PZC PZC Meer aandacht voor jong kind Waar beschermd door dijk en duin Goes stelt proef met gratis bus uit Zeeuwen denken mee over alternatief voor NS-plan ,13 Auto's in de sloot Onderzoek gevolgen suikerbesluit Oude veeneik naar 's Landshuis Hardrijders op de foto Kinderdisco agenda feuterspeelzalen en consultatiebureaus Veere werken intensiever samen Kindercarnaval vrijdag 17 februari 2006 Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag ge durende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur REDACTIE WALCHEREN Buitenruststraat 18 Postbus 8070 4330 EB middelburg Tel: 0118-493000 Fax:0118-493009 I-mail: redwalch@pzc.nl Maurits Sep (chef) Nadia Berkelder Bdith Ramakers Miriam van den Broek Selma Osman Wendy van den Hurk Koen de Vries (sport) centrale redactie Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA goes Tel: (0113)315500 pax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl internet www.pzc.nl E-mail:web@pzc.nl ARNEMUIDEN - Op de A58 zijn gisterochtend twee au to's van de weg geraakt en in de sloot beland. Even na half zeven 's ochtends raakte een 32-jarige man uit Steen bergen ter hoogte van Amemuiden met zijn wagen in de berm en verloor de macht over het stuur. Hij sloeg enkele keren over de kop en belandde uiteindelijk in de sloot. De auto werd totaal vernield, maar de man bleef zelf onge deerd. Ook bij Goes verloor een automobilist, een 21-jari- ge Vlissinger, de controle over zijn auto. Dat gebeurde toen een andere auto inhaalde. Hij bleef ongedeerd. Na dat de auto uit de sloot was gehaald, kon hij weer verder rijden. DEN HAAG - Minister Veerman laat het Landbouw Eco nomisch Instituut (LEI) onderzoeken wat in Nederland de gevolgen zullen zijn van de hervorming van de Europe se suikermarkt. Voor de zomer stuurt hij de resultaten naar de Tweede Kamer. Volgens Veerman mag daaraan niet de conclusie worden verbonden dat hij bereid is tot 'flankerend beleid' om die gevolgen te verzachten. „Ik wil geen verwachtingen wekken." CU-Kamerlid Slob heeft al in december om het onderzoek gevraagd. Eerder wees een studie van de suikersector uit dat de verlaging van de sui- kerbietenprijs die de Europese Commissie de komende vier jaar doorvoert in Zeeland 2500 banen zou kunnen kosten. HULST - De oeroude veeneik die vorig jaar door natuur kenner Richard Bleijenberg is gevonden in het Verdron ken Land van Saeftinge, krijgt in de loop van dit jaar een plaats in de tuin van het 's Landshuis in Hulst. Volgens de gemeente is er genoeg bewijs verzameld voor de stel ling dat er achtduizend jaar geleden mensen leefden in het gebied dat nu het Verdronken Land van Saeftinge wordt genoemd. Daar stond toen ook een bos. „Daarvan getuigt niet alleen het dikke veenpakket dat nog steeds op het zand ligt", zegt voorlichter M. van Bunder van de gemeente. „Ook de overblijfselen van bomen die nu in het zand worden aangetroffen, vormen daarvoor het bewijs." De restanten zijn de afgelopen jaren verzameld door Bleijenberg. Vanuit de Westerschelde bij Saeftinge zijn ondertussen enkele van die overblijfselen geborgen. Blei jenberg haalde met medewerking van Rijkswaterstaat een jaar geleden twee boomstammen uit het zand van de Westerschelde. Het grootste en meest complete deel is on geveer vier meter lang en ligt nu opgeslagen op het ter rein van de gemeentewerkplaats aan de Absdaalseweg. MIDDELBURG - De politie heeft gisteren op verschillen de locaties op Walcheren gecontroleerd op snelheid. Daar bij werden in totaal 215 automobilisten bekeurd. Op de Nieuwe Vlissingseweg te Middelburg werd vandaag ge controleerd tussen negen en elf uur 's ochtends. Hier pas seerden 470 voertuigen de radar, waarvan 21 harder re den dan de toegestane 80 kilometer per uur. Op de Schroe- weg in Middelburg werd 's middags gecontroleerd. Van de 