Grenzen vervagen in Noord-ïerland PZC Fiets top Fietsseizoen is geopend! zaterdag 4 februari 2006 W27 ATLANTISCHE OCEAAN C v- Dublin /JStjIERLAND ÓMAGFI: fejtigg Drumskinny Bajginl - oKesh Dromore Lower. M /ooo/i -%« x'. BallinaniallanJ Ballyshannon |g Belleekó pJÈ o Garrison Kiltydoghet';>:, Finlona CEnniskiUen Belcoo .O De Kingfisher Cycle Trail kent 8 dagetappes van gezamenlijk zo'n 345 W Jm km. Als extra zijn er vier 'rondjes' - zoals van Belleek naar de Atlan- ■■■H tische kust en terug - waardoor er in totaal bijna 600 km gefietst kan worden. De routes staan aangegeven en (zeer summier) toegelicht op een aparte kaart, www.cvcletoursireland.com De fietstocht kan via internet geboekt worden. Vanuit Amsterdam vliegt alleen EasyJet rechtstreeks naar Belfast, van waaruit transfers worden geregeld naar Enniskillen. Hoewel het raadzaam is ponden mee te nemen, wordt in de grensstreek ook de euro geac cepteerd. Iers verkeersbureau in ons land: Spuistraat 104, 1012 VA Amsterdam, tel. 020 - 5040689, www.ierland.nl,www.discovernorthernireland.com. Top 5 populaire bestemmingen Nederland 1. Rondje IJsselmeer 2. Drenthe 3. Elfstedentocht op de fiets 4. Veluwe 5. Achterhoek Top 5 populaire bestemmingen Europa 1Oostenrijk - Donauradweg (Pas- sau - Wenen) 2. Frankrijk - Loire 3. Frankrijk - Provence 4. Italië-Toscane 5. Duitsland - Eifel Top 5 van populaire bestem mingen Wereld 1. Maleisië 2. Cuba 3. Amerika 4. Nieuw Zeeland 5. ThailandA/ietnam (BRON; Fietsvakantiewinkel) Ze zijn er nog niet af, de decem- berrollen. Behoedzaam worden veiligheidsspelden gestoken in broek- en rokbanden om zoda nig de vijf centimeter te overbruggen die tijdens de feestdagen geniepig zijn toege voegd aan de menopauzale taille. Ik voel me oud en alles knelt. Er zit voorlopig niets anders op dan een ietwat langere loshangende trui te dragen, die de inge snoerde taillepartij en de daarboven bol lende maag- en (niet te vergeten) de rug- regio!, moet maskeren. Daarnaast zal ik de komende maanden steevast de buikspieren moeten aanspan nen om de aandacht van het middelge- beuren af te leiden. Wat er in een maand wordt 'aangegeten', gaat er niet in een maand af. 'Ben je alwéér aan het lijnen?' vraagt B, 'dat heeft toch geen zin! Je moetje lééf- stijl veranderen! Meer bewegen dus, en minder alcohol en zo. Gewoon calorieën tellen en niet dat idiote ongezonde kool- hydraatloze ge-jojo van jou. Je moet weer gaan fietsen! Twee keer per week 40 kilometertjes is al genoeg. Waarom ga je niet elke dag? Je hebt toch tijd zat.' Ik kijk naar buiten: prachtig helder win terweer, zo rond het vriespunt, strak blauwe lucht. 'In die kou zeker?', stamel ik. Ik weet dat B gelijk heeft en vraag me af waarom de gedachte aan de racefiets en aan de kou de mij zo apathisch maakt. 'Je moet de knop omdraaien schat, vroe- gergingje toch ook lekker schaatsen met helder winterweer? Kom op, de pa den op - de lanen in, laten we gaan. Dan beginnen we vandaag met jouw 'ho- reca-rondje', daar ben jij dol op. 40 ba bykilometertjes, en halverwege koffie met appelgebak op de dijk van Wijk bij Duurstede.' 'Appelgebak? Ben je gek geworden? Daar heb ik behoefte aan zeg, aan ge bak!', zeg ik terwijl ik misprijzend twee kwabben rond mijn middel omvat.' Ik heb totaal geen shape schat, ik voel me een moloch, een vet varken. Ik voel me oversized, underfit, stram en onzeker. Kortom ik word te oud voor die race fiets, en bovendien heb ik ook nog een slijmbeursontsteking in mijn linkerschou der. Ik ben toe aan een Spartamet!' 