Help mijn puber op het internet let Zwanenmeer theatraal vertaald Album Racoon platina Repetitie is belangrijker dan uitvoering bij Scratch Messiah 17 Tunnelbuis even dicht Rijkswaterstaat meet stroming Natuurbeweging over toekomst Kamerlid bezoekt scholenstichting FGELICHT vrijdag 17 februari 2006 GOES - Het succesverhaal van de Zeeuwse band Racoon lijkt geen einde te kennen. Het al bum Another Day passeerde gisteren de grens van 80.000 verkochte exemplaren en be reikte daarmee de status van platina. Het album, dat vorig jaar april verscheen, werd in september al goud (40.000 exemplaren). Mede door de recente optre dens bij de Vrienden van Am- stel Live staat de plaat weer in de top van de albumlijsten, de ze week op nummer drie. Afgelopen weekeinde nog won Another Day een NightLi- veXS Award en is favoriet voor de Edison Music Award voor het beste album natio naal. Gisteren werd tevens be kend dat de hitsingle Love You More is genomineerd voor de Edison-publieksprijs. Stem men kan tot 5 maart op www.edisonaward.nl/Pop. Another Day werd twee we ken geleden ook in België uit gebracht. Love You More is sinds een week bovendien in Duitsland verkrijgbaar en wordt daar regelmatig op de radio gedraaid. Het album ver schijnt daar op 24 maart. Vol gende maand vertrekt Racoon naar Amerika, voor deelname aan de internationale muziek- conventie SXSW (South by Southwest) in Austin, Texas. TERNEUZEN De Westerscheldetunnel in de richting Temeuzen was gistermorgen rond half tien korte tijd afge sloten. Dit vanwege de vrees dat een vrachtwagen te hoog beladen was. Het ging om een vrachtwagen met een open container, waar snoei hout bovenuit stak. De tunnelwacht was bang dat het uitstekende hout de tunnelwanden zou raken en hield de'vrachtwagen daarom tegen, nog" voor de ze de tunnelbuis had bereikt. De afsluiting duurde maar enkele minuten. Daarna kon het verkeer doorrijden. PERKPOLDER - Rijkswaterstaat gaat metingen uitvoe ren op de Westerschelde, ter hoogte van de voormalige veerhaven van Perkpolder. Op die manier woi'dt gepoogd meer inzicht te krijgen in de stroming in het Zuidergat tussen de Platen van Ossenisse en de Plaat van Walsoor- den. Directe aanleiding tot het onderzoek vormt de stran- ding van het containerschip Fowairet in september vorig jaar. In scheepvaartkringen bestaat het vermoeden dat het schip door de sterke stroming uit koers is geraakt en dat pogingen tot correctie niets uithaalden. De Fowairet sti-andde bij zogenoemd superspringtij. Dat verschijnsel doet zich tweemaal per jaar voor, in maart en in septem ber. Om de situatie van september vorig jaar zo dicht mo gelijk te benaderen, wordt een nieuw springtij afgewacht voor stroommetingen. Dat gebeurt op donderdag 2 maait. Daarnaast wordt ook een permanente stromingsmeter ge plaatst in het Zuidergat. MIDDELBURG - Sporen naar de toekomst is het thema van de jaarlijkse Zeeuwse natuurbeschermingsavond. Die vindt plaats op 22 maart, in de Zeeuwse bibliotheek te Middelburg, vanaf 20.00 uur. De organisatie is in handen van Staatsbosbeheer. De provincie is bezig met het eerste Omgevingsplan. Dat geeft aan hoe de komende tijd de ruimte in Zeeland ingevuld wordt, welk milieubeleid aan de orde is en hoe wordt omgegaan met het water. Tijdens de thema-avond wordt de zienswijze van de Zeeuwse Mi lieu Federatie, Vereniging Natuunnonumenten, Het Zeeuwse Landschap en Staatsbosbeheer toegelicht. Histo ricus A. de Klerk van de Stichting Cultureel Erfgoed Zee land gaat in op het Zeeuwse landschap als cultureel erf goed. Hoogleraar H. Pleij heeft zijn inleiding de titel 'Hou vast aan Neeltje Jans' gegeven. Landschapsarchitect