op PZC Zonnedak schuren in Borsele Economie vraagt om een toekomstvisie PZC Speelman heeft iets met wegen Havenschap wil vooral Sloegebied beter benutten 13 Gemeente ruimt asbest Lijsttrekkers op lokale radio politieke agenda Automobilist zwaargewond Inhaalmanoeuvre loopt verkeerd Schade door vallende lading Oude veeneik naar 's Landshuis weekenddiensten agenda bij nader inzien vrijdag 17 februari 2006 darmen van der Werf JEINKENSZAND - Landbouw organisatie ZLTO Borsele en de «meente Borsele willen in Bor dje een proefproject beginnen uet het vervangen van asbest- slaten op boerenschuren door dakbedekking met zonnecollec toren. Zo kunnen we twee vliegen in jénklap slaan", prijst R. van 't Westeinde van de ZLTO Borsele bet idee aan. „De landbouwers gken van die asbestplaten af. En als je die platen vervangt ijoor dakbedekking met zonne- «Uectoren is het helemaal i. Het gaat in Borsele om srote oppervlakten van opslag en koelloodsen. Met die zonne- follectoren zal je niet direct aan iet elektriciteitsnet kunnen leve- maar de opgewekte energie goed van pas komen bij de egen bedrijfsvoering." Bij een melkveehouderij in 's- Keer Abtskerke is gebleken dat dit werkt. Het bedrijf heeft veel warm water nodig voor de melk- installatie. Met een zonneboiler inkt het voor dertig a veertig orocent in de energiebehoefte te roorzien. Van 't Westeinde is enthousiast overdat resultaat. „Wordt dit in Borsele en elders in het land «oed aangepakt, dan hebben we helemaal geen tweede kerncen trale nodig", haakt hij in op de door staatssecretaris Van Geel (CDA, milieu) nieuw leven inge blazen discussie over kernener gie. De Borselse wethouder M. Ver mue-Vermue (CDA, ruimtelijke ordening) wil een 'zonnedaken project' in Borsele niet bij die discussie betrekken. Zij ziet er vooral een kans in om de land bouwsector een handje te hel pen. „Zo werken we aan een duurzamere landbouw en het kan tot lagere kosten leiden, wat in de huidige tijd ook niet weg is." Borsele en de ZLTO gaan samen een voorstel maken om het 'zon- nedakenproject' in de praktijk te brengen. En zo willen ze ook werk gaan maken van een bio diesel-project. De aanleiding is 'de zorgelijke situatie in de land bouw', aldus Vermue-Vermue. De teelt van suikerbieten voor de suikerproductie komt onder druk te staan en de in Borsele ook vrij belangrijke zwarte bes- senteelt heeft het niet gemakke lijk. Alternatieve teelten zijn nodig, waarbij de eerste gedachte uit gaat naar gewassen - zoals kool zaad en ook suikerbieten - die kunnen worden gebruikt voor de productie van biobrandstof fen. Vermue-Vermue realiseert zich dat Zeeland daar wellicht niet zo geschikt voor is, omdat de grond er duurder is dan in bij voorbeeld het noorden van Gro ningen. „We moeten wel probe ren." ZLTO'er Van 't Westeinde kijkt er net zo tegenaan. Een recente proef van de coöperatie CZAV heeft duidelijk gemaakt dat de teelt van een klassiek gewas als tarwe altijd nog meer oplevert dan de teelt van koolzaad voor biodiesel. Van 't Westeinde laat zich daardoor niet ontmoedi gen. „De technieken staan niet stil." „De gemeente Borsele kan er zelf een rol in spelen", aldus Van 't Westeinde, „door het wa genpark uit te rusten voor bio diesel." Noord-Beveland heeft deze stap afgeldpen jaar al ge zet. M. Speelman heeft zich wel eens op zitten vreten tijdens zijn carrière: „Er wordt zo veel ondeskundigheid op de weg losgelaten. Dat is een ramp." foto Marijke Folkertsma .door Esme Soesman BURGH-HAAMSTEDE - Vier baanswegen op Schouwen-Dui- veland? Dat nooit. Omwille van de veiligheid en het toerisme zouden de rijkswegen N57 en N59 echter wel met 'prachtige secundaire wegen' uitgerust moeten worden. Dat zegt M. Speelman (75) uit Burgh- Haamstede, scheidend afdelings voorzitter van verkeersveilig