'Prima, dan ga ik alleen. Zo je wilt, dan groei je maar langzaam dicht!', gromt B terwijl hij resoluut de trap op stormt op zoek naar zijn winter-fietsroutfit. Ik ijs beer door de zonovergoten kamer. Kom op meid, zetje schrap, je kunt het en je géat. Punt uit! 'Op voorwaarde dat we alléén het baby rondje doen, dus 30! en geen 40! En dat jij me uit de wind fietst! En dat ik mag zeuren als je te hard gaat! En dat we hal verwege koffie mogen! En dat jij mijn ket ting smeert en de banden oppompt.' 'Doe jij maar je schietgebedjes meid. Het is jóuw dag! Ik doe het voor jou! Vandaag gaat de kop eraf!' Het is prachtig. Helder, ver kijkend over berijpte akkers, slingerend langs boerde rijtjes, paarden in de wei, de knoppen al in de bomen. Koude neus, frisse wind, en benen die vanzelf ronddraaien. We draaien moeiteloos 29, 30 en zelfs 36 km. We zijn niet de enigen. Het is zelfs druk en we worden ingehaald door pelo tons jonge mannen die als beesten te keergaan. Ik laat me, in groot verzet, moeiteloos meeslepen in de slipstream van B. Ik heb de cadans te pakken en onverwacht ex celleer ik B voorbij en steek, voor de grap, twee vingers in mijn neus. 'De kop is eraf schat, je hebt gelijk, het is fantastisch. Ik verklaar het wielerseizoen voor geopend.' LIZA VAN SAMBEEK Waddeneilanden het populairst De Waddeneilanden zijn de de populairste fietsbestemmingen van Nederland. Vooral dag jesmensen en vakantiegangers bezoeken de ei landen graag. Vakantiegangers nemen meestal hun eigen rijwiel mee, dagjesmensen huren liever fietsen. 'Bij 25 graden is er geen fiets meer te huur', zegt Erwin van der Linden van de Stichting Fietsverhuur Waddeneilanden en eigenaar van een fietsverhuurbedrijf op Texel. 'Wat we verhuren is erg afhankelijk van het weer.' Volgens de Stichting fietsenverhuur Ameland, Terschelling, Vlieland, Schiermon nikoog, Texel en de plaatselijke VW's wordt er op jaarbasis tussen de 1 tot 1,5 miljoen keer een fiets gehuurd op de eilanden. Het totaal aantal huurfietsen bedraagt 43.500. Hoor GERARD CHELI Zo vredelievend als het glooiende landschap is, zo af schrikwekkend zijn de ge barricadeerde politiebu reaus. De onbemande posten gaan schuil achter brede muren, hoge hek ken met prikkeldraad, hebben gepant serde deuren en meer camera's dan het Big Brother-huis. Met op elke hoek lichtmasten zoals op het oefen- veld van de lokale voetbalclub. En of je nu in Belcoo bent of in Bel leek of in Kesh, het maakt niet uit. Het 'poüce station' is er beter be waakt dan bij ons de zwaarst beveilig de gevangenis. Bittere noodzaak in dertijd, want het grensgebied tussen het katholieke Ierland en Ulster, het protestante deel van het Verenigd Ko ninkrijk, vormde jarenlang het decor van de meest bloedige aanslagen in het Europa van de 20ste eeuw. Minder dan vijftien jaar geleden za ten de grenzen er potdicht en deed je er twee uur over om alle controles te passeren. Nu fiets je -zonder datje er erg in hebt- onbekommerd over brug gen en heuvels van het ene naar het andere land. Op de Kingfisher Trail zo vaak, dat we voortdurend in verwar ring raken. Godzijdank rijden ze alle bei links en ook 'Brussel' mag tevre den zijn: in dit deel van de UK rolt de euro net zo makkelijk als het pond sterling. 