PZC
Zijdemuseum verder als galerie
Kritiek op bouwputonderzoek
t~b
Appartementen Badpaviljoen verkocht
Dokkershaven stevent
af op groen licht raad
Havenschap wil
vooral Sloegebied
beter benutten
luseum moet dicht door gebrekkig toekomstperspectief
Veere Iaat
vindplaats
explosieven
onderzoeken
m
Woninginbraak in Middelburg
Inhaalmanoeuvre loopt verkeerd af
Vragen over Mondragon
Schade door vallende lading
zeeuwse almanak
Te jong
Thuis in....
Hypotheken
Verzekeringen
Pensioenen
Redactie: 0113-315649
5Sactie@pzc.ni
Postbus 314460 AA Goes
idvertentie-exploitatie:
ünrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
luws-Vlaanderen: 0114-372770;
£naal: 020-4562500.
/rijdag 17 februari 2006
editie Walcheren
jnnrMaurits Sep
jffiLISKERKE - Het Zijdemu-
itura in Meliskerke is gestopt.
Het gaat op 1 april verder als ga
lerie voor wisselende exposities.
Hel restaurant en de winkel blij
ven open.
Het museum bestond uit een ge
uite waar het leven van zijde
rupsen gevolgd kon worden en
uit een gedeelte waar wisselen
de tentoonstellingen plaatsvon
den die verband hielden met zij
de. De museale ruimte is geslo
ten en wordt verbouwd tot
loonruimte voor de eigenaren.
De expositieruimte blijft, maar
gaat uiteenlopende tentoonstel
den organiseren.
Eigenaar A. van Hoegee spreekt
van 'een dramatische stap', die
ichter onvermijdelijk was om
dat de gemeente het voornemen
«ft het gebouw de bestem
ming'maatschappelijke functie'
8 geven. Dat houdt in dat
slechts eenderde van de ruimte
soruikt mag worden voor de
iinkel en het restaurant. Dat is
volgens Van Hoegee te weinig,
caiop de lange termijn voldoen
de geld te verdienen om het mu
seum open te houden.
Van Hoegee was bezig om het
restaurant en de winkel over te
dragen aan andere exploitant
die het hele complex uiteinde
lijk zou moeten overnemen. Om
dat die commercieel te weinig
mogelijkheden zouden krijgen,
gaat dat niet door. „Daar wil
niemand meer instappen", ver
klaart Van Hoegee. Ook voor
hemzelf is het niet meer haal
baar het Zijdemuseum in zijn
oorspronkelijke opzet voort te
zetten. Hij had plannen om voor
450.000 euro te investeren in het
doorSelma Osman
restaurant, de winkel en in een
vernieuwing van het museum.
„Maar dat geld kunnen we nooit
meer terugverdienen."
De museale collectie is daarom
niet meer te zien in Meliskerke.
Maar over enige tijd wel op in
ternet, kondigt Van Hoegee aan.
Hij heeft van het Ministerie van
Economische Zaken een subsi
die van 7500 euro gekregen voor
innovatie. Dat geld heeft hij ge
bruikt om door studenten van
de Hogeschool Zeeland een in-
ternet-versie van het Zijdemu
seum te laten maken. De collec
tie is' gefotografeerd en het le-
Ven van de rupsen- is gefilmd.
Misschien, overweegt Van Hoe
gee, kan hij zelfs digitale rond
leidingen gaan verzorgen door
het internet-Zijdemuseum.
Het blijft echter een schrale
troost, vindt hij. Samen met zijn
vrouw zette hij het Zijdemu
seum twaalf jaar geleden op in
Grijpskerke. Het trekt tegen de
30.000 bezoekers per jaar. „Zon
der subsidie van de overheid",
benadrukt Van Hoegee. En dat
steekt nog het meest. „De ge
meente behandelt ons zoals elk
museum, door in eenderde van
het gebouw commerciële activi
teiten toe te staan. Maar daar
blijft het dan ook bij. Andere
musea krijgen wel geld van de
overheid, maar wij niet."
