Help mijn puber op het internet
let Zwanenmeer theatraal vertaald
Album
Racoon
platina
Repetitie is belangrijker dan
uitvoering bij Scratch Messiah
17
Tunnelbuis even dicht
Rijkswaterstaat meet stroming
Natuurbeweging over toekomst
Kamerlid bezoekt scholenstichting
FGELICHT
vrijdag 17 februari 2006
GOES - Het succesverhaal van
de Zeeuwse band Racoon lijkt
geen einde te kennen. Het al
bum Another Day passeerde
gisteren de grens van 80.000
verkochte exemplaren en be
reikte daarmee de status van
platina.
Het album, dat vorig jaar april
verscheen, werd in september
al goud (40.000 exemplaren).
Mede door de recente optre
dens bij de Vrienden van Am-
stel Live staat de plaat weer in
de top van de albumlijsten, de
ze week op nummer drie.
Afgelopen weekeinde nog won
Another Day een NightLi-
veXS Award en is favoriet
voor de Edison Music Award
voor het beste album natio
naal. Gisteren werd tevens be
kend dat de hitsingle Love
You More is genomineerd voor
de Edison-publieksprijs. Stem
men kan tot 5 maart op
www.edisonaward.nl/Pop.
Another Day werd twee we
ken geleden ook in België uit
gebracht. Love You More is
sinds een week bovendien in
Duitsland verkrijgbaar en
wordt daar regelmatig op de
radio gedraaid. Het album ver
schijnt daar op 24 maart. Vol
gende maand vertrekt Racoon
naar Amerika, voor deelname
aan de internationale muziek-
conventie SXSW (South by
Southwest) in Austin, Texas.
TERNEUZEN De Westerscheldetunnel in de richting
Temeuzen was gistermorgen rond half tien korte tijd afge
sloten. Dit vanwege de vrees dat een vrachtwagen te hoog
beladen was. Het ging om een vrachtwagen met een open
container, waar snoei hout bovenuit stak. De tunnelwacht
was bang dat het uitstekende hout de tunnelwanden zou
raken en hield de'vrachtwagen daarom tegen, nog" voor de
ze de tunnelbuis had bereikt. De afsluiting duurde maar
enkele minuten. Daarna kon het verkeer doorrijden.
PERKPOLDER - Rijkswaterstaat gaat metingen uitvoe
ren op de Westerschelde, ter hoogte van de voormalige
veerhaven van Perkpolder. Op die manier woi'dt gepoogd
meer inzicht te krijgen in de stroming in het Zuidergat
tussen de Platen van Ossenisse en de Plaat van Walsoor-
den. Directe aanleiding tot het onderzoek vormt de stran-
ding van het containerschip Fowairet in september vorig
jaar. In scheepvaartkringen bestaat het vermoeden dat
het schip door de sterke stroming uit koers is geraakt en
dat pogingen tot correctie niets uithaalden. De Fowairet
sti-andde bij zogenoemd superspringtij. Dat verschijnsel
doet zich tweemaal per jaar voor, in maart en in septem
ber. Om de situatie van september vorig jaar zo dicht mo
gelijk te benaderen, wordt een nieuw springtij afgewacht
voor stroommetingen. Dat gebeurt op donderdag 2 maait.
Daarnaast wordt ook een permanente stromingsmeter ge
plaatst in het Zuidergat.
MIDDELBURG - Sporen naar de toekomst is het thema
van de jaarlijkse Zeeuwse natuurbeschermingsavond. Die
vindt plaats op 22 maart, in de Zeeuwse bibliotheek te
Middelburg, vanaf 20.00 uur. De organisatie is in handen
van Staatsbosbeheer. De provincie is bezig met het eerste
Omgevingsplan. Dat geeft aan hoe de komende tijd de
ruimte in Zeeland ingevuld wordt, welk milieubeleid aan
de orde is en hoe wordt omgegaan met het water. Tijdens
de thema-avond wordt de zienswijze van de Zeeuwse Mi
lieu Federatie, Vereniging Natuunnonumenten, Het
Zeeuwse Landschap en Staatsbosbeheer toegelicht. Histo
ricus A. de Klerk van de Stichting Cultureel Erfgoed Zee
land gaat in op het Zeeuwse landschap als cultureel erf
goed. Hoogleraar H. Pleij heeft zijn inleiding de titel 'Hou
vast aan Neeltje Jans' gegeven. Landschapsarchitect P.
