PZC Perspectief reisbureaus is slecht NDC-VBK blijft geloven in toekomst regionale kranten Prima pastapersje Wijnbeleggen voor fijnproevers 27 garantiefonds royeerde sinds december vijf ondernemingen Lego maakt weer winst M Veenman blijft langer bij de NS Winst en omzet Danone stijgen Resultaat Credit Suisse valt tegen TIE Holding nipt op winst GM investeert in Michigan profijt donderdag 16 februari 2006 1 leen paar jaar wordt het voor- [J/, de helft van het aantal ■i\sbureaus verdwijnt en tiental- fe# kleinere reisorganisatoren [wen het loodje. Tot op heden Uit het met die koude sanering nel mee, al zijn de voortekenen dit jaar niet gunstig. ^Gerard Chel DEN HAAG - Vanaf december lorig jaar tot begin deze maand tig het Garantiefonds, dat on- irmeer in de gaten houdt of reisorganisator of -bureau njn financiële verplichtingen h kan komen, zich genood- siakt vijf ondernemingen het lidmaatschap te ontnemen. De geroyeerde leden mogen het jogo van het fonds niet meer voe- en klanten die niettemin bij u>„e reisorganisaties boeken, rijn hun geld kwijt als het op BILLUND - De Deense speel goedfabrikant Lego heeft vorig jaar een winst voor belastingen behaald van 702 miljoen kroon (94 miljoen euro). Een jaar eerder maakte het be drijf nog een verlies van 1,7 mil- rd kroon. Lego dankt het bete resultaat onder meer aan de coop van de vier Lego- 1-pretparken, zo blijkt uit leren gepubliceerde cijfers. lÓe omzet steeg in het afgelopen jaar met 12 procent tot 7,1 mil jard kroon (948 miljoen euro). Vooral in Duitsland en Mid den-Europa deed het bedrijf goe de zaken met een omzetstijging 19,3 procent tot 1,6 miljard kroon (213 miljoen euro). Daar mee veroverde Lego zijn leiders positie op die markten terug van de Amerikaanse concurrent Mattel. Mattel nam deze plek 2003 in. Het concern ver kocht in juli vorig jaar voor 375 miljoen euro zijn pretparken aanBlackstone. ANP/DP A een of andere manier mis gaat. Daarbij ging het onder meer om bekende bedrijven als Peter Langhout en Y'or Travel. Toch denkt directeur Peter Sil- bermann niet dat zijn fonds dit jaar een recordbedrag aan claims door misgelopen vakan ties hoeft uit te keren. „Er zijn tientallen zwakke broeders, maar dat is ieder jaar zo. Als het niet goed gaat is een bedrijf ver plicht dat ons te melden, soms handelen wij op eigen initiatief, als we van derden signalen krij gen." In 2004 (de cijfers over vorig jaar zijn nog niet bekend) werd op basis van 'financieel onver mogen' 27 bedrijven het lidmaat schap van de Stichting Garantie fonds Reizen (SGR) ontnomen. Cijfers logenstraffen vooralsnog Silbermanns relativering. In 2003 keerde het fonds voor 2,3 miljoen aan claims uit, in 2004 1,3 miljoen en de voorlopige cij fers over vorig jaar komen uit op een kleine 1 miljoen. Medio vorig jaar waren bij het fonds 503 reisorganisatoren en 501 rei sagenten ingeschreven, vier meer dan een jaar eerder. Qua omzet schat Silbermann dat zijn fonds daarmee 'ver boven de 95 procent' van de reismarkt dekt. „Als je naar de aantallen kijkt, zal dat rond de 90 procent lig gen, want er blijven natuurlijk altijd scharrelaars." Of het slecht gaat met de reis branche als geheel valt moeilijk te doorgronden. Niet alleen om dat veel bedrijven weinig open heid betonen zodra het om winstcijfers gaat, ook omdat in de omzetcijfers dubbeltellingen kunnen voorkomen. Zo hebben de nummers een tot en met drie (TUI, O AD en Thomas Cook), ei gen reisbureaus (waar ze ook rei zen van de concurrent verko pen) waarvan de omzet wordt opgeteld bij datgene wat zij als reisorganisator omzetten. Boven dien reizen veel Nederlanders ongeorganiseerd, zonder tussen komst van reisorganisator - of -bureau. Indicator hoe de reisbranche er voor staat is het jaarlijkse over zicht van het vakblad 'Reisre- De voorspelde koude sanering van de reisbranche is tot nu toe uitgebleven, maar de vooruitzichten zijn ongunstig. foto GPD vue', maar de cijfers door de be drijven zelf worden verstrekt. Zo blijkt uit de vorig jaar sep tember