659 gecontroleerde voertuigen reden 78 te hard. Op de A58 ter hoogte van Nieuw- en Sint Joosland passeerden 1759 voertuigen, 116 reden er te hard. door Frank Balkenende GOES - Een proef met gratis openbaar vervoer in Goes wordt op de lange baan geschoven. Het college van burgemeester en wethouders vindt de investering nu te groot. Zo'n experiment kost jaarlijks 8,5 ton, waarbij de gemeentelij ke bijdrage is begroot op 2,5 ton. Het college vindt dat be drag te gortig en wil bovendien vlak voor de verkiezingen niet over grotere, structurele uitga ven beslissen. Wethouder M. 't Hart (PvdA, verkeer en vervoer) onder streept dat het rapport, dat sa men met vervoersbedrijf Con- nexxion is gemaakt, niet meer dan een verkenning is. „Er zijn mogelijkheden op een rijtje ge zet en daarvan is een globale kostenraming gemaakt. Het col lege wil zich daar nu op geen en kele manier aan binden. Het rap port is niet meer dan het begin van een gedachtenvorming." 't Hart schrijft de proef met al dan niet voor reizigers gratis stadsvervoer nog niet af. Hij wil het idee met de partners - Con- nexxion, provincie en andere, nog te betrekken partijen zoals werkgevers en middenstand - verder doorspreken. Niet in de laatste plaats omdat in het ver kennende rapport alleen de kos ten zijn opgenomen. De bespa ringen zijn niet onderzocht, ter wijl pendelbussen in het stads hart op de lange termijn waar schijnlijk ook financiële voorde len kunnen opleveren. Als er veelvuldig gebruik wordt gemaakt van een (gratis ring- dienst) kan dat ten eerste de luchtkwaliteit verbeteren. Nu al loopt de gemeente in sommige straten (bijvoorbeeld Albert Joachimikade en Buijs Ballot straat) tegen milieugrenzen aan: het gehalte fijn stof in de lucht is er (te) hoog, wat een drempel kan opwerpen voor nieuwe bouwprojecten. Daarnaast kan de uitstoot van uitlaatgassen worden teruggedrongen. Ten derde hoeft Goes na de aanleg van transferia aan de invalswe gen in combinatie met een snel le binnenstadsdienst, misschien geen nieuwe parkeergarages te bouwen en minder te investeren in het wegennet. „Juist dat zijn redenen om alle mogelijkheden verder te onder zoeken en door te rekenen", zegt 't Hart. Het duurste en effectiefste mo del (8,5 ton jaarlijks, vier ton eenmalig) in het verkennende onderzoek bestaat uit drie lij nen en vier transferia. Naast het bestaande transferium bij de Zeelandhallen, vanwaar op dins dag en zaterdag een gratis bus naar de binnenstad rijdt, wordt gedacht aan parkeer- en opstap plaatsen bij het Oosterschelde- ziekenhuis, de rotonde Tienden plein en de brandweerkazerne aan de Oranjeweg. Shuttlebusjes rijden drie keer per uur, waarbij de buslijnen van Connexxion en de transfe- riumdienst in elkaar worden ge schoven. Lijn 34 Zuid voert van af het ziekenhuis, via de halte stadskantoor naar de Singel straat in het centrum. Lijn 35 West doet hetzelfde vanaf de Zeelandhallen. Lijn 36 Noord- Oost rijdt vanaf de bi'andweer- kazerne, via haltes in de Louise de Colignylaan, Oostsingel, Goe- se Polder, naar de Singelstraat. Geschat wordt dat er jaarlijks 231.000 mensen gebruik van ma ken, zolang het vervoer gratis wordt aangeboden. Bij tarieven van vijftig eurocent tot één euro daalt het reizigersaantal met twintig tot dertig procent. De 8,5 ton wordt in het rapport verdeeld over provincie (2,4), ge meente (2,4 en bijdragen van derden en subsidies. VLISSINGEN - In Jongerencen trum De Paraplu is vrijdag avond 24 februari een disco voor kinderen van 8 tot 12 jaar. De disco is van 19.30 tot 22.30 uur en kost 75 eurocent entree. STREEKACTIVITEITEN GRIJPSKERKE - Opstandingskerk: 19.00-20.30 uur: Kinderkledingbeurs; MELISKERKE - Dorpshuis Ons Huis, 19.30 uur: Jaarvergadering Oranjevere niging en toneelvoorstelling 'Een bim- bam met veel rimram' door toneelver- ening