Scheldegroep heeft het lek boven Antwerpse brug der zuchten verdwijnt KvK wil Zeeuwse stranden weren uit Natura 2000 PZC 15 Kabinet verscherpt controle aan de kust Scheepswerf heeft voldoende opdrachten en maakt winst Modelbouwbeurs op andere leest geschoeid Meubelboulevard in Poortvliet wordt bijna tweemaal zo groot tetsUllARM Rechters dubben over mosselen Kunstveiling voor kinderdorp Oorzaak treinbrandjes bekend Weinig klachten regelzucht Borsele Expositie van schilderijen in Palazzolihuis www. au tost urm .nl zaterdag 4 februari 2006 Hoor Ernst Jan Rozendaal den HAAG - Het kabinet heeft gisteren besloten het toezicht langs de kust en in kleine ha vens te verscherpen. Mobiele controles moeten het vanaf vol gende maand moeilijker maken om via bijvoorbeeld de haven van Breskens of die op Neeltje Jans het land binnen te komen. De Koninklijke Marechaussee, de zeehavenpolitie en de douane gaan de intensievere kustcon- troles gezamenlijk ter hand nemen. Vanaf 1 maart zetten ze daarvoor gecombineerde pa trouilles in. Die richten zich ook op kleine luchthavens als Zeeland Airport bij Arnemui- den. Ook zullen havenmeesters van kleine luchthavens en jacht havens langs de kust, waarschijnlijk met ingang van 1 juli volgend jaar, verplicht worden alle bemanningsle den, opvax-enden en passagiers die in- of uitreizen te registre ren. Met deze maatregelen reageert het kabinet op een rapport dat de Algemene Rekenkamer vorig jaar publiceerde. Daarin werd geconstateerd dat de Nederland se grenzen lekken bevatten waardoor teiTonsten ongemerkt het land kunnen binnenkomen. De haven van Breskens, de ha ven op Neeltje Jans en Zeeland Airport werden met name ge noemd. Dergelijke lucht- en zeehavens zijn nu niet aangewezen als doorlaatpost of douanekantoor. Toch is het daar toegestaan in en uit te reizen, mits van tevo- ren toestemming is verkregen. Het toezicht daarop is echter onvoldoende, vindt het kabinet in navolging van de rekenka mer. Met gerichte mobiele con troles moet dat worden onder vangen. jnnr Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - De barre tijden zijn voorbij voor de Koninklijke Schelde Groep. Na jaren van re organisaties en onzekerheden is cr sprake van een omslag. De or derportefeuille is gevuld, alle be drijfsonderdelen maken winst en nieuwe opdrachten komen binnen. Algemeen directeur R. Berkvens van de Koninklijke Schelde- s groep in Vlissingen is tevreden. Bij de grote zorgenkindjes Schel de Marinebouw en Amels is het I lek boven. Het besluit van de j Tweede Kamer tot de aanschaf van vier patrouilleschepen en een helikopterbevoorradings- -J schip schept werk van 2008 tot 2012. Althans, als de Schelde de 1 opdrachten daadwerkelijk krijgt. Hoewel minister Kamp in november tegen de PZC zei dat de ordex'S voor de vijf sche pen niet automatisch naar de Schelde gaan, gaat Berkvens daar wel van uit. Er zijn afspra ken gemaakt met het Rijk. her haalt hij. „Ik neem aan dat be- gin volgend jaar het contract wordt getekend. In de tweede helft van dit jaar verwacht ik er duidelijkheid o vei'." I Het gat in de orderportefeuille I tot 2008 is afgelopen week ge dicht met de opdracht van de In donesische marine. Die bestelde nog eens twee korvetten boven op de twee die de Schelde al bouwt. „De schepen worden in Vlissingen gebouwd", zegt Berk vens. Behalve met marine-orders is Marinebouw ook succesvol op j de civiele markt. In samenwer king met moederconcern