Scheldegroep heeft het lek boven
Antwerpse brug der zuchten verdwijnt
KvK wil Zeeuwse
stranden weren
uit Natura 2000
PZC
15
Kabinet verscherpt controle aan de kust
Scheepswerf heeft voldoende opdrachten en maakt winst
Modelbouwbeurs
op andere
leest geschoeid
Meubelboulevard in Poortvliet
wordt bijna tweemaal zo groot
tetsUllARM
Rechters dubben over mosselen
Kunstveiling voor kinderdorp
Oorzaak treinbrandjes bekend
Weinig klachten regelzucht Borsele
Expositie van
schilderijen in
Palazzolihuis
www. au tost urm .nl
zaterdag 4 februari 2006
Hoor Ernst Jan Rozendaal
den HAAG - Het kabinet heeft
gisteren besloten het toezicht
langs de kust en in kleine ha
vens te verscherpen. Mobiele
controles moeten het vanaf vol
gende maand moeilijker maken
om via bijvoorbeeld de haven
van Breskens of die op Neeltje
Jans het land binnen te komen.
De Koninklijke Marechaussee,
de zeehavenpolitie en de douane
gaan de intensievere kustcon-
troles gezamenlijk ter hand
nemen. Vanaf 1 maart zetten ze
daarvoor gecombineerde pa
trouilles in. Die richten zich ook
op kleine luchthavens als
Zeeland Airport bij Arnemui-
den.
Ook zullen havenmeesters van
kleine luchthavens en jacht
havens langs de kust,
waarschijnlijk met ingang van 1
juli volgend jaar, verplicht
worden alle bemanningsle
den, opvax-enden en passagiers
die in- of uitreizen te registre
ren.
Met deze maatregelen reageert
het kabinet op een rapport dat
de Algemene Rekenkamer vorig
jaar publiceerde. Daarin werd
geconstateerd dat de Nederland
se grenzen lekken bevatten
waardoor teiTonsten ongemerkt
het land kunnen binnenkomen.
De haven van Breskens, de ha
ven op Neeltje Jans en Zeeland
Airport werden met name ge
noemd.
Dergelijke lucht- en zeehavens
zijn nu niet aangewezen als
doorlaatpost of douanekantoor.
Toch is het daar toegestaan in
en uit te reizen, mits van tevo-
ren toestemming is verkregen.
Het toezicht daarop is echter
onvoldoende, vindt het kabinet
in navolging van de rekenka
mer. Met gerichte mobiele con
troles moet dat worden onder
vangen.
jnnr Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - De barre tijden
zijn voorbij voor de Koninklijke
Schelde Groep. Na jaren van re
organisaties en onzekerheden is
cr sprake van een omslag. De or
derportefeuille is gevuld, alle be
drijfsonderdelen maken winst
en nieuwe opdrachten komen
binnen.
Algemeen directeur R. Berkvens
van de Koninklijke Schelde-
s groep in Vlissingen is tevreden.
Bij de grote zorgenkindjes Schel
de Marinebouw en Amels is het
I lek boven. Het besluit van de
j Tweede Kamer tot de aanschaf
van vier patrouilleschepen en
een helikopterbevoorradings-
-J schip schept werk van 2008 tot
2012. Althans, als de Schelde de
1 opdrachten daadwerkelijk
krijgt. Hoewel minister Kamp
in november tegen de PZC zei
dat de ordex'S voor de vijf sche
pen niet automatisch naar de
Schelde gaan, gaat Berkvens
daar wel van uit. Er zijn afspra
ken gemaakt met het Rijk. her
haalt hij. „Ik neem aan dat be-
gin volgend jaar het contract
wordt getekend. In de tweede
helft van dit jaar verwacht ik er
duidelijkheid o vei'."
I Het gat in de orderportefeuille
I tot 2008 is afgelopen week ge
dicht met de opdracht van de In
donesische marine. Die bestelde
nog eens twee korvetten boven
op de twee die de Schelde al
bouwt. „De schepen worden in
Vlissingen gebouwd", zegt Berk
vens.
Behalve met marine-orders is
Marinebouw ook succesvol op
j de civiele markt. In samenwer
king met moederconcern Da-
GOES - Organisator Jan van 't
Veen heeft de bezem door de
jaarlijkse modelbouwbeurs in
de Zeelandhallen in Goes ge
haald. „Een beetje afwisseling
kan geen kwaad."
