Irritatie over lijnbreuk Rilland
Sloegebied batterij van Nederland Fusie Zeeuwse
havens en Gent
onbespreekbaar
Waterschap stelt
proef met nieuw
wegbeheer jaar uit
Ammoniakwagon uit de rails
17
RijkswaterstaatNS, ProRail en brandweer eisen verklaring van Tennet
Werkstraf na geweld in burenruzie
Jongen krijgt klap in het gezicht
Behandeling voor agressie nodig
Inbreker krijgt 240 uur werkstraf
Hulst kan niet af
ran contract
leerling ver voer
Inbraak in Axel
dinsdag 14 februari 2006
swb
jogrfmile Calon
0LLAND - Verbazing alom en
wk fikse irritatie over weer een
[ijnbreuk in het hoogspanning-
te! bij Rilland-
Zondagavond brak door nog on-
de oorzaak de bovenste
__van dat netwerk, de zoge-
üemde bliksemdraad. Die lijn
jorgdevoor een volledige strem-
.„o van al het verkeer dat op
(jat moment via de hals van
Zuid-Beveland Zeeland in en
vi| wilde. Pas twee uur later
fon da de Oude Rijksweg het
jutoverkeer weer voortgang vin-
ia. Om 3.00 uur mocht het ver
keer weer over de A58 rijden en
a uur later was ook treinver-
„Een gewone winteravond. En
toch ontstond er een lijnbreuk.
Eind november ging het om ex
treme weersomstandigheden, ijs-
regen gecombineerd met een
zeer hevige wind."
Hij hoopt dan ook dat Tennet
nu met een afdoende verklaring
komt. En ervoor zorgt dat hij
nimmer meer moet uitrukken
voor zo'n zaak. Van Die is blij
dat de breuk zondagavond
plaats vond omdat rond dat tijd
stip maar weinig mensen aan
het verkeer deelnemen. Hij moet
er niet aan denken dat zo'n lijn
breuk plaats vindt tijdens de
ochtendspits. Alleen al de econo
mische schade door het opont
houd van het verkeer kan dan
enorm zijn, aldus de brandweer
commandant.
De Feijter toonde zich ook be
zorgd over zo'n scenario. „Zo'n
breuk kan enorme gevolgen heb
ben."
Tennet tastte gisteren nog in het
duister over de oorzaak van de
breuk. Het bedrijf was vorige
week bezig met herstel werken,
naar aanleiding van de eerste
breuk.
Woordvoerder E. Schennink
meldde dat er zondagavond, als
gevolg van die werkzaamheden,
wat materiaal nog aan de bewus
te bliksemdraad hing zoals
katrollen en haken. „In combina
tie met ijs kan .die draad daar
door te zwaar zijn geworden."
Ze benadrukte dat zo'n lijn
breuk zeer uitzonderlijk is en
dat haar bedrijf alles in het
werk zal stellen om te voorko
men dat zoiets ooit nog eens kan
gebeuren.
Om een nieuwe breuk daar bij
Rilland te voorkomen gaat het
bedrijf een nieuw type draad op
hangen, aldus Schennink.
de Nederland-
Spoorwegen, de brandweer
a ProRail toondên zich giste
ren duidelijk geïrriteerd over de
tweede stremming in nog geen
jen weken. Eind november
kak immers op precies dezelfde
plaats ook al eens zo'n bliksem-
draad, waardoor ook toen al het
®keer moest worden stilge-
S. Hoen (NS) meldde dan
j»kdat zijn bedrijf op korte ter
mijn gaat praten met netbeheer
der Tennet. „Want voorkomen
moet worden dat we nog eens
derde keer geconfronteerd
worden met een stremming al-
zo'n breuk."
E. de Feijter (Rijkswaterstaat
Zeeland) liet eveneens horen dat
staat Zeeland 'niet
is over weer een
breuk' Hij stelde dat Tennet
serieus aan de slag moet
taan met een onderzoek naar de
oorzaken en liet zelfs weten
bang te zijn voor nog een herha-
hng.
Juristen
De juristen van Prorail onder
zoeken momenteel of ze Tennet
aansprakelijk kunnen stellen
voor de geleden schade.
Brandweercommandant G. van
(gemeente Reimerswaal) is
eveneens bezorg want, meteoro-
h gezien was er zondaga-
niets bijzonders aan de
Bij Rilland wordt de gebroken kabel hersteld.
foto Willem Mieras
MIDDELBURG - De geweldsmisdrijven waar de 54-jari-
ge inwoner van Dinteloord gisteren in Middelburg voor te
recht stond hadden alles te maken met een slepende bu
renruzie. De man woonde in Sint-Philipsland toen hij op
18 november 2004 met zijn auto inreed op een buurman
en 7 december een buurvrouw met een honclenriem sloeg.
