die platen vervangt
ijoor dakbedekking met zonne-
«Uectoren is het helemaal
i. Het gaat in Borsele om
srote oppervlakten van opslag
en koelloodsen. Met die zonne-
follectoren zal je niet direct aan
iet elektriciteitsnet kunnen leve-
maar de opgewekte energie
goed van pas komen bij de
egen bedrijfsvoering."
Bij een melkveehouderij in 's-
Keer Abtskerke is gebleken dat
dit werkt. Het bedrijf heeft veel
warm water nodig voor de melk-
installatie. Met een zonneboiler
inkt het voor dertig a veertig
orocent in de energiebehoefte te
roorzien.
Van 't Westeinde is enthousiast
overdat resultaat. „Wordt dit in
Borsele en elders in het land
«oed aangepakt, dan hebben we
helemaal geen tweede kerncen
trale nodig", haakt hij in op de
door staatssecretaris Van Geel
(CDA, milieu) nieuw leven inge
blazen discussie over kernener
gie.
De Borselse wethouder M. Ver
mue-Vermue (CDA, ruimtelijke
ordening) wil een 'zonnedaken
project' in Borsele niet bij die
discussie betrekken. Zij ziet er
vooral een kans in om de land
bouwsector een handje te hel
pen. „Zo werken we aan een
duurzamere landbouw en het
kan tot lagere kosten leiden,
wat in de huidige tijd ook niet
weg is."
Borsele en de ZLTO gaan samen
een voorstel maken om het 'zon-
nedakenproject' in de praktijk
te brengen. En zo willen ze ook
werk gaan maken van een bio
diesel-project. De aanleiding is
'de zorgelijke situatie in de land
bouw', aldus Vermue-Vermue.
De teelt van suikerbieten voor
de suikerproductie komt onder
druk te staan en de in Borsele
ook vrij belangrijke zwarte bes-
senteelt heeft het niet gemakke
lijk.
Alternatieve teelten zijn nodig,
waarbij de eerste gedachte uit
gaat naar gewassen - zoals kool
zaad en ook suikerbieten - die
kunnen worden gebruikt voor
de productie van biobrandstof
fen. Vermue-Vermue realiseert
zich dat Zeeland daar wellicht
niet zo geschikt voor is, omdat
de grond er duurder is dan in bij
voorbeeld het noorden van Gro
ningen. „We moeten wel probe
ren."
ZLTO'er Van 't Westeinde kijkt
er net zo tegenaan. Een recente
proef van de coöperatie CZAV
heeft duidelijk gemaakt dat de
teelt van een klassiek gewas als
tarwe altijd nog meer oplevert
dan de teelt van koolzaad voor
biodiesel. Van 't Westeinde laat
zich daardoor niet ontmoedi
gen. „De technieken staan niet
stil."
„De gemeente Borsele kan er
zelf een rol in spelen", aldus
Van 't Westeinde, „door het wa
genpark uit te rusten voor bio
diesel." Noord-Beveland heeft
deze stap afgeldpen jaar al ge
zet.
M. Speelman heeft zich wel eens op zitten vreten tijdens zijn carrière: „Er wordt zo veel ondeskundigheid op de weg losgelaten. Dat is een
ramp." foto Marijke Folkertsma
.door Esme Soesman
BURGH-HAAMSTEDE - Vier
baanswegen op Schouwen-Dui-
veland? Dat nooit. Omwille van
de veiligheid en het toerisme
zouden de rijkswegen N57 en
N59 echter wel met 'prachtige
secundaire wegen' uitgerust
moeten worden. Dat zegt
M. Speelman (75) uit Burgh-
Haamstede, scheidend afdelings
voorzitter van verkeersveilig
heidsorganisatie 3VO.
Hij noemt de verkeerssituatie
op Schouwen-Duiveland cata
strofaal. Neem de Kraaijenstein-
weg bij zijn woonplaats. Daar
vaDen-geerfdoden, nee. „Omdat
het daar zo gevaarlijk is dat
mensen die weg niet op dur
ven." Speelman vindt het te zot
voor woorden dat automobilis
ten een halve. N59 of N57 lang
gedwongen worden achter een
tractor aan te rijden, met een
beetje pech manoeuvrerend tus
sen de moddersporen.
Dat is niet goed voor het tempo
en daarmee heeft die verkeerssi
tuatie zelfs een negatief effect
op het toerisme, stelt Speelman.
