Snelbus
Goes-Gent
te duur
Het kan en moet beter in Sluis
PZC
Toerisme moet
ontpoldering
verzachten
life
0n
ipins
Paarden met blote voeten blijven gezonder
15
Overleg schiet plan af
agenda
agenda
College uitgenodigd in campers
Hesjes voor schooljeugd
Hulstenaar wil spoed achter sloop
Auto botst tegen vangrail
Fracties tegen
nieuw dorpshuis
in Kloosterzande
SSlipPT
dinsdag 14 februari 2006
(InnrFiiqène Verstraeten
TERNEUZEN - De realisering
ran een directe snelbusverbin-
ding tussen Goes en Gent is nau
welijks haalbaar. Dat is de con-
diisie na overleg tussen de
Vlaamse vervoersmaatschappij
De Lijn, Connexxion en de Eure-
iScheldemond.
Eén dergelijke verbinding is een
uitdrukkelijke wens van de pro
vincie Zeeland. Een jaar of vier
«deden is er echter al eens een
zogenoemde quickscan uitge
roerd, waaruit bleek dat op de
ze verbinding de kosten niet op-
tegen de baten. Als die
verhouding nu na nieuw onder
zoek beter zou blijken, dan zou
Connexxion in overleg met De
Lijn een dergelijke sneldienst
kunnen opstarten.
(let blijft echter zo dat men op
moment inschat dat de situa-
tieniet grondig anders is dan de
quickscan vier, vijf jaar gele
den. Ook toen was al uitgegaan
van een situatie mét de Wester-
jeheldetunnel.
verbinding Goes-Gent be
lt op dit moment al. Passa-
'S moeten echter twee keer
overstappen, in Terneuzen en in
Zelzate. In Zelzate wordt van
busmaatschappij gewisseld. Wie
van noord naar zuid reist, moet'
half uur wachten. Busreizi-
Dievegge gepakt
- In een winkelpand in de
fan Doornestraat in Goes werd
niddag een zeventigjarige
jrouwuit de gemeente Reimers-
ivaal aangehouden voor winkel
diefstal. Zij had twee pakken fri
tuurvet en een doos bonbons ge-
Dat kwam haar te staan
op een bekeuring van 140 euro.
AXEL - Gregoriuscentrum, 13.00 uur:
forty dansen; De Halle, 14.45 uur:
loersbal; Trefpunt, 10.00 uur: Knutse-
jÜNGE - Malpertuus, 13.30 uur: KBO
Wlksdansen, zingen en biljarten; HEI-
(AI\IT - 't Heike, 14.00 uur: Ouderen
tangkoor; 19.00uur: Zangkoor;
iOEK-De Lovenhoek, 9.30 uur: Biljar-
jm, gymnastiek;
iULST- De Lieve, 9.00 uur: Vrij biljar-
iin,computeren; 10,30 uur: Volksdans;
19.30uur: Stijldansen, bijeenkomst SP;
KOEWACHT - De Vlaschaard,13.45
/jf: Gymnastiek; 15.00 uur: Senioren
'toor; Kerklaan 87, 19.00 uur: Creatieve
ijeenkomst;
ISSENISSÉ - Hof ter Nesse, 19.30 uur:
fetobic;
SASVAN GENT -De Speye, 20.00 uur;
Jaaivergadering Heemkundige Kring
fevan Gent;
SINT-JANSTEEN - De Warande, 9.30
«Computeren, bloemschikken; 13.30
Ouderenkoor, computeren;19.00
Belastingcursus;
TERNEUZEN - De Veste, 10.30 uur:
Gymnastiek; 19.30 uur: Dansen; Buurt-
Hoeve, 9.30 uur: Yoga;Dans-
school Verberkmoes, 13.15 uur: Senior
l teen; 't Schelpenhoekje, 14.00 uur;
'touwen Hobbyclub;
STREEKACTIVITEITEN
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag ge
durende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur
REDACTIE
ZEEUWS-VLAANDEREN
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC TERNEUZEN
'Tel: 0115-645769
Fax:0115-645742
y'E-mail: redtern@pzc.nl
René Hoonhorst (chef)
WoutBareman
Raymond de Frel
René van Stee
Frits Bakker (sport)
Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB HULST
Tel: (0114)372776
Fax:(0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
•Sheila van Doorsselaer
CENTRALE REDACTIE
Stationspark 28
4460 AA GOES
leh (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail;
internet
"rivw. pzc.nl
E-mail; web@pzc.nl
gers in de andere richting zijn
een kwartier wachttijd kwijt.
