HEETGEBAKERDE middenklassers een Designer met klein puntje op de jen subtieler neusje ipeen Koreaanse au to doet wonderen ioor de Europese marlet. Frans van Bree (43) ontwerpt geen au- 's, maar verfijnt die ze beter aan- iaanbij de doel groep. Nu gaat een ontwerp drie jaar mee en na anderhalf jaar komt er een face-lift. Het gaat heel erg hard. Ze moeten alle zeilen bijzetten." Progress Europe haakte daar zo'n dertien jaar geleden op in en liet Van Bree een eigen de signafdeling opzetten. Inmid dels weten zo'n zestien fabri kanten en exporteurs de weg naar Vaassen te vinden voor de In de studio van Frans van Bree krijgen bestaande auto's een nieuw uiterlijk. Foto Cees Baars •;orJacobien de Krijger e grille van de Kia Spor- tage lijkt op een stokoude Koreaan die «n bezoek aan de tandarts heeft wuifden', aldus een autoblad na de release van de luxe ter gen in Azië. „Zo'n auto isteKoreaans", zegt Frans van Bree, die in dienst is van het be drijf Progress Europe in Vaas sen. „Door een onderdeel wat breder of smaller te maken, of er bijvoorbeeld een com pleet nieuwe bumper op te zet- i, vindt een grotere groep de auto mooi.In zijn strakke stu dio ontwierp Van Bree voor de Kia Sportage een vlottere grille waardoor de voorkant dynami scher oogt en, in de ogen van een Europeaan, meer in balans Herbie ■Met soms verbazend kleine aan boort de ontwerper nieuwe doelgroep aan. De Nissan Micra gaf hij bijvoor beeld met een lijnenspel a la Mie over de motorkap een re- trolook waardoor de Micra er ■sportiever uitziet en Van Bree leauto van zijn brave imago af hielp. Een nieuwe bumper maakte dat de verkoopcijfers van de Hyundai Accent fors ste gen. Design is in de autowereld de laatste jaren belangrijker ge worden. Maar zelf hebben de fa brikanten geen tijd voor het na- bewerken van nieuwe auto's en het ontwerpen van accessoire- palcketten. „Vroeger ontwier pen ze een auto voor tien jaar. Linksboven: de Kia Sportage kreeg als BURT- WELL-uitvoering (linksonder) een beter uiterlijk. De Suzuki Swift (boven) in standaard-trim en als GT (ui terst boven) uit Vaassen. Van Bree moest het model op betaalbare wijze sportiever maken. puntjes op de i van hun nieuw ste model. Van de Suzuki Swift ontwierp Van Bree een sportieve uitvoe ring. De auto lcreeg zwarte spat- bordverbreders, een achterklep spoiler, zijslcirts, een kunststof honingraatgrille en half zwarte spiegels. „Hij lcreeg wat weg van een Mini en iedereen is nu verliefd op dat ding." In het diepste geheim komen de nieuwste auto's naar Vaas sen. Na het tekenen kan de ont werper zo zijn ideeën uitprobe ren met klei. Kunnen auto-ont werpers in dienst van de fabri kant drie jaar over een hand greepje doen, Van Bree moet ra zendsnel werken. „Ik heb een paar weken. Het moet in twee maanden af zijn. Voor de lance ring van de auto." Voordeel is dat hij, in tegenstelling tot de ontwerper, al beschikt over een model. „Ik gooi de saus over heen, doe de laatste fase." Om zich in te leven in een merlc blijft hij op autobeurzen vlot een half uur bij een auto staan. „Ik pik reacties op en daardoor krijg ik een goed ge voel van wat mensen dwars zit en wat ze mooi vinden." Bij de dealers kijkt hij hoe verkopers een auto aanprijzen en hoe klanten daar op reageren. Objectiviteit Vaak zijn collega-ontwerpers verbaasd over hoe een auto door een relatief kleine aanpas sing van Van Bree beter wordt. „Als je jaren bij Ford werkt, zie je niet meer waar iets verbeterd kan worden. Bij het ontwerpen van een auto zijn zo'n vierhon derd man betrokken. De mees ters zetten de grote lijn uit en hoeveel chroom er in verwerkt moet worden. De andere ont werpers zijn drie jaar bezig een knopje, spiegeltje of textuur te ontwerpen." Hierdoor ver draait het ontwerp, vindt Van Bree. „Ze klikken alle delen bij elkaar. Maar er hebben te veel mensen aan gewerkt die om het beste ontwerp strijden. Ze staren zich blind en er is geen objectiviteit meer." De meeste Nederlandse au to-ontwerpers werken in het buitenland. „Je kunt hier op maar weinig plekken terecht. Volvo had een ontwikkelings centrum in Nederland maar dat is verhuisd. DAF ontwerpt nog wel bussen." Van Bree tekende van jongs af aan auto's, maar koos in eerste instantie voor een opleiding bouwkunde. „Op mijn stage bij een architectenbureau zat ik in de pauze auto's te tekenen. Toen zeiden ze daar: jij moet iets met auto's doen." Hij ging naar de Academie voor Indus triële Vormgeving in Eindho ven en studeerde als enige af op autogebied. Zijn examenstuk was een ergonomisch verant woorde moderne brandweer auto. „Daarmee was de jongens droom compleet. Want behalve auto-designer wilde ik natuur lijk ook brandweerman wor den." Compacte midden- tlassers met het hart an een sportwagen lijn 'hot'. Neem de Golf R32 en de MW1301. Of liever: latje nemen! s..