Avontuurtjes rond het Veerse Meer Echte bikkels verven in de vrieskou 23 Man en Paard dinsdag 7 februari 2006 Landgoed Rijckholt in natuurpark Noord-Beveland tussen Geersdijk en Kortgene. Rob Bakker van het natuurpark én voorzitter van de Stichting Avontuurlijk Veerse Meer, meent dat de toerist behoefte heeft aan verscheidenheid. Door samenwerking kunnen de activiteiten gezamenlijk worden gepresenteerd. foto's Dirk-Jan Gjeltema Zo'n vijftien kleine re ondernemers werken sinds enige tijd samen in de stich ting Avontuurlijk Veer se Meer. Ze houden zich bezig met platte- landstoerisme en (spor tieve) vrije tijdsbeste ding. Door de handen ineen te slaan willen ze hun 'producten' be ter in de markt zetten. Dat wordt onder meer zichtbaar door het uit geven van het blad Avontuurlijk Veerse Meer. Belangrijk is dat bezoe kers aan het gebied rondom het Veerse Meer duidelijk wordt dat er veel meer te beleven valt dan zeilen en surfen, stelt voorzitter Rob Bakker van de stichting Avontuur lijk Veerse Meer. „Onze groep richt zich op een aanbod dat buiten zee en strand ligt. Het zijn vrij wel allemaal ondernemers die de recreatie erbij doen, niet de grote jon gens zoals bijvoorbeeld Roompot." Kenmerkend noemt Bak ker het plezier dat de deel nemers in de stichting heb ben in hun activiteiten. „Iedereen vindt het leuk en weet dat hij er niet het grote geld mee kan verdie nen. Maar er kan voor de toerist wel een interessant aanbod uit voortkomen." Aan die verscheidenheid is behoefte, meent hij. Voorbeelden zijn: zeil- school, fluistersloepen, boomgaardterras, kunst-minicamping, na tuurpark, bruine vloot, zelfplukkerij. Door samen werking kunnen de activi teiten gezamenlijk wor den gepresenteerd. Niet iedereen hoeft op eigen houtje bekendheid probe ren te verwerven. Bakker (zelf van natuur Proef- en demonstratieboerderij De Rusthoeve in Colijnsplaat. park Noord-Beveland bij Geersdijk) ziet ook goede mogelij Wieden voor combi naties en arrangementen. Zo kan voor de bezoekers een aantrekkelijk keuze programma ontstaan. Bij voorbeeld een kano huren, lunchen in de boomgaard, op de fiets het gebied ver kennen en afsluiten met een tochtje in een fluister- sloep. Een strip- of kor tingskaart, waarbij naar elkaar verwezen wordt, staat ook op de wensen lijst. Bakker erkent dat de naam Avontuurlijk Veerse Meer best wel ambitieus is. Bij het Veerse Meer denk je niet meteen aan wild-watervaren of berg beklimmen. Hij moet er wat om lachen. „Wat is avontuurlijk? Het is een beetje lastig te omschrij ven, maar kanoën in de kreken kan ook avontuur lijk zijn. We zoeken het niet in het spectaculaire en richten ons op mensen die iets anders willen in hun vakantie en het bui tengebied willen leren ken nen." De stichtingvoorzitter maakt duidelijk dat er veel van wat er in het lan delijk gebied aangeboden wordt, onbekend is. „Er zijn een heleboel enthou siastelingen, die allerlei leuke dingen doen, terwijl de toeristen niet weten dat ze er zijn. Je moet ze dus op het spoor zetten, ze hapklare brokken aanbie den." Trend Volgens Bakker is er dui delijk een markt voor. „Buitengebied is een trend, zeker als je kijkt naar de groep vijf tig-plus." Hij onder streept dat daarbij wel steeds de kleinschaligheid goed in de gaten gehouden moet worden. „Daar heb ben mensen juist behoefte aan." Het aanbod toegan kelijker maken voor de po tentiële bezoekers staat voorop bij het maken van het speciale Avontuurlijk Veerse Meer-magazine, dat de stichting in april uitbrengt. „Het is een doel matige manier van acquisi tie bedrijven, zonder dat je de kleinschaligheid uit het oog verliest. We doen het in samenwerking met de stichting Marketing en Promotie Zeeland-Delta en we hebben subsidie ge kregen in het kader van Vitaal Platteland Zeeland. Dat maakt het allemaal makkelijker", aldus Bak ker. Het blad is bedoeld voor het hele resterende jaar 2006. Meevaller