P. Schengenga spreekt over de cultuurhistorie als inspiratie bron bij de ontwikkeling van het Zeeuwse landschap. HULST - Tweede Kamerlid E. Balemans (onderwijs, WD) en Zeeuws gedeputeerde G. van Heukelom brengen 20 maart een werkbezoek aan onderwijsstichting De Li nie in Hulst. Ze komen zich op de ho,ogte stellen van de wijze waarop De Linie nu al gestalte geeft aan nieuwe re- gelgeving op het gebied van naschoolse opvang. De Twee de Kamer nam eind vorig jaar een motie van de WD en de PvdA aan, die scholen verplicht per 1 januari 2007 voor- en naschoolse opvang aan kinderen te bieden. „Bij stichting De Linie en stichting Pardoes zijn wij hier al zes jaar mee bezig", licht D. van Damme van De Linie toe. „De invoering van de verplichting kan ons niet snel ge noeg gaan, want er zal geld beschikbaar moeten komen. luk van Zeeuwse choreograaf Adriaan Luteijn in De Mythe ÜlRolf Bosboom ®S - Zijn choreografie Geen Zwanen ;r- die morgenavond wordt uitge- «d in De Mythe in Goes, heeft Man Luteijn voorbereid in Zeeland, 'tab een tijdje in een hotel in Dom- e ^gezeten, even back to basics. Helaas n 'ik daar geen zwaan gezien, wel veel I ^"en. Voor mij is zo'n verblijf een manier om even tot rust te komen 'r Aspiratie op te doen." a d «daan Luteijn (1964) is geboren in L ,eer Arendskerke en opgegroeid in -<md. Na zijn dansopleiding in Tilburg e hij in 1989 in dienst bij Introdans, ^hij uitgroeide tot een beeldbepalen- 3nser. In 1998 beëindigde hij zijn ac- carrière. Nu is hij werkzaam als e ^graaf en als artistiek manager van 'r iro^ns Educatie. Hij woont in Arn- e a de plaats waar het gezelschap ook gevestigd. '®jn heeft al een groot aantal choreo- Jp°P zi-in naam staan-In 2003 ont" mj de Aanmoedigingsprijs van het Visfonds '79. Toch is zijn werk nog nauwelijks in Zeeland te zien geweest. „Wel heb ik in 2001 in Middelburg Het Zeeuws Meisje gedaan, gebaseerd op een bestaand ballet. Dat was in het kader van het project Dozijn Dansen tijdens het Zeeuws Dansfestival." Introdans brengt morgen in Goes het win- terprogramma White Dreams, dat drie stukken telt: de klassieker White Streams (1986) van Ed Wubbe op muziek van Arvo Part, White van Lin Hwai-min en, als nieuw stuk, Geen Zwanen Meer van Luteijn. Een mooi programma, vindt de choreograaf. „Het begint vrij abstract met Whitedan een lyrisch stuk en ten slotte mijn bijdrage, die vooral theatraal is." Luteijn staat bekend om zijn theatrale manier van werken. „Het is mijn handels merk geworden. Ik ga vaak uit van ballet ten uit de Romantiek. Daar haal ik mijn ideeën uit, die ik weer omzet in andere ideeën." Verhaspeld Geen Zwanen Meer had, uiteraard, Het Zwanenmeer als uitgangspunt. De af stand met het origineel is echter groot; er komt zelfs geen zwaan meer in voor. „Ik speel wel met de centrale thema's van Het Zwanenmeer. zwart en wit, goed en kwaad en de liefde die alles overwint. Tot nu toe hebben niet veel mensen ge zien dat ik ook de indeling in vier aktes heb bewaard. Voor de muziek, een com positie van Theo Sieben, zijn wel delen van Tsjaikovski gebruikt, maar dan zo verhaspeld dat je ze nauwelijks nog her kent." Toch zijn er ook overeenkomsten met de balletklassieker, aldus Luteijn. „De veel heid aan theatrale impulsen, de drama tiek, de grote groep dansers (het hele en semble doet mee), mensen die steeds in en uit het licht komen, maar vooral de ro mantiek, de aantrekkingskracht tussen twee mensen. In dit geval ben ik wel ver der dan ooit in abstracties gestapt." Hij blijft voortdurend kritisch op zijn ei gen werk. „Zodra ik de première heb ge had, zijn er altijd wel dingen waarvan ik denk: dat moet anders. Daarom zou ik ooit