heidsorganisatie 3VO. Hij noemt de verkeerssituatie op Schouwen-Duiveland cata strofaal. Neem de Kraaijenstein- weg bij zijn woonplaats. Daar vaDen-geerfdoden, nee. „Omdat het daar zo gevaarlijk is dat mensen die weg niet op dur ven." Speelman vindt het te zot voor woorden dat automobilis ten een halve. N59 of N57 lang gedwongen worden achter een tractor aan te rijden, met een beetje pech manoeuvrerend tus sen de moddersporen. Dat is niet goed voor het tempo en daarmee heeft die verkeerssi tuatie zelfs een negatief effect op het toerisme, stelt Speelman. Secundaire wegen zouden een oplossing zijn. Dan kun je land- bouwverkeer en fietsers van doorgaand verkeer scheiden, be toogt hij. Verder dan dat wil de verkeers- man echter niet gaan. Vierbaans wegen horen hier - in zijn visie - niet thuis. Zijn grootste zorg voor de toekomst is dat Schou wen-Duiveland bezwijkt aan drukte als gevolg van logistieke stromen tussen het westen en Vlissingen. ,,'t Stikt hier van'de containerauto's die hier niets te zoeken hebben", constateert Speelman. Door meer te investe ren in wegen die er voor dat ver keer wel toe doen („Bijvoor beeld de weg via Roosendaal"), kan die druk op het Schou- wen-Duivelandse wegennet wor den weggenomen. Speelman heeft de voorzittersha mer van de Schouwen-Duive- landse afdeling tien jaar lang in handen gehad. Als oud-Mazda- dealer in Rottei'dam was hij in 1957 het 47e keurbedrijf dat voor toen nog Veilig Verkeer Ne derland, vrijwillige autokeurin gen (de nu verplichte apk-keu- ring) ging uitvoeren. Drijfveer Na een verhuizing naar Zeeland in 1991 ging hij als vrijwilliger voor de verkeersveiligheidsorga nisatie aan de slag. Om iets te rug te doen voor het als onderne mer 'zoveel mogelijk auto's op de weg zetten', verklaart hij zijn drijfveer. En dan is het ook nog eens zo dat Speelman - die pro- jectsgewijs bij 3VO betrokken blijft - ook gewoon iets met we gen en veiligheid heeft. Het afgelopen decennium heeft de inwoner van Burgh-Haam- stede zijn hart dan ook kunnen ophalen aan onder meer de invoering van de dertigkilome- terzones en de aanleg van tal van rotondes en snelheidsrem mers. En zich kunnen ergeren: „Ik lig er niet wakker van, hoor. Het is mijn hobby. Maar er wordt zo veel ondeskundigheid op de weg losgelaten. Dat is een ramp." De verkeersfanaat, die eerder de ze week een erepenning van 3VO heeft gekregen, heeft heel wat keren zijn tanden in dos siers gezet om ze niet meer los te laten. Dat werkt, mits je nie mand tegen je in het harnas jaagt. „Vertel het indringend, maar maak nooit ruzie. Overal staat altijd nog wel koffie voor me klaar." Bedrijfsleven en gemeente moeten het roer omgooien doorMelita Lantinq RENESSE - De economie op Schouwen-Duiveland vraagt om een goede toekomstvisie. Ho- recaman Leo van Vliet en pro jectontwikkelaar Marius Jonge- ibben hier een uitgespro- bmening over. Wat nodig is, goed ondernemerskli maat en zakelijke en professio nele ondernemers en overheid. Hetverhaal is bekend: de econo- rneop Schouwen-duiveland Wt het niet makkelijk. Het aantal toeristen daalt gestaag. De inkomsten van de onderne mers lopen terug en er moet wat «beuren. Dat wordt onderkend Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag ge durende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur REDACTIE SCHOUWEN-DUIVELAND Grachtweg 23a 4300 AB ZIERIKZEE Tel: 0111-454647 Fax:0111-454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Marcel Modde (chef) bet Kleemans Ali Pankow Esme Soesman Melita Lantïng Rudy Boogert (sport) CENTRALE REDACTIE Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA GOES Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl 'nternet www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl door de politieke partijen. In di verse