Reclamesector lijdt onder beleid Loontiens biljart de wereld rond HelP>ik word chef Kruidvat is slechts kraam verzekeraar kassa kassa HNü \m Nederland moet oppassen zich niet uit de markt te prijzen eiBrussel tackelt f tabaksreclame 3 Inkomens Océ-bestuurders hoger Organon in alliantie met Medarex Minder WW'ers in 2006 TNT investeert in India Telegraaf neemt Sky Radio over KPN gaat landelijk met internetbellen het bedrijf Van Sinderen gaat naar NMa donderdag 2 februari 2006 hok )eil i-rjMonrAchille Prick ,g tDEN HAAG - De strijd die de itis(P°litiek «s begonnen tegen over- t vgewicht en alcoholverslaving ,anvormt een grote bedreiging voor >rd^e Nederlandse reclame- juj&anche. Buitenlandse reclame- itistjnakers willen zich niet meer in !te [Nederland vestigen omdat jslasteeds strengere regels worden gesteld aan reclames voor onge zonde producten als snoep. dujbok kost het groeiend aantal re uplameverboden veel nieuwe ba- vonen. Dat stelt oud-politicus is "Hans Hillen, voorzitter van de brancheorganisatie Centrum voor Merk en Communicatie in fjreactie op het deze week gepre rapport Het economi- Jche belang van reclame van aulSEO Economisch Onderzoek. «jHillen maakt zich zorgen omdat mjuist de reclame voor veel nieu- 1 «we banen kan zorgen; deze sec- t (jjtor laat zich niet verplaatsen it naar lagelonenlanden. Xwè hebben de branche voor corhet eerst in kaart gebracht in de ,veehoop dat de politiek begrijpt jjggdat het om veel banen gaat", al- ma.dus Hillen. „En dat de branche G^belangrijk is voor de toekomst ln|(.van de Nederlandse economie ie(j;omdat het een echte banenmo- a,tor kan zijn." de architectuur is de recla- met 46.000 banen de laj - De Europese Com- dreigt Duitsland en (.Luxemburg met een rechtszaak ze niet snel tabaksreclame verbieden. De twee landen hebben het Eu- 3 Kropees verbod op sigarettenre- .clame en -sponsoring nog niet ^ingevoerd. Dat is in alle andere I jlanden vóór 31 juli ingegaan. ^0ö.„Ik ben vastberaden om het ver sbod te handhaven. Het is essen- ,ei,[;tieel in de strijd tegen roken", Dr(zei Europees Commissaris Ky- prianou gisteren. ANP grootste werkgever in de creatie ve sector. Er gaat per jaar zo'n elf miljard euro in om. De helft gaat naar de inkoop van recla meruimte in onder meer geschre ven media en op televisie. De an dere helft gaat op aan de produc tiekosten van spotjes of het ma ken van advertenties. De branche zorgt voor 0,6 procent van de totale werkgelegenheid en groeide tussen 1996 en 2004 tweemaal zo hard als de rest van de economie. „Daarom moeten politici eens stoppen om reclame als zonde bok te gebruiken voor allerlei problemen", zegt Hillen. „Je lost overgewicht echt niet op met een verbod op snoeprecla- mes rondom kinderprogram ma's. Dan ontken je de commer ciële realiteit. Het kost alleen maar banen, terwijl deze branche nou juist steeds belang rijker wordt voor de Nederland se economie. Dit is creatief werk en dat kun je niet verplaat sen naar het goedkope Oosten." De Nederlandse reclame branche concentreert zich voor al in Amsterdam, gevolgd door Rotterdam, Amstelveen, Utrecht en Eindhoven. De afge lopen jaren zijn vanuit de hoofd stad wereldwijde campagnes ge maakt voor onder meer Nike, Adidas, Wrangler, Opel en Mit subishi. Nummer één „Amsterdam is in Europa, na Londen, de tweede stad, maar wil graag de nummer één wor den", zegt Hillen. „Dat kan, want veel reclamema kers uit binnen- en buitenland