Het verminderen van de wacht
tijd op de bestaande verbinding,
in Zelzate, is niet gemakkelijk,
concludeert het overleg. Beide
vervoersbedrijven stellen ver
trek- en aankomsttijden van de
verschillende buslijnen vooral
op aan de hand van de vertrek
en aankomsttijden van treinen
op de treinstations.
Daarnaast kan dan nog reke
ning worden gehouden met het
verkorten van de wachttijden
bij een overstap van bus naar
bus. „Men is dus gebonden aan
de situaties bij respectievelijk
de NS en de NMBS en de tijden
waarop in Goes en Gent reizi
gers arriveren en vertrekken",
concludeert het overleg.
Zowel De Lijn als Connexxion
zeggen dat ze best dergelijke
snelverbindingen willen realise
ren, maar dat ze gebonden zijn
aan de beschikbare budgetten.
„In de opstartfase is ondersteu
ning' mogelijk van overheidswe
ge", aldus het overleg. „Echter
in de exploitatie daaropvolgend
zal de reiziger blijvend moeten
zorgen voor voldoende inkom
sten, wil een verbinding in
stand kunnen blijven en niet ten
koste van andere verbindingen
blijven bestaan."
Intensiever grensoverschrijdend
openbaar vervoer is trouwens
niet het gemakkelijkste onder
werp om over te praten, vindt
het overleg. De tarieven in Ne
derland en België liggen ver uit
elkaar, groeien nog steeds uit el
kaar en de uitgangspunten zijn
totaal anders. „In Nederland
wordt het openbaar vervoer
steeds meer uitgevoerd vanuit
commerciële uitgangspunten,
terwijl in Vlaanderen het juist
meer vanuit een sociaal perspec
tief is opgezet."
Enkele cursisten oefenen het natuurlijk bekappen van echte paardehoeven.
foto Peter Nicolai
door Patricia de Ryck
KOEWACHT - Paarden worden
vaak afgemaakt, omdat ze voet-
of beenproblemen hebben. Piet
Loof uit Terneuzen is ervan
overtuigd dat veel dieren niet
bij de slager eindigen als ze
geen hoefijzers meer dragen. Hij
heeft zich jarenlang verdiept in
paarden en cursussen gevolgd
over onder meer natuurlijk be
kappen. Die kennis brengt hij
nu weer over op zijn eigen cur
sisten.
Loof vertelt dat paarden vroe
ger ook niet beslagen werden.
Daar begon men mee -in dé mid
deleeuwen p-toëh men de paar
den op stal begon te zetten. De
paarden stonden toen in hun ei
gen urine. De ijzers bescherm
den de hoeven tegen de aantas
ting door ammoniak, zodat het
hoorn harder bleef.
Nooit vroeg iemand zich af of
die ijzers echt nodig waren, tot
een Duitse dierenarts hier onder
zoek naar deed. Naar aanleiding
van dat onderzoek gingen de
Amerikanen eens kijken naar de
wilde paarden die over rotsen lo
pen. „Ze hebben de mooiste hoe
ven én zijn nog nooit bij een
hoefsmid geweest. Dat kun je na
bootsen door de hoeven natuur
lijk te bekappen", aldus Loof.
Volgens hem is natuurlijk bekap
pen het beste voor het paard.
„Nu kan het paard zijn voet vrij
bewegen. Dat is goed voor de
doorbloeding van het hele been.
Veel paarden die op hoefijzers
lopen, worden vroegtijdig afge
maakt, omdat ze beenproble
men hebben. Dat kun je voorko
men als je je paard natuurlijk be
kapt."
Maar niet iedereen is het hier-
■mee eens. Zo komt er veel tegen
stand uit de hoek van de
hoefsmeden. Dat vindt Loof ook
niet raar. „Ze doen het al jaren
op deze manier. Als er dan bijde
hante lui zeggen dat het beter
kan, is dat niet prettig."
