PZC Conflict Noorderpolder beslecht Goes stelt proef met gratis bus uit Restaurant hoopt op jachtensteiger Zware bom gevonden bij Breskense bunker lewonervereniging voelt zich geprovoceerd door gemeente Zijdemuseum gooit bijltje erbij neer Hypotheken Verzekeringen Pensioenen Onderzoek gevolgen suikerbesluit Kleuterschool tegen de vlakte Vragen over Mondragon Auto's in de sloot zeeuwse almanak Te jong gdactie: 0113-315649 Miw.pzc.nl «3ÏI:redactie@pzc.nl Sbus31,4460 AA Goes I JLrtentie-exploitatie: JJ. en Midden-Zeeland: 0113-315520; Ïïws-Vlaanderen: 0114-372770; gonaal: 020-4562500. jjjdag 17 februari 2006 waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode j 1844-1998 i editie Schouwen-Duiveland ^Marcel Modde UERffiZEE - Projectontwikke- jar Van Garderen en Dekker jt financieringsmaatschappij [BS hebben hun conflict over id grondbezit in de Zierikzeese ieuwbouwwijk Noorderpolder lijgelcgd. Van Garderen ziet na een zakelijke tegemoetkoming' j van een verdere juridische procedure. Daarmee is de kou lil de lucht en zijn uit die hoek ;ien belemmeringen meer voor Woningbouw in het gebied. Be strijd is beslecht door tussen wist van J. Bijclevaate van de i\' Gebiedsontwikkeling Noor- jspölder. Bijdevaate en zijn partners kochten de zeventien ieetare bouwgrond voor ruim i miljoen euro van TRS «het moment dat Van Garde ra dacht al een overeenkomst ïhebben met de financierings- saatschappijTRS en Bijde- nate ('ik wil verder') hebben iet op een akkoord weten te 31 met de Goese onderne- Volgens beide projectont wikkelaars gaat het niet om een itoaiioiële genoegdoening, maar ^overeengekomen dat Van Gar- betrokken wordt bij een ander project op Schouwen-Dui veland. tevreden Van Garderen is tevreden met de uitkomst van de zakelijke tus- ossing. „Natuurlijk had ikveel liever de grond in Noor derpolder gehad. Maar als dat er niet in blijkt te zitten, is het de keuze tussen heel lang proce deren -wat veel geld kost- of ren er samen op een ande re manier uit te komen." Wethouder A. Croné is blij dat doorMaurits Sep nu in elk geval één donkere wolk boven het voor Zierikzee belangrijke uitbreidingsplan is weggenomen. De bewonersvere niging Noorderpolder lijkt haar gevecht met (in dit geval) de ge meente over datzelfde plan lan ger vol te willen houden. In een brief die eerder deze maand aan het college werd verstuurd, bear gumenteert de vereniging nog eens haar standpunt tegen de bouw van twee extra apparte mentencomplexen in de buurt van de reeds bestaande huizen. Dat plan wordt gezien als 'een provocatie' aan het adres van de bewoners die in 2003 al hun handtekening zetten onder een petitie voor het 'openhouden' van de geplande waterpartij in de wijk. De twee extra gebouwen zijn het alternatief voor twee hogere complexen die aan de vijver wa ren ingetekend en waartegen omwonenden bezwaar hadden. De gemeente dacht aan dat pro test tegemoet te komen door de hoogbouw lager te maken en die appartementen in twee andere blokken terug te winnen. De be oogde vier bouwlagen (nu maal vier) zijn de vereniging echter nog steeds een doorn in het oog. Bovendien vinden ze het vreemd dat belanghebbenden na deze en andere 'forse wijzigingen' in het soort en aantal woningen niet opnieuw de kans hebben ge kregen te reageren op het jilan. Dat kan nu pas nadat het be stemmingsplan in procedure wordt gebracht. Croné houdt evenwel overeind dat er in hoofdlijnen niets aan het plan is veranderd en de bewoners in de volgende fase nog alle gelegenheid krijgen hun zegje te doen over de opzet. „Dan zijn ze weer aan de beurt." Dinsdag zou er overleg zijn tussen vertegenwoordigers