Het evenement, volgens de orga
nisator de grootste modelbouw
show van Nederland, vindt voor
de veertiende keer plaats. Om
de bezoekers niet elke keer het
zelfde voor te schotelen, hebben
de altijd goed vertegenwoordig
de miniatuurboten dit jaar een
deel van hun ruimte moeten inle
veren.
Nieuw is het onderdeel 'lego' op
de beurs. Op een oppervlakte
9 van zon tweehonderd vierkante
9 meter staan straks onder meer
een groot legokasteel (175.000
steentjes), een vliegveld en een
treinbaan. Met het oog op de toe-
komst, krijgen ook de kinderen
I meer aandacht dan tijdens vori-
I ge edities. Ze kunnen figuurza
gen, treinbanen in elkaar zetten,
I rangeren en met bootjes varen.
Het bekende aanbod er is ook
weer: houtbouw, poppenhuizen,
I (smal)spoorbanen, een racebaan
en autominiatui-en.
De beurs beslaat beide Zeeland
hallen. „En dan moeten we nog
heel veel mensen teleurstellen",
zegt Van 't Veen. „Zoveel aan
bod is er. Daar komt nog eens
bij dat heel veel verborgen
blijft. Volwassenen met een
prachtige baan bijvoorbeeld,
die zich een beetje schamen dat
ze met treintjes spelen. Onzin,
natuurlijk, maar het gebeurt."
De veertiende modelbouwbeurs
vindt plaats op zaterdag 18 en
zondag 19 februari, steeds van
10.00 tot 18.00 uur.
men Shipyards is recent de op
dracht binnengehaald voor de
bouw van twee kustwachtsche
pen voor de Zweedse overheid.
„Die kunnen onder meer wor
den ingezet bij olierampen op
zee. De daadwerkelijke bouw
vindt plaats op de Damen-werf
in Roemenië. Voor de Schelde le
vert het werk op bij enginee
ring."
Jachtenbouwer Amels heeft een
lastige tijd achter de rug,
schetst Berkvens. „De sluiting
van de vestiging in Makkum,
het samensmelten van activitei
ten in Vlissingen en een andere
kijk op de markt resulteert in
nieuwe opdrachten."
Reparatiewerf Scheldepoort
doet het ook goed, stelt Berk
vens. „De laatste jaren is de
werf winstgevend. Het is zaken
doen op korte termijn. Opdrach
ten laten zich dus lastig plan-
Schelde Machinefabriek en een
deel van Schelde Gears (fabri
kant van tandwielen) zijn ver
kocht aan MRC Techniek in
Schiedam. Schelde Gears tech
nology, een adviesbureau op het
gebied van tandwieloverbrengin
gen, is overgebleven en heeft af
gelopen jaar volgens Berkvens
goed gepresteerd. Groothandel
Schelde Marine Services draait,
zoals de afgelopen jaren steeds
het geval is geweest, met winst.
Voor alle onderdelen van de
Schelde geldt nu dat ze gezond
zijn. Desondanks werkt KSG
sinds de overname door Damen
naar de omvorming van een pro
ductie- naar kennisintensief be
drijf. „We zijn absoluut van
plan om alle vaardigheden in ei
gen hand te houden. Dat bete
kent dat we te allen tijde een
schip zelf moeten kunnen ont
werpen en bouwen. We hebben
de afgelopen jaren niet voor
niets 30 miljoen euro geïn-
vesteerd in productiefaciliteiten
op Vlissingen-Oost. De organisa
tie is afgeslankt en we werken
meer met onderaannemers. Het
voordeel is dat we in eco
nomisch mindere tijden niet di
rect mensen hoeven te ontslaan.
01' de organisatie op de gewens
te sterkte is? Ik denk dat we er
min of meer zijn. Er staan geen
grote veranderingen meer op sta
pel."
De brug der zuchten, de noodbrug die in 1972 voor een jaar werd geplaatst, wordt na 34 jaar verwijderd.
door Wout Bareman
ANTWERPEN - Hij was de Ant
werpenaren altijd al een doorn
in het oog. En eerlijk gezegd
gruwde iedere bezoeker van de
stad ervan. Maar eindelijk is de
kogel door de kerk: nog voor het
einde van het jaar verdwijnt de
ijzeren brug na meer dan dertig
jaar uit het Antwerpse stads
beeld.
