Het hoorspel komt uit de mottenballen Met Tiendaagse Veldtocht begon het verdriet van Leuven Als een film maar dan zonder beeld 29 Al 175 jaar weg van Oranje zaterdag 4 februari 2006 Op de Nederlandse radio mo gen hoorspelen dan zo goed als uitgestorven zijn, in de Hoor- SpelFabriek rolt het ene na het andere hoorspel van de lopende band. Liefst dertien literaire ti tels worden dit voorjaar uitge bracht en allemaal op cd, naast internetuitzendingen en podcas- ting dé redding voor hoorspelen. De kans dat de meesterwerkjes ooit op de radio te horen zullen zijn, is volgens fabrikanten Mar lies Cordia en Vibeke von Saher klein. „Omroepen beschouwen hoorspelen als oude mottenbal- lenhandel." De IioorSpelFabriek is geen pand met een grote poort waar acteurs en technici met hun trommeltje boter hammen naar binnen en buiten lopen. Het is een beginnend bedrijf van twee vrouwen die hun hart verpand hebben aan wat zij de mooiste vorm van radio vinden: het hoorspel. Marlies Cordia (56) uit Vreeland maakte twintig jaar lang hoorspelen bij de Tros en daarna nog jaren voor Human. Sinds twaalf jaar leert zij stu denten aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht hoorspel schrij ven. Vibeke von Saher (50) uit Bloe- mendaal is freelance hoorspelmaker en leerde het vak in Duitsland. Precies een jaar geleden richtte het tweetal de HoorSpelFabriek op. Von Saher: „Wij vinden het jammer dat hoorspelen na één of twee keer uitzen den alweer in het archief belanden en wij vinden het vooral erg dat er geen nieuwe meer worden gemaakt." Het duo constateert dat Het Bureau naar de boeken van J.J. Voskuil momenteel het enige - dagelijkse - hoorspel op de radio is. Krijn ter Braak is hoofdrolspeler en mede-initiatiefnemer. Vier jaar lang heeft hij met 150 andere acteurs ge werkt aan de productie die sinds april 2004 op de radio te beluisteren is en rond 1 juni van dit jaar definitief af loopt. Afgelopen week sprak hij als Maarten Koning de laatste woorden in. Ter Braak: „Het is een afsluiting van een tijdperk. Ik nam afscheid van de Byton studio in Loosdrecht waar ik 1250 uur heb gewerkt. Ik moet nu wel even afkicken. Ik ga iets nieuws beden ken." 's Nachts Het Bureau wordt dagelijks gevolgd door 140.000 luisteraars. Driekwart van hen luistert 's nachts naar de her haling via Radio 1. „Waarschijnlijk in bed. Voor een hoorspel heb je toch vi suele rust nodig", vermoedt Ter Braak, die dankzij de hoge luistercij fers niet langer baalt van het nachtelij ke uitzendtijdstip. De rest luistert overdag via Radio 747, de Wereldom roep en via internet. Ter Braak schat dat tien - tot vijftienduizend mensen Het Bureau dagelijks via internet be luisteren, dat blijft ook na het slot mo gelijk. Ter Braak: „Een man mailde ons dat hij iedere avond de laatste af levering van Het Bureau downloadt en het de volgende ochtend beluistert wanneer hij door Central Park naar zijn werk loopt. Het hoorspel gaat zo de hele wereld over." Internet en podcasting (het downloa den van onder meer radioprogram ma's op mp3-spelers) redden het hoor spel van de ondergang, voorspelt Ter Braak. De website hoorspelhetbu- reau.nl bijvoorbeeld biedt liefhebbers de kans alle fragmenten rond hun fa voriete personages te selecteren. Ter Braak: „Juist door nieuwe technieken leeft het hoorspel weer op." Niet voor Marlies Cordia en Vibeke von Saher richtten een jaar geleden de HoorSpelFabriek op. niets staat podcasten hoog op de prio riteitenlijst van de HoorSpelFabriek. Het bedrijf heeft in het eerste jaar van zijn bestaan negen literaire hoorspe len op cd uitgebracht. Het best ver kocht is Erik of het klein insectenboek met zo'n tweeduizend exemplaren. Po pulair zijn ook De gravin vdn Parma en Novecento. „We zijn de eerste pro ducent die hoorspelen uitbrengt. Eerst dachten we nog dat uitgevers er niet zo blij mee zouden zijn, als con current van boeken, maar het heeft el kaar alleen maar