De sluiting van het museum
heeft ook gevolgen voor het per
soneel. Er werkten acht mensen
in deeltijd. Nu heeft hij nog drie
deeltijd-medewerkers nodig.
Van de anderen zijn de contrac
ten niet verlengd.
KOUDEKERKE - B en W van
Veere laten een onderzoek uit
voeren naar de mogelijke aanwe-
zigheid van meer explosieven op
iel stuk land in Koudekerke
waarin november twintig explo-
aeven werden gevonden.
Het vermoeden bestaat dat de
aats aan de Duinstraat in
ce Tweede Wereldoorlog door
ie Duitsers is gebruikt als op-
üg- of dumpplaats van grana-
'~;n.
Volgens experts zou het perceel
ivsen de twee bunkers deel kun-
xn uitmaken van een tank-
?acht. Dat is een strook land
ie met munitie werd volgestopt
ten tanks tegen te houden,
be Explosieven Oprui mings
Dienst (EOD) van de lucht
macht heeft na de ruiming de ge
beente geadviseerd om een zoek-
Mie of een historisch onder-
wek te laten uitvoeren
is de EOD zouden omwo
nden ongerust zijn geworden.
Daar is de gemeente niets van
lekend. Wel is besloten om een
beperkt historisch onderzoek in
en, waarbij diverse infor
matiebronnen worden geraad
pleegd, Een zoekactie zou defini-
pef uitsluitsel kunnen geven
over de aanwezigheid van meer
granaten, maar is duur en tijdro
vend.
Dp het land van Bram Lampert
''erden half november twintig
wplosieven geruimd. Drie daar
in werden op 23 november op
-etstrand bij Oranjezon tot ont
ploffing gebracht.
twaalf granaten zijn naar een
munitiedepot in Vlissingen ge
acht en vijf gingen er mee
Kar de EOD-basis in Gil-
oe-Rijen.
(Advertentie)
door Selma Osman
DOMBURG - Gebouwd wordt
er niet aan het Badpaviljoen in
Domburg. Wel gaan de restau
ratiewerkzaamheden in het mo
numentale gedeelte gewoon
door. Op dit moment wordt
druk getekend om te bepalen
hoe de appartementen er
straks tot in detail uit komen
te zien. Die zijn allemaal ver
kocht. Sommige kopers wilden
een ruimer appartement en
kochten er twee. Daarom ko
men er niet dertien! maar tien
woningen in het bijzondere ge
bouw op de duinen. Aan de zee
kant krijgt het gebouw twee
aanbouwen. De kelder daarvan
is al gegraven. Dat moest vóór
het stormseizoen, anders
mocht het pas weer in april en
zou de bouw onnodig stillig
gen. Als het tekenwerk klaar
is, wordt volgens M. Dekker
van projectontwikkelaar Van
Garderen Dekker 'vol gas' ge
geven. In de zomer van 2007
moet het vernieuwde Badpavil
joen worden opgeleverd. Naast
tien appartementen komt er
ook een horecavoorziening in,
op het niveau van de duinen.
luchtfoto Peter Buteyn
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Na een periode van
twaalf jaar moeten er eindelijk eens kno
pen worden doorgehakt. Dat kan door
volgende week in de Vlissingse raadsver
gadering akkoord te gaan met het Master-
plan Dokkershaven, het voormalige
KSG-terrein. Op die uitkomst stevent de
Vlissingse raad af. Dat bleek gisteravond
in de commissievergadering.
De commissieleden lijken ervan over
tuigd te zijn dat Vlissingen door moet
gaan met de ontwikkeling van het ruim
30 hectare grote gebied. Uit de rappor
tage Grondexploitatie Dokkershaven,
zou blijken dat cle ontwikkeling 'finan
cieel robuust' is. Het vertrouwelijke stuk
werd gisteravond in beslotenheid toege
licht aan de commissieleden.