Secundaire wegen zouden een
oplossing zijn. Dan kun je land-
bouwverkeer en fietsers van
doorgaand verkeer scheiden, be
toogt hij.
Verder dan dat wil de verkeers-
man echter niet gaan. Vierbaans
wegen horen hier - in zijn visie -
niet thuis. Zijn grootste zorg
voor de toekomst is dat Schou
wen-Duiveland bezwijkt aan
drukte als gevolg van logistieke
stromen tussen het westen en
Vlissingen. ,,'t Stikt hier van'de
containerauto's die hier niets te
zoeken hebben", constateert
Speelman. Door meer te investe
ren in wegen die er voor dat ver
keer wel toe doen („Bijvoor
beeld de weg via Roosendaal"),
kan die druk op het Schou-
wen-Duivelandse wegennet wor
den weggenomen.
Speelman heeft de voorzittersha
mer van de Schouwen-Duive-
landse afdeling tien jaar lang in
handen gehad. Als oud-Mazda-
dealer in Rottei'dam was hij in
1957 het 47e keurbedrijf dat
voor toen nog Veilig Verkeer Ne
derland, vrijwillige autokeurin
gen (de nu verplichte apk-keu-
ring) ging uitvoeren.
Drijfveer
Na een verhuizing naar Zeeland
in 1991 ging hij als vrijwilliger
voor de verkeersveiligheidsorga
nisatie aan de slag. Om iets te
rug te doen voor het als onderne
mer 'zoveel mogelijk auto's op
de weg zetten', verklaart hij zijn
drijfveer. En dan is het ook nog
eens zo dat Speelman - die pro-
jectsgewijs bij 3VO betrokken
blijft - ook gewoon iets met we
gen en veiligheid heeft.
Het afgelopen decennium heeft
de inwoner van Burgh-Haam-
stede zijn hart dan ook kunnen
ophalen aan onder meer de
invoering van de dertigkilome-
terzones en de aanleg van tal
van rotondes en snelheidsrem
mers. En zich kunnen ergeren:
„Ik lig er niet wakker van, hoor.
Het is mijn hobby. Maar er
wordt zo veel ondeskundigheid
op de weg losgelaten. Dat is een
ramp."
De verkeersfanaat, die eerder de
ze week een erepenning van
3VO heeft gekregen, heeft heel
wat keren zijn tanden in dos
siers gezet om ze niet meer los te
laten. Dat werkt, mits je nie
mand tegen je in het harnas
jaagt. „Vertel het indringend,
maar maak nooit ruzie. Overal
staat altijd nog wel koffie voor
me klaar."
Bedrijfsleven en gemeente moeten het roer omgooien
doorMelita Lantinq
RENESSE - De economie op
Schouwen-Duiveland vraagt
om een goede toekomstvisie. Ho-
recaman Leo van Vliet en pro
jectontwikkelaar Marius Jonge-
ibben hier een uitgespro-
bmening over. Wat nodig is,
goed ondernemerskli
maat en zakelijke en professio
nele ondernemers en overheid.
Hetverhaal is bekend: de econo-
rneop Schouwen-duiveland
Wt het niet makkelijk. Het
aantal toeristen daalt gestaag.
De inkomsten van de onderne
mers lopen terug en er moet wat
«beuren. Dat wordt onderkend
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag ge
durende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur
REDACTIE
SCHOUWEN-DUIVELAND
Grachtweg 23a
4300 AB ZIERIKZEE
Tel: 0111-454647
Fax:0111-454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Marcel Modde (chef)
bet Kleemans
Ali Pankow
Esme Soesman
Melita Lantïng
Rudy Boogert (sport)
CENTRALE REDACTIE
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA GOES
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
'nternet
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
door de politieke partijen. In di
verse verkiezingsprogramma
wordt gepleit voor kwaliteits
verbetering in de toeristische
sector, al wordt niet altijd dui
delijk wat de partijen voor ogen
staat. Ook de ondernemers vin
den dat er iets moet gebeuren.
Alleen wordt daar de blik
vrijwel automatisch gericht op
het gemeentehuis. Daar moet de
oplossing vandaan komen en de
verwijten zijn al jaren hetzelf
de: er zijn te veel regeltjes, de
gemeente heeft onvoldoende
oog voor de noden van de onder
nemer en de ambtenaren den
ken niet aan wat kan, maar
vooral aan wat niet kan.
