PZC
Goes stelt proef met gratis bus uit
Nu zes potjes jam, straks zeven
Zeeuwen denken mee over alternatief voor NS-plan
College vindt kosten nu te hoog
Restaurant De
luchthaven wil
vluchthaven zijn
Hypotheken
Verzekeringen
Pensioenen
Onderzoek gevolgen suikerbesluit
Auto's in de sloot
Plan Morres voor zomer concreter
Gemeente zet streep door
aanleg strandje Hans weert
Veere zoekt naar
meer explosieven
www.project-verhuizingen il Ws-JÜi
zeeuwse almanak
Te jong
Redactie: 0113-315649
.■vw.pzc.nl
5ailMdactis@pzc.nl
Postbus 314460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Ed-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Suws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
vrijdag 17 februari 2006
editie Bevelanden-Tholen
ftnrFrank Balkenende
GOES - Een proef met gratis
openbaar vervoer in Goes wordt
5p de lange baan geschoven.
Het college van burgemeester en
«thouders vindt de investering
ju te groot.
Zo'n experiment kost jaarlijks
8,5 ton, waarbij de gemeentelij
ke bijdrage is begroot op 2,5
ton. Het college vindt dat be
drag te gortig en wil bovendien
vlak voor de verkiezingen niet
over grotere, structurele uitga-
ren beslissen.
Wethouder M. 't Hart (PvdA,
verkeer en vervoer) onder
streept dat het rapport, dat sa
aien met vervoersbedrijf Con-
nexxion is gemaakt, niet meer
dan een verkenning is. „Er zijn
mogelijkheden op een rijtje ge-
ret en daarvan is een globale
kostenraming" gemaakt. Het col
lege wil zich daar nu op geen en
kele mania- aan binden. Het rap-
oort is niet meer dan het begin
'van een gedachtenvorming.
Besparingen
Hart schrijft de proef met al
aan niet voor reizigers gratis
stadsvervoer nog niet af. Hij wil
het idee met de partners - Con
nexxion, provincie en andere,
nog te betrekken partijen zoals
werkgevers en middenstand -
verder doorspreken. Niet in de
laatste plaats omdat in het ver
kennende rapport alleen de kos
ten zijn opgenomen. De bespa
ringen zijn niet onderzocht, ter
wijl pendelbussen in het stads
hart op de lange termijn waar
schijnlijk ook financiële voorde
len kunnen opleveren.
Als er veelvuldig gebruik wordt
gemaakt van een (gratis ring-
BRUINISSE - Brasserie De
Vluchthaven hoopt dat er snel
weer aanmeergelegenheid komt
i'oor jachtjes in de vluchthaven
aan 't Zijpe. „De afgelopen drie
jaar heeft het daaraan ontbro
ken en dat heeft ons veel geld ge
kost", zegt D. Arkenbout van de
Brasserie De Vluchthaven is te
raden op een unieke locatie: de
plaats waar vroeger de veerboot
aanmeerde waarmee een verbin-
dingtussen Zijpe en Anna Jaco-
tapolder werd onderhouden. In
middels is de veerhaven een
•erkhaven geworden en de aan
palende vluchthaven herbergt
ads enkele jaren een deel van
fi Bruse mosselkottervloot. De
ade vissershaven bood hen on
tdoende plaats.
Op zich heeft Arkenbout geen
sroblemen met het feit dat de
"luchthaven deels vissershaven
sworden is. Waar hij wel grote
xzwaren tegen heeft, is dat de
tchthaven niet langer een
•luchthaven is. Jachtjes mogen
5 momenteel niet afmeren om-
t de combinatie van de
plezierboten met de grote mos-
botters volgens de gemeente
gevaarlijk is.
b de praktijk betekent het dat
jachtjes niet meer zoals vroeger
dakbij het aan het water gele
ien restaurant kunnen afmeren.
Arkenbout zegt daardoor een
tee daling van de omzet heb-
«n moeten incasseren. „Je
praat niet alleen over kleine
pchtjes, maar ook over schepen
?,et grote gezelschappen. Het
W echt om tienduizenden eu-
to'saan omzetschacle per jaar."