'Twintig jaar geleden zou ik zijn dood geschoten als ik met een protestante jongen was thuisgekomen', zegt Bri de Gormley, onderwijzeres en uitbaat stervan Black Cat Cove in Belleek. On vervalste pub met üve muziek, waar je van moet houden, en waar Bride je op verzoek een steak voorschotelt, al is die minder verfijnd dan thuis. Sporen uitgewist Wanneer we aan het einde van de middag in (het Britse) Belleek terugko men van ons fietsritje naar de (Ierse) Atlantische kust, gebaart Bride de twee fietsers op haar terras plaats te nemen. Raken de glazen er al snel vol met bier whiskey - met een e, want Iers - en wordt het verleden los ge weekt. De IRA heeft het gooien met bommen gestaakt, maar de apartheid bleef. Katholieken en protestanten Hoewel de echte vrede nog wel een generatie of twee op zich zal laten wachten, is het in Noord-Ierland sinds de bomaanslag in Omagh van augustus '98 - het jaar van het vredesakkoord - rustig gebleven. En krijgt het toerisme weer een kans. Zo wordt de Kingfisher Cycle Trail, een fietsroute van acht dagen door het grensgebied van Ierland en het Verenigd Koninkrijk, in ere hersteld. gaan grotendeels gescheiden door het leven. Sinds het vredesakkoord van '98 zijn de militairen verdwenen, de barak ken opgeruimd, hun sporen uitge wist. Alles wat met de grens te maken had, is aan het zicht onttrokken. Niet alleen in Belleek. Ook in die andere voormalige grensstadjes als Belcoo, Kiltyclogher en Pettigo herinnert niets meer aan het weinig trotse re cente verleden. Dat zich pas open baart in pub restaurant. Want daar komen verhalen, frustra ties en geruchten boven water. Dat Ier land vuile handen heeft gemaakt door te gedogen dat de IRA er schuil de. Dat de IRA nog steeds actief is met de handel in drugs. De Britten blijven hun buren 'Eire' noemen, terwijl de Ieren zichzelf 't liefst aanduiden met 'the Republic'. Oftewel het zuiden te genover het noorden. Een toerist die Aparte fietsroutes kent King fisher Trail niet. foto's GPD zich een beetje onder de lokalen mengt - iets wat iedere reiziger hoort te doen - krijgt het allemaal op z'n bordje of bierviltje. Charmante mensen Beetje ondefinieerbare plaatsjes deze Belcoo, Belleek, Kesh, Pettigo, Gar rison en Kiltyclogher. Alsof ze hun draai nog niet hebben gevonden, in hun eigen tijd verstrikt zijn geraakt. In ieder geval verre van toeristisch. Op het eerste gezicht somber en doods en weinig uitnodigend maar bij een wat nadere verkenning gaan ach ter de gevels de allercharmantste mensen schuil en valt het met het ver maak, ook reuze mee. Al blijft de keu ze voor pub, B&B en restaurant meest al wel beperkt tot een keuze uit tel kens één. Een zeer fietsvriendelijk volkje boven dien dat ons op de smalle en golvende weggetjes zeer beschaafd tegemoet treedt. Komt goed uit, want aparte fietspaden kent onze route niet. Ge motoriseerd verkeer vermindert stee vast vaart tot woonerfniveau en duikt met twee wielen de berm in om ons doorgang te verschaffen. En ons keu rig gemanierd voorrang geeft bij het oversteken. Maar misschien zijn ze wel bang voor ons, onbekende we zens op twee wielen. Veel medespe lers op de pedalen komen we dan ook niet tegen, welgeteld één. Zo toeren wij door het landschap van de graafschappen Donegal (Iers) en Fermanagh (Brits) en verkennen we een deel van de Kingfisher Cycle Trail, genoemd naar het ijsvogeltje dat de vele meren hier frequenteert. Met meer pittige klimmetjes dan ons Hef is en die voor plattelandsrijders als wij slechts moeizaam te bedwingen zijn. Niet iets voor ongeoefende fiet sers. Al helemaal wanneer de paden onverhard zijn, wat gelukkig zelden het geval is. Grotten Fietsers voelen zich vergeten Lekker een paar dagen met de fiets ertussen uit in combinatie met overnachting in een ho tel kan zeer aangenaam zijn. Toch bUjken niet veel hotels zich te richten op de vakantiefiet ser. Femke Hamond van het Landelijke Fiets- platform. 