PZC
PZC
Meer aandacht voor jong kind
Waar beschermd door dijk en duin
Goes stelt proef
met gratis bus uit
Zeeuwen denken mee over alternatief voor NS-plan
,13
Auto's in de sloot
Onderzoek gevolgen suikerbesluit
Oude veeneik naar 's Landshuis
Hardrijders op de foto
Kinderdisco
agenda
feuterspeelzalen en consultatiebureaus Veere werken intensiever samen
Kindercarnaval
vrijdag 17 februari 2006
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag ge
durende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur
REDACTIE
WALCHEREN
Buitenruststraat 18
Postbus 8070
4330 EB middelburg
Tel: 0118-493000
Fax:0118-493009
I-mail: redwalch@pzc.nl
Maurits Sep (chef)
Nadia Berkelder
Bdith Ramakers
Miriam van den Broek
Selma Osman
Wendy van den Hurk
Koen de Vries (sport)
centrale redactie
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA goes
Tel: (0113)315500
pax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
internet
www.pzc.nl
E-mail:web@pzc.nl
ARNEMUIDEN - Op de A58 zijn gisterochtend twee au
to's van de weg geraakt en in de sloot beland. Even na
half zeven 's ochtends raakte een 32-jarige man uit Steen
bergen ter hoogte van Amemuiden met zijn wagen in de
berm en verloor de macht over het stuur. Hij sloeg enkele
keren over de kop en belandde uiteindelijk in de sloot. De
auto werd totaal vernield, maar de man bleef zelf onge
deerd. Ook bij Goes verloor een automobilist, een 21-jari-
ge Vlissinger, de controle over zijn auto. Dat gebeurde
toen een andere auto inhaalde. Hij bleef ongedeerd. Na
dat de auto uit de sloot was gehaald, kon hij weer verder
rijden.
DEN HAAG - Minister Veerman laat het Landbouw Eco
nomisch Instituut (LEI) onderzoeken wat in Nederland
de gevolgen zullen zijn van de hervorming van de Europe
se suikermarkt. Voor de zomer stuurt hij de resultaten
naar de Tweede Kamer. Volgens Veerman mag daaraan
niet de conclusie worden verbonden dat hij bereid is tot
'flankerend beleid' om die gevolgen te verzachten. „Ik wil
geen verwachtingen wekken." CU-Kamerlid Slob heeft al
in december om het onderzoek gevraagd. Eerder wees een
studie van de suikersector uit dat de verlaging van de sui-
kerbietenprijs die de Europese Commissie de komende
vier jaar doorvoert in Zeeland 2500 banen zou kunnen
kosten.
HULST - De oeroude veeneik die vorig jaar door natuur
kenner Richard Bleijenberg is gevonden in het Verdron
ken Land van Saeftinge, krijgt in de loop van dit jaar een
plaats in de tuin van het 's Landshuis in Hulst. Volgens
de gemeente is er genoeg bewijs verzameld voor de stel
ling dat er achtduizend jaar geleden mensen leefden in
het gebied dat nu het Verdronken Land van Saeftinge
wordt genoemd. Daar stond toen ook een bos. „Daarvan
getuigt niet alleen het dikke veenpakket dat nog steeds
op het zand ligt", zegt voorlichter M. van Bunder van de
gemeente. „Ook de overblijfselen van bomen die nu in het
zand worden aangetroffen, vormen daarvoor het bewijs."
De restanten zijn de afgelopen jaren verzameld door
Bleijenberg. Vanuit de Westerschelde bij Saeftinge zijn
ondertussen enkele van die overblijfselen geborgen. Blei
jenberg haalde met medewerking van Rijkswaterstaat
een jaar geleden twee boomstammen uit het zand van de
Westerschelde. Het grootste en meest complete deel is on
geveer vier meter lang en ligt nu opgeslagen op het ter
rein van de gemeentewerkplaats aan de Absdaalseweg.