Ai'kenbout is redelijk optimis
ten over de kans dat de ge-
Wiste afmeermogelijkheden er
ranen afzienbare tijd komen,
r wordt over gesproken en
dsik het goed heb, wordt
ff0°k al aan een ontwerp je
Jor die steiger gewerkt. Ik
-flop dat de steiger er voor de zo-
is, want dat is voor de bras
te een heel belangrijke tijd."
«jhet feit dat er bij de Vlucht
ten een loswal is aangelegd,
|wft Arkenbout zich moeten
ggen. Blij is hij er niet
jjee, maar dan spreekt hij voor
as omwonende. Voor het res-
ant zijn de gevolgen van het
fj® en lossen en het verkeer
t ^'e activiteit genereert te
Ja&n. „Maar het zou prettig
mnmedewerking zouden
n in plaats van beknot te
"orden in onze mogelijkheden.
dienst) kan dat ten eerste de
luchtkwaliteit verbeteren. Nu al
loopt de gemeente in sommige
straten (bijvoorbeeld Albert
Joachimikade en Buijs Ballot
straat) tegen milieugrenzen aan:
het gehalte fijn stof in de lucht
is er (te) hoog, wat een drempel
kan opwerpen voor nieuwe
bouwprojecten. Daarnaast kan
de uitstoot van uitlaatgassen
worden teruggedrongen. Ten
derde hoeft Goes na de aanleg
van transferia aan de invalswe
gen in combinatie met een snel
le binnenstadsdienst, misschien
geen nieuwe parkeergarages te
bouwen en minder te investeren
in het wegennet. „Juist dat zijn
redenen om alle mogelijkheden
verder te onderzoeken en door
te rekenen", zegt 't Hart.
Het duurste en effectiefste mo
del (8,5 ton jaarlijks, vier ton
eenmalig) in het verkennende
onderzoek bestaat uit drie lij
nen en vier transferia. Naast het
bestaande transferium bij de
Zeelandhallen, vanwaar op dins
dag en zaterdag een gratis bus
naar de binnenstad rijdt, wordt
gedacht aan parkeer- en opstap
plaatsen bij het Oosterschelde-
ziekenhuis, de rotonde Tienden
plein en de brandweerkazerne
aan de Oranjeweg.
Shuttlebusjes rijden drie keer
per uur, waarbij de buslijnen
van Connexxion en de transfe-
riumdienst in elkaar worden ge
schoven. Lijn 34 Zuid voert van
af het ziekenhuis, via de halte
stadskantoor naar de Singel
straat in het centrum. Lijn 35
West doet hetzelfde vanaf de
Z'eelandhallen. Lijn 36 Noord-
Oost rijdt vanaf de brandweer
kazerne, via haltes in de Louise
de Colignylaan, Oostsingel, Goe-
se Polder, naar de Singelstraat.
Geschat wordt dat er jaarlijks
231.000 mensen (het huidige
Het station in Kapelle. Wethouder Herselman van Kapelle ontvangt veel plannen waarin Zeeuwen oplossingen aandragen waarmee de stations open kunnen blijven.
foto Willem Mieras
door Mieke van der Jagt
KAPELLE - Burgers zijn wel de
gelijk betrokken bij de politiek.
De Kapelse wethouder J. Hersel
man heeft de bewijzen op zijn
harde schijf opgeslagen. Een op
roep voor suggesties om het sta
tion in Kapelle open te houden,
leverde tal van reacties op.
Ruim zeventig mensen hebben
zitten peinzen en kwamen met
uitgewerkte plannen om het
spoor toegankelijk te houden
voor plattelanders.
„Het aantal reacties via de mail
bewijst toch wel dat mensen de
spoorverbinding erg belangrijk
vinden en dat de plannen van de
NS om stations te sluiten,
enorm ingrijpen in het leven
van de Zeeuwen. Als er een
handtekeningenactie wordt ge
houden, kun je nog zeggen: da's
makkelijk, een krabbeltje zet
ten. De NS nemen een petitie
ook met zulke gedachten in ont
vangst. Maar hiervoor zijn
Zuid-Bevelanders en Walchena-
ren echt gaan zitten. Met een re
kenmachientje, tijdtabellen en
de belangen van medeburgers in
gedachten."
