n kerk moetje geloven In zo Godshuis van Groede wordt bed breakfast Alles wat recht lijkt in dit huis is krom WESDIJKHOMESTYLE Kijk op: www.mooierhuis.nl voor de 3D FOTO TOUR! GARAGEDEUREN GEVELTECHNIEK «ZONWERING TEL. 0111 417270 BURG. BOUMANSTRAAT 1 NIEUWERKERK (ZLD) TT] Redactie bijlagen: 0113-315680 Wwww.pzc.nl U.E-mail:redactie@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 4 februari 2006 Als er hier iemand thuis hoort, dan is Hij het wel. Want op deze plek werd jarenlang het geloof in Hem en Zijn Vader bezon gen en beleden door de rooms-katholieke Groedena- ren. Maar nu staat het for se, puntgave Jezusbeeld er al ruim een jaar verloren bij, in een kerk zonder al taar en orgel. Als het aan Utrechtenaar Jan Ducaat (42) ligt, dan komt daar ech ter snel verandering in. Zijn plannen om het godshuis om te vormen tot woonhuis met bed breakfast zijn in een vergevorderd stadium. En als die ingrijpende meta morfose is afgerond, dan is Hij ongetwijfeld een vaste gast in zijn eigen huis. De Sint Bavokerk in Groede staat al ruim een jaar leeg; in het in 1861 gebouwde godshuis worden drie apparte menten en een woonruimte gerealiseerd. foto's Peter Nicolai gewoonweg niet meer open te houden. Dat is deels de eigen schuld van de katholieken, want met name de teruggang van het kerkbezoek maakte een sluiting onafwendbaar. Droomhuis Ducaat was al jaren op zoek naar een markant gebouw. Na een vakantie in Frankrijk be sloot hij met zijn gezin nog een weekje aan de West-Zeeuws-Vlaamse kust te vertoeven. Et voila, daar vond hij zijn droomhuis. „Ik kon niet bevroeden dat het een kerk zou worden, maar het moest wel iets aparts zijn. Ik heb koetshuizen gezien, fabriekjes, scholen, maar de prachtige sfeer in de kerk in Groede pakte me met een. En dat niet alleen, een ge bouw wordt ook bijzonder ge maakt door de locatie en de men sen in de directe omgeving. Het is mede daarom vooral niet de bedoeling om de kerk vol met ap partementen te stoppen. We heb ben drie appartementen ge pland, waarin zes tot acht men sen kunnen overnachten. Meer niet, want bezoekers moeten al tijd het gevoel blijven houden dat ze een kerk binnenkomen", zegt Ducaat. De Utrechtenaar, in het dage lijks leven projectmanager bij een automatiseringsbedrijf, woont nu met zijn vriendin Hel- la Breedveld, hun tweejarige zoontje Iska en het afgelopen woensdag geboren dochtertje Kaato in een tussenwoning in Utrecht-West. Drukke weg in de buurt, bijna geen tuin, kort om: een totaal andere situatie dan hun nieuwe stek in Groede, waar rust en ruimte regeren. De openbare bestemming van de kerk is inmiddels omgezet in een woonbestemming, de eerste bouwtekeningen zijn klaar en de laatste eigendommen van de kerk zijn uit het gebouw ge haald. En dus kan Ducaat aan de slag, zou je denken. Maar waar begin je in hemelsnaam? En wat laat je bijvoorbeeld in tact? De buitenkant van de kerk blijft in elk geval zo veel moge lijk onberoerd, maar binnen moeten logischerwijs de nodige verbouwingen worden gedaan' om tot een bewoonbare kerk te komen. Om zo maar wat praktische za ken aan te stippen: een galm in een kerk is mooi, maar na een paar uur wordt het behoorlijk irritant dat alles wat je zegt on middellijk weerkaatst op je trommelvliezen. En nog een hei kel punt: hoe krijg je de kerk op een financieel verantwoorde wij ze warm? Het godshuis in de hui dige staat laten is immers vra gen om torenhoge rekeningen. Ducaat: „Direct bij de entree, aan beide kanten van het tegel pad, komen drie volledig geïso leerde appartementen met een begane grond en eerste verdie ping. Denk daarbij aan een con structie waarbij je een doos in een doos zet. Op die manier hoef je dus