:PZC
sloopkogel
CORVETTE Z06
eist ruimte
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Bijdehand
ló werkt de markt
Ferrarifeestje op Antwerp Classic Salon
0113"31568°
Jimv.pzc.nl/autd
Jil: redactie @pzcn I
J V 31,4460 AA Goes
iwentie-exploitatie.
Sen Midden-Zeeland: 0113-315520
- Sl-Vlaanderen: 0114-372770
tonaal- 020-4562500
fjjdag 17 februari 2006
Poor Rob van Ginneken
JL JH et 512 paarden-
JH; krachten en
'ilMfH; een topsnel-
IWÊ M heid van ver
P over de 300 ki
lometer per uur gaat de nieuwe
Gorvette Z06 de wereld verove-
zegt General Motors. Is het
de gebruikelijke Amerikaanse
bluf? Een proefrit met een Vi
per, Corvette of GT wijst im-
maar al te vaak uit dat
Amerikaans concept van
«o supersportwagen het rafïi-
I nement heeft van een gezond
hS formaat sloopkogel. Met enor-
ine V8 of V10 motoren in het
fóoronder volgen ze de vandik-
Maagtmenplanken-aanpak.
tot geldt in feite ook voor de
iieuwe generatie Corvette C6,
«heeft die meer verfijning in
luis dan zijn voorgangers. Het
esign vertoont onmiskenbaar
•accenten, het sterk opge-
rdeerde interieur past al
stukje beter bij zo'n exoot
lallerhande ingrepen aan het
onderstel helpen (samen met'
een kist vol elektronica) de
muscle-car behoorlijk in het ga
reel te houden. Toch kijken de
rijders van prestigieuze Europe
se supersportwagens nog steeds
niet bezorgd in hun achteruit
kijkspiegel.
Emmers
Daarom lanceert Corvette nu
de superversie Z06 in Europa:
De snelste uitvoering aller tij
den, letterlijk samen met hun
Le Mans racewagen ontwik
keld. Uiterlijk vallen vooral de
luchthappers en de vier immen
se wielen op. Met remschijven
die even groot zijn als de com
plete wielen onder een gezins
auto. Letterlijk. Ook onder de
motorkap zijn geen halve maat
regelen genomen. Daar brult
een achtcilinder V-motor met
een inhoud van zeven liter. Dat
is bijna een liter per cilinder.
Onder het Ferrari-rood gespo
ten motordeksel jakkeren em
mers van zuigers tot 7.000 keer
per minuut op en neer. Het op-
KEMNISMAKING
getelde resultaat is 512 pk en
de trekkracht van een locomo
tief. Dat alles wordt in het ga
reel gehouden met allerhande
racetechniek.
Ondanks de enorme motor is
de Z06 toch ruim 40 kilo afge
slankt. Om dat mogelijk te ma
ken, wordt zijn hele dragende
constructie net als in de Le
Mans racewagen uit aluminium
opgetrokken. Bovendien trek
ken de Amerikanen een blik
vol hightech onderdelen open.
Van koolstofvezel wielkasten
tot allerhande titanium- en
magnesium lekkernijen. Elk
voordeel heeft zijn nadeel: als
je dat weet, doet het interieur
opeens heel gewoontjes aan.
Wanneer we uit de parkeergara
ge van ons hotel wegrijden, valt
alles op zijn plek. De subtiele
knik in het wegdek van de afrit
moet met aanwijzingen van de
parkeerwachter op kruipsnel-
heid genomen worden om te
voorkomen dat de voorspoiler
letterlijk oncler de auto eindigt.
Het modale Hollandse woonerf
is voor de Z06 clan ook onbe
reikbaar - te veel drempels.
Johnny Halliday
Bij de rit richting snelweg -
dwars door de binnenstad van
Marseille - blijkt de door de
Amerikanen beloofde 'goedmoe
digheid' van de Z06 ook nogal
optimistisch. Probeer het dub-
belgespierde gevaarte maar
eens door smalle straatjes in
een file tegen een heuvel om
hoog te laten kruipen. De zwa
re racekoppeling vergt een ge
voelige linker voet. En de sym
fonie een mechanisch behoor
lijk luidruchtige transmissie en
de gorgelende en grommende
V8 in het vooronder doet om
standers omkijken alsof Johnny
Halliday onaangekondigd een
gratis live concert in de straat
geeft.
