HEETGEBAKERDE middenklassers
een
Designer met
klein puntje op de
jen subtieler neusje
ipeen Koreaanse au
to doet wonderen
ioor de Europese
marlet. Frans van Bree
(43) ontwerpt geen au-
's, maar verfijnt die
ze beter aan-
iaanbij de doel
groep.
Nu gaat een ontwerp drie jaar
mee en na anderhalf jaar komt
er een face-lift. Het gaat heel
erg hard. Ze moeten alle zeilen
bijzetten."
Progress Europe haakte daar
zo'n dertien jaar geleden op in
en liet Van Bree een eigen de
signafdeling opzetten. Inmid
dels weten zo'n zestien fabri
kanten en exporteurs de weg
naar Vaassen te vinden voor de
In de studio van Frans van Bree krijgen bestaande auto's een nieuw uiterlijk. Foto Cees Baars
•;orJacobien de Krijger
e grille van
de Kia Spor-
tage lijkt op
een stokoude
Koreaan die
«n bezoek aan de tandarts heeft
wuifden', aldus een autoblad
na de release van de luxe ter
gen in Azië. „Zo'n auto
isteKoreaans", zegt Frans van
Bree, die in dienst is van het be
drijf Progress Europe in Vaas
sen. „Door een onderdeel wat
breder of smaller te maken, of
er bijvoorbeeld een com
pleet nieuwe bumper op te zet-
i, vindt een grotere groep de
auto mooi.In zijn strakke stu
dio ontwierp Van Bree voor de
Kia Sportage een vlottere grille
waardoor de voorkant dynami
scher oogt en, in de ogen van
een Europeaan, meer in balans
Herbie
■Met soms verbazend kleine aan
boort de ontwerper
nieuwe doelgroep aan. De
Nissan Micra gaf hij bijvoor
beeld met een lijnenspel a la
Mie over de motorkap een re-
trolook waardoor de Micra er
■sportiever uitziet en Van Bree
leauto van zijn brave imago af
hielp. Een nieuwe bumper
maakte dat de verkoopcijfers
van de Hyundai Accent fors ste
gen.
Design is in de autowereld de
laatste jaren belangrijker ge
worden. Maar zelf hebben de fa
brikanten geen tijd voor het na-
bewerken van nieuwe auto's en
het ontwerpen van accessoire-
palcketten. „Vroeger ontwier
pen ze een auto voor tien jaar.
Linksboven: de Kia Sportage kreeg als BURT-
WELL-uitvoering (linksonder) een beter uiterlijk. De
Suzuki Swift (boven) in standaard-trim en als GT (ui
terst boven) uit Vaassen. Van Bree moest het model
op betaalbare wijze sportiever maken.
puntjes op de i van hun nieuw
ste model.
Van de Suzuki Swift ontwierp
Van Bree een sportieve uitvoe
ring. De auto lcreeg zwarte spat-
bordverbreders, een achterklep
spoiler, zijslcirts, een kunststof
honingraatgrille en half zwarte
spiegels. „Hij lcreeg wat weg
van een Mini en iedereen is nu
verliefd op dat ding."
In het diepste geheim komen
de nieuwste auto's naar Vaas
sen. Na het tekenen kan de ont
werper zo zijn ideeën uitprobe
ren met klei. Kunnen auto-ont
werpers in dienst van de fabri
kant drie jaar over een hand
greepje doen, Van Bree moet ra
zendsnel werken. „Ik heb een
paar weken. Het moet in twee
maanden af zijn. Voor de lance
ring van de auto." Voordeel is
dat hij, in tegenstelling tot de
ontwerper, al beschikt over een
model. „Ik gooi de saus over
heen, doe de laatste fase."
Om zich in te leven in een
merlc blijft hij op autobeurzen
vlot een half uur bij een auto
staan. „Ik pik reacties op en
daardoor krijg ik een goed ge
voel van wat mensen dwars zit
en wat ze mooi vinden." Bij de
dealers kijkt hij hoe verkopers
een auto aanprijzen en hoe
klanten daar op reageren.