Da- GOES - Organisator Jan van 't Veen heeft de bezem door de jaarlijkse modelbouwbeurs in de Zeelandhallen in Goes ge haald. „Een beetje afwisseling kan geen kwaad." Het evenement, volgens de orga nisator de grootste modelbouw show van Nederland, vindt voor de veertiende keer plaats. Om de bezoekers niet elke keer het zelfde voor te schotelen, hebben de altijd goed vertegenwoordig de miniatuurboten dit jaar een deel van hun ruimte moeten inle veren. Nieuw is het onderdeel 'lego' op de beurs. Op een oppervlakte 9 van zon tweehonderd vierkante 9 meter staan straks onder meer een groot legokasteel (175.000 steentjes), een vliegveld en een treinbaan. Met het oog op de toe- komst, krijgen ook de kinderen I meer aandacht dan tijdens vori- I ge edities. Ze kunnen figuurza gen, treinbanen in elkaar zetten, I rangeren en met bootjes varen. Het bekende aanbod er is ook weer: houtbouw, poppenhuizen, I (smal)spoorbanen, een racebaan en autominiatui-en. De beurs beslaat beide Zeeland hallen. „En dan moeten we nog heel veel mensen teleurstellen", zegt Van 't Veen. „Zoveel aan bod is er. Daar komt nog eens bij dat heel veel verborgen blijft. Volwassenen met een prachtige baan bijvoorbeeld, die zich een beetje schamen dat ze met treintjes spelen. Onzin, natuurlijk, maar het gebeurt." De veertiende modelbouwbeurs vindt plaats op zaterdag 18 en zondag 19 februari, steeds van 10.00 tot 18.00 uur. men Shipyards is recent de op dracht binnengehaald voor de bouw van twee kustwachtsche pen voor de Zweedse overheid. „Die kunnen onder meer wor den ingezet bij olierampen op zee. De daadwerkelijke bouw vindt plaats op de Damen-werf in Roemenië. Voor de Schelde le vert het werk op bij enginee ring." Jachtenbouwer Amels heeft een lastige tijd achter de rug, schetst Berkvens. „De sluiting van de vestiging in Makkum, het samensmelten van activitei ten in Vlissingen en een andere kijk op de markt resulteert in nieuwe opdrachten." Reparatiewerf Scheldepoort doet het ook goed, stelt Berk vens. „De laatste jaren is de werf winstgevend. Het is zaken doen op korte termijn. Opdrach ten laten zich dus lastig plan- Schelde Machinefabriek en een deel van Schelde Gears (fabri kant van tandwielen) zijn ver kocht aan MRC Techniek in Schiedam. Schelde Gears tech nology, een adviesbureau op het gebied van tandwieloverbrengin gen, is overgebleven en heeft af gelopen jaar volgens Berkvens goed gepresteerd. Groothandel Schelde Marine Services draait, zoals de afgelopen jaren steeds het geval is geweest, met winst. Voor alle onderdelen van de Schelde geldt nu dat ze gezond zijn. Desondanks werkt KSG sinds de overname door Damen naar de omvorming van een pro ductie- naar kennisintensief be drijf. „We zijn absoluut van plan om alle vaardigheden in ei gen hand te houden. Dat bete kent dat we te allen tijde een schip zelf moeten kunnen ont werpen en bouwen. We hebben de afgelopen jaren niet voor niets 30 miljoen euro geïn- vesteerd in productiefaciliteiten op Vlissingen-Oost. De organisa tie is afgeslankt en we werken meer met onderaannemers. Het voordeel is dat we in eco nomisch mindere tijden niet di rect mensen hoeven te ontslaan. 