MIDDELBURG - De politie heeft gisteren op verschillen
de locaties op Walcheren gecontroleerd op snelheid. Daar
bij werden in totaal 215 automobilisten bekeurd. Op de
Nieuwe Vlissingseweg te Middelburg werd vandaag ge
controleerd tussen negen en elf uur 's ochtends. Hier pas
seerden 470 voertuigen de radar, waarvan 21 harder re
den dan de toegestane 80 kilometer per uur. Op de Schroe-
weg in Middelburg werd 's middags gecontroleerd. Van
de 659 gecontroleerde voertuigen reden 78 te hard. Op de
A58 ter hoogte van Nieuw- en Sint Joosland passeerden
1759 voertuigen, 116 reden er te hard.
door Frank Balkenende
GOES - Een proef met gratis
openbaar vervoer in Goes wordt
op de lange baan geschoven.
Het college van burgemeester en
wethouders vindt de investering
nu te groot.
Zo'n experiment kost jaarlijks
8,5 ton, waarbij de gemeentelij
ke bijdrage is begroot op 2,5
ton. Het college vindt dat be
drag te gortig en wil bovendien
vlak voor de verkiezingen niet
over grotere, structurele uitga
ven beslissen.
Wethouder M. 't Hart (PvdA,
verkeer en vervoer) onder
streept dat het rapport, dat sa
men met vervoersbedrijf Con-
nexxion is gemaakt, niet meer
dan een verkenning is. „Er zijn
mogelijkheden op een rijtje ge
zet en daarvan is een globale
kostenraming gemaakt. Het col
lege wil zich daar nu op geen en
kele manier aan binden. Het rap
port is niet meer dan het begin
van een gedachtenvorming."
't Hart schrijft de proef met al
dan niet voor reizigers gratis
stadsvervoer nog niet af. Hij wil
het idee met de partners - Con-
nexxion, provincie en andere,
nog te betrekken partijen zoals
werkgevers en middenstand -
verder doorspreken. Niet in de
laatste plaats omdat in het ver
kennende rapport alleen de kos
ten zijn opgenomen. De bespa
ringen zijn niet onderzocht, ter
wijl pendelbussen in het stads
hart op de lange termijn waar
schijnlijk ook financiële voorde
len kunnen opleveren.
Als er veelvuldig gebruik wordt
gemaakt van een (gratis ring-
dienst) kan dat ten eerste de
luchtkwaliteit verbeteren. Nu al
loopt de gemeente in sommige
straten (bijvoorbeeld Albert
Joachimikade en Buijs Ballot
straat) tegen milieugrenzen aan:
het gehalte fijn stof in de lucht
is er (te) hoog, wat een drempel
kan opwerpen voor nieuwe
bouwprojecten. Daarnaast kan
de uitstoot van uitlaatgassen
worden teruggedrongen. Ten
derde hoeft Goes na de aanleg
van transferia aan de invalswe
gen in combinatie met een snel
le binnenstadsdienst, misschien
geen nieuwe parkeergarages te
bouwen en minder te investeren
in het wegennet.
„Juist dat zijn redenen om alle
mogelijkheden verder te onder
zoeken en door te rekenen",
zegt 't Hart.
Het duurste en effectiefste mo
del (8,5 ton jaarlijks, vier ton
eenmalig) in het verkennende
onderzoek bestaat uit drie lij
nen en vier transferia. Naast het
bestaande transferium bij de
Zeelandhallen, vanwaar op dins
dag en zaterdag een gratis bus
naar de binnenstad rijdt, wordt
gedacht aan parkeer- en opstap
plaatsen bij het Oosterschelde-
ziekenhuis, de rotonde Tienden
plein en de brandweerkazerne
aan de Oranjeweg.
