Grenzen
vervagen in
Noord-ïerland
PZC
Fiets top
Fietsseizoen is geopend!
zaterdag 4 februari 2006 W27
ATLANTISCHE
OCEAAN C
v- Dublin
/JStjIERLAND
ÓMAGFI:
fejtigg Drumskinny
Bajginl - oKesh
Dromore
Lower. M
/ooo/i
-%«
x'. BallinaniallanJ
Ballyshannon |g
Belleekó pJÈ
o Garrison
Kiltydoghet';>:,
Finlona
CEnniskiUen
Belcoo
.O
De Kingfisher Cycle Trail kent 8 dagetappes van gezamenlijk zo'n 345
W Jm km. Als extra zijn er vier 'rondjes' - zoals van Belleek naar de Atlan-
■■■H tische kust en terug - waardoor er in totaal bijna 600 km gefietst kan
worden. De routes staan aangegeven en (zeer summier) toegelicht op
een aparte kaart, www.cvcletoursireland.com De fietstocht kan via internet
geboekt worden. Vanuit Amsterdam vliegt alleen EasyJet rechtstreeks naar
Belfast, van waaruit transfers worden geregeld naar Enniskillen. Hoewel het
raadzaam is ponden mee te nemen, wordt in de grensstreek ook de euro geac
cepteerd.
Iers verkeersbureau in ons land: Spuistraat 104, 1012 VA Amsterdam, tel. 020 -
5040689, www.ierland.nl,www.discovernorthernireland.com.
Top 5 populaire bestemmingen
Nederland
1. Rondje IJsselmeer
2. Drenthe
3. Elfstedentocht op de fiets
4. Veluwe
5. Achterhoek
Top 5 populaire bestemmingen
Europa
1Oostenrijk - Donauradweg (Pas-
sau - Wenen)
2. Frankrijk - Loire
3. Frankrijk - Provence
4. Italië-Toscane
5. Duitsland - Eifel
Top 5 van populaire bestem
mingen Wereld
1. Maleisië
2. Cuba
3. Amerika
4. Nieuw Zeeland
5. ThailandA/ietnam
(BRON; Fietsvakantiewinkel)
Ze zijn er nog niet af, de decem-
berrollen. Behoedzaam worden
veiligheidsspelden gestoken in
broek- en rokbanden om zoda
nig de vijf centimeter te overbruggen die
tijdens de feestdagen geniepig zijn toege
voegd aan de menopauzale taille. Ik voel
me oud en alles knelt. Er zit voorlopig
niets anders op dan een ietwat langere
loshangende trui te dragen, die de inge
snoerde taillepartij en de daarboven bol
lende maag- en (niet te vergeten) de rug-
regio!, moet maskeren.
Daarnaast zal ik de komende maanden
steevast de buikspieren moeten aanspan
nen om de aandacht van het middelge-
beuren af te leiden. Wat er in een
maand wordt 'aangegeten', gaat er niet
in een maand af.
'Ben je alwéér aan het lijnen?' vraagt B,
'dat heeft toch geen zin! Je moetje lééf-
stijl veranderen! Meer bewegen dus, en
minder alcohol en zo. Gewoon calorieën
tellen en niet dat idiote ongezonde kool-
hydraatloze ge-jojo van jou. Je moet
weer gaan fietsen! Twee keer per week
40 kilometertjes is al genoeg. Waarom
ga je niet elke dag? Je hebt toch tijd zat.'
Ik kijk naar buiten: prachtig helder win
terweer, zo rond het vriespunt, strak
blauwe lucht.
'In die kou zeker?', stamel ik. Ik weet dat
B gelijk heeft en vraag me af waarom de
gedachte aan de racefiets en aan de kou
de mij zo apathisch maakt.
'Je moet de knop omdraaien schat, vroe-
gergingje toch ook lekker schaatsen
met helder winterweer? Kom op, de pa
den op - de lanen in, laten we gaan.
Dan beginnen we vandaag met jouw 'ho-
reca-rondje', daar ben jij dol op. 40 ba
bykilometertjes, en halverwege koffie
met appelgebak op de dijk van Wijk bij
Duurstede.'
'Appelgebak? Ben je gek geworden?
Daar heb ik behoefte aan zeg, aan ge
bak!', zeg ik terwijl ik misprijzend twee
kwabben rond mijn middel omvat.' Ik
heb totaal geen shape schat, ik voel me
een moloch, een vet varken. Ik voel me
oversized, underfit, stram en onzeker.