verkiezingsprogramma wordt gepleit voor kwaliteits verbetering in de toeristische sector, al wordt niet altijd dui delijk wat de partijen voor ogen staat. Ook de ondernemers vin den dat er iets moet gebeuren. Alleen wordt daar de blik vrijwel automatisch gericht op het gemeentehuis. Daar moet de oplossing vandaan komen en de verwijten zijn al jaren hetzelf de: er zijn te veel regeltjes, de gemeente heeft onvoldoende oog voor de noden van de onder nemer en de ambtenaren den ken niet aan wat kan, maar vooral aan wat niet kan. Indutten Van Vliet stelt echter dat de oor zaak voor een groot deel bij de ondernemers zelf ligt. „We doen het allerbelabberdst", zegt hij. „Als ik kijk naar de vernieu wing: daar doen we niet aan. Be leid maken op doelgroepen? Daar doen we niet aan." Jonge- rius: „Het is natuurlijk jaren economisch goed gegaan en dan heb je de neiging om in te dut ten. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij ieder individueel zit, maar als je kijkt naai' de hore ca, dan zit daar over het alge meen geen vuur meer in. Je moet als ondernemer gedreven en nooit tevreden zijn." Het bedrijfsleven en de politiek moeten in hun ogen zakelijker en professioneler'worden. „Wat je nu ziet, is dat we alle maal naar kortetermijnoplossin- gen zoeken. Dat is niet goed. Ik vergelijk het altijd met sport. Weet waar je naartoe wilt wer ken. Bepaal wat je wilt zijn en ZIERIKZEE - Radio Schou wen-Duiveland gaat op zoek naar de 'mens achter de lijsttrek ker'. Elke werkdag tussen 16.00 en 17.00 uur wordt een portret uit gezonden van diverse politieke leiders. Naast de politieke ambi ties gaat het ook over de per soon zelf en laten de lijsttrek kers hun eigen muziekkeuze ho ren. De serie uitzendingen begint op dinsdag 21 februari. De laatste uitzending is op 3 maart. De economie op Schouwen-Duiveland kan best een oppepper gebruiken. En daartoe moeten ondernemers niet op de gemeente gaan zitten wachten, vinden ondernemers Van Vliet en Jongerius. Die kunnen best ook zelf actie ondernemen. foto Marijke Folkertsma bepaal wat je vervolgens gaat doen. Dat geldt voor wonen, voor werken en voor recreë ren." Jongerius en Van Vliet kijken ieder vanuit hun eigen professie naar de economie en de toe komst van het eiland. Beide zijn ondernemer op Schouwen-Dui veland. Van Vliet zit in de hore ca. Hij is (mede-)eigenaar van hotel de Zeeuwse Stromen, grand-café Helder en strandpa viljoen Zuid-Zuid-West, alle drie in Renesse. Jongerius is vennoot van Delta projectont wikkeling. Een heel verschillen de achtergrond, maar hun visie op de toekomst komt aardig overeen: bedenk waar je naar toe wilt. Volgens Van Vliet is kennis daarbij van wezenlijk be lang. Er is te weinig kennis bij het bedrijfsleven en de politiek, meent hij. „We moeten meer kennis vergaren. Wat leeft bij de toerist en wat leeft er bij de bevolking? Ik kan mij goed voor stellen dat je de Hogeschool laat onderzoeken hoe de Bel gische, Duitse en Nederlandse toerist over het eiland denken." Volgens Van Vliet is het belang rijk daarbij de samenhang niet uit het oog te verliezen. Dus niet alleen denken aan de hore ca of verblijfsrecreatie, maar be kijk welke rol de boeren hierin kunnen spelen. „We kunnen hier hele mooie producten ver bouwen en fokken. Laat de boe ren al die monden voeden. Onderdeel van een toekomstvi sie is volgens beide mannen ook durven ingrijpen in de woon- en winkelomgeving. „Daar moet je realistisch in zijn. La ten we beginnen met eerst de oude zooi opruimen. Bedrijven die niet passen in een kem, moe ten daar weg. Zorg dat het lelij ke wordt opgeruimd. Dat geldt ook voor oude campings of oude vakantiehuisjes. Afbreken en bij deze tijd passende huisjes terugzetten" zegt Jongerius. Ook Renesse ontkomt in de vi sie van beide mannen