PZC
Conflict Noorderpolder beslecht
Goes stelt proef met gratis bus uit
Restaurant hoopt op jachtensteiger
Zware bom gevonden
bij Breskense bunker
lewonervereniging voelt zich geprovoceerd door gemeente
Zijdemuseum
gooit bijltje
erbij neer
Hypotheken
Verzekeringen
Pensioenen
Onderzoek gevolgen suikerbesluit
Kleuterschool tegen de vlakte
Vragen over Mondragon
Auto's in de sloot
zeeuwse almanak
Te jong
gdactie: 0113-315649
Miw.pzc.nl
«3ÏI:redactie@pzc.nl
Sbus31,4460 AA Goes
I JLrtentie-exploitatie:
JJ. en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Ïïws-Vlaanderen: 0114-372770;
gonaal: 020-4562500.
jjjdag 17 februari 2006
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode j
1844-1998 i
editie Schouwen-Duiveland
^Marcel Modde
UERffiZEE - Projectontwikke-
jar Van Garderen en Dekker
jt financieringsmaatschappij
[BS hebben hun conflict over
id grondbezit in de Zierikzeese
ieuwbouwwijk Noorderpolder
lijgelcgd. Van Garderen ziet na
een zakelijke tegemoetkoming'
j van een verdere juridische
procedure. Daarmee is de kou
lil de lucht en zijn uit die hoek
;ien belemmeringen meer voor
Woningbouw in het gebied.
Be strijd is beslecht door tussen
wist van J. Bijclevaate van de
i\' Gebiedsontwikkeling Noor-
jspölder. Bijdevaate en zijn
partners kochten de zeventien
ieetare bouwgrond voor ruim
i miljoen euro van TRS
«het moment dat Van Garde
ra dacht al een overeenkomst
ïhebben met de financierings-
saatschappijTRS en Bijde-
nate ('ik wil verder') hebben
iet op een akkoord weten te
31 met de Goese onderne-
Volgens beide projectont
wikkelaars gaat het niet om een
itoaiioiële genoegdoening, maar
^overeengekomen dat Van Gar-
betrokken wordt bij een
ander project op Schouwen-Dui
veland.
tevreden
Van Garderen is tevreden met
de uitkomst van de zakelijke tus-
ossing. „Natuurlijk had
ikveel liever de grond in Noor
derpolder gehad. Maar als dat
er niet in blijkt te zitten, is het
de keuze tussen heel lang proce
deren -wat veel geld kost- of
ren er samen op een ande
re manier uit te komen."
Wethouder A. Croné is blij dat
doorMaurits Sep
nu in elk geval één donkere
wolk boven het voor Zierikzee
belangrijke uitbreidingsplan is
weggenomen. De bewonersvere
niging Noorderpolder lijkt haar
gevecht met (in dit geval) de ge
meente over datzelfde plan lan
ger vol te willen houden. In een
brief die eerder deze maand aan
het college werd verstuurd, bear
gumenteert de vereniging nog
eens haar standpunt tegen de
bouw van twee extra apparte
mentencomplexen in de buurt
van de reeds bestaande huizen.
Dat plan wordt gezien als 'een
provocatie' aan het adres van de
bewoners die in 2003 al hun
handtekening zetten onder een
petitie voor het 'openhouden'
van de geplande waterpartij in
de wijk.
De twee extra gebouwen zijn
het alternatief voor twee hogere
complexen die aan de vijver wa
ren ingetekend en waartegen
omwonenden bezwaar hadden.
De gemeente dacht aan dat pro
test tegemoet te komen door de
hoogbouw lager te maken en die
appartementen in twee andere
blokken terug te winnen. De be
oogde vier bouwlagen (nu maal
vier) zijn de vereniging echter
nog steeds een doorn in het oog.
Bovendien vinden ze het vreemd
dat belanghebbenden na deze
en andere 'forse wijzigingen' in
het soort en aantal woningen
niet opnieuw de kans hebben ge
kregen te reageren op het jilan.
Dat kan nu pas nadat het be
stemmingsplan in procedure
wordt gebracht.
Croné houdt evenwel overeind
dat er in hoofdlijnen niets aan
het plan is veranderd en de
bewoners in de volgende fase
nog alle gelegenheid krijgen
hun zegje te doen over de opzet.
