PZC Goes stelt proef met gratis bus uit Nu zes potjes jam, straks zeven Zeeuwen denken mee over alternatief voor NS-plan College vindt kosten nu te hoog Restaurant De luchthaven wil vluchthaven zijn Hypotheken Verzekeringen Pensioenen Onderzoek gevolgen suikerbesluit Auto's in de sloot Plan Morres voor zomer concreter Gemeente zet streep door aanleg strandje Hans weert Veere zoekt naar meer explosieven www.project-verhuizingen il Ws-JÜi zeeuwse almanak Te jong Redactie: 0113-315649 .■vw.pzc.nl 5ailMdactis@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Ed-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Suws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. vrijdag 17 februari 2006 editie Bevelanden-Tholen ftnrFrank Balkenende GOES - Een proef met gratis openbaar vervoer in Goes wordt 5p de lange baan geschoven. Het college van burgemeester en «thouders vindt de investering ju te groot. Zo'n experiment kost jaarlijks 8,5 ton, waarbij de gemeentelij ke bijdrage is begroot op 2,5 ton. Het college vindt dat be drag te gortig en wil bovendien vlak voor de verkiezingen niet over grotere, structurele uitga- ren beslissen. Wethouder M. 't Hart (PvdA, verkeer en vervoer) onder streept dat het rapport, dat sa aien met vervoersbedrijf Con- nexxion is gemaakt, niet meer dan een verkenning is. „Er zijn mogelijkheden op een rijtje ge- ret en daarvan is een globale kostenraming" gemaakt. Het col lege wil zich daar nu op geen en kele mania- aan binden. Het rap- oort is niet meer dan het begin 'van een gedachtenvorming. Besparingen Hart schrijft de proef met al aan niet voor reizigers gratis stadsvervoer nog niet af. Hij wil het idee met de partners - Con nexxion, provincie en andere, nog te betrekken partijen zoals werkgevers en middenstand - verder doorspreken. Niet in de laatste plaats omdat in het ver kennende rapport alleen de kos ten zijn opgenomen. De bespa ringen zijn niet onderzocht, ter wijl pendelbussen in het stads hart op de lange termijn waar schijnlijk ook financiële voorde len kunnen opleveren. Als er veelvuldig gebruik wordt gemaakt van een (gratis ring- BRUINISSE - Brasserie De Vluchthaven hoopt dat er snel weer aanmeergelegenheid komt i'oor jachtjes in de vluchthaven aan 't Zijpe. „De afgelopen drie jaar heeft het daaraan ontbro ken en dat heeft ons veel geld ge kost", zegt D. Arkenbout van de Brasserie De Vluchthaven is te raden op een unieke locatie: de plaats waar vroeger de veerboot aanmeerde waarmee een verbin- dingtussen Zijpe en Anna Jaco- tapolder werd onderhouden. In middels is de veerhaven een •erkhaven geworden en de aan palende vluchthaven herbergt ads enkele jaren een deel van fi Bruse mosselkottervloot. De ade vissershaven bood hen on tdoende plaats. Op zich heeft Arkenbout geen sroblemen met het feit dat de "luchthaven deels vissershaven sworden is. Waar hij wel grote xzwaren tegen heeft, is dat de tchthaven niet langer een •luchthaven is. Jachtjes mogen 5 momenteel niet afmeren om- t de combinatie van de plezierboten met de grote mos- botters volgens de gemeente gevaarlijk is. b de praktijk betekent het dat jachtjes niet meer zoals vroeger dakbij het aan het water gele ien restaurant kunnen afmeren. Arkenbout zegt daardoor een tee daling van de omzet heb- «n moeten incasseren. „Je praat niet alleen over kleine pchtjes, maar ook over schepen ?,et grote gezelschappen. Het W echt om tienduizenden eu- to'saan omzetschacle per jaar." Ai'kenbout is redelijk optimis ten over de kans dat de ge- Wiste afmeermogelijkheden er ranen afzienbare tijd komen, r wordt over gesproken en dsik het goed heb, wordt ff0°k al aan een ontwerp je Jor die steiger gewerkt. Ik -flop dat de steiger er voor de zo- is, want dat is voor de bras te een heel belangrijke tijd." «jhet feit dat er bij de Vlucht ten een loswal is aangelegd, |wft Arkenbout zich moeten ggen. Blij is hij er niet jjee, maar dan spreekt hij voor as omwonende. Voor het res- ant zijn de gevolgen van het fj® en lossen en het verkeer t ^'e activiteit genereert te Ja&n. „Maar het zou prettig mnmedewerking zouden n in plaats van beknot te "orden in onze mogelijkheden. dienst) kan dat ten