Aanvankelijk zou de afzichtelij
ke metalen constructie op de
Antwex-pse leien maar een klein
jaar blijven staan. Tot ergernis
van de rechtgeaai'de Antwerpe
naar staat het gevaarte er nu
nog steeds. In 1972 werd de
brug geplaatst als een tijdelijke
voorziening. Een noodbrug dus.
In juli of augustus gaat de ijze
ren constructie, na precies 34
jaar, tegen de vlakte. Duiven,
sluikstorters en wildplassers zul
len dan andere oorden moeten
opzoeken, want het stadsbe
stuur is plots onverbiddelijk:
weg ermee!
Verkiezingsstunt
Dat besluit heeft alles te maken
met de naderende gemeente
raadsverkiezingen. Vooral bur
gemeester P. Janssens maakte ex-
een erezaak van. Wat zijn voor
gangers niet lukte, kreeg hij wél
voor elkaar. De Antwerpenaren
beschouwen het als een verkie
zingsstunt.
Maar los daarvan is het toch ui
terst merkwaardig dat het aarts-
lelijke bouwwerk werd gehand
haafd, terwijl er al die tijd on
der het brugdek een ongebruik
te tunnel lag, die het autover
keer vrije doox-gang door de
drukke stad kon bieden.
Naar Brussels voorbeeld moest
een tunnel het razend drukke
kruispunt aan de Roosevelt-
plaats ontlasten. In 1971 was de
autotunnel klaar, twintig meter
onder de leien. Er bestond al
leen nog onduidelijkheid over
de toegangswegen. Omdat de
door Mariëtte den Engelse
POORTVLIET - Meubelboule
vard Bouman-Potter in Poort
vliet wordt bijna twee keer zo
groot. Door de uitbreiding ko
men er vijftig tot vijfenzeven
tig arbeidsplaatsen bij.
Het meubelbedrijf heeft drie
hectare grond gekocht van
buurman Budelpack. Het be
schikt nu over 27.000 viex'kan-
te meter vloeroppervlak en dat
wordt straks 50.000m2. Bou-
man Potter hoopt over vier
jaar klaar te zijn met de uit
breiding.
Budelpack gaf onlangs aan het
bedrijf in Poortvliet te moeten
inkx'impen. Op het terrein van
Budelpack staat een loods van
14.000 vierkante meter. „Die
blijft staan maar wordt gron
dig verbouwd", aldus direc
teur A. Bouman.
Op een deel van het huidige
parkeertexrein van Bou
man-Potter komt nieuwbouw.
Die verbindt de loods met de
reeds bestaande meubelzaak.
Bouman-Potter heeft plannen
gehad om uit te breiden op in
dustrieterrein Welgelegen in
Tholen. „Dat was eigenlijk een
noodsprong omdat uitbx-eiding
in Poortvliet destijds niet mo
gelijk was. Het is afgeketst om
dat splitsing van het bedrijf
niet gewenst is. We wisten
toen nog niet dat we grond
van Budelpack konden ko
pen."
Door de groei van het meubel
bedrijf is er ook meer behoefte
aan parkeergelegenheid. „We
hebben nu 600 parkeerplek
ken en dat wox-den er 1800."
Bij Bouwman-Potter werken
nu 150 tot 175 mensen. De
nieuwe arbeidsplaatsen ont
staan vooral in de logistiek,
verkoop en de administratie.
Bouman-Potter wil in 2007 be
ginnen met de nieuwbouw.
Die moet in 2008 klaar zijn,
dan wordt de loods onderhan
den genomen. Budelpack blijft
tot eind 2008 gebruik maken
van een deel van de loods.
foto Koen Fasseur
tunnel behoorlijk diep onder de
grond lag, moest voor het ver
keer om veiligheidsredenen in
beide richtingen een aanloop-
strook van ettelijke honderden
meters worden aangelegd. Geen
probleem; dat karwei kon mooi
worden meegenomen in de her-
aanleg van de leien. Of tóch een
probleem: die reconstxuctie liet
even op zich wachten.