„Dan zijn ze weer aan de
beurt." Dinsdag zou er overleg
zijn tussen vertegenwoordigers
van gemeente en vereniging,
maar dat ging niet door omdat
de bewonersdelegatie niet
kwam opdagen, aldus de wet
houder. „We hebben voor Jan Jo
ker zitten wachten."
Verenigingssecretaris M. Pon is
zich van geen kwaad bewust.
Volgens hem heeft de gemeente
verzuimd de afspraak te bevesti
gen. „We hebben onze brief ge
stuurd en vervolgens de vraag
neergelegd of er nog een toelich
ting wenselijk was. Daar heb
ben we niets meer op gehoord."
MELISKERKE - Het Zijdemu-
<eum in Meliskerke is gestopt.
at op 1 april verder als ga
lerie voor wisselende exposities.
Het restaurant en de winkel blij
ven open.
Het museum bestond uit een gé-
waar het leven van zijde
rupsen gevolgd kon worden en
gedeelte waar wisselende
tentoonstellingen plaatsvonden
ie verband hielden met zijde.
De museale ruimte is gesloten
ffl wordt verbouwd tot woon-
wimte voor de eigenaren. De ex-
itieruimte blijft, maar gaat
enlopende tentoonstellingen
organiseren.
Eigenaar A. van Ploegee spreekt
'een dramatische stap', die
shter onvermijdelijk was om
it de gemeente het gebouw de
tetemming 'maatschappelijke
auctie' wil geven. Dat houdt in
tot slechts eenderde van de
-"iimte gebruikt mag worden
voor de winkel en het restau-
snt. Dat is volgens Van Hoegee
te weinig om op de lange ter-
aijn voldoende geld te verdie-
om het museum open te hou-
[oegëe was bezig om het
restaurant en de winkel over te
[en aan een andere exploi
tant die het hele complex uitein
delijk zou moeten overnemen.
i die commercieel te wei-
-o mogelijkheden zoun krijgen,
pat dat niet door. „Daar'wil
aemand meer instappen", ver-
IHaart Van Hoegee.
Dol' voor hemzelf is het niet
'®r haalbaar het Zijdemu-
sumin zijn oorspronkelijke op
hoort te zetten.
De museale collectie is daarom
aje! meer te zien in Meliskerke.
Maar over enige tijd wel op in-
fenet, kondigt Van Hoegee aan.
«Ij heeft van het ministerie van
konomische Zaken een sub
van 7500 euro gekre-
'or innovatie. Dat geld
hij gebruikt om door stu
ften van de Hogeschool Zee-
had een internet-versie van het
[Mdemuseum te laten maken.
Jle collectie is gefotografeerd en
"at leven van de rupsen is ge
turnd.
Pe sluiting van het museum
leeft ook gevolgen voor het per
ceel. Er werkten acht mensen
D. Arkenbout van Brasserie De Vluchthaven (het gebouw rechts) hoopt dat jachtjes snel weer kunnen afmeren aan de steiger bij zijn uitspanning. foto Marijke Folkertsma
door Piet Kleemans
BRUINISSE - Brasserie De Vluchthaven
hoopt dat er snel weer aanmeergelegen-
heid komt voor jachtjes in de vluchtha
ven aan 't Zijpe. „De afgelopen drie jaar
heeft het daaraan ontbroken en dat heeft
ons veel geld gekost", zegt D. Arkenbout
van de brasserie.
Brasserie De Vluchthaven is te vinden op
een unieke locatie: de plaats waar vroe
ger de veerboot aanmeerde waarmee een
verbinding tussen Zijpe en Anna Jacoba-
polder werd onderhouden. Inmiddels 'is
de veerhaven een werkhaven geworden
en de aanpalende vluchthaven herbergt
sinds enkele jaren een deel van de Bruse
mosselkottervloot. De oude vissershaven
bood hen onvoldoende plaats.
Op zich heeft Arkenbout geen problemen
met het feit dat de vluchthaven deels
vissershaven geworden is. Waar hij wel
grote bezwaren tegen heeft, is dat de
vluchthaven niet langer een vluchthaven
is. Jachtjes mogen er momenteel niet
afmeren omdat de combinatie van de
plezierboten met de grote mosselkotters
volgens de gemeente een te gevaarlijke
is.
In de praktijk betekent het dat jachtjes
niet meer zoals vroeger vlakbij het aan
het water gelegen restaurant kunnen
afmeren. Arkenbout zegt daardoor een
forse daling van de omzet hebben moe
ten incasseren. „Je praat niet alleen over
kleine jachtjes, maar ook over schepen
met grote gezelschappen die willen ko
men lunchen. Het gaat echt om tiendui
zenden euro's aan omzetschade per
jaar."
