:PZC sloopkogel CORVETTE Z06 eist ruimte in samenwerking met Q AutoTrack.nl Bijdehand ló werkt de markt Ferrarifeestje op Antwerp Classic Salon 0113"31568° Jimv.pzc.nl/autd Jil: redactie @pzcn I J V 31,4460 AA Goes iwentie-exploitatie. Sen Midden-Zeeland: 0113-315520 - Sl-Vlaanderen: 0114-372770 tonaal- 020-4562500 fjjdag 17 februari 2006 Poor Rob van Ginneken JL JH et 512 paarden- JH; krachten en 'ilMfH; een topsnel- IWÊ M heid van ver P over de 300 ki lometer per uur gaat de nieuwe Gorvette Z06 de wereld verove- zegt General Motors. Is het de gebruikelijke Amerikaanse bluf? Een proefrit met een Vi per, Corvette of GT wijst im- maar al te vaak uit dat Amerikaans concept van «o supersportwagen het rafïi- I nement heeft van een gezond hS formaat sloopkogel. Met enor- ine V8 of V10 motoren in het fóoronder volgen ze de vandik- Maagtmenplanken-aanpak. tot geldt in feite ook voor de iieuwe generatie Corvette C6, «heeft die meer verfijning in luis dan zijn voorgangers. Het esign vertoont onmiskenbaar •accenten, het sterk opge- rdeerde interieur past al stukje beter bij zo'n exoot lallerhande ingrepen aan het onderstel helpen (samen met' een kist vol elektronica) de muscle-car behoorlijk in het ga reel te houden. Toch kijken de rijders van prestigieuze Europe se supersportwagens nog steeds niet bezorgd in hun achteruit kijkspiegel. Emmers Daarom lanceert Corvette nu de superversie Z06 in Europa: De snelste uitvoering aller tij den, letterlijk samen met hun Le Mans racewagen ontwik keld. Uiterlijk vallen vooral de luchthappers en de vier immen se wielen op. Met remschijven die even groot zijn als de com plete wielen onder een gezins auto. Letterlijk. Ook onder de motorkap zijn geen halve maat regelen genomen. Daar brult een achtcilinder V-motor met een inhoud van zeven liter. Dat is bijna een liter per cilinder. Onder het Ferrari-rood gespo ten motordeksel jakkeren em mers van zuigers tot 7.000 keer per minuut op en neer. Het op- KEMNISMAKING getelde resultaat is 512 pk en de trekkracht van een locomo tief. Dat alles wordt in het ga reel gehouden met allerhande racetechniek. Ondanks de enorme motor is de Z06 toch ruim 40 kilo afge slankt. Om dat mogelijk te ma ken, wordt zijn hele dragende constructie net als in de Le Mans racewagen uit aluminium opgetrokken. Bovendien trek ken de Amerikanen een blik vol hightech onderdelen open. Van koolstofvezel wielkasten tot allerhande titanium- en magnesium lekkernijen. Elk voordeel heeft zijn nadeel: als je dat weet, doet het interieur opeens heel gewoontjes aan. Wanneer we uit de parkeergara ge van ons hotel wegrijden, valt alles op zijn plek. De subtiele knik in het wegdek van de afrit moet met aanwijzingen van de parkeerwachter op kruipsnel- heid genomen worden om te voorkomen dat de voorspoiler letterlijk oncler de auto eindigt. Het modale Hollandse woonerf is voor de Z06 clan ook onbe reikbaar - te veel drempels. Johnny Halliday Bij de rit richting snelweg - dwars door de binnenstad van Marseille - blijkt de door de Amerikanen beloofde 'goedmoe digheid' van de Z06 ook nogal optimistisch. Probeer het dub- belgespierde gevaarte maar eens door smalle straatjes in een file tegen een heuvel om hoog te laten kruipen. De zwa re racekoppeling vergt een ge voelige linker voet. En de sym fonie een mechanisch behoor lijk luidruchtige transmissie en de gorgelende en grommende V8 