niet altijd de hele kerk te verwarmen. Aan de zuidkant, waar tot voor kort het altaar stond, gaan wij wonen. In feite gaan wij huizen in een bestaand pand bouwen, maar wel met oog voor de'huidige vormen. Zo la ten we het middengedeelte nage noeg onberoerd. Vanaf dat punt blijf je een prachtig zicht op de gewelven in het dak houden. Ook de bogen boven de apparte menten blijven zichtbaar. Na tuurlijk moeten er veel dingen veranderen, maar uit respect voor het gebouw willen we de aanpassingen minimaal hou den." Zo blijft het zwart-witte tegel pad in functie en ook de kerkto ren blijft ongemoeid. Inclusief de in 1560 gemaakte kerkklok, die na de Tweede Wereldoorlog naar de katholieke kerk werd gebracht, omdat de Duitse bezet ter de originele klok had ge roofd. Modenier glaswerk Het zal inmiddels duidelijk zijn: de sfeer en het karakter van de kerk blijven ook in de toekomst heilig. Dat lijkt overigens mak kelijker dan het is. Op de kerk rust nu een woonbestemming en dus moet het nieuwe huis van de familie Ducaat ook aan de he dendaagse eisen voldoen. Daar om zullen de dertien glas-in-loodramen hoogstwaar schijnlijk plaatsmaken voor mo derner glaswerk. „Ze bepalen deels de sfeer in de kerk, maar het is heel lastig om aan alle nieuwbouweisen te voldoen. De glas-in-loodramen kunnen niet open, laten weinig licht binnen en het is enkel glas. Daarom gaan we waarschijnlijk over op transparant glas. De verdeling van de ramen blijft wel intact. We willen het raamwerk zelfs nog wat verder naar beneden doortrekken, zodat we ook dicht bij de grond lichtinval hebben. Het is trouwens wel de bedoe ling om de afbeeldingen in de glas-in-loodramen op andere plaatsen in de kerk te laten te rugkomen, zodat de beleving van het geheel niet wordt aange tast. We zullen zoveel mogelijk hergebruiken. Het hout van de kerkbanken wil ik bijvoorbeeld gebruiken voor een bibliotheek in het woongedeelte." In maart of april hoopt Ducaat over alle nodige bouwvergunnin gen te beschikken, waarna een aannemer het grovere werk op zich zal nemen. Een hovenier mag in die tijd een groenafschei- ding aanleggen tussen de kerk en het nabije kerkhof, zodat zo wel de familie Ducaat als de na bestaanden van overledenen een stukje privacy houden. Begin volgend jaar wil de familie Utrecht definitief verruilen voor Groede. Ducaat: „We pro beren in de zomer van 2007 onze eerste gasten te ontvangen, maar ik houd nog een slag om de arm. Het kan ook een jaar la ter worden." Raymond de Frel In de Sint Bavokerk in de Schuitvlotstraat in Groede staan meerdere heiligenbeelden. Het kerkbestuur van de Heilige Antoniusparochie gaf ze aan Du caat, als aandenken en omdat het depot van de parochie al vol staat met beelden. Het bestuur wilde echter wel voorkomen dat over een paar jaar één van de overbodige beelden op een rom melmarkt voor een aardig prijs je van de hand zou worden ge daan. En dus blijven de beelden in de kerk, als herinnering aan de vroegere functie van het uit 1861 daterende gebouw. „Ik zou het zelf nooit durven vragen, maar het kerkbestuur wilde ze me graag geven. Ik zal ervoor zorgen dat ze een mooie plek in het geheel krijgen, bijvoorbeeld in de logeerverblijven. Trou wens, als ik dan toch dingen uit de kerk wegdoe, geef ik ze terug aan het kerkbestuur", vertelt Jan Ducaat. De beelden zorgen samen met dertien prachtige glas-in-loodra men uit de jaren vijftig voor kleur in de kerk. Maar verder is het er vooral koud en kaal. Dat is ook niet vreemd; de kerk is im mers in de afgelopen maanden beetje bij beetje uitgekleed. Zo doet het unieke, in 1860 gebouw de Hooghuysorgel nu dienst in Aardenburg. En het neogotisch hoofdaltaar werd twee weken, geleden