Maar er komen ook hoefsmeden
en dierenartsen, die vaak ook
weinig van de methode afweten,
naar de cursus die Loof geeft in
Koewacht. De cursus natuurlijk
bekappen wordt maar op drie
plaatsen in de Benelux gegeven.
Het is volgens Loof een groot
succes. „We doen dit nu een
paar jaar en behalen goede resul
taten. Steeds meer mensen vol
gen onze cursus en schakelen
over. Eerst nemen de deelne
mers thuis het materiaal, een
boek en dvd door. Daarna ko
men ze langs, 's Ochtends be
spreken we de theorie, 's Mid
dags gaan we aan het werk. Er
zijn mensen die zeggen dat ze al
leen komen kijken, maar 's mid
dags zijn ze toch bezig. Het is na
melijk niet zo moeilijk als je
over het juiste gereedschap en
de kennis beschikt", vertelt
Loof enthousiast.
Als je de hoefijzers weglaat en
overschakelt op de natuurlijke
manier, moet je de voeten van je
paard regelmatig verzorgen. Vol
gens Loof kost dat klusje je nog
geen tien minuten.
Paarden die natuurlijk bekapt
zijn, kunnen volgens Loof net zo
veel aan als paarden die besla
gen zijn. Ook op het hoogste ni
veau rijden wereldtoppers op
paarden die niet beslagen zijn.
Zo heeft Jag de Bellouet het we
reldkampioenschap voor dra
vers blootsvoets onlangs voor de
tweede keer gewonnen.
Loof verwacht dat in de toe
komst steeds meer paardeneige-
naren overschakelen op natuur
lijk bekappen.
Meer informatie over de cursus:
www.hoefnatuurlijk.nl.
Terugblik op de eerste drie jaar na de fusie van Sluis-Aardenburg en Oostburg
door Raymond de Frel
SLUIS - Het ging allesbehalve
van harte, en dus was het drie
jaar geleden moeilijk om te gelo
ven dat het noodzakelijk kwaad
ook voordelen kon opleveren.
De gemeenten Sluis-Aarden
burg en Oostburg stapten toen
gedwongen in het huwelijks
bootje, want van oprechte lief
de was nauwelijks sprake. Tel
daar ook nog eens de invoering
van een nieuw besturingssys
teem (het dualisme) bij op en
woord 'stroef' doemt op om de
start van de nieuwe gemeente
Sluis te karakteriseren.
De drang van. Oostburgse en
Sluise raadsleden om elkaar de
loef af te steken met weetjes,
speldenprikjes en gewoonteaf
spraken uit 'hun' oude gemeen
te is inmiddels verminderd, net
als het geen absolute must meer
lijkt om in het volgend college
van burgemeester en wethou
ders vertegenwoordigers uit bei
de kampen te hebben. Zo werd
bij het huidige college bewust
CDA'er Leen Kamphuis betrok
ken, om zo naast Rein Leent-
faar, Leen Wille en Johan Pro
voost ook iemand uit de Sluise
gelederen op het pluche te heb
ben. Die insteek is na de komen
de verkiezingen overigens toch
al een stuk lastiger te verwezen
lijken. Immers, alleen Gemeen
tebelangen heeft in oud-PvdA'
er Jacky Boogaard een wethou
derskandidaat met Sluise roots.
De kandidaten van alle andere
partijen zijn van Oostburgse
komaf. Bovendien zijn er in het
nieuwe college nog maar drie
wethouderszetels te verdelen.
Logischerwijs worstelden alle
bestuurders en raadsleden de
voorbije jaren met het dualis
me. Het goed uitvoeren van iets
nieuws kost nu eenmaal tijd en
vraagt bij tijd en wijle om aan
passingen. Twee jaar na de in
voering van het dualisme, waar
bij de raad beleidskaders vast
stelt en de wethouders een uit
voerende taak hebben, trapte
een ruime meerderheid van de
gemeenteraad op de rem.
Nachtwerk
Informatieve en reguliere raads
vergaderingen liepen steevast
uit op nachtwerk, omdat veel
raadsleden door alle informatie
en reglementen van orde in de
war raakten. Op initiatief van
Het sluiten van Euregiotuinen in Oostburg is een van de belangrijke beslissingen die de raad Sluis de
afgelopen jaren heeft genomen. foto Peter Nicolai
het CDA gingen de andere par
tijen (met uitzondering van de
PvdA) daarom akkoord met de
herinvoering van raadscommis
sies.
