AH schiet zichzelf in de voet PZC Zout wordt goud Colruyt wil goedkoopste zijn Extra aftrekpost door wet-Hillen 25 jrote droom fan Jelgersma ïiteengespat Loonstrookjes Sterkere concurrenten duiken nu in vrijgekomen locaties Winst Roche hoger dan verwacht Marktaandeel Nokia omhoog Aanklacht tegen Chinese bankiers Time Warner haalt meer winst Brussel wijst België op trucs profijt donderdag 2 februari 2006 )EN HAAG - In 1998 gingen >e Boer Unigro en Vendex Food Iroep samen verder als Laurus, itijn voor 'succes'. Zo hoopte rootaandeelhouder Eric Albe- ,a Jelgersma zijn ultieme jroom uit te laten komen: Al ert Heijn verstoten als de num- aer één in de markt. nder leiding van de nieuwe ipman Ole van der Straten rerd besloten om alle formules m te bouwen tot Konmars. Het jrerd een nachtmerrie. In de aan- I Dop naar de ombouw vochten ||e verschillende bloedgroepen {innen Laurus om de macht, •rsoonlijke vetes tussen mana- :s van Super de Boer, Edah en [onmar leidden tot emotionele, plaats van rationele beslui- Hferhaast moest uiteindelijk al- omgebouwd worden naar Konmar. Het werd de grootste misser uit Nederlandse supermarktge- Ichiedenis. En vrijwel alle pro- flemen die Laurus sindsdien >eft gehad, zijn terug te voeren p die mislukte operatie, [let concern overleefde dankzij n kapitaalinjectie van de Fran- branchegenoot Casino, dat •ootaandeelhouder werd. De iieuwe topman Harry Bruijniks <ette nieuwe lijnen uit. Maar hij -eeg te maken met Albert He- ti dat in oktober 2003 een onge kende prijzenoorlog begon. Laurus-formules moesten in de prijsverlagingen, vaardoor er steeds minder geld iverbleef om de verouderde win- iels een oppepper te geven. Het ierstel ging te traag. De ban- cen, als kredietverstrekkers, ge- oofden er niet meer in en heb- )en nu geëist dat Laurus haar ichuld terugbrengt met de ver- coop van Edah en Konmar. Daarmee is Laurus meteen ver- ost van een kritische aandeel- ïouder als het Amerikaanse Am- I jer Fund dat hier al langer op landrong. liaurus kan zich nu volledig con- :entreren op Super de Boer vaar het dit jaar 36 miljoen eu- ■o in steekt. De keten is goed ïoor ongeveer de helft van de to- ;ale Laurus-omzet in 2004: 3,5 biljard euro. GPD AMSTERDAM - Een op de drie ?NV-leden heeft in januari een ïoger nettosalaris ontvangen. Bijna een kwart zag het dalen. Dnder deze laatste groep zijn vooral veel ambtenaren. Dit blijkt uit een peiling over iet loonstrookje die de vakcen trale in de laatste week van ja- luari heeft gehouden onder lijna 2000 leden. Bij ongeveer 15 procent bleef het netto-inko- nen vrijwel gelijk. Driekwart van de ondervraagde ENV-leden denkt er in 2006 niet ip vooruit te gaan. Tien procent /erwacht van wel. ANP Supermarktconcern Laurus is het eerste grote slachtoffer van de prijzenoorlog. Het geld is op en daarom moet het bedrijf haar formules Edah en Konmar ver kopen. van onze redactie economie MIDDELBURG - Terwijl het personeel zich onderling be zorgd buigt over de toekomst, doen de Middelburgers als van ouds hun boodschappen bij de Konmar. En naar zij hopen nog lang. „Ik ben gewend aan deze winkel en de Albert Heijn vind ik niks." De schappen liggen er welge vuld bij maar bij de kassa's van de Konmar in Middelburg is het rustig. Het zal ongetwijfeld aan het moment liggen: woensdag tussen de middag. Henny Vaane heeft net haar le ge flessen ingeleverd en is op weg naar de winkel. Jazeker, zij zou de