De reacties kunnen in drie cate
gorieën worden ingedeeld. „De
meeste mensen zeggen: verdeel
de stops .over de bestaande sta
tions. In plaats van Kapelle,
Krabben dij ke en Arnemuiden te
sluiten, zou je om het uur een
stop kunnen schrappen in Ril
land, Kruiningen-Yerseke en in
Oost-Souburg. Dan maken de
treinen evenveel stops als in de
voorgenomen dienstregeling
maar toch stopt er ieder uur een
trein op zo'n station." Hersel-
door Rob Paardekam
WOLPHAARTSDIJK - Waar in
veel andere kleine kernen win
kels hun deuren sluiten, wordt
de Meermarkt in Wolphaarts-
dijk alleen maar groter. „Ik kan
mijn zaak hier prima draaiende
houden", zegt eigenaar Piet de
Koster.
De Koster runt zijn zaak in Wol-
phaartsdijk nu bijna 22 jaar. Hij
nam hem destijds over van zijn
baas. Het was toen alleen een
bakkerij, maar in de loop der ja-
ren zijn er steeds meer produc
ten bijgekomen en is de winkel
beetje bij beetje gegroeid, Vijf
jaar geleden nog verdubbelde de
winkelruimte van. tweehonderd
naar vierhonderd vierkante me
ter. Het feit dat steeds meer an
dere ondernemers er in de loop
der jaren mee stopten, speelde
De Koster natuurlijk in de
kaart. Toen hij begon waren er.
nog twee andere bakkers en een
grote supermarkt. Nu heeft hij
het rijk alleen.
Deze week legden de kinderen
van De Koster de eerste steen
voor een nieuwe en grotere bak
kerij, die achter de winkel komt
te staan. De huidige bakkerij is
al een tijdje veel te klein. Nieu
we, moderne apparatuur kan
daar simpelweg niet geplaatst
worden. Als de nieuwe bakkerij
straks in gebruik is genomen,
wordt de huidige ruimte bij de
winkel getrokken. „Dat is mooi,
want dan kunnen we ons assorti-
Martin Larooij (1) en Piet de Koster hebben straks veel meer ruimte in hun nieuwe bakkerij.
foto Willem Mieras
man zelf voelt veel voor deze op
lossing omdat hij denkt dat die
voor de NS ook wel acceptabel
moet zijn.
Een andere veelgehoorde sugges
tie is een complete Zeeuwse lijn
die tot Roosendaal alle stations
bedient.
Herselman acht die optie niet
erg realistisch, omdat er een
hoop geld van de provincie en
de gemeenten bij zou moeten.
De suggestie om de bedreigde
stations uitsluitend op spitsuren
te bedienen heeft de minste aan
hangers, maar leeft toch bij het
publiek.
Emotioneel
Herselman heeft niet alleen reac
ties per mail gekregen. „Ik ben
ook door mensen gebeld. Niet ie
dereen heeft een computer met
internet. Tijdens die telefoonge
sprekken bleek me hoe emotio
neel die plannenmakerij van de
spoorwegen ligt. Er zijn mensen
die al jaren in midden-Brabant
werken en die in Kapelle kon
den wonen vanwege de spoorver
binding. Die zien nu, een paar
jaar voor hun pensioen, hun toe
komstplannen ernstig be
dreigd."
De meest hartverwarmende
reactie kreeg de wethouder van
iemand uit Goes.
„Die bood aan om met alle gege
vens over in- en uitstappers, de
meest gangbare alternatieven
helemaal door te rekenen op eco
nomische haalbaarheid. Met de
uitkomsten van zo'n studie, sta
je bij de NS natuurlijk net iets
sterker."