Het Masterplan bestrijkt een periode van
15 tot 20 jaar. In het plan zijn een kunst-
werk voor de Mannen tussen staal opge
nomen, culturele en maritieme voorzie
ningen en circa 1800 woningen. Daarvan
zullen ruim 300 appartementen in de
goedkopere sector worden gebouwd.
W. Hirdes van de LPV vroeg zich af of
Vlissingen wel genoeg in haar mars heeft
om het vervolgtraject te begeleiden. „Het
is een gigantische klus. Zijn we-daar niet
een maatje te klein voor?", zei hij.
Wethouder L. Poppe-de Looff herinner
de aan de voortvarendheid waarmee de
project- en stuurgroep en de wethouders,
dit masterplan in snelle vaart tot stand
hebben gebracht.
Verhage-van der Ent vulde aan dat Vlis
singen zich vanaf nu actief op de markt
begeeft om ondernemers of particulieren
te interesseren voor een investering.
D. Roos jr. van stichting Stadsherstel
hield nog een pleidooi om niet te snel
over te gaan tot sloop. Hij noemde de
oude vliegtuigfabriek en het gebouw met
het lessenaarsdak. „Deze gebouwtjes
worden gesloopt zonder de zekerheid dat
de Machinefabriek en de Plaatwerkerij
blijven bestaan."
De Timmerfabriek is een Rijksmonu
ment. „Het kost circa 30 miljoen euro
voor restauratie. Of dat haalbaar is, is de
Wethouder L. Poppe-de Looff
vraag", zei Roos. De gemeente heeft geld
gereserveerd om de Timmerfabriek in
stand te houden. „Maar het wordt een in
spanning van verschillende partijen", zei
ambtenaar H. Mulder „En over geld pra
ten heeft geen zin, als je niet weet welke
bestemming het pand krijgt."
Cijfers parkeerkelder verschillen met eerder rapport
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Een deel van
de fracties in de Middelburgse
gemeenteraad heeft forse kri
tiek op de uitkomsten van het
onderzoek naar de mogelijkheid
om een parkeergarage te bou
wen in de bouwput aan de Zuid
singel. De resultaten zijn anders
dan die van een vergelijkbaar
onderzoek van vier jaar geleden.
De kritiek was afkomstig van de
fracties die voorstander waren
van de bouw van een theater
aan de Zuidsingel. Vooral over
de aannames die zijn gedaan bij
het onderzoek werd gisteravond
tijdens een informatiebijeen
komst in het stadskantoor kri
tiek geuit.
Onderzoeksbureau Goudappel
Coffeng concludeert in een rap
port dat een garage aan de Zuid
singel nooit rendabel te maken
is. Een kleine garage met één
laag is volgens het bureau nog
het minst verliesgevend. Een ga
rage met drie parkeerlagen zou
de gemeente jaarlijks 1.1 mil
joen euro kosten.
Volgens de ChristenUnie rede
neert het bureau in cirkels. „Als
je ervan uitgaat dat er niemand
wil parkeren, volgt daar vanzelf
uit dat de garage heel duur
wordt", aldus E. Heringa. Hij
wees op het onderzoek dat eer
der door hetzelfde bureau is ge
daan, waaruit veel gunstiger cij
fers kwamen. J. van Dijk-Sturm
(WD) sprak haar verbazing uit
over de verschillen. „Bent u al
leen maar van negatieve scena
rio's? Of heeft u ook andere mo
gelijkheden onderzocht? Bij het
vorige onderzoek is gekeken
naar opbrengsten van parkeer
garages in andere steden, zei A.
Schepman van het Goudappel
(Advertentie)
v/wvv project-verhuizingenU H.'JM
moftDiai. mouERS
feliciteert
9 Welzijn
met de nieuwe locatie
Coffeng. „Er is destijds geen on
derzoek naar doelgroepen ge
daan. Nu hebben we gebruik ge
maakt van de algemeen gangba
re kengetallen voor theaterbe
zoek." Bovendien is de bezet
tingsgraad van de parkeergara
ges in Middelburg betrokken bij
het onderzoek.