Konmar missen als die verdwijnt. Het complete assorti ment, de eigen artikelen die ze bij andere supermarkten nooit kan vinden. „Maar ik ben na tuurlijk ook gewend aan deze winkel." De grote concurrent van de Kon mar is Albert Heijn. Daar voelt Vaane zich niet thuis. En dat blijkt voor meer vaste klanten van de Konmar te gelden. Al we ten ze zelf niet echt waaraan dat ligt. „Het personeel is er zelfs vrien delijker dan hier bij de Kon mar", merkt een Middelburgse op. Ze komt al dertig jaar bij de Konmar en bij de voorlopers. „Al vanaf het begin dus, toen het nog Tref een ter heette. Waar om? Omdat het gemakkelijk is. Dichtbij de stad, goed parkeren, prettige winkel. Althans, dat was het. De laatste tijd zie je dat het oud en rommelig wordt." Op 6 mei 2001 verzamelden zich bijna 40.000 Laurus-medewer- kers in de Amsterdam Arena. Het concern ging al haar formu les ombouwen tot Konmars en dat moest gevierd worden. Voor 2,3 miljoen euro kwamen onder meer Marco Borsato en Guus Meeuwis opdraven en zong het in groen-geel gehulde personeel: 'Als de lente komt dan bouwen wij, Konmars in Nederland... he le kleine, hele grote... Albert He ijn gaat in moten.' „Tja, we weten nu hoe dat is af gelopen", reageert supermarkt- deskundige Gerard Rutte. „Het is triest. Duizenden mensen heb ben zich de laatste jaren de pleu ris gewerkt om de formules weer op de been te krijgen. En het ging ook de goede kant op, maar te langzaam. De banken (kredietverstrekkers, red.) heb ben geen geduld meer. Ze heb ben de geldkraan dicht ge draaid. Zonde." Nadat het avontuur met de Kon mar in 2001 al snel mislukte, be landde Laurus aan de rand van de afgrond. Foimules als Edah en Super de Boer waren ver waarloosd en de logistiek was een puinhoop. Klanten kozen massaal voor de concurrentie. De Franse branchegenoot Casi no stak de helpende hand toe en werd in ruil voor een miljoe nen-injectie grootaandeelhou der. Hoofdpijndossier Maar ook de Fransen zien er nu geen heil meer in, meent analist Nico van Geest van F. van Lanschot Bankiers. „Ca sino heeft er al 300 miljoen in gestopt, maar de schuld is in een jaar tijd opgelopen van 130 miljoen euro tot 370 mil joen nu. En Casino vecht in Frankrijk ook een prijzenoorlog uit, dan zit je niet te wachten op een hoofdpijndossier elders." Dat er iets stond te gebeuren, voelde Edah-ondernemer Meint Boonstra in Den Helder al lang aankomen. Misschien dat ze de kleine filialen zouden opdoe ken, dacht hij. „Maar dit scena rio? Nee, dat had ik niet ver wacht. Ik had op meer clemen tie gehoopt." Zelf maakt hij zich geen al te grote zorgen. „Ik draai goed en ga straks gewoon verder onder een andere formu le." Somber Maar voor veruit de meeste Edah- en Konmar-supermark- ten ziet hij het somber in. Onren dabele filialen worden opge doekt. Oude Edah's draaiden soms 60 procent minder omzet dan het gemiddelde in de branche. „Maar we waren een eind op weg om de nieuwe for mule Lekker Laag in de markt te zetten. Het werkt, maar we krijgen geen tijd om het door te ontwikkelen." Vol gens analist Van Geest heeft Ahold, moederconcern van Al- bert Heijn, Laurus bewust afge knepen. „Ahold had niet zo'n be hoefte aan een grote speler als Casino op de Nederlandse markt." Gerard Rutte ziet dat anders. „Voor mij is Albert Heijn de grootste verliezer; ze hebben zich namelijk vol in de eigen voet geschoten. Er komen nu een paar honderd locaties vrij waar veel