Kortom ik word te oud voor die race
fiets, en bovendien heb ik ook nog een
slijmbeursontsteking in mijn linkerschou
der. Ik ben toe aan een Spartamet!'
'Prima, dan ga ik alleen. Zo je wilt, dan
groei je maar langzaam dicht!', gromt B
terwijl hij resoluut de trap op stormt op
zoek naar zijn winter-fietsroutfit. Ik ijs
beer door de zonovergoten kamer. Kom
op meid, zetje schrap, je kunt het en je
géat. Punt uit!
'Op voorwaarde dat we alléén het baby
rondje doen, dus 30! en geen 40! En dat
jij me uit de wind fietst! En dat ik mag
zeuren als je te hard gaat! En dat we hal
verwege koffie mogen! En dat jij mijn ket
ting smeert en de banden oppompt.'
'Doe jij maar je schietgebedjes meid.
Het is jóuw dag! Ik doe het voor jou!
Vandaag gaat de kop eraf!'
Het is prachtig. Helder, ver kijkend over
berijpte akkers, slingerend langs boerde
rijtjes, paarden in de wei, de knoppen al
in de bomen. Koude neus, frisse wind,
en benen die vanzelf ronddraaien. We
draaien moeiteloos 29, 30 en zelfs 36
km. We zijn niet de enigen. Het is zelfs
druk en we worden ingehaald door pelo
tons jonge mannen die als beesten te
keergaan.
Ik laat me, in groot verzet, moeiteloos
meeslepen in de slipstream van B. Ik heb
de cadans te pakken en onverwacht ex
celleer ik B voorbij en steek, voor de
grap, twee vingers in mijn neus.
'De kop is eraf schat, je hebt gelijk, het is
fantastisch. Ik verklaar het wielerseizoen
voor geopend.'
LIZA VAN SAMBEEK
Waddeneilanden het populairst
De Waddeneilanden zijn de de populairste
fietsbestemmingen van Nederland. Vooral dag
jesmensen en vakantiegangers bezoeken de ei
landen graag. Vakantiegangers nemen meestal
hun eigen rijwiel mee, dagjesmensen huren
liever fietsen. 'Bij 25 graden is er geen fiets
meer te huur', zegt Erwin van der Linden van
de Stichting Fietsverhuur Waddeneilanden en
eigenaar van een fietsverhuurbedrijf op Texel.
'Wat we verhuren is erg afhankelijk van het
weer.' Volgens de Stichting fietsenverhuur
Ameland, Terschelling, Vlieland, Schiermon
nikoog, Texel en de plaatselijke VW's wordt
er op jaarbasis tussen de 1 tot 1,5 miljoen keer
een fiets gehuurd op de eilanden. Het totaal
aantal huurfietsen bedraagt 43.500.
Hoor GERARD CHELI
Zo vredelievend als het
glooiende landschap is, zo af
schrikwekkend zijn de ge
barricadeerde politiebu
reaus. De onbemande posten gaan
schuil achter brede muren, hoge hek
ken met prikkeldraad, hebben gepant
serde deuren en meer camera's dan
het Big Brother-huis. Met op elke
hoek lichtmasten zoals op het oefen-
veld van de lokale voetbalclub.
En of je nu in Belcoo bent of in Bel
leek of in Kesh, het maakt niet uit.
Het 'poüce station' is er beter be
waakt dan bij ons de zwaarst beveilig
de gevangenis. Bittere noodzaak in
dertijd, want het grensgebied tussen
het katholieke Ierland en Ulster, het
protestante deel van het Verenigd Ko
ninkrijk, vormde jarenlang het decor
van de meest bloedige aanslagen in
het Europa van de 20ste eeuw.
Minder dan vijftien jaar geleden za
ten de grenzen er potdicht en deed je
er twee uur over om alle controles te
passeren. Nu fiets je -zonder datje er
erg in hebt- onbekommerd over brug
gen en heuvels van het ene naar het
andere land. Op de Kingfisher Trail zo
vaak, dat we voortdurend in verwar
ring raken. Godzijdank rijden ze alle
bei links en ook 'Brussel' mag tevre
den zijn: in dit deel van de UK rolt de
euro net zo makkelijk als het pond
sterling.
'Twintig jaar geleden zou ik zijn dood
geschoten als ik met een protestante
jongen was thuisgekomen', zegt Bri
de Gormley, onderwijzeres en uitbaat
stervan Black Cat Cove in Belleek. On
vervalste pub met üve muziek, waar
je van moet houden, en waar Bride je
op verzoek een steak voorschotelt, al
is die minder verfijnd dan thuis.
