Energie opdoen in infraroodcabine Met de hond als hotdog naar het carnaval Wijntherapie als schoonheidsmiddel ZNN Ijsbloem Winterhaar Lappenlaars Koude gel 4 februari 2006 W17 Er is een nieuw sieradenmerk: ZNN, uit te spreken als zen. Het is een beetje zoals de naam al aangeeft: sober en strak. En nu al te zien bij de finalisten van Idols. Bedenker Bas Verdonk zet zich af tegen het veelgepre zen Otazu-sieraad, bekend om zijn overdaad. Het mag wel wat simpeler, vindt hij. „Puur, krachtig en eenvoudig", zijn de sleutelwoorden. Alle sieraden zijn van sterling zilver of goud, bij de 'Limited Collection' glin stert er ook een briljant. Vier keer per jaar brengt ZNN een nieuwe collectie. De prijzen lig gen tussen de 63 en 169 euro voor de ringen en 120 en 450 eu ro voor de armbanden. Verkrijg baar bij de betere juwelier, al dus ZNN. Voor meer informatie: www.znn-jewels.com; tel. 073 - 612 2858. Voor wie geen genoeg kan krij gen van ijskoude nachten en het wintergevoel wil vasthouden tot diep in de zomer, is er de siera- dencollectie van Lapponia. Die brengt Frost Kuura, een serie die eruit ziet als het ijspatroon op een bevroren ruit. Niet ge heel toevallig, want Lapponia is een Fins merk, en daar wil het wel eens koud worden. De lijn bestaat uit ringen en colliers, met prijzen die rond de 250 euro liggen. Informatie: tel. 020 - 691 55 56. Het Nederlandse winterweer is niet best voor je haar, meent het haarverzorgingsmerk Charles Worthington. Het aantal 'bad hairdays' is met achtereenvol gens vrieskou, regen, centrale verwarming en zon niet meer bij te houden. Het bij Etos verkrijg bare merk heeft een hele lijn die met behulp van polymeren het haar weer een beetje in model brengt. De lijn brengt produc ten met namen als 'shine on' en 'stay smooth'. Als die waarma ken wat ze beloven, loop je al tijd met een stralend en glad koppie rond. Ze kosten 2,99 eu ro. Informatie: tel. 0251 - 284 554. Grappig, dat modemerken on danks de winterkou in Neder land bij de aanprijzing van hun waar steeds verwijzen naar Lapland. Daar hebben ze im mers elk jaar echte winters, en niet die kwakkelwinters die ons land kenmerken. Dus komt Lum berjack voor zijn kinderschoe nen met fraaie verhalen over de Sami, de oorspronkelijke bewo ners van Lapland. Het nieuwste winterlaarsje is op hen geïnspi reerd. Uitgevoerd in superzacht suède met echte etnische bor duursels en een winterharde vacht. Leverbaar in oud-roze en bruin, vanaf 79,95 euro in de ma ten 20-30. Informatie: tel. 0416 - 56 97 00. We kunnen het ons niet voorstel len, maar mocht er toch behoef te zijn aan verkoeling: Nivea brengt voor mannen een 'cooling hydro gel voor een cool gevoel'. Een momenteel overbo dig product, zou je zeggen, maar Nivea ziet dat anders. Het gaat om een gel die de normale, tot licht vette huid hydrateert zon der een vettig laagje achter te laten. Dat voelt fris, beweert fa brikant Beiersdorf. Er is ook een variant voor na het scheren. De eerste kost 9,99 euro, de aftershave 7,89 euro. Informa tie: www.nivea.nl; tel. 0900 - 20 250 20. Wijntherapie moet het nieu we toverwoord worden in de Nederlandse beautycentra. De krachtige werking van drui- venpitjes zou huidveroudering en -verontreiniging kunnen te gengaan. Thermae Son heeft in Nederland de primeur. De wijnkuur is overgewaaid uit Frankrijk, waar ze al zo'n tien jaar wordt toegepast. Bij deze behandeling maken gezond heidscentra gebruik van produc ten die zijn samengesteld uit druivenpitten, koudgeperste