Indutten
Van Vliet stelt echter dat de oor
zaak voor een groot deel bij de
ondernemers zelf ligt. „We doen
het allerbelabberdst", zegt hij.
„Als ik kijk naar de vernieu
wing: daar doen we niet aan. Be
leid maken op doelgroepen?
Daar doen we niet aan." Jonge-
rius: „Het is natuurlijk jaren
economisch goed gegaan en dan
heb je de neiging om in te dut
ten. Ik weet natuurlijk niet hoe
het bij ieder individueel zit,
maar als je kijkt naai' de hore
ca, dan zit daar over het alge
meen geen vuur meer in. Je
moet als ondernemer gedreven
en nooit tevreden zijn."
Het bedrijfsleven en de politiek
moeten in hun ogen zakelijker
en professioneler'worden.
„Wat je nu ziet, is dat we alle
maal naar kortetermijnoplossin-
gen zoeken. Dat is niet goed. Ik
vergelijk het altijd met sport.
Weet waar je naartoe wilt wer
ken. Bepaal wat je wilt zijn en
ZIERIKZEE - Radio Schou
wen-Duiveland gaat op zoek
naar de 'mens achter de lijsttrek
ker'.
Elke werkdag tussen 16.00 en
17.00 uur wordt een portret uit
gezonden van diverse politieke
leiders. Naast de politieke ambi
ties gaat het ook over de per
soon zelf en laten de lijsttrek
kers hun eigen muziekkeuze ho
ren.
De serie uitzendingen begint op
dinsdag 21 februari. De laatste
uitzending is op 3 maart.
De economie op Schouwen-Duiveland kan best een oppepper gebruiken. En daartoe moeten ondernemers niet op de gemeente gaan zitten
wachten, vinden ondernemers Van Vliet en Jongerius. Die kunnen best ook zelf actie ondernemen. foto Marijke Folkertsma
bepaal wat je vervolgens gaat
doen. Dat geldt voor wonen,
voor werken en voor recreë
ren."
Jongerius en Van Vliet kijken
ieder vanuit hun eigen professie
naar de economie en de toe
komst van het eiland. Beide zijn
ondernemer op Schouwen-Dui
veland. Van Vliet zit in de hore
ca. Hij is (mede-)eigenaar van
hotel de Zeeuwse Stromen,
grand-café Helder en strandpa
viljoen Zuid-Zuid-West, alle
drie in Renesse. Jongerius is
vennoot van Delta projectont
wikkeling. Een heel verschillen
de achtergrond, maar hun visie
op de toekomst komt aardig
overeen: bedenk waar je naar
toe wilt. Volgens Van Vliet is
kennis daarbij van wezenlijk be
lang. Er is te weinig kennis bij
het bedrijfsleven en de politiek,
meent hij. „We moeten meer
kennis vergaren. Wat leeft bij
de toerist en wat leeft er bij de
bevolking? Ik kan mij goed voor
stellen dat je de Hogeschool
laat onderzoeken hoe de Bel
gische, Duitse en Nederlandse
toerist over het eiland denken."
Volgens Van Vliet is het belang
rijk daarbij de samenhang niet
uit het oog te verliezen. Dus
niet alleen denken aan de hore
ca of verblijfsrecreatie, maar be
kijk welke rol de boeren hierin
kunnen spelen. „We kunnen
hier hele mooie producten ver
bouwen en fokken. Laat de boe
ren al die monden voeden.
Onderdeel van een toekomstvi
sie is volgens beide mannen ook
durven ingrijpen in de woon-
en winkelomgeving. „Daar
moet je realistisch in zijn. La
ten we beginnen met eerst de
oude zooi opruimen. Bedrijven
die niet passen in een kem, moe
ten daar weg. Zorg dat het lelij
ke wordt opgeruimd. Dat geldt
ook voor oude campings of
oude vakantiehuisjes. Afbreken
en bij deze tijd passende huisjes
terugzetten" zegt Jongerius.
Ook Renesse ontkomt in de vi
sie van beide mannen niet aan
een opknapbeurt. „Dat kan niet
anders." Tijdens een eerder de
ze week gehouden discussiebij
eenkomst werd nog nadrukke
lijk gepleit voor een 'Dom-
burg-achtige uitstraling' in het
dorp. Vooral de bebouwing
rondom De Zoom kreeg weinig
waardering.
