Het zijn maar dingetjes Een heel jaar Wim Hofman De X is van Tovenaar Xux In kort bestek Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl 1 GE-mail:redactie@pzc.nl 1 QPostbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. Ipewoensdag 1 februari 2006 clul erstf Johnny Cash herleeft in Walkthe line Wim Hofman Het feit dat Wim Hofman mor gen de AOW-gerechtigde leef tijd bereikt, is dit jaar aanlei ding voor tal van evenementen en andere initiatieven. Dat ge beurt onder aanvoering van de daarvoor opgerichte Stichting De Stoorworm. Naast de ten toonstelling in het Letterkundig Museum, de bijbehorende publi catie Er was eens een Waseens van Bregje Boonstra en de ver schijning van het boek Wim zon der titel, is er nog meer te ver wachten. Een greep daaruit: foto Lex de Meester - Uitgeverij Querido heeft, on der de titel Van Aap tot Zip, een uitgebreide (256 bladzijden), rijk geïllustreerde bloemlezing uitgebracht van Hofmans werk voor kinderen vanaf ongeveer acht jaar. Samengesteld door Bregje Boonstra, Jacques Doh- men en Jan Smeekens. - Querido presenteert ook, sa men met het Van de Velde Publi catiefonds, twee herdrukken: de zesde druk van Wim (1976) en de vierde druk van Het vlot (1988). - Literatuur zonder leeftijd, vak tijdschrift over jeugdliteratuur, wijdt een nummer geheel aan Hofman. - Op 25 augustus wordt het Hof man-jaar in Zeeland geopend. Vanaf dat moment is de huidige tentoonstelling in het Letterkun dig Museum in de Zeeuwse Bi bliotheek te zien. - Tegelijkertijd komen er exposi ties in het Muzeeum in Vlissin- gen (over de zee in het werk van Hofman), kunstcentrum deWil- lem3 in Vlissingen (overzicht groter werk) en het Marie Tak van Poortvliet Museum in Dom burg (stillevens). - De Vlissingse bibliotheek richt een Wim Hofmankamer in. Mo gelijk reist ook de Letterkundig Museum-expositie na Middel burg door naar de bibliotheek. - Er wordt gewerkt aan een edu catief programma rond het werk van Hofman. Een werk groep stelt suggesties op hoe de boeken kunnen worden ge bruikt in het basisonderwijs. - Er zijn ideeën voor een theater voorstelling in 't Beest in Goes, op basis van het werk van Hof man. Omroep Zeeland maakt mogelijk een documentaire over de kunstenaar. Er is nog geen ze kerheid over beide initiatieven. Dat zijn werk dit jaar zo uitgebreid in de be langstelling staat, verbaast Wim Hofman zelf misschien nog wel het meest. Schrijven, maar zeker ook tekenen, is voor hem iets natuurlijks, een levenshouding die in alle opzichten wezenlijk is. „Er wordt nu allemaal aandacht aan besteed, maar voor mij was het natuurlijk allemaal: Hup, ik maak een dingetje", vertelt hij aan het slot van Wim zonder titel, een boek vol 'dingetjes'. D e uitgave, fraai vormgege ven door Bo de Jong, geeft een representatief overzicht van Hofmans beeldend werk. Anastasia N. Arestedes fotogra feerde ruim 180, inderdaad vaak titelloze werken. Het zijn kleinoden veelal die, zo gebun deld en waar-mogelijk thema- - tisch gerangschikt, een goede in druk geven van de grootsheid van het oeuvre. De PZC-redacteuren Jan van Damme en Ernst Jan Rozendaal schreven, aan de hand van diver- - se gesprekken met Hofman en eerdere publicaties over de Vlis singse kunstenaar, de teksten in het boek. De bijdragen schetsen de context waarbinnen het beel dend werk tot stand kwam en komt en de elementen die daar bij telkens terugkeren, zoals de herinnering aan het Walcheren van zijn jeugd, kort na de oorlog en de inundatie. „Walcheren was een vlakte met zoutig stinkende modder en do de bomen die een soort broeken van mosselen aanhadden of on der de zeepokken zaten. Vlissin gen zag er onvergetelijk uit: veel huizen lagen in puin of konden zich ternauwernood staande houden. We leefden en speelden daar tussen het puin en in de ka potte bouwwerken." Zijn inspiratiebronnen komen uitgebreid aan de orde, zoals Huckleberry Finn van Mark Twain, met zijn drang naar vrij heid en het verlangen een eigen leven te leiden, maar ook de taal eigenaardigheden (zelfverzon- nen woorden, verhaspelingen, lange opsommingen) van Edward Lear en de literaire rijk dom van Finnegans wake van James Joyce. Voor zijn beeldend werk is voor al Paul Klee van belang