nog wel eens een keer een Zwanen meer willen doen. Aanvankelijk had ik het idee om te beginnen met een vi deo-opname van een Zeeuwse dijk, waar twee mensen aanspoelen. Vandaaruit wil de ik het verhaal laten beginnen. Dat idee van de dijk ligt er nog steeds. Het is een heel mooi theatraal element. Mis schien kan ik er ooit in Zeeland op loca tie iets mee doen." Luteijn beleeft een drukke periode. „Ik ben net klaar in Venlo, waar ik een Asse poester heb afgeleverd. Nu ga ik twee ab stracte stukken maken, in Rotterdam en Arnhem. Daarna wil ik wat tijd nemen voor bezinning, om mezelf te dwingen ook wat verder te kijken. Misschien kan ik die theatrale zeggingskracht ook op een andei"e manier bereiken. Ik weet dat ik de relaties tussen mensen goed kan neerzetten. Dat hoef ik wellicht niet al tijd aan een bestaand verhaal op te han gen. Ik vind dat je jezelf voortdurend moet aanspreken op de manier waarop je bezig bent, om misschien uiteindelijk toch weer uit te komen bij wat je voor- heen deed." Voorstelling: 'White Dreams', door Intro dans, morgenavond in De Mythe, Goes. Aan vang: 20.00 uur. Licht ftjnrRené Schrier iwee van de drie kinderen die pro blemen hebben met internet en jlSN-contacten (en dan gaat het niet U technische problemen) gaan daar mee niet naar hun ouders, maar bij voorbeeld naar een leraar of iemand anders die ze vertrouwen. De ouders ielf krijgen via de media de indruk Jat ze tekortschieten omdat ze de in- temet-, surf- en chattaal van hun kin ken niet begrijpen en niet weten naar hun kroost in de digitale wereld mee bezig is. I-mailen, communiceren via internet schatten - en dan vooi'al via het Mi- erósoft Netwerk (MSN) - kan tot grote problemen leiden. Leerlingen van het (kiese Buys Ballot College vochten via jlSNeen ruzie uit die zijn weerslag aadin de klaslokalen. Sommige ouders waren er van A tot Z van op de ooogte en kaartten de kwestie aan bij deschoolleiding. Andere ouders we ren tot op de dag van vandaag niet Chatten vrat zich heeft afgespeeld. Het inci dent was voor de schoolleiding aanlei ding afgelopen woensdag een ouder avond over digitale pesterijen en onge wenst computergebruik te organise ren. De school nodigde Justine Par doen en Remco Pijpers uit om de ruim honderd belangstellende ouders de weg te wijzen in deze aspecten van het wereldwijde web. Pardoen (ouders online) en Pijpers (Planet Internet) hebben samen de wMemijnkindonline.nl opgezet en weten alles van de lusten en vooral de lasten van pubei'S op het internet. Uithun woorden wordt duidelijk dat jongeren in hun communicatie via bij voorbeeld MSN zich in feite niet an ders gedragen dan ze deden voor het digitale tijdperk. Pubers willen aan- ze vissen naar complimentjes en vinden het leuk als iemand belang-' ïg voor hen heeft. En als ze dan Me uit Geen Zivanen Meer door Introdans. Het ballet is morgen te zien in De Mythe. Choreograaf Adriaan Luteijn door Rolf Bosboom VLISSÏNGEN - Het zijn de jaar lijkse Scratch-dagen voor diri gent Jules van Hessen. Gisteren studeerde hij in één dag met een kleine duizend mensen The Mes siah in Leiden in, 's avonds ge volgd door een uitvoering. Mor gen doet hij hetzelfde, voor de zevende keer, in de Sint Ja- cobskerk in Vlissingen. Toch zijn er verschillen tussen beide dagen. „In Leiden doen we de Mozart-versie, omdat er ruimte is voor een groter orkest. Door de grootschaligheid is het daar ook meer een evenement, terwijl het in Zeeland echt om een muzikale gebeurtenis gaat, met een bepaalde intimiteit." De naam Scratch verwijst naar de Engelse uitdrukking starting from scratch: vanuit het niets be ginnen. Zangei"s, zangeressen en musici komen