pzc Door ied're kleur bemind Duits chanson vereist terughoudendheid Johanna W. wil met haar poëzie vooral sfeer treffen Middelburgs Theater brengt toneelstuk Tennessee Williams Sloeweg onder de loep genomen Extra bodemonderzoek in Waarde Ook Reimerswaal kort op ozb Workshops arbeidsmarktbeleid Rijontzegging kost Clingenaar zijn baan Lezing over olie Weerman te gast bij Anbo Waardenaar schrijft nieuw couplet Wilhelmus zaterdag 11 februari 2006 17 door Rolf Bosboom MIDDELBURG - In het Mi- nitheater aan de Verwe- rijstraat in Middelburg is van avond de première van Gla zen Speelgoed, het nieuwe stuk van de Vereniging Mid delburgs Theater. Het stuk wordt gespeeld door Marianne Sinke, Peter Boot, Barbara Kouwijzer en Paul Clijnck. Regisseur is Dick Zwitser, voor wie het het eer ste stuk is bij het Middelburgs Theater. Glazen Speelgoed is de Neder landse vertaling van The Glass Menagerie, een stuk van Tennessee Williams. Het ver haal speelt zich af in St. Louis en gaat over de praatgrage en dominante moeder Amanda Wingfield (gespeeld door Ma rianne Sinke), die in een uit zichtloze situatie in de jaren dertig probeert te overleven met haar twee kinderen: de re belse Tom en dochter Laura, die een handicap heeft. In een poging een romance te regelen voor Laura nodigt Amanda een collega van Tom, Jim, uit voor een etentje. Daardoor lijkt het bestaan van de familie een gunstige wending te nemen, totdat het plan van Amanda in duigen valt. Het stuk van Tennessee Willi ams is gebaseerd op zijn jeugdervaringen en kan wor den gezien als de verbeelding van de American Dream, die slechts voor enkelen is wegge legd. Première Glazen Speelhoed gaat van avond in première. Er zijn ook voorstellingen op zater dag 18, zondag 19 (matinee) en vrijdag 24 februari, op woensdag 8, vrijdag 10, zater dag 11, zaterdag 18, zaterdag 25, zondag 26 (matinee) en vrijdag 31 maart en op zater dag 1 en zaterdag 15 april. De avondvoorstellingen begin nen om 20.30 uur, de mati nees om 14.30 uur. De kaart verkoop verloopt via de Stads schouwburg Middelburg. regen de dag wil maar niet open gaan vandaag zwaar om ons heen de troosteloze luchten zij schenken ons hun overvloed gestage regen vage gloed van Icleur nog slechts in triest getinte tuinen geteisterd buigen bloemen zich onder teveel van glanzend natte kruinen en mensen wachten nog maar wat en zuchten VLISSINGEN - Het Vlissingse college van burgemeester en wethouders denkt na over een ongelijkvloerse kruising over het Kanaal door Walcheren en het spoor ter hoogte van de Sloeweg. De verwachting is dat het over een aantal jaren drukker wordt en dat er meer opstoppingen kunnen ontstaan bij de Sloebrug en de spoorwegovergang. Door de komst van de S14/S15 van Vlissingen naar Koudekerke is de drukte op de Sloeweg toegenomen. Het college beklemtoont dat er geen plannen zijn en dat er nog geen onderzoek wordt uitgevoerd. Het is een idee dat op de lange termijn in een plan kan uitmonden. „Met de gedachtevorming daarover moet je vroeg beginnen, omdat het een complex vraagstuk is", reageert wethouder L. Poppe-de Looff WAARDE - Op een nieuwbouwlocatie aan de Julia- nastraat in Waarde laat de gemeente Reimerswaal een extra bodemonderzoek uitvoeren. Wethouder J. Bliek (SGP, milieu) heeft daartoe besloten, nadat er een klacht was binnengekomen van een bewoner en de ChristenUnie er ook vragen over had gesteld. Na een sanering van het perceel - waar eerder bebouwing was - heeft de gemeente Reimerswaal een geschiktheids verklaring voor woningbouw afgegeven. Er zouden nog olieresten in de bodem zitten, aldus een bewoner. Voor al le zekerheid is daarom een extra bodemonderzoek nodig, vindt wethouder Bliek. „Want wij kunnen