gepubliceerde lijst, dat van de top tien zes ondernemin gen hun omzet over 2004 zagen dalen. Wordt naar het aantal rei zigers gekeken dan is het niet veel beter: van de twintig bedrij- ven .zagen"twaalf reisorganisato ren het aantal klanten dalen. In beide overzichten valt op dat in ternetbedrijven wel (behoorlijk) in de lift zitten. Vooruitzichten De vooruitzichten zijn niet echt geweldig. Zo maakte brancheor ganisatie ANVR onlangs bekend dat het aantal Nederlanders dat georganiseerd op wintersportva kantie is gegaan, dit wintersei zoen opnieuw is gedaald: met 8 procent ten opzichte van vorig jaar. De zoveelste daling op rij, terwijl uit het Continue Vakan tie Onderzoek (CVO) blijkt dat, na een stabilisatie van drie jaar, in 2005 juist weer meer Neder landers naar de sneeuw gingen. De zomerboekingen kwamen moeizaam op gang in januari, een maand die traditioneel geldt als een van de belangrijkste boe kingsmaanden. Gaat de Neder lander minder op vakantie of va ker ongeorganiseerd? CVO-on- derzoeker Ad Schalekamp: „Dat laatste zeker niet, hij re gelt z'n reis steeds vaker van te voren. Op de bonnefooi met va kantie gaan is de afgelopen ja ren dramatisch teruggelopen." We gaan wel wat minder op reis, maar volgens Schalekamp is het aandeel van de georgani seerde vakanties vorig jaar met drie procent gestegen. Voorals nog gaan bij hem dan ook geen alarmbellen rinkelen. „De schommelingen die we zien zijn conjuncturele verschijnselen, ze ker geen voorbode dat de markt instort." Loonstrookje Uit een peiling begin vorige maand onder 9500 Nederlan ders is gebleken dat de bereid heid om dit jaar op vakantie ie gaan, iets lager ligt dan vorig jaar. Schalekamp: „Er is meer twijfel." Romana Engeman, directeur van de ANVR: „Als ik zie hoe 2006 van start is gegaan, dan word ik daar niet vrolijk van. Ik wijt dat voor een deel aan de on zekerheid over het loonstrookje. En Turkije heeft natuurlijk last van de vogelgriep. Aan de ande re kant doen sommige bedrij ven, nieuwkomers bijvoorbeeld, het erg goed. Niet overal is het kommer en kwel." Silbermann: „Ik krijg genoeg signalen uit de markt dat het slecht gaat. Als u het me op de man afvraagt: nee, een echt goed gevoel heb ik niet." GPD van onze redactie economie LEEUWARDEN - De dagbla den hebben het moeilijk. Le zers en adverteerders lopen weg, de concurrentie met televi sie en internet is hard en nieu we doelgroepen zijn moeilijk te vinden. Tegen die achtergrond is liet opmerkelijk dat de Noor delijke Dagbladcombinatie NDC-VBK, uitgever van het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant, er een paar kranten bij wil kopen. Sa men met het Belgische Concen- tra heeft NDC een bod uitge bracht op Dagblad De Limbur ger en het Limburgs Dagblad, nu nog eigendom van de De Te legraaf. De geschiedenis van het huidi ge NDC-VBK (Noordelijke Dag blad Combinatie-Veen Bosch Keuring) begint al in 1752 met de oprichting van de Leeuwar der Courant. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog wordt de Stichting Je Maintiendrai opgericht, die illegale blaadjes uitgeeft. De stichting zorgt er na de oorlog voor dat de Leeuwarder Courant kan blij ven bestaan door voor 50 pro cent aandeelhouder te worden. Het doel van de stichting is plu riforme en vrije pers in Fries land tot in lengte van dagen te realiseren, aldus voorzitter Wilfried de Pree van Je Main tiendrai Fonds. In de zestig jaren na de oorlog fuseert de Leeuwarder Courant met het Groningse Hazewinkel Pers en worden de Drents Gro ningse Pers en boekenuitgever De geschiedenis van het huidige NDC-VBK begint al in 1752 met de oprichting van de Leeuwarder Courant. foto Koen Suyk/ANP VBK opgekocht. Het inmiddels enorme bedrijf is nog steeds voor 90 procent in handen van de stichting. Juist de stichtingsstructuur is volgens De Pree de verklaring voor het succes van NDC-VBK. „Bijna alle winst is altijd terug gevloeid naar het bedrijf. Er was daardoor een flinke reser ve ontstaan waardoor we over names konden doen." De onder neming