versterkt", zegt Von Saher. Zij verwacht dat het bedrijf dit tweede jaar quitte speelt. Dertien wer- ken staan op stapel, waaronder de Ontdekki7ig van de hemel in april, naar de roman van Harry Mulisch. Het is in Duitsland al bewei'kt tot hoorspel, waarna zij de bewerking weer terug in het Nederlands heeft vertaald. Henny Vrienten schrijft de muziek voor het Nederlandse hoor spel, eerder componeerde hij de film muziek. Volgende maand verschijnt een andere bewerking van een boek van Mulisch: Het stenen bruidsbed. In maart volgt Moby Dick, gelicht op kin deren. De HoorSpelFabriek wil ook jongeren interesseren voor hoorspelen door 'hip pe spullen te maken zonder viool- en harpmuziek'. Voorbeelden hiervan zijn Long Distance, Herstel (naar de roman Jij moet dansen op mijn graf van Aidan Chambers) en De cementen tuin (naar de roman van Ian Mc- Ewan). In het najaar volgt het hoor spel Het aapje dat geluk pakt van Ar- non Grunberg, die zelf zal meespelen. Volgend jaar staat een hoorspel thea ter op locatie gepland. Schrijfster Nel- leke Noordervliet schrijft hiervoor een stuk over Katharina de Grote, een rol die ze zelf op zich zal nemen bij de opening van een nieuwe zaal van het museum Hermitage aan de Amstel. Be zoekers hoeven alleen maar te luiste ren met de ogen dicht. Daarna wordt dit stuk uitgebracht op cd. Marlies Cordia: „Onze droom is dat de hoorspelfabriek the place to be is. Hier kunnen jonge schrijvers en ac teurs terecht. Dit jaar brengen we drie hoorspelen uit van drie jonge talen ten. Dat doen we niet alleen om ze de kans te geven, maar ook om het hoor spel voor de volgende generaties gaan de te houden." Paul Vlaanderen Hoorspelshop.nl, een onderdeel van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, pikt een graantje mee van de opleving van het hoorspel. Patrick Ouwens zegt dat zijn digitale winkel een succes is. Sinds de oprichting in november staan er inmiddels 47 hoor spelen op de website, te koop vanaf 9,95 euro en afkomstig uit het omvang rijke omroeparchief. Liefhebbers heb ben al vele honderden bestellingen ge daan. Veruit het populairste hoorspel in de Hoorspelshop is de detective Paul Vlaanderen. Dit jaar wil Ouwens iedere maand minimaal vijf hoorspe len aan de collectie toevoegen. Vanaf deze week biedt de Hoorspelshop te vens de cd's aan van de HoorSpelFa briek, samen met nieuwe eigen titels en met vier luisterhoeken voor kinde ren van uitgeverij Rubinstein. Vibeke von Saher vertelt dat de omzet van hoorspelen in Duitsland honderd miljoen euro per jaar bedraagt. Vol gens haar is op de Duitse radio ieder uur wel een hoorspel te beluisteren. Net als in de Verenigde Staten en En geland zijn daar winkels die een etage vol hebben staan met cd's van hoor spelen en het is er dringen in de Duit se opnamestudio's. Cordia: „Ik heb een productie geregis seerd in Baden Baden. Daar staan zul ke grote studio's voor hoorspelen, zo iets had ik nog nooit gezien. Zij zijn dag en nacht in gebruik, dat is echt stampen. Zelf had ik er met de acteurs een nachtshift!" Hoorspelen bereiken ook de Duitse jeugd. Cordia: „Een stu dent van me verblijft regelmatig in Berlijn in de kroeg en ontmoet daar mensen die vroeg naar huis gaan om nog voor het tukken een hoorspelletje te beluisteren. Een hoorspel beluiste ren is daar net zo normaal als een film pje pakken." Hoorspel is film, maar dan zonder beeld. Een geënsceneerde tekst met geluiden. Von Saher: „Je moet aan een stem kun nen horen of die blauwe ogen heeft en blond haar. Stem en geluid is alles. De stem geeft het karakter bloot. Een hoorspel is een film tussen de oren. Het schrijven ervan is veel leuker dan voor tv. Het is eenvoudiger, sneller en intiemer. Je kunt moorden zonder bloed te laten vloeien. Iemand schreeuwt en hij is dood." Dat maakt een hoorspel niet minder eng. waar schuwt Marlies Cordia. „Horen is vaak enger dan zien. De voorstelling die je ervan maakt is meestal hefti