van gemeente en vereniging, maar dat ging niet door omdat de bewonersdelegatie niet kwam opdagen, aldus de wet houder. „We hebben voor Jan Jo ker zitten wachten." Verenigingssecretaris M. Pon is zich van geen kwaad bewust. Volgens hem heeft de gemeente verzuimd de afspraak te bevesti gen. „We hebben onze brief ge stuurd en vervolgens de vraag neergelegd of er nog een toelich ting wenselijk was. Daar heb ben we niets meer op gehoord." MELISKERKE - Het Zijdemu- <eum in Meliskerke is gestopt. at op 1 april verder als ga lerie voor wisselende exposities. Het restaurant en de winkel blij ven open. Het museum bestond uit een gé- waar het leven van zijde rupsen gevolgd kon worden en gedeelte waar wisselende tentoonstellingen plaatsvonden ie verband hielden met zijde. De museale ruimte is gesloten ffl wordt verbouwd tot woon- wimte voor de eigenaren. De ex- itieruimte blijft, maar gaat enlopende tentoonstellingen organiseren. Eigenaar A. van Ploegee spreekt 'een dramatische stap', die shter onvermijdelijk was om it de gemeente het gebouw de tetemming 'maatschappelijke auctie' wil geven. Dat houdt in tot slechts eenderde van de -"iimte gebruikt mag worden voor de winkel en het restau- snt. Dat is volgens Van Hoegee te weinig om op de lange ter- aijn voldoende geld te verdie- om het museum open te hou- [oegëe was bezig om het restaurant en de winkel over te [en aan een andere exploi tant die het hele complex uitein delijk zou moeten overnemen. i die commercieel te wei- -o mogelijkheden zoun krijgen, pat dat niet door. „Daar'wil aemand meer instappen", ver- IHaart Van Hoegee. Dol' voor hemzelf is het niet '®r haalbaar het Zijdemu- sumin zijn oorspronkelijke op hoort te zetten. De museale collectie is daarom aje! meer te zien in Meliskerke. Maar over enige tijd wel op in- fenet, kondigt Van Hoegee aan. «Ij heeft van het ministerie van konomische Zaken een sub van 7500 euro gekre- 'or innovatie. Dat geld hij gebruikt om door stu ften van de Hogeschool Zee- had een internet-versie van het [Mdemuseum te laten maken. Jle collectie is gefotografeerd en "at leven van de rupsen is ge turnd. Pe sluiting van het museum leeft ook gevolgen voor het per ceel. Er werkten acht mensen D. Arkenbout van Brasserie De Vluchthaven (het gebouw rechts) hoopt dat jachtjes snel weer kunnen afmeren aan de steiger bij zijn uitspanning. foto Marijke Folkertsma door Piet Kleemans BRUINISSE - Brasserie De Vluchthaven hoopt dat er snel weer aanmeergelegen- heid komt voor jachtjes in de vluchtha ven aan 't Zijpe. „De afgelopen drie jaar heeft het daaraan ontbroken en dat heeft ons veel geld gekost", zegt D. Arkenbout van de brasserie. Brasserie De Vluchthaven is te vinden op een unieke locatie: de plaats waar vroe ger de veerboot aanmeerde waarmee een verbinding tussen Zijpe en Anna Jacoba- polder werd onderhouden. Inmiddels 'is de veerhaven een werkhaven geworden en de aanpalende vluchthaven herbergt sinds enkele jaren een deel van de Bruse mosselkottervloot. De oude vissershaven bood hen onvoldoende plaats. Op zich heeft Arkenbout geen problemen met het feit dat de vluchthaven deels vissershaven geworden is. Waar hij wel grote bezwaren tegen heeft, is dat de vluchthaven niet langer een vluchthaven is. Jachtjes mogen er momenteel niet afmeren omdat de combinatie van de plezierboten met de grote mosselkotters volgens de gemeente een te gevaarlijke is. In de praktijk betekent het dat jachtjes niet meer zoals vroeger vlakbij het aan het water gelegen restaurant kunnen afmeren. Arkenbout zegt daardoor een forse daling van de omzet hebben moe ten incasseren. „Je praat niet