is ook op overname- jacht buiten Groningen, Fries land en Drenthe. Na door de koop van VBK de grootste boe kenuitgever in Nederland te zijn geworden, heeft NDC-VBK zich als een havik op de Limburgse kranten ge stort. „Dat we heel Nederland willen veroveren klinkt wel heel stoer. Wij geloven in regio nale dagbladen, dat hebben we in Noord-Nederland bewezen", zegt directeur Jan de Roos van NDC-VBK. De oplages van de Leeuwarder Courant en Dag blad van het Noorden dalen veel langzamer dan van de meeste andere kranten. Maar toch is de uitbreiding bui ten het Noorden ook ingegeven om de basis van het bedrijf te versterken. „In alleen Noord-Nederland ben je op lan ge termijn toch kwetsbaarder. Wij hebben een cultuur binnen ons bedrijf waarbij we ons tij dig weten voor te bereiden op ingewikkelde zaken. Daardoor kunnen we op vrij soepele wij ze veranderingen doorvoeren", stelt De Roos. Het bod, samen met Concentra, op, Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad is daar een logisch gevolg van. „Con centra (uitgever van onder meer de Vlaamse dagbladen Ga zet Van Antwerpen en Het Be lang van Limburg, red.), en NDC-VBK lijken wat betreft dagbladen en multimedia op el kaar. Op de concurrentiemarkt is het misschien wel aantrekke lijk een joint venture aan te gaan. In de mediawereld is veel beweging. Een brede basis is dan belangrijk om in het media geweld dat de komende jaren gaat spelen toch gezond te blij ven." Behalve Vlaanderen heeft NDC-VBK geen interna tionale ambities. De uitgaven van ons zijn heel erg regionaal en aan taal gebonden. Dus onze kennis en meerwaarde komt vooral in Nederland en in een deel van België tot zijn recht." Regionale omroepen Eerder dit jaar werd al aange kondigd een regionale radiozen der als concurrent van de pu blieke radiostations in Noord-Nederland te lanceren. „We hebben te maken met on eerlijke concurrentie. De regio nale omroepen zijn heel sterk, en financieel staan we al op achterstand. Dat geldt ook voor televisie. Maar bewegend beeld hoort wel bij ons en we hopen dat het via bijvoorbeeld internet een belangrijke plek krijgt. De journalisten van de Leeuwarder en het Dagblad gaan in de toekomst dan ook met videocamera's op pad." De jaarcijfers van NDC-VBK over 2005 wil De Roos pas in maart bekendmaken. „Maar we heb ben opnieuw meer omzet ge draaid en meer winst ge maakt." NDC-VBK haalde in 2004 een omzet van 289,4 mil joen euro. De winst bedroeg 25,2 miljoen euro. ANP kocht is voorbij. Er liggen geen klanten meer in slaapzakken voor de deur om als eerste 's ochtends een digitale came ra te kunnen bemachtigen. Daarom denk ik dat ik de pastamachine kan aanbevelen, het zal zo'n vaart niet lo pen, soms ligt 'non-food' wekenlang te wachten in de winkel. Koop de machi ne. Hij kost minder dan een deegrol. En voor dat tientje heb je zeker drie zonda gen pret. Veel dure pastamachines ver dwijnen na een paar keer gebruik on derin de kast. Ik heb zo'n machine al twintig jaar, voor vet geld gekocht, en doe er de leukste experimenten mee. Maar eerst de vraag, heb je hem echt no dig? Met als bijvraagje, is verse pasta beter en/of lekkerder dan droge uit een doos? Veel verse pasta's uit delicates- senwinkels en verse uit koelmeubels van de supermarkt zijn illusiepasta's. Misschien makkelijk in het haastige huishouden maar het is louter water met bloem. Bij een blindproeverij zul len proevers het onderscheid vaak niet kunnen maken tussen verse gekookte en gekookte droge en de kans is groot dat ze een droge als beste aanwijzen. Bijvoorbeeld die van De Cecco, door veel Italianen geprezen als de beste. Maar zo'n molentje maakt meer moge lijk dan een pastafabrikant zou aandur ven. Bijvoorbeeld mijn pasta, gemaakt van witte bloem met uitsluitend toma tenpuree. Is veel beter dan dat roodge kleurde fabriekspasta. Zegt de visite. Het belangrijkste aan het pastama chientje zijn twee cilinders waar deeg doorheen geknepen wordt. Het ding wordt met de hand aangedreven met een slinger. De ruimte tussen de