Belangrijke tijd
Arkenbout is redelijk optimistisch over
de kans dat de gewenste afmeermogelijk-
heden er binnen afzienbare tijd komen.
„Er wordt over gesproken en als ik het
goed heb, wordt er ook al aan een ont-
werpje voor die steiger gewerkt. De afge
lopen drie jaar wil ik liever maar zo snel
mogelijk vergeten. Ik hoop dat de steiger
er voor de zomer is, want dat is voor de
brasserie een heel belangrijke tijd."
Bij het feit dat er bij de Vluchthaven een
loswal is aangelegd, heeft Arkenbout
zich moeten neerleggen. Blij is hij er niet
mee, maar dan spreekt hij vooral als om
wonende. Voor het restaurant zijn de ge
volgen van het laden en lossen en het ver
keer dat die activiteit genereert te over
zien. „Maar het zou prettig zijn als we nu
eens medewerking zouden krijgen in
plaats van dat we beknot worden in onze
mogelij kheden
College van B en W vindt kosten nu te hoog
door Frank Balkenende
GOES - Een proef met gratis
openbaar vervoer in Goes wordt
op de lange baan geschoven.
Het college van burgemeester en
wethouders vindt de investering
nu te groot.
Zo'n experiment kost jaarlijks
8,5 ton, waarbij de gemeentelij
ke bijdrage is begroot op 2,5
ton. Het college vindt dat be
drag te gortig en wil bovendien
vlak voor de verkiezingen niet
(Advertentie)
Telefoon: 0118-591900
www.restaur;antvrouwenpóMèr. ni
-jJ. Nu heeft hij nog drie
Veltijd-medewerkers nodig.
over grotere, structurele uitga
ven beslissen.
Wethouder M. 't Hart (PvdA,
verkeer en vervoer) onder
streept dat het rapport, dat sa
men met vervoersbedrijf Con-
nexxion is gemaakt, niet meer
dan een verkenning is. „Er zijn
mogelijkheden op een rijtje ge
zet en daarvan is een globale
kostenraming gemaakt. Het col
lege wil zich daar nu op geen en
kele manier aan binden. Het rap
port is niet meer dan het begin
van een gedachtenvorming.
Besparingen
't Hart schrijft de proef met al
dan niet voor reizigers gratis
stadsvervoer nog niet af. Hij wil
het idee met de paxiners - Con-
nexxion, provincie en andere,
nog te betrekken partijen zoals
werkgevers en middenstand -
verder doorspreken. Niet in de
laatste plaats omdat in het ver
kennende rapport alléén de kos
ten zijn opgenomen. De bespa
ringen zijn niet onderzocht, ter
wijl pendelbussen in het stads
hart op de lange termijn waar
schijnlijk ook financiële voorde
len kunnen opleveren. Als er
veelvuldig gebruik wordt ge
maakt van een (gratis ring-
dienst) kan dat ten eerste de
luchtkwaliteit verbeteren. Nu al
loopt de gemeente in sommige
straten (bijvoorbeeld Albert
Joachimikade en Buijs Ballot
straat) tegen milieugrenzen aan:
het gehalte fijn stof in de lucht
is er (te) hoog, wat een drempel
kan opwerpen voor nieuwe
bouwprojecten. Daarnaast kan
de uitstoot van uitlaatgassen
worden teruggedrongen. Ten
derde hoeft Goes na de aanleg
van transferia aan de invalswe
gen in combinatie met een snel
le binnenstadsdienst, misschien
geen nieuwe parkeergarages te
bouwen en minder te investeren
in het wegennet. „Juist dat zijn
redenen om alle mogelijkheden
verder te onderzoeken en door
te rekenen", zegt 't Hart.
Transferia
Het duurste en effectiefste mo
del (8,5 ton jaarlijks, vier ton
eenmalig) in het verkennende
onderzoek bestaat uit drie lij
nen en vier transferia. Naast het
bestaande transferium bij de
Zeelandhallen, vanwaar op dins
dag en zaterdag een gratis bus
naar de binnenstad rijdt, wordt
gedacht aan parkeer- en opstap
plaatsen bij het Oosterschelde-
(Advertentie)
www.project-verhuizingen P -V
Thuis in...
