Natuur moet snelheid remmen N iS Weg met die wrakken! ,PZC PZC Middelburg maakt netwerk van veilige routes Provincie licht op verzoek begroting van Vlissingen door Dioxineaffaire is weer een klap voor veehouderij sector -11 -^Waterschap Zeeuwse Eilanden begint proef met nieuwe vorm wegbeheer agenda Mosselsector vist wilde Japanse oesters gratis op Moeder en dochter vrijgelaten Beroofd van handtas Dwangsom voor geluidsoverlast Rijbewijs afgepakt Uitbreiding zuivering bij Tholen Gemeente kan wegenonderhoud niet betalen woensdag 1 februari 2006 ncd}oox Maurits Sep °"Z»IIDDELBURG - Geen drem- »els en borden meer, maar de veg inpakken in een robuust andschap om sluipverkeer te lV>' mtmoedigen en de snelheid te daslrukken. Deze nieuwe methode ?an wegbeheer gaat Waterschap Ceeuwse Eilanden (WZE) de ko- nende vier jaar uitproberen op ren deine plattelandswegen op Wal- sheren en in de Zak van Cuid-Beveland. ïet waterschap gaat op zoek laar alternatieven voor de tradi- uandonele maatregelen om de ver lag keersveiligheid te verbeteren. In 's toblaats van kunstmatige ingre pen zoals snelheidsremmers, i oninoeten de inrichting van de -erefjveg, het wegdek en het land schap langs de weg zorgen voor p dveilig rijgedrag. De vele smalle plattelandswegen ondéijn niet geschikt voor door gaand verkeer, stelt Waterschap Zeeuwse Eilanden, dat 1800 kilo- ^jmeter plattelandswegen beheert. Door deze wegen door het land- schap in te laten pakken kan op »en geleidelijke wijze de oor- jr spronkelijke functie van bestem-, I Jjningsvei'keer worden hersteld', Vmorspelt het schap. Met inpakken door het land schap wordt bedoeld dat de na tuur langs de wegen meer ruim te krijgt. Dat kan door minder a eevaak te snoeien. Als begroeiing e*s ÏJichter langs de weg komt, bruawordt de ruimte voor het ver- jrseikeer kleiner. Dat zorgt ervoor ^gljdat mensen minder hard rijden, of dat ze een andere, bredere en weg kiezen, waardoor ook sluip- toFjverkeer wordt verdrongen naar ^doorgaande wegen. jyBijkomende voordelen _De doelstellingen zijn minder "'"""^Verkeer, minder slachtoffers, minder ldachten over gevaar- __\ijk rijgedrag en minder snel heidsovertredingen. Bijkomen- de voordelen voor het water schap zijn lagere kosten, aanvan- n f/.kdijk omdat er minder onder- moud aan de wegberm en het ^iwegdek nodig is. Want ook het («comfort van de weg gaat een rol (Advertentie) EXCLUSIEVE VLOEREN Van den Dongen PARKETVLOEREN Wij zijn verhuisd van Middelburg naar Boes Amundsenweg 15 Tel. 0113-233365 www.vandendongenparket.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag ge durende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur REDACTIE WALCHEREN Buitenruststraat 18 Postbus 8070 4330 EB MIDDELBURG Tel: 0118-493000 Fax:0118-493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Maurits Sep (chef) Nadia Berkelder Edith Ramakers Miriam van den Broek Selma Osman Wendy van den Hurk Koen de Vries (sport) CENTRALE REDACTIE Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA GOES Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl INTERNET www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl spelen in het nieuwe wegbeheer. De proef, die vier jaar duurt, moet dit jaar nog beginnen, mits de algemene vergadering van WZE daarmee instemt. Het wa terschap heeft twee proefgebie den uitgezocht: tussen Middel burg, Grijpskerke, Serooskerke, Vrouwenpolder en Veere op Wal cheren (in totaal 53 kilometer) en tussen Ellewoutsdijk, Driewe gen. Ovezande, Kwadendamme, Baarland en Oudelande in de Zak van