Serooskerke; VLISSINGEN - Coosje Buskenstraat/ Scheldeplein, 8.00 - 16.00 'uur: Week markt; Open Hof, 9.00 uur: Hatha yoga en om 10.35 uur Power yoga; Oranjemolen, 13.00 - 16.00 uur: Open stelling gerestaureerde bunker. daele, 20.00 uur: Bezoek GroenLinks; ftArfifilma Osman I OOMBURG - Consultatiebu reaus en peuterspeelzalen in de i-meente Veere werken voor in intensiever samen. Giste ren werd op het gemeentehuis ig Domburg een overeenkomst «elekend tussen Zorgstroom en 'je Stichting Peuterspeelzalen Veere. Die moet er voor zorgen jat peuters met problemen snel ler gezien worden op een consul- laliebureau of eerder naar een peuterspeelzaal mogen. geide organisaties vinden het be langrijk om problemen bij kinde- i renzo vroeg mogelijk aan te pak- iren. Diana van Belzen van de Stichting Peuterspeelzaal Veere iSPV) schat dat jaarlijks zo'n der tot zes peuters baat zullen - Raad Vlissingen vergadert vroeg VLISSINGEN- De Vlissingse ge meenteraadsvergadering begint donderdag 23 februari al om li,00 uur, tweeënhalf uur vroe- «er dan normaal. Heden voor het vroege aanvangs- ajdstip is de volle agenda. Bo vendien is het de laatste verga- denng voor de gemeenteraads verkiezingen van 7 maart. De ge meenteraad streeft ernaar om rond 23.30 uur alle agendapun- rente hebben afgewerkt. VLISSINGEN - De Stichting Palladium organiseert op woens dagmiddag 22 februari een car navalsfeest voor kinderen in Vlissingen en Oost-Souburg. In Vlissingen wordt het feest voorkinderen van 5 tot 10 jaar gehouden in wijkcentrum Het Palet aan de Willem Roelofs- zlaan. In wijkcentrum De Regen boog wordt de Souburgse jeugd verwacht. Het feest duurt van half twee tot half vier. Er zijn prijsjes voor de leukst verklede - kinderen. hebben bij de nieuwe afspraken. Soms moeten kinderen bijvoor beeld een half jaar wachten voordat er plaats is bij de peuter speelzaal. „Als de thuissituatie van een kind een beetje heftig is, kan daar in bemiddeld wor den en schuift zo'n kind naar bo ven op de wachtlijst. Van Bel zen ziet meer voordelen. Zo kun nen artsen van consultatiebu reaus en peuterleidsters overleg gen over kinderen met een moge lijke ontwikkelingsachterstand. „Op medisch advies kan een peu ter in plaats van twee ochten den of middagen, bijvoorbeeld drie dagdelen komen", geeft zij aan. De SPV heeft elf peuterspeelza len waar rond de driehonderd kinderen komen. Incidenteel hadden wijkverpleegkundigen en leidsters van de peuterspeel zaal wel eens contact over een kind. „Maar dat was vaak heel plaatselijk, bijvoorbeeld als ze elkaar kenden. En we moesten daar voorzichtig mee omsprin gen", zegt Van Belzen. SPV en Zorgstroom doen niets zonder toestemming van de ouders. Die moeten een verkla ring tekenen dat zij akkoord gaan met de uitwisseling van in formatie over hun kind. Een extra paar ogen is handig, vindt Jacoline de Visser van Zorg stroom. Het consultatiebureau ziet peuters niet meer zo vaak op controle als baby's. „We gaan op huisbezoek als ze ander half zijn en ze komen een keer langs als ze twee en drie jaar zijn. Een peuterspeelzaal ziet kinderen op een ongedwongen manier, als ze aan het spelen zijn of in contact met andere kin deren." De gemeente Veere loopt voorop met de afspraken tussen consul tatiebureaus en peuterspeelza len. Zorgstroom hoopt binnen kort ook in andere Zeeuwse ge meenten samen te gaan werken. maandag 20 februari KOUDEKERKE - Immanuëlkerk, 15.30 ilur: Themamiddag over de toekomst van het onderwijs op het platteland van Walcheren. Debat met CDA-wethouder W van Tatenhove," een CDA-kamerlid ai kandidaat-raadsleden; MIDDELBURG - Abdij, 13.00 uur: Voor ronde lagerhuisdebat; dinsdag 21 februari DOMBURG - Café Tramzicht, 20.00 uur- Politiek café over Veerse economie ret lijsttrekkers en ondernemers. Spre- brs:W. van Tatenhove (CDA), J. Bostel- ar