eerste de luchtkwaliteit verbeteren. Nu al loopt de gemeente in sommige straten (bijvoorbeeld Albert Joachimikade en Buijs Ballot straat) tegen milieugrenzen aan: het gehalte fijn stof in de lucht is er (te) hoog, wat een drempel kan opwerpen voor nieuwe bouwprojecten. Daarnaast kan de uitstoot van uitlaatgassen worden teruggedrongen. Ten derde hoeft Goes na de aanleg van transferia aan de invalswe gen in combinatie met een snel le binnenstadsdienst, misschien geen nieuwe parkeergarages te bouwen en minder te investeren in het wegennet. „Juist dat zijn redenen om alle mogelijkheden verder te onderzoeken en door te rekenen", zegt 't Hart. Het duurste en effectiefste mo del (8,5 ton jaarlijks, vier ton eenmalig) in het verkennende onderzoek bestaat uit drie lij nen en vier transferia. Naast het bestaande transferium bij de Zeelandhallen, vanwaar op dins dag en zaterdag een gratis bus naar de binnenstad rijdt, wordt gedacht aan parkeer- en opstap plaatsen bij het Oosterschelde- ziekenhuis, de rotonde Tienden plein en de brandweerkazerne aan de Oranjeweg. Shuttlebusjes rijden drie keer per uur, waarbij de buslijnen van Connexxion en de transfe- riumdienst in elkaar worden ge schoven. Lijn 34 Zuid voert van af het ziekenhuis, via de halte stadskantoor naar de Singel straat in het centrum. Lijn 35 West doet hetzelfde vanaf de Z'eelandhallen. Lijn 36 Noord- Oost rijdt vanaf de brandweer kazerne, via haltes in de Louise de Colignylaan, Oostsingel, Goe- se Polder, naar de Singelstraat. Geschat wordt dat er jaarlijks 231.000 mensen (het huidige Het station in Kapelle. Wethouder Herselman van Kapelle ontvangt veel plannen waarin Zeeuwen oplossingen aandragen waarmee de stations open kunnen blijven. foto Willem Mieras door Mieke van der Jagt KAPELLE - Burgers zijn wel de gelijk betrokken bij de politiek. De Kapelse wethouder J. Hersel man heeft de bewijzen op zijn harde schijf opgeslagen. Een op roep voor suggesties om het sta tion in Kapelle open te houden, leverde tal van reacties op. Ruim zeventig mensen hebben zitten peinzen en kwamen met uitgewerkte plannen om het spoor toegankelijk te houden voor plattelanders. „Het aantal reacties via de mail bewijst toch wel dat mensen de spoorverbinding erg belangrijk vinden en dat de plannen van de NS om stations te sluiten, enorm ingrijpen in het leven van de Zeeuwen. Als er een handtekeningenactie wordt ge houden, kun je nog zeggen: da's makkelijk, een krabbeltje zet ten. De NS nemen een petitie ook met zulke gedachten in ont vangst. Maar hiervoor zijn Zuid-Bevelanders en Walchena- ren echt gaan zitten. Met een re kenmachientje, tijdtabellen en de belangen van medeburgers in gedachten." De reacties kunnen in drie cate gorieën worden ingedeeld. „De meeste mensen zeggen: verdeel de stops .over de bestaande sta tions. In plaats van Kapelle, Krabben dij ke en Arnemuiden te sluiten, zou je om het uur een stop kunnen schrappen in Ril land, Kruiningen-Yerseke en in Oost-Souburg. Dan maken de treinen evenveel stops als in de voorgenomen dienstregeling maar toch stopt er ieder uur een trein op zo'n station." Hersel- door Rob Paardekam WOLPHAARTSDIJK - Waar in veel andere kleine kernen win kels hun deuren sluiten, wordt de Meermarkt in Wolphaarts- dijk alleen maar groter. „Ik kan mijn zaak hier prima draaiende houden", zegt eigenaar Piet de Koster. De Koster runt zijn zaak in Wol- phaartsdijk nu bijna 22 jaar. Hij nam hem destijds over van zijn baas. Het was toen alleen een bakkerij, maar in de loop der ja- ren zijn er steeds meer produc ten bijgekomen en is de winkel beetje bij beetje gegroeid, Vijf jaar geleden nog verdubbelde de winkelruimte van. tweehonderd naar vierhonderd vierkante me ter. Het feit dat steeds meer an dere ondernemers er in de loop der jaren mee stopten, speelde De Koster natuurlijk in de kaart. Toen hij begon waren er. nog twee andere bakkers en een grote supermarkt. Nu heeft hij het rijk alleen. Deze week legden de kinderen van De Koster de eerste steen voor een nieuwe en grotere bak kerij, die achter de winkel komt te staan. De huidige bakkerij is al een tijdje veel te klein. Nieu we, moderne apparatuur kan