Zuid-Beveland (onge veer 35 Mlometer). De keuze is op deze gebieden ge vallen, omdat ze tot het Natio naal Landschap behoren. Met de nieuwe vorm van wegbeheer kan het karakteristieke land schap van beide gebieden wor den versterkt. Dat sluit aan bij de regels voor het Nationaal Landschap. Het waterschap hoopt zo ook subsidie voor de proef binnen te halen. Irritant Dagelijks bestuurder B. van de Hoef van het waterschap, ver antwoordelijk voor wegen, pleit te in april vorig jaar al voor de ze nieuwe vorm van wegbeheer. Hij stoorde zich aan de hoeveel heid drempels, plateaus en ver keersborden op plattelandswe gen. Ze moeten de veiligheid ver beteren en zijn ook zeker nuttig op doorgaande wegen, vindt Van de Hoef, maar op achteraf- weggetjes schieten ze hun doel voorbij; ze maken de situatie eer der onoverzichtelijk en irritant voor weggebruikers. De afgelopen maanden zijn be nut voor verder onderzoek naar de haalbaarheid van een proef. De commissie wegen en waterke ringen van het waterschap be spreekt het plan vandaag in haar vergadering op het hoofd kantoor in Middelburg (19.30 uur). De algemene vergadering velt op 15 februari (eveneens om 19.30 uur) een oordeel. door Edith Ramakers VLISSINGEN - De provincie Zeeland honoreert het verzoek van de Vlissingse gemeenteraad om de begroting van de gemeen te Vlissingen door te lichten. Dat deelde gedeputeerde J. Suurmond gisteren mee. „Wij zijn akkoord gegaan, maar nu moet ook Binnenlandse Zaken nog mee willen werken. Zo'n be grotingsscan is een co-productie van Binnenlandse Zaken en de provincie." Elke gemeente kan een begro tingsscan aanvragen aan de twee overheden. „Maar aan het verzoek wordt pas gehoor gege ven, wanneer we voldoende amb tenaren beschikbaar hebben die de begroting kunnen doorlich ten", legt Suurmond uit. De Vlissingse raad wilde ge bruik maken van dit onderzoek omdat de financiële situatie van de gemeente niet roosMeurig is. Vlissingen moet afsluiten met een tekort van ruim 6 miljoen eu ro. Bovendien leverde Vlissin gen een maand na de officiële deadline van 15 november, de begroting bij de provincie in. „Het is duidelijk dat de finan ciële positie zorgen baart", zegt Suurmond. „Maar ook gemeen ten waar het goed gaat, vragen wel eens om een vergelijkend on derzoek door externen. Dat kan zinvol zijn", zegt Suurmond. J. Cijsouw, ambtenaar van de provincie Zeeland, merkt op dat vorig jaar nog Terneuzen en Veere om een begrotingsscan hebben verzocht. „Gemeenten hebben dat recht, maar wij had den toen niet voldoende mens kracht om die boekhouding door te lichten en hebben we het verzoek afgewezen. Een paar jaar geleden hebben we wel de begroting van de gemeente Ka- pelle onderzocht en vergeleken met andere gemeenten." Omdat de gemeente Vlissingen haar begroting te laat had inge diend, viel de gemeente onder preventief toezicht van de pro vincie. Het effect daarvan is dat de gemeente geen geld mag uit geven voor nieuwe projecten, zonder dat de provincie daarvan op de hoogte is gesteld. Eind vo rig jaar heeft de gemeente de be groting ingediend. De provincie heeft nog een paar weken nodig om haar oordeel te vellen over de Vlissingse begroting. J3 STREEKACTIVITEITEN DOMBURG - Schuttershof, 19.00 - 20.00 uur Gym vanaf 50 jaar; VEERE - Gymzaal Zanddijk, 9.15 - 10.15 uur: Gym vanaf vijftig jaar; Het Akkoord, Oudestraat, 13.30 -16.00: Soos; VLISSINGEN - Sporthal Baskensburg, 9.00 uur: Power yoga. Een fietswrak verdwijnt niet zomaar in de container. Daar gaat gedegen onderzoek aan vooraf. door Wendy van den