Tot zolang moest een noodbrug
het verkeer in goede banen lei
den. De firma Nobels-Peelman
uit Sint-Niklaas kreeg opdracht
de brug te bouwen. Het bedrijf
kon indrukwekkende adelbrie
ven voorleggen; het had onder
meer een sleutelrol gespeeld bij
de bouw van het Atomium in
Brussel en zou later ook het via
duct van Vilvoorde verwezenlij
ken.
Twee dagen
Het plaatsen van de noodbx-ug,
in maart 1972, was een staaltje
van vakmanschap dat heel Ant
werpen met stomheid sloeg. De
brug stond er in nog geen twee
dagen. Niemand kon toen be
vroeden dat het meer dan dertig
jaar zou duren voor het ijzeren
gevaarte eindelijk weer uit het
Antwerpse stadsbeeld zou ver
dwijnen.
COR DE JONGE
n® wmmiwoNi
OleCfKmtoVERJ£-lt/eET-Wel;k"e encOKW
V -nee.aAFPöc1! e&enteN'wris6e&i
v 1 zestAtuScwzeweep. i&h&t/i&l
mi&MiSBi, orpameomitt lm oe Bssatnatn i
OHX MMHUéeu/AfcHl
■■óSMlSlf-
HapiewMfóSiWPaiicflMg /£f73ï H/V
)2AM IK W
DEN HAAG - De Raad van State maakt naar verwach
ting over zes weken bekend of de kwestie van het uit
zaaien van Ierse mosselen in de Oosterschelde aan het Eu
ropees Hof wordt voorgelegd.
Afgelopen week diende voor het Haagse rechtscollege
weer een zaak over de import van Ierse mosselen door
Zeeuwse bedx'ijven. Vogelbescherming en de Zeeuwse Mi
lieufederatie hebben daar moeite mee. Zij vrezen dat met
Ierse mosselen vx'eemde oi'ganismen meekomen. Omdat
dit al vaker bij de Raad van State is aangekaart en de Oos
terschelde een Europees Vogel- en Habitatrichtlijn-ge
bied is, overweegt de Raad van State om het Europees
Hof een jux'idisch advies te vragen. Dit staat dus nog niet
vast zoals eerder deze week is gemeld.
De Raad van State doet normaal binnen zes weken uit
spraak.
RILLAND - Stichting Internationale Kinderhulp houdt
zondag 26 februai'i in 't Klooster van Rilland een kunst
veiling. De opbx-engst wordt gebruikt voor de bouw van
een derde huis in het kinderdorp in Odobesti, Roemenië.
De stichting zet zich daar sinds 1988 in voor wees- en ver
laten kinderen.
Op de veiling wordt werk aangeboden van onder anderen
Karei Appel, Coi'neille, Egbert Vennema, Wijbren Ypma,
Ellen de Boer (uit Goes) en diverse kunstenaars uit Vene
zuela. De werken zijn vanaf 16.00 uur te bekijken. Om
17.00 uur begint de veiling.
Het evenement is onderdeel van de actie 'Kleur het leven
van een kind'. In datzelfde kader is vanavond een Domini
caanse avond in De Vroone in Kapelle. Aanvang: 19.00
GOES - De twee treinbrandjes die zich onlangs in Zee
land hebben vooi'gedaan, zijn ontstaan door een span
ningsverschil op het spoor. Een storing in een schakelsta
tion bij Axmemuiden was de oorzaak.
De eerste keer werd de trein bij Lewedox-p stilgezet, waar
na de reizigers wex'den geëvacueerd. Bij het tweede brand
je reed de trein door naar het station in Goes. Het pro
bleem, dat zich alleen voox'deed bij dubbeldekkei's, is in
middels verholpen.
HEINKENSZAND - Inwoners van Borsele hebben weinig
te klagen over x*egels van de gemeente of nemen niet de
moeite om hun klachten bekend te maken. Een opx'oep
van CDA Borsele onder het motto 'minder regels, tevre
den mensen' om gevallen van regelzucht te melden heeft
slechts vijftien reacties opgeleverd.
De opmerkingen betreffen, meldt CDA-raadslid A.