De incidenten werden door politierechter F. van He-
mert-Meeuwis gekwalificeerd als een mishandeling en
een bedreiging. Zij veroordeelde verdachte voor beide fei
ten tot vijftig uur werkstraf. De man ontkende te zijn in
gereden op de buurtbewoner, maar een onafhankelijke ge
tuige had hem een paar keer met zijn auto in de richting
van het slachtoffer zien rijden. Die had nog net opzij kun
nen springen. In een reactie had hij cle buitenspiegel eraf-
geschopt.
Bij het tweede incident kwam het tot een aanvaring tus
sen verdachte en zijn buurvrouw. Hij gaf toe de vrouw
met de hondenriem te hebben geslagen. Postbodes waren
wel getuige van duw- en trekwerk tussen de buren. Ze
troffen de vrouw bloedend op straat aan. Het slachtoffer
werd met een hersenschudding en een hoofdwond af
gevoerd naar het ziekenhuis. Officier van justitie M. Over-
meer zag de incidenten als een poging toebrengen van
zwaar lichamelijk letsel. Zij eiste 140 uur werkstraf. De
man is na het laatste incident verhuisd naar Dinteloord.
Hij verzekerde niet meer in Sint-Philipsland te komen. In
de strafmaat werd meegewogen dat verdachte nog nooit
eerder voor geweld in aanraking met justitie is gekomen.
MIDDELBURG - Een 14-jarige Middelburger is gister
middag in de Sir Winston Churchilllaan in zijn woon
plaats zonder reden in het gezicht geslagen. De jongen
heeft aangifte gedaan van mishandeling.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter I. Wol-
tring heeft gisteren een 47-jarige inwoner van Heinkens-
zand voor huiselijk geweld bij verstek tachtig uur werk
straf en twee weken voorwaardelijke gevangenisstraf op
gelegd. De man heeft 17 december 2004 zijn vrouw circa
ruim twee uur geestelijk en lichamelijk mishandeld. Vol
gens de reclassering is er een langdurige behandeling
noodzakelijk om de man van zijn problemen af te helpen.
MIDDELBURG - Een 35-jarige inwoner van Vlissingen is
gisteren in Middelburg voor het plegen van bedrijfsinbra-
ken conform de eis veroordeeld tot 240 uur wei'kstraf en
drie maanden vooi'waardelijke gevangenisstraf. De ver
dachte was 22 april vorig jaar in zijn woonplaats samen
met een man, die hij in het opvanghuis Het Witte Huis in
Vlissingen had ontmoet, verantwoordelijk voor inbraken
in vier bedrijfspanden aan de Edisonsti'aat. Daarbij wei'd
apparatuur, een gsm, buitenlandse valuta en andere goe
deren buit gemaakt.
De Vlissinger is al sinds zijn vijftiende jaar verslaafd aan
vei'dovende middelen, maar is nu bezig een goede invul
ling aan zijn leven te geven. „Ik zal u het voordeel van de
twijfel geven en geen gevangenisstraf eisen", zei officier
van justitie M. Overmeer. Haar eis werd overgenomen
door politierechter I. Woltring.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Waterschap
Zeeuwse Eilanden stelt de proef
meteen nieuwe vorm van wegbe
heer een jaar uit. Het schap
heeft meer tijd nodig om uit te
waarom de landschappe
lijke aanpassing van de wegber
men beter is voor de verkeersvei
ligheid.
Zeeuwse Eilanden is van plan
oai plattelands wegen te ont
doen van drempels, plateaus en
horden. Die zouden de wegen
niet werkelijk veiliger maken,
maar juist leiden tot irritaties
bij automobilisten. Het water
schap verwacht meer heil van
sn andere landschappelijke in-
paling van de wegen. Door de
struiken en bomen in de bermen
minder vaak en minder kort te
snoeien, komt de begroeiing
dichter langs de weg. Dat maakt
ruimte smaller en dat leidt
HULST - Hulst kan niet zonder
contractbreuk te plegen per
«07 uit het gezamenlijk leerlin-
pvervoer stappen. Hulst kan
formeel pas per 2008 het leer-
rogvervoer zelf regelen, maar
^at houdt ook in dat Hulst volle
dig moet stoppen met het samen
werkingsverband.