niet aan een opknapbeurt. „Dat kan niet anders." Tijdens een eerder de ze week gehouden discussiebij eenkomst werd nog nadrukke lijk gepleit voor een 'Dom- burg-achtige uitstraling' in het dorp. Vooral de bebouwing rondom De Zoom kreeg weinig waardering. Niet alleen de ondernemers moe ten flink aan de bak. Ook het ge meentebestuur mag wel wat op geschud worden. Niet dat Jonge rius en Van Vliet de ambtena ren verwijten dat ze slecht werk doen. „Nee, zeker niet. Iedereen doet z'n best." Het gaat om een andere manier van'denken en werken. „Zakelijker en profes sioneler", zegt Jongerius. „De bestuurder moet meer gaan be sturen. Een wethouder moet plannen bedenken en niet de ambtenaren aansturen. Daar voor moet een manager komen die op een zakelijk manier de organisatie kan leiden en afspra ken maakt met mensen wan neer bepaalde stukken af zijn." Jongerius en Van Vliet zouden hier wel eens op hun wenken be diend kunnen worden. Verschil lende partijen pleiten in hun verkiezingsprogramma's in elk geval hartstochtelijk voor een doelmatig opererend gemeente bestuur. ZATERDAG 18 FEBRUARI ZIERIKZEE - Open dag gemeentehuis met politieke markt en discussie. Het ge meentehuis is open tussen 10.30 en 16.30 uur. MAANDAG 20 FEBRUARI BURGH-HAAMSTEDE - Dorpshuis De Schutse, Lagerhuisdebat voor senioren. TERNEUZEN - Bij een eenzijdig ongeval op de Mr. F. J. Haarmanweg in Terneuzen is gistermiddag een 49-jarige automobilist uit Terneuzen zwaargewond geraakt. Ko mend vanuit de richting van de N61 belandde de man door nog onbekende oorzaak met zijn voertuig in de lin kerberm. Na een stuurcorrectie kwam hij terug op zijn ei gen weghelft, waarna hij even verderop frontaal op een boom ter hoogte van verpakkingspróducent Elopak reed. De auto botste ook tegen de boom die ernaast stond. De bestuurder zat bekneld in zijn auto. De brandweer moest hem bevrijden uit het wrak. Het slachtoffer is per traumahelikopter vervoerd naar het ziekenhuis in Gent. Over de aard van zijn verwondingen was gisteravond nog niets bekend. GOES - Op de A58 ter hoogte van Goes zijn gisterochtend rond acht uur twee personenauto's met elkaar in botsing gekomen. Een automobiliste uit Zierikzee (leeftijd onbekend) wilde naar de linkerbaan gaan om de auto voor haar in te halen. Op dat moment werd zijzelf ingehaald door een 57-jarige automobilist uit Middelburg. De beide voertuigen botsten daardoor op elkaar. Door de klap van de aanrijding kwam de automobiliste tegen de middenvangrail tot stil stand. Beide bestuurders kwamen met de schrik vrij, hun auto's raakten beschadigd. SLUISKIL - Op de N252 in Sluiskil is gistermiddag de au to van een 28-jarige vrouw uit de gemeente Sluis bescha digd door lading die van een aanhangwagen was geval len. Rond drie uur reed de vrouw een personenauto met aanhangwagen, geladen met hout, tegemoet. De vrouw zag de aanhangwagen slingeren en week uit naar rechts. Tijdens het passeren viel een deel van de lading hout op het wegdek waarna de automobiliste over het hout reed. De bestuurder van de auto met aanhangwagen is doorge reden zonder zijn identiteit bekend te maken. De 28-jarige vrouw heeft met omstanders het hout van de weg gehaald. HULST - De oeroude veeneik die vorig jaar door natuur kenner Richard Bleijenberg is gevonden in het Verdron ken Land van Saeftinghe, krijgt in de loop van dit jaar een plaats in de tuin van het 's Landshuis in Hulst. Vol gens de gemeente is er genoeg bewijs verzameld voor de stelling dat er achtduizend jaar geleden mensen leefden in het gebied dat nu het Verdronken Land van Saeftinghe wordt genoemd. Daar stond toen ook een bos. „Daarvan getuigt niet alleen het dikke veenpakket dat nog steeds op het zand ligt", zegt voorlichter M. van Bun der van de gemeente. „Ook de overblijfselen