ger." Verbeelding Geluid is verbeelding, de luisteraar hoort wat hij wil horen. Smakelijk ver telt Cordia hoe zij Erik Pinksterblom een spin liet doden met een dennen naald. Hiervoor plette ze brood in een kommetje water. Andere geluiden als de oude vertrouwde grindbak of de dichtslaande autoportier, komen te foto Ton Kastermans/GPD genwoordig trouwens gewoon uit de computer. Sommige geluiden worden opgenomen op locatie. Cordia meent dat zij al meer dan der tig jaar aan het sterfbed van hèt hoor spel zit. „Hoorspelen vervulden des tijds dezelfde functie als tv-soaps nu. Straten waren uitgestorven. Sinds de jaren zeventig begonnen omroepen er op te bezuinigen. Het ging van kwaad tot erger. Door de opkomst van com merciële tv-zenders werd steeds meer geld van de radio naar tv gesluisd. Ook gingen er miljoenen naar de op richting van het 'Radio 1 Journaal'. Luisteraars moesten vreselijk gaan spitten in de gidsen of er nog een hoor spel stond geprogrammeerd. Het eni ge wat ze aantroffen was de afkorting 'hoorsp.', weggeduwd naar rare uit zendtijden op onvindbare zenders. Het is goedkoper om platen te draaien." De eigenaren van de Hoor SpelFabriek hopen de omroepen te in teresseren voor de hoorspel-cd's om het zondagmiddaggevoel van vroeger op te wekken. „Maar omroepen willen niet. Het zit niet meer in hun denk raam. Ze zien het als oude motténbal- lenhandel. Mijn voorstellen halen het tot nu toe niet. Hilversum is meer dan ooit bangebroekerig, stroperig en bu reaucratisch", klaagt Cordia. Vibeke von Saher: „Kennelijk zijn het men sen die geen oren hebben." Nico Postma euven herdenkt - anders dan de rest Llvan België - pas dit jaar de 175e ver jaardag van de onafhankelijkheid. Een ge- prek met burgemeester en zelfverklaard Irangist, Louis Tobback. Jee, hij heeft de 175e verjaardag van Bel ie niet gevierd. In Brussel en andere ste den klonk vorig jaar muziek en vuurwerk !oró,er ere van c*e verjaardag van de onafhanke- J,lelijkheid in 1830. Behalve in Leuven, de stad 'an Louis Tobback. De socialistische burgemeester, die al 13 twaalf jaar aan het roer staat van de stad W n zich bij de gemeenteraadsverkiezingen in oktober van dit jaar voor het laatst her- nesbaar stelt, had geen reden om te fees- en. Tobback betreurt de scheiding. De bur- tergemeester, klein van stuk maar onverzette- Ivst ijk, noemt zichzelf een Orangist. .Als het Verenigd Koninklijk der Nederlan- n^en was blijven bestaan, waren we nu lid van de G8", mijmert hij, „hadden we mee leslist, in plaats van de beslissingen van de ijke naties te moeten ondergaan." 1330", zegt hij, „was de revolutie van ka- holieken die bang waren protestants te borden en van Franstaligen die bang wa- 'en om Nederlands te moeten spreken. Ik )en noch Franstalig, noch katholiek." Tob bek is agnost. ^euven herdenkt pas dit jaar de scheiding. geheel eigen wijze; met de plaatsing van ten standbeeld van Willem I in de gevel op Jnet statige gemeentehuis. „Hij ontbrak nog, pamen met koning Leopold I. Die fout zet ten we dit jaar recht." Afgelopen week wer- u n de beelden van Jan van Rillaer en Guy Morillon uit hun nis in het stadhuis getild om ruimte te maken voor de gipsen repro ducties van de Nederlandse vorst Willem I en van Leopold I, gemaakt door kunstena res Ann Dieltjens. Van Rillaer en Morillon - de één was stadsschilder van Leuven van 1548 tot 1570, de ander de secretaris van keizer Karei van 1516 tot 1555 - verdwij nen een jaar lang in de stadsmagazijnen. In de hele stad zijn rode vaandels opgehan gen met het opschrift: 1831,175 jaar wég van Oranje. Tobback: „Dat is voor tweeër lei uitleg vatbaar, snapt u wel." Het hele jaar door zijn er tal van sportieve en cultu rele activiteiten om de Belgische onafhanke lijkheid te vieren. In het Stedelijk Museum Van der Kelen in Leuven is sinds deze week de expositie Broedertwist te zien, die eerder in Den Bosch werd getoond. In die expositie komt niet