Shuttlebusjes rijden drie keer
per uur, waarbij de buslijnen
van Connexxion en de transfe-
riumdienst in elkaar worden ge
schoven. Lijn 34 Zuid voert van
af het ziekenhuis, via de halte
stadskantoor naar de Singel
straat in het centrum. Lijn 35
West doet hetzelfde vanaf de
Zeelandhallen. Lijn 36 Noord-
Oost rijdt vanaf de bi'andweer-
kazerne, via haltes in de Louise
de Colignylaan, Oostsingel, Goe-
se Polder, naar de Singelstraat.
Geschat wordt dat er jaarlijks
231.000 mensen gebruik van ma
ken, zolang het vervoer gratis
wordt aangeboden. Bij tarieven
van vijftig eurocent tot één euro
daalt het reizigersaantal met
twintig tot dertig procent.
De 8,5 ton wordt in het rapport
verdeeld over provincie (2,4), ge
meente (2,4 en bijdragen van
derden en subsidies.
VLISSINGEN - In Jongerencen
trum De Paraplu is vrijdag
avond 24 februari een disco
voor kinderen van 8 tot 12 jaar.
De disco is van 19.30 tot 22.30
uur en kost 75 eurocent entree.
STREEKACTIVITEITEN
GRIJPSKERKE - Opstandingskerk:
19.00-20.30 uur: Kinderkledingbeurs;
MELISKERKE - Dorpshuis Ons Huis,
19.30 uur: Jaarvergadering Oranjevere
niging en toneelvoorstelling 'Een bim-
bam met veel rimram' door toneelver-
ening Serooskerke;
VLISSINGEN - Coosje Buskenstraat/
Scheldeplein, 8.00 - 16.00 'uur: Week
markt;
Open Hof, 9.00 uur: Hatha yoga en om
10.35 uur Power yoga;
Oranjemolen, 13.00 - 16.00 uur: Open
stelling gerestaureerde bunker.
daele, 20.00 uur: Bezoek GroenLinks;
ftArfifilma Osman
I OOMBURG - Consultatiebu
reaus en peuterspeelzalen in de
i-meente Veere werken voor
in intensiever samen. Giste
ren werd op het gemeentehuis
ig Domburg een overeenkomst
«elekend tussen Zorgstroom en
'je Stichting Peuterspeelzalen
Veere. Die moet er voor zorgen
jat peuters met problemen snel
ler gezien worden op een consul-
laliebureau of eerder naar een
peuterspeelzaal mogen.
geide organisaties vinden het be
langrijk om problemen bij kinde-
i renzo vroeg mogelijk aan te pak-
iren. Diana van Belzen van de
Stichting Peuterspeelzaal Veere
iSPV) schat dat jaarlijks zo'n
der tot zes peuters baat zullen -
Raad Vlissingen
vergadert vroeg
VLISSINGEN- De Vlissingse ge
meenteraadsvergadering begint
donderdag 23 februari al om
li,00 uur, tweeënhalf uur vroe-
«er dan normaal.
Heden voor het vroege aanvangs-
ajdstip is de volle agenda. Bo
vendien is het de laatste verga-
denng voor de gemeenteraads
verkiezingen van 7 maart. De ge
meenteraad streeft ernaar om
rond 23.30 uur alle agendapun-
rente hebben afgewerkt.
VLISSINGEN - De Stichting
Palladium organiseert op woens
dagmiddag 22 februari een car
navalsfeest voor kinderen in
Vlissingen en Oost-Souburg.
In Vlissingen wordt het feest
voorkinderen van 5 tot 10 jaar
gehouden in wijkcentrum Het
Palet aan de Willem Roelofs-
zlaan. In wijkcentrum De Regen
boog wordt de Souburgse jeugd
verwacht. Het feest duurt van
half twee tot half vier. Er zijn
prijsjes voor de leukst verklede
- kinderen.
hebben bij de nieuwe afspraken.