van bomen die nu in het zand worden aangetroffen, vormen daarvoor het bewijs." De restanten zijn de afgelopen jaren verza meld door Bleijenberg. Vanuit de Westerschelde bij Saef- tinge zijn ondertussen enkele van die overblijfselen gebor gen. Bleijenberg haalde met medewerking van Rijkswater staat een jaar geleden twee boomstammen uit het zand van de Westerschelde. Het grootste en meest complete deel is ongeveer vier meter lang. zaterdag 18 en zondag 19 februari 2006 CENTRAAL ALARMNUMMER 112 Huisartsen Huisartsenpost Schouwen-Duiveland Kon. Gustaafweg 2, Zierikzee tel. 0900-1585 (geopend ma. t/m vr. van 18.00 tot 8.00 uur, in weekeinde of tij dens feestdagen). Tandartsen Spreekuur 16.30 - 17.00 uur. tel. Apotheken Apotheek Zierikzee, Dam 18, tel. (0111) 412906, geopend za. 09.00-12.30 uur en Wijkverpleging Allévo. Schouwen-Duiveland tel. (0113) 249111. Dierenartsen Weekenddienstartsen Schouwen-Duive land voor spoedgevallen bereikbaar via telefoon 412180. Spoedgevallen spreek uur gezelschapsdieren zaterdag 13.00-13.30 uur, Grevelingenstraat 17 te Zierikzee. Dierenambulance Stichting Dierenvrienden Schouwen Duiveland, tel. (0111) 406111 door Jeffrey Kutterink TERNEUZEN - Havenschap Zeeland Seaports wil havens en kades beter benutten. Verder gaat het onderzoeken of meer producten ondergronds - via pijpleidingen - kunnen worden vervoerd. Dat is noodzakelijk, omdat met name het Sloegebied vol begint te raken. Dat staat in het jaarplan 2006 van het havenschap. Zeeland Seaports wil daartoe de braak liggende grond bij bestaande be drijven beter benutten. Zeeland Seaports probeert ook toeleveranciers en afnemers op een slimme manier bij elkaar te brengen, om de inzet van ener gie en hulpstoffen te optimalise ren. Dat beperkt het transport. De focus van deze inspanning zal liggen in het Nieuwlandter- rein, de Sloepoort, het Hoechst- terrein, de Ghellinckpolder (met een sterke binding met het Ce- restar-complex), het Valuepark Terneuzen, de Axelse Vlakte en de Westelijke Kanaaloever. In het jaarplan beschrijft Zee land Seaports uitvoerig per ter rein en onderwerp wat het in 2006 wil gaan doen. Een belang rijk dossier is de Westerschelde Container Terminal. Het schap werkt verschillende onderzoe ken uit. Doel is uiteindelijk om te zorgen dat Provinciale Staten het nieuwe streekplan goed keurt, waardoor het mogelijk wordt de WCT aan te leggen. In het Sloegebied breidt autover lader Cobelfret binnenkort het 'parkeerterrein' fors uit. Het be staande en nieuwe terrein wor den door middel van een (bai- ley)brug verbonden. Samen met het havenschap bekijkt het be drijf of het het centrum waar ac cessoires in auto's worden inge bouwd en wagens worden her steld en gecontroleerd, kan wor den uitgebreid. Ook wordt beke ken of meerlaagse opslag van au to's mogelijk is. Voorwaarde voor het uitbreiden van Cobelf ret is het veiligstellen van het aantal treinen dat over de Zeeuwse spoorlijn mag rijden. Zeeland Seaports stelt in het jaarplan al het mogelijke daar voor te doen. In Terneuzen wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de Wes telijke Kanaaloever. De ontwik keling van de Axelse Vlakte zal worden versneld. Onderzoek moet uitwijzen wat de mogelijk heden van het terrein zijn. Door dat er zich nieuwe bedrijven ves tigen, worden kades verlengd en terreinen bouwrijp gemaakt. STREEKACTIVITEITEN OOSTERLAND - Dorpshuis Oosterhof, 20.00 uur: Vergadering Dorpsraad (met optreden van Engel Reinhoudt i.p.v. Martijn Dieleman, zoals eerder ge meld). De muzikale samenzangavond ten be hoeve van wederopbouwprojecten in Sri Lanka vindt, in tegenstelling tot een eerder bericht, morgenavond plaats in de Hersteld Hervormde Kerk in Nieuwer- kerk. Aanvang is 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 37