druivenpittenolie en rode-wijn extracten. „De druivenpitjes vormen de spil van de hele therapie. Ze be vatten een heel krachtige stof, polyphenol, die het immuunsys teem van de cellen versterkt en de huid beschermt tegen veront reiniging en veroudering", licht marketingmanager Sylvie Rade makers van Thermae Son toe. De schoonheidsspecialisten ma ken tijdens de behandeling de maskers, scrubs en pakkingen. Bovendien mengen ze alles zelf. Dat maakt de vinotherapie zo bijzonder, vindt Rademakers. „Het is heel authentiek. We wer ken met pure producten, net zo als ze in de Middeleeuwen de den." De behandelingen be staan onder meer uit lichaams massages met warme druivenpit tenolie, hand- en voetverzor ging (met behulp van druivenpit zakjes) en gezichtsbehandelin gen. Om geheel in de wijnsfeer te blij ven heeft Thermae Son in haar binnentuin een origineel wijn vat geplaatst dat dienst doet als infraroodsauna. Het vat (met een doorsnede van 7,2 meter) waar ooit 8500 liter rode wijn in heeft gezeten, biedt plaats aan acht personen. Diëtiste en lifestylecoach Lenny Versteegden stelt dat de wijn- kuur erg geschikt is voor rokers en mensen die last hebben van stress. „De anti-oxidanten in de druivenpitten verhinderen vaat- vernauwingen", aldus Versteeg den die de kuur al heeft gepro beerd. Enkele huidtherapeuten en der matologen uit de regio kunnen dit beeld niet bevestigen. De vi notherapie is bij hen niet be kend. Middeleeuwen Thermae Son is voorlopig het enige Nederlandse gezondheids centrum dat de wijnkuur mag uitvoeren. Alhoewel het gebruik van druivenpittenolie om de huid te genezen al dateert uit de Middeleeuwen, lijkt er in ons land nu pas sprake van een door braak. „Nederland ontwikkelt zich vol op als wijnland", luidt de verkla ring van Rademakers. „Er is steeds meer erkenning voor de positieve effecten van wijn. Een wijntje op zijn tijd is zeker niet ongezond." Een glaasje rode wijn ontbreekt dan ook niet bij de vinotherapie. Natasja Weber foto's ANP Wie de komende carnavalsdagen echt wil opvallen, kan zijn hond meenemen en die uitdossen als een hotdog. Of als een prinsesje of een clown. Of in een smo king. Alles is mogelijk en te bestellen op www.hippe- hond.nl. Initiatiefneemster Sandra Beks begon een paar maanden geleden met de site. „Ik wilde voor mijn eigen hond wel eens iets leuks, maar zag dat zoiets alleen in Amerika te bestellen was. Dat werd alleen al door de verzendkosten peperduur. Daarom besloot ik voor mezelf te beginnen. Dat het zo'n groot succes zou zijn, had ik helemaal niet yerwacht", aldus de verkoopster, die in de aanloop naar het carnaval de bestellingen nauwelijks meer kan bijbe nen. ANP Directeur Wim van Santvoort en marketingmanager Sylvie Rademakers voor het enorme wijnvat dat dienst doet als sauna. foto Kees Martens/GPD zaterdag De infraroodcabines van Heathtray elements. Inclusief bar, flatscreen-tv en dvd-speler." Het verschil tussen een infra- roodcabine en een gewone sau na is dat in een conventionele warmte wordt overgedragen via de lucht, de convectiewarmte. In een infraroodcabine wordt de stralingswarmte grotendeels di rect afgegeven aan de persoon die zich in de cabine bevindt. Het voordeel hiervan is dat er geen of korte opwarmingstijd nodig is. „In een sauna heeft men een opwarmtijd van onge veer een uur en duurt een com plete sessie al snel twee uur", licht Huijssoon toe. Populair bij Heatray Elements zijn vooral de infraroodcabines die gebruik maken van de lange en