(Advertentie)
ment uitbreiden", zegt de eige
naar. „Niet clat we nu niet alles
hebben, maar de keuze wordt
groter. Nu hebben we bij wijze
van spreken zes verschillende
potjes jam. maar straks zijn dat
er zeven."
De Koster denkt dat de aanwe
zigheid van een verse bakker
voor een groot deel bepalend is
voor het succes van zijn super
markt. Verder constateert hij
dat een aanzienlijk deel van de
bevolking van Wolphaartsdijk
zijn boodschappen nog gewoon
in het eigen dorp doet, en dan
bedoelt hij niet alleen de dingen
die ze in Goes zijn vergeten.
„Het is heus niet zo dat ze hier
allemaal met honderdvijftig eu
ro aan boodschappen naar bui
ten lopen, maar ze kopen ruim
voldoende om de winkel gezond
te houden."
De ondernemer zegt bovendien
best te kunnen concurreren met
de grote jongens als het om de
prijzen gaat. „En dat is nou net
iets wat de hele kleintjes, zoals
de Attent, niet kunnen", meent
hij. „Ik ben soms nog goedkoper
dan de grote supermarkt. Dat
vind ik dan leuk."
Telefoon: 0118-591900
w wv.icsia u ranrvrou wenpolder. n I
Thuis in....
RISICOBEHEER
Stationsstraat 2-4, 4331 JB Middelburg, Tel.: 0118 - 615151
transferium heeft jaarlijks
65.000 passagiers) gebruik van
maken, zolang het vervoer gra
tis wordt aangeboden. Bij tarie
ven van vijftig eurocent tot één
euro daalt het reizigersaantal
met twintig tot dertig procent.
De 8,5 ton wordt in het rapport
verdeeld over provincie (2,4), ge
meente (2,4bijdragen van der
den (Connexxion, werkgevers,
middenstand en mogelijk het zie
kenhuis en Delta) en subsidies.
DEN HAAG - Minister Veerman laat het Landbouw Eco
nomisch Instituut (LEI) onderzoeken wat in Nederland
de gevolgen zullen zijn van de hervorming van de Europe
se suikermarkt. Voor de zomer stuurt hij de resultaten
naar de Tweede Kamer.
Volgens Veerman mag daaraan niet de conclusie worden
verbonden dat hij bereid is tot ingrepen om die gevolgen
te verzachten. „Ik wil geen verwachtingen wekken."
CU-Kamerlid Slob heeft al in december om het onder
zoek gevraagd. Eerder wees een studie van de suikersec
tor uit dat de verlaging van de suikerbietenprijs die de Eu
ropese Commissie de komende vier jaar doorvoert in Zee
land 2500 banen zou kunnen kosten.
ARNEMUIDEN - Op de A58 zijn gisterochtend twee au
to's van de weg geraakt en in cle sloot beland. Even na
half zeven 's ochtends raakte een 32-jarige man uit Steen
bergen ter hoogte van Arnemuiden met zijn wagen in dë
berm en verloor de macht over het stuur. Hij sloeg enkele
keren over de kop en belandde uiteindelijk in cle sloot. De
auto werd totaal vernield, maar de man bleef zelf onge
deerd.
Ook bij Goes verloor een automobilist, een 21-jarige Vlis-
singer, de controle over zijn auto. Dat gebeurde toen een
andere auto inhaalde. Hij bleef ongedeerd. Nadat de auto
uit de sloot was gehaald, kon hij weer verder rijden.
HULST - De gemeente Hulst streeft ernaar nog voor de
zomer spijkers met koppen te slaan over de uitbouw van
Morres Wonen tot brede meubelboulevard en de koppe
ling van dat winkelcentrum aan de omgeving van De Sta
tie in Hulst. Dat blijkt uit informatie aan de leden van de
commissie Economie.