Soms moeten kinderen bijvoor
beeld een half jaar wachten
voordat er plaats is bij de peuter
speelzaal. „Als de thuissituatie
van een kind een beetje heftig
is, kan daar in bemiddeld wor
den en schuift zo'n kind naar bo
ven op de wachtlijst. Van Bel
zen ziet meer voordelen. Zo kun
nen artsen van consultatiebu
reaus en peuterleidsters overleg
gen over kinderen met een moge
lijke ontwikkelingsachterstand.
„Op medisch advies kan een peu
ter in plaats van twee ochten
den of middagen, bijvoorbeeld
drie dagdelen komen", geeft zij
aan.
De SPV heeft elf peuterspeelza
len waar rond de driehonderd
kinderen komen. Incidenteel
hadden wijkverpleegkundigen
en leidsters van de peuterspeel
zaal wel eens contact over een
kind. „Maar dat was vaak heel
plaatselijk, bijvoorbeeld als ze
elkaar kenden. En we moesten
daar voorzichtig mee omsprin
gen", zegt Van Belzen.
SPV en Zorgstroom doen niets
zonder toestemming van de
ouders. Die moeten een verkla
ring tekenen dat zij akkoord
gaan met de uitwisseling van in
formatie over hun kind. Een
extra paar ogen is handig, vindt
Jacoline de Visser van Zorg
stroom. Het consultatiebureau
ziet peuters niet meer zo vaak
op controle als baby's. „We
gaan op huisbezoek als ze ander
half zijn en ze komen een keer
langs als ze twee en drie jaar
zijn. Een peuterspeelzaal ziet
kinderen op een ongedwongen
manier, als ze aan het spelen
zijn of in contact met andere kin
deren."
De gemeente Veere loopt voorop
met de afspraken tussen consul
tatiebureaus en peuterspeelza
len. Zorgstroom hoopt binnen
kort ook in andere Zeeuwse ge
meenten samen te gaan werken.
maandag 20 februari
KOUDEKERKE - Immanuëlkerk, 15.30
ilur: Themamiddag over de toekomst
van het onderwijs op het platteland van
Walcheren. Debat met CDA-wethouder
W van Tatenhove," een CDA-kamerlid
ai kandidaat-raadsleden;
MIDDELBURG - Abdij, 13.00 uur: Voor
ronde lagerhuisdebat;
dinsdag 21 februari
DOMBURG - Café Tramzicht, 20.00
uur- Politiek café over Veerse economie
ret lijsttrekkers en ondernemers. Spre-
brs:W. van Tatenhove (CDA), J. Bostel-
ar IPvdA/GroenLinks), P. Overmeen
iWDI, L. de Visser (SGP/CU) en L. Ha
relink-Menig (DTV);
MIDDELBURG - Kantoor Waterschap,
>1.30uur; Uitzending NOS-actueel;
Wé Brooklyn, 20.30 uur: Politiek café
Roosevelt Academy;
tenderdag 23 februari
MIDDELBURG - Kerkcentrum de Mor-
jonster, 20.00 uur: Debat Stromenwijk
IZand,
door Maurits Sep
ZOUTELANDE - Dat de zee
een gevaar kan zijn, weet de
mens al eeuwen. Daarom heeft
hij zich omringd met dijken en
duinen. Maar dat de versterking
van die waterkeringen nu even
zeer als een bedreiging over
komt, daar hadden ze op Wal
cheren niet op gerekend.
De duinen bij Zoutelande zijn
één van de zogenoemde zwakke
schakels in de Walcherse kust
verdediging. Ze zijn op de lange
termijn niet meer bestand tegen
de golven, die door de zeespie
gelstijging en de klimaatveran-
dering hoger en harder op de
kust zullen beuken.
Andere zwakke plekken zijn de
duinen tussen Westkapelle en
Domburg, tussen Westkapelle
en Zoutelande, tussen Westduin
en Vlissingen en de boulevard
van Vlissingen. Alleen de dui
nen tussen Zoutelande en Dis
hoek zijn hoog en breed genoeg
om tot in lengte der eeuwen de
zwaarste stormen te trotseren
en de mensen erachter te be
schermen tegen de zee.
