Direct effect straf is er zelden Van muren naar weidse zeeën PZC Codes in sprookje Wim Hofman alleen door volwassenen te kraken 15 Nieuwe bunkers voor vleermuizen Zeeuwse toeristische opleiding Drijfvuil Sas eindelijk opgeruimd kunst donderdag 16 februari 2006 rfnnrEmile Calon Het arrondissement Middelburg is voor de nieuwe hoofdofficier Die- derik Greive niet een korte tussenstop op weg naar een mooie functie elders in het land. Hij heeft het college van procureurs-generaal, de medewerkers van het parket en - niet onbelangrijk - zijn vrouw en kinderen beloofd mini maal zes jaar in Middelburg te blij- De laatste jaren had de kamer van de Middelburgse hoofdofficier wel wat weg van een duiventil, zo geeft hij vol mondig toe. Greive (44) blijft echter, tot tevredenheid van onder meer de on dernemingsraad van het OM, langere tijd in het Zeeuwse actief. Zijn woning in Dronten staat reeds te koop en hij oriënteert zich, vanuit een huurappartementje in de Middelburg sebinnenstad, op de Zeeuwse huizen markt. Greive begon zijn OM-loopbaan in Zwolle. Al snel was hij niet alleen ac tief als districtsofficier en leidde hij opsporingen. Hij raakte ook betrok ken bij projecten. Daar ontdekte hij dat het in gang zetten van iets nieuws, het organiseren, het bij elkaar bren gen van mensen en belangen, leuk werk is. Na een aantal jaren werd hij plaatsvervangend hoofdofficier in As sen om drie jaar later te verhuizen naar de polders om in Lelystad funge rend hoofdofficier te worden. Hij zat daar nog niet zo lang toen hij door pro cureur-generaal Bolhuis gevraagd werd voor de vacante post van hoofd officier in Middelburg. Hij vroeg een week bedenktijd en liet vervolgens we tendeuitdaging aan te willen gaan. Sinds ruim een maand houdt hij kan toor aan de Kousteensedijk. Daar zegt hij dat het managen van een organisa tie boeiend werk is. Hij is echter niet van plan om alleen leiding te geven aan de Zeeuwse afdeling van het Open- Hoofdofficier Diederik Greive: „Als iemand echt over de schreef is gegaan, verdient hij of zij een douw." baar Ministerie. Afgelopen vrijdag trok hij daadwerkelijk de toga aan om tijdens een zitting van de politierech ter op te treden als officier van justi tie. Dat werk, dat doet hij nog steeds graag, zo zegt hij. Samenspel Hij vertelt hoe hij in zijn vorige'stand- plaats, Lelystad, altijd een goed ge voel had na een zittingsdag. Het sa menspel met de rechter, het reageren op betogen van advocaten en verdach ten, het wikken en wegen bij het for muleren van de straf, hij vindt dat een mooi onderdeel van het vak. Hem hoor je dus niet zuchten als een veelpleger voor de zoveelste maal voor een rechter moeten verschijnen na weer een serie overtredingen. Hij weet dat je als officier van justitie niet in enkele zittingen de wereld beter maakt noch het onrecht recht zet. Hij beseft dat criminelen, na het aanhoren van zijn betoog, niet gelouterd de rechtszaal verlaten. „Het direct effect is er maar zelden", geeft hij zonder problemen toe. Daarnaast, aldus de hoofdofficier, is het strafrecht ook iets zakelijks. „Want als iemand echt over de schreef is gegaan, verdient hij of zij een douw." Die straf is nodig zodat de an deren, de mensen die zich niet misdra gen, zien dat er iets gedaan wordt aan de criminaliteit, aldus Greive. Uit de cijfers weet hij dat Zeeland op het gebied van criminaliteit een be trekkelijk rustige provincie is. Greive was dan ook niet op zoek naar een post als crime-fighter. „Mijn status van hoofdofficier meet ik niet af aan de hoeveelheid criminaliteit.". Hij vindt het wel belangrijk het criminali- teitsniveau acceptabel te houden. Kennismaken De nieuwe hoofdofficier is momenteel bezig met een kennismakingsronde in de x-egio. Zijn eigen medewerkers heeft hij zowat allemaal gesproken. Niet in zijn