w Uit een brief van de secretaris
het Samenwerkingsverband
37. ^Uectief Vervoer aan de raad
s ran Hulst, blijkt nu dat de Huls-
-"J politiek al twee maanden soe-
oat over iets dat zonder grote ge
volgen eigenlijk helemaal niet
wm het in eigen beheer uitvoe-
Jj] van het leei'lingenvervoer.
wn meerderheid van het Huis
je van burgemeester en
LT/^ers wil per 2007 het
jui"ingenvervoer zelf gaan uit-
g; ^0eren- De samenwerking op
;ervoersgebied tussen de drie
/®uws"Vlaamse gemeenten om-
echter ook het vervoer van
ouderen en gehandicapten zit in
""''"t. Volgens het contract
l scmeente niet op één on-
crdeel de samenwerking opzeg-
Met is alles of niets
tot een rustiger weggedrag en
minder sluipverkeer, voorspelt
Zeeuwse Eilanden.
De proef - onder de titel Land
schappelijk Veilig - had deze
vei'wachting moeten bevestigen.
Het project had dit jaar moeten
beginnen. Dat wordt echter een
jaar later. Er is meer tijd nodig
om draagvlak te creëren bij bur
gers en belangengroeperingen.
B. van de Hoef, dagelijks be
stuurslid van Zeeuwse Eilanden
met de portefeuille wegen en be
denker van het expeiïment, ont
kent dat er signalen zijn dat de
pi'oef op weei'stand stuit. „Over
al waar ik het idee heb gepresen
teerd, is enthousiast gei'eageerd.
Het is alleen zo'n verandering in
het denken over wegbeheer, dat
je dat goed moet uitleggen. Dat
gaan we doen."
Ruiters
Volgens Van de Hoef leven wel
veel vragen bij bijvoorbeeld rui-
terverenigingen en fietsers.
„Ruiters moeten met hun paard
op de weg lopen, maar maken
vaak gebruik van de berm als er
auto's rijden. Fietsers gebruiken
de berm soms om uit te wijken
voor een auto. Om onrust te
voorkomen, gaan we uitleggen
waarom wij denken dat ons
plan toch veilig is voor de wegge
bruikei's."
In maart en april worden voor
lichtingsbijeenkomsten gehou
den voor bijvoorbeeld dorpsra
den en belangenorganisaties zo
als ZLTO, Recron en ZMF. Het
besluit over Landschappelijk
Veilig wordt daarom over de ver
kiezingen van maart heen ge
tild. Dat betekent dat een nieuw
besluit op zijn vroegst in juli ge
nomen kan woi'den, verwacht
Van de Hoef. „Maar dan moeten
we al begonnen zijn met onze on
derhoudswerkzaamheden. De
struiken langs de wegen moeten
dan al zijn gesnoeid. In de prak
tijk komt het er dus op neer dat
we pas in 2007 kunnen begin
nen."
Van uitstel komt geen afstel,
stelt Van de Hoef met nadruk.
„Het is een goed doordacht
plan, we moeten alleen wel zor
gen voor voldoende draagvlak.
Daarom gaan we een open dis
cussie voeren. Ik ga ervan uit
dat het project gewoon door
gaat, alleen een jaar later. Nieu
we visies kosten tijd."
door Jeffrey Kutterink
HEINKENSZAND - Noord-Ne
derland wil Energy Valley zijn.
Maar Zeeland wordt het, als al
le plannen doorgaan. Nuon ziet
in elk geval veel mogelijkheden
in Zeeland voor de bouw van
een centrale. Maar er zijn nog
wel een paar problemen.
Zeeland staat ineens in de
schijnwerpers van de energiewe
reld. Het Nederlandse Biox be
gint binnenkort met de bouw
van een bio-centrale (50 mega
watt). Palmolie is cle brandstof.
Delta gaat de Sloecentrale (800
megawatt) bouwen. Staatssecre-
taris Van Geel sprak zich dit
weekend uit voor een tweede
kerncentrale in de provincie. En
Nuon wil naast kolenoverslagbe-
drijf Ovet een kolenvergassings-
centrale bouwen (1200 mega
watt).
Drie locaties heeft Nuon op het
oog: Vlissingen-Oost, de Eems-
haven bij Delfzijl en de Maas
vlakte in Rotterdam. De keuze
is nog niet gemaakt, maar wel
heeft Nuon haar plannen inge
diend bij de provincie. En ze is
begonnen met het geven van in
formatie aan de omgeving. Zee
land had gisteravond de eer. In
Heinkenszand gaf Nuon de af
trap voor de publieke toelich
ting.