Tijdwinst heeft dat echter niet
opgeleverd. Nog steeds gaat het
licht in het Sluise belfort tij
dens raadsavonden vaak pas
dik na middernacht uit.
Dat moet anders, het kan veel
beter, roepen alle partijen nu in
koor. Net als drie jaar geleden
wordt er unaniem gepleit voor
een betere, open communicatie
met de inwoners, waarmee de
partijen eigenlijk aangeven dat
zij hun beloftes van drie jaar ge
leden op dit vlak niet hebben in
gelost. Klopt, stelde Gemeente
belangen-lijsttrekker William
Gijsel een paar weken geleden.
In de voorbije raadsperiode is
van transparantie nog veel te
weinig gebleken.
Het kan en moet dus allemaal
nog een stuk beter, maar dat
"wil niet zeggen dat er de voor
bije jaren helemaal niets is be
werkstelligd. Neem de windmo
lenkwestie in Hoofdplaat (geen
nieuwe, reusachtige turbines,
tot vreugde van veel inwoners),
het besluit om in Oostburg de
bouw van een nieuwe woonwijk
Dinsdag 14 februari
Terneuzen - Dow-boerderij -14.00 uur:
Meet the Boss - voorzitter Gerard van
Harten van de Raad van Bestuur van
Dow Benelux debatteert met middelba
re scholieren over de duurzaamheid
van kunststoffen.
Terneuzen - De Brouwzaele (voorma
lig Philips-terrein) - 20.00 uur: lijsttrek
kersdebat over economische onderwer
pen in de gemeente Terneuzen. Organi
satie: verschillende ondernemersvereni-
VUoensdag 15 februari
Terneuzen - Openbare bibliotheek -
10.00 uur: ouderenbonden - lijsttrekkers
debat, vooral over zaken die senioren
bezighouden.
Terneuzen - Soos La Redoute (Ma
dame Curiestraat) - 9.45 uur; Chris
tenunie - vrouwenochtend, tijdens wel
ke vrouwen van de Christenunie vertel
len over hun politieke werk in Terneu-
Sluis - Toversluis - 19.30 uur: Kamer
van Koophandel en Middenstandsvere
niging Sluis - lijsttrekkersdebat.
Donderdag 16 februari
Oostburg - Ledeltheater - 19.30 uur -
BN/De Stem - lijsttrekkersdebat over re
cente politieke verwikkelingen en ge
wenste toekomstige ontwikkelingen in
de gemeente Sluis.
toe te staan om het Euregiotui-
nen-debaele voorgoed achter
zich te laten (overigens nadat
het ambitieuze bouwplan Wa
terburg in de prullenbak was be
land) en last but not least; er
kwam een einde aan een langs
lepende discussie over de
(ver)bouw van een gemeente
huis.
Gebulder
Na veel gezucht, gepuf, geklaag
en gebulder van een op niets uit
gelopen gelegenheidscoalitie
ging een meerderheid van de
raad akkoord met de verbou
wing van het huidige gemeente
huis voor een bedrag van 7,5
miljoen euro. Voor minder kon
het echt niet, riep wethouder
Leentfaar vanaf het eerste mo
ment. Die rechtlijnigheid kwam
hem een jaar later duur te
staan. Leentfaar en zijn
CD A-collega Kamphuis kregen
het verwijt te weinig met hun
achterban te communiceren. En
dus werden zij door de chris
ten-democraten genadeloos aan
de kant geschoven. Want wie
niet praten wil, die moet maar...
Terwijl er in de aanloop naar de
verkiezingen vrijwel binnen el
ke Sluise partij wel sprake was
van gedonder of gerollebol, had
den de inwoners van Breskens
oog voor een heel ander soort
lawaai: het geronk van machi
nes, die ervoor moeten zorgen
dat het vissersdorp weer een
hart krijgt. Eén van de grote
projecten is daarmee zichtbaar
in gang gezet. In koopstad Sluis
zijn ze nog lang niet zover. Hal
verwege vorig jaar presenteerde
de initiatiefnemers van het
Zwingeulproject Sluis aan Zee
een herziene versie van hun
bouwplannen, maar vanaf dat
moment regeerde de stilte weer.