daar simpelweg niet geplaatst worden. Als de nieuwe bakkerij straks in gebruik is genomen, wordt de huidige ruimte bij de winkel getrokken. „Dat is mooi, want dan kunnen we ons assorti- Martin Larooij (1) en Piet de Koster hebben straks veel meer ruimte in hun nieuwe bakkerij. foto Willem Mieras man zelf voelt veel voor deze op lossing omdat hij denkt dat die voor de NS ook wel acceptabel moet zijn. Een andere veelgehoorde sugges tie is een complete Zeeuwse lijn die tot Roosendaal alle stations bedient. Herselman acht die optie niet erg realistisch, omdat er een hoop geld van de provincie en de gemeenten bij zou moeten. De suggestie om de bedreigde stations uitsluitend op spitsuren te bedienen heeft de minste aan hangers, maar leeft toch bij het publiek. Emotioneel Herselman heeft niet alleen reac ties per mail gekregen. „Ik ben ook door mensen gebeld. Niet ie dereen heeft een computer met internet. Tijdens die telefoonge sprekken bleek me hoe emotio neel die plannenmakerij van de spoorwegen ligt. Er zijn mensen die al jaren in midden-Brabant werken en die in Kapelle kon den wonen vanwege de spoorver binding. Die zien nu, een paar jaar voor hun pensioen, hun toe komstplannen ernstig be dreigd." De meest hartverwarmende reactie kreeg de wethouder van iemand uit Goes. „Die bood aan om met alle gege vens over in- en uitstappers, de meest gangbare alternatieven helemaal door te rekenen op eco nomische haalbaarheid. Met de uitkomsten van zo'n studie, sta je bij de NS natuurlijk net iets sterker." (Advertentie) ment uitbreiden", zegt de eige naar. „Niet clat we nu niet alles hebben, maar de keuze wordt groter. Nu hebben we bij wijze van spreken zes verschillende potjes jam. maar straks zijn dat er zeven." De Koster denkt dat de aanwe zigheid van een verse bakker voor een groot deel bepalend is voor het succes van zijn super markt. Verder constateert hij dat een aanzienlijk deel van de bevolking van Wolphaartsdijk zijn boodschappen nog gewoon in het eigen dorp doet, en dan bedoelt hij niet alleen de dingen die ze in Goes zijn vergeten. „Het is heus niet zo dat ze hier allemaal met honderdvijftig eu ro aan boodschappen naar bui ten lopen, maar ze kopen ruim voldoende om de winkel gezond te houden." De ondernemer zegt bovendien best te kunnen concurreren met de grote jongens als het om de prijzen gaat. „En dat is nou net iets wat de hele kleintjes, zoals de Attent, niet kunnen", meent hij. „Ik ben soms nog goedkoper dan de grote supermarkt. Dat vind ik dan leuk." Telefoon: 0118-591900 w wv.icsia u ranrvrou wenpolder. n I Thuis in.... RISICOBEHEER Stationsstraat 2-4, 4331 JB Middelburg, Tel.: 0118 - 615151 transferium heeft jaarlijks 65.000 passagiers) gebruik van maken, zolang het vervoer gra tis wordt aangeboden. Bij tarie ven van vijftig eurocent tot één euro daalt het reizigersaantal met twintig tot dertig procent. De 8,5 ton wordt in het rapport verdeeld over provincie (2,4), ge meente (2,4bijdragen van der den (Connexxion, werkgevers, middenstand en mogelijk het zie kenhuis en Delta) en subsidies. DEN HAAG - Minister Veerman laat het Landbouw Eco nomisch Instituut (LEI) onderzoeken wat in Nederland de gevolgen zullen zijn van de hervorming van de Europe se suikermarkt. Voor de zomer stuurt hij de resultaten naar de Tweede Kamer. Volgens Veerman mag daaraan niet de conclusie worden verbonden dat hij bereid is tot ingrepen om die gevolgen te verzachten. „Ik wil geen verwachtingen wekken." CU-Kamerlid Slob heeft al in december om het onder zoek gevraagd. Eerder wees een studie van de suikersec tor uit dat de verlaging van de suikerbietenprijs die de Eu ropese Commissie de komende vier jaar doorvoert in Zee land 2500 banen zou kunnen kosten. ARNEMUIDEN - Op de A58 zijn gisterochtend twee au to's van de weg geraakt en in cle sloot beland. Even na half zeven 's ochtends raakte een 32-jarige man uit Steen bergen ter hoogte van Arnemuiden met zijn wagen in dë berm en verloor de macht over het stuur. Hij sloeg enkele keren over de kop en belandde uiteindelijk in cle sloot. De auto werd totaal vernield, maar de man bleef zelf onge deerd. Ook bij Goes verloor een