alleen over kleine jachtjes, maar ook over schepen met grote gezelschappen die willen ko men lunchen. Het gaat echt om tiendui zenden euro's aan omzetschade per jaar." Belangrijke tijd Arkenbout is redelijk optimistisch over de kans dat de gewenste afmeermogelijk- heden er binnen afzienbare tijd komen. „Er wordt over gesproken en als ik het goed heb, wordt er ook al aan een ont- werpje voor die steiger gewerkt. De afge lopen drie jaar wil ik liever maar zo snel mogelijk vergeten. Ik hoop dat de steiger er voor de zomer is, want dat is voor de brasserie een heel belangrijke tijd." Bij het feit dat er bij de Vluchthaven een loswal is aangelegd, heeft Arkenbout zich moeten neerleggen. Blij is hij er niet mee, maar dan spreekt hij vooral als om wonende. Voor het restaurant zijn de ge volgen van het laden en lossen en het ver keer dat die activiteit genereert te over zien. „Maar het zou prettig zijn als we nu eens medewerking zouden krijgen in plaats van dat we beknot worden in onze mogelij kheden College van B en W vindt kosten nu te hoog door Frank Balkenende GOES - Een proef met gratis openbaar vervoer in Goes wordt op de lange baan geschoven. Het college van burgemeester en wethouders vindt de investering nu te groot. Zo'n experiment kost jaarlijks 8,5 ton, waarbij de gemeentelij ke bijdrage is begroot op 2,5 ton. Het college vindt dat be drag te gortig en wil bovendien vlak voor de verkiezingen niet (Advertentie) Telefoon: 0118-591900 www.restaur;antvrouwenpóMèr. ni -jJ. Nu heeft hij nog drie Veltijd-medewerkers nodig. over grotere, structurele uitga ven beslissen. Wethouder M. 't Hart (PvdA, verkeer en vervoer) onder streept dat het rapport, dat sa men met vervoersbedrijf Con- nexxion is gemaakt, niet meer dan een verkenning is. „Er zijn mogelijkheden op een rijtje ge zet en daarvan is een globale kostenraming gemaakt. Het col lege wil zich daar nu op geen en kele manier aan binden. Het rap port is niet meer dan het begin van een gedachtenvorming. Besparingen 't Hart schrijft de proef met al dan niet voor reizigers gratis stadsvervoer nog niet af. Hij wil het idee met de paxiners - Con- nexxion, provincie en andere, nog te betrekken partijen zoals werkgevers en middenstand - verder doorspreken. Niet in de laatste plaats omdat in het ver kennende rapport alléén de kos ten zijn opgenomen. De bespa ringen zijn niet onderzocht, ter wijl pendelbussen in het stads hart op de lange termijn waar schijnlijk ook financiële voorde len kunnen opleveren. Als er veelvuldig gebruik wordt ge maakt van een (gratis ring- dienst) kan dat ten eerste de luchtkwaliteit verbeteren. Nu al loopt de gemeente in sommige straten (bijvoorbeeld Albert Joachimikade en Buijs Ballot straat) tegen milieugrenzen aan: het gehalte fijn stof in de lucht is er (te) hoog, wat een drempel kan opwerpen voor nieuwe bouwprojecten. Daarnaast kan de uitstoot van uitlaatgassen worden teruggedrongen. Ten derde hoeft Goes na de aanleg van transferia aan de invalswe gen in combinatie met een snel le binnenstadsdienst, misschien geen nieuwe parkeergarages te bouwen en minder te investeren in het wegennet. „Juist dat zijn redenen om alle mogelijkheden verder te onderzoeken en door te rekenen", zegt 't Hart. Transferia Het duurste en effectiefste mo del (8,5 ton jaarlijks, vier ton eenmalig) in het verkennende onderzoek bestaat uit drie lij nen en vier transferia. Naast het bestaande transferium bij de Zeelandhallen, vanwaar op dins dag en zaterdag een gratis bus naar de binnenstad rijdt, wordt gedacht aan parkeer- en opstap plaatsen bij het Oosterschelde- (Advertentie) www.project-verhuizingen