Sporen uitgewist
Wanneer we aan het einde van de
middag in (het Britse) Belleek terugko
men van ons fietsritje naar de (Ierse)
Atlantische kust, gebaart Bride de
twee fietsers op haar terras plaats te
nemen. Raken de glazen er al snel vol
met bier whiskey - met een e, want
Iers - en wordt het verleden los ge
weekt. De IRA heeft het gooien met
bommen gestaakt, maar de apartheid
bleef. Katholieken en protestanten
Hoewel de echte vrede
nog wel een generatie of
twee op zich zal laten
wachten, is het in
Noord-Ierland sinds de
bomaanslag in Omagh van
augustus '98 - het jaar van
het vredesakkoord - rustig
gebleven. En krijgt het
toerisme weer een kans.
Zo wordt de Kingfisher
Cycle Trail, een fietsroute
van acht dagen door het
grensgebied van Ierland
en het Verenigd
Koninkrijk, in ere
hersteld.
gaan grotendeels gescheiden door het
leven.
Sinds het vredesakkoord van '98 zijn
de militairen verdwenen, de barak
ken opgeruimd, hun sporen uitge
wist. Alles wat met de grens te maken
had, is aan het zicht onttrokken. Niet
alleen in Belleek. Ook in die andere
voormalige grensstadjes als Belcoo,
Kiltyclogher en Pettigo herinnert
niets meer aan het weinig trotse re
cente verleden. Dat zich pas open
baart in pub restaurant.
Want daar komen verhalen, frustra
ties en geruchten boven water. Dat Ier
land vuile handen heeft gemaakt
door te gedogen dat de IRA er schuil
de. Dat de IRA nog steeds actief is met
de handel in drugs. De Britten blijven
hun buren 'Eire' noemen, terwijl de
Ieren zichzelf 't liefst aanduiden met
'the Republic'. Oftewel het zuiden te
genover het noorden. Een toerist die
Aparte
fietsroutes
kent King
fisher Trail
niet.
foto's GPD
zich een beetje onder de lokalen
mengt - iets wat iedere reiziger hoort
te doen - krijgt het allemaal op z'n
bordje of bierviltje.
Charmante mensen
Beetje ondefinieerbare plaatsjes deze
Belcoo, Belleek, Kesh, Pettigo, Gar
rison en Kiltyclogher. Alsof ze hun
draai nog niet hebben gevonden, in
hun eigen tijd verstrikt zijn geraakt.
In ieder geval verre van toeristisch.
Op het eerste gezicht somber en
doods en weinig uitnodigend maar bij
een wat nadere verkenning gaan ach
ter de gevels de allercharmantste
mensen schuil en valt het met het ver
maak, ook reuze mee. Al blijft de keu
ze voor pub, B&B en restaurant meest
al wel beperkt tot een keuze uit tel
kens één.
Een zeer fietsvriendelijk volkje boven
dien dat ons op de smalle en golvende
weggetjes zeer beschaafd tegemoet
treedt. Komt goed uit, want aparte
fietspaden kent onze route niet. Ge
motoriseerd verkeer vermindert stee
vast vaart tot woonerfniveau en duikt
met twee wielen de berm in om ons
doorgang te verschaffen. En ons keu
rig gemanierd voorrang geeft bij het
oversteken. Maar misschien zijn ze
wel bang voor ons, onbekende we
zens op twee wielen. Veel medespe
lers op de pedalen komen we dan ook
niet tegen, welgeteld één.
Zo toeren wij door het landschap van
de graafschappen Donegal (Iers) en
Fermanagh (Brits) en verkennen we
een deel van de Kingfisher Cycle Trail,
genoemd naar het ijsvogeltje dat de
vele meren hier frequenteert. Met
meer pittige klimmetjes dan ons Hef
is en die voor plattelandsrijders als
wij slechts moeizaam te bedwingen
zijn. Niet iets voor ongeoefende fiet
sers. Al helemaal wanneer de paden
onverhard zijn, wat gelukkig zelden
het geval is.
Grotten
Fietsers voelen zich vergeten
Lekker een paar dagen met de fiets ertussen
uit in combinatie met overnachting in een ho
tel kan zeer aangenaam zijn. Toch bUjken niet
veel hotels zich te richten op de vakantiefiet
ser. Femke Hamond van het Landelijke Fiets-
platform. 'We worden wel eens gebeld door
een hotel dat een fietsarrangement aanbiedt,
maar ik heb niet de indruk dat hotels de laat
ste tijd meer aandacht aan fietsers besteden.