Verwijssysteem
CD A-fractievoorzitter J. Kodde
vroeg of rekening is gehouden
met de groei van het autover
keer. Hij wilde ook weten of een
beter verwijssysteem, dat al in
de planning zit, kan helpen 'om
de garage beter gevuld te krij
gen. „Ik verwacht daar niet al te
veel voordelen van", antwoord
de Schepman. Volgens het bu
reau heeft een stijging van het
aantal parkeerders nauwelijks
een positieve invloed op de jaar
lijkse kosten voor de kelder. Ze
erkende dat opzettelijk voorzich
tig is gerekend omdat blijkt dat
de andere garages in Middel
burg slecht gebruikt worden.
Gisteravond werd ook duidelijk
dat uit het resterende budget
voor het theater geen parkeer
kelder onder een nieuw theater
op de plek van de huidige
schouwburg gebouwd kan wor
den. Goudappel Coffeng conclu
deerde in het rapport al dat een
parkeergarage aan de Zuidsin
gel niet bruikbaar is voor een
theater aan het Molenwater.
Daardoor is er (nog) geen oplos
sing voor het parkeerprobleem.
De PPM stelde voor om de bezoe
kers vanaf parkeerplaatsen bui
ten de stad te vervoeren naar
het theater. G. Blüm van advies
bureau Toornend en Partners
raadde dat af. „Dat zou eerder
een belemmering zijn dan dat
het zou functioneren."
MIDDELBURG - In een woning aan de Spuistraat in Mid
delburg is woensdagavond tussen 21.00 en 22.00 uur inge
broken
Nadat er een raam was vernield werd de woning door
zocht.
Vermist worden foto-apparatuur en sieraden met een ge
zamenlijke waarde van enkele honderden euro's.
GOES - Op de A58 ter hoogte van Goes zijn gisterochtend
rond acht uur twee personenauto's met elkaar in botsing
gekomen.
Een automobiliste uit Zierikzee (leeftijd onbekend) wilde
naar de linkerbaan gaan om de auto voor haar in te halen.
Op dat moment werd zijzelf ingehaald door een 57-jarige
automobilist uit Middelburg. De beide voertuigen botsten
daardoor op eïkaar.
Door de klap van de aanrijding kwam de automobiliste te
gen de middenvangrail tot stilstand.
Beide bestuurders kwamen met de schrik vrij, hun auto's
raakten beschadigd.
ZIERIKZEE - De fractie Alert! van de Schouwen-Duive-
landse gemeenteraad wil duidelijkheid over de belangstel
ling in het bedrijfsleven voor koop van het al enkele jaren
leegstaande theater Mondragon.
Van de acht marktpartijen die belangstelling toonden
voor het theater heeft uiteindelijk slechts één daadwerke
lijk ingeschreven. Alert! wil van wethouder W. Renden
weten of hij bij de andere geïnteresseerden heeft geïnfor
meerd waarom zij niet hebben ingeschreven en zoniet, of
hij dat alsnog gaat doen.
Alert! hoopt zo te weten te komen waarom de Europese
aanbesteding van Mondragon mislukt is.
SLUISKIL - Op de N252 in Sluiskil is gistermiddag de au
to van een 28-jarige vrouw uit de gemeente Sluis bescha
digd door lading die van een aanhangwagen was geval
len.
Rond drie uur i-eed de vrouw een personenauto met aan
hangwagen, geladen met hout, tegemoet. De vrouw zag de
aanhangwagen slingeren en week uit naar rechts.
Tijdens het passeren viel een deel van de lading hout op
het wegdek waarna de automobiliste over het hout reed.
De bestuurder van de auto met aanhangwagen is doorge
reden zonder zijn identiteit bekend te maken.
