De naakte mensen zijn de verf Spencer Tuniek in Brugge «actie bijlagen: 0113-315680 ivw.pzc.nl P.mail:redactie@ pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Wprtentie-exploitatie: 2d en Midden-Zeeland: 0113-315520; Ks-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. woensdag 8 februari 2006 Luidruchtige komedie met Jim Carrey De Stadsschouwburg van Brugge, gevuld met 770 figuranten voor het fotoproject van Spencer Tuniek. foto SpencerTunick, Brugge 2005 - courtesy I-20 Gallery New York e Amerikaanse kunste naar Spencer Tuniek heeft wereldwijd naam gemaakt met zijn foto's van naakte mensenmassa's in openbare ruim tes. Een van zijn opmerkelijkste - en ook naar zijn mening een van zijn beste - projecten ontwikkelde hij het afgelopen jaar iii Brugge. De neerslag daarvan, op foto én vi deofilm, is daar nu te zien. „Mijn werk is ongetwijfeld sensueel, maar niet seksueel." De beelden zijn fascinerend. Lang zaam vult de prachtige zaal van de Stadsschouwburg in Brugge zich met mensen, ogenschijnlijk in afwach ting van een normale voorstelling. Op het podium verschijnt echter alleen een kunstenaar. Op zijn commando kleden de 770 mensen zich, zonder een moment te aarzelen, uit. De sfeer is die van kinderlijke opwinding, la cherig. De kunstenaar geeft aanwijzin gen, boetseert op afstand het massale naakte vlees tot wat hij zelf om schrijft als een grote bruidstaart van lichamen. Foto's worden genomen. Als hij uiteindelijk aangeeft dat het werk is gedaan en dat iedereen zich weer kan aankleden, belonen de men sen hem én zichzelf met een staande ovatie. Spencer Tuniek (1967), afkomstig uit New York, maakt al sinds 1992 derge lijke installaties, zoals hij ze noemt. Zo'n zeventig locatieprojecten heeft hij inmiddels op zijn naam staan. Zijn bezigheden doen weliswaar denken De weersomstandigheden waren ex treem: kil en regenachtig. Op de video is te zien hoe de bootsessie wordt ge troffen door een wolkbreuk, zonder dat het enthousiasme van de deelne mers ook maar een moment vermin dert. De uiteindelijke foto toont een merkwaardige verstilling: de onmis kenbare omgeving van Brugge, de be ginnende stortbui die haar sporen in het water trekt, driehonderd vrouwen lijven die massaal achterwaarts naar het water reiken, negen stuurlieden die diep weggedoken in hun regen jas sen trachten het roer recht te houden. De foto's van Tuniek hebben, op het eerste gezicht, ook een ongemakkelij ke schoonheid. Ze tonen de omgeving in een volstrekt ander licht, maar mis sen welbewust de uitgelaten stem ming tijdens het maken ervan. Het vaak strakke, sterk geregisseerde beeld van samengedreven, naakte mensen kan er ook voor zorgen dat as sociaties met nare regimes in het be wustzijn priemen. De Amerikaanse kunstenaar toont de mensen boven dien veelal uitdrukkingsloos, soms zelfs schijnbaar levenloos. De foto van een liggende mensenme nigte - zestig vrouwen - op een Brugs bruggetje of in een smal straatje, oogt in eerste instantie als een massagraf en kan als confronterend worden erva ren. Wie beter kijkt, ziet dat betrokke nen zijn bedekt met bruine fondant chocolade. „Het is juist een zoete plek, een zoet werk. In het algemeen vind ik wel dat wat ik nu doe levendi ger is dan mijn vroegere werk." De fo to heeft afgelopen weekeinde nog, in en bij het Concertgebouw, een tegen hanger gekregen in de vorm van 68 mannen die werden overgoten met wit te chocola. De tentoonstelling van Tunicks werk in Brugge is bescheiden: een videofilm van ongeveer een kwartier en vijf fo to's. Daar is wel al zijn energie in gaan zitten. „Ik ben nu eenmaal geen persfotograaf, maar een hedendaags kunstenaar. Ik maak misschien drie installaties per jaar en per installatie haal ik er ongeveer vijf foto's uit. Dat zijn dus maar vijftien foto's per jaar. Maar voor mij zijn het net schilderijen en een schilder maakt misschien ook vijftien schilderijen per jaar. Nicolas Bruggeman (30), inwoner van de stad, was een van de vrijwilligers in Brugge. Hij staat op de foto in de Vlamingstraat, weliswaar onherken baar op de achtergrond, maar niette min is hij er trots op. „Ik had het gele zen in de krant en heb meegedaan om dat het