bijeen, studeren in één dag de Messiah van Handel in, waarna 's avonds di- rect de uitvoering is. In Leiden is het uitgegroeid tot een vier daagse gebeurtenis, waarbij ook andere werken worden uitge voerd. Van Hessen is in Leiden vorig jaar 'schoorvoetend' teruggeko men nadat hij ermee was ge stopt. „Ik had het toen zo'n tien keer gedaan en kende het kunst je wel zo'n beetje. Het percenta ge mensen dat het stuk goed kent, wordt elk jaar groter, De basiskwaliteit wordt dus steeds beter, zodat je je meer op muzi kale details gaat focussen. Het gevaar is dat je daardoor als diri gent te veel wil en dat het Scratch-idee verloren gaat. Dat De poppetjes van het chatprogramma van MSN kunnen een vriend voorstellen, maar ze kunnen je ook in contact brengen met mensen die je een hoop narigheid bezorgen. meer belangstelling krijgen van een wildvi-eemde op het internet dan van hun oudei's die steeds maar zeggen dat het internet niet aan hen besteed is, kan dat heel vervelende consequenties hebben. Om dat te voorkomen is het wijs dat kindei'en niet zomaar aan iedereen hun e-mailadres verstrekken, laat staan andere persoonlijke informatie. Ze doen dat echter - vaak onbewust - toch. Daar spelen bijvooi"beeld de zo genoemde profielsites een grote rol in. Op zo'n profielsite kunnen jongeren allerlei informatie over zichzelf kwijt. Ze maken daar een profiel van zich zelf, soms inclusief foto's en andere za ken die je eigenlijk beter niet aan vreemden kunt vei'tellen en laten zién. Ze doen dat heel onbewust. Soms kun nen ze een aai'digheidje, een cadeautje krijgen voor hun ouders als ze bepaal de informatie prijsgeven. Pardoen en Pijpers: „Als een 13-jai"ig meisje een complimentje krijgt over de foto die ze op haar profielsite heeft geplaatst is ze daar vaak ei"g gelukkig mee. Ze vissen naar complimentjes en zijn zeker in het begin helemaal niet erotisch bezig. Daar komt bij dat ze zich in hun slaapkamer, waar de com puter staat, vaak heel erg veilig voe len. Ze experimenteren, daar zijn het pubei's voor. Dat kan al op 11-jarige leeftijd beginnen. Ze kunnen zo maar straalverliefd worden op iemand die ze aardig vinden en hem dingen vei'tel len, waar ze later spijt van krijgen. Ze chatten vaak niet eens met pedofielen, maar jongemannen-die kicken op de macht die-ze over een meisje hebben. Als ze bijvoorbeeld een islamitisch meisje voor de webcam over kunnen halen haar hoofddoekje af te doen, is dat meisje tegenover haar ouders al chantabel. Jagers zijn het, vaak zo on gelooflijk slim. Die kunnen van alles bij je lospraten. Dat kan al beginnen met een eerste contact op een forum waar ze over voetbal praten. En als je twee weken gezellig met iemand praat die je niet kent, dan is het geen vreem de meer." Digitaal pesten is een ander probleem dat zich bijvoorbeeld via MSN mani festeert. Maar ook het stelen van eikaars e-mailadressen en het verstu ren van anonieme dreigmailtjes doen zich maar al te vaak voor. Allemaal za ken, vertelt Pardoen, waar mensen mee naar de politie kunnen gaan. Want die kan pas in actie komen als er aangifte wordt gedaan. Het probleem is dat onderzoek heeft uitgewezen dat het gebruik van e-mail of MSN ontremt. Mensen (ook volwas senen) schrijven gemakkelijk iets op in een mail of in een chatbox en zelfs in een brief, dan dat ze dat in iemands gezicht zegggn. Op de bijeenkomst in het Buys Ballot College kwam ook aan de orde wat ouders eraan zouden kunnen doen. Niet iedereen hoeft meteen de harde schijf- van zoon of dochter te formatte ren, zo werd schertsend opgemerkt. Maar er zijn ouders die niet weten dat je de zogenoemde chatgeschiedenis van een computer op kimt