in het vooronder doet om standers omkijken alsof Johnny Halliday onaangekondigd een gratis live concert in de straat geeft. Gelukkig komt het bij het verla ten van de stad opeens goed. Wanneer we met lichte zweet pareltjes op het voorhoofd de slingerende Zuid-Franse binnen wegen op sturen, schudt de Z06 alle schroom van zich af en be gint te leven. Zelfs bij rustig rij den. Koppeling en zesbalc zijn nog steeds niet de meest ge avanceerde die we kunnen be denken, maar op toersnelheid in de zesde versnelling doet de Z06 opeens bijna goedmoedig aan. Lang niet zo hard geveerd als we in eerste instantie dach ten. Een snufje Gran Turismo ka rakter. Beest Schakel een paar trappen te rug, duw het gaspedaal in en het beest in het vooronder wordt wakker. Met enorme stappen buldert de Corvette Z06 van de ene bocht naar de volgende. Power' en snelheid zijn adembenemend. Wanneer we even later ook nog een paar rondjes op het Formule 1 test circuit Paul Ricard rijden, kun nen alle 512 paarden eindelijk in volle galop. In minder dan vier tellen flitst de honderd ki lometer per uur voorbij en in el ke volgende versnelling lijkt hij even hard door te accelereren. Begeleid door een pandemo nium van motor- en transmis siegeluiden. Ook deze Corvette dien je in snel genomen bochten met res pect te behandelen, omdat hij anders met je aan de haal gaat en de achterkant zijn eigen weg zoekt. Maar de Z06 laat zich niet het gaspedaal verras send gemakkelijk beheersen. En gelukkig doen de immense remmen uitstekend werk. Dus toch een directe concur rent voor Porsche, Ferrari, Lam borghini en. Aston Martin? Als het om de prestaties gaat, moe ten die zich inderdaad zorgen maken. Maar of de kopers van dergelijke prestigebolides het daar ook mee eens zijn, moet de toekomst uitwijzen. Met zijn prijskaartje van 115 mille is het in de exotische klas se in elk geval een koopje. 1,3 miljoen Corvettes Corvette is al sinds de introductie in 1953 een icoon van de Amerikaanse sportwagenwereld. Onlangs werd de zesde en ingrijpend nieuwe generatie gelanceerd. Een verrassend gegeven: Nm een halve eeuw zijn er 1,3 miljoen Corvettes tocht. Daar kunnen vooral de Italiaanse merken een puntje aan zuigen. Een Corvette V8 uit 1955 Q) Corvette Z06 2006 Fabrikant: General Motors Motor: 7.0 8-cilinder V-motor 512 pk; koppel 637 Nm/4800 tpm; L x b x h: 4,46 x 1,93 x 1,24 m. Wielmaat: 18 inch voor, 19 inch achter. Carrosserie: kunststof. Chassis: aluminium. Prijs: ca, 115.000 euro. De V8 perst er 512 pk uit. Onder Ferrari-rode kleppendeksels flitsen emmers van zuigers op en neer. Binnen de immense banden vind je geventileerde remschijven zo groot als de wielen van een doorsnee gezinsauto. nAmerika is het de J toom van iedere au- oliefhebber. Maar jer lichten Porsche- jiFerrari-rijders hun jenkbrauwen op en dompelen iets over sportscholen' en paardenstaarten' bij 1 lefwoord Corvette al ken al. De Z06 wacht lus een zware taak. De Corvette Z06 werd samen met de Le Mans racewagen ontwikkeld. De Peilstok £/V Eén op de acht automobilisten ziet zo slecht dat rijden feitelijk onverant woord is, zo ontdekte de universiteit van Antwerpen. Hoe is deze misstand het best aan te pakken? Bij het behalen van het rijbewijs een oogmeting verplichten, meer campagnes, speciale zichtcontroles door de politie? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Drempelwaarde O Vorige week vroegen we hoe u het oversteken bij zebrapaden weer veilig zou maken: Leg het zebrapad aan na een drempel of op een verhoging, vinden de meeste stemmers (22 procent). In het midden van de rijbaan en het zebrapad een rust punt aanleggen, zoals enkele ouderenbon den willen, eindiqde od de laatste plaats. Zebrapad altijd direct na een drempel 22% Een groot blauw zebrabord bij elk zebrapad 18% -3 Hogere boetes op onverantwoord doorrijden 18% $3 Meer oversteekplaatsen met verkeerslichten 15% Beter onderhoud, zoals geregeld verven 14% Q In het midden een rustpunt aanleggen 13% Atze Dijkstra van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV): „Onze voorkeur gaat uit naar het verhogen van het zebrapad. Achter een drempel is een zebrapad niet goed zichtbaar. Ook pleiten wij voor een blauw verkeersbord recht boven elk zebrapad. Dat komt nu niet genoeg voor. Zo'n constructie is ook duur maar waarschuwt de automo bilist wel heel goed. 's Avonds moet het bord verlicht zijn. Uiteindelijk ligt de keuze bij de gemeente, die het veiligheidsprobleem van zebrapaden vaak niet direct ziet." Lichtend voorbeeld Rijschoolhouder Thomas van Os uit Vlijmen fotografeerde bij een zebrapad in Palma de Mallorca dit bord met knipperlichten. Voetgang ers drukten op een knop om de lichten in werking te stellen, zodat autobestuur ders daarop geattendeerd werden. „Dat zou in Nederland toch ook kunnen", meent Van Os. „Je zou die lichten zelfs op zonne-energie kunnen laten werken." Een idee? Tanneer je van een vrij l\J leven houdt, moet je niet te veel op de gro- 'Wolt kijken. En wanneer je *tjes wilt genieten van wat sieren blijkbaar nog niet ont- "^kt hebben, moetje er niet al •wel informatie aan hangen. |it dat betreft is mijn krant nu toe een braaf reiswelcker- geweest. Tot afgelopen zater- t 4 Want wat las ik tot mijn eschrik op pagina 10? NIEU- HffO VEEL TE DUUR. Met als ftop: „Bijna de helft van rij kst volgende keer tweede- Ik lean u verzekéren: Naarop volgende dip was ''diep! Vanaf nu is het dus Maal afgelopen met de - Want natuurlijk heb ik 'die reden nog nooit een 'we auto gekocht. En jaren- 'g gniffelend in mijn dichtge- 'Pen vuistjes geprofiteerd 'aldie onnozelaars die, spe- 1 voor mij, overal de dure gratis en voor niks afreden, idee hoeveel een uiterst w Volvo 480 ooit in de ;oom kostte? Ikke wel. Door Maks Mulder Want onderdeel van de pret qua tweedehands aankoop is al tijd even checken wat de nieuw prijs was. De verzekeringsmaat schappij doet trouwens hetzelf de. Vanwege de op nieuwwaar- de gebaseerde premie. En mag zich dus lachende derde noe men. Omdat ik al jaren in het bezit ben van een midden standsdiploma weet ik precies wat er gaat gebeuren na publi catie van zo'n artikel. Ten eer ste gaan de dealers nóg scherp ere aanbiedingen maken om hun peperdure winkeldochters toch nog hier en daar aan de man te brengen. Maar ten twee de, en dat is véél erger, voorzie ik dat in de toekomst tweede hands automobielen onbetaal baar zullen raken. Want zó werkt de marlet. Alles waar vraag naar is mag wat kosten, alles wat de consument de rug toekeert, wordt in de dump ge gooid. Nu wil het geval dat ik af gelopen week intensief contact gehad heb met een verkoper over de aanschaf van een zo goed als nieuwe tweedehands automobiel met 66.000 kilome ter op de teller, een viertraps automaat en dikke tweed bekle ding. Vraagprijs 1750 