RISICOBEHEER
Slcitionsslraal 2-4, 433 1 JB Middelburg, Tel 01 1 8 - 15151
Bijdevaate verwacht niet dat
protest van omwonenden nog
roet in het eten kan gooien en
denkt eind volgend jaar met de
nieuwbouw te kunnen begin
nen. De CV is goed voor zo'n
565 woningen. De andere grond
eigenaar (De Lanen) in het pro
ject wil 135 huizen bouwenI De
gemeenteraad buigt zich volgen
de week over de beoogde samen
werkingsovereenkomst met de
ontwikkelaars. Het zelfde voor
stel werd vorige maand op aan
dringen van de bewonersvereni
ging nog van de agenda ge
haald.
ziekenhuis, de rotonde Tienden
plein en de brandweerkazerne
aan de Oranjeweg.
Shuttlebusjes rijden drie keer
per uur, waarbij de buslijnen
van Connexxion en de transfe-
riumdienst in elkaar worden ge
schoven. Lijn 34 Zuid voert van
af het ziekenhuis, via de halte
stadskantoor naar de Singel
straat in het centrum. Lijn 35
West doet hetzelfde vanaf de
Zeelandhallen. Lijn 36 Noord-
Oost rijdt vanaf de brandweer
kazerne, via haltes in de Louise
de Colignylaan, Oostsingel, Goe
se Polder, naar de Singelstraat.
Geschat wordt dat er jaarlijks
231.000 mensen (het huidige
transferium heeft jaarlijks
65.000 passagiers) gebruik van
maken, zolang het vervoer gra
tis wordt aangeboden. Bij tarie
ven van vijftig eurocent tot één
euro daalt het reizigersaantal
met twintig tot dertig procent.
De 8,5 ton wordt in het rapport
verdeeld over provincie (2,4), ge
meente (2,4bijdragen van der
den (Connexxion, werkgevers,
middenstand en mogelijk het zie
kenhuis en Delta) en subsidies.
DEN HAAG - Minister Veerman laat het Landbouw Eco
nomisch Instituut (LEI) onderzoeken wat in Nederland
de gevolgen zullen zijn van de hervorming van de Europe
se suikermarkt. Voor de zomer stuurt hij de resultaten
naar de Tweede Kamer. Volgens Veerman mag daaraan
niet de conclusie worden verbonden dat hij bereid is tot
'flankerend beleid' om die gevolgen te verzachten. „Ik wil
geen verwachtingen wekken." CU-Kamerlid Slob heeft al
in december om het onderzoek gevraagd. Eerder wees een
studie van de suikersector uit dat de verlaging van de sui-
kerbietenprijs die de Europese Commissie de komende
vier jaar doorvoert in Zeeland'2500 banen zou kunnen
kosten.
ZIERIKZEE - De lokalen van de kleuterschool van de ka
tholieke Willibrordusschool in Zierikzee gaan binnenkort
tegen de vlakte. De gemeente Schouwen-Duiveland heeft
daartoe een sloopvergunning verleend. Op de plaats waai
de kleuterlokalen staan komt de fietsenstalling. Het
schoolplein wordt, in samenhang met deze veranderin
gen, meteen herbestraat. De sloop van de kleuterlokalen
aan de Hoge Molenstraat is een gevolg van de uitbreiding
van het gebouw van cle katholieke basisschool. De vergro
te en vernieuwde school werd begin november geopend.
ZIERIKZEE - De fractie Alert! van de Schouwen-Duive-
landse gemeenteraad wil duidelijkheid over de belangstel
ling in het bedrijfsleven voor koop van het al enkele jaren
leegstaande theater Mondragon. Van de acht marktpar
tijen die belangstelling toonden voor het theater heeft uit
eindelijk slechts één daadwerkelijk ingeschreven. Alert!
wil van wethouder W. Renden weten of hij bij de andere
geïnteresseerden heeft geïnformeerd waarom zij niet heb
ben ingeschreven en zoniet of hij dat alsnog gaat doen.
Alert! hoopt zo te weten te komen waarom de Europese
aanbesteding van Mondragon mislukt is.