Een projectbureau bedenkt nu
in overleg met overheden en be
langengroeperingen zoals dorps
raden, natuurorganisaties en re
creatie-ondernemers hoe de
zwakke schakels kunnen wor
den verstevigd. In de loop van
dit jaar wordt gekozen uit drie
varianten: een minimale in
greep door de waterkering aan
de binnenkant (landzijde) enke
le tientallen meters te verbre
den; de huidige dijken en dui
nen onaangetast laten maar de
vaargeul verder van de kust 'af
duwen'; de kustzone ontwikke
len door de waterkering enkele
honderden meters landinwaarts
te versterken en tegelijkertijd
nieuwe plannen te bedenken
voor bijvoorbeeld wonen en re
creëren in dat gebied.
Welke variant op welke plek
wordt gekozen, moet nog blij
ken. Zeker is wel dat aan elke
oplossing nadelen kleven. Soms
zijn dat de kosten, soms de na
tuurwaarden en soms zullen
mensen moeten wijken voor
hun eigen veiligheid.
Vooral in Zoutelande is de afge
lopen maanden onrust ont
staan. Want wat als de vaargeul
voor de kust niet verlegd kan
worden? Het dorp ligt zo dicht
achter de duinen, dat maatrege
len aan de landzijde onherroepe
lijk gevolgen hebben voor de in
woners. Moeten hun huizen wor-
door Mieke van der Jaqt
De waterkering bij Zoutelande zijn één van de zogenoemde zwakke schakels in de Walcherse kustverdediging. foto Lex de Meester
KAPELLE - Burgers zijn wel de
gelijk betrokken bij de politiek.
De Kapelse wethouder J. Hcrsel-
man heeft de bewijzen op zijn
harde schijf opgeslagen. Een op
roep voor suggesties om het sta
tion in Kapelle open te houden,
leverde tal van reacties op.
Ruim zeventig mensen hebben
zitten peinzen en kwamen met
uitgewerkte plannen om het
spoor toegankelijk te houden
voor plattelanders.
„Het aantal reacties via de mail
bewijst toch wel dat mensen de
spoorverbinding erg belangrijk
vinden en dat de plannen van de
NS om stations te sluiten,
enorm ingrijpen in het leven
van de Zeeuwen. Als er een
handtekeningenactie wordt ge
houden, kun je nog zeggen: da's
makkelijk, een krabbeltje zet
ten. De NS nemen een petitie
ook met zulke gedachten in ont
vangst. Maar hiervoor zijn
Zuid-Bevelanders en Walchena-
ren echt gaan zitten. Met een re
kenmachientje, tijdtabellen en
de belangen van medeburgers in
gedachten."
De reacties kunnen in drie cate
gorieën worden ingedeeld. „De
meeste mensen zeggen: verdeel
de stops over de bestaande sta
tions. In plaats van Kapelle,
Krabbendijke en Arnemuiden te
sluiten, zou je om het uur een
stop kunnen schrappen in Ril
land, Kruiningen-Yerseke en in
Oost-Souburg. Dan maken de
treinen evenveel stops als in de
'Kapelle' is één van d® drie Zeeuwse stations die met opheffing worden bedreigd. foto Willem Mieras
voorgenomen dienstregeling
maar toch stopt er ieder uur een
trein op zo'n station." Hersel-
man zelf voelt veel voor deze op
lossing omdat hij denkt dat die
voor de NS ook wel acceptabel
moet zijn.
Een andere veelgehoorde sugges
tie is een complete Zeeuwse lijn
die tot Roosendaal alle stations
bedient. Herselman acht die op
tie niet erg realistisch, omdat er
een hoop geld van de provincie
en de gemeenten bij zou moeten.