is dat er veel adverteerders gewor ven konden worden. De omvang is meteen fors: 92 pagina's en het.blad wordt tweetalig, Neder lands en Duits. Bakker is ermee in zijn nopjes. Voor waarde voor succes is wel dat het tijdschrift ruim verspreid kan worden. Niet alleen via de deelne mers in de stichting, maar via alle toeristische accom modaties rondom het Veer se Meer en ook in super markten. Thema's Bakker wijst erop dat het magazine geen accommo- datiegids wordt. „Wij mel den alleen evenementen en activiteiten, we richten ons in eerste instantie op de toerist die al in het ge bied is." De informatie is verdeeld over een aantal thema's, zoals fietsen, paardrijden, op de boerde rij, varen, wandelen, nazo meren, eten en drinken (met inbegrip van streek producten). Ook aan ver haaltjes over het gebied zelf wordt gedacht. Er is subsidie voor twee jaar aangevraagd. Dat is nodig, vindt Bakker, om dat het slagen van het pro ject niet in een seizoen ge meten kan worden. De uit gifte van het tijdschrift be schouwt hij overigens als een begin. Van daaruit moeten meer activiteiten van de stichting groeien. „Het blad is een middel om verder te gaan." Daar bij denkt hij onder meer aan gezamenlijke arrange menten, een bezoe- kers-knipkaart en het op zetten van nieuwe dingen, bijvoorbeeld een fietsrou te langs de mooiste plek jes rondom het Veerse Meer. Rinus Antonisse Poëzie die zo fraai verzorgd en grafisch verantwoord is uitgegeven als de dichtbundel Man en Paard van Nelleke Mal- jaars, verleidt onmiddellijk tot lezen. De vormgevers die zich in 'Snowball' hebben ingesneeuwd en de illustratrice, Hella Jans, verdienen een compliment voor af. Zij geven er blijk van dat ze de inhoud verstaan hebben en ze bieden voldoende beeld spraak voor de lezer en kijker om hun eigen visie te vormen. Titel en naam worden helder vermeld (man en paard wordt meteen genoemd), verder geeft de wazig-olijfgroene illustratie op de blauwe omslag een beeld te zien van twee kinderbenen met de hielen naar de kijker ge richt alsof de gestalte zich af wendt van deze kijker om haar eigen gang te gaan. Door deze illustratie heen staat een ge dicht afgedrukt, half niet lees baar. Het half leesbare maakt je nieuwsgierig naar de rest van de tekst. Dat betekent de bundel openen, het gedicht van de om slag opzoeken, het gedicht wil len lezen en tenslotte de bundel in zijn geheel willen kennen en zelfs willen bezitten. En zo hoort het ook. Poëzie is net als een gouden of zilveren sieraad dat aanlokkelijk in een fraaie vitrine te pronk moet lig gen. Je betaalt er gi'aag de prijs voor die je ervoor over hebt. Dat is nooit te veel. Nog geen vijf tien euro is voor de liefhebber van 'sieraden' een kleine prijs. Bij deze bundel vroeg ik me af: wat is de poëzieliefhebber voor iemand? Is hij een elitaire fijn zinnige estheet die graag getrof fen en geboeid wordt door bij zonder taalgebruik? Is hij een zoeker naar levenswijsheid in religieuze en filosofische zin? Niet in de lange volzinnen van het proza, maar in de bliksemin slag van de versregel? Ieder mens zou een poëzielief hebber moeten zijn. Men ver geet dikwijls dat poëzie gewoon gemaakt wordt van taal. De oor spronkelijke betekenis van poëet is maker. Taal is het be langrijkste bezit van de mens. Taal maakt de mens, taal is de mens. Taal onderscheidt hem van de rest van de wereld. De dichter is de taalgebruiker bij uitstek. Hij experimenteert met alle facetten van de taal, met haar klank en haar betekenis. Voor de dichter is een woord een verzameling van betekenis sen en tevens een mogelijkheid tot klank waarmee hij elke ge luidsbarrière kan doorbreken. Om het in beeldtaal te zeggen: hij slaat met de toverstok van de taal water uit de rots, hij diept er goud en diamanten mee op uit de aarde, hij duikt er parels mee op uit de zee. Om het gedicht 'Man en Paard' uit de gelijknamige dichtbundel