PZC Zijdemuseum verder als galerie Kritiek op bouwputonderzoek t~b Appartementen Badpaviljoen verkocht Dokkershaven stevent af op groen licht raad Havenschap wil vooral Sloegebied beter benutten luseum moet dicht door gebrekkig toekomstperspectief Veere Iaat vindplaats explosieven onderzoeken m Woninginbraak in Middelburg Inhaalmanoeuvre loopt verkeerd af Vragen over Mondragon Schade door vallende lading zeeuwse almanak Te jong Thuis in.... Hypotheken Verzekeringen Pensioenen Redactie: 0113-315649 5Sactie@pzc.ni Postbus 314460 AA Goes idvertentie-exploitatie: ünrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; luws-Vlaanderen: 0114-372770; £naal: 020-4562500. /rijdag 17 februari 2006 editie Walcheren jnnrMaurits Sep jffiLISKERKE - Het Zijdemu- itura in Meliskerke is gestopt. Het gaat op 1 april verder als ga lerie voor wisselende exposities. Hel restaurant en de winkel blij ven open. Het museum bestond uit een ge uite waar het leven van zijde rupsen gevolgd kon worden en uit een gedeelte waar wisselen de tentoonstellingen plaatsvon den die verband hielden met zij de. De museale ruimte is geslo ten en wordt verbouwd tot loonruimte voor de eigenaren. De expositieruimte blijft, maar gaat uiteenlopende tentoonstel den organiseren. Eigenaar A. van Hoegee spreekt van 'een dramatische stap', die ichter onvermijdelijk was om dat de gemeente het voornemen «ft het gebouw de bestem ming'maatschappelijke functie' 8 geven. Dat houdt in dat slechts eenderde van de ruimte soruikt mag worden voor de iinkel en het restaurant. Dat is volgens Van Hoegee te weinig, caiop de lange termijn voldoen de geld te verdienen om het mu seum open te houden. Van Hoegee was bezig om het restaurant en de winkel over te dragen aan andere exploitant die het hele complex uiteinde lijk zou moeten overnemen. Om dat die commercieel te weinig mogelijkheden zouden krijgen, gaat dat niet door. „Daar wil niemand meer instappen", ver klaart Van Hoegee. Ook voor hemzelf is het niet meer haal baar het Zijdemuseum in zijn oorspronkelijke opzet voort te zetten. Hij had plannen om voor 450.000 euro te investeren in het doorSelma Osman restaurant, de winkel en in een vernieuwing van het museum. „Maar dat geld kunnen we nooit meer terugverdienen." De museale collectie is daarom niet meer te zien in Meliskerke. Maar over enige tijd wel op in ternet, kondigt Van Hoegee aan. Hij heeft van het Ministerie van Economische Zaken een subsi die van 7500 euro gekregen voor innovatie. Dat geld heeft hij ge bruikt om door studenten van de Hogeschool Zeeland een in- ternet-versie van het Zijdemu seum te laten maken. De collec tie is' gefotografeerd en het le- Ven van de rupsen- is gefilmd. Misschien, overweegt Van Hoe gee, kan hij zelfs digitale rond leidingen gaan verzorgen door het internet-Zijdemuseum. Het blijft echter een schrale troost, vindt hij. Samen met zijn vrouw zette hij het Zijdemu seum twaalf jaar geleden op in Grijpskerke. Het trekt tegen de 30.000 bezoekers per jaar. „Zon der subsidie van de overheid", benadrukt Van Hoegee. En dat steekt nog het meest. „De ge meente behandelt ons zoals elk museum, door in eenderde van het gebouw commerciële activi teiten toe te staan. Maar daar blijft het dan ook bij. Andere musea krijgen wel geld van de overheid, maar wij niet." De sluiting van het museum heeft ook gevolgen voor het per soneel. Er werkten acht mensen in deeltijd. Nu heeft hij nog drie deeltijd-medewerkers nodig. Van de anderen zijn de contrac ten niet verlengd. KOUDEKERKE - B en W van Veere laten een onderzoek uit voeren naar de mogelijke aanwe- zigheid van meer explosieven op iel stuk land in Koudekerke waarin november twintig explo- aeven werden gevonden. Het vermoeden bestaat dat de aats aan de Duinstraat in ce Tweede Wereldoorlog door ie Duitsers is gebruikt als op- üg- of dumpplaats van grana- '~;n. Volgens experts zou het perceel ivsen de twee bunkers deel kun- xn uitmaken van een tank- ?acht. Dat is een strook land ie met munitie werd volgestopt ten tanks tegen te houden, be Explosieven Oprui mings Dienst (EOD) van de lucht macht heeft na de ruiming