vinden de stad zeer aantrekke lijk om te werken en te wonen. Lang kwam dat ook door het to lerante klimaat, maar dat beeld is in het buitenland snel aan het veranderen." Hillen: „Nederland moet oppas sen zich niet uit de markt te prij zen vanwege de afnemende tole rantie. Ook het fiscale klimaat mag hier worden aangepast. Want daarmee scoort Londen een stuk beter." GPD De verzekeringen van V&D of Kruidvat zijn standaard produc ten en ook gewoon bij aanbieder Proteq te koop. „Wij leggen hier de folders in het schap en krij gen commissie per afgesloten po lis, maar verder hebben we er ei genlijk niets mee te maken. door Mathijs Rotteveel DEN HAAG - Zonnebrand crème, tandpasta, nagellakre mover en een flexibel krediet van 25.000 euro. „Steeds verras send, altijd voordelig is de slo gan van Het Kruidvat", zegt Douwe Wielinga, pr-directeur van moederconcern A.S. Watson. „Het aanbieden van verzekeringen en kredieten door een drogisterijketen noemen wij verrassend en het zijn voordeli ge producten. Dus ze passen in ons assortiment." Wat ook verrassend is, is dat het Kruidvat eigenlijk niets te ma ken heeft met de financiëlé pro ducten die ze verkopen. Klanten worden direct doorgesluisd naar verzekeringsmaatschappij Proteq of naar Royal Bank of Scotland (RBS). Als ze vragen of klachten hebben, moeten ze ook bij deze financiële instellin gen aankloppen. „Het Kruidvat is geen tussenper soon", zegt Wielinga. „Ons logo staat op de brochure, maar daar mee houdt het op. Verzekerin gen verkopen is niet onze exper tise. dus we geven geen advies en beantwoorden geen vragen. Onze klanten zijn goedkoper uit en dat is het belangrijkste." Volgens partner Proteq schuilt het voordeel van haar verzeke ringen bij het Kruidvat niet in de prijs, maar in het gemak. „De verzekeringen zijn eenvou dig af te sluiten. Mensen hoeven maar een folder in te vullen of een 0900-nummer te bellen en ze zijn geholpen." Brits succes Britse supermarkten, zoals Tes- co (dat^zaken doet met RBS) en Sathsbury's (dat zelf een bank bezit), zijn al langer succesvol met het verkopen van financiële producten. Nederlandse verzeke raars proberen dit sinds de ja ren tachtig weinig succesvol te kopiëren. Inmiddels zijn initia tieven van Axa met Shell, Ae- gon en Albert Heijn, FBTO met C1000, Rabobank met Plus markt en Proteq met De Bijen korf alweer verleden tijd. De Vendex-warenhuizen V&D en Hema bieden nog wel verzeke ringen aan, maar niet meer van De verzekeringen van V&D (foto) of Kruidvat zijn standaardproducten en ook gewoon bij aanbieder Proteq te koop. foto Evert-Jan Daniëls/GPD achter een echte financiële ba lie. „Het blijkt dat mensen wel folders meenemen, maar geen persoonlijk advies vragen tij dens het winkelen", zegt een Vendex-woordvoerder over de initiatieven van De Bijenkorf, Hema en V&D. „Bij de Bijen korf Amsterdam was de balie op de derde of vierde etage, op een plek waar weinig mensen langs komen. Daarom liep het niet zo als verwacht." De Hema komt 'binnenkort' wel met een uitbreiding van het fi nanciële assortiment. „Basispro ducten als een inboedelverzeke ring passen bij Hema", aldus de woordvoerder. „Zeker als we die kunnen combineren met een leuke aanbieding op de interi eurafdeling." Vendex werkt on dermeer samen met Proteq en Aon. „Mensen die vragen heb ben over hun Hema-verzeke- ring, bellen gewoon het He- ma-nummer in de folder. Zij krijgen dan te horen 'Met He ma-verzekeringen'. In