Gelukkig komt het bij het verla
ten van de stad opeens goed.
Wanneer we met lichte zweet
pareltjes op het voorhoofd de
slingerende Zuid-Franse binnen
wegen op sturen, schudt de Z06
alle schroom van zich af en be
gint te leven. Zelfs bij rustig rij
den. Koppeling en zesbalc zijn
nog steeds niet de meest ge
avanceerde die we kunnen be
denken, maar op toersnelheid
in de zesde versnelling doet de
Z06 opeens bijna goedmoedig
aan. Lang niet zo hard geveerd
als we in eerste instantie dach
ten. Een snufje Gran Turismo ka
rakter.
Beest
Schakel een paar trappen te
rug, duw het gaspedaal in en
het beest in het vooronder
wordt wakker. Met enorme
stappen buldert de Corvette
Z06 van de ene bocht naar de
volgende. Power' en snelheid
zijn adembenemend. Wanneer
we even later ook nog een paar
rondjes op het Formule 1 test
circuit Paul Ricard rijden, kun
nen alle 512 paarden eindelijk
in volle galop. In minder dan
vier tellen flitst de honderd ki
lometer per uur voorbij en in el
ke volgende versnelling lijkt hij
even hard door te accelereren.
Begeleid door een pandemo
nium van motor- en transmis
siegeluiden.
Ook deze Corvette dien je in
snel genomen bochten met res
pect te behandelen, omdat hij
anders met je aan de haal gaat
en de achterkant zijn eigen
weg zoekt. Maar de Z06 laat
zich niet het gaspedaal verras
send gemakkelijk beheersen.
En gelukkig doen de immense
remmen uitstekend werk.
Dus toch een directe concur
rent voor Porsche, Ferrari, Lam
borghini en. Aston Martin? Als
het om de prestaties gaat, moe
ten die zich inderdaad zorgen
maken. Maar of de kopers van
dergelijke prestigebolides het
daar ook mee eens zijn, moet
de toekomst uitwijzen.
Met zijn prijskaartje van 115
mille is het in de exotische klas
se in elk geval een koopje.
1,3 miljoen Corvettes
Corvette is al sinds de
introductie in 1953 een icoon
van de Amerikaanse
sportwagenwereld.
Onlangs werd de zesde en
ingrijpend nieuwe generatie
gelanceerd.
Een verrassend gegeven:
Nm een halve eeuw zijn er
1,3 miljoen Corvettes
tocht. Daar kunnen vooral
de Italiaanse merken een
puntje aan zuigen. Een Corvette V8 uit 1955
Q) Corvette Z06 2006
Fabrikant: General Motors
Motor: 7.0 8-cilinder
V-motor 512 pk;
koppel 637 Nm/4800 tpm;
L x b x h: 4,46 x 1,93 x 1,24 m.
Wielmaat: 18 inch voor,
19 inch achter.
Carrosserie: kunststof.
Chassis: aluminium.
Prijs: ca, 115.000 euro.
De V8 perst er 512 pk uit. Onder Ferrari-rode
kleppendeksels flitsen emmers van zuigers op en neer.
Binnen de immense banden vind je geventileerde
remschijven zo groot als de wielen van een
doorsnee gezinsauto.
nAmerika is het de
J toom van iedere au-
oliefhebber. Maar
jer lichten Porsche-
jiFerrari-rijders hun
jenkbrauwen op en
dompelen iets over
sportscholen' en
paardenstaarten' bij
1 lefwoord Corvette al
ken al. De Z06 wacht
lus een zware taak.
De Corvette Z06 werd samen met de Le Mans
racewagen ontwikkeld.
De Peilstok
£/V Eén op de acht automobilisten ziet zo
slecht dat rijden feitelijk onverant
woord is, zo ontdekte de universiteit van
Antwerpen. Hoe is deze misstand het best
aan te pakken? Bij het behalen van het
rijbewijs een oogmeting verplichten, meer
campagnes, speciale zichtcontroles door de
politie?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Drempelwaarde
O Vorige week vroegen we hoe u het
oversteken bij zebrapaden weer veilig
zou maken: Leg het zebrapad aan na een
drempel of op een verhoging, vinden de
meeste stemmers (22 procent). In het midden
van de rijbaan en het zebrapad een rust
punt aanleggen, zoals enkele ouderenbon
den willen, eindiqde od de laatste plaats.