eigen werkkamer achter een gesloten deur, maar in alle open heid in de kantine op de bank. Daar nam hij ook van iedereen een foto zo dat hij nu al, zo roemen medewerkers, zowat iedereen bij de voornaam kent foto Lex de Meester en aanspreekt. Greive vindt het niet nodig om nu al met een toekomstvisie te komen. Wel meent hij dat de Zeeuwse havens wat meer aandacht verdienen in ver band met zaken als (mensen)smokkel en criminaliteit. En hij toont zich een groot voorstander van een integraal veiligheidsbeleid. Dus samen met de partners optrekken en er ook voor zor gen dat criminaliteit voorkomen wordt. De nazorg, zo benadrukt hij, is minstens even belangrijk als de opspo ring. Dus voorkomen dat mensen na het uitzitten van een straf terugvallen in crimineel gedrag. Hij laat weten dat hij iedereen die een taak heeft in het voorkomen van crimineel gedrag daarop zal aanspreken. HAAMSTEDE - De Vereniging Natuurmonumenten heeft; twaalf bunkers in de Schouwse Westhoek opgeknapt en ingericht als winterverblijf voor vleermuizen. Die houden' tussen oktober en april hun winterslaap. De bunkers' stammen uit de Tweede Wereldoorlog en maakten deel. uit van de Duitse Atlantikwall. Elf bunkers bevinden zich in het slotbos Haamstede en een in de Zeepeduinen. Enkele jaren geleden werden al vijf bunkers 'vleermuisvriendelijk' gemaakt. Daarin zijn bij recente tellingen per bunker 70 tot 90 watervleermui zen en een aantal franjestaartvleermuizen, gewone baard- vleermuizen en grootoorvleermuizen, waargenomen. Uit die hoeveelheden en soorten leidt Natuurmonumenten af dat de bunkers in een behoefte bij de vleermuizen voor zien. Bedoeling is komende jaren nog meer oude bunkers geschikt te maken als winterverblijf. Het inrichten van de 12 bunkers kostte 10.000 euro, betaald door de provincie Zeeland. VLISSINGEN - De opleiding IBL-toerisme van de Hoge school Zeeland gaat zich meer op Zeeland richten. De toe-! risme-opleiding is toegevoegd aan de International Busi ness and Language opleiding en die is weer onderdeel van de vroegere HEAO die nu Bachelor of Business Admini stration heet. De IBL-toerisme opleiding bestond al langer, maar richt te zich veel minder op Zeeland en het toeristisch bedrijfs leven in deze provincie. Als er bijvoorbeeld excursies wer den gemaakt gingen die naar Amsterdam en niet naar een Zeeuws studieobject. Met ingang van dit jaar wordt dat anders. Zo is de samen werking met de Zeeuwse overheid en het Zeeuwse be drijfsleven versterkt. Tweemaal per jaar wordt het toeris tisch onderwij sprogramma getoetst door een club profes sionals uit de branche: de zogenaamde Special Interest Group (beroepenveldcommissie). Deze vertegenwoordi gers zijn werkzaam bij organisaties zoals Roompot Vakan ties, Provincie Zeeland, Kamer van Koophandel maar ook bij een aantal internationaal opererende organisaties van buiten het toeristisch werkveld. SAS VAN GENT - De vier meter brede strook drijfvuil in het kanaal tussen de Westkade en de Oostkade in Sas van Gent is na jaren opgeruimd. Er is actie ondernomen na schriftelijke vragen door raadslid Cees Freeke (LCF). Die was op zijn beurt benaderd door bewoners. Volgens de in woners was er al jaren tevergeefs geklaagd over de situa tie. Naar aanleiding van de raadsvragen is een medewerker van de gemeente Terneuzen een kijkje gaan nemen. Die constateerde dat er een dikke laag vuil dreef. B en W wij zen er in hun antwoord aan Freeke op dat het bewuste deel van het kanaal in beheer is bij Zeeland Seaports, maar dat Rijkswaterstaat (RWS) de waterkwaliteitsbe heerder is van het hele kanaal en de Westerschelde. Rijks waterstaat heeft op zijn beurt weer een onderhoudscon tract met een aannemer. Daarin, staat dat die het water vrij moet houden van zwerf- en drijf afval. „Als RWS een klacht ontvangt, wordt de