het als gemeen te natuurlijk niet maken dat wij een verklaring afgeven, terwijl er nog vervuiling in de grond zou zitten." De gemeente betaalt het extra bodemonderzoek en zal zich beraden op verdere stappen, als de resultaten bekend zijn. KRUININGEN - Ook in de gemeente Reimerswaal krij gen de eigenaren van bedrijfswoningen een korting op een deel van de onroerend zaakbelasting (ozb), aldus wet houder J. de Kunder (CDA, financiën). Hij reageert op een motie die de WD Reimerswaal heeft ingediend voor de raadsvergadering van 21 februari. WD-raadslid M. van der Meijden-de Dreu roept daarin op om het gebruikersdeel van de ozb op bedrijfswoningen automatisch terug te geven. Voor 'gewone' woningen wordt dat sinds dit jaar niet meer in rekening gebracht, nadat het kabinet Balkenende daartoe had besloten op voorspraak van de WD. Wethou der De Kunder geeft aan de voor 21 februari ingediende WD-motie overbodig te vinden. Van der Meijden-de Dreu handhaaft die toch, voor alle zekerheid. ZIERIKZEE - De gemeente Schouwen-Duiveland gaat de meningen peilen over het voorgenomen nieuwe arbeids marktbeleid. Diverse organisaties die daarmee te maken hebben, zijn uitgenodigd om maandag aan de hand van workshops de aanbevelingen in de gemeentelijke startnotitie onder vuur te nemen en te toetsen aan de praktijk. Met het nieu we beleid wordt een betere afstemming van vraag en aan bod op de arbeidsmarkt nagestreefd. Patricia Beysens zingt 25 jaar Duitse expressionistische chansons: „In de loop der jaren wordt je vertolking rijper, krijgt het meer gewicht." foto Carlos Dekeyrel foor Rolf Bosboom Mw- EN ST JOOSLAND - m |Dat ze nu een van de voor naamste vertolksters is van het ug* Duitse expressionistische chan son, had Patricia Beysens zelf nooit durven denken. „Ik heb •lie muziek wel altijd heel mooi gevonden, maar zag mezelf er niet in terechtkomen, want op school was ik niet zo goed in Ms. Het leek me daarom onbe- reikbaar." lot duwde haar toch in die ting. In 1981 werd ze ge- •gd het liederenprogramma 'w Schranke over te nemen, na dat de oorspronkelijke zangeres was afgehaakt. 'Soms kies je, tons word je uitgekozen', zo tak heeft ze het zelf eens omschre- Sv ten De liefde op afstand werd ooi intense relatie, die nu pre- iea nes 25 jaar floreert, gei: Vanwege dat jubileum én' het mts feit dat het in 2006 vijftig jaar edeö ieleden is dat de Duitse toneel-- pijver en dichter Bertolt «echt overleed, heeft ze een ze°J speciaal programma samenge klit steld: Der Haifisch. Dat zingt ze 'O-Borgen, samen met haar vaste Frank Vercruysse op in De Wegwijzer in '-en Sint Joosland. ws?waards ze inmiddels een vaste 'Het is al de derde keer dat ik er optreed en dat lijkt me goede traditie. Het is een toooi theater, met een voor mij :r - 'Malformaat." net. Beysens (Rotterdam, 1956), die I* jaar en dag in Antwer- w°ont, is behalve zangeres ook instrumentaliste - ze speel de ooit bastuba bij het Zeeuwse blaasensemble Sint Juttemis - en schilderes. De Duitse chan sons zijn wel de rode draad in haar werk. „Het zijn liederen die ik zelf graag geschreven zou hebben. Als ik de teksten hoor, dan denk ik vaak: ja, zó is het." Het Duitse chanson verschilt we zenlijk van het Franse, zegt ze. Het is diepgaander, minder on dubbelzinnig. „Bij het Franse chanson hoor je de melodielijn vaak ook in de begeleiding. Als je alleen het pianospel van een Duits chanson zou horen, heb je geen idee welk lied het is. In die zin is het dubbel. Het is niet zo dat de tekst in het deuntje ver dwijnt. Ze vullen elkaar juist aan." De liederen zijn vaak satirisch van toon, maar wel subtiel. Ze kwamen tot stand in periodes waarin niet alles openlijk kon worden gezegd, dus was de