in het bijzijn van een aantal Groedenaren voor het eerst gebruikt in de Heilige Mar- tinuskerk in het Limburgse Born. De katholieke Groedenaren kun nen hun geloof sinds vorig jaar in omliggende dorpen belijden. De kerk in hun eigen dorp was DE VOORDEUR De voordeur biedt toegang tot een woning, maar wat daar achter schuil gaat, blijft voor velen onzichtbaar. In deze serie een kijkje achter de voordeuren van Zeeuwse huizen. Iedere week gaat een andere deur open en geeft de bewoner een blik in zijn of haar leven. foto's Mechteld Jansen Ooit rende hier de dorpsjeugd van Ellemeet door de gang, nu betreden slechts drie paar kindervoeten het pand aan de Dorpsstraat 13. De tweeling Emile en Noel van vijf en hun zus Doménique van acht bewonen samen met hun ouders Zwanet (38) en Erwin (40) van Eek de voormalige dorpsschool. Een karakteristiek pandje in het hart van Ellemeet. „Het is niet zo groot, het was immers een kleine dorps school", vertelt Zwanet. Zij weet dat de school rond 1890 werd gebouwd. Het pand heeft tevens een fietsen makerij en een gemeentelijke werkplaats gehuisvest. Voordat Zwanet en haar partner het kochten, deed het dienst als vakantiewoning. „Er moest heel veel aan ge beuren. We hebben bij wijze van spreken iedere steen omgedraaid. Er stonden nog kolen- en houtkachels en er zaten nog van die bakelieten stopcontacten." „Er is ook niets recht hier. Alles wat recht lijkt, is dus krom. En als je iets ophangt, dan moet je het zelfs een beetje scheef hangen anders ziet het er niet uit. We heb ben ook deuren 'scheef' moeten laten maken, anders pasten ze niet. Ik merk wel dat we inmiddels veel meer durven dan bij vorige verbouwingen. 'Even' een muur slopen, daar zitten we niet meer mee. Mijn man merkt ook dat hij steeds meer kan." Lachend: Hij kan nu zelfs stuken..." „Ik heb een colldge gemaakt met wat ik allemaal in huis zou willen. En dat is hier allemaal gelukt. De kleu ren, de inrichting alles. Het is eigenlijk een oud omhul sel rond een nieuwe binnenkant. Want binnen hebben we bijna alles vernieuwd." Dorpsstraat 13... Een beladen nummer, maar dat is geen probleem voor het gezin. „In Den Haag woonden we ook op nummer 13. Ik heb er geen slecht idee bij of zoiets. Ik ben niet zo bijgelovig denk ik." Het huis is doorleefd en sfeervol. „Toen we het voor het eerst zagen, had ik er gelijk een goed gevoel over. In een dolle bui hebben we, met het zweet op de kop, een bod uitgebracht. Ik weet dat nog dat een vriend van ons, hij is makelaar, ons afraadde om het te kopen. Maar wij wilden het per se hebben. En we hebben er nooit spijt van gehad. Het is een fijn huis. Maar we zijn nog steeds niet klaar met verbouwen. We wonen er nu zo'n twee jaar in. De rechterkant, waar we leven, is langzamerhand wel klaar. Maar links, waar ik een psy chologiepraktijk heb, moeten we nog veel doen. Ik ben onlangs ook gestart met vrouwengespreksgroepen, dus ik ontvang veel bezoek. Het moet er dan wel goed uit zien." „Toen we aan het verbouwen waren, bleven er veel mensen staan om te kijken en een praatje te maken. Zo zijn we veel over ons huis te weten gekomen. Iemand vertelde ons bijvoorbeeld dat meneer Poldermans, die het Zeeuws volkslied heeft geschreven, hier nog als on derwijzer heeft gewerkt." Het pand heeft nog leuke, oude details. Zo is er een wc-deur op de eerste verdieping die nog stamt uit de tijd dat het huis gebouwd is. Zwanet heeft 'iets met licht'. „Er hangen hier veel kroonluchters. Op de wc be neden hangt zelfs een echte antieke. Die is zo'n 150 jaar oud. Iemand wilde die gewoon weggooien en dat vond ik toch wel zonde." Annemarie Zevenbergen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 37