Schengenga spreekt over de cultuurhistorie als inspiratie
bron bij de ontwikkeling van het Zeeuwse landschap.
HULST - Tweede Kamerlid E. Balemans (onderwijs,
WD) en Zeeuws gedeputeerde G. van Heukelom brengen
20 maart een werkbezoek aan onderwijsstichting De Li
nie in Hulst. Ze komen zich op de ho,ogte stellen van de
wijze waarop De Linie nu al gestalte geeft aan nieuwe re-
gelgeving op het gebied van naschoolse opvang. De Twee
de Kamer nam eind vorig jaar een motie van de WD en
de PvdA aan, die scholen verplicht per 1 januari 2007
voor- en naschoolse opvang aan kinderen te bieden. „Bij
stichting De Linie en stichting Pardoes zijn wij hier al zes
jaar mee bezig", licht D. van Damme van De Linie toe.
„De invoering van de verplichting kan ons niet snel ge
noeg gaan, want er zal geld beschikbaar moeten komen.
luk van Zeeuwse choreograaf Adriaan Luteijn in De Mythe
ÜlRolf Bosboom
®S - Zijn choreografie Geen Zwanen
;r- die morgenavond wordt uitge-
«d in De Mythe in Goes, heeft
Man Luteijn voorbereid in Zeeland,
'tab een tijdje in een hotel in Dom-
e ^gezeten, even back to basics. Helaas
n 'ik daar geen zwaan gezien, wel veel
I ^"en. Voor mij is zo'n verblijf een
manier om even tot rust te komen
'r Aspiratie op te doen."
a
d «daan Luteijn (1964) is geboren in
L ,eer Arendskerke en opgegroeid in
-<md. Na zijn dansopleiding in Tilburg
e hij in 1989 in dienst bij Introdans,
^hij uitgroeide tot een beeldbepalen-
3nser. In 1998 beëindigde hij zijn ac-
carrière. Nu is hij werkzaam als
e ^graaf en als artistiek manager van
'r iro^ns Educatie. Hij woont in Arn-
e a de plaats waar het gezelschap ook
gevestigd.
'®jn heeft al een groot aantal choreo-
Jp°P zi-in naam staan-In 2003 ont"
mj de Aanmoedigingsprijs van het
Visfonds '79. Toch is zijn werk nog
nauwelijks in Zeeland te zien geweest.
„Wel heb ik in 2001 in Middelburg Het
Zeeuws Meisje gedaan, gebaseerd op een
bestaand ballet. Dat was in het kader
van het project Dozijn Dansen tijdens
het Zeeuws Dansfestival."
Introdans brengt morgen in Goes het win-
terprogramma White Dreams, dat drie
stukken telt: de klassieker White
Streams (1986) van Ed Wubbe op muziek
van Arvo Part, White van Lin Hwai-min
en, als nieuw stuk, Geen Zwanen Meer
van Luteijn. Een mooi programma, vindt
de choreograaf. „Het begint vrij abstract
met Whitedan een lyrisch stuk en ten
slotte mijn bijdrage, die vooral theatraal
is."
Luteijn staat bekend om zijn theatrale
manier van werken. „Het is mijn handels
merk geworden. Ik ga vaak uit van ballet
ten uit de Romantiek. Daar haal ik mijn
ideeën uit, die ik weer omzet in andere
ideeën."
Verhaspeld
Geen Zwanen Meer had, uiteraard, Het
Zwanenmeer als uitgangspunt. De af
stand met het origineel is echter groot; er
komt zelfs geen zwaan meer in voor. „Ik
speel wel met de centrale thema's van
Het Zwanenmeer. zwart en wit, goed en
kwaad en de liefde die alles overwint.
Tot nu toe hebben niet veel mensen ge
zien dat ik ook de indeling in vier aktes
heb bewaard. Voor de muziek, een com
positie van Theo Sieben, zijn wel delen
van Tsjaikovski gebruikt, maar dan zo
verhaspeld dat je ze nauwelijks nog her
kent."
Toch zijn er ook overeenkomsten met de
balletklassieker, aldus Luteijn. „De veel
heid aan theatrale impulsen, de drama
tiek, de grote groep dansers (het hele en
semble doet mee), mensen die steeds in
en uit het licht komen, maar vooral de ro
mantiek, de aantrekkingskracht tussen
twee mensen. In dit geval ben ik wel ver
der dan ooit in abstracties gestapt."