aannemer geïnformeerd en ruimt hij het vuil op", stellen B en W. „Inmiddels is het drijfvuil uit het ka naal verwijderd." Nuurder Begoochelingen, werk van Geer Huybers, te zien in De Drukkerij. foto Ruben Oreel jjgor Rolf Boshonm GISSINGEN - De Haagse kun- itenaar Geer Huybers (1947) ex pert momenteel op twee fatsen in Middelburg. Die lig- hemelsbreed misschien nog 'een honderd meter van elkaar, "■aar inhoudelijk zijn de ver gillen tussen de getoonde wer- «n levensgroot. %onder en imposant is zonder ®eer Huybers' Muur der Begoo- wlingen, te zien in De Drukke- ^1' Het is een panoramisch schil- Ff opgebouwd uit zestig losse Hoekramen. Samen vormen ze een werk met ^oppervlakte van ruim zeven- vierkante meter en een om- van ongeveer 24 meter. Het wonderlijk genoeg, precies JP net binnenplein van de boek handel. het schilderij, dat vol is van .Tnboliek, keren muren in diver- f^rmen terug. De sfeer veran- geleidelijk, met een demoni- e en apocalyptische noord- 1 hoop, het verlangen en de begeerte aan de oostzijde, het tijdelijke geluk in het zuiden en de treurnis en verdriet aan de westkant. Het is een wisseling van gemoedstoestanden zonder begin en zonder einde en daar mee cyclisch. Het is een voortdu rende reïncarnatie, een vicieuze cirkel van universele emoties. Huybers bouwde zijn Muur der Begoochelingeh halverwege de jaren negentig, nadat zijn schil derschap uiteenlopende fases had doorlopen met muren als re gelmatig terugkerend thema. Het panoramische schilderij maakte hij naar eigen zeggen om '25 jaar schildersonderzoek samen te brengen in één groot werk'. „Het project was een af sluiting van al het voorgaande en een begin van vernieuwing." Hoe waar dat is, blijkt in Gal lery Maritime, waar Huybers re cent werk exposeert. Het is be duidend aardser dan zijn vroege re schilderijen: figuratief, tradi tioneel bijna. De kunstenaar toont vooral zee ën met lage horizonnen, zodat er veel ruimte is voor machtige wolkenpartijen. Keer op keer valt de weidsheid op, mede door het formaat van de doeken, met een breedte die soms oploopt tot twee meter. Geen muur meer die het uitzicht ontneemt. Wie zijn eerdere en andere werk niet kent - hij maakt nu bijvoor beeld ook minimalistische ab stracte schilderijen - zou Huy bers een bij uitstek Hollandse schilder noemen, met zijn fasci natie voor landschap, water, lucht en licht. Hij beoefent het genre vakkundig. Mooi is bij voorbeeld hoe het ochtendlicht deels op het water valt in 't Is nog vroeg. Dreigends Bijna elk schilderij heeft wel iets dreigends in zich. Donkere wolken pakken zich steeds sa men en maken het minieme zeil bootje dat manmoedig het nood weer tegemoet vaart wel heel nietig, zoals op Pas maar op en Hier schijnt de zon. Op Floating Message vliegt heel subtiel een rode ballon met een boodschap boven een regenwolk uit. Door de veelheid, het formaat en de kracht van Huybers' schil derijen gaat het werk van Win- nifred Bastian, de andere expo-' sante in Gallery Maritime, wat verloren. Zij maakt olieverfschil derijen en aquarellen over mari tieme onderwerpen. Ze werkt minder gedetailleerd dan Huy bers, maar haar aandacht gaat vooral uit naar het lijnenspel, goed te zien bijvoorbeeld op de aquarel Pier 1. Haar onderwerpen zijn vaak ver stild, met verlaten en soms ook drooggevallen boten in de haven of op het strand. De kleine aqua rellen vormen een mooi contrast met de grote formaten van Huy bers. Expositie: Schilderijen van Geer Huybers en Winnifred Bastian, t/m 25 maart in Gallery Maritime, Gortstraat 43, Middelburg. Ge opend: di.-za., 12-17 uur. Expositie: 'Muur der Begoochelin gen', panoramisch schilderij van Geer Huybers, t/m 11 maart in De Drukkerij, Markt 51, Middelburg. Geopend: ma. 11-18 uur, di.