sterkere concurrenten in zullen duiken." En die meldden zich na de be kendmaking van het nieuws al meteen. Albert Heijn heeft inte- resse, Jumbo, het Belgische Col- ruyt, C1000 en ook Plus. In heel wat bestuurskamers zijn de nieuwe blanco plekken op de kaart van Nederland begin deze week grondig bestudeerd. „De Konmars zijn ideaal voor Jum bo", zegt Rutte. „En dan gaan we lachen, want Jumbo is goed koper en heeft minimaal hetzelf de assortiment als Albert He ijn." Als er dan toch een andere winkel in de Middelburgse Kon mar komt, laat het dan maar een Agrimarkt zijn, verzoekt een vaste klant. Ze woont in Middelburg-Zuid, dus de Emté zit in de buurt, maar daar komt ze alleen voor 'een verloren boodschap'. Super de Boer mag het van haar ook worden. Ach, ze verkopen overal brood, niet waar? „Goed dat je het zegt, brood, dat ben ik verge ten. "GPD Middelburgers doen als vanouds boodschappen bij de Konmar. (Advertentie) We testen de hypotheek van uw bedrijf in een minuut of vijf (gewoon per telefoon) In een telefoontje van vijf minuten weet u of uw bedrijf op de maandelijkse hypotheeklasten kan besparen. Wilt u snel weten of zo'n besparing ook mogelijk is voor uw bedrijf, neem dan even vijf minuten de tijd. Bel 0900 0508 (5 cent p/m) of kijk snel op postbank.nl/zakelijk Dat is de kracht van de Postbank door Tim Preger BRUSSEL - De Belgische super marktketen Colruyt is de afgelo pen dagen veelvuldig genoemd als overnamekandidaat voor de winkels van Edah en Konmar die moederbedrijf Laurus wil af stoten. In Nederland kennen alleen spe cialisten het Belgische bedrijf. De strategie lijkt simpel: Col ruyt wil de goedkoopste zijn. Cruciaal in deze strategie is heel sterk letten op de kosten. De winkels zijn sober. Het grote ver schil met Aldi en Lidl is dat Col ruyt A-merken voert. Colruyt is uiterst succesvol in België en heeft in tegenstelling tot Laurus een stevige financiële basis. Su- permarktdeskundige Erik Hem mes kent Colruyt. „Het zijn win kels met de uitstraling van een markt. Het oogt goedkoop. Aan de andere kant kun je er ook ar tikelen proeven." Colruyt ver koopt ook non-food en bestaat sinds 1925, toen Franz Colruyt een groothandel begon in kolo niale waren. Het bedrijf is sinds die tijd uitgegroeid tot een con cern met ruim 16.000 medewer kers dat wordt geleid door naza ten van de oprichter. De omzet kwam vorig jaar uit op 4,4 mil jard euro met een winst na belas tingen van bijna 240 miljoen eu ro. De eerste stap buiten België zette het bedrijf pas in 1996 met de aankoop van de Franse distri- butiegroep Ripotot. Later volg den er meer overnames in Frank rijk. Drie jaar geleden nam Col ruyt de activiteiten van Spar in België over. Er zijn inmiddels 181 Colruytwinkels in België, |e houten pepermolen van Peugeot "staat werkeloos in de keukenkast. De kruidenier heeft een keur aan gevul- Be molens te koop. In de dop een maal- ]verk van hard plastic. Flesje leeg? Mo- ii weggooien. [Specerijfabrikant Verstegen te Schie- pam zette vorig jaar zijn eerste maal- pop op een potje peper. De dop deed pet niet goed. Halsoverkop werd een be- lere besteld, in brandalarmkleur rood. L)it jaar gaat Verstegen er supermarkt- ichappen mee veroveren. Als Silvo paar niet in de weg staat. Want ook Sil- 'ro doet specerijen in molens. Volgens Silvo stagneert de verkoop van gema len peper in een strooibusje. Maar het peperkorrelkrakertje is een succes. 