Niet alleen de ondernemers moe
ten flink aan de bak. Ook het ge
meentebestuur mag wel wat op
geschud worden. Niet dat Jonge
rius en Van Vliet de ambtena
ren verwijten dat ze slecht werk
doen. „Nee, zeker niet. Iedereen
doet z'n best." Het gaat om een
andere manier van'denken en
werken. „Zakelijker en profes
sioneler", zegt Jongerius. „De
bestuurder moet meer gaan be
sturen. Een wethouder moet
plannen bedenken en niet de
ambtenaren aansturen. Daar
voor moet een manager komen
die op een zakelijk manier de
organisatie kan leiden en afspra
ken maakt met mensen wan
neer bepaalde stukken af zijn."
Jongerius en Van Vliet zouden
hier wel eens op hun wenken be
diend kunnen worden. Verschil
lende partijen pleiten in hun
verkiezingsprogramma's in elk
geval hartstochtelijk voor een
doelmatig opererend gemeente
bestuur.
ZATERDAG 18 FEBRUARI
ZIERIKZEE - Open dag gemeentehuis
met politieke markt en discussie. Het ge
meentehuis is open tussen 10.30 en
16.30 uur.
MAANDAG 20 FEBRUARI
BURGH-HAAMSTEDE - Dorpshuis De
Schutse, Lagerhuisdebat voor senioren.
TERNEUZEN - Bij een eenzijdig ongeval op de Mr. F. J.
Haarmanweg in Terneuzen is gistermiddag een 49-jarige
automobilist uit Terneuzen zwaargewond geraakt. Ko
mend vanuit de richting van de N61 belandde de man
door nog onbekende oorzaak met zijn voertuig in de lin
kerberm. Na een stuurcorrectie kwam hij terug op zijn ei
gen weghelft, waarna hij even verderop frontaal op een
boom ter hoogte van verpakkingspróducent Elopak reed.
De auto botste ook tegen de boom die ernaast stond.
De bestuurder zat bekneld in zijn auto. De brandweer
moest hem bevrijden uit het wrak. Het slachtoffer is per
traumahelikopter vervoerd naar het ziekenhuis in Gent.
Over de aard van zijn verwondingen was gisteravond nog
niets bekend.
GOES - Op de A58 ter hoogte van Goes zijn gisterochtend
rond acht uur twee personenauto's met elkaar in botsing
gekomen.
Een automobiliste uit Zierikzee (leeftijd onbekend) wilde
naar de linkerbaan gaan om de auto voor haar in te halen.
Op dat moment werd zijzelf ingehaald door een 57-jarige
automobilist uit Middelburg. De beide voertuigen botsten
daardoor op elkaar. Door de klap van de aanrijding
kwam de automobiliste tegen de middenvangrail tot stil
stand. Beide bestuurders kwamen met de schrik vrij, hun
auto's raakten beschadigd.
SLUISKIL - Op de N252 in Sluiskil is gistermiddag de au
to van een 28-jarige vrouw uit de gemeente Sluis bescha
digd door lading die van een aanhangwagen was geval
len. Rond drie uur reed de vrouw een personenauto met
aanhangwagen, geladen met hout, tegemoet. De vrouw
zag de aanhangwagen slingeren en week uit naar rechts.
Tijdens het passeren viel een deel van de lading hout op
het wegdek waarna de automobiliste over het hout reed.
De bestuurder van de auto met aanhangwagen is doorge
reden zonder zijn identiteit bekend te maken.
De 28-jarige vrouw heeft met omstanders het hout van de
weg gehaald.
HULST - De oeroude veeneik die vorig jaar door natuur
kenner Richard Bleijenberg is gevonden in het Verdron
ken Land van Saeftinghe, krijgt in de loop van dit jaar
een plaats in de tuin van het 's Landshuis in Hulst. Vol
gens de gemeente is er genoeg bewijs verzameld voor de
stelling dat er achtduizend jaar geleden mensen leefden
in het gebied dat nu het Verdronken Land van Saeftinghe
wordt genoemd. Daar stond toen ook een bos.