| jeld ioor Rien van der Steen nde J bj k dikke banden om de grote -S-inch wielen bijten zich vast. vij ^stuimig jakkert de Golf het e! ^weggetje in. Modder in de >xht. Even, heel even, voet het gas. De achterkant van auto breekt uit. Tegenstuur voorzichtig gas geven. In fraaie drift stuitert de su- ïelle VW uit de berm terug smalle weggetje. Naast zit een ongelovig kijkende 'one-Golf-rijder. „Hoe kan dat '■Ik dacht echt even dat ons laat je geslagen had." Golf R32 heeft een zescilin- motor en vierwielaandrij- Hierbij vergeleken is een I j-olf GT1 een schoothondje. - die GTI en de GT heeft vagen nu dus drie snelle l| m waarvan deze het absolu- III [hoogtepunt vormt. De 3.2 li- I f V6 met 250 pk en 320 Nm Pjhtook in topmodel Phaeton, Passat en de suv Touareg. 1 hij in de Golf past zegt iets *er<le compacte bouw van het >k R32 herken aan een agres- !lcve achterkant met twee dik- u'tlaatpijpen, diepblauwe De BMW 130i is ingetogen, maar bijna net zo vlug als de VW. remklauwen om de pannen- koekgrote schijfremmen en een aluminium front met enor me luchtgaten onderin. Die moeten onder meer de zware dsg-automaat van koeling voor zien. Als u hem koopt, neem dan vooral die fraaie dsg-ver- snelüngsbak. Het zijn eigenlijk twee bakken, met twee automa tische platenkoppelingen die el kaar bijstaan. Schakelen kan met de pook, maar ook met vlindertjes aan het stuur. De R32 rijdt fantastisch. Hoe stevig de vering is merk je al leen als je zachtjes rijdt. Op hobbeltjes reageert het verlaag de onderstel dan getergd. Maar op snelheid strijkt de vering dat allemaal glad. De giga-Golf rukt uit de startblokken en be reikt in ruim zes seconden de 100 km per uur, een volle se conde sneller dan de GTI. Maar het kan ook bedaard. De 3.2 li- De Golf R32 komt er rond voor uit dat hij bovengemiddeld vlug is. ter krachtbron is nooit zenuw achtig en de auto gedraagt zich niet als een compromisloze sportwagen terwijl hij dat hele maal is. De lederen stoelen ge ven veel steun en VW heeft de auto perfect afgewerkt. Een pracht-instrumentarium, bixenon verlichting, een goed werkende regensensor, banden spanningswaarschuwing, audio- systeem en zes airbags zijn stan daard voor de R32, die met handgeschakelde zesbak 43.595 euro kost, en met dsg 46.000 eu ro. Wie een weekje met deze Golf rondgereden heeft zou het er zó voor neer willen tellen. Pas op, daarmee stopt het niet: je koopt er een benzinever bruik van nog geen 1:7 bij. BMW 130i De VW R32 maakt aan de bui tenkant meteen ondubbelzin nig duidelijk wat hij in de zin heeft. Ook de BMW 130i is zo'n echte liefhebbersauto, maar het duurt langer vooraleer je zijn ware aard ontdekt. Het blijft ook wennen aan die 'door gezakte' zijkant, die welvende spatschermen en portieren. De auto heeft mooie handvatver lichting buiten en er komt een opwindend geluid uit de dubbe le uitlaatpijp. Nadat je de BMW met de modieuze startknop aan de praat hebt geholpen sleurt hij in één ruk naar hoge snelhe den via de zesversnellingsbak. Onder de kap huist een 2,9 liter zescilinder motor die ook dienst doet in de 330i, de 530i en de 630i. De krachtbron le vert 265 pk en een koppel van 315 Nm. De topsnelheid is be grensd op 250 en de sprint van 0 naar 100 duurt 6,1 seconden, eentiende meer dan de Golf R32 nodig heeft. Klachten Op de Duitse autosnelwegen met vier kerels in de auto stel den we vast dat deze kleinste BMW bovenstebest rijdt. Sta biel op zeer hoge snelheid en mooi stil. De voorstoelen zitten prima, maar achterin beston den wel klachten. De dikke motor is zwaar voor de kleine 1, wat leidt tot onder stuur en een iets te lichte ach terkant. Dat laatste merk je pas in het grensgebied, maar dan schrik je er ook behoorlijk van. Voor het zover is bestuur je de ze buitengewoon snelle, achter- wielaangedreven BMW mes scherp. Dat