werkelijk heid krijgen ze iemand van Aon of Proteq. Die bieden hun pro ducten onder ons label aan en verzorgen verder alles." GPD VENLO - De bestuurders van de kopieermachine- en prin terfabrikant Océ hebben vorig jaar fors meer verdiend. Dit blijkt uit het jaarverslag dat de onderneming gisteren heeft gepubliceerd. De top kreeg veel hogere bonussen toe gekend clan in 2004. Het vaste salaris steeg amper. De totale beloning van bestuursvoorzitter Rokus van Ipe- ren bedroeg 852.780 euro tegen 672.676 euro het jaar er voor. De bonusuitkering steeg van 60.000 naar 240.000 eu ro. De directie kan een bonus van maximaal 50 procent van het vaste jaarsalaris krijgen. Océ heeft het afgelopen jaar zijn activiteiten op de schop genomen om de winstge vendheid te verbeteren. De nettowinst steeg echter nauwe lijks in 2005 ten opzichte van 2004. ANP AMSTERDAM - Akzo Nobel-dochter Organon gaat met het Amerikaanse biotechbeclrijf Medarex antilichamen ontwikkelen ter bestrijding van ziektes. Dat hebben de be drijven gisteren bekendgemaakt. Organon neemt de rol van de ontwikkeling en de verkoop van de antilichamen op zich. Medarex ontvangt voor de inbreng van zijn technologie omzetgerelateerde betalin gen. Antilichamen zijn eiwitten die door het immuunsys teem worden geproduceerd om het lichaam te bescher men tegen schadelijke stoffen of vreemde micro-organis men. ANP AMSTERDAM - Het aantal werklozen met een WW-uitke- ring zal dit jaar met 34.000 afnemen tot 280.000. Die schatting heeft het UWV gisteren gemaakt. Volgens de uitkeringsinstantie zal ook het aantal mensen met een uitkering wegens arbeidsongeschiktheid dit jaar verder dalen. Dit jaar komen naar verwachting 373.000 mensen in de WW. De uitstroom uit de Werkloosheidswet zal uitkomen op 407.000, denkt het UWV. De instantie is veel positie ver over het aantal WW'ers dan een paar maanden gele den, omdat de banengroei is aangetrokken. ANP DEN HAAG - TNT investeert de komende vijf jaar 100 miljoen euro in binnenlandse pakketbezorging in India. Het postconcern start per direct met het verzorgen van luchtpost in het Aziatische land. Het vervoer per weg start in maart, zo liet TNT gisteren weten. Het Nederlandse concern heeft momenteel 50 kantoren in India. TNT verwacht eind dit jaar 144 vestigingen in het land te hebben. ANP AMSTERDAM - Telegraaf Media Groep neemt samen met investeringsmaatschappij ING Corporate Invest ments Participaties Sky Radio over van het Amerikaanse mediaconcern News Corporation. De koopsom bedraagt 190 miljoen euro. Dat heeft het uitgeversconcern gisteren bekendgemaakt. De groep Sky Radio exploiteert in Nederland de radiozen ders Sky Radio 101FM, Radio Veronica en Classic FM. De overname komt niet als een verrassing. ANP DEN HAAG - KPN heeft gisteren bellen via internet landelijk beschikbaar ge maakt. Het telecombedrijf begint daarmee een offen sief tegen internetaanbie ders en kabelbedrijven, die al veel abonnees hebben binnengehaald met soortge lijke dienstverlening. KPN introduceerde zijn in- ternetaanbod al in mei vo rig jaar. De periode erna heeft de onderneming de nieuwe dienst voorzichtig aan de man gebracht, voor al in grote steden. Het aan tal abonnees bedroeg eind januari 50.000. Gemikt wordt op een groei van en kele honderdduizenden klanten per jaar. De potentie van KPN is groot. Het bedrijf is met bijna twee miljoen klanten veruit de grootste aanbie der van internet in Neder