van Nelleke Maljaars goed te verstaan is het nodig de hele bundel even onder de aandacht te brengen. De bundel bestaat uit drie afde lingen: 1 Wording, 2 Binding, 3 Loslaten. Elke afdeling wordt voorafgegaan door een aquarel van de beeldende kunstenares Hella Jans. Deze illustraties zijn veel meer dan alleen kleurige toevoegingen bij de tekst. Voor de aandachtige lezer zitten ze vol betekenissen in relatie tot de gedichten. De prent bij de afde ling 'Wording' zit vol heimelijke toespelingen op het milieu waar uit de gedichten ontstaan zijn. Verwijzingen De lege stoelen, de taboeretten, het orgeltje, de vage notenbal ken op de achtergrond, de 'klank'guirlandes aan de rand, het zijn allemaal verwijzingen naar de bigotte orthodox Chris telijke sfeer waarin de dichteres is opgegroeid. Vanaf het eerste gedicht al is de breuk van de dichteres met deze bigotte we reld evident. Wat ervan rest zijn lege stoelen en franje van melan cholische herinneringen. Zo versluierd en vol halftinten als de beeldtaal van de illustra ties is, zo openlijk en direct is de taal van de gedichten. Het zijn eensdeels contrasten die elkaar versterken, anderzijds openba ren de gedichten en illustratie elkaar. De gedichten noemen man en paard, de prenten dui den enkel aan, voorzichtig en on bestemd. Als zodanig vullen ze elkaar ook prachtig aan. Ik beperk me tot het titelgedicht van de bundel. De titel 'Man en Paard' is metaforisch van toe passing op de hele bundel. Ieder gedicht is een kort verhaal, een beknopt verslag van een voorval in het leven. Dikwijls zijn de emoties erin voelbaar, maar al tijd zijn de 'verhalen' levens echt, onverhuld, authentiek en vitaal. Ze zijn voor iedereen di rect herkenbaar en inpasbaar in elk mensenleven. Het bijzondere en tevens het pa radoxale van dit gedicht 'Man en Paard' is dat het inhoudelijk gaat over de onmacht van de dichter om man en paard te noe men. Gedachten worden achtergela ten als schimmen, het zijn woor den in de mist. Het woord is nog geen vlees geworden. Maar die schimmige gedachten blijven te rugkomen en je inhalen en ze trekken zich niets aan van wet en regel. Ze halen je links in, de plaaggeesten, de deugnieten, de aso's! Dat beeld van links inha len vind ik nou een dichterlijke vondst die trefzeker de moed wil, de pesterigheid en de irri tante haastigheid weergeeft van gedachten die je niet met rust willen laten. Aan zulke vond sten herken je de ware dichter. Vleselijk 'Dan gaat het spoken', sluit de dichteres de eerste fase van het denkproces af. En tevens opent ze ermee de volgende. Hoe onge richt en fragmentarisch de ge dachten nog zijn, toch worden ze voelbaar. Ze worden vlese lijk, zou ik bijna zeggen: ze 'strij ken langs je benen'. Ook dat is weer zo'n vondst die een tekst tot een gedicht maakt. Gedach ten en woorden hebben niet al leen met het hoofd te maken; ze raken het hele lichaam, van top tot teen. In de slotfase is de ge dachte tot klank gebracht. Het is woord geworden, maar het zijn nog woorden, die ver weg klinken in de mist. 'Nog is het hoge woord niet gesproken' (Ro land Holst). De dichter moet nog de moed opbrengen het ge dicht te voltooien. Maar je kunt dit gedicht ook le zen als de expressie van elk crea tief proces. Verder ook van een meer psychologisch proces: de moed opbrengen om je gedach ten duidelijk te verwoorden, om voor je mening uit te komen, om man en paard te noemen. In rela tie tot de inhoudelijke kant van deze gedichten: het proces van 'Binding' afd. 2, en van 'Losla ten' afd. 3, van de hersenschim men van het verleden, is dit een cruciaal gedicht. In concreto betekent dit de afre kening met de onwetendheid en de onschuld van de jeugd. Het betekent ook de bevrijding van de knellende banden van een streng orthodoxe geloofs- en le vensopvatting. Hiervan zijn deze teksten een ge slaagde dichterlijke getuigenis, soms vlammend van verontwaar