Objectiviteit
Vaak zijn collega-ontwerpers
verbaasd over hoe een auto
door een relatief kleine aanpas
sing van Van Bree beter wordt.
„Als je jaren bij Ford werkt, zie
je niet meer waar iets verbeterd
kan worden. Bij het ontwerpen
van een auto zijn zo'n vierhon
derd man betrokken. De mees
ters zetten de grote lijn uit en
hoeveel chroom er in verwerkt
moet worden. De andere ont
werpers zijn drie jaar bezig een
knopje, spiegeltje of textuur te
ontwerpen." Hierdoor ver
draait het ontwerp, vindt Van
Bree. „Ze klikken alle delen bij
elkaar. Maar er hebben te veel
mensen aan gewerkt die om
het beste ontwerp strijden. Ze
staren zich blind en er is geen
objectiviteit meer."
De meeste Nederlandse au
to-ontwerpers werken in het
buitenland. „Je kunt hier op
maar weinig plekken terecht.
Volvo had een ontwikkelings
centrum in Nederland maar dat
is verhuisd. DAF ontwerpt nog
wel bussen."
Van Bree tekende van jongs af
aan auto's, maar koos in eerste
instantie voor een opleiding
bouwkunde. „Op mijn stage bij
een architectenbureau zat ik in
de pauze auto's te tekenen.
Toen zeiden ze daar: jij moet
iets met auto's doen." Hij ging
naar de Academie voor Indus
triële Vormgeving in Eindho
ven en studeerde als enige af op
autogebied. Zijn examenstuk
was een ergonomisch verant
woorde moderne brandweer
auto. „Daarmee was de jongens
droom compleet. Want behalve
auto-designer wilde ik natuur
lijk ook brandweerman wor
den."
Compacte midden-
tlassers met het hart
an een sportwagen
lijn 'hot'. Neem de
Golf R32 en de
MW1301. Of liever:
latje nemen!
s..|
jeld ioor Rien van der Steen
nde
J bj k dikke banden om de grote
-S-inch wielen bijten zich vast.
vij ^stuimig jakkert de Golf het
e! ^weggetje in. Modder in de
>xht. Even, heel even, voet
het gas. De achterkant van
auto breekt uit. Tegenstuur
voorzichtig gas geven. In
fraaie drift stuitert de su-
ïelle VW uit de berm terug
smalle weggetje. Naast
zit een ongelovig kijkende
'one-Golf-rijder. „Hoe kan dat
'■Ik dacht echt even dat ons laat
je geslagen had."
Golf R32 heeft een zescilin-
motor en vierwielaandrij-
Hierbij vergeleken is een
I j-olf GT1 een schoothondje.
- die GTI en de GT heeft
vagen nu dus drie snelle
l| m waarvan deze het absolu-
III [hoogtepunt vormt. De 3.2 li-
I f V6 met 250 pk en 320 Nm
Pjhtook in topmodel Phaeton,
Passat en de suv Touareg.
1 hij in de Golf past zegt iets
*er<le compacte bouw van het
>k
R32 herken aan een agres-
!lcve achterkant met twee dik-
u'tlaatpijpen, diepblauwe
De BMW 130i is ingetogen, maar
bijna net zo vlug als de VW.
remklauwen om de pannen-
koekgrote schijfremmen en
een aluminium front met enor
me luchtgaten onderin. Die
moeten onder meer de zware
dsg-automaat van koeling voor
zien. Als u hem koopt, neem
dan vooral die fraaie dsg-ver-
snelüngsbak. Het zijn eigenlijk
twee bakken, met twee automa
tische platenkoppelingen die el
kaar bijstaan. Schakelen kan
met de pook, maar ook met
vlindertjes aan het stuur.