'Er was al een dikbuikig flesje met maal- _iop uit Italië van Drogheria Alimenta- ri, geïmporteerd door kruidenmenger Euroma. Het flesje kreeg een plek op tafel in menig eethuis en was jaren de enige wegwerpmolen. Nieuw uit Italië: zout met knoflook. Maar naast de Itali aan en de molens van Verstegen en Sil vo staat nu ook een molen van Jozo op het schap. En een paar molens met krui- denzout van Fair Trade. Jozo zet op de verpakking dat het mo lentje opnieuw gevuld kan worden. De anderen doen niet aan bijvullen. De mo lens van Silvo en de Italianen kunnen niet eens open. Maar weggooien staat de burger tegen, stelt Jozo vast na on derzoek. Grove zoutkorrels zijn in de mode. Je eigen zout krikkrakken aan tafel, gezel lig. Grote korrels had Jozo al, maar geen eigen molen. Die is er nu. En wij consumenten vinden volgens Jozo-on- derzoek dat bij een zoutmolen een pe permolen hoort. Daarom doet de zout handelaar nu ook in peper. Met genoe gen want een molen maakt van peper en zout goud. Voorbeeld. Gemalen wit te peper kost bij Aldi 7,50 euro per ki lo. Vier kleuren ongemalen peperkor rels kosten bij Albert Heijn 22 euro per kilo. Maar hetzelfde mengsel korrels in een flesje met een maaldop komt op on geveer 50 euro per kilo. In de pepermolen van Jozo zit 50 gram. In de even grote zoutmolen 100 gram. Zout is zwaarder. De molens kosten het zelfde: 2,30 euro. Zo betalen we voor zwarte peper 46 euro per kilo en voor zout 23 euro per kilo. Fair Trade maakt het bonter, samen met de kruidenier. Fair Trade betaalt arme boeren beter, zegt Fair Trade. Ik geef mijn huishoudgeld liever uit aan boeren, ook Nederlandse, dan aan krui deniers. Het geeft niet dat de spullen dan een tikje meer kosten in de winkel. Maar een tikje? De molens van Fair Tra- de kosten bijna een euro meer dan de andere. Gekruid zout van de 'eerlijke handel' is gemiddeld dertig procent duurder; 40 euro voor een kilo zout met een geurtje. Maar ik betaal het graag als het goed zit. Een gewone koopman wil mij nooit vertellen waarom iets kost wat het kost. Fair Trade zal er geen moeite mee hebben, dacht ik, wat fair is hoeft niet geheim te blijven. Hoe veel van het geld dat ik uitgeef aan de molen met veel zeezout en weinig krui den komt bij de arme zoutzieder ver weg terecht? Verrassing: dat gaat me niks aan. Lees de e-mail van Fair Tra- de waar men twee dagen over moest na denken: „De zout- en kruidenmolens kosten in de supermarkt 3,19 euro. De- ZÜRICH - De Zwitserse farmaceut Roche heeft de winst vorig jaar met 12 procent omlaag zien gaan. Netto ver diende het bedrijf 5,79 miljard Zwitserse frank (3,92 mil jard euro), tegen 6,6 miljard Zwitserse frank in 2004. Het bedrag is ondanks de winstdaling hoger dan verwacht. De omzet steeg met 19 procent naar 35,5 miljard frank (24,06 miljard euro). Ook dat is meer dan verwacht. Ro che verdient veel geld aan medicijnen voor kankerpatiën ten. Daarnaast is er veel vraag naar Tamiflu, vrijwel het enige effectieve middel tegen vogelgriep bij mensen. ANP NEW YORK - Het marktaandeel van Nokia is eind 2005 omhooggegaan. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbu reau IDC had de Finse fabrikant van mobiele telefoons in het vierde kwartaal 34,1 procent van de markt in handen. In dezelfde periode van het jaar daarvoor was dat nog 32,2 procent. In de laatste drie maanden van 2005 verkocht Nokia 83,7 miljoen toestellen. In totaal werden er in die periode 245,2 miljoen mobieltjes verkocht, een record. ANP WASHINGTON - De Amerikaanse justitie heeft twee Chi nese bankiers in staat van beschuldiging gesteld wegens grootschalige zwendelpraktijken. Het tweetal wordt ervan verdacht bijna een half miljard dollar uit de kassen van een grote Chinese bank te hebben gestolen. Dat geld probeerden ze vervolgens wit te was sen. De fraudepraktijken begonnen begin jaren negentig, maar kwamen pas vorig jaar aan het licht. Volgens de aan klacht stalen de twee 485 miljoen dollar (400 miljoen eu ro) van de Bank of China, waar ze indertijd als manager werkten. ANP/RTR NEW YORK - Het Amerikaanse mediaconcern Time War ner heeft in het laatste kwartaal van vorig jaar meer abon nees op zijn internetdiensten weten te weiven. Ook kreeg het concern er abonnees voor zijn digitale telefoondien sten bij en namen de advertentie-inkomsten op zijn kabel diensten toe. Dat resulteerde erin dat de nettowinst in vergelijking met het laatste kwartaal van 2004 steeg van 1,13 miljard tot I,37 miljard dollar. De omzet nam toe met 7 procent tot II,9 miljard dollar. ANP BRUSSEL - De Europese Commissie, het dagelijks be stuur van de EU, vindt dat België minder gebruik moet maken van eenmalige maatregelen om de landelijke be groting in evenwicht te houden. Ze wijst er bovendien op dat sommige boekhoudkundige trucs van het afgelopen jaar wellicht niet door de beugel kunnen. Voor het overige is de commissie overigens zeer tevreden over de zuiderburen, waar de begroting al sinds 2000 geen tekorten meer kent. De oppositie klaagt echter dat de regering-Verhofstadt zich daartoe steeds vaker van trucs bedient. ANP foto Ruben Oreel 322 winkels van Spar en van an dere formules exploiteert het be drijf 112 winkels. Colruyt heeft de afgelopen jaren verschillende keren aangegeven in Nederland actief te willen worden. Maandag verklaarde het bedrijf belangstelling te heb ben voor onderdelen van Lau rus. De twee bedrijven deden al eerder zaken met elkaar, want Colruyt nam in 2003 twintig winkels van Laurus in België over. Volgens Hemmes heeft Colruyt geen interesse om bijvoorbeeld alle 276 Edah-winkels in te lij ven. „Dat is te veel. Bovendien is het niet gezegd dat de formule in België ook aanslaat in Neder land. Wij hebben hier Dirkwam^ den Broek en Jumbo die ook een relatief goedkoop assortiment met A-merken voeren." ANP ze verkoopprijs is gebaseerd op de in koopsprijs, groothandelsmarge, detail handelsmarge en btw. Hoe zich dit exact tot elkaar verhoudt, is commer cieel gevoelige informatie." Maar ik wou alleen weten wat de zoutzieder krijgt. Ik ben bang dat hij geen cent ziet van de mijne. Ik spek de kruidenier en Fair Trade in Culemborg, geen arme sloeber in Afrika. Ja maar, ho even. Er is iets mis aan de berekeningen van de kiloprijs hierboven. Het flesje en het maal werk kosten toch ook geld? O ja? Wat kost dat maalwerk dan helemaal? Verstegen zwijgt er over en Euroma mailt niet terug. Alleen Silvo antwoordt openhartig. Een dop met ingebouwd plastic maal werk kost inkoop 15 eurocent. Wouter Klootwijk door Brenda van Dam Goed nieuws voor huiseige naren die hun hypotheek al volledig of bijna volledig hebben afgelost. Sinds 1 ja nuari vorig jaar is namelijk de wet-Hillen van kracht, die ervoor zorgt dat deze huisei genaren bij de belastingaan gifte over 2005 een extra af trekpost kunnen opvoeren. Dankzij deze aftrek wegens geen of