stalen cilinders kan worden afgesteld op vijf dikten. Er kan een vijf millimeter dik deeglaken uit gerold worden tot een flinterdunne lap van 1 millimeter. Met een opzetstuk kunnen van de deeg lap vervolgens smalle of iets bredere slierten gedraaid worden, maar dat gaat niet geweldig. Het kost moeite om de slierten los van elkaar te houden. Veel beter kan een deeglaken met een scherp mes in slierten gesneden wor den. Of met een snijwiel, eventueel een kartelwieltje. De deeglap die tussen de cilinders uit komt, moet met de hand begeleid wor den anders wordt het een prop onder het machientje. Ik heb dat opgelost door de machine op een plank te klem men. De plank staat schuin naar bene den, de lap glijdt er langs. Rozerode pasta van meer dan een meter lang maak ik, als het moet van de visite. UTRECHT - President-directeur Aad Veenman van de Ne derlandse Spoorwegen blijft langer bij het bedrijf. De raad van commissarissen heeft zijn contract verlengd tot 31 oktober 2008. Zijn arbeidsovereenkomst zou aflopen op 31 oktober van dit jaar, zo meldden de NS gisteren. Veenman (58) is gevraagd langer te blijven zodat hij de evaluatie van de Spoorwegwet en de vervoersconcessie kan meemaken. De NS kreeg deze concessie begin vorig jaar. Dit contract met de overheid geeft het spoorbedrijf het recht om tot 2015 op het hoofdrailnet te rijden. ANP PARIJS - Het Franse voedings- en drankenconcern Dano ne heeft vorig jaar een nettowinst uit gecontinueerde acti viteiten geboekt van 1,03 miljard euro. Dat is 13,3 pro cent meer dan in 2004, toen de winst uitkwam op 910 mil joen euro. Dat maakte Danone gisteren voorbeurs bekend. Ook de omzet steeg, en wel met 6,1 procent naar 13,02 miljard eu ro. De brutowinstmarge bedroeg 13,3 procent. ANP ZÜRICH - De Zwitserse bank Credit Suisse heeft in het vierde kwartaal een nettowinst geboekt van 1,1 miljard Zwitserse frank (650 miljoen euro). Dat komt neer op een stijging van 15 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2004. Dat maakte de bank gisteren voorbeurs bekend. Het resultaat is minder dan analisten hadden verwacht. Credit Suisse, de op een na grootste bank van Zwitser land, beheert veel geld van rijke mensen en is verder ac tief in de effectenhandel. De stijging van de aandelenkoersen legde cle bank geen windeieren. Wel werd het resultaat gedrukt door een voor ziening van 421 miljoen frank (270 miljoen euro). De om zet van Credit Suisse steeg in het vierde kwartaal met 10 procent naar 14,2 miljard frank (9,2 miljard euro). ANP AMSTERDAM - TIE Holding heeft in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar, dat op 1 oktober is begonnen, een nettowinst geboekt van 11.000 euro. Een jaar geleden was dat nog 461.000 euro, zo meldde het beursgenoteerde softwarebedrijf gisteren. De omzet steeg wel, van 2,1 miljoen naar 2,2 miljoen euro. Het bedrijf investeerde de afgelopen kwartalen veel in marketing en verkoop. Dit ging ten koste van de winstge vendheid. In het boekjaar 2005 kwam de nettowinst uit op 61.000 euro tegen 580.000 euro het jaar ervoor. ANP PONTIAC - Autofabrikant General Motors heeft aange kondigd 545 miljoen dollar te investeren in Michigan. De grootste investering, 163 miljoen dollar, doet de verlieslij dende onderneming in de productiefaciliteiten voor de vrachtwagenfabriek in Pontiac (Michigan). De investeringen moeten er toe leiden dat verder banen verlies wordt voorkomen. GM meldde eerder dat 30.000 banen worden geschrapt om uit de rode cijfers te komen. De malaise in de Amerikaanse auto-industrie heeft de thuisstaat van GM, Michigan, zwaar getroffen. ANP Er is verschil tussen droge pasta uit de winkel en pasta uit het persje. Alle fa briekspasta wordt met geweld door kleine gaatjes geperst en de vorm van de gaatjes bepaalt de vorm van de pas ta. Een uitzondering is Chinese mie. Die wordt in Nederland op oude drop- vetermachines geperst. Zo werkt ook het pastamolentje. Kon je dropdeeg ma ken, dan draaide je er veters van. De twee stalen cilinders kunnen ook