De R32 rijdt fantastisch. Hoe
stevig de vering is merk je al
leen als je zachtjes rijdt. Op
hobbeltjes reageert het verlaag
de onderstel dan getergd. Maar
op snelheid strijkt de vering
dat allemaal glad. De giga-Golf
rukt uit de startblokken en be
reikt in ruim zes seconden de
100 km per uur, een volle se
conde sneller dan de GTI. Maar
het kan ook bedaard. De 3.2 li-
De Golf R32 komt er rond voor
uit dat hij bovengemiddeld vlug
is.
ter krachtbron is nooit zenuw
achtig en de auto gedraagt zich
niet als een compromisloze
sportwagen terwijl hij dat hele
maal is. De lederen stoelen ge
ven veel steun en VW heeft de
auto perfect afgewerkt. Een
pracht-instrumentarium,
bixenon verlichting, een goed
werkende regensensor, banden
spanningswaarschuwing, audio-
systeem en zes airbags zijn stan
daard voor de R32, die met
handgeschakelde zesbak 43.595
euro kost, en met dsg 46.000 eu
ro. Wie een weekje met deze
Golf rondgereden heeft zou het
er zó voor neer willen tellen.
Pas op, daarmee stopt het niet:
je koopt er een benzinever
bruik van nog geen 1:7 bij.
BMW 130i
De VW R32 maakt aan de bui
tenkant meteen ondubbelzin
nig duidelijk wat hij in de zin
heeft. Ook de BMW 130i is zo'n
echte liefhebbersauto, maar
het duurt langer vooraleer je
zijn ware aard ontdekt. Het
blijft ook wennen aan die 'door
gezakte' zijkant, die welvende
spatschermen en portieren. De
auto heeft mooie handvatver
lichting buiten en er komt een
opwindend geluid uit de dubbe
le uitlaatpijp. Nadat je de BMW
met de modieuze startknop aan
de praat hebt geholpen sleurt
hij in één ruk naar hoge snelhe
den via de zesversnellingsbak.
Onder de kap huist een 2,9 liter
zescilinder motor die ook
dienst doet in de 330i, de 530i
en de 630i. De krachtbron le
vert 265 pk en een koppel van
315 Nm. De topsnelheid is be
grensd op 250 en de sprint van
0 naar 100 duurt 6,1 seconden,
eentiende meer dan de Golf
R32 nodig heeft.
Klachten
Op de Duitse autosnelwegen
met vier kerels in de auto stel
den we vast dat deze kleinste
BMW bovenstebest rijdt. Sta
biel op zeer hoge snelheid en
mooi stil. De voorstoelen zitten
prima, maar achterin beston
den wel klachten.
De dikke motor is zwaar voor
de kleine 1, wat leidt tot onder
stuur en een iets te lichte ach
terkant. Dat laatste merk je pas
in het grensgebied, maar dan
schrik je er ook behoorlijk van.
Voor het zover is bestuur je de
ze buitengewoon snelle, achter-
wielaangedreven BMW mes
scherp. Dat is mede te danken
aan het actieve stuursysteem
van BMW, waarbij de wieluit-
slag bij lage snelheid groter is
dan bij hogere, terwijl de draai-
uitslag van het stuur hetzelfde
blijft. Het verbruik klokten we
op 1:8,5. Niet gek gezien zijn
prestaties. De BMW 130i kost
42.100 euro, 1.500 minder dan
voor de R32 gevraagd wordt.
In 2007 staat een driedeurs
BMW 1 op stapel.
vrijdag 17 februari 2006 25
Vraag antwoord
De politie van Gouda adviseert automobilisten hun (hand)tassen
in de gordel te doen. Hoe da t zo?
Renate den Elzen, persvoorlichter politie Hollands
Midden: „Sinds oktober zijn in Gouda dertien aangiften
gedaan van diefstal van tassen via het rechterportier ter
wijl de automobilist achter het stuur zat. Team Gou-
da-Oost heeft daarop besloten tot de campagne 'Gordel
om, ook voor je handtas'. Als je de gordel door het hengsel
van de tas haalt zet je de tas vast en rem je de dief af. Je
kunt de tas ook in de voetenruimte neerzetten. Natuur
lijk adviseren wij automobilisten hun portieren af te
sluiten, maar mensen voelen zich dan vaak onveilig, bij
voorbeeld uit angst met dichte portieren te water te ra
ken. Andere politiekorpsen hebben nog geen belangstel
ling getoond voor ons initiatief. Maar hoe meer mensen
van ons advies afweten, des te beter."