Potentie
Gedeputeei'de M. Ie Roy (PvdA,
economie) leidde de avond en
zag het al helemaal zitten: „Het
Sloegebied heeft de potentie uit
te groeien tot de batterij van Ne
derland."
Na een toelichting op de plan-
S.fü
door René Hoonhorst
SLUISKIL - De ontsporing van een wagon met
ammoniak net buiten het bedrijfsterrein van
Yara in Sluiskil leidde gistermorgen vroeg niet
tot gevaarlijke situaties. De wagon bleef over
eind staan en kon in de voormiddag op de rails
worden 'gekrikt'.
De oorzaak van de ontsporing wordt gezocht in
het niet goed doorschuiven van een wissel. Of
de wisselwachter van dienst de wissel niet goed
heeft doorgeschoven of dat de wissel door tech
nische oorzaken niet goed functioneerde, was
gisteren nog in onderzoek bij railbeheerder Pro
Rail. Vanwege de lading met ammoniak waren
politie en brandweer in eerste instantie aanwe
zig. Brandweerlieden bleven tot de wagon weer
op de rails stond. Maar volgens woordvoerder
J. van Damme van Yara is er geen gevaar voor
de volksgezondheid geweest. „De wagons voor
ammoniak zijn zodanig geconstrueerd dat ze
zelfs niet gaan lekken als ze omvallen. Maar al
le veiligheidseisen worden natuurlijk in acht ge
nomen."
Het ongelukje gebeurde omstreeks kwart over
zeven net buiten het terrein van Yara bij de
Kruisweg in de Koegorspolder. De ontspoorde
wagon staat daar nog op de rails. Onderzoek
moet vandaag uitwijzen of het treinstel verder
kan rijden of dat de wagon moet worden gere
pareerd. Als herstel noodzakelijk is, moet de la
ding ammoniak op het fabrieksterrein worden
overgepompt in een andere wagon.
foto Peter Nicolai
nen door vertegenwoordigers
van Nuon, stelden enkele tiental
len mensen vragen.
Wat vooral duidelijk werd is dat
er nog veel onduidelijk is. Voor
eind juli kiest Nuon een de
finitieve locatie. De sterke pun
ten van Zeeland zijn: makkelij
ke aan- en afvoermogelijkhe-
den, nabijheid van koelwater en
het kolenoverslagbedrijf Ovet.
Grote vraagtekens zijn er nog
bij de aansluiting op het lan
delijk hoogspanningsnetwerk,
het afstaan van warmte aan na
burige bedrijven en het koelwa
ter.
De Nuon-centrale zou pal naast
de Sloecentrale van Delta ko
men te staan. Beide moeten hun
stroom kwijt aan het landelijk
hoogspanningsnet. Volgens Del
ta is de lijn vol als de Sloecentra
le in bedrijf komt. Maar R. van
Hapei-en van Nuon ziet dat an
ders. „Tennet doet nu onder
zoek naar de capaciteit van het
netwerk en brengt problemen
en oplossingen in kaart. Onze in
formatie is dat het netwerk nog
niet vol zit."
Ondanks de nabijheid van de
Westerschelde is koelwater een
ander vraagstuk voor Nuon.
Met het ministerie van Verkeer
en Waterstaat bekijkt het ener
giebedrijf de gevolgen van het
lozen van warm water in de Wes
terschelde. Warmtekrachtkoppe
ling met bedrijven ligt nog niet
voor de hand, omdat geen enkel
bedrijf om warmte verlegen zit.
De Nuon-centrale kost 1 mil
jard euro en levert 75 directe ar
beidsplaatsen op.
Schoner
Veel geluid zal die niet maken.
Door geavanceerde techniek is
de centrale veel schoner dan de
huidige generatie. De Zeeuwse
Milieufederatie wijst het plan
niet af. Maar directeur T. van
Miei'lo sloeg alvast wel de piket
palen. „We zullen vooral kri
tisch zijn op de afvang en opslag
van kooldioxide. Dat is een kan-
telpunt om voor of tegen het
plan te zijn."