alleen het wapengekletter aan bod, maar is ook aandacht voor de vergeten rol die Leuven speelde in de revolutie van 1830/1831. „We wilden geen eet- of zuipfes- tijn. We wilden iets anders; wilden het col lectieve geheugen opfrissen", zegt Tob back. „Want het is hier, in Leuven, waar België is ontstaan." Tobback doelt op de tiendaagse veldtocht, een laatste poging van de Nederlanders om België te behou den. Op 2 augustus 1831 trok het Nederlandse leger de grens over, om België te heroveren. Koning Leopold I vestigde zijn hoofdkwar tier in Leuven, de laatste verdedigingslinie voor Brussel. „De stad is dan helemaal om singeld. De Nederlanders trékken de Dijle over en bezetten de ijzerenberg in Herent", verhaalt Tobback. Op dat moment bereiken de Franse troepen Waver, klaar om de Belgen te hulp te schie ten. Na tussenkomst van de Britse diplo maat sir Adair stemmen zowel de Belgische koning als Nederlandse kroonprins in met een wapenstilstand. De Tiendaagse veld tocht is ten einde. Op 13 augustus van dat jaar bezetten de Ne derlanders nog even Leuven. Het is een sym bolische daad. Eén dag later, op 14 augus tus trekken de Nederlanders zich alweer te rug en neemt Leopold opnieuw zijn intrek in het Leuvense stadhuis. Op 20 augustus van dat jaar verlaten de laatste Nederland se troepen België. Vergissing 'Eindelijk onafhankelijkheid. Of een histo risch vergissing?', is de vraag die gesteld wordt in de brochure waarin de feestelijk heden op een rijtje zijn gezet. Volgens Tob back is het duidelijk een historische vergis sing. Tobback is een dinosaurus in de Belgische politiek. Van 1988 tot 1994 was hij minister van Binnenlandse Zaken, een functie die hij eind jaren negentig opnieuw een half jaartje bekleedde, totdat de dood van asiel- Louis Tobback, burgemeester van Leuven en zelfverklaard Orangist: „Als het Verenigd Ko ninkrijk der Nederlanden was blijven bestaan, waren we nu lid van de G8." foto Wim van Cappellen/GPD zoekster Semira Adamu hem tot aftreden dwong. De vrouw stierf toen bij haar uitzet ting een kussen op haar gezicht werd ge drukt om haar kreten te smoren. Tobback keerde terug naar Leuven, waar hij als minister van Staat en burgemeester langzaam een einde breit aan zijn lange po litieke loopbaan. „Ik ben nog één keer kan didaat-burgemeester," zegt de 68-jarige so cialist. „Als die termijn afloopt, ben ik 74. Tijd om te stoppen." Hij staat bekend als een bullebak en als amateur-historicus. „De verschillen tussen Nederland en België vervagen", zegt hij. La chend: „Jullie hebben bijna evenveel ster renrestaurants als wij." Om de recente plaagstootjes van enkele Belgische politici aan hun Nederlandse collega's, kan hij har telijk lachen. Nee, hij wil niet weten van een herwonnen Belgisch zelfvertrouwen. Waarom zou een Belg geen kritiek mogen leveren op een Nederlander? Westerschelde Ach, het zijn plaagstootjes, niks ernstig. De verhoudingen tussen de twee landen zijn goed, al liggen er nog wat moeilijke dos siers op tafel: de Westerschelde, de heringe- bruikname van het historische spoorwegtra cé IJzeren Rijn. Wat betreft infrastructuur moet er sowieso nog heel wat verbeterd worden, vindt Tob back. „De noord-zuid verbindingen zijn ronduit slecht." Ook dat is volgens Tob back een gevolg van de „afscheuring" van België van Nederland. „Ja, ook dat is het gevolg van dat 1830-ver- haal. De Nederlanders moesten decennia lang buiten de deur gehouden worden. Dat is de verklaring. Met als gevolg dat als ik naar Turnhout of Eindhoven moet, ik van alle binnendoorweggetjes dolgedraaid ben tegen de tijd dat ik daar aankom." Pascale Thewissen Broedertwist is tot en met 30 april 2006 te zien in het Van der Kelen Museum in Leu ven. Bezoekers uit Nederland krijgen op vertoon van hun identiteitskaart gratis toe gang. Een overzicht van de feestelijkheden is terug te vinden op www.leuven.be.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 29