Irritatie over lijnbreuk Rilland Sloegebied batterij van Nederland Fusie Zeeuwse havens en Gent onbespreekbaar Waterschap stelt proef met nieuw wegbeheer jaar uit Ammoniakwagon uit de rails Rijkswaterstaat, NS, ProRail en brandweer eisen verklaring van Tennet Werkstraf na geweld in burenruzie Jongen krijgt klap in het gezicht Behandeling voor agressie nodig Inbreker krijgt 240 uur werkstraf Hulst kan niet af van contract 'eerlingvervoer Inbraak in Axel dinsdag 14 februari 2006 swb 17 ijnnrFmile Calon RILLAND - Verbazing alom en ook fikse irritatie over weer een lijnbreuk in het hoogspanning- net bij Rilland. Zondagavond brak door nog on bekende oorzaak de bovenste draad van dat netwerk, de zoge noemde bliksemdraad. Die lijn zorgde voor een volledige strem ming van al het verkeer dat op dat moment via de hals van Zuid-Beveland Zeeland in en uit wilde. Pas twee uur later kon via de Oude Rijksweg het autoverkeer weer voortgang vin den. Om 3.00 uur mocht het ver keer weer over de A58 rijden en en uur later was ook treinver keer mogelijk. Rijkswaterstaat, de Nederland se Spoorwegen, de brandweer en ProRail toonden zich giste ren duidelijk geïrriteerd over de tweede stremming in nog geen tien weken. Eind november brak immers op precies dezelfde plaats ook al eens zo'n bliksem draad, waardoor ook toen al het verkeer moest worden stilge legd. S. Hoen (NS) meldde dan ook dat zijn bedrijf op korte ter mijn gaat praten met netbeheer der Tennet. „Want voorkomen moet worden dat we nog eens een derde keer geconfronteerd worden met een stremming al daar door zo'n breuk." E. de Feijter (Rijkswaterstaat Zeeland) liet eveneens horen dat Rijkswaterstaat Zeeland 'niet verheugd is over weer een breuk'. Hij stelde dat Tennet zeer serieus aan de slag moet gaan met een onderzoek naar de ooizaken en liet zelfs weten bang te zijn voor nog een herha ling. Juristen De juristen van Prorail onder zoeken momenteel of ze Tennet aansprakelijk kunnen stellen voor de geleden schade. Brandweercommandant G. van Die (gemeente Reimerswaal) is eveneens bezorg want, meteoro logisch gezien was er zondaga vond niets bijzonders aan de „Een gewone winteravond. En toch ontstond er een lijnbreuk. Eind november ging het om ex treme weersomstandigheden, ijs- regen gecombineerd met een zeer hevige wind." Hij hoopt dan ook dat Tennet nu met een afdoende verklaring komt. En ervoor zoi'gt dat hij nimmer meer moet uitrukken voor zo'n zaak. Van Die is blij dat de breuk zondagavond plaats vond omdat rond dat tijd stip maar weinig mensen aan het verkeer deelnemen. Hij moet er niet aan denken dat zo'n lijn breuk plaats vindt tijdens de ochtendspits. Alleen al de econo mische schade door het opont houd van het verkeer kan dan enorm zijn, aldus de brandweer commandant. De Feijter toonde zich ook be zorgd over zo'n scenario. „Zo'n breuk kan enorme gevolgen heb ben." Tennet tastte gisteren nog in het duister over de oorzaak van de breuk. Het bedrijf was vorige week bezig met herstelwerken, naar aanleiding van de eerste breuk. Woordvoerder E. Schennink meldde dat er zondagavond, als gevolg van die werkzaamheden, wat materiaal nog aan de bewus te bliksemdraad hing zoals katrollen en haken. „In combina tie met ijs kan die draad daar door te zwaar zijn geworden." Ze benadrukte dat zo'n lijn breuk zeer uitzonderlijk is en dat haar bedrijf alles in het werk zal stellen om te voorko men dat zoiets ooit nog eens kan gebeuren. Om een nieuwe breuk daar bij Rilland te voorkomen gaat het bedrijf een nieuw type draad op hangen, aldus Schennink. Bij Rilland wordt de gebroken kabel hersteld. foto Willem Mieras MIDDELBURG - De geweldsmisdrijven waar de 54-jari ge inwoner van Dinteloord gisteren in Middelburg voor te