maatschappijkritiek vooral on derhuids terug te vinden. „Dat betekent dat je heel nauwkeurig met de interpretatie moet om gaan. Bij een cabaretlied mag je overdrijven. Zo'n chanson moet je juist wat terughoudend bren gen." Zijpaden Sinds het begin van de jaren tachtig is ze steeds op zoek ge weest naar nieuw of nog nauwe lijks bekend materiaal. „Ik ben ook niet begonnen met het zin gen van de bekende klassiekers in het genre, want die kent ieder een toch al." Daarmee koos ze bewust niet voor de makkelijk ste weg, maar verkende de zijpa den, de context waarbinnen de klassiekers tot stand kwamen. 'Al jaren nu zingt Patricia Bey sens tegen de stormwind in', schreef Geert van Istendael re cent over haar. In haar jubileumprogramma staat Bertolt Brecht (1898-1956) centraal, maar vooral ook de om geving waarin hij zijn naam kon vestigen, zoals zijn regie-assis tenten bij het Berliner Ensem ble, met name Heinz Kahlau en Wolf Biermann. „Het program ma hangt tussen zwaar en licht. Veel teksten zijn behoorlijk scherp. Die wissel ik af met lied jes die luchtiger zijn. Tussen de nummers door vertel ik van al les, zoals anekdotes over hoe het werk is ontstaan." Dit jaar wordt Beysens vijftig. Ze hoopt tot op hoge leeftijd Duitse chansons te kunnen blij ven zingen, want er is nog ge noeg materiaal voorhanden. De tijd werkt, zegt ze, alleen maar in haar voordeel. De stem wordt geleidelijk wat lager, wat alleen maar beter past bij het genre. Doorleefder Bovendien zorgt de gegroeide le venservaring ervoor dat ze de liederen steeds doorleefder kan brengen. „Toen ik ermee begon, was ik 24. Dan heb je die geloof waardigheid nog niet. Maar in de loop der jaren wordt je ver tolking rijper, krijgt het meer gewicht. Uiteindelijk zal de uit voering zangtechnisch mis schien wel aan trefzekerheid verhezen, maar de overtuigings kracht wordt alleen maar gro ter." Concert: 'Der Haifisch door Patri cia Beysens en Frank Vercruysse, morgenmiddag in De Wegwijzer, Molenweg 25, Nieuw- en Sint Joos land. Aanvang: 15.00 uur. LfAflctor Dooms MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter A. Gaa- teerheeft gisteren een 31-jarige drankrijder uit Clinge bij ver stek veroordeeld tot een jaar rij ontzegging- waarvan de helft voorwaardelijk en 550 euro boe- heeft verstrek kende gevolgen voor de Clinge- Eaari want hij zal door zijn werkgever worden ontslagen. Zo bleek tenminste uit het dos eer. De Clingenaar had er vol gens de politierechter onverstan- '"S dig aan gedaan om niet naar de :1' zitting te komen. Verdachte ver leerde nog in zijn proeftijd toen lij 10 juli vorig jaar in de ge- Jwnte Hulst werd aangehou- 3 jen met een alcoholgehalte van microgram: ruim twee keer eel alcohol als is toegestaan. =stt)i MIDDELBURG - Alexander Ibys van de Vrije Universiteit Brussel houdt donderdag 16 fe bruari een lezing voor de Roose- vell Academy over 'De economi sche politiek van offshore olie'. fe. pe lezing wordt gehouden in zaal 3 van het Helm-gebouw Idejr van de Roosevelt Academy en begint om 11.00 uur. In zijn lezing staan vragen cen- Z traal als: heeft offshore olie echt invloed op de wereldolieprijs of is het slechts speculatie? en wat de relatie tussen de olieprijs i de exploitatiekosten? en wat shet toekomstbeeld voor de pe- roleumindustrie? SCHARENDIJKE - Meteoro loog Jos Broeke van Meteo Zee- land is dinsdagmiddag 14 fe- bniari te gast bij de Anbo Mid- |mh densehouwen in gebouw De Hoeksteen in Scharendijke. m Broeke vertelt tijdens deze bij eenkomst hoe het weerbericht 81 ot stand komt. Verder is er gele- ««..isniH vragen te stellen aan de 50-i ieeuwse weerman. De bijeen- begint om 14.00 uur. door Ernst Jan Rozendaal WAARDE - Otto Veenhoven uit Waarde