IPvdA/GroenLinks), P. Overmeen iWDI, L. de Visser (SGP/CU) en L. Ha relink-Menig (DTV); MIDDELBURG - Kantoor Waterschap, >1.30uur; Uitzending NOS-actueel; Wé Brooklyn, 20.30 uur: Politiek café Roosevelt Academy; tenderdag 23 februari MIDDELBURG - Kerkcentrum de Mor- jonster, 20.00 uur: Debat Stromenwijk IZand, door Maurits Sep ZOUTELANDE - Dat de zee een gevaar kan zijn, weet de mens al eeuwen. Daarom heeft hij zich omringd met dijken en duinen. Maar dat de versterking van die waterkeringen nu even zeer als een bedreiging over komt, daar hadden ze op Wal cheren niet op gerekend. De duinen bij Zoutelande zijn één van de zogenoemde zwakke schakels in de Walcherse kust verdediging. Ze zijn op de lange termijn niet meer bestand tegen de golven, die door de zeespie gelstijging en de klimaatveran- dering hoger en harder op de kust zullen beuken. Andere zwakke plekken zijn de duinen tussen Westkapelle en Domburg, tussen Westkapelle en Zoutelande, tussen Westduin en Vlissingen en de boulevard van Vlissingen. Alleen de dui nen tussen Zoutelande en Dis hoek zijn hoog en breed genoeg om tot in lengte der eeuwen de zwaarste stormen te trotseren en de mensen erachter te be schermen tegen de zee. Een projectbureau bedenkt nu in overleg met overheden en be langengroeperingen zoals dorps raden, natuurorganisaties en re creatie-ondernemers hoe de zwakke schakels kunnen wor den verstevigd. In de loop van dit jaar wordt gekozen uit drie varianten: een minimale in greep door de waterkering aan de binnenkant (landzijde) enke le tientallen meters te verbre den; de huidige dijken en dui nen onaangetast laten maar de vaargeul verder van de kust 'af duwen'; de kustzone ontwikke len door de waterkering enkele honderden meters landinwaarts te versterken en tegelijkertijd nieuwe plannen te bedenken voor bijvoorbeeld wonen en re creëren in dat gebied. Welke variant op welke plek wordt gekozen, moet nog blij ken. Zeker is wel dat aan elke oplossing nadelen kleven. Soms zijn dat de kosten, soms de na tuurwaarden en soms zullen mensen moeten wijken voor hun eigen veiligheid. Vooral in Zoutelande is de afge lopen maanden onrust ont staan. Want wat als de vaargeul voor de kust niet verlegd kan worden? Het dorp ligt zo dicht achter de duinen, dat maatrege len aan de landzijde onherroepe lijk gevolgen hebben voor de in woners. Moeten hun huizen wor- door Mieke van der Jaqt De waterkering bij Zoutelande zijn één van de zogenoemde zwakke schakels in de Walcherse kustverdediging. foto Lex de Meester KAPELLE - Burgers zijn wel de gelijk betrokken bij de politiek. De Kapelse wethouder J. Hcrsel- man heeft de bewijzen op zijn harde schijf opgeslagen. Een op roep voor suggesties om het sta tion in Kapelle open te houden, leverde tal van reacties op. Ruim zeventig mensen hebben zitten peinzen en kwamen met uitgewerkte plannen om het spoor toegankelijk te houden voor plattelanders. „Het aantal reacties via de mail bewijst toch wel dat mensen de spoorverbinding erg belangrijk vinden en dat de plannen van de NS om stations te sluiten, enorm ingrijpen in het leven van de Zeeuwen. Als er een handtekeningenactie wordt ge houden, kun je nog zeggen: da's makkelijk, een krabbeltje zet ten. De NS nemen een petitie ook met zulke gedachten in ont vangst. Maar hiervoor zijn Zuid-Bevelanders en Walchena- ren echt gaan zitten. Met een re kenmachientje, tijdtabellen en de belangen van medeburgers in gedachten." De reacties kunnen in drie cate gorieën worden ingedeeld. „De meeste mensen zeggen: verdeel de stops over de bestaande sta tions. In plaats van Kapelle, Krabbendijke en Arnemuiden te sluiten, zou je om het uur een stop kunnen schrappen in Ril land, Kruiningen-Yerseke en in Oost-Souburg. Dan maken de treinen evenveel stops als in de 'Kapelle' is één van d® drie Zeeuwse