01' de organisatie op de gewens te sterkte is? Ik denk dat we er min of meer zijn. Er staan geen grote veranderingen meer op sta pel." De brug der zuchten, de noodbrug die in 1972 voor een jaar werd geplaatst, wordt na 34 jaar verwijderd. door Wout Bareman ANTWERPEN - Hij was de Ant werpenaren altijd al een doorn in het oog. En eerlijk gezegd gruwde iedere bezoeker van de stad ervan. Maar eindelijk is de kogel door de kerk: nog voor het einde van het jaar verdwijnt de ijzeren brug na meer dan dertig jaar uit het Antwerpse stads beeld. Aanvankelijk zou de afzichtelij ke metalen constructie op de Antwex-pse leien maar een klein jaar blijven staan. Tot ergernis van de rechtgeaai'de Antwerpe naar staat het gevaarte er nu nog steeds. In 1972 werd de brug geplaatst als een tijdelijke voorziening. Een noodbrug dus. In juli of augustus gaat de ijze ren constructie, na precies 34 jaar, tegen de vlakte. Duiven, sluikstorters en wildplassers zul len dan andere oorden moeten opzoeken, want het stadsbe stuur is plots onverbiddelijk: weg ermee! Verkiezingsstunt Dat besluit heeft alles te maken met de naderende gemeente raadsverkiezingen. Vooral bur gemeester P. Janssens maakte ex- een erezaak van. Wat zijn voor gangers niet lukte, kreeg hij wél voor elkaar. De Antwerpenaren beschouwen het als een verkie zingsstunt. Maar los daarvan is het toch ui terst merkwaardig dat het aarts- lelijke bouwwerk werd gehand haafd, terwijl er al die tijd on der het brugdek een ongebruik te tunnel lag, die het autover keer vrije doox-gang door de drukke stad kon bieden. Naar Brussels voorbeeld moest een tunnel het razend drukke kruispunt aan de Roosevelt- plaats ontlasten. In 1971 was de autotunnel klaar, twintig meter onder de leien. Er bestond al leen nog onduidelijkheid over de toegangswegen. Omdat de door Mariëtte den Engelse POORTVLIET - Meubelboule vard Bouman-Potter in Poort vliet wordt bijna twee keer zo groot. Door de uitbreiding ko men er vijftig tot vijfenzeven tig arbeidsplaatsen bij. Het meubelbedrijf heeft drie hectare grond gekocht van buurman Budelpack. Het be schikt nu over 27.000 viex'kan- te meter vloeroppervlak en dat wordt straks 50.000m2. Bou- man Potter hoopt over vier jaar klaar te zijn met de uit breiding. Budelpack gaf onlangs aan het bedrijf in Poortvliet te moeten inkx'impen. Op het terrein van Budelpack staat een loods van 14.000 vierkante meter. „Die blijft staan maar wordt gron dig verbouwd", aldus direc teur A. Bouman. Op een deel van het huidige parkeertexrein van Bou man-Potter komt nieuwbouw. Die verbindt de loods met de reeds bestaande meubelzaak. Bouman-Potter heeft plannen gehad om uit te breiden op in dustrieterrein Welgelegen in Tholen. „Dat was eigenlijk een noodsprong omdat uitbx-eiding in Poortvliet destijds niet mo gelijk was. Het is afgeketst om dat splitsing van het bedrijf niet gewenst is. We wisten toen nog niet dat we grond van Budelpack konden ko pen." Door de groei van het meubel bedrijf is er ook meer behoefte aan parkeergelegenheid. „We hebben nu 600 parkeerplek ken en dat wox-den er 1800." Bij Bouwman-Potter werken nu 150 tot 175 mensen. De nieuwe arbeidsplaatsen ont staan vooral in de logistiek, verkoop en de administratie. Bouman-Potter wil in 2007 be ginnen met de nieuwbouw. Die moet in 2008 klaar zijn, dan wordt de loods onderhan den genomen. Budelpack blijft tot eind 2008 gebruik maken van een deel van de loods. foto Koen Fasseur tunnel behoorlijk diep onder de grond lag, moest voor het ver keer om veiligheidsredenen in beide richtingen een aanloop- strook van ettelijke honderden meters worden aangelegd. Geen probleem; dat karwei kon mooi worden meegenomen in de her- aanleg van de leien. Of