snapt wel dat de spelers van het Nederlands voetbalelf tal nauwelijks meezingen als het Wilhelmus wordt gespeeld, maar het irriteert hem ook. Een nieuw, door hem geschreven cou plet kan daar verandering in brengen. „Als ze dit uit volle borst meezingen, hebben we de wedstrijd al bijna gewonnen." Veenhoven heeft een creatieve geest. Hij ontwikkelde het idee een leeuw zo groot als de euro mast voor de Vlissingse kust uit zee te laten verrijzen. Helaas nooit uitgevoerd. Zijn nieuwe plan is niet minder ambitieus. Volgens hem heeft het echter al le kans van slagen. Veenhoven heeft het Wilhelmus van een zestiende couplet voor zien. Acht regels die de Neder landse voetballers komende zo mer zonder probleem voor de wedstrijd kunnen meeschallen. Nu vindt hij het spelen van het volkslied maar een beschamen de vertoning. „De spelers ken nen de tekst niet of willen die niet kennen. Als het meezit mompelen ze wat, maar de mees ten houden hun kaken stijf op el kaar." Wat wil je ook, met passages als 'ben ik van Duitsen bloed' en 'den koning van Hispanje heb ik altijd geëerd'? De andere coupletten zijn nog minder geschikt, dus heeft Veen hoven er één bedacht. „Zie het als een moderne aanbouw." Zijn couplet gaat als volgt: Wij Nederlanders willen houwe de Vrijheid die ons volk bindt Oranje blijven wij getrouwe door ied're kleur bemind Een gezegend land, geliefd en gekoesterd in ons hart bestrijdend wat ons zeer grieft: hij die dreigt en ons allen tart. Daarmee kan zelfs Salomon Ka- lou uit de voeten, denkt Veenho ven. Vrijheid heeft hij niet toe vallig met een hoofdletter ge schreven. Dat is het thema, heel actueel én van alle tijden. Een vondst noemt hij 'door ied're kleur bemind', direct na het Otto Veenhoven uit Waarde schreef een nieuw, zestiende couplet voor het Wilhelmus. „Stel je voor, alle spelers en supporters die meezin gen, de ontroering die dan toeslaat, dan heb je de wedstrijd al bijna gewonnen." foto Willem Mieras Oranje. „Dat geeft aan dat iede re kleur, iedere religie opgaat in Oranje. Dit is een couplet waar iedereen zich in kan vinden." Veenhoven heeft de bondscoach Van Basten en Van 't Schip een brief geschreven met het voor stel zijn couplet voor aanvang van interlands te laten zingen door het Nederlands elftal, 'in een pittig marstempo, zoals eer tijds de soldaten van de Prins van Oranje in de Tachtigjarige Oorlog'. Hij. schrijft: „Zien jul lie onze jongens daar staan, Marco en John? Op 11 juni in Leipzig. Voor het oog van de he le wereld. Niet langer apathisch en los-van-elkaar, maar lijf-aan- lijf,- linkerarm om schouder van teamgenoot gesla gen, rechterhand op het hart, het hoofd trots geheven, uit vol le borst het fonkelnieuwe cou plet zingend. Eén geheel, één bonk kracht, de strijdlust knet tert er vanaf! Antwoord Na enig aandringen heeft Veen hoven antwoord gekregen van perschef Kees Jansma van de KNVB. In een e-mail laat hij we ten dat de 'ideeën en visie' van Veenhoven 'tussen alle andere werkzaamheden door' zijn be sproken met de twee bonds- coaches. „Zij waren bijzonder verrast door de wijze waarop en de toewijding waarmee u met de beleving van een voetbalwed strijd aan de slag bent gegaan", aldus Jansma. Toch kunnen ze niet aan Veenhovens verzoek voldoen, meldt hij, omdat de spe lers zelf bepalen of ze het volks lied willen meezingen of niet. „In de ogen van de moderne coach is 'het van wezenlijk be lang dat elf individuen, welis waar binnen het uitgestippelde voetbaltechnische strijdplan, de ruimte krijgen hun eigen keuzes te maken." Belachelijk, zo'n antwoord, vindt hij. „Er moet daar iemand opstaan die tegen die spelers zegt: 'Zingen.' Waarom niet ouderwets de zweep erover? Wie niet meezingt, op