stations die met opheffing worden bedreigd. foto Willem Mieras voorgenomen dienstregeling maar toch stopt er ieder uur een trein op zo'n station." Hersel- man zelf voelt veel voor deze op lossing omdat hij denkt dat die voor de NS ook wel acceptabel moet zijn. Een andere veelgehoorde sugges tie is een complete Zeeuwse lijn die tot Roosendaal alle stations bedient. Herselman acht die op tie niet erg realistisch, omdat er een hoop geld van de provincie en de gemeenten bij zou moeten. De suggestie om de bedreigde stations uitsluitend op spitsuren te bedienen heeft de minste aan hangers, maar leeft toch bij het publiek. Herselman heeft niet alleen reac ties per mail gekregen. „Ik ben ook door mensen gebeld. Tij dens die telefoongesprekken bleek me hoe emotioneel die plannenmakerij van de spoorwe gen ligt. Er zijn mensen die al ja ren in midden-Brabant werken en die in Kapelle konden wonen vanwege de spoorverbinding. Die zien nu, een paar jaar voor hun pensioen, hun toekomst plannen ernstig bedreigd." den afgebroken? Moeten hotels en campings verhuizen? De gemeenteraad van Veere heeft zich die ongerustheid aan getrokken. Het projectbureau Zwakke Schakels biedt veel mo gelijkheden tot inspraak - van gemeenten, van dorpsraden, van belangengroeperingen. Toch besloot de raad op aan dringen van het CDA een extra 'denktank' te formeren, waar voor burgers zijn uitgenodigd. Bovendien heeft de raad onom wonden en in meerderheid la ten weten dat de maatregelen tegen superstormen niet ten kos te mogen gaan van bedrijven en inwoners. Met andere woorden: dijken en duinen moeten aan de zeezijde worden versterkt, niet aan de landzijde. A. Sannen van het projectbu reau Zwakke Schakels heeft op diverse momenten laten blijken dat draagvlak onder de bevol king zwaai' zal wegen bij de keu- sen wel de enigen langs de Wal cherse kust dat zich ronduit en openlijk zorgen maken over Zwakke Schakels. Terwijl ook Domburg (moet de golfbaan worden verplaatst?), Westkapel le (wat gebeurt er met de Zee dijk?) en Vlissingen (wat staat de Nolle en de boulevard te wachten?) ermee te maken krij gen. De noordelijke Zeedijk in Westkapelle, Zoutelande en de Nolle in Vlissingen al op korte termijn (tussen 2006 en 2020), de boulevard van Vlissingen en het gebied tussen Westkapelle en Zoutelande na 2020. De gemeentebesturen van Veere en Vlissingen nemen niet de be slissing over de kustverster- king. Ze hebben wel invloed, omdat hun stem zwaar zal we gen bij de keuze voor welke maatregel op welke plek wordt genomen. En zij kunnen bepa len of ze de kansen grijpen die zich zullen voordoen. grote voordelen kunnen heb ben. Deze 'ontwikkelingsva riant' wordt door het projectbu reau gepresenteerd als een uit stekende gelegenheid om be staande problemen op te lossen en nieuwe kansen te scheppen. Zowel voor bewoners als voor ondernemers. Campings en hotels die willen uitbreiden om hun gasten meer kwaliteit te kunnen bieden; we gen die heringericht moeten worden; natuur die meer ruimte kan krijgen; delen van dorpen die aan een opknapbeurt toe zijn - allemaal projecten die niet hoeven te lijden onder de kustversterking, maar er juist van kunnen profiteren. En tot duidelijk is hoe de boulevard en de duinen bij Zoutelande wor den verstevigd, blijft er ook nog veel mogelijk, stelde Sannen op een informatiebijeenkomst. „Zoutelande gaat niet op slot." De Zoutelandenaren zijn intus- ze voor één van de varianten. Net zo zwaar als pakweg geld en natuur. Misschien wel zwaar der. Misschien wordt aan som mige overwegingen wel meer waarde gehecht dan aan ande re, verklaarde hij deze week te genover het bestuur van Water schap ZeeuwSe Eilanden. Dat neemt niet weg dat ook in grijpende maatregelen aan de landzijde behalve nadelen ook

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 13