recht stond hadden alles te maken met een slepende bu renruzie. De man woonde in Sint-Philipsland toen hij op 18 november 2004 met zijn auto inreed op een buurman en 7 december een buurvrouw met een hondenriem sloeg. De incidenten werden door politierechter F. van He- mert-Meeuwis gekwalificeerd als een mishandeling en een bedreiging. Zij veroordeelde verdachte voor beide fei ten tot vijftig uur werkstraf. De man ontkende te zijn in gereden op de buurtbewoner, maar een onafhankelijke ge tuige had hem een paar keer met zijn auto in de richting van het slachtoffer zien rijden. Die had nog net opzij kun nen springen. In een reactie had hij de buitenspiegel eraf- geschopt. Bij het tweede incident kwam het tot een aanvaring tus sen verdachte en zijn buurvrouw. Hij gaf toe de vrouw met de hondenriem te hebben geslagen. Postbodes waren wel getuige van duw- en trekwerk tussen de buren. Ze troffen de vrouw bloedend op straat aan. Het slachtoffer werd met een hersenschudding en een hoofdwond af gevoerd naar het ziekenhuis. Officier van justitie M. O ver meer zag de incidenten als een poging toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. Zij eiste 140 uur werkstraf. De man is na het laatste incident verhuisd naar Dinteloord. Hij verzekerde niet meer in Sint-Philipsland te komen. In de strafmaat werd meegewogen dat verdachte nog nooit eerder voor geweld in aanraking met justitie is gekomen. MIDDELBURG - Een 14-jarige Middelburger is gister middag in de Sir Winston Churchilllaan in zijn woon plaats zonder reden in het gezicht geslagen. De jongen heeft aangifte gedaan van mishandeling. MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter I. Wol- tring heeft gisteren een 47-jarige inwoner van Heinkens- zand voor huiselijk geweld bij verstek tachtig uur werk straf en twee weken voorwaardelijke gevangenisstraf om gelegd. De man heeft 17 december 2004 zijn vrouw circa ruim twee uur geestelijk en lichamelijk mishandeld. Vol gens de reclassering is er een langdurige behandeling noodzakelijk om de man van zijn problemen af te helpen. MIDDELBURG - Een 35-jarige inwoner van Vlissingen is gisteren in Middelburg voor het plegen van bedrijfsinbra- ken conform de eis veroordeeld tot 240 uur werkstraf en drie maanden voorwaardelijke gevangenisstraf. De ver dachte was 22 april vorig jaar in zijn woonplaats samen met een man, die hij in het opvanghuis Het Witte Huis in Vlissingen had ontmoet, verantwoordelijk voor inbraken in vier bedrijfspanden aan de Edisonstraat. Daarbij werd apparatuur, een gsm, buitenlandse valuta en andere goe deren buit gemaakt. De Vlissinger is al sinds zijn vijftiende jaar verslaafd aan verdovende middelen, maar is nu bezig een goede invul ling aan zijn leven te geven. „Ik zal u het voordeel van de twijfel geven en geen gevangenisstraf eisen", zei officier van justitie M. Overmeer. Haar eis werd overgenomen door politierechter! Woltring. door Maurits Sep MIDDELBURG - Waterschap Zeeuwse Eilanden stelt de proef met een nieuwe vorm van wegbe heer een jaar uit. Het schap heeft meer tijd nodig om uit te leggen waarom de landschappe lijke aanpassing van de wegber men beter is voor de verkeersvei ligheid. Zeeuwse Eilanden is van plan om plattelandswegen te ont doen van drempels, plateaus en borden. Die zouden de wegen niet werkelijk veiliger maken, maar juist leiden tot irritaties bij automobilisten. Het water- verwacht meer heil van «n andere landschappelijke in passing van de wegen. Door de üniiken en bomen in de bermen Mder vaak en minder kort te moeien, komt de begroeiing dichter langs de weg. Dat maakt ce ruimte smaller en dat leidt HULST - Hulst kan niet zonder contractbreuk te plegen per 0 2007 uit het gezamenlijk leerlin genvervoer