roepen. Dan kun je dus exact zien in wat voor discussies op MSN je kind zich heeft gemengd. Hetzelfde kan met de surfge- schiedenis van de internetbrowser. Je kunt zien welke sites je kind heeft be zocht. Ook de lijst met MSN- of e-mailcontacten kunnen ouders bekij ken, zonder dat ze zichzelf meteen om moeten toveren tot internetgoeroes. En dan ligt het aan de manier waarop je je kind op wilt voeden, hoe je die lijsten wilt bekijken. Dat kun je stie kem doen maar dan moet je wel het wachtwoord van de kinderen hebben, dus zo stiekem is dat niet. Je kunt er ook afspraken met je kinderen over maken, gaf een van de ouders aan. Een van de aanwezigen vertelde dat thuis regelmatig die lijsten met de kin deren worden doorgenomen. Indien er wat gewist is, is dat een teken voor de ouders dat er kennelijk iets te verber gen valt. Dan moet daar over gepraat worden. Een ander kwam met de op lossing om de computer met de inter netaansluiting beneden te zetten en de huiswerkcomputer zonder aanslui ting, op de slaapkamer van zoon of dochter. Van Pardoen en Pijpers kwam de sug gestie, die ook door scholen te gebrui ken is, om vuistregels of een gedrags code voor het gebruik van internet op te stellen. Daarin kan bijvoorbeeld staan dat kinderen voor contacten met vreemden - als dat al zonodig moet - geen e-mailadres met hun eigen naam gebruiken. Dat ze zogenoemde nickna mes gebruiken als ze chatten. Dat ze geen afspraken maken met mensen met wie ze chatten. Er kunnen ook af spraken gemaakt worden over de maximale tijd die iemand achter het beeldscherm doorbrengt. Enkele sites waarop aan deze proble matiek aandacht wordt besteed zijn: www.mijnkindonline.nl www.oudersonline.nl Een weblog van Pijpers en Pardoen is te vinden op: mijnkindonline.web-log Enkele voorbeelden van profielsites: sugababes.nl, seeu2.nl en superdudes.nl moment is in Zeeland in elk ge val nog niet aangebroken." De Scratch Messiah in Vlissin gen telt morgen zo'n 300 deelne mers: ongeveer 250 amateurzan gers en vijftig instrumentalis ten. De koorzangers krijgen bij stand van eenaantal solisten, onder wie Lonne van Lie- re-Smit uit Middelburg, Nel van den Broeke-Lensen uit Seroos- kerke (W) en Peter Wondergem uit Oostkapelle. Het leiden van de repetitie is vol gens Van Hessen 'een heel com plex proces'. „De kunst is er een mooie mix van te maken tussen een leuke dag en het neerzetten van een spannend stuk, waarbij het aan het eind van de dag be ter gaat dan 's morgens. Ik pro beer de mensen aan het begin een paar principes bij te bren gen die ze de hele dag kunnen benutten. Als dirigent moet je ook goed voeling houden met hoe de mensen het ervaren." Het resultaat 's .avonds kan sterk variëren. „De repetities overdag zijn altijd geweldig, maar de uitvoering valt wel eens tegen. Soms willen mensen het te goed doen. Als het over dag lekker gaat, krijgen sommi gen wat meer pretenties en daar om ook de zenuwen. Juist daar door kunnen dingen misgaan. Ik concentreer me meer op de dag dan op de avond. Alles wat dan lukt, is meegenomen." Van Hessen, de vaste dirigent van het Philips Symfonieorkest en het Nederlands Theateror kest, komt eind juni opnieuw naar Zeeland. Dan staat hij drie maal voor Het Zeeuws Orkest, dat hij in een grijs verleden ook eens heeft gedirigeerd. Op het programma van de concerten in Brouwershaven, Veere en Aar denburg staat, onder meer, de Vijfde Symfonie van Sjostako- vitsj. Concert: 'Messiah from Scratch', morgenavond in de St. Jacobskerk in Vlissingen. Aanvang: 19.30 uur. Repetitie voor de Scratch Messiah in de Vlissingse Sint Jacobskerk, in 2002. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 17