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Raadpleeg voor meer antwoorden de site van de krant, klik op Auto.
Outlet-store voor Mercedessen
Onder meer omdat
oudere Mercedessen
vaak door niet-dealers en
particulieren worden ver
handeld, hebben drie grote
dealers besloten hun eigen
occasion outlet-stores te be
ginnen. Mercedes-Benz Direct
heet het concept dat is op
gezet door de bedrijven
Rüttchen (Brabant), Wen-
sink (Oost-Nederland) en
Mercedes-Benz Den Haag.
In respectievelijk Veld-
driel, Meppel en Delft bie
den zij auto's aan van vier
tot acht jaar. Kopers kun
nen kiezen of ze de auto
voor de meeneemprijs ko
pen (rijden binnen een
uur), of tegen meerprijs
met een als-nieuwpakket,
garantiepakket of onder-
houdspakket. Dat laatste
kan vanaf 1,2 cent per kilo
meter.
Info: www.mercedesbenzdirect nl
Dit promotieplaatje van
Mercedes-Benz Direct
spreekt tot de verbeelding.
Met autocross-dames op de foto
Liefhebbers van autocross kunnen op zondag 19 fe
bruari hun hartje ophalen in Dmten. De samenstel
lers van de website www.autocross.nl houden daar voor
de tweede keer een beurs. Tal van autocrossers laten
hun wedstrijdvoertuigen bekijken, er zijn stands van au
tosport-toeleveranciers, en wie wil kan op de foto met
volgens de organisatie 'aantrekkelijke autocross-dames'. Iede
re bezoeker krijgt bij binnenkomst een lot waarmee een
echte crossauto is te winnen.
Autocross beurs, Active World, Klepperheide 17 in Druten; open
10.00-17.00u, toegangsprijs 4 euro, parkeren gratis.
Info: www.autocross.nl/beurs
Volvo temt 660 pk
In 2003 kwam Volvo met een truck die 610 pk ophoest
te, toen de sterkste truck ter wereld. Nu heeft de
vrachtwagenfabrikant alweer een FH16 met 660 pk en
3.100 Nm trekkracht. De zescilinder lijnmotor meet
16,1 liter inhoud. De kracht van de motorrem is met 15
procent verhoogd, meldt Volvo. Nu nog kijken wat we
daar allemaal achter kunnen hangen.
Met oranje op de motor
Philips hoopt motorrijders beter zichtbaar te maken
in het verkeer met een nieuwe reeks koplampen.
De MotoVision koplampen hebben oranje reflectie en een
krachtige lichtbundel. Door de reflectie van de koplamp
is de motorfiets beter zichtbaar, ook overdag. Maar de
motorrijder kan ook verder zien in het donker, aange
zien de lamp zijn lichtbundel 10 tot 20 meter verder pro
jecteert dan klassieke koplampen, aldus Philips. Er zijn
ook nieuwe ExtraDuty motorfietslampen, die vier keer
beter bestand zijn tegen trillingen. Volgens onderzoek
van de fabrikant trilt bij 35 procent van de gewone mo
torlampen de gloeidraad kapot.
Daihatsu zoekt Europese smaak
In Genève onthult Daihatsu een nieuw concept, de
D-Compact Wagon. De rechthoekige mpv is afgeleid
van de Toyota's bB en Scion xB. Die modellen zijn popu
lair in zowel Japan als Amerika, maar de Daihatsu-ont-
werpers hebben geprobeerd het model aan te passen
aan de Europese smaak. Hij heeft veel weg van een door
ontwikkelde Gran Move. Onzeker is of-ie ooit naar Ne
derland komt.