de bank." Maar Veenhoven is niet voor één gat te vangen. Hij heeft zijn couplet als verjaarsdagscadeau opgestuurd aan koningin Bea trix. „Met een flinke kat aan de KNVB, dat begrijp je wel." De ze week kreeg hij antwoord. De algemeen secretaris van Hare Majesteit de Koningin bedankt Veenhoven en antwoordt dat 'toezending van de tekst voor een nieuw couplet van het Wil helmus op prijs is gesteld'. Dat is meer dan een standaard brief, weet Veenhoven zeker. „Dit betekent dat de koningin mijn couplet heeft gezien, heeft gelezen, er iets over heeft ge zegd. Ik beschouw het als in stemming." De brief van het ko ninklijk huis heeft hij inmiddels doorgestuurd aan de KNVB. Met op de envelop twee woor den: ter overdenking. De pogingen om zijn vers bij in terlands gezongen te krijgen, geeft hij niet op. „Stel je voor, een groot koor op het voetbal veld, alle spelers en supporters die meezingen, de ontroering die dan toeslaat, dan heb je de wedstrijd al bijna gewonnen." dicht kunt raken, wat is daarop te gen?" Johanna W. is het pseudoniem van Jo- pie Adriaanse-Roelse uit Goes. Van haar is net in eigen beheer de bundel Bladeren door de seizoenen versche nen, waarin ze in poëzie een compleet jaar doorloopt, met veel aandacht voor diverse omgevingen en de weersomstan digheden. „Als kind hield ik al veel van gedich ten. Een jaar of acht geleden ben ik er wat meer mee gaan doen, maar ik deed dat vooral voor mezelf. Alleen een paar kennissen wisten dat ik poëzie schreef." Ze ontwikkelde zich mede door haar betrokkenheid bij de Zeeuw se schrijversvereniging Pennevreugd. Op de harde schijf van haar computer staat inmiddels een groot aantal gedich ten. Recent besloot ze die in rubrieken onder te verdelen en bundeltjes te gaan maken. Het eerste resultaat was Kind van de zee. Dat was oorspronkelijk be stemd voor familieleden, maar kwam later ook in de boekhandel en de VW in haar geboorteplaats Domburg te lig gen. „Tot mijn verbazing werden daar 55 exemplaren van verkocht. Ook kreeg ik er best aardige reacties op. Dat heeft me ertoe gebracht mijn territorium wat uit te breiden." Dat ze op de goede weg is, bleek vorige maand wel uit haar no minatie voor de Landelijke Gedichten dag Poëzieprijs, met haar inzending On derweg. Een 'sterk vers', aldus de jury: 'kort maar krachtig, sterke beelden'. In Bladeren door de seizoenen vergaar de ze materiaal uit de afgelopen vier jaar. „Sfeer treffen vind ik heel belang rijk in mijn gedichten. Ik probeer te be reiken dat de lezer ervaart wat ik zelf ook ervaren heb. Door te spelen met taal, kun je een bepaalde emotie oproe pen." Ze kan eindeloos sleutelen aan een ge dicht. „Het is pas af als ik er helemaal tevreden over ben. Ik zit heel veel te plussen en te minnen voordat het klaar is, maar het moet wel lijken of het een makkie was, of het in één keer is neerge pend." Boek: 'Bladeren door de seizoenen', ge dichten van Johanna W., met illustraties van de in Goes opgegroeide Caroline Stroeks. Uitgave in eigen beheer, €7,95. Verkrijgbaar bij De Koperen Tuin en Het Paard van Troje in Goes, De Drukkerij in Middelburg en Read Shop in Domburg Jopie Adriaanse-Roelse alias Johanna W. noemt zich geen grote dichter. Deson danks heeft ze succes met haar bundels „Dat je mensen met een gedicht kunt ra ken, wat is daarop tegen?" foto Willem Mieras door Rolf Bosboom GOES - Ze wil zich niet meten met de grote dichters. „Ik weet dat ik een trapje lager zit, maar ik denk dat er best veel mensen zijn die poëzie op dit niveau kunnen waarderen", zegt Jo hanna W. „Ik ben het er niet mee eens dat alleen onverkoopbare poëzie goe de poëzie is. Dat je mensen met een ge-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 75