-vr. 9-18 uur (do. tot 21 uur), za. 9-17 door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Zwart als inkt (1997) van Wim Hofman is een prachtig literair verhaal, maar eigenlijk niet geschikt voor kin deren. Zij kunnen de 'totaalbe tekenis' van het boek, dat in 1998 werd bekroond met de Gouden Griffel én de Wouter tje Pieterseprijs, onmogelijk doorgronden. Joukje Akveld en Harry Bekke ring betogen dat in de nu ver schenen aflevering van het tijd schrift Literatuur zonder leef tijd. Dat is geheel gewijd aan de Vlissingse schrijver, die eer der deze maand 65 jaar is ge worden. Dat wordt het hele jaar gevierd met een groot aan tal activiteiten, zoals diverse boekuitgaven en momenteel een boeiende expositie in het Letterkundig Museum in Den Haag. Het themanummer van Litera tuur zonder leeftijd bevat een veelheid aan bijdragen, maar opvallend is de ruime aan dacht voor Zwart als inkt, Hof- mans eigenzinnige herschep ping van, het sprookje van Sneeuwwitje. Akveld en Bekkering noemen het 'welhaast een complexe, ge laagde roman voor volwasse nen, zozeer wordt het geken merkt door terugkerende mo tieven en subtiele herhalingen, waardoor de tekst een uiterst hechte structuur kent'. De aan ironie grenzende hu mor, de pessimistische bood schap van het verhaal (de fijne, onschuldige kindertijd is een fabeltje), de talloze indirecte verwijzingen naar andere tek sten, de belangrijke rol van de verteller en de vele open plek ken in het verhaal zullen door kinderen nauwelijks worden doorgrond, aldus Akveld - en Bekkering. Er is volgens hen sprake van stijl, compositie en 'literair vakmanschap' op het niveau van volwassenenliteratuur. „Wij denken dat slechts vol wassen lezers de door Hofman aangebrachte 'codes' in Zwart als inkt zullen kunnen ontcijfe ren." Gastredacteur Anne de Vries gaat vooral in op beelden die Het tijdschrift Literatuur zonder leeftijd is geheel gewijd aan de Vlissingse schrijver Wim Hofman. foto Ruben Oreel Hofman zelf bij het verhaal heeft gemaakt. Die vormen, sa men met de gebruikte kleuren (zwart, wit en rood), een onver brekelijke eenheid met de tekst en zijn rijk aan nauw sa menhangende symboliek. Ze onderstrepen zo het centrale thema van het boek: de cyclus van leven en dood. Ook De Vries heeft het over een 'code' die. door de lezer eerst moet worden 'gekraakt'. De uitvoerige bijdrage van Ida Schuurman en Truusje Vrooland-Löb in het tijd schrift gaat meer over Hof- mans illustraties bij zijn verha len in het algemeen. John Louws, docent Neder lands aan de Pabo van de Hoge school Zeeland, bespeurt dat Hofmans werk onder zijn stu denten niet of nauwelijks be kend is. Louws spreekt van 'boeken met een kontje'. Om dat ze in vorm en stijl sterk af wijken van de traditionele kin derboeken, hebben ze de steun nodig van vooral toekomstige onderwijzers. „Het doel van boekpromotie is nu juist kinde ren nieuwsgierig maken naar boeken die ze nog niet kennen en die ze niet snel uit zichzelf zouden kiezen, omdat ze an ders zijn dan de boeken die ze doorgaans lezen." Het tijdschrift bevat verder on der meer een interview met Hofman. Karei Maartense, van wie in het Letterkundig Mu seum ook een documentaire over Hofman is te zien, schrijft over zijn literaire reizen met de schrijver. Vertaalster Hedwig von Bülow verhaalt over de problemen bij het om zetten van Hofmans bijzondere taalgebruik in het Duits. Ook het memorabele dankwoord van dë auteur bij de uitreiking van de Theo Thijssenprijs in 1991 is integraal in het tijd schrift opgenomen. Verder ver- tellen Bo de Jong, Jan en Netty van Gilst, Annemarie Terhell en Elly Nannings over beel dend werk dat zij van Hofman bezitten. Tijdschrift: 'Literatuur zonder leeftijdjaargang 20, nummer 69 themanummer Wim Hofman), 136 blz., Biblion Uitgeverij, Leid- schendam. Prijs los nummer: €18,95.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 15