Hij blijft voortdurend kritisch op zijn ei
gen werk. „Zodra ik de première heb ge
had, zijn er altijd wel dingen waarvan ik
denk: dat moet anders. Daarom zou ik
ooit nog wel eens een keer een Zwanen
meer willen doen. Aanvankelijk had ik
het idee om te beginnen met een vi
deo-opname van een Zeeuwse dijk, waar
twee mensen aanspoelen. Vandaaruit wil
de ik het verhaal laten beginnen. Dat
idee van de dijk ligt er nog steeds. Het is
een heel mooi theatraal element. Mis
schien kan ik er ooit in Zeeland op loca
tie iets mee doen."
Luteijn beleeft een drukke periode. „Ik
ben net klaar in Venlo, waar ik een Asse
poester heb afgeleverd. Nu ga ik twee ab
stracte stukken maken, in Rotterdam en
Arnhem. Daarna wil ik wat tijd nemen
voor bezinning, om mezelf te dwingen
ook wat verder te kijken. Misschien kan
ik die theatrale zeggingskracht ook op
een andei"e manier bereiken. Ik weet dat
ik de relaties tussen mensen goed kan
neerzetten. Dat hoef ik wellicht niet al
tijd aan een bestaand verhaal op te han
gen. Ik vind dat je jezelf voortdurend
moet aanspreken op de manier waarop je
bezig bent, om misschien uiteindelijk
toch weer uit te komen bij wat je voor-
heen deed."
Voorstelling: 'White Dreams', door Intro
dans, morgenavond in De Mythe, Goes. Aan
vang: 20.00 uur.
Licht
ftjnrRené Schrier
iwee van de drie kinderen die pro
blemen hebben met internet en
jlSN-contacten (en dan gaat het niet
U technische problemen) gaan daar
mee niet naar hun ouders, maar bij
voorbeeld naar een leraar of iemand
anders die ze vertrouwen. De ouders
ielf krijgen via de media de indruk
Jat ze tekortschieten omdat ze de in-
temet-, surf- en chattaal van hun kin
ken niet begrijpen en niet weten
naar hun kroost in de digitale wereld
mee bezig is.
I-mailen, communiceren via internet
schatten - en dan vooi'al via het Mi-
erósoft Netwerk (MSN) - kan tot grote
problemen leiden. Leerlingen van het
(kiese Buys Ballot College vochten via
jlSNeen ruzie uit die zijn weerslag
aadin de klaslokalen. Sommige
ouders waren er van A tot Z van op de
ooogte en kaartten de kwestie aan bij
deschoolleiding. Andere ouders we
ren tot op de dag van vandaag niet
Chatten
vrat zich heeft afgespeeld. Het inci
dent was voor de schoolleiding aanlei
ding afgelopen woensdag een ouder
avond over digitale pesterijen en onge
wenst computergebruik te organise
ren. De school nodigde Justine Par
doen en Remco Pijpers uit om de ruim
honderd belangstellende ouders de
weg te wijzen in deze aspecten van het
wereldwijde web.
Pardoen (ouders online) en Pijpers
(Planet Internet) hebben samen de
wMemijnkindonline.nl opgezet en
weten alles van de lusten en vooral de
lasten van pubei'S op het internet.
Uithun woorden wordt duidelijk dat
jongeren in hun communicatie via bij
voorbeeld MSN zich in feite niet an
ders gedragen dan ze deden voor het
digitale tijdperk. Pubers willen aan-
ze vissen naar complimentjes
en vinden het leuk als iemand belang-'
ïg voor hen heeft. En als ze dan
Me uit Geen Zivanen Meer door Introdans. Het ballet is morgen te zien in De Mythe.
Choreograaf Adriaan Luteijn
door Rolf Bosboom
VLISSÏNGEN - Het zijn de jaar
lijkse Scratch-dagen voor diri
gent Jules van Hessen. Gisteren
studeerde hij in één dag met een
kleine duizend mensen The Mes
siah in Leiden in, 's avonds ge
volgd door een uitvoering. Mor
gen doet hij hetzelfde, voor de
zevende keer, in de Sint Ja-
cobskerk in Vlissingen.
Toch zijn er verschillen tussen
beide dagen. „In Leiden doen
we de Mozart-versie, omdat er
ruimte is voor een groter orkest.
Door de grootschaligheid is het
daar ook meer een evenement,
terwijl het in Zeeland echt om
een muzikale gebeurtenis gaat,
met een bepaalde intimiteit."