de ge beente geadviseerd om een zoek- Mie of een historisch onder- wek te laten uitvoeren is de EOD zouden omwo nden ongerust zijn geworden. Daar is de gemeente niets van lekend. Wel is besloten om een beperkt historisch onderzoek in en, waarbij diverse infor matiebronnen worden geraad pleegd, Een zoekactie zou defini- pef uitsluitsel kunnen geven over de aanwezigheid van meer granaten, maar is duur en tijdro vend. Dp het land van Bram Lampert ''erden half november twintig wplosieven geruimd. Drie daar in werden op 23 november op -etstrand bij Oranjezon tot ont ploffing gebracht. twaalf granaten zijn naar een munitiedepot in Vlissingen ge acht en vijf gingen er mee Kar de EOD-basis in Gil- oe-Rijen. (Advertentie) door Selma Osman DOMBURG - Gebouwd wordt er niet aan het Badpaviljoen in Domburg. Wel gaan de restau ratiewerkzaamheden in het mo numentale gedeelte gewoon door. Op dit moment wordt druk getekend om te bepalen hoe de appartementen er straks tot in detail uit komen te zien. Die zijn allemaal ver kocht. Sommige kopers wilden een ruimer appartement en kochten er twee. Daarom ko men er niet dertien! maar tien woningen in het bijzondere ge bouw op de duinen. Aan de zee kant krijgt het gebouw twee aanbouwen. De kelder daarvan is al gegraven. Dat moest vóór het stormseizoen, anders mocht het pas weer in april en zou de bouw onnodig stillig gen. Als het tekenwerk klaar is, wordt volgens M. Dekker van projectontwikkelaar Van Garderen Dekker 'vol gas' ge geven. In de zomer van 2007 moet het vernieuwde Badpavil joen worden opgeleverd. Naast tien appartementen komt er ook een horecavoorziening in, op het niveau van de duinen. luchtfoto Peter Buteyn door Edith Ramakers VLISSINGEN - Na een periode van twaalf jaar moeten er eindelijk eens kno pen worden doorgehakt. Dat kan door volgende week in de Vlissingse raadsver gadering akkoord te gaan met het Master- plan Dokkershaven, het voormalige KSG-terrein. Op die uitkomst stevent de Vlissingse raad af. Dat bleek gisteravond in de commissievergadering. De commissieleden lijken ervan over tuigd te zijn dat Vlissingen door moet gaan met de ontwikkeling van het ruim 30 hectare grote gebied. Uit de rappor tage Grondexploitatie Dokkershaven, zou blijken dat cle ontwikkeling 'finan cieel robuust' is. Het vertrouwelijke stuk werd gisteravond in beslotenheid toege licht aan de commissieleden. Het Masterplan bestrijkt een periode van 15 tot 20 jaar. In het plan zijn een kunst- werk voor de Mannen tussen staal opge nomen, culturele en maritieme voorzie ningen en circa 1800 woningen. Daarvan zullen ruim 300 appartementen in de goedkopere sector worden gebouwd. W. Hirdes van de LPV vroeg zich af of Vlissingen wel genoeg in haar mars heeft om het vervolgtraject te begeleiden. „Het is een gigantische klus. Zijn we-daar niet een maatje te klein voor?", zei hij. Wethouder L. Poppe-de Looff herinner de aan de voortvarendheid waarmee de project- en stuurgroep en de wethouders, dit masterplan in snelle vaart tot stand hebben gebracht. Verhage-van der Ent vulde aan dat Vlis singen zich vanaf nu actief op de markt begeeft om ondernemers of particulieren te interesseren voor een investering. D. Roos jr. van stichting Stadsherstel hield nog een pleidooi om niet te snel over te gaan tot sloop. Hij noemde de oude vliegtuigfabriek en het gebouw met het lessenaarsdak. „Deze gebouwtjes worden gesloopt zonder de zekerheid dat de Machinefabriek en de Plaatwerkerij blijven bestaan." De Timmerfabriek is een Rijksmonu ment. „Het kost circa 30 miljoen euro voor restauratie. Of dat haalbaar is, is de Wethouder L. Poppe-de Looff vraag", zei Roos. De gemeente heeft geld gereserveerd om de Timmerfabriek in stand te houden. „Maar het wordt een in spanning van verschillende partijen", zei ambtenaar H. Mulder „En over geld pra ten heeft geen zin, als je niet weet welke bestemming het pand krijgt." Cijfers parkeerkelder verschillen met eerder rapport door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Een deel van de fracties in de Middelburgse gemeenteraad heeft forse kri tiek op de uitkomsten van het onderzoek