land. In totaal bellen nog ruim vijf miljoen consu menten via een vastelijnver- binding van KPN. KPN denkt niet te laat in het intemetavontuur te stappen. Bij concurrenten is nog van alles mis met bellen via in ternet, zo zei een woord voerder. Het bedrijf breidt het aantal monteurs de ko mende tijd flink uit om voor een goede verbinding te zorgen. Mobiel Het aantal KPN-klanten voor vaste telefonie is de af gelopen jaren afgenomen door de hevige concurren tie en door de opkomst van de mobiele telefoon. De om zet staat daardoor onder druk. KPN heeft deze- ontwikke ling aangegrepen om zijn divisie vaste telefonie dras tisch te reorganiseren. Over enkele jaren moet het netwerk helemaal op inter net zijn gebaseerd. De tra ditionele telefooncentrales verdwijnen daardoor. KPN vernacht in de toe komst te moeten concurre ren met bedrijven als Mi crosoft, Skype, Google en Yahoo, die al druk aan de weg timmeren met bellen via internet. ANP QW Veel beginnende leidinggeven- - Zorg voor balans tussen werk door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Niet alleen be kende Nederlanders bellen naar Loontjens Biljarts in Middel burg. Dat zanger Xander de Buisonje een Zeeuwse tafel be stelt is leuk. Dat steeds meer mensen een biljarttafel in huis zetten is een trend. Maar dat meer en meer zalen en horecaza ken uit de hele wereld Loon tjens bellen, laat het bedrijf pas echt snel groeien. In twee jaar tijd is de afzet van biljarttafels buiten de Benelux gigantisch gestegen. Maakte de export in 2003 nog 5 procent uit van de omzet, nu is dat 40 pro cent. De Verenigde Staten is de meest belovende markt. Maar onderschat de Japanners, Korea- nen en Mexicanen niet. Ook die surfen, bellen en faxen in hoog tempo de bestellingen door naai de Dam in Middelburg. Zo kan het gebeuren dat Rudy Loon tjens de ene week biljarttafels staat te showen op een senioren- beurs in Veldhoven en een maand later op een vakbeurs in Philadelphia. Sinds 1920 is het familiebedrijf Loontjens uitge groeid tot een organisatie met meer dan tweehonderd mede werkers. Loontjens Biljarts is hier een onderdeel van. Tot 1985 richtte Loontjens Biljarts zich vooral op de Zeeuwse en Brabantse markt met de ver koop van caramboletafels. Met de verovering van de Nederland se markt in 1985 kwam de onder neming in een stroomversnel ling terecht. „Het verschil met de concurren tie was dat we geen tafels ver kochten en wachtten tot er een ondernemer meldde om ze te ko pen", vertelt directeur Rudy Loontjens. „Nee, we kochten grote panden op, richtten die in - veelal met hulp van brouwe rijen - en zochten daarna pas on dernemers." Loontjens biljarts zette voortaan niet alleen caram bole, maar ook snookertafels neer. Eind jaren tachtig voegde Loontjens poolbiljarts aan het assortiment toe. Een belangrij ke stap voor het bedrijf was de overname in 1997 van het Neder landse merk Roothaert in Best. Loontjens kreeg daarmee een ei gen fabriek in handen. De echte groei op de internatio nale markt kwam door de over name in 2003 van het Antwerp se Gabriels. Loontjens nam al leen de merknaam, kennis en Rudy Loontjens tussen zijn biljarttafels. klantenkring over. Die aankoop is de basis van de stevige groei van de afgelopen jaren. Inmiddels produceert Loontjens biljarts de merken: Roothaert, Gabriels, Horemans en Clash. De onderneming importeert: Brunswick, Valley, Riley en Deutscher Meister. Daarmee dekt het bedrijf de