Zwakke Schakels
In Cadzand-Bad wordt op de
valreep (vanavond om 19.30
uur in het sportcentrum) een
toelichting gegeven op de her
structureringsplannen voor de
badplaats, waarin ruimte moet
zijn voor nieuwe appartemen
ten en winkels. En daarbij valt
ongetwijfeld ook de naam van
nog een ander ingrijpend pro
ject: de Zwakke Schakels, ofwel
de versterking van de zeewe
ring tussen Cadzand en Bres
kens. Landwaarts, zeewaarts...
ook daarover is het laatste
woord nog lang niet gezegd.
TERNEUZEN - De Camper Club Nederland grijpt een
toertocht door Oost-Zeeuws-Vlaanderen aan om 'open
camper' te houden voor het Terneuzense gemeentebe
stuur. Omdat de gemeente al twee jaar bezig is parkeer
plaatsen voor camper aan te wijzen, wordt het hoog tijd
dat de bestuurders zo'n voertuig eens van binnen bekij
ken en kennis maken met de bezitters, meent de club.
De club heeft raadslid C. Freeke (LCF) gevraagd een lans
te breken voor de kampeerautobezitters. In schriftelijke
vragen vraagt Freeke het college om hen eenmalig toe
stemming te geven om vrijdag 24 maart te overnachten op
het Keizer Karelplein in Sas van Gent. Vanaf 16.00 uur ar-,
riveren de kampeerauto's en de andere dag zijn ze voor
10.00 uur vertrokken. Op zaterdag 25 maart bezoeken de
camperbezitters Terneuzen en ze vragen daarvoor een par
keerplek aan te wijzen waar een groot aantal auto's van
ongeveer 12.00 tot 15.00 uur kan neerstrijken. Zelf vinden
ze het Stadhuisplein wel wat. Het college wordt gevraagd
kennis te komen maken met de kampeerautobezitters.
WESTDORPE - Ondernemer L. de Bruijne van arbo- en
veiligheidsbedrijf Arkwami in Westdorpe speelt in op het
pleidooi van het Sluise kandidaat-raadslid F. Babijn vani
de gelijknamige lijst om de schoolgaande jeugd van veilig
heidshesjes te voorzien. De Bruijne is bereid een contai
ner vol met deze hesjes over te laten komen uit het Mid
den Oosten om ze tegen inkoopsprijs aan te bieden. In een
container zitten immers zo'n twintigduizend hesjes. Ruim
voldoende om alle Zeeuws-Vlaamse scholieren van dit kle
dingstuk te voorzien. De Bruijne benadrukt dat hij geen
binding heeft met welke politieke partij dan ook, maar
handelt uit het oogpunt van algemeen belang.
HULST - Hulstenaar G. Herrewegh overweegt stappen te
ondernemen tegen de gemeente omdat die er veertien
maanden na dato nog niet voor heeft gezorgd dat de afge
brande woning naast zijn huis is afgebroken, Zowel bur
gemeester J.F. Mulder als wethouder E. de Deckere zegt
dat de gemeente er niettemin alles aan doet om de woning
te laten slopen. Het huis aan de Zoutestraat 75 in Hulst
ging december 2004 in de as, maar het pand staat er nog
altijd. Herrewegh woont op nummer 77 en heeft de ge
meente al herhaaldelijk gevraagd iets te doen aan de over
last. Tot nu toe zonder resultaat. De burgemeester kon
digt aan de zaak toch nog eens te willen bespreken bin
nen het college van burgemeester en wethouders. De
Deckere geeft aan dat het voor de gemeente niet eenvou
dig is een oplossing aan te reiken. De Hulst zou bestuurs
dwang toe kunnen passen om de sloop via de rechter af te
dwingen, maar doet dat liever niet, omdat het vervolgens
zeer de vraag is of de gemeente de kosten met succes kan
verhalen op de eigenaar van het pand.
ARNEMUIDEN - Op de A58 ter hoogte van Arnemuiden
is gistermiddag rond kwart over twee een 62-jarige auto
mobilist uit Gent met zijn auto tegen de vangrail gereden.