De naam Scratch verwijst naar
de Engelse uitdrukking starting
from scratch: vanuit het niets be
ginnen. Zangei"s, zangeressen en
musici komen bijeen, studeren
in één dag de Messiah van
Handel in, waarna 's avonds di-
rect de uitvoering is. In Leiden
is het uitgegroeid tot een vier
daagse gebeurtenis, waarbij ook
andere werken worden uitge
voerd.
Van Hessen is in Leiden vorig
jaar 'schoorvoetend' teruggeko
men nadat hij ermee was ge
stopt. „Ik had het toen zo'n tien
keer gedaan en kende het kunst
je wel zo'n beetje. Het percenta
ge mensen dat het stuk goed
kent, wordt elk jaar groter, De
basiskwaliteit wordt dus steeds
beter, zodat je je meer op muzi
kale details gaat focussen. Het
gevaar is dat je daardoor als diri
gent te veel wil en dat het
Scratch-idee verloren gaat. Dat
De poppetjes van het chatprogramma van MSN kunnen een vriend voorstellen, maar ze kunnen je ook in contact brengen
met mensen die je een hoop narigheid bezorgen.
meer belangstelling krijgen van een
wildvi-eemde op het internet dan van
hun oudei's die steeds maar zeggen dat
het internet niet aan hen besteed is,
kan dat heel vervelende consequenties
hebben.
Om dat te voorkomen is het wijs dat
kindei'en niet zomaar aan iedereen
hun e-mailadres verstrekken, laat
staan andere persoonlijke informatie.
Ze doen dat echter - vaak onbewust -
toch. Daar spelen bijvooi"beeld de zo
genoemde profielsites een grote rol in.
Op zo'n profielsite kunnen jongeren
allerlei informatie over zichzelf kwijt.
Ze maken daar een profiel van zich
zelf, soms inclusief foto's en andere za
ken die je eigenlijk beter niet aan
vreemden kunt vei'tellen en laten zién.
Ze doen dat heel onbewust. Soms kun
nen ze een aai'digheidje, een cadeautje
krijgen voor hun ouders als ze bepaal
de informatie prijsgeven.
Pardoen en Pijpers: „Als een 13-jai"ig
meisje een complimentje krijgt over
de foto die ze op haar profielsite heeft
geplaatst is ze daar vaak ei"g gelukkig
mee. Ze vissen naar complimentjes en
zijn zeker in het begin helemaal niet
erotisch bezig. Daar komt bij dat ze
zich in hun slaapkamer, waar de com
puter staat, vaak heel erg veilig voe
len. Ze experimenteren, daar zijn het
pubei's voor. Dat kan al op 11-jarige
leeftijd beginnen. Ze kunnen zo maar
straalverliefd worden op iemand die
ze aardig vinden en hem dingen vei'tel
len, waar ze later spijt van krijgen. Ze
chatten vaak niet eens met pedofielen,
maar jongemannen-die kicken op de
macht die-ze over een meisje hebben.
Als ze bijvoorbeeld een islamitisch
meisje voor de webcam over kunnen
halen haar hoofddoekje af te doen, is
dat meisje tegenover haar ouders al
chantabel. Jagers zijn het, vaak zo on
gelooflijk slim. Die kunnen van alles
bij je lospraten. Dat kan al beginnen
met een eerste contact op een forum
waar ze over voetbal praten. En als je
twee weken gezellig met iemand praat
die je niet kent, dan is het geen vreem
de meer."
Digitaal pesten is een ander probleem
dat zich bijvoorbeeld via MSN mani
festeert. Maar ook het stelen van
eikaars e-mailadressen en het verstu
ren van anonieme dreigmailtjes doen
zich maar al te vaak voor. Allemaal za
ken, vertelt Pardoen, waar mensen
mee naar de politie kunnen gaan.
Want die kan pas in actie komen als er
aangifte wordt gedaan.
Het probleem is dat onderzoek heeft
uitgewezen dat het gebruik van e-mail
of MSN ontremt. Mensen (ook volwas
senen) schrijven gemakkelijk iets op
in een mail of in een chatbox en zelfs
in een brief, dan dat ze dat in iemands
gezicht zegggn.
Op de bijeenkomst in het Buys Ballot
College kwam ook aan de orde wat
ouders eraan zouden kunnen doen.
Niet iedereen hoeft meteen de harde
schijf- van zoon of dochter te formatte
ren, zo werd schertsend opgemerkt.
Maar er zijn ouders die niet weten dat
je de zogenoemde chatgeschiedenis
van een computer op kimt roepen.