Schenk, het stookverbod, de afgifte van kapvergunnin-
gen, de eisen voor bouwvergunningen, sociale dienstverle
ning en aanvx'agen voor subsidie op grond van de Wet
Voox-zieningen Gehandicapten.
CDA Borsele wil een aantal klachten rechtstreeks vooxieg-
gen aan ambtenaren en/of bestuurders om, zoals Schenk
zegt, 'een patstelling' te doorbreken. Ook zxxllen opmer
kingen worden gebruikt om op termijn regels te proberen
aan te passen.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De Zeeuwse
stranden moeten buiten het Eu
ropese netwerk van beschermde
natuurgebieden blijven. Beper
king van het gebruik van de
stranden, bijvoorbeeld door ver
mindering van de toegankelijk
heid of het verbieden van wind
of kitesurfen, tast volgens de Ka
mer van Koophandel de aantrek
kingskracht aan van Zeeland
als toeristisch-recreatieve pro
vincie en zal daarmee de Zeeuw
se economie zwaar treffen.
Het ministexie van LNV is van
plan nagenoeg alle Zeeuwse
stranden op te nemen in de deel
gebieden Westerschelde en Voor
delta van het Eux*opese natuur
gebiedennetwerk Natura 2000.
In een reactie dx'ingt de Kamer
van Koophandel Zeeland er met
klem op aan daai'van af te zien.
Volgens de Kamer is onvoldoen
de onderbouwd waarom de
stranden en de aangrenzende
strook zee deze beschexmde sta
tus zouden moeten krijgen.
De Kamer van Koophandel
vindt dat het ministerie van
LNV industriële, agrarische en
toeristische functies van de aan
gewezen Natura 2000-gebieden
ondergeschikt maakt aan hun
betekenis als natuurgebied. Van
een evenwichtige belangenafwe
ging is geen sprake. Volgens de
Kamer zal voox'al de aanwijzing
van alle Deltawateren tot Natu
re 2000-gebieden een forse be-
lemmeiing betekenen voor de
verdere vex'sterking van de
Zeeuwse economie. Zeehavenac
tiviteiten, de sector recreatie en
toerisme en de schelpdier- en
kustvisserij zijn direct en indi
rect met de Deltawateren ver
bonden.
In de reactie herinnert de Ka
mer ex-aan dat minister Veexman
heeft toegezegd dat de so
ciaal-economische gevolgen van
de aanwijzing van Natura
2000-gebieden in de afweging
zullen worden betrokken. Nu
blijkt dat dit pas achteraf zal ge
beuren: bij het opstellen van be
heersplannen.
De vrees bestaat bij de Kamer
van Koophandel dat het moei
lijk zal zijn te tomen aan een
maal geformuleerde ambitieuze
instandhoudingsdoelstellingen
voor de aangewezen natuurge
bieden. De Kamer noemt als
voorbeeld het streven dat het
Deltagebied ten minste vijfhon
derd zeehonden moet huisves
ten. De haalbaarheid daarvan
en de kosten die ermee gepaard
gaan, zijn bxxiten beschouwing
gebleven.
De Kamer van Koophandel:
„Wat betekent het voor de toe
ristisch-recreatieve sector dat
het Voordeltagbied geschikt ge
maakt moet worden als voort-
plantingshabitat voor zeehon
den?"
HULST - In het Palazzolihuis
in Hulst (steunpunt voor men
sen met kanker en hun naasten)
exposeert Frederik Jenne Veen-
land in februari en maart zijn
werk.
Veenland heeft als scholier ja
renlang teken-en schilderles ge
had. Na zijn studie medicijnen
in Leiden wordt hij als arts uit
gezonden naar Curagao, waar
hij vele aquarellen van het ruige
landschap en de mooie baaien
maakte. Bij zijn terugkeer in Ne
derland, in 1984, woi'dt hij be
drijfsarts en begint te schilde
ren in olieverf en acryl. Sinds
1999 is hij parttime bedrijfsarts
en heeft hij een atelier in Maas
sluis.
De expositie in het Palazollihuis
aan de Steenstraat 5-7 in Hulst
is vrij toegankelijk op dinsdag
en dondex'dag van 14.00 uur tot
16.00 uxir.
(Advertentie)
MELDT U NU AAN VOOR ONZE
E-MAIL NIEUWSBRIEF!