naar de mogelijkheid om een parkeergarage te bou wen in de bouwput aan de Zuid singel. De resultaten zijn anders dan die van een vergelijkbaar onderzoek van vier jaar geleden. De kritiek was afkomstig van de fracties die voorstander waren van de bouw van een theater aan de Zuidsingel. Vooral over de aannames die zijn gedaan bij het onderzoek werd gisteravond tijdens een informatiebijeen komst in het stadskantoor kri tiek geuit. Onderzoeksbureau Goudappel Coffeng concludeert in een rap port dat een garage aan de Zuid singel nooit rendabel te maken is. Een kleine garage met één laag is volgens het bureau nog het minst verliesgevend. Een ga rage met drie parkeerlagen zou de gemeente jaarlijks 1.1 mil joen euro kosten. Volgens de ChristenUnie rede neert het bureau in cirkels. „Als je ervan uitgaat dat er niemand wil parkeren, volgt daar vanzelf uit dat de garage heel duur wordt", aldus E. Heringa. Hij wees op het onderzoek dat eer der door hetzelfde bureau is ge daan, waaruit veel gunstiger cij fers kwamen. J. van Dijk-Sturm (WD) sprak haar verbazing uit over de verschillen. „Bent u al leen maar van negatieve scena rio's? Of heeft u ook andere mo gelijkheden onderzocht? Bij het vorige onderzoek is gekeken naar opbrengsten van parkeer garages in andere steden, zei A. Schepman van het Goudappel (Advertentie) v/wvv project-verhuizingenU H.'JM moftDiai. mouERS feliciteert 9 Welzijn met de nieuwe locatie Coffeng. „Er is destijds geen on derzoek naar doelgroepen ge daan. Nu hebben we gebruik ge maakt van de algemeen gangba re kengetallen voor theaterbe zoek." Bovendien is de bezet tingsgraad van de parkeergara ges in Middelburg betrokken bij het onderzoek. Verwijssysteem CD A-fractievoorzitter J. Kodde vroeg of rekening is gehouden met de groei van het autover keer. Hij wilde ook weten of een beter verwijssysteem, dat al in de planning zit, kan helpen 'om de garage beter gevuld te krij gen. „Ik verwacht daar niet al te veel voordelen van", antwoord de Schepman. Volgens het bu reau heeft een stijging van het aantal parkeerders nauwelijks een positieve invloed op de jaar lijkse kosten voor de kelder. Ze erkende dat opzettelijk voorzich tig is gerekend omdat blijkt dat de andere garages in Middel burg slecht gebruikt worden. Gisteravond werd ook duidelijk dat uit het resterende budget voor het theater geen parkeer kelder onder een nieuw theater op de plek van de huidige schouwburg gebouwd kan wor den. Goudappel Coffeng conclu deerde in het rapport al dat een parkeergarage aan de Zuidsin gel niet bruikbaar is voor een theater aan het Molenwater. Daardoor is er (nog) geen oplos sing voor het parkeerprobleem. De PPM stelde voor om de bezoe kers vanaf parkeerplaatsen bui ten de stad te vervoeren naar het theater. G. Blüm van advies bureau Toornend en Partners raadde dat af. „Dat zou eerder een belemmering zijn dan dat het zou functioneren." MIDDELBURG - In een woning aan de Spuistraat in Mid delburg is woensdagavond tussen 21.00 en 22.00 uur inge broken Nadat er een raam was vernield werd de woning door zocht. Vermist worden foto-apparatuur en sieraden met een ge zamenlijke waarde van enkele honderden euro's. GOES - Op de A58 ter hoogte van Goes zijn gisterochtend rond acht uur twee personenauto's met elkaar in botsing gekomen. Een automobiliste uit Zierikzee (leeftijd onbekend) wilde naar de linkerbaan gaan om de auto voor haar in te halen. Op dat moment werd zijzelf ingehaald door een 57-jarige automobilist uit Middelburg. De beide voertuigen botsten daardoor op eïkaar. Door de klap van de aanrijding kwam de automobiliste te gen de middenvangrail tot stilstand. Beide bestuurders kwamen met de schrik vrij, hun auto's raakten beschadigd. ZIERIKZEE - De fractie Alert! van de Schouwen-Duive- landse gemeenteraad wil duidelijkheid over de belangstel ling in het bedrijfsleven voor koop van het al enkele jaren leegstaande theater Mondragon. Van de acht marktpartijen die belangstelling toonden voor het theater heeft uiteindelijk slechts één daadwerke lijk ingeschreven. Alert! wil van wethouder W. Renden weten of hij bij de andere