tóch een probleem: die reconstxuctie liet even op zich wachten. Tot zolang moest een noodbrug het verkeer in goede banen lei den. De firma Nobels-Peelman uit Sint-Niklaas kreeg opdracht de brug te bouwen. Het bedrijf kon indrukwekkende adelbrie ven voorleggen; het had onder meer een sleutelrol gespeeld bij de bouw van het Atomium in Brussel en zou later ook het via duct van Vilvoorde verwezenlij ken. Twee dagen Het plaatsen van de noodbx-ug, in maart 1972, was een staaltje van vakmanschap dat heel Ant werpen met stomheid sloeg. De brug stond er in nog geen twee dagen. Niemand kon toen be vroeden dat het meer dan dertig jaar zou duren voor het ijzeren gevaarte eindelijk weer uit het Antwerpse stadsbeeld zou ver dwijnen. COR DE JONGE n® wmmiwoNi OleCfKmtoVERJ£-lt/eET-Wel;k"e encOKW V -nee.aAFPöc1! e&enteN'wris6e&i v 1 zestAtuScwzeweep. i&h&t/i&l mi&MiSBi, orpameomitt lm oe Bssatnatn i OHX MMHUéeu/AfcHl ■■óSMlSlf- HapiewMfóSiWPaiicflMg /£f73ï H/V )2AM IK W DEN HAAG - De Raad van State maakt naar verwach ting over zes weken bekend of de kwestie van het uit zaaien van Ierse mosselen in de Oosterschelde aan het Eu ropees Hof wordt voorgelegd. Afgelopen week diende voor het Haagse rechtscollege weer een zaak over de import van Ierse mosselen door Zeeuwse bedx'ijven. Vogelbescherming en de Zeeuwse Mi lieufederatie hebben daar moeite mee. Zij vrezen dat met Ierse mosselen vx'eemde oi'ganismen meekomen. Omdat dit al vaker bij de Raad van State is aangekaart en de Oos terschelde een Europees Vogel- en Habitatrichtlijn-ge bied is, overweegt de Raad van State om het Europees Hof een jux'idisch advies te vragen. Dit staat dus nog niet vast zoals eerder deze week is gemeld. De Raad van State doet normaal binnen zes weken uit spraak. RILLAND - Stichting Internationale Kinderhulp houdt zondag 26 februai'i in 't Klooster van Rilland een kunst veiling. De opbx-engst wordt gebruikt voor de bouw van een derde huis in het kinderdorp in Odobesti, Roemenië. De stichting zet zich daar sinds 1988 in voor wees- en ver laten kinderen. Op de veiling wordt werk aangeboden van onder anderen Karei Appel, Coi'neille, Egbert Vennema, Wijbren Ypma, Ellen de Boer (uit Goes) en diverse kunstenaars uit Vene zuela. De werken zijn vanaf 16.00 uur te bekijken. Om 17.00 uur begint de veiling. Het evenement is onderdeel van de actie 'Kleur het leven van een kind'. In datzelfde kader is vanavond een Domini caanse avond in De Vroone in Kapelle. Aanvang: 19.00 GOES - De twee treinbrandjes die zich onlangs in Zee land hebben vooi'gedaan, zijn ontstaan door een span ningsverschil op het spoor. Een storing in een schakelsta tion bij Axmemuiden was de oorzaak. De eerste keer werd de trein bij Lewedox-p stilgezet, waar na de reizigers wex'den geëvacueerd. Bij het tweede brand je reed de trein door naar het station in Goes. Het pro bleem, dat zich alleen voox'deed bij dubbeldekkei's, is in middels verholpen. HEINKENSZAND - Inwoners van Borsele hebben weinig te klagen over x*egels van de gemeente of nemen niet de moeite om hun klachten bekend te maken. Een opx'oep van CDA Borsele onder het motto 'minder regels, tevre den mensen' om gevallen van regelzucht te melden heeft slechts vijftien reacties opgeleverd. De opmerkingen betreffen, meldt CDA-raadslid A. Schenk, het stookverbod, de afgifte van kapvergunnin- gen, de eisen voor bouwvergunningen, sociale dienstverle ning en aanvx'agen voor subsidie