P -V Thuis in... RISICOBEHEER Slcitionsslraal 2-4, 433 1 JB Middelburg, Tel 01 1 8 - 15151 Bijdevaate verwacht niet dat protest van omwonenden nog roet in het eten kan gooien en denkt eind volgend jaar met de nieuwbouw te kunnen begin nen. De CV is goed voor zo'n 565 woningen. De andere grond eigenaar (De Lanen) in het pro ject wil 135 huizen bouwenI De gemeenteraad buigt zich volgen de week over de beoogde samen werkingsovereenkomst met de ontwikkelaars. Het zelfde voor stel werd vorige maand op aan dringen van de bewonersvereni ging nog van de agenda ge haald. ziekenhuis, de rotonde Tienden plein en de brandweerkazerne aan de Oranjeweg. Shuttlebusjes rijden drie keer per uur, waarbij de buslijnen van Connexxion en de transfe- riumdienst in elkaar worden ge schoven. Lijn 34 Zuid voert van af het ziekenhuis, via de halte stadskantoor naar de Singel straat in het centrum. Lijn 35 West doet hetzelfde vanaf de Zeelandhallen. Lijn 36 Noord- Oost rijdt vanaf de brandweer kazerne, via haltes in de Louise de Colignylaan, Oostsingel, Goe se Polder, naar de Singelstraat. Geschat wordt dat er jaarlijks 231.000 mensen (het huidige transferium heeft jaarlijks 65.000 passagiers) gebruik van maken, zolang het vervoer gra tis wordt aangeboden. Bij tarie ven van vijftig eurocent tot één euro daalt het reizigersaantal met twintig tot dertig procent. De 8,5 ton wordt in het rapport verdeeld over provincie (2,4), ge meente (2,4bijdragen van der den (Connexxion, werkgevers, middenstand en mogelijk het zie kenhuis en Delta) en subsidies. DEN HAAG - Minister Veerman laat het Landbouw Eco nomisch Instituut (LEI) onderzoeken wat in Nederland de gevolgen zullen zijn van de hervorming van de Europe se suikermarkt. Voor de zomer stuurt hij de resultaten naar de Tweede Kamer. Volgens Veerman mag daaraan niet de conclusie worden verbonden dat hij bereid is tot 'flankerend beleid' om die gevolgen te verzachten. „Ik wil geen verwachtingen wekken." CU-Kamerlid Slob heeft al in december om het onderzoek gevraagd. Eerder wees een studie van de suikersector uit dat de verlaging van de sui- kerbietenprijs die de Europese Commissie de komende vier jaar doorvoert in Zeeland'2500 banen zou kunnen kosten. ZIERIKZEE - De lokalen van de kleuterschool van de ka tholieke Willibrordusschool in Zierikzee gaan binnenkort tegen de vlakte. De gemeente Schouwen-Duiveland heeft daartoe een sloopvergunning verleend. Op de plaats waai de kleuterlokalen staan komt de fietsenstalling. Het schoolplein wordt, in samenhang met deze veranderin gen, meteen herbestraat. De sloop van de kleuterlokalen aan de Hoge Molenstraat is een gevolg van de uitbreiding van het gebouw van cle katholieke basisschool. De vergro te en vernieuwde school werd begin november geopend. ZIERIKZEE - De fractie Alert! van de Schouwen-Duive- landse gemeenteraad wil duidelijkheid over de belangstel ling in het bedrijfsleven voor koop van het al enkele jaren leegstaande theater Mondragon. Van de acht marktpar tijen die belangstelling toonden voor het theater heeft uit eindelijk slechts één daadwerkelijk ingeschreven. Alert! wil van wethouder W. Renden weten of hij bij de andere geïnteresseerden heeft geïnformeerd waarom zij niet heb ben ingeschreven en zoniet of hij dat alsnog gaat doen. Alert! hoopt zo te weten te komen waarom de Europese aanbesteding van Mondragon mislukt is. ARNEMUIDEN - Op de A58 zijn gisterochtend twee au to's van de weg geraakt en in de sloot beland. Even na half zeven 's ochtends raakte een 32-jarige man uit Steen bergen ter hoogte van Arnemuiden met zijn wagen in de berm en verloor de