Gedeputeerde Le Roy zegt ach
teraf desgevraagd dat Nuon wel
kom is in Zeeland. „Ik treed niet
in de keuze, maar Zeeland heeft
Nuon veel te bieden. De kolen
liggen op de stoep,- koelwater en
een aansluiting op het hoogspan
ningsnet zijn in de buurt. Het
uitbreiden of opwaarderen is
een zaak van Tennet. De centra
le van Nuon is een goed alterna
tief voor een tweede kerncentra-
le. Want daarmee zou ik niet zo
blij zijn."
door Wout Bareman
SAS VAN GENT - Het ha
venschap Zeeland Seaports gaat
nauwer samenwerken met het
Havenbedrijf van Gent. Maar
meer dan dat zit er voorlopig
niet in. De langgekoesterde
wens van de Gentse havensche
pen D. Termont om toe te wer
ken naar een fusie, gaat niet in
vervulling. Zeeland Seaports
vindt de tijd daarvoor niet rijp.
De Erasmus Universiteit Rotter
dam en de Universiteit Gent ko
men in het onderzoeksrapport
weliswaar tot de conclusie dat
een verregaande integratie van
de twee havenbedrijven pure
winst zou zijn, maar tegelijker
tijd wordt gewezen op een aan
tal fikse belemmeringen.
Eén van de belangrijkste hinder
nissen vormt het samenwer
kingsverband tussen de Zeeuw
se havens en Rotterdam. In de
gezamenlijke Exploitatie Maat
schappij Schelde Maas (ESM)
heeft het havenschap bijvoor
beeld de braakliggende terrei
nen op de Axelse Vlakte en in de
belendende Autrichepolder inge
bracht. Die grond kan alleen
met instemming van Rotterdam
worden uitgegeven. De oprich
ting van een gezamenlijke
'grondontwikkelingsmaatschap-
pij' met Gent is daardoor geen
haalbare kaart en zo zijn er
meer belemmeringen.
Rondvaartboot
Het eindrapport werd gisteren
gepresenteerd op de rondvaart
boot Stad Terneuzen, die pre
cies op de grens bij Sas van
Gent/Zelzate lag afgemeerd.
Havenschepen Termont, die elf
jaar ijverde voor een goed huwe
lijk met de Zeeuwse havens,
toonde zich uiterst teleurgesteld
over het afketsen van de fusie
plannen.
„Apart blijven wij twee kleine
spelers op de internationale
markt; samen zouden we tot de
top vijf van Europa behoren en
zeker meetellen. Maar goed, we
bergen de fusieplannen nu op en
gaan kijken bij welke projecten
we nauw kunnen samenwer
ken."
Havenschapsvoorzitter en gede
puteerde M. le Roy somde ze
kort op. Het gaat om zaken als
de tunnel bij Sluiskil, de door
trekking van het spoor van Axel-
se Vlakte naar Zelzate, de bouw
van een nieuwe sluis, maar ook
de voortzetting van het project
Ruimtelijke Ordening, Milieu en
Economie (ROM-e) aan weerszij
den van de grens en aandachts
punten als de EU-regelgeving,
veiligheid, tarieven voor de
scheepvaart en de koppeling
van gegevens.
Le Roy: „Er zijn zóveel zaken
waarin we samen kunnen op
trekken, dat we op velerlei ge
bied zonder meer tot daden kun
nen'overgaan."
Ze gaf toe dat Rotterdam een hu
welijk met Gent in de weg staat.
Maar ze voelde er ook weer niet
voor om, als er (na uitkomst van
een lopend onderzoek) sprake is
van een 'scheiding van tafel en
bed' met Rotterdam, direct in de
armen van Gent te vallen. Le
Roy: „Zodra we weer over een
breed takenpakket beschikken,
kunnen we veel meer dan de af
gelopen tijd onze eigen koers va
ren. Dat betekent dat er dan ook
ruimte is voor andere en zelfs
meerdere samenwerkingsver
banden. Het havenschap heeft
als organisatie een periode van
rust en herbezinning nodig."
Sympathie
Termont stipte terloops aan dat
hij in Zeeland een groeiende af
keer van samenwerking met Rot
terdam voelt en een grotere sym
pathie voor samenwerking met
Gent. Al voegde hij daar direct
aan toe: „Een innige samenwer
king tussen Zeeland Seaports en
Gent zal in Den Haag en Brussel
en in Antwerpen en Rotterdam
niet bepaald met gejuich wor
den ontvangen. Maar wat zou
den wij ons daar van aantrek
ken, als het in het belang van
ons allebei is?!"
AXEL - Uit een winkel op het
Szydlowskiplein in Axel zijn bij
een inbraak waarde aan parfum
en cosmetica gestolen.
De inbreker sloeg zijn slag in de
nacht van zondag op maandag.
Over de waarde van de buit kon
de politie nog geen mededelin
gen doen.