stappen. Hulst kan formeel pas per 2008 het leer- •ingvervoer zelf regelen, maar dot houdt ook in dat Hulst volle digmoet stoppen met het samen werkingsverband. Hit een brief van de secretaris ran het Samenwerkingsverband Collectief Vervoer aan de raad Hulst, blijkt nu dat de Huls- te politiek al twee maanden soe bat over iets dat zonder grote ge- Jpfl eigenlijk helemaal niét pij n: in eigen beheer uitvoe- C" fen van het leerlingenvervoer. «n meerderheid van het Huls- m er college van burgemeester en I. "Cthouders wil per 2007 het )ri5 leerlingenvervoer zelf gaan uit- bffi toeren. De samenwerking op '0 '^voersgebied tussen de drie f: ;®uws-Vlaamse gemeenten om- 'echter ook het vervoer van af - aderen en gehandicapten zit in •etpakket. Volgens het contract |U ,aneen gemeente niet op één on- eö erdeel de samenwerking opzeg- gen. Het is alles of niets. tot een rustiger weggedrag en minder sluipverkeer, voorspelt Zeeuwse Eilanden. De proef - onder de titel Land schappelijk Veilig - had deze verwachting moeten bevestigen. Het project had dit jaar moeten beginnen. Dat wordt echter een jaar later. Er is meer tijd nodig om draagvlak te creëren bij bur gers en belangengroeperingen. B. van de Hoef, dagelijks be stuurslid van Zeeuwse Eilanden met de portefeuille wegen en be denker van het experiment, ont kent dat er signalen zijn dat de proef op weerstand stuit. „Over al waar ik het idee heb gepresen teerd, is enthousiast gereageerd. Het is alleen zo'n verandering in het denken over wegbeheer, dat je dat goed moet uitleggen. Dat gaan we doen." Ruiters Volgens Van de Hoef leven wel veel vragen bij bijvoorbeeld rui- terverenigingen en fietsers. „Ruiters moeten met hun paard op de weg lopen, maar maken vaak gebruik van de berm als er auto's rijden. Fietsers gebruiken de berm soms om uit te wijken voor een auto. Om onrust te voorkomen, gaan we uitleggen waarom wij denken dat ons plan toch veilig is voor de wegge bruikers." In maart en april worden voor lichtingsbijeenkomsten gehou den voor bijvoorbeeld dorpsra den en belangenorganisaties zo als ZLTO, Recron en ZMF. Het besluit over Landschappelijk Veilig wordt daarom over de ver kiezingen van maart heen ge tild. Dat betekent dat een nieuw besluit op zijn vroegst in juli ge nomen kan worden, verwacht Van de Hoef. „Maar dan moeten we al begonnen zijn met onze on derhoudswerkzaamheden. De struiken langs de wegen moeten dan al zijn gesnoeid. In de prak tijk komt het er dus op neer dat we pas in 2007 kunnen begin nen." Van uitstel komt geen afstel, stelt Van de Hoef met nadruk. „Het is een goed doordacht plan, we moeten alleen wel zor gen voor voldoende draagvlak. Daarom gaan we een open dis cussie voeren. Ik ga ervan uit dat het project gewoon door gaat, alleen een jaar later. Nieu we visies kosten tijd." door Jeffrey Kutterink HEINKENSZAND - Noord-Ne derland wil Energy Valley zijn. Maar Zeeland wordt het, als al le plannen doorgaan. Nuon ziet in elk geval veel mogelijkheden in Zeeland voor de bouw van een centrale. Maar er zijn nog wel een paar problemen. Zeeland staat ineens in de schijnwerpers van de energiewe reld. Het Nederlandse Biox be gint binnenkort met de bouw van een bio-centrale (50 mega watt). Palmolie is de brandstof. Delta gaat de Sloecentrale (800 megawatt) bouwen. Staatssecre taris Van Geel sprak zich dit weekend uit voor een tweede kerncentrale in de provincie. En Nuon wil naast kolenoverslagbe- drijf Ovet een kolenvergassings- centrale bouwen (1200 mega watt). Drie locaties heeft Nuon op het oog: Vlissingen-Oost, de Eems- haven bij Delfzijl en de Maas vlakte in Rotterdam. De keuze is nog niet gemaakt, maar wel heeft Nuon haar plannen inge diend bij de provincie. En ze is begonnen met het geven