De suggestie om de bedreigde
stations uitsluitend op spitsuren
te bedienen heeft de minste aan
hangers, maar leeft toch bij het
publiek.
Herselman heeft niet alleen reac
ties per mail gekregen. „Ik ben
ook door mensen gebeld. Tij
dens die telefoongesprekken
bleek me hoe emotioneel die
plannenmakerij van de spoorwe
gen ligt. Er zijn mensen die al ja
ren in midden-Brabant werken
en die in Kapelle konden wonen
vanwege de spoorverbinding.
Die zien nu, een paar jaar voor
hun pensioen, hun toekomst
plannen ernstig bedreigd."
den afgebroken? Moeten hotels
en campings verhuizen?
De gemeenteraad van Veere
heeft zich die ongerustheid aan
getrokken. Het projectbureau
Zwakke Schakels biedt veel mo
gelijkheden tot inspraak - van
gemeenten, van dorpsraden,
van belangengroeperingen.
Toch besloot de raad op aan
dringen van het CDA een extra
'denktank' te formeren, waar
voor burgers zijn uitgenodigd.
Bovendien heeft de raad onom
wonden en in meerderheid la
ten weten dat de maatregelen
tegen superstormen niet ten kos
te mogen gaan van bedrijven en
inwoners. Met andere woorden:
dijken en duinen moeten aan de
zeezijde worden versterkt, niet
aan de landzijde.
A. Sannen van het projectbu
reau Zwakke Schakels heeft op
diverse momenten laten blijken
dat draagvlak onder de bevol
king zwaai' zal wegen bij de keu-
sen wel de enigen langs de Wal
cherse kust dat zich ronduit en
openlijk zorgen maken over
Zwakke Schakels. Terwijl ook
Domburg (moet de golfbaan
worden verplaatst?), Westkapel
le (wat gebeurt er met de Zee
dijk?) en Vlissingen (wat staat
de Nolle en de boulevard te
wachten?) ermee te maken krij
gen. De noordelijke Zeedijk in
Westkapelle, Zoutelande en de
Nolle in Vlissingen al op korte
termijn (tussen 2006 en 2020),
de boulevard van Vlissingen en
het gebied tussen Westkapelle
en Zoutelande na 2020.
De gemeentebesturen van Veere
en Vlissingen nemen niet de be
slissing over de kustverster-
king. Ze hebben wel invloed,
omdat hun stem zwaar zal we
gen bij de keuze voor welke
maatregel op welke plek wordt
genomen. En zij kunnen bepa
len of ze de kansen grijpen die
zich zullen voordoen.
grote voordelen kunnen heb
ben. Deze 'ontwikkelingsva
riant' wordt door het projectbu
reau gepresenteerd als een uit
stekende gelegenheid om be
staande problemen op te lossen
en nieuwe kansen te scheppen.
Zowel voor bewoners als voor
ondernemers.
Campings en hotels die willen
uitbreiden om hun gasten meer
kwaliteit te kunnen bieden; we
gen die heringericht moeten
worden; natuur die meer ruimte
kan krijgen; delen van dorpen
die aan een opknapbeurt toe
zijn - allemaal projecten die
niet hoeven te lijden onder de
kustversterking, maar er juist
van kunnen profiteren. En tot
duidelijk is hoe de boulevard en
de duinen bij Zoutelande wor
den verstevigd, blijft er ook nog
veel mogelijk, stelde Sannen op
een informatiebijeenkomst.
„Zoutelande gaat niet op slot."
De Zoutelandenaren zijn intus-
ze voor één van de varianten.
Net zo zwaar als pakweg geld
en natuur. Misschien wel zwaar
der. Misschien wordt aan som
mige overwegingen wel meer
waarde gehecht dan aan ande
re, verklaarde hij deze week te
genover het bestuur van Water
schap ZeeuwSe Eilanden.
Dat neemt niet weg dat ook in
grijpende maatregelen aan de
landzijde behalve nadelen ook