geïnteresseerden heeft geïnfor meerd waarom zij niet hebben ingeschreven en zoniet, of hij dat alsnog gaat doen. Alert! hoopt zo te weten te komen waarom de Europese aanbesteding van Mondragon mislukt is. SLUISKIL - Op de N252 in Sluiskil is gistermiddag de au to van een 28-jarige vrouw uit de gemeente Sluis bescha digd door lading die van een aanhangwagen was geval len. Rond drie uur i-eed de vrouw een personenauto met aan hangwagen, geladen met hout, tegemoet. De vrouw zag de aanhangwagen slingeren en week uit naar rechts. Tijdens het passeren viel een deel van de lading hout op het wegdek waarna de automobiliste over het hout reed. De bestuurder van de auto met aanhangwagen is doorge reden zonder zijn identiteit bekend te maken. De 28-jarige vrouw heeft met omstanders het hout van de weg gehaald. door Jeffrey Kutterink TERNEUZEN - Havenschap Zeeland Seaports wil havens en kaden beter benutten. Verder gaat het onderzoeken of meer producten ondergronds - via pijpleidingen - kunnen worden vervoerd. Dat is noodzakelijk, omdat met name het Sloegebied vol begint te raken. Dat staat in het jaarplan 2006 van het havenschap. Zeeland Seaports wil daartoe de braak liggende grond bij bestaande be drijven beter benutten. Een an dere mogelijkheid is het treffen van geluidsbeperkende en -isole rende maatregelen. Zeeland Seaports probeert ook toeleveranciers en afnemers op een slimme manier bij elkaar te brengen, om de inzet van ener gie en hulpstoffen te optimalise ren. Dat beperkt het transport. De focus van deze inspanning zal liggen in het Nieuwlandter- rein, de Sloepoort, het Hoechst-terrein, de Ghellinck- polder (met een sterke binding met het Cerestar-complex), het Valuepark Terneuzen, de Axelse Vlakte en de Westelijke Kanaal oever. Dossier WCT In het jaarplan beschrijft Zee land Seaports uitvoerig per ter rein en onderwerp wat het in 2006 wil gaan doen. Een belang rijk dossier is de Westerschelde Container Terminal. Het schap werkt verschillende onderzoe ken uit. Doel is uiteindelijk om te zorgen dat Provinciale Staten het nieuwe streekplan goed keurt, waardoor het mogelijk wordt de WCT aan te leggen. In het Sloegebied breidt autover lader Cobelfret binnenkort het 'parkeerterrein' fors uit. Het be staande en nieuwe terrein wor den door middel van een (bai leybrug verbonden. Samen met het havenschap bekijkt het be drijf of het het centrum waar ac cessoires in auto's worden inge bouwd en wagens worden her steld en gecontroleerd kan wor den uitgebreid. Er wordt bezien of het mogelijk is 'om meer auto merken aan Vlissingen te bin den'. Ook wordt bekeken of meerlaagse opslag van auto's mogelijk is. Cobelfrettreinen Voorwaarde voor het uitbreiden van Cobelfret is het veiligstellen van het aantal treinen dat over de Zeeuwse spoorlijn mag rij den. Zeeland Seaports stelt in het jaarplan al het mogelijke daarvoor te doen. Ook spant het havenschap zich in voor meer vervoer per schip. Een andere grote ontwikkeling is de ontwikkeling van de Scal- diahaven. Daar vestigt zich Sea-Invest. In Terneuzen wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de Wes telijke Kanaaloever. De ontwik keling van de Axelse Vlakte zal zelfs worden versneld. Een marktonderzoek moet uitwijzen wat de mogelijkheden van het terrein precies zijn. Doordat er zich nieuwe bedrijven vestigen, worden kades verlengd en terrei nen bouwrijp gemaakt. Rick van acht jaar uit 's-Gra- venpolder kijkt graag naar al lerlei tv-pro gramma's. Hij heeft een oudere broer en zus, die ook graag films zien. Ech ter, de films zijn niet altijd ge schikt voor zijn leeftijd. Hij weet dan ook: niet kijken naar programma's van zes tien jaar en ouder. Laatst, toen hij 's morgens zijn bed uitkwam, vroeg zijn moeder of hij lekker geslapen had. Jawel, meldde Rick, maar hij had wel gedroomd. „Oh, waar ging die droom dan over?", wilde zijn moeder weten. „Dat weet ik niet, want het was een droom voor zestien jaar en ouder. Stationsstraat 2-4, 4331 JB Middelburg, Tel.: 0118 - 615151 RISICOBEHEER •ifoon: 0118-591900 reKfcuirantvrouwenpolder.ni

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 11