van in formatie aan de omgeving. Zee land had gisteravond de eer. In Heinkenszand gaf Nuon de af trap voor de publieke toelich ting. Potentie Gedeputeerde M. Ie Roy (PvdA, economie) leidde de avond en zag het al helemaal zitten: „Het Sloegebied heeft de potentie uit te groeien tot de batterij van Ne derland." Na een toelichting op de plan- door René Hoonhorst SLUISKIL - De ontsporing van een wagon met ammoniak net buiten het bedrijfsterrein van Yara in Sluiskil leidde gistermorgen vroeg niet tot gevaarlijke situaties. De wagon bleef over eind staan en kon in de voormiddag op de rails worden 'gekrikt'. De oorzaak van de ontsporing wordt gezocht in het niet goed doorschuiven van een wissel. Of de wisselwachter van dienst de wissel niet goed heeft doorgeschoven of dat de wissel door tech nische oorzaken niet goed functioneerde, was gisteren nog in onderzoek bij railbeheerder Pro Rail. Vanwege de lading met ammoniak waren politie en brandweer in eerste instantie aanwe zig. Brandweerlieden bleven tot de wagon weer op de rails stond. Maar volgens woordvoerder J. van Damme van Yara is er geen gevaar voor de volksgezondheid geweest. „De wagons voor ammoniak zijn zodanig geconstrueerd dat ze zelfs niet gaan lekken als ze omvallen. Maar al le veiligheidseisen worden natuurlijk in acht ge nomen." Het ongelukje gebeurde omstreeks kwart over zeven net buiten het terrein van Yara bij de Kruisweg in de Koegorspolder. De ontspoorde wagon staat daar nog op de rails. Onderzoek moet vandaag uitwijzen of het treinstel verder kan rijden of dat de wagon moet worden gere pareerd. Als herstel noodzakelijk is, moet de la ding ammoniak op het fabrieksterrein worden overgepompt in een andere wagon. foto Peter Nicolai nen door vertegenwoordigers van Nuon, stelden enkele tiental len mensen vragen. Wat vooral duidelijk werd is dat er nog veel onduidelijk is. Voor eind juli kiest Nuon een de finitieve locatie. De sterke pun ten van Zeeland zijn: makkelij ke aan- en afvoermogelijkhe- den, nabijheid van koelwater en het kolenoverslagbedrijf Ovet. Grote vraagtekens zijn er nog bij de aansluiting op het lan delijk hoogspanningsnetwerk, het afstaan van warmte aan na burige bedrijven en het koelwa ter. De Nuon-centrale zou pal naast de Sloecentrale van Delta ko men te staan. Beide moeten hun stroom kwijt aan het landelijk hoogspanningsnet. Volgens Del ta is de lijn vol als de Sloecentra le in bedrijf komt. Maar R. van Haperen van Nuon ziet dat an ders. „Tennet doet nu onder- zoek naar de capaciteit van het netwerk en brengt problemen en oplossingen in kaart. Onze in formatie is dat het netwerk nog niet vol zit." Ondanks de nabijheid van de Westerschelde is koelwater een ander vraagstuk voor Nuon. Met het ministerie van Verkeer en Waterstaat bekijkt het ener giebedrijf de gevolgen van het lozen van warm water in de Wes terschelde. Warmtekrachtkoppe ling met bedrijven ligt nog niet voor de hand, omdat geen enkel bedrijf om warmte verlegen zit. De Nuon-centrale kost 1 mil jard euro en levert 75 directe ar beidsplaatsen op. Schoner Veel geluid zal die niet maken. Door geavanceerde techniek is de centrale veel schoner dan de huidige generatie. De Zeeuwse Milieufederatie wijst het plan niet af. Maar directeur T. van Mierlo sloeg alvast wel de piket palen. „We zullen vooral kri tisch zijn op de afvang en opslag van kooldioxide. Dat is een kan- telpunt om voor of tegen het plan te zijn." Gedeputeerde Le Roy zegt ach teraf desgevraagd dat Nuon wel kom is in Zeeland. „Ik treed niet in de keuze, maar Zeeland heeft Nuon veel te bieden. De kolen liggen op de stoep, koelwater en een aansluiting op het hoogspan ningsnet zijn in de buurt. Het uitbreiden of opwaarderen is een zaak van Tennet. De