is mede te danken aan het actieve stuursysteem van BMW, waarbij de wieluit- slag bij lage snelheid groter is dan bij hogere, terwijl de draai- uitslag van het stuur hetzelfde blijft. Het verbruik klokten we op 1:8,5. Niet gek gezien zijn prestaties. De BMW 130i kost 42.100 euro, 1.500 minder dan voor de R32 gevraagd wordt. In 2007 staat een driedeurs BMW 1 op stapel. vrijdag 17 februari 2006 25 Vraag antwoord De politie van Gouda adviseert automobilisten hun (hand)tassen in de gordel te doen. Hoe da t zo? Renate den Elzen, persvoorlichter politie Hollands Midden: „Sinds oktober zijn in Gouda dertien aangiften gedaan van diefstal van tassen via het rechterportier ter wijl de automobilist achter het stuur zat. Team Gou- da-Oost heeft daarop besloten tot de campagne 'Gordel om, ook voor je handtas'. Als je de gordel door het hengsel van de tas haalt zet je de tas vast en rem je de dief af. Je kunt de tas ook in de voetenruimte neerzetten. Natuur lijk adviseren wij automobilisten hun portieren af te sluiten, maar mensen voelen zich dan vaak onveilig, bij voorbeeld uit angst met dichte portieren te water te ra ken. Andere politiekorpsen hebben nog geen belangstel ling getoond voor ons initiatief. Maar hoe meer mensen van ons advies afweten, des te beter." Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Raadpleeg voor meer antwoorden de site van de krant, klik op Auto. Outlet-store voor Mercedessen Onder meer omdat oudere Mercedessen vaak door niet-dealers en particulieren worden ver handeld, hebben drie grote dealers besloten hun eigen occasion outlet-stores te be ginnen. Mercedes-Benz Direct heet het concept dat is op gezet door de bedrijven Rüttchen (Brabant), Wen- sink (Oost-Nederland) en Mercedes-Benz Den Haag. In respectievelijk Veld- driel, Meppel en Delft bie den zij auto's aan van vier tot acht jaar. Kopers kun nen kiezen of ze de auto voor de meeneemprijs ko pen (rijden binnen een uur), of tegen meerprijs met een als-nieuwpakket, garantiepakket of onder- houdspakket. Dat laatste kan vanaf 1,2 cent per kilo meter. Info: www.mercedesbenzdirect nl Dit promotieplaatje van Mercedes-Benz Direct spreekt tot de verbeelding. Met autocross-dames op de foto Liefhebbers van autocross kunnen op zondag 19 fe bruari hun hartje ophalen in Dmten. De samenstel lers van de website www.autocross.nl houden daar voor de tweede keer een beurs. Tal van autocrossers laten hun wedstrijdvoertuigen bekijken, er zijn stands van au tosport-toeleveranciers, en wie wil kan op de foto met volgens de organisatie 'aantrekkelijke autocross-dames'. Iede re bezoeker krijgt bij binnenkomst een lot waarmee een echte crossauto is te winnen. Autocross beurs, Active World, Klepperheide 17 in Druten; open 10.00-17.00u, toegangsprijs 4 euro, parkeren gratis. Info: www.autocross.nl/beurs Volvo temt 660 pk In 2003 kwam Volvo met een truck die 610 pk ophoest te, toen de sterkste truck ter wereld. Nu heeft de vrachtwagenfabrikant alweer een FH16 met 660 pk en 3.100 Nm trekkracht. De zescilinder lijnmotor meet 16,1 liter inhoud. De kracht van de motorrem is met 15 procent verhoogd, meldt Volvo. Nu nog kijken wat we daar allemaal achter kunnen hangen. Met oranje op de motor Philips hoopt motorrijders beter zichtbaar te maken in het verkeer met een nieuwe reeks koplampen. De MotoVision koplampen hebben oranje reflectie en een krachtige lichtbundel. Door de reflectie van de koplamp is de motorfiets beter zichtbaar, ook overdag. Maar de motorrijder kan ook verder zien in het donker, aange zien de lamp zijn lichtbundel 10 tot 20 meter verder pro jecteert dan klassieke koplampen, aldus Philips. Er zijn ook nieuwe ExtraDuty motorfietslampen, die vier keer beter bestand zijn tegen trillingen. Volgens onderzoek van de fabrikant trilt bij 35 procent van de gewone mo torlampen de gloeidraad kapot. Daihatsu zoekt Europese smaak In Genève onthult Daihatsu een nieuw concept, de D-Compact Wagon. De rechthoekige mpv is afgeleid van de Toyota's bB en Scion xB. Die modellen zijn popu lair in zowel Japan als Amerika, maar de Daihatsu-ont- werpers hebben geprobeerd het model aan te passen aan de Europese smaak. Hij heeft veel weg van een door ontwikkelde Gran Move. Onzeker is of-ie ooit naar Ne derland komt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25