diging en protest, soms vol hu mor en begrip voor wat wezen lijk is in het leven. Ik wens deze gedichten veel le zers toe. Lou Vleugelhof De kinderboerderij aan de Evertsenlaan in Terneuzen is een drukbezochte plek. Evdh brood brengen voor de dieren, even eruit met de kinderen, even een ommetje ma ken. Verstandelijk ge handicapten van de stichting Tragel ver zorgen de dieren en on derhouden de stallen. In deze rubriek weke lijks bericht over het wel en wee op de Ter- neuzense kinderboer derij. Werknemers van Dethon bezig met het schilderen van de schuren op het terrein van de kinderboerderij. foto Peter Nicolai Je hebt bikkels en je hebt bik kels. De eerste categorie rept bij het haardvuur stoer dat over een paar maanden, als de zon weer iets meer de dienst uit maakt, de kozijnen een dikke lik verf krijgen. De andere groep voegt meteen de daad bij het woord. Voor een beetje vries kou deinzen de medewerkers van reïntegratiebedrijf Dethon niet terug. En dus krijgen alle stallen op de kinderboerderij de ze weken een grondige verf- beurt. Gure wind, uitsneeuwende mist, keiharde grond? Ach, daar valt best mee te leven, vinden de Dethon-medewerkers. Zij ver zetten de voorbije weken bergen onderhoudswerk. Na de paar denstallen en de hooischuur is nu de grootste schuur aan de beurt. „Ik weet het, het is koud. Maar ze moesten nu werk heb ben. Eerst kwamen ze elke don derdag en vrijdag met vier man nen, maar de groep is inmiddels uitgebreid tot acht mensen. En het is natuurlijk niet de bedoe ling dat zij hier maar een beetje lanterfanten. Zij doen daarom dingen waaraan we zelf niet toe komen", vertelt beheerster An- gelique. De schuur is afgezet met hekken, om te voorkomen dat bezoekers besmeurd het ter rein weer verlaten. Dat is trou wens geen overbodige luxe. Het mag dan erg koud zijn, maar de boerderij heeft deze winter over visite niet te klagen. Vooral na dat begin vorige maand in de krant een berichtenstroom over de financiële problemen van de Stichting Kinderboerderij op gang kwam, is het aantal bezoe kers toegenomen. Is het niet om zomaar eens naar de dieren te kijken, dan is het wel om een gift te doen. De stichting komt jaarlijks dertigduizend euro te kort voor de exploitatie van de kinderboerderijen in Terneuzen en Clinge. „Ileel veel mensen le ven met de boerderij mee. Zo is er bijvoorbeeld een wat ouder vrouwtje, dat hier bijna elke week even binnenstapt. Telkens stopt ze ons wat kleingeld in de handen. Voor in de giftenpot. Al les wat ze kan missen, geeft ze aan de kinderboerderij, zei ze laatst. Lief toch? Ze had zelfs een collecte in haar flat gehou den", zegt Angelique. Dankzij eerdere donaties is vori ge week een terras aangelegd voor rolstoelgebruikers. In het houtatelier van de Stichting Tra gel in Axel wordt momenteel ge werkt aan een zandtafel, zodat rolstoelers straks op het terras met zand kunnen kliederen. „Eerst dachten we dat zo'n zand tafel zeker tweeduizend euro kostte. Die prijs stond in ver schillende boeken, maar we kun nen het nu in houtatelier laten maken. Dat scheelt een heleboel geld. De zandtafel is dus op komst, maar nu is het weer spa ren voor een nieuwe glijbaan. Cliënt Maarten heeft onze oude glijbaan vorige week afgebro ken, omdat een inspecteur het toestel had afgekeurd. Er zat een gat in het houtwerk, waar door de glijbaan niet meer aan de strenge veiligheidsregels vol deed", aldus beheerster Andrea. Voorlopig moet de boerderij het dus met een speeltoestel minder doen. En wellicht wordt ook het aantal bomen uitgedund, want de natuurliefhebbers van vereni ging De Steltkluut nemen deze week op het terrein al het groen onder de loep. Bomen die ziek of dood zijn, worden op een stapel gegooid. Waarna de echte bik kels zich weer in het zweet mo gen werken om de stammen in mootjes te hakken. Raymond de Frel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23