zo onvoorstelbaar was. Je krijgt niet altijd de kans om deel te ne men aan een kunstwerk. Het was die dag heel koud, maar iedereen herin nert het zich als een warme ervaring. Toen de fotograaf klaar was, sprong iedereen van blijdschap in de lucht. Je hebt echt het gevoel dat je voor jezelf een grens hebt overschreden. Het re sultaat vind ik echt heel tof." Tuniek brengt met zijn installaties een wonderlijke vorm van bevrijding bij zijn vrijwilligers teweeg, wat tege lijkertijd veel zegt over de wijze waar op de moderne mens probeert zichzelf van anderen te onderscheiden en om gaat met naaktheid. „Het zijn prachti ge mensen", zegt Tuniek. „Het is mooi om te zien hoe opgetogen en geïnspi reerd ze raken. Hoe meer kleren ze uit trekken, des te meer ze openstaan voor andere dingen." Rolf Bosboom Expositie: 'Spencer Tuniek in Brugge', t/m 31 maart in het Concertgebouw-Forum 6, 't Zand 34, Brugge. Geopend: dagelijks, be halve op maandag, van 9.30 tot 17.00 uur. mee hij werkt. Dat ontdoet de naakt heid van elke seksuele associatie. Het is de mens teruggebracht tot zijn ultieme uniform, ontdaan van leef tijd en identiteit. Het lichaam is bijna een abstractie geworden. De gezagsdragers in New York dach ten er desondanks anders over. Tot vijf keer toe werd Tuniek er in de ja ren negentig zonder gegronde rede nen tijdens fotosessies opgepakt. Daarna kaartte hij de kwestie juri disch aan. Het Hooggerechtshof stel de hem in juni 2000 in het gelijk en bepaalde dat de kunstenaar vrij is om zijn werk te doen in de openbare ruimte. Toch blijft naakt nog steeds een pro kleren. Op zijn website meldden vrij willigers zich in groten getale, uit alle landen {'nu is ineens Polen heel popu lair'), aan voor nieuwe installaties. Toch is het hem, zo zegt hij, niet om aantallen te doen. „Ik wil het werk maken dat ik voor ogen heb. Dat vind ik interessant." In Brugge markeerde Tuniek vorig jaar mei het begin van de grootscheep se kunstmanifestatie Corpus 05, waar in het menselijk lichaam centraal stond. De kunstenaar hanteei'de zijn vaste werkwijze. De vrijwilligers dien den zich midden in de nacht te mel den, waarna ze naar de - geheim ge houden - locaties werden geleid. Het eigenlijke werk begon rond zonsop- aan performances, maar zijn het niet, omdat hij er geen publiek bij wil heb ben. Hij creëert een installatie, een kortstondig beeld dat hij documen teert met behulp van foto en video. Daarvan kan iedereen kennisnemen. Graag zelfs. Zijn werk heeft weinig te maken met seksualiteit of met het doorbreken van taboes. „Ik gebruik naaktheid, omdat ik het menselijk lichaam nu eenmaal prachtig vind", zegt hij. „Mijn werk is ongetwijfeld sensueel, maar niet seksueel." Het is, wordt wel eens gezegd, landart met levende lij ven. Tuniek ziet zichzelf vooral als een schilder: de omgeving is het doek, de naakte mensen zijn de verf waar- bleem in de Amerikaanse denkwereld, zegt hij, verwijzend naar onder meer Nipplegate, de heisa rond de blote borst van Janet Jackson die al dan niet per ongeluk live op televisie was te zien. „Een naakt lichaam is in Ame rika nog steeds erger dan het missen van een ledemaat." Overal in de wereld wordt Tuniek, die in augustus 2001 tweehonderd naakte mensen in de binnenstad van Breda fotografeerde, echter uitgenodigd om te komen werken. Mega-ondernemin- gen zijn het veelal. In de Royal Bota nie Gardens in Melbourne vergaarde hij bijvoorbeeld 4000 mensen; in het hart van Barcelona gingen - voorals nog zijn record - 7000 mensen uit de gang. Ter plekke moesten de deelne mers zich uitkleden en de posities in nemen die Tuniek vooraf minutieus had voorbereid. Behalve de sessie in de Stadsschouw burg, werden alle vrijwilligers (bijna tweeduizend) naar de Vlamingstraat geleid. Na het uitkleden dienden ze richting de Markt en het Belfort te lo pen. De massa knielde vervolgens op de koude kasseien. Nadien werd ook een - prachtige - foto gemaakt met driehonderd vrouwen. Zij werden ver deeld over negen rondvaartboten die dagelijks op de Brugse Reien ronddob beren. Hun werd gevraagd samen bloe men uit te beelden door achterover te leunen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23