De man verloor door nog onbekende oorzaak de controle
over zijn voertuig en botste tegen de vangrail. Zowel de
auto als de vangrail raakte beschadigd.
door Harold de Puysseleijr
HULST - De ontpoldering van
de Hertogin Hedwigepolder na
bij Nieuw-Namen mag niet tot
gevolg hebben dat daar louter
een natuurreservaat ontstaat.
Toeristische projecten moeten
aan het ontpolderingstraject
worden gekoppeld.
De beste garantie om dat proces
in goede banen te leiden, is de
eindverantwoordelijkheid over
het gebied bij de gemeente leg
gen. Dat stellen Groot Hulst en
Groot Hontenisse in hun gecom
bineerde programma voor de ge
meenteraadsverkiezingen
Beide partijen spreken zich uit
als fervent tegenstander van ont-
polderen, maar realiseren zich
dat het besluit inmiddels op een
hoger niveau is genomen.
„Een groot offer wordt van onze
gemeente verlangd, waartegen
over naar onze mening voldoen
de compensatie moet staan. Er
moeten economische ontwikke
lingen in gang worden gezet, die
een positieve stimulans aan de
gemeente geven. Wij denken on
der meer aan de ontsluiting van
Hulst richting België, uitbrei
ding van bedrijfsterreinen en
versterking van het toerisme in
het noordoosten van de gemeen
te."
Groot Hulst en Groot Hontenis
se spreken zich in hun verkie
zingsprogramma ook uit over de
toekomst van gemeenschapscen
trum Den Dullaert. De partijen
vinden het verantwoord om on
derzoek te doen naar de bouw
van een nieuwe multifunctione
le culturele accommodatie in of
in de nabijheid van de binnen
stad van Hulst. Daarnaast vin
den ze dat er een gedegen ver
keerscirculatieplan voor de bin
nenstad moet komen. Dat plan
moet zeker ook aandacht schen
ken aan de herinrichting van de
Grote Markt, die net als vroeger
weer ontmoetingsplaats moet
zijn.
De twee partijen zijn voorstan
der van gratis parkeren op de
bolwerken in het centrum voor
het personeel van de winkels en
de instellingen die in de binnen
stad zijn gevestigd. Groot Hulst
en Groot Hontenisse willen ver
der in de komende zittingsperio
de onder meer snel werk maken
van de oplossing van verkeers
problemen aan Rapenburg in Vo
gelwaarde, de Van der Maelste-
dewe, de Tivoliweg en de krui
sing Zoutestraat/Koolstraat in
Hulst. Ook willen ze vrachtwa
genroutes uitzetten zodat alleen
bestemmingsverkeer nog door
dorpen en wijken rijdt.
SINT-JANSTEEN - De meeste
politieke partijen in de gemeen
te Hulst zien niets in de bouw
van een nieuw dorpshuis in
Kloosterzande.
Dat bleek gisteravond tijdens de
verkiezingsavond die de horeca
hield in café Lazarus in
Sint-Jansteen.
Discussieleider Hans Beaart
vroeg de woordvoerders van de
acht partijen die meedoen aan
de gemeenteraadsverkiezingen
in Hulst, om een uitspraak over
het dorpshuis. In horecakringeh
was volgens hem al danig over
het onderwerp gesproken. In
Kloosterzande zijn zeven horeca-
exploitanten die samen 2500
vierkante meter zaalruimte tot
hun beschikking hebben. Uit
dat oogpunt bezien is een nieuw
gemeenschapscentrum in het
dorp, een wens van de dorps
raad, niet nodig.
De PvdA, Progressief Hulst, Al
gemeen Belang en Groot Hulst
lieten er geen twijfel over be
staan. Zij zijn tegen de bouw
van een dorpshuis. Ook de SP
ziet de noodzaak ervan niet ifij
als tenminste aangetoond is dat
er geen behoefte aan is, liet lijst
trekker G. van Unen weten.
B. Pauwels (CDA), L. Reijns
(WD) en L. Mangnus (Groot
Hontenisse) lieten zich minder
stellig uit. „Ik denk dat het pri
ma gaat nu", zei Pauwels.
Ook Reijns vond dat er op korte
termijn zeker geen dorpshuis
moet komen. Mangnus wilde de
optie naar de toekomst open
houden.