ARNEMUIDEN - Op de A58 zijn gisterochtend twee au
to's van de weg geraakt en in de sloot beland. Even na
half zeven 's ochtends raakte een 32-jarige man uit Steen
bergen ter hoogte van Arnemuiden met zijn wagen in de
berm en verloor de macht over het stuur. Hij sloeg enkele
keren over de kop en belandde uiteindelijk in de sloot. De
auto werd totaal vernield, maar de man bleef zelf onge
deerd. Ook bij Goes verloor een automobilist, een 21-jari-
ge Vlissinger, de controle over zijn auto. Dat gebeurde
toen een andere auto inhaalde. Hij bleef ongedeerd.
door Raymond de Frel
BRESKENS - Aan de Oude
Rijksweg in Breskens is dinsdag
een bom uit de Tweede Wereld
oorlog ontdekt. De Engelse vijf
honderdponder werd op drieën
halve meter diepte gevonden op
het terrein waar tot voor kort
een mortierbunker stond. De
bom wordt voorlopig nog niet
gedemonteerd, omdat de kans
aannemelijk is dat er in de ko
mende weken nog meer explosie
ven worden gevonden.
De bom is inmiddels veiligge
steld en afgedekt met zand, zo
dat er geen gevaar is voor de om
geving. „Omdat de bom zo diep
ligt, kunnen we volstaan met
het afdekken met zand, maar
voor de zekerheid hebben we
ook een met zand geladen con
tainer op de vindplaats gezet.
Permanente bewaking is niet no
dig", zegt gemeentewoordvoer
ster S. de Kievit.
Bouwvakkers troffen de bom
aan tijdens voorbereidende
grondwerkzaamheden. Het ter
rein wordt momenteel door aan
nemingsbedrijf Bodac B.V.
klaargemaakt voor bebouwing.
Woongoed Zeeuws-Vlaanderen
wil in het plangebied Roode Pol
der huizen bouwen, maar een
veelbesproken mortierbunker
gooide lange tijd roet in het
eten. De Stichting Bunkerbe-
houd belette de sloop van de
bunker lange tijd, maar trok uit
eindelijk toch aan het kortste
eind.
Burgemeester J. Sala van de ge
meente Sluis bracht de inwo
ners van Breskens en Boerenhol
gistermiddag per brief op de
hoogte van de vondst. „Na over
leg met de politie, brandweer,
het Rode Kruis, de Stichting
Woongoed en de Explosieven
Opruimings Dienst (EOD) heb
ik besloten de voorbereidingen
voor de demontage van de bom
te starten. Maar de daadwer
kelijke demontage doen we niet
voordat de grondwerkzaam
heden op het terrein volledig
zijn afgerond. De kans is name
lijk aanwezig dat er tijdens de
werkzaamheden meer explosie
ven worden gevonden", aldus
Sala.
Mocht dat het geval zijn, dan
worden alle explosieven in één
keer gedemonteerd. Sala: „Daar
mee voorkomen we dat we de in
woners in korte tijd verschillen
de keren overlast bezorgen.
Over vier weken verwacht ik
hierover meer zekerheid te heb
ben."
Evacuatie
In 2000 werd in de Prinses Bea-
trixstraat in Schoondijke een
soortgelijke bom gevonden.
Toen moesten inwoners uit de
gehele woonwijk en omgeving
worden geëvacueerd. Of dat ook
in Breskens zo zal zijn, durft De
Kievit nog niet te zeggen. „Het
ligt voor de hand dat direct om
wonenden tijdelijk ergens an
ders moeten worden onderge
bracht. Waar de grens wordt ge
trokken, hangt van de mogelijke
vondsten in de komende weken
af", aldus De Kievit.
De bewoners van Breskens en
Boerenhol worden binnenkort
uitgenodigd voor een voorlich-
tingsbijeenkomst, waarin Sala
en vertegenwoordigers van hulp
diensten en de EOD uitleggen
wat de gevolgen van de demon
tage zijn.
Rick van acht jaar uit 's-Gra-
venpolder kijkt graag naar al
lerlei tv-prograrhma's. Hij
heeft een oudere broer en zus,
die ook graag films zien. Ech
ter, de films zijn niet altijd ge
schikt voor zijn leeftijd. Hij
weet dan ook: niet kijken
naar programma's voor zes
tien jaar en ouder.
Laatst, toen hij 's morgens
zijn bed uitkwam, vroeg zijn
moeder of hij lekker geslapen
had. Jawel, meldde Rick,
maar hij had wel gedroomd.
„Oh, waar ging die droom
dan over?", wilde zijn moeder
weten. „Dat weet ik niet,
want het was een droom voor
zestien jaar en ouder.