De 28-jarige vrouw heeft met omstanders het hout van de
weg gehaald.
door Jeffrey Kutterink
TERNEUZEN - Havenschap
Zeeland Seaports wil havens en
kaden beter benutten. Verder
gaat het onderzoeken of meer
producten ondergronds - via
pijpleidingen - kunnen worden
vervoerd. Dat is noodzakelijk,
omdat met name het Sloegebied
vol begint te raken.
Dat staat in het jaarplan 2006
van het havenschap. Zeeland
Seaports wil daartoe de braak
liggende grond bij bestaande be
drijven beter benutten. Een an
dere mogelijkheid is het treffen
van geluidsbeperkende en -isole
rende maatregelen.
Zeeland Seaports probeert ook
toeleveranciers en afnemers op
een slimme manier bij elkaar te
brengen, om de inzet van ener
gie en hulpstoffen te optimalise
ren. Dat beperkt het transport.
De focus van deze inspanning
zal liggen in het Nieuwlandter-
rein, de Sloepoort, het
Hoechst-terrein, de Ghellinck-
polder (met een sterke binding
met het Cerestar-complex), het
Valuepark Terneuzen, de Axelse
Vlakte en de Westelijke Kanaal
oever.
Dossier WCT
In het jaarplan beschrijft Zee
land Seaports uitvoerig per ter
rein en onderwerp wat het in
2006 wil gaan doen. Een belang
rijk dossier is de Westerschelde
Container Terminal. Het schap
werkt verschillende onderzoe
ken uit. Doel is uiteindelijk om
te zorgen dat Provinciale Staten
het nieuwe streekplan goed
keurt, waardoor het mogelijk
wordt de WCT aan te leggen.
In het Sloegebied breidt autover
lader Cobelfret binnenkort het
'parkeerterrein' fors uit. Het be
staande en nieuwe terrein wor
den door middel van een (bai
leybrug verbonden. Samen met
het havenschap bekijkt het be
drijf of het het centrum waar ac
cessoires in auto's worden inge
bouwd en wagens worden her
steld en gecontroleerd kan wor
den uitgebreid. Er wordt bezien
of het mogelijk is 'om meer auto
merken aan Vlissingen te bin
den'. Ook wordt bekeken of
meerlaagse opslag van auto's
mogelijk is.
Cobelfrettreinen
Voorwaarde voor het uitbreiden
van Cobelfret is het veiligstellen
van het aantal treinen dat over
de Zeeuwse spoorlijn mag rij
den. Zeeland Seaports stelt in
het jaarplan al het mogelijke
daarvoor te doen. Ook spant het
havenschap zich in voor meer
vervoer per schip.
Een andere grote ontwikkeling
is de ontwikkeling van de Scal-
diahaven. Daar vestigt zich
Sea-Invest.
In Terneuzen wordt gewerkt
aan de ontwikkeling van de Wes
telijke Kanaaloever. De ontwik
keling van de Axelse Vlakte zal
zelfs worden versneld. Een
marktonderzoek moet uitwijzen
wat de mogelijkheden van het
terrein precies zijn. Doordat er
zich nieuwe bedrijven vestigen,
worden kades verlengd en terrei
nen bouwrijp gemaakt.
Rick van acht jaar uit 's-Gra-
venpolder kijkt graag naar al
lerlei tv-pro gramma's. Hij
heeft een oudere broer en zus,
die ook graag films zien. Ech
ter, de films zijn niet altijd ge
schikt voor zijn leeftijd. Hij
weet dan ook: niet kijken
naar programma's van zes
tien jaar en ouder.
Laatst, toen hij 's morgens
zijn bed uitkwam, vroeg zijn
moeder of hij lekker geslapen
had. Jawel, meldde Rick,
maar hij had wel gedroomd.
„Oh, waar ging die droom
dan over?", wilde zijn moeder
weten. „Dat weet ik niet,
want het was een droom voor
zestien jaar en ouder.
Stationsstraat 2-4, 4331 JB Middelburg, Tel.: 0118 - 615151
RISICOBEHEER
•ifoon: 0118-591900
reKfcuirantvrouwenpolder.ni