'We worden wel eens gebeld door een hotel dat een fietsarrangement aanbiedt, maar ik heb niet de indruk dat hotels de laat ste tijd meer aandacht aan fietsers besteden. Wij zijn een beetje een vergeten groep.' Toch zijn er mogelijkheden. Door het hele land zijn er trekkershutten. Ook hebben sommige boe ren een minicamping op hun terrein. Ook erg geliefd bij de fietsers zijn de Stayokay hostels. Deze hostels liggen op mooie plekjes in de dui nen, bossen, aan het water of in de stad. www.trekkershutten.nl www.vekabo.nl of www.svr.nlwww.stavokav.nl Keuze genoeg aan routes Wie er een dagje met de fiets op uit wil, heeft in Nederland keuze genoeg. In ons land ligt 45.000 kilometer aan fietsroutes. De bekendste zijn de Landelijke Fietsroutes die samen meer dan 6.500 kilometer vormen. De routes zijn ideaal voor een fietsvakantie, maar ook ge schikt als basis voor mooie dagtochten. Een van de mooiste landelijke routes is de Noord- zeeroute door de duinen tussen Den Helder (noordehjkste punt Noord-Holland) en Sluis (Zeeland). Dichtbij is er ook altijd wel een leu ke route te vinden via de zogenoemde regionet werken. Deze routes worden beheerd door de Stichting Landelijk Fietsplatform. www.fietsplatform.nl/routes Nieuwe en gebruikte rijwielen Nederlanders schaffen jaarlijks voor 1,2 mil joen euro nieuwe fietsen aan. De gemiddelde aankoopprijs Hgt op 550 euro. Opmerkelijk is dat we maar een half miljoen euro aan tweede- handsfietsen besteden. Aan accessoires (fiets tassen, kleding)en reparaties geven we 375 mil joen uit. Dat komt neer op 53 euro per huis houden. Tijdens het fietsen trekt de recreant ook nog graag zijn portemonnee voor onder andere consumpties, entreegelden en over nachtingen. Gemiddeld ongeveer 4,50 euro tij dens een dagtocht en 31 euro bij meerdaagse fietstochten. Jaarlijks levert dat de Nederland se economie 360 miljoen euro extra omzet op. (cijfers 2004, Hoofdbedrijfschap detailhandel en CBS) Fermanagh geldt als het merendis- trict van Noord-Ierland, met Eme als belangrijkste rivier en naamgever van de twee grootste waterbassins: het Lo wer Lough (spreek uit: lok) en dus ook het Upper Lough. Hier zijn stilte en on gerepte natuur de baas. Met zo'n beetje daartussen in Ennis- külen, begin- en eindpunt van de King fisher Trail en hoofdstad van Fermana gh. Ooit belangrijke garnizoensstad, waar het museum van het 27ste regi ment in het voormalige kasteel aan herinnert. De route voert langs de kronkehge uit lopers van het bovenmeer en biedt uit zicht op het vriendelijk glooiend land schap met de zo typerende houtwal len en beukenhagen als afscheiding tussen het boe- renbezit. We rij den een schapen hoeder bijna uit z'n loden jas en moeten vol in de remmen om koeien die ver weid worden, voorrang te ver lenen. Natuurlijk even 'langs Florence Court House, in de 18e eeuw op trekje van de machtige Mac- quires die zo'n beetje het hele district in bezit hadden. Door de kale, maar daar om niet minder fraaie, vlakte van Marlbank toeren we heu vel-op, heuvel-af naar de grotten waar we eerst va rend en later lo pend de loop vol gen van de rivier Cladagh die hier on dergronds gaat. Stenen cirkels We genieten van de fascinerende Be- hy Mountain waar de Behy-rivier zorgt voor vers water voor gladde me ren als Columbcille. Geen kip te zien. Dat de streek reeds lang bewoond was, zien we aan de stenen cirkels bij Drumskinny. Niet zo spectaculair als die van Stonehenge, maar interessant genoeg om even af te stappen. Een zeer open en weids land schap, dat er al vele decennia zo bij Hgt, passeren we tussen Belleek en Pettigo, al moeten we wel een tijdje over-de drukke A47 rijden. Een alter natieve route schijnt in de maak te zijn. Maar de uitgestrekte velden en prachtige meren, waar dit land patent op heeft, doen de geur van benzine en uitlaatgassen snel vervagen. De route staat goed aangege-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 57