hele markt af: van relatief eenvoudige en betaalbare instapmodellen tot dure en kwalitatief hoogwaardi ge biljarttafels. Zowel op het ge bied van carambole-, pool- en snookerbiljarts. Loontjens Bil jarts verkoopt jaarlijks zo'n 1000 tafels, waarvan zo'n 350 worden gemaakt in de eigen fa briek in Best. Rudy Loontjens is van één ding overtuigd: het geheim van de bil jarttafel zit hem in de finesse; de afwerking. Natuurlijk van de tafel en het laken. Maar de crux zit hem in de band. Samen met TNO doet Loontjens momenteel onderzoek naai- hoe die nog be ter te maken. Badinerend ge zegd is de band slechts een hou ten lat met rubber. „De finesse bepaalt hoe een tafel speelt. De Naam: Loontjens Biljarts Plaats: Middelburg Opgericht: 1920 Aantal medewerkers: 25 Omzet: 3 miljoen euro hoogte van de band is belang rijk, net als de hoek waarin die is afgesteld en de veerkracht van het rubber. De band moet overal consistent zijn; niet op de ene plaats anders dan op de an dere." Het laken - van dun mate riaal van nylon en wol - is ge spannen over drie platen lei steen. Samen wegen de platen alleen al 1000 kilo. „Leisteen is glad, waardoor er zo min moge lijk wrijving optreed en de ener gie in de bal blijft." Innovatie Biljarttafels zijn nog lang niet uit ontwikkeld, verzekert Loont jens. „Innovatie zit hem niet al leen in het verbeteren en ver nieuwen van de band. Zo zie je bij carambole steeds vaker dat er verwarming wordt toegepast. Caramboletafels kunnen slecht tegen temperatuurschommelin gen. Daardoor ontstaat condens op het laken en dat komt de loop van de ballen niet ten goe de. Door de tafel op een bepaal de constante temperatuur te houden, wordt het laken niet vochtig." Loontjens Biljarts zal, verwacht de directie, gestaag groeien. „Zo wel op de particuliere als op de zakelijke markt", denkt Loont- foto Ruben Oreel jens. „Steeds meer mensen zet ten een biljarttafel thuis neer. Dat zijn echt niet alleen oude ren. Ook jonge mensen. Je ziet wel verschil in het soort tafel dat ze kiezen. Jonge mensen kie zen eerder voor de meer modern vormgegeven tafels. Afhanke lijk van de kwaliteit, begint de prijs bij een paar duizend euro." Ook op de zakelijke markt ziet Loontjens kansen. „De Verenig de Staten is een veelbelovende markt." Loontjens biljarts sloot in okto ber een vijfjarige overeenkomst met Diamond Billiard Products; een producent van poolbiljarts in de Verenigde Staten. Het zal exclusief tafels van Gabriels, Roothaert en Horemans gaan verkopen in Amerika. Maar ook in andere landen groeit de be langstelling voor Loontjens Bil jarts. „De afzet in Japan, Korea en Mexico is relatief nog klein, maar groeit wel. Roemenië komt daarbij. En vergeet niet de eve nementen, zoals de wereldbeker driebanden in Sluiskil, EK Pool, Duits Kampioenschap en de we reldcup in Duisburg." Veel beginnende leidinggeven den vinden het moeilijk een nieuwe houding aan te nemen. Want hoe voer je straks een slechtnieuwsgesprek met je oude bureaumaatje? door Jan Ruesink ENSCHEDE - Pas benoemd als afdelingschef, bedrijfsleider of voorman? Gefeliciteerd, maar pas op dat leiden geen lijden wordt. Want werknemers gaan je uitproberen, directeuren gaan aan je afdeling trekken en zelf kun je misschien wel je grootste bedreiging vormen, door alles onder controle te willen hebben en overal bij te willen zijn. Wat mensen het eerste overvalt als ze leidinggevende worden? De eenzaamheid, weet trai