geringe eigen woning- schuld hoeft er geen belas ting meer betaald te worden over de bijtelling van het wo ningforfait voor de eigen wo ning. In de praktijk zullen het vooral ouderen zijn die hiervan kunnen profiteren. De eigen woning speelt altijd een belangrijke rol bij de be lastingaangifte. Huiseigena ren betalen belasting over een eigen woningforfait. De hoogte van het eigen woning forfait wordt bepaald door de woz-waarde van de wo ning per 1 januari 2003, vast gesteld door de gemeente. Voor huizen met een woz-waarde van 75.000 euro of meer, moet 0,6 procent van de woz-waarde bij het inko men worden opgeteld. Voor lagere woz-waardes gelden """lagerebedragen. Het eigen woningforfait is voor de aan gifte over 2005 nooit hoger dan 8750 euro. Gelukkig zijn er ook kosten die je als huiseigenaar kunt aftrekken, zoals hypotheek rente, erfpachtrechten, kos ten van de notaris en inschrij ving in het kadaster. Zijn de kosten die u kunt aftrekken hoger dan het eigen woning- forfait, dan krijgt u geld te rug van de belasting. Als de hypotheek bijna of volledig is afgelost, zijn er geen of wei nig kosten af te trekken. U zou dan inkomstenbelasting moeten betalen. De Wet-Hil len, die sinds vorig jaar van kracht is, maakt aan die si tuatie een eind. U mag dan namelijk een aftrekpost op voeren die even hoog is als het verschil tussen het eigen woningforfait en de aftrekba re kosten, en voorbeeld ter verduidelijking. U heeft een woning met een woz-waarde van 200.000 euro. Het eigen woning forfait is dan 1200 eu ro (0,6 procent van 200.000 euro). U heeft de hypotheek al volledig afgelost en kunt geen kosten meer aftrekken. U mag dan een aftrekpost op voeren van 1200 euro. Op de ze manier hoeft u geen belas ting meer te betalen over uw huis. Zou u vorig jaar 700 euro aan rente hebben betaald, dan is het saldo van het eigenwo ning forfait en de aftrekbare kosten 500 euro (1200 minus 700). U mag in dit geval een aftrekpost van 500 euro invul len, zodat u niets hoeft aan te geven. „De aftrekpost we gens geen of geringe eigen wo ningschuld levert minder voordeel op wanneer er erf pachtrechten betaald wor den", benadrukt Juliëtte Ool- ders, woordvoerder van de Consumentenbond. Ter ver duidelijking gaan we nog even terug naar de eigen wo ning uit het voorbeeld. Jaar lijks moet er 1000 euro aan erfpachtrechten betaald wor den. Deze moeten als gewone aftrekpost worden opge voerd. Het saldo van het ei gen woningforfait (1200 eu ro) en de aftrekpost (1000 eu ro) is hierdoor 200 euro. De aftrekpost vanwege geen of geringe eigen woningschuld is dan nog maar 200 euro, ter wijl de hypotheek is afgelost. „Het is een overweging om de erfpacht af te kopen, zo dat je wél volledig van de af trekpost kunt profiteren", ad viseert Oolders. Bij de ge meente kunt u informeren wat de koopsom is. De af koopsom van de erfpacht is overigens niet aftrekbaar. De rente daarover wel. De wet Hillen is met name ingevoerd om de financiering van de ei gen woning met eigen geld te stimuleren. Als u uw hypotheek groten deels hebt afgelost en u heeft bovendien wat spaargeld, dan komt de vraag op of eer der aflossen aantrekkelijk is of niet. Die vraag is niet een duidig te beantwoorden. Dat hangt ervan af hoeveel belas ting er betaald moet worden, hoeveel het spaargeld ople vert en of u een boete moet betalen wegens vervroegd af lossen. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25