Wij zijn een beetje een vergeten groep.' Toch
zijn er mogelijkheden. Door het hele land zijn
er trekkershutten. Ook hebben sommige boe
ren een minicamping op hun terrein. Ook erg
geliefd bij de fietsers zijn de Stayokay hostels.
Deze hostels liggen op mooie plekjes in de dui
nen, bossen, aan het water of in de stad.
www.trekkershutten.nl
www.vekabo.nl of
www.svr.nlwww.stavokav.nl
Keuze genoeg aan routes
Wie er een dagje met de fiets op uit wil, heeft
in Nederland keuze genoeg. In ons land ligt
45.000 kilometer aan fietsroutes. De bekendste
zijn de Landelijke Fietsroutes die samen meer
dan 6.500 kilometer vormen. De routes zijn
ideaal voor een fietsvakantie, maar ook ge
schikt als basis voor mooie dagtochten. Een
van de mooiste landelijke routes is de Noord-
zeeroute door de duinen tussen Den Helder
(noordehjkste punt Noord-Holland) en Sluis
(Zeeland). Dichtbij is er ook altijd wel een leu
ke route te vinden via de zogenoemde regionet
werken. Deze routes worden beheerd door de
Stichting Landelijk Fietsplatform.
www.fietsplatform.nl/routes
Nieuwe en gebruikte rijwielen
Nederlanders schaffen jaarlijks voor 1,2 mil
joen euro nieuwe fietsen aan. De gemiddelde
aankoopprijs Hgt op 550 euro. Opmerkelijk is
dat we maar een half miljoen euro aan tweede-
handsfietsen besteden. Aan accessoires (fiets
tassen, kleding)en reparaties geven we 375 mil
joen uit. Dat komt neer op 53 euro per huis
houden. Tijdens het fietsen trekt de recreant
ook nog graag zijn portemonnee voor onder
andere consumpties, entreegelden en over
nachtingen. Gemiddeld ongeveer 4,50 euro tij
dens een dagtocht en 31 euro bij meerdaagse
fietstochten. Jaarlijks levert dat de Nederland
se economie 360 miljoen euro extra omzet op.
(cijfers 2004, Hoofdbedrijfschap detailhandel en CBS)
Fermanagh geldt als het merendis-
trict van Noord-Ierland, met Eme als
belangrijkste rivier en naamgever van
de twee grootste waterbassins: het Lo
wer Lough (spreek uit: lok) en dus ook
het Upper Lough. Hier zijn stilte en on
gerepte natuur de baas.
Met zo'n beetje daartussen in Ennis-
külen, begin- en eindpunt van de King
fisher Trail en hoofdstad van Fermana
gh. Ooit belangrijke garnizoensstad,
waar het museum van het 27ste regi
ment in het voormalige kasteel aan
herinnert.
De route voert langs de kronkehge uit
lopers van het bovenmeer en biedt uit
zicht op het vriendelijk glooiend land
schap met de zo typerende houtwal
len en beukenhagen als afscheiding
tussen het boe-
renbezit. We rij
den een schapen
hoeder bijna uit
z'n loden jas en
moeten vol in de
remmen om
koeien die ver
weid worden,
voorrang te ver
lenen.
Natuurlijk even
'langs Florence
Court House, in
de 18e eeuw op
trekje van de
machtige Mac-
quires die zo'n
beetje het hele
district in bezit
hadden. Door de
kale, maar daar
om niet minder
fraaie, vlakte
van Marlbank
toeren we heu
vel-op, heuvel-af
naar de grotten
waar we eerst va
rend en later lo
pend de loop vol
gen van de rivier Cladagh die hier on
dergronds gaat.
Stenen cirkels
We genieten van de fascinerende Be-
hy Mountain waar de Behy-rivier
zorgt voor vers water voor gladde me
ren als Columbcille. Geen kip te zien.
Dat de streek reeds lang bewoond
was, zien we aan de stenen cirkels bij
Drumskinny. Niet zo spectaculair als
die van Stonehenge, maar interessant
genoeg om
even af te
stappen. Een zeer open en weids land
schap, dat er al vele decennia zo bij
Hgt, passeren we tussen Belleek en
Pettigo, al moeten we wel een tijdje
over-de drukke A47 rijden. Een alter
natieve route schijnt in de maak te
zijn. Maar de uitgestrekte velden en
prachtige meren, waar dit land patent
op heeft, doen de
geur van benzine
en uitlaatgassen
snel vervagen.
De route
staat goed
aangege-