ner/coach Hiel Terpstra. „Voor het middenkader ben je een vreemde eend in de bijt en je oude collega's blijven je claimen als een van hen: wij waren toch vrienden, doe effe normaal, jij weet toch hoe het werkt. Terwijl je toch enige afstand moet ne men." Terpstra traint en begeleidt van uit zijn bureau Allabout- doing.nl regelmatig nieuwbak ken chefs. Zijn advies om de een zaamheid van de chef op te hef fen is: blijf jezelf. „Als je zin hebt om in de kantine bij je men sen te gaan zitten, doe dat ge rust, voel je geen indringer. Veel werknemers klagen toch al dat ze hun leidinggevende zo weinig zien. Maar als het nodig is om tussen de middag bij het mid denkader aan te schuiven, schroom daar dan niet voor. En leg het je mensen desnoods uit waarom het beter is dat je daar soms tussenzit. Ga daar niet ge forceerd over doen." De grootste valkuil voor begin nende leidinggevenden is vol gens Terpstra dat ze '„ongeloof lijk hard gaan werken'. „Want er is altijd wel wat te doen, er zijn altijd wel klanten of werk nemers waar je meer aandacht aan kunt besteden. Veel leiding gevenden die ik spreek, kunnen geen grenzen stellen. Als ik ze vraag hoeveel pauze ze nemen, zeggen ze: hoezo pauze? Vaak be weren ze dat het maar tijdelijk is, dat ze zich moeten waarma ken in hun nieuwe functie, maar dat is natuurlijk onzin. Het blijft. Om ze te prikkelen, stel ik ze dan de vraag: en wat dan als het echt druk wordt?" Terpstra heeft nog wel meer tips voor beginnende chefs: - Zorg voor balans tussen werk en privé. Als je langer op je werk blijft, moet je ook langer sporten en ontspannen om je le ven in balans te houden. - Zorg dat je steun van je eigen baas krijgt. Houd hem/haar op de hoogte van wat er in je afde ling speelt, want als hij/zij er pas van hoort als er echt proble men zijn, krijgt hij/zij het ge voel dat je niet alles onder con trole hebt. - Vraag steun van je team. Trap niet in de valkuil dat jij gaat be denken wat goed is. Geef ze een doel en vraag welke ondersteu ning jij als chef daarbij kunt ge ven. De medewerker is er niet voor de baas, maar de baas is er voor de medewerker. - Pas op dat je geen vuilnisbak man wordt, dat jij alle beslissin gen gaat nemen. Zorg dat mede werkers zelfstandig denken en handelen. Als ze vragen: moet ik A of B doen? Vraag dan wat ze zelf het liefst doen. - Vier successen met je mensen. Beschouw het niet als vanzelf sprekend dat dingen goed gaan, geef je mensen gerust compli menten. - Wees helder in wat je van je mensen verwacht en wat je baas van jou verwacht. Kies er niet voor om alles een beetje te doen. -Vriendschappen aanhouden met je oude collega's? Soms kan het goed gaan, maar bedenk dat je ze ooit objectief moet beoorde len. - Huur een coach in. Je bazen hebben het vaak druk en heb ben alleen maar oog voor opera tionele kwesties. Iedereen heeft verbeterpunten en een coach hebben werkt tegenwoordig eer der statusverhogend dan -verla gend. - Blijf jezelf. Ga je niet forceren door je anders voor te doen. GPD DEN HAAG - De econoom Jarig van Sinderen wordt per april de eerste 'chief economist' bij de Nederlandse Mededingingsauto riteit (NMa). Hij geeft daar leiding aan het nieuwe economisch bureau. Van Sinderen is tevens deeltijd-hoog leraar economische politiek in Rotterdam. Hij is nu nog plaats vervangend directeur-generaal bij het Centraal Bureau voor de Statistiek. ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23