ge weest. Hofman werd aangetrok ken door het kinderlijke van Klee, diens voorkeur voor een voudige vormen, maai' vooral ook diens surrealistische uit gangspunt van tekenen als bijna natuurlijk, intuïtief proces, dat niet wordt gedicteerd door de buitenwereld. „Vroeger dacht je: Een boot natekenen, dat moet zo. Maar er moet dus niks. Dat ontdekken was het mooiste moment." De enige beperking zijn de afme tingen van het papier, al benut Hofman alles wat hij voorhan den heeft ('Ik gebruik wat ik vind, als een strandjutter'), waarbij het formaat vaak ook de afbeelding bepaalt of in elk geval beïnvloedt. Schilderen ver gelijkt hij met componeren, met de kleuren als tonen die geleide lijk akkoorden vormen, terwijl hij steeds zoekt naar ritme en evenwicht. „Ik was heel graag componist geworden, maar ja, je kan niet alles", zegt hij, in zo'n kenmerkende Hofmaniaanse zin. De vrijheid die Hofman in zijn jeugd in Vlissingen ervoer, heeft zijn leven en werk sterk be paald. Hij wil zich niet gebon den weten, maar zijn pen en hart volgen, ongeacht nut of noodzaak. Dat is het ware credo van de man die de priesteroplei ding volgde en eind jaren zestig enige tijd als parochiegeeste lijke actief was. „Inde maat schappij is het moeilijk om nog vrij te zijn. In je gedachtewereld kun je wel vrij zijn. Daarom maak ik dingen. Als ik schrijf of teken, ben ik zo vrij als een kind." Rolf Bosboom Boek: 'Wim zonder titel', door Jan van Damme en Ernst Jan Rozendaal, Uitgeverij Den Boer - De Ruiter (Kunsthistorische Reeks), 198 pagi na's. Het boek wordt vanmiddag om 16.30 uur gepresenteerd in De Druk kerij in Middelburg. Daar is tot en met 13 februari ook een tentoonstel ling te zien van diverse werken die in het boek zijn opgenomen. Plet Letterkundig Museum in Den Haag opent deze week een boeiende overzichtstentoonstel ling over het leven maar vooral het werk van Wim Hofman. De tentoonstelling Op reis met Wim Hofman, biedt nieuwe belang stellenden een goede introductie op het werk, terwijl het voor trouwe volgers een feest van her kenning is. Het is bijna letter lijk een reis door de - denkbeel dige - wereld van Hofman. De expositie, opgezet door gastcon servator Ida Schuurman, wordt gevormd door vijf eilanden met elk een eigen thema. Bij binnenkomst stuit de bezoe ker direct op het ABC-eiland: 26 houten dozen, door Hofman zelf voorzien van de letter die erbij hoort. Gezamenlijk symbo liseren de blokken zijn oeuvre. Elke doos kan worden geopend: waardoor een verwijzing naar het werk zichtbaar wordt mét bijbehorende illustraties of voor werpen. De I is bijvoorbeeld van Koningin Ida Ida Ida, de N van Noeltje Knor, de X van Tove naar Xux. Een volgend eiland herinnert aan Hofmans hervertellingen van klassieke sprookjes, zoals Roodkapje, Klein Duimpje en Hans en Grietje. Centraal staat het boek Zwart als inkt (1997), Hofmans versie van Sneeuwwit je en de zeven dwergen. Expositie: 'Op reis met Wim Hof man', van 3 februari tot en met 6 au gustus in het Letterkundig Museum, Prins Willem-Alexanderhof 5, Den Haag Officiële opening: morgen, op Hofmans 65e verjaardag. Geopend: dinsdag tot en met vrijdag 9.00 tot 17.00 uur, zaterdag en zondag 12.00 tot 17.00 uur. Na afloop verhuist de tentoonstelling naar de Zeeuwse Bi bliotheek in Middelburg. Daar te zien vanaf 25 augustus. Geboren op 2 februari 1941 in het Zeehospitium in Oostkapel- le, sinds 1970 getrouwd met To- keMertens, twee kinderen, woont in Vlissingen. Was parochiegeestelijke in Rijs- bergen en Rijen (1966-1969), werkte bij de Stichting Hulp aan Buitenlandse Werknemers in Rotterdam (1969-1971) en was adjunct-directeur van de Zeeuwse Culturele Raad (1971-1996). Bekendste boeken: Wim (1976), Aap en beer (1983), Het vlot (1988), Zwart als inkt (1997). Prijzen: Tlïeo Thijssenprijs (1991), Woutertje Pieterseprijs (1998), twee keer Gouden Grif fel (1989,1998), twee keer Gou den Penseel (1974,1977), drie keer Zilveren Griffel (1977, 1984,1987), vier keer Vlag en Wimpel (1986,1988,1990, 1992), Nienke van Hichtumprijs (1977), Thermphos Cultuurprijs (2001), Zeeuwse Prijs voor Kun sten en Wetenschappen (2002) Illustraties Wim Hofman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 19