automobilist, een 21-jarige Vlis- singer, de controle over zijn auto. Dat gebeurde toen een andere auto inhaalde. Hij bleef ongedeerd. Nadat de auto uit de sloot was gehaald, kon hij weer verder rijden. HULST - De gemeente Hulst streeft ernaar nog voor de zomer spijkers met koppen te slaan over de uitbouw van Morres Wonen tot brede meubelboulevard en de koppe ling van dat winkelcentrum aan de omgeving van De Sta tie in Hulst. Dat blijkt uit informatie aan de leden van de commissie Economie. De uitwerking van de vorig jaar gepresenteerde Retailvi- sie tot voorontwerp bestemmingsplan, is in een ver sta dium. Morres Wonen wil in oppervlakte verdubbelen tot volwaardige woonboulevard. Aansluitend daarop moet het winkelklimaat in het centrum van Hulst een oppepper krijgen door in het gebied tussen Morres (voormalig Kar- weiterrein) en de binnenstad tienduizend vierkante meter nieuwe winkels te bouwen. Over de verder te ondernemen stappen vindt volgens de gemeente begin maart nadere af stemming plaats met vertegenwoordigers van de provin cie en het miclden- en kleinbedrijf (MKB). Daarbij wor den ook afspraken gemaakt over de adviserende rol die MKB in het vervolgtraject gaat spelen. Ondertussen vin den al gesprekken plaats met geïnteresseerde projectont wikkelaars. De gemeente hoopt nog voor de zomervakan tie een ontwikkelingsovereenkomst af te sluiten voor het plangebied. door Rob Paardekam HANS WEERT - De gemeente Reimerswaal zet definitief een streep door de aanleg van een strandje bij Hansweert. „Het is gewoon niet haalbaar", aldus wethouder C. Knuit. Zo'n strandje is een wens van de dorpsraad. De gemeente heeft de afgelopen jaren haar best ge daan om het voor elkaar te krij gen, maar de eigenaren van de grond waarop het kleine strand moet komen, werken niet mee. Ze willen alleen hun hele per ceel van vier hectare verkopen, maar zoveel grond heeft de ge meente niet nodig. Ze is dan ook niet van plan de hele lap te ko pen. Daar komt nog bij dat de ei genaren in Wassenaar wonen. „Ze zijn slecht bereikbaar en hebben weinig voeling met het onderwerp", aldus Knuit. „Dat maakt het allemaal niet gemak kelijker." Voor de wethouder is nu het moment aangebroken om definitief een streep door het plan te zetten. „We hebben het geprobeerd, maar op een gege ven moment moet je inzien dat iets niet gaat lukken", zegt hij. „Zelfs al zouden de eigenaren op korte termijn nog 'ja' zeggen, dan krijgen we dat strandje nooit meer aangelegd voor de ko mende zomer, omdat nog aller lei voorbereidingen getroffen moeten worden." Het strandje zou betaald worden uit het bud get van de dorpsraad. Knuit vindt dat die beter op zoek kan gaan naar een andere besteding. KOUDEKERKE - B en W van Veere laten een onderzoek uit voeren naar de mogelijke aanwe zigheid van meer explosieven op het stuk land in Koudekerke waar in november twintig explo sieven werden gevonden. Het vermoeden bestaat dat de vindplaats aan de Duinstraat in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers is gebruikt als op slag- of dumpplaats van grana ten. Volgens experts zou het per ceel tussen de twee bunkers met munitie zijn volgestopt om tanks tegen te houden. De Explosieven Opruimings Dienst (EOD) heeft na de rui ming de gemeente geadviseerd om een zoekactie of een histo risch onderzoek te laten uitvoe ren. Veere heeft besloten om een beperkt historisch onderzoek in te stellen. Een zoekactie is te duur en te tijdrovend. (Advertentie) monoiflimouERS B33E52222 UERS 6Ü3I 0 Welzijn met de nieuwe locatie I rr Rick van acht jaar uit 's-Gra- venpolder kijkt graag naar al lerlei tv-programma's. Hij heeft een oudere broer en zus, die ook graag films zien. Ech ter. de films zijn niet altijd ge schikt voor zijn leeftijd. Hij iveet dan ook: niet kijken naar programma's van zes tien jaar en ouder. Laatst, toen hij 's morgens zijn bed uitkwam, vroeg zijn moeder vraagt of hij lekker ge slapen had. Jawel, meldde Rick, maar hij had wel ge droomd. „Oh, waar ging die droom dan over?", wilde zijn moeder weten. „Dat weet ik niet, want het was een droom voor zestien jaar en ouder."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 29