macht over het stuur. Hij sloeg enkele keren over de kop en belandde uiteindelijk in de sloot. De auto werd totaal vernield, maar de man bleef zelf onge deerd. Ook bij Goes verloor een automobilist, een 21-jari- ge Vlissinger, de controle over zijn auto. Dat gebeurde toen een andere auto inhaalde. Hij bleef ongedeerd. door Raymond de Frel BRESKENS - Aan de Oude Rijksweg in Breskens is dinsdag een bom uit de Tweede Wereld oorlog ontdekt. De Engelse vijf honderdponder werd op drieën halve meter diepte gevonden op het terrein waar tot voor kort een mortierbunker stond. De bom wordt voorlopig nog niet gedemonteerd, omdat de kans aannemelijk is dat er in de ko mende weken nog meer explosie ven worden gevonden. De bom is inmiddels veiligge steld en afgedekt met zand, zo dat er geen gevaar is voor de om geving. „Omdat de bom zo diep ligt, kunnen we volstaan met het afdekken met zand, maar voor de zekerheid hebben we ook een met zand geladen con tainer op de vindplaats gezet. Permanente bewaking is niet no dig", zegt gemeentewoordvoer ster S. de Kievit. Bouwvakkers troffen de bom aan tijdens voorbereidende grondwerkzaamheden. Het ter rein wordt momenteel door aan nemingsbedrijf Bodac B.V. klaargemaakt voor bebouwing. Woongoed Zeeuws-Vlaanderen wil in het plangebied Roode Pol der huizen bouwen, maar een veelbesproken mortierbunker gooide lange tijd roet in het eten. De Stichting Bunkerbe- houd belette de sloop van de bunker lange tijd, maar trok uit eindelijk toch aan het kortste eind. Burgemeester J. Sala van de ge meente Sluis bracht de inwo ners van Breskens en Boerenhol gistermiddag per brief op de hoogte van de vondst. „Na over leg met de politie, brandweer, het Rode Kruis, de Stichting Woongoed en de Explosieven Opruimings Dienst (EOD) heb ik besloten de voorbereidingen voor de demontage van de bom te starten. Maar de daadwer kelijke demontage doen we niet voordat de grondwerkzaam heden op het terrein volledig zijn afgerond. De kans is name lijk aanwezig dat er tijdens de werkzaamheden meer explosie ven worden gevonden", aldus Sala. Mocht dat het geval zijn, dan worden alle explosieven in één keer gedemonteerd. Sala: „Daar mee voorkomen we dat we de in woners in korte tijd verschillen de keren overlast bezorgen. Over vier weken verwacht ik hierover meer zekerheid te heb ben." Evacuatie In 2000 werd in de Prinses Bea- trixstraat in Schoondijke een soortgelijke bom gevonden. Toen moesten inwoners uit de gehele woonwijk en omgeving worden geëvacueerd. Of dat ook in Breskens zo zal zijn, durft De Kievit nog niet te zeggen. „Het ligt voor de hand dat direct om wonenden tijdelijk ergens an ders moeten worden onderge bracht. Waar de grens wordt ge trokken, hangt van de mogelijke vondsten in de komende weken af", aldus De Kievit. De bewoners van Breskens en Boerenhol worden binnenkort uitgenodigd voor een voorlich- tingsbijeenkomst, waarin Sala en vertegenwoordigers van hulp diensten en de EOD uitleggen wat de gevolgen van de demon tage zijn. Rick van acht jaar uit 's-Gra- venpolder kijkt graag naar al lerlei tv-prograrhma's. Hij heeft een oudere broer en zus, die ook graag films zien. Ech ter, de films zijn niet altijd ge schikt voor zijn leeftijd. Hij weet dan ook: niet kijken naar programma's voor zes tien jaar en ouder. Laatst, toen hij 's morgens zijn bed uitkwam, vroeg zijn moeder of hij lekker geslapen had. Jawel, meldde Rick, maar hij had wel gedroomd. „Oh, waar ging die droom dan over?", wilde zijn moeder weten. „Dat weet ik niet, want het was een droom voor zestien jaar en ouder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 35