euro. Want een Peugeot 305 uit 1986. Tot zaterdag een absolute aan koop. Maar nu denk ik dat ik hem nog even laat sudderen. Wanneer iedereen ineens de tweedehands marlet opzoekt, wordt het voor mij misschien wel tijd om eens bij de dealers langs te gaan. Want voor nóg minder iets nieuws met vier air bags, navigatie, cruise control en abs staat me ook wel aan. Door Rien van der Steen Het thema van de Klassiekersa- lon van Antwerpen dit jaar is het merk Ferrari. Op de 92ste Antwerp Classic Salon staan op vrijdag 3, zaterdag 4 en zondag 5 maart meer dan 450 klassieke auto's en restauratieobjecten. De salon heeft veel werk ge maakt van het Italiaanse sport wagenmerk dat lijkt te bestaan van de race om de plc's en de fraaiste vormgeving. Hal 4 is gereserveerd voor een kleine collectie historische race- wagehs waarmee het merk uit Maranello met succes deelnam aan races als de Targa Florio, Le- Mans, Sebring, Carrera Mexica- na en Buenos Aires. De wagens van het steigerende paardje zijn onbetaalbaar en doorgaans ongenaakbaar, al leun je er in Antwerpen heel dichtbij ko men. 250.000 De vier expohallen herbergen begin maart meer dan 360 expo santen uit veertien landen. Ze brengen klassieke auto's en mo- Van deze Ferrari 250 GTO uit 1962 zijn er maar 39 gemaakt. De GTP won in 1963 de beroemde Targa Florio op Sicilië. Ook de Ferrari 275 P2 uit 1962 met 3.3 liter V12 motor deed een aantal malen mee aan de Targa Florio. Deze Testa Rossa uit 1957 had al wat minder motorvermogen, vanwege een ernstig ongeluk op Le Mans. De 750 Monza won de Carrera Mexicans. toren mee, onderdelen, acces soires, miniaturen, clubinfor matie en meer. De organisatie Verwacht ruim 250.000 bezoe kers. Antwerp Classic Salon, Expo (voor heen Bouwcentrum), Ring Antwerpen afrit 5 Wilrijk-Bouwcentrum. Vrij 12-21 u, za en zo 9-18u. Entree 12 eu-' Warmhoudertje De 'heater-bag'. Niets zo makkelijk als even met de auto wat eten af halen bij de Chinees of snack bar. Maar als je niet om de hoek woont, wil de overheerlij ke patat of bami wel eens koud zijn voordat je de eigen voordeur bereikt. De Britse fir ma Roadpro herkende dat pro bleem en brengt een 'warmhoud-tas' op de markt met een aansluiting voor de sigarettenaansteker. De geïso leerde tas kost 15,50 euro, exclusief verzendkosten. De kokkerellers onder ons zijn bij Roadpro sowieso aan het goede adres. Naast de warmhoud-tas levert het bedrijf ook een-tosti-ijzer, popcornpan en minboven voor in je eigen bak- en braadslee. Info: www.roadpro.co.uk Woestijnbuggy voor de sjeik Vlissingen Tel. (0118) 424000 Temeuzen Tel: (9115) 647333 Nu Olympisch voordeel op de Touran Turijn en de Golf Turijn. U heeft al een complete Touran Turijn vanaf 24.795,- en een complete Golf Turijn v= P) MDT® POPPE www autopoppe.nl Een Unimog ziet er al niet alledaags uit, maar de off-roader die tu ner Brabus van de 4x4 krachtpat ser van Mercedes maakt oogt wel heel bijzonder. Deze U-ldasse 500 Black Edition De Unimog Black Edition is vooral is gepresenteerd voor rijke sjeiks, in Dubai en be doeld voor sjeiks die snel en opvallend door de hoge woestijnduinen willen rijden. De 6.4 liter motor zorgt voor 280 pk en een verschroeiend motorkoppel van 1.100 Nm. De Universal Motor Gerat (Unimog) is volgens Mercedes van alle markten thuis, maar in Nederland nog even niet verkrijgbaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23