Zebrapad altijd direct na een drempel 22%
Een groot blauw zebrabord bij elk zebrapad 18%
-3 Hogere boetes op onverantwoord doorrijden 18%
$3 Meer oversteekplaatsen met verkeerslichten 15%
Beter onderhoud, zoals geregeld verven 14%
Q In het midden een rustpunt aanleggen 13%
Atze Dijkstra van de Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV):
„Onze voorkeur gaat uit naar het verhogen van het
zebrapad. Achter een drempel is een zebrapad niet goed
zichtbaar. Ook pleiten wij voor een blauw verkeersbord
recht boven elk zebrapad. Dat komt nu niet genoeg voor.
Zo'n constructie is ook duur maar waarschuwt de automo
bilist wel heel goed. 's Avonds moet het bord verlicht zijn.
Uiteindelijk ligt de keuze bij de gemeente, die het
veiligheidsprobleem van zebrapaden vaak niet direct ziet."
Lichtend voorbeeld
Rijschoolhouder Thomas
van Os uit Vlijmen
fotografeerde bij een
zebrapad in Palma de
Mallorca dit bord met
knipperlichten. Voetgang
ers drukten op een knop
om de lichten in werking te
stellen, zodat autobestuur
ders daarop geattendeerd
werden. „Dat zou in
Nederland toch ook
kunnen", meent Van Os.
„Je zou die lichten zelfs op
zonne-energie kunnen
laten werken." Een idee?
Tanneer je van een vrij
l\J leven houdt, moet je
niet te veel op de gro-
'Wolt kijken. En wanneer je
*tjes wilt genieten van wat
sieren blijkbaar nog niet ont-
"^kt hebben, moetje er niet al
•wel informatie aan hangen.
|it dat betreft is mijn krant
nu toe een braaf reiswelcker-
geweest. Tot afgelopen zater-
t 4 Want wat las ik tot mijn
eschrik op pagina 10? NIEU-
HffO VEEL TE DUUR. Met als
ftop: „Bijna de helft van rij
kst volgende keer tweede-
Ik lean u verzekéren:
Naarop volgende dip was
''diep! Vanaf nu is het dus
Maal afgelopen met de
- Want natuurlijk heb ik
'die reden nog nooit een
'we auto gekocht. En jaren-
'g gniffelend in mijn dichtge-
'Pen vuistjes geprofiteerd
'aldie onnozelaars die, spe-
1 voor mij, overal de dure
gratis en voor niks afreden,
idee hoeveel een uiterst
w Volvo 480 ooit in de
;oom kostte? Ikke wel.
Door Maks Mulder
Want onderdeel van de pret
qua tweedehands aankoop is al
tijd even checken wat de nieuw
prijs was. De verzekeringsmaat
schappij doet trouwens hetzelf
de. Vanwege de op nieuwwaar-
de gebaseerde premie. En mag
zich dus lachende derde noe
men. Omdat ik al jaren in het
bezit ben van een midden
standsdiploma weet ik precies
wat er gaat gebeuren na publi
catie van zo'n artikel. Ten eer
ste gaan de dealers nóg scherp
ere aanbiedingen maken om
hun peperdure winkeldochters
toch nog hier en daar aan de
man te brengen. Maar ten twee
de, en dat is véél erger, voorzie
ik dat in de toekomst tweede
hands automobielen onbetaal
baar zullen raken. Want zó
werkt de marlet. Alles waar
vraag naar is mag wat kosten,
alles wat de consument de rug
toekeert, wordt in de dump ge
gooid. Nu wil het geval dat ik af
gelopen week intensief contact
gehad heb met een verkoper
over de aanschaf van een zo
goed als nieuwe tweedehands
automobiel met 66.000 kilome
ter op de teller, een viertraps
automaat en dikke tweed bekle
ding. Vraagprijs 1750 euro.
Want een Peugeot 305 uit 1986.