„Daarvan getuigt niet alleen het dikke veenpakket dat
nog steeds op het zand ligt", zegt voorlichter M. van Bun
der van de gemeente. „Ook de overblijfselen van bomen
die nu in het zand worden aangetroffen, vormen daarvoor
het bewijs." De restanten zijn de afgelopen jaren verza
meld door Bleijenberg. Vanuit de Westerschelde bij Saef-
tinge zijn ondertussen enkele van die overblijfselen gebor
gen. Bleijenberg haalde met medewerking van Rijkswater
staat een jaar geleden twee boomstammen uit het zand
van de Westerschelde. Het grootste en meest complete
deel is ongeveer vier meter lang.
zaterdag 18 en
zondag 19 februari 2006
CENTRAAL ALARMNUMMER
112
Huisartsen
Huisartsenpost Schouwen-Duiveland
Kon. Gustaafweg 2, Zierikzee
tel. 0900-1585 (geopend ma. t/m vr. van
18.00 tot 8.00 uur, in weekeinde of tij
dens feestdagen).
Tandartsen
Spreekuur 16.30 - 17.00 uur. tel.
Apotheken
Apotheek Zierikzee, Dam 18, tel. (0111)
412906, geopend za. 09.00-12.30 uur en
Wijkverpleging
Allévo.
Schouwen-Duiveland tel. (0113)
249111.
Dierenartsen
Weekenddienstartsen Schouwen-Duive
land voor spoedgevallen bereikbaar via
telefoon 412180. Spoedgevallen spreek
uur gezelschapsdieren zaterdag
13.00-13.30 uur, Grevelingenstraat 17 te
Zierikzee.
Dierenambulance
Stichting Dierenvrienden Schouwen
Duiveland, tel. (0111) 406111
door Jeffrey Kutterink
TERNEUZEN - Havenschap
Zeeland Seaports wil havens en
kades beter benutten. Verder
gaat het onderzoeken of meer
producten ondergronds - via
pijpleidingen - kunnen worden
vervoerd. Dat is noodzakelijk,
omdat met name het Sloegebied
vol begint te raken.
Dat staat in het jaarplan 2006
van het havenschap. Zeeland
Seaports wil daartoe de braak
liggende grond bij bestaande be
drijven beter benutten.
Zeeland Seaports probeert ook
toeleveranciers en afnemers op
een slimme manier bij elkaar te
brengen, om de inzet van ener
gie en hulpstoffen te optimalise
ren. Dat beperkt het transport.
De focus van deze inspanning
zal liggen in het Nieuwlandter-
rein, de Sloepoort, het Hoechst-
terrein, de Ghellinckpolder (met
een sterke binding met het Ce-
restar-complex), het Valuepark
Terneuzen, de Axelse Vlakte en
de Westelijke Kanaaloever.
In het jaarplan beschrijft Zee
land Seaports uitvoerig per ter
rein en onderwerp wat het in
2006 wil gaan doen. Een belang
rijk dossier is de Westerschelde
Container Terminal. Het schap
werkt verschillende onderzoe
ken uit. Doel is uiteindelijk om
te zorgen dat Provinciale Staten
het nieuwe streekplan goed
keurt, waardoor het mogelijk
wordt de WCT aan te leggen.
In het Sloegebied breidt autover
lader Cobelfret binnenkort het
'parkeerterrein' fors uit. Het be
staande en nieuwe terrein wor
den door middel van een (bai-
ley)brug verbonden. Samen met
het havenschap bekijkt het be
drijf of het het centrum waar ac
cessoires in auto's worden inge
bouwd en wagens worden her
steld en gecontroleerd, kan wor
den uitgebreid. Ook wordt beke
ken of meerlaagse opslag van au
to's mogelijk is. Voorwaarde
voor het uitbreiden van Cobelf
ret is het veiligstellen van het
aantal treinen dat over de
Zeeuwse spoorlijn mag rijden.
Zeeland Seaports stelt in het
jaarplan al het mogelijke daar
voor te doen.
In Terneuzen wordt gewerkt
aan de ontwikkeling van de Wes
telijke Kanaaloever. De ontwik
keling van de Axelse Vlakte zal
worden versneld. Onderzoek
moet uitwijzen wat de mogelijk
heden van het terrein zijn. Door
dat er zich nieuwe bedrijven ves
tigen, worden kades verlengd en
terreinen bouwrijp gemaakt.
STREEKACTIVITEITEN
OOSTERLAND - Dorpshuis Oosterhof,
20.00 uur: Vergadering Dorpsraad (met
optreden van Engel Reinhoudt i.p.v.
Martijn Dieleman, zoals eerder ge
meld).
De muzikale samenzangavond ten be
hoeve van wederopbouwprojecten in
Sri Lanka vindt, in tegenstelling tot een
eerder bericht, morgenavond plaats in
de Hersteld Hervormde Kerk in Nieuwer-
kerk. Aanvang is 20.00 uur.