midden IR-golven. „Deze in- fraroodgolven dringen de huid in, maar zorgen er tevens voor dat de temperatuur in de cabine stijgt tot een aangename tempe ratuur van circa vijftig graden Celsius. Dit zorgt ervoor dat je gaat transpireren en dat afval stoffen worden afgevoerd. Maar ook worden calorieën verbrand en verlicht het spier- en ge wrichtspijnen." De cabines die Huijssoon ver koopt zijn van massief blond es pen, Canadese rode ceder of Scandinavisch vurenhout. Het enige onderhoud dat een infra roodcabine vraagt, is na gebruik even de deur laten openstaan om de kleine ruimte te luchten. En af en toe wat schoonmaken. Vooral in de donkere winter maanden is het mooi meegeno- foto's GPD men dat de infraroodcabines van Heatray Elements zijn voor zien van een handmatig te bedie nen lichttherapie. „De kleur van het licht beïnvloedt de gemoeds toestand. Rood activeert het hart en dë bloedsomloop. Geel maakt hongerig en zorgt voor een goede werking van de klie ren. Blauw werkt verkoelend en verfrissend en groen verschaft zelfvertrouwen en geeft kracht. De gebruiker kan zelf bepalen welke lichtkleur wordt ingescha keld." Alice van Eijk Meer informatie: Heatray Ele ments, Woesterbergweg 29, Ernst, tel. 06 -1518 86 91 en www.heatray.nl Een infraroodcabine in je huis is de trend. De effecten op het lichaam na gebruik van de cabine zijn dan ook positief; verbete ring van conditie, verlich ting van spier- en gewrichts pijn, verdrijving van giftige stoffen en verbranding van calorieën. Reden voor Ro nald Huijssoon uit Ernst om Heatray Elements op te rich ten, een bedrijf dat zich be zighoudt met de verkoop van infraroodcabines en sauna's. De infraroodcabine is met een opmars bezig. Vooral dankzij de geringe investering en het eenvoudige gebruik, vol gens Huijssoon. „In principe kan de infraroodcabine overal worden geplaatst in een ruimte vanaf één vierkante meter. Ver der heb je alleen een geaard stopcontact nodig. Ook het ener gieverbruik valt mee: uitgaande van een gemiddeld vermogen van 3000 Watt is het energiever bruik circa 15 eurocent per ses sie van dertig minuten." Huijssoon is een fervente sauna liefhebber. Het idee voor een ei gen zaak ontstond tijdens zijn zoektocht naar een eigen sauna. „Dan zie je pas wat er te koop is en welke kwaliteitsverschillen er zijn. Ik heb er een paar goede contacten aan over gehouden." Uiteindelijk besloot hij in zee te gaan met de Zweedse firma Tylö voor wat betreft de sauna's en betrekt hij zijn infraroodcabi nes uit België. Huijssoon heeft geen showroom. Hij verkoopt op afspraak bij de klant thuis, aan de hand van brochures en mon- stermateriaal. De infraroodcabi ne die Huijssoon thuis heeft ge plaatst, kan op afspraak vrijblij vend worden uitgeprobeerd, zo dat klanten ook zelf de effecten kunnen ervaren. Mocht de klant de sauna die hij graag wil kopen in werkelijkheid willen zien dan neemt Huijssoon hem mee naar de showroom van de importeur in Enkhuizen. Vooral met de infraroodcabines timmert Huijssoon flink aan de weg. Hij zegt geen last te heb ben van concurrentie van bouw markten die ook infraroodcabi nes verkopen. „Ik lever goedko per en mensen kunnen bij mij terecht voor advies, garanties en een stukje nazorg en dat is bij de bouwmarkten niet of nauwe lijks aan de orde." Een van de duurste traditionele sauna's kost bij Huijssoon 25.000 euro. Maar dan heb je ook wat. „Een droom van een sauna. Met alles erop en eraan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 47