centra le van Nuon is een goed alterna tief voor een tweede kerncentra le. Want daarmee zou ik niet zo blij zijn." door Wout Bareman SAS VAN GENT - Het ha venschap Zeeland Seaports gaat nauwer samenwerken met het Havenbedrijf van Gent. Maar meer dan dat zit er voorlopig niet in. De langgekoesterde wens van de Gentse havensche pen D. Termont om toe te wer ken naar een fusie, gaat niet in vervulling. Zeeland Seaports vindt de tijd daarvoor niet rijp. De Erasmus Universiteit Rotter dam en de Universiteit Gent ko men in het onderzoeksrapport weliswaar tot de conclusie dat een verregaande integratie van de twee havenbedrijven pure winst zou zijn, maar tegelijker tijd wordt gewezen op een aan tal fikse belemmeringen. Eén van de belangrijkste hinder nissen vormt het samenwer kingsverband tussen de Zeeuw se havens en Rotterdam. In de gezamenlijke Exploitatie Maat schappij Schelde Maas (ESM) heeft het havenschap bijvoor beeld de braakliggende terrei nen op de Axelse Vlakte en in de belendende Autrichepolder inge bracht. Die grond kan alleen met instemming van Rotterdam worden uitgegeven. De oprich ting van een gezamenlijke 'grondontwikkelingsmaatschap- pij' met Gent is daardoor geen haalbare kaart en zo zijn er meer belemmeringen. Rondvaartboot Het eindrapport werd gisteren gepresenteerd op de rondvaart boot Stad Terneuzen, die pre cies op de grens bij Sas van Gent/Zelzate lag afgemeerd. Havenschepen Termont, die elf jaar ijverde voor een-goed huwe lijk met de Zeeuwse havens, toonde zich uiterst teleurgesteld over het afketsen van de fusie plannen. „Apart blijven wij twee kleine spelers op de internationale markt; samen zouden we tot de top vijf van Europa behoren en zeker meetellen. Maar goed, we bergen de fusieplannen nu op en gaan kijken bij welke projecten we nauw kunnen samenwer ken." Havenschapsvoorzitter en gede puteerde M. le Roy somde ze kort op. Het gaat om zaken als de tunnel bij Sluiskil, de door trekking van het spoor van Axel- se Vlakte naar Zelzate, de bouw van een nieuwe sluis, maar ook de voortzetting van het project Ruimtelijke Ordening, Milieu en Economie (ROM-e) aan weerszij den van de grens en aandachts punten als de E U-regelgeving', veiligheid, tarieven voor de scheepvaart en de koppeling van gegevens. Le Roy: „Er zijn zóveel zaken waarin we samen kunnen- op trekken, dat we op velerlei ge bied zonder meer tot daden kun nen overgaan." Ze gaf toe dat Rotterdam een hu welijk met Gent in de weg staat. Maar ze voelde er ook weer niet voor om, als er (na uitkomst van een lopend onderzoek) sprake is van een 'scheiding van tafel en bed' met Rotterdam, direct in de armen van Gent te vallen. Le Roy: „Zodra we weer over een breed takenpakket beschikken, kunnen we veel meer dan de af gelopen tijd onze eigen koers va ren. Dat betekent dat er dan ook ruimte is voor andere en zelfs meerdere samenwerkingsver banden. Het havenschap heeft als organisatie een periode van rust en herbezinning nodig." Sympathie Termont stipte terloops aan dat hij in Zeeland een groeiende af keer van samenwerking met Rot terdam voelt en een grotere sym pathie voor samenwerking met Gent. Al voegde hij daar direct aan toe: „Een innige samenwer king tussen Zeeland Seaports en Gent zal in Den Haag en Brussel en in Antwerpen en Rotterdam niet bepaald met gejuich wor den ontvangen. Maar wat zou den wij ons daar van aantrek ken, als het in het belang van ons allebei is?!" AXEL - Uit een winkel op het Szydlowskiplein in Axel zijn bij een inbraak waarde aan parfum en cosmetica gestolen. De inbreker sloeg Zijn slag in de nacht van zondag op maandag. Over de waarde van de buit kon de politie nog geen mededelin gen doen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 17