De uitwerking van de vorig jaar gepresenteerde Retailvi-
sie tot voorontwerp bestemmingsplan, is in een ver sta
dium. Morres Wonen wil in oppervlakte verdubbelen tot
volwaardige woonboulevard. Aansluitend daarop moet
het winkelklimaat in het centrum van Hulst een oppepper
krijgen door in het gebied tussen Morres (voormalig Kar-
weiterrein) en de binnenstad tienduizend vierkante meter
nieuwe winkels te bouwen. Over de verder te ondernemen
stappen vindt volgens de gemeente begin maart nadere af
stemming plaats met vertegenwoordigers van de provin
cie en het miclden- en kleinbedrijf (MKB). Daarbij wor
den ook afspraken gemaakt over de adviserende rol die
MKB in het vervolgtraject gaat spelen. Ondertussen vin
den al gesprekken plaats met geïnteresseerde projectont
wikkelaars. De gemeente hoopt nog voor de zomervakan
tie een ontwikkelingsovereenkomst af te sluiten voor het
plangebied.
door Rob Paardekam
HANS WEERT - De gemeente
Reimerswaal zet definitief een
streep door de aanleg van een
strandje bij Hansweert. „Het is
gewoon niet haalbaar", aldus
wethouder C. Knuit.
Zo'n strandje is een wens van de
dorpsraad. De gemeente heeft
de afgelopen jaren haar best ge
daan om het voor elkaar te krij
gen, maar de eigenaren van de
grond waarop het kleine strand
moet komen, werken niet mee.
Ze willen alleen hun hele per
ceel van vier hectare verkopen,
maar zoveel grond heeft de ge
meente niet nodig. Ze is dan ook
niet van plan de hele lap te ko
pen. Daar komt nog bij dat de ei
genaren in Wassenaar wonen.
„Ze zijn slecht bereikbaar en
hebben weinig voeling met het
onderwerp", aldus Knuit. „Dat
maakt het allemaal niet gemak
kelijker." Voor de wethouder is
nu het moment aangebroken om
definitief een streep door het
plan te zetten. „We hebben het
geprobeerd, maar op een gege
ven moment moet je inzien dat
iets niet gaat lukken", zegt hij.
„Zelfs al zouden de eigenaren
op korte termijn nog 'ja' zeggen,
dan krijgen we dat strandje
nooit meer aangelegd voor de ko
mende zomer, omdat nog aller
lei voorbereidingen getroffen
moeten worden." Het strandje
zou betaald worden uit het bud
get van de dorpsraad. Knuit
vindt dat die beter op zoek kan
gaan naar een andere besteding.
KOUDEKERKE - B en W van
Veere laten een onderzoek uit
voeren naar de mogelijke aanwe
zigheid van meer explosieven op
het stuk land in Koudekerke
waar in november twintig explo
sieven werden gevonden.
Het vermoeden bestaat dat de
vindplaats aan de Duinstraat in
de Tweede Wereldoorlog door
de Duitsers is gebruikt als op
slag- of dumpplaats van grana
ten. Volgens experts zou het per
ceel tussen de twee bunkers met
munitie zijn volgestopt om
tanks tegen te houden.
De Explosieven Opruimings
Dienst (EOD) heeft na de rui
ming de gemeente geadviseerd
om een zoekactie of een histo
risch onderzoek te laten uitvoe
ren. Veere heeft besloten om een
beperkt historisch onderzoek in
te stellen. Een zoekactie is te
duur en te tijdrovend.
(Advertentie)
monoiflimouERS
B33E52222
UERS 6Ü3I
0 Welzijn
met de nieuwe locatie
I rr
Rick van acht jaar uit 's-Gra-
venpolder kijkt graag naar al
lerlei tv-programma's. Hij
heeft een oudere broer en zus,
die ook graag films zien. Ech
ter. de films zijn niet altijd ge
schikt voor zijn leeftijd. Hij
iveet dan ook: niet kijken
naar programma's van zes
tien jaar en ouder.
Laatst, toen hij 's morgens
zijn bed uitkwam, vroeg zijn
moeder vraagt of hij lekker ge
slapen had. Jawel, meldde
Rick, maar hij had wel ge
droomd. „Oh, waar ging die
droom dan over?", wilde zijn
moeder weten. „Dat weet ik
niet, want het was een droom
voor zestien jaar en ouder."