goed kneden. Scheelt spierpijn. Door deeg er een paar keer door te draaien wordt het net zo goed gekneed als een uur lang met je handen. De machine kan dus ook dunne taartbodems draaien. Het is een deeglappenpersje waar je dingen mee uithaalt die geen Italiaan ooit had durven verzinnen. Wouter Klootwijk door Mathijs Rotteveel Een Chateau Lafi- te-Rothschild, een Chateau Pavie, of toch maar een fles Clos Fourtet? Heer lijk, maar het is de vraag of deze topwijnen ook goede be leggingsobjecten zijn. Willem van Dedem van Grand Cru BV is ervan overtuigd. De beleggingsmaatschappij die hij in december vorig jaar met twee collega's heeft opge richt, gaat de komende der tien jaar beleggen in een keur aan voornamelijk Franse top wijnen. Gedurende deze pe riode is het beoogde jaarlijk se rendement minimaal 15 procent. Grand Cru gaat zelf in Frankrijk flessen kopen van bekende chateaux om die op te slaan en over enkele ja ren te verkopen. Omdat de maatschappij echt alleen in wijn belegt, is het niet te vergelijken met de an dere wijnbelegging op de Ne derlandse markt: het Orange Wine Fund. Dit beleggings fonds is genoteerd op Euro- next en heeft niet alleen wijn- bedrijven in portefeuille maar bijvoorbeeld ook de be drijven Constellation Brands en LVMH Moet Hennessy, die bekend zijn van de bieren van Corona (Constellation) en tassen van Louis Vuitton (LVMH). Voor een échte wijnbelegging moeten belangstellenden dus naar Grand Cru. En snel, want de inschrijving sluit op 28 februari. De inleg is mini maal één aandeel van 25.000 euro in vijf jaar vol te stor ten, te beginnen met 5000 eu ro op 1 maart van dit jaar. In de komende vier jaar moet telkens 5000 euro worden bij gestort. Met het opgehaalde kapitaal, dat volgens Van De dem inmiddels tussen de vijf en tien miljoen euro be draagt, gaat Grand Cru tot 2013 wijnen inkopen. Die worden 'onder ideale klimato logische omstandigheden en verzekerd tegen verlies en diefstal' opgeslagen in een Frans pakhuis om vanaf het zelfde jaar in de verkoop te gaan. Van Dedem en zijn compag nons zijn geen onbekenden in de wijnwereld. De oud-ban kier heeft in 2001 met 1,4 mil joen euro 'Het Wijnfonds' op gericht. Dat liep naar eigen zeggen zo goed dat hij nu dus echt groots gaat uitpakken. Het prospectus van Grand Cru, die is goedgekeurd door de Autoriteit Financiële Markten, bevat een heldere omschrijving van het project. De wereld van de Grands Crus is een moeilijk toeganke lijke. Het duurt jaren om het vertrouwen te winnen van de beste chateaux en daar grote hoeveelheden wijn te mogen kopen en 'allocation' te krij gen van de handelaren. Dooi de ervaring en kennis van Van Dedem en zijn compag non Christophe Sevenster, die afgestudeerd is aan de wijnfaculteit van de Universi teit van Bordeaux, zeggen zij in staat te zijn die 'alloca tions' binnen te halen. De Grands Crus hebben de afgelopen jaren prijsstijgin gen laten zien die een rende ment van 15 procent recht vaardigen. De consumenten komen vooral uit de Verenig de Staten en Azië, economi sche grootmachten die ook de afgelopen jaren sterk zijn ge groeid. In de prospectus wordt daar dan ook op gewe zen. Ook enkele risico's ko men aan bod, zoals het valu tarisico. Als de dollar daalt, worden Europese wijnen duur voor Amerikanen. De directe invloed van het va lutarisico op het fonds is be perkt. De grootste risico's zijn echter nauwelijks in te schatten. Hebben Van De dem en Sevenster werkelijk de juiste contacten in Frank rijk? Wat als deze personen er tussentijds mee willen stop pen? Zal de prijsstijging van de topwijnen, ondanks het huidige hoge prijsniveau, doorzetten? De populariteit van Franse wijnen is tanen de, maar de Grands Crus hou den nog stand. Blijven ze dat doen tot 2018? Beleggers die deze vragen onvoldoende kunnen beantwoorden, kun nen uiteraard alsnog inschrij ven. Maar dan vooral als fijn proevers: het is mogelijk het eventuele rendement in fles sen uitbetaald te krijgen. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 27