Dan kun je dus exact zien in wat voor
discussies op MSN je kind zich heeft
gemengd. Hetzelfde kan met de surfge-
schiedenis van de internetbrowser. Je
kunt zien welke sites je kind heeft be
zocht. Ook de lijst met MSN- of
e-mailcontacten kunnen ouders bekij
ken, zonder dat ze zichzelf meteen om
moeten toveren tot internetgoeroes.
En dan ligt het aan de manier waarop
je je kind op wilt voeden, hoe je die
lijsten wilt bekijken. Dat kun je stie
kem doen maar dan moet je wel het
wachtwoord van de kinderen hebben,
dus zo stiekem is dat niet. Je kunt er
ook afspraken met je kinderen over
maken, gaf een van de ouders aan.
Een van de aanwezigen vertelde dat
thuis regelmatig die lijsten met de kin
deren worden doorgenomen. Indien er
wat gewist is, is dat een teken voor de
ouders dat er kennelijk iets te verber
gen valt. Dan moet daar over gepraat
worden. Een ander kwam met de op
lossing om de computer met de inter
netaansluiting beneden te zetten en de
huiswerkcomputer zonder aanslui
ting, op de slaapkamer van zoon of
dochter.
Van Pardoen en Pijpers kwam de sug
gestie, die ook door scholen te gebrui
ken is, om vuistregels of een gedrags
code voor het gebruik van internet op
te stellen. Daarin kan bijvoorbeeld
staan dat kinderen voor contacten met
vreemden - als dat al zonodig moet -
geen e-mailadres met hun eigen naam
gebruiken. Dat ze zogenoemde nickna
mes gebruiken als ze chatten. Dat ze
geen afspraken maken met mensen
met wie ze chatten. Er kunnen ook af
spraken gemaakt worden over de
maximale tijd die iemand achter het
beeldscherm doorbrengt.
Enkele sites waarop aan deze proble
matiek aandacht wordt besteed zijn:
www.mijnkindonline.nl
www.oudersonline.nl
Een weblog van Pijpers en Pardoen is
te vinden op:
mijnkindonline.web-log
Enkele voorbeelden van profielsites:
sugababes.nl, seeu2.nl en
superdudes.nl
moment is in Zeeland in elk ge
val nog niet aangebroken."
De Scratch Messiah in Vlissin
gen telt morgen zo'n 300 deelne
mers: ongeveer 250 amateurzan
gers en vijftig instrumentalis
ten. De koorzangers krijgen bij
stand van eenaantal solisten,
onder wie Lonne van Lie-
re-Smit uit Middelburg, Nel van
den Broeke-Lensen uit Seroos-
kerke (W) en Peter Wondergem
uit Oostkapelle.
Het leiden van de repetitie is vol
gens Van Hessen 'een heel com
plex proces'. „De kunst is er een
mooie mix van te maken tussen
een leuke dag en het neerzetten
van een spannend stuk, waarbij
het aan het eind van de dag be
ter gaat dan 's morgens. Ik pro
beer de mensen aan het begin
een paar principes bij te bren
gen die ze de hele dag kunnen
benutten. Als dirigent moet je
ook goed voeling houden met
hoe de mensen het ervaren."
Het resultaat 's .avonds kan
sterk variëren. „De repetities
overdag zijn altijd geweldig,
maar de uitvoering valt wel
eens tegen. Soms willen mensen
het te goed doen. Als het over
dag lekker gaat, krijgen sommi
gen wat meer pretenties en daar
om ook de zenuwen. Juist daar
door kunnen dingen misgaan. Ik
concentreer me meer op de dag
dan op de avond. Alles wat dan
lukt, is meegenomen."
Van Hessen, de vaste dirigent
van het Philips Symfonieorkest
en het Nederlands Theateror
kest, komt eind juni opnieuw
naar Zeeland. Dan staat hij drie
maal voor Het Zeeuws Orkest,
dat hij in een grijs verleden ook
eens heeft gedirigeerd. Op het
programma van de concerten in
Brouwershaven, Veere en Aar
denburg staat, onder meer, de
Vijfde Symfonie van Sjostako-
vitsj.
Concert: 'Messiah from Scratch',
morgenavond in de St. Jacobskerk
in Vlissingen. Aanvang: 19.30 uur.
Repetitie voor de Scratch Messiah in de Vlissingse Sint Jacobskerk,
in 2002. foto Ruben Oreel