op grond van de Wet Voox-zieningen Gehandicapten. CDA Borsele wil een aantal klachten rechtstreeks vooxieg- gen aan ambtenaren en/of bestuurders om, zoals Schenk zegt, 'een patstelling' te doorbreken. Ook zxxllen opmer kingen worden gebruikt om op termijn regels te proberen aan te passen. door Ben Jansen MIDDELBURG - De Zeeuwse stranden moeten buiten het Eu ropese netwerk van beschermde natuurgebieden blijven. Beper king van het gebruik van de stranden, bijvoorbeeld door ver mindering van de toegankelijk heid of het verbieden van wind of kitesurfen, tast volgens de Ka mer van Koophandel de aantrek kingskracht aan van Zeeland als toeristisch-recreatieve pro vincie en zal daarmee de Zeeuw se economie zwaar treffen. Het ministexie van LNV is van plan nagenoeg alle Zeeuwse stranden op te nemen in de deel gebieden Westerschelde en Voor delta van het Eux*opese natuur gebiedennetwerk Natura 2000. In een reactie dx'ingt de Kamer van Koophandel Zeeland er met klem op aan daai'van af te zien. Volgens de Kamer is onvoldoen de onderbouwd waarom de stranden en de aangrenzende strook zee deze beschexmde sta tus zouden moeten krijgen. De Kamer van Koophandel vindt dat het ministerie van LNV industriële, agrarische en toeristische functies van de aan gewezen Natura 2000-gebieden ondergeschikt maakt aan hun betekenis als natuurgebied. Van een evenwichtige belangenafwe ging is geen sprake. Volgens de Kamer zal voox'al de aanwijzing van alle Deltawateren tot Natu re 2000-gebieden een forse be- lemmeiing betekenen voor de verdere vex'sterking van de Zeeuwse economie. Zeehavenac tiviteiten, de sector recreatie en toerisme en de schelpdier- en kustvisserij zijn direct en indi rect met de Deltawateren ver bonden. In de reactie herinnert de Ka mer ex-aan dat minister Veexman heeft toegezegd dat de so ciaal-economische gevolgen van de aanwijzing van Natura 2000-gebieden in de afweging zullen worden betrokken. Nu blijkt dat dit pas achteraf zal ge beuren: bij het opstellen van be heersplannen. De vrees bestaat bij de Kamer van Koophandel dat het moei lijk zal zijn te tomen aan een maal geformuleerde ambitieuze instandhoudingsdoelstellingen voor de aangewezen natuurge bieden. De Kamer noemt als voorbeeld het streven dat het Deltagebied ten minste vijfhon derd zeehonden moet huisves ten. De haalbaarheid daarvan en de kosten die ermee gepaard gaan, zijn bxxiten beschouwing gebleven. De Kamer van Koophandel: „Wat betekent het voor de toe ristisch-recreatieve sector dat het Voordeltagbied geschikt ge maakt moet worden als voort- plantingshabitat voor zeehon den?" HULST - In het Palazzolihuis in Hulst (steunpunt voor men sen met kanker en hun naasten) exposeert Frederik Jenne Veen- land in februari en maart zijn werk. Veenland heeft als scholier ja renlang teken-en schilderles ge had. Na zijn studie medicijnen in Leiden wordt hij als arts uit gezonden naar Curagao, waar hij vele aquarellen van het ruige landschap en de mooie baaien maakte. Bij zijn terugkeer in Ne derland, in 1984, woi'dt hij be drijfsarts en begint te schilde ren in olieverf en acryl. Sinds 1999 is hij parttime bedrijfsarts en heeft hij een atelier in Maas sluis. De expositie in het Palazollihuis aan de Steenstraat 5-7 in Hulst is vrij toegankelijk op dinsdag en dondex'dag van 14.00 uur tot 16.00 uxir. (Advertentie) MELDT U NU AAN VOOR ONZE E-MAIL NIEUWSBRIEF!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 77