Tot zaterdag een absolute aan
koop. Maar nu denk ik dat ik
hem nog even laat sudderen.
Wanneer iedereen ineens de
tweedehands marlet opzoekt,
wordt het voor mij misschien
wel tijd om eens bij de dealers
langs te gaan. Want voor nóg
minder iets nieuws met vier air
bags, navigatie, cruise control
en abs staat me ook wel aan.
Door Rien van der Steen
Het thema van de Klassiekersa-
lon van Antwerpen dit jaar is
het merk Ferrari. Op de 92ste
Antwerp Classic Salon staan op
vrijdag 3, zaterdag 4 en zondag
5 maart meer dan 450 klassieke
auto's en restauratieobjecten.
De salon heeft veel werk ge
maakt van het Italiaanse sport
wagenmerk dat lijkt te bestaan
van de race om de plc's en de
fraaiste vormgeving.
Hal 4 is gereserveerd voor een
kleine collectie historische race-
wagehs waarmee het merk uit
Maranello met succes deelnam
aan races als de Targa Florio, Le-
Mans, Sebring, Carrera Mexica-
na en Buenos Aires. De wagens
van het steigerende paardje
zijn onbetaalbaar en doorgaans
ongenaakbaar, al leun je er in
Antwerpen heel dichtbij ko
men.
250.000
De vier expohallen herbergen
begin maart meer dan 360 expo
santen uit veertien landen. Ze
brengen klassieke auto's en mo-
Van deze Ferrari 250 GTO uit 1962 zijn er maar 39 gemaakt. De
GTP won in 1963 de beroemde Targa Florio op Sicilië.
Ook de Ferrari 275 P2 uit 1962 met 3.3 liter V12 motor deed een
aantal malen mee aan de Targa Florio.
Deze Testa Rossa uit 1957 had al wat minder motorvermogen,
vanwege een ernstig ongeluk op Le Mans.
De 750 Monza won de Carrera Mexicans.
toren mee, onderdelen, acces
soires, miniaturen, clubinfor
matie en meer. De organisatie
Verwacht ruim 250.000 bezoe
kers.
Antwerp Classic Salon, Expo (voor
heen Bouwcentrum), Ring Antwerpen
afrit 5 Wilrijk-Bouwcentrum. Vrij
12-21 u, za en zo 9-18u. Entree 12 eu-'
Warmhoudertje
De 'heater-bag'.
Niets zo makkelijk als even
met de auto wat eten af
halen bij de Chinees of snack
bar. Maar als je niet om de
hoek woont, wil de overheerlij
ke patat of bami wel eens
koud zijn voordat je de eigen
voordeur bereikt. De Britse fir
ma Roadpro herkende dat pro
bleem en brengt een 'warmhoud-tas' op de markt met
een aansluiting voor de sigarettenaansteker. De geïso
leerde tas kost 15,50 euro, exclusief verzendkosten. De
kokkerellers onder ons zijn bij Roadpro sowieso aan het
goede adres. Naast de warmhoud-tas levert het bedrijf
ook een-tosti-ijzer, popcornpan en minboven voor in je
eigen bak- en braadslee.
Info: www.roadpro.co.uk
Woestijnbuggy voor de sjeik
Vlissingen
Tel. (0118) 424000
Temeuzen
Tel: (9115) 647333
Nu Olympisch voordeel op de
Touran Turijn en de Golf Turijn.
U heeft al een complete Touran Turijn vanaf 24.795,-
en een complete Golf Turijn v=
P) MDT® POPPE
www autopoppe.nl
Een Unimog
ziet er al niet
alledaags uit,
maar de
off-roader die tu
ner Brabus van
de 4x4 krachtpat
ser van Mercedes
maakt oogt wel
heel bijzonder.
Deze U-ldasse
500 Black Edition De Unimog Black Edition is vooral
is gepresenteerd voor rijke sjeiks,
in Dubai en be
doeld voor sjeiks die snel en opvallend door de hoge
woestijnduinen willen rijden. De 6.4 liter motor zorgt
voor 280 pk en een verschroeiend motorkoppel van
1.100 Nm. De Universal Motor Gerat (Unimog) is volgens
Mercedes van alle markten thuis, maar in Nederland
nog even niet verkrijgbaar.