Hurk MIDDELBURG - Wie zijn zwartgebla kerde Gazelle met verwrongen wielen, een verroest stuur, een halve fietsbel, twee opengebroken Axa-sloten en met postcode 4333 EA mist: hij staat de ko mende twee weken op het gemeentede pot met smart te wachten op zijn eige naar. Anders wacht de fietsdestructor. En die kent geen mededogen. Het station van Middelburg staat vol fietsen. En die staan er niet allemaal even florissant bij. Veel zijn verworden tot fietswrak, te herkennen aan lekke banden. Of ze hebben gewoon geen stuur meer of een zadel om op te zitten. De gemeente is de chaos zat en heeft voor het station een nette fietsenpar- keerplek in gedachten. En dus trokken ambtenaren, politieagenten, mensen van de gemeentereiniging en buitenge woon opsporingsambtenaren (boa's) er gisteren op uit om orde te scheppen. Weg met die wrakken! Nummer 24. Zo heet de Maxwell met lekke banden voortaan. „Hij is nog ver roest ook", zegt boa Brigitte van Ge- mert, terwijl ze het stuk staal op de fo to vastlegt. „Voor het archief." Haar collega schrijft op een velletje wat er mis is met de fiets, de Meur, wat het fra menummer is en eventueel een postco de. „Dat moet. Ik denk voor de wet of- zo." Tweede ronde En die zwaar verroeste damesfiets dan, die zo te zien vroeger roze is geweest? Ook geen gezicht. „Die niet, daarvan zijn de banden nog goed. Je kunt er nog op rijden. Maar als hij volgende week nog staan te verrotten, laden we hem in. Dan hebben we de tweede ronde." Na een meter of tien aan fietsen hebben de boa's al dertig stickers geplakt. „Bij de gemeente dachten ze dertig fietsen te ruimen. Maar dat worden er veel meer. Drie keer zoveel zou me helemaal niks verbazen", voorspelt Van Gemert. Ze stapt opzij voor haar collega die een rijwiel uit de stalen massa tilt. Alleen een stuk frame, meer niet. „Ah, zonde om die ook te vernietigen!", grapt Peter Cevaal van de gemeentereiniging. Aan hem de taak de fietsen in de welbe kende oranje container te zetten. Net jes in een rij, zonder iets te beschadi gen. Want het kan zomaar zijn dat de eigenaar hem nog komt halen, rept een ambtenaar. De boa's schudden hun foto Ruben Oreel hoofd: nee hoor. Een agent noemt het 'niet erg waarschijnlijk'. „Tachtig, nee, negentig procent is gestolen. Dat is al tijd." Cevaal pakt er een aggregaat bij. Een druk op de knop en de slijptol begint te draaien. Een fiets moet van het slot. Plet valt iedereen op dat de meeste wrakken damesfietsen zijn. En niet eens allemaal vooroorlogse modellen met antieke zadelvering. Van sommige rijwielen valt nog best wat te maken. Maar toch moeten ze mee. En komt nie mand ze met het juiste sleuteltje halen, dan gaan ze fietsendestructor in. Van Gemert plakt nummer 36 op een fietszadel, fotografeert de zaak nog even en knikt naar haar collega. Hij kan mee. De fiets maakt nog een laatste zwier door de lucht in de handen van Cevaal. „Hebbes!En daar gaat hij dan, een wisse fietsendood tegemoet. In totaal 103 fietsen zijn uiteindelijk af gevoerd vier stuks bleken gestolen. door Maurits Sep MIDDELBURG - Scholen, win kels en gezondheidscentra moe ten veilig bereikbaar zijn voor iedereen. De gemeente Middel burg wil een netwerk van veili ge routes in de stad maken, te beginnen in de wijk Dauwendae- le. Daar begint nu een proefpro ject. Het proefproject draagt de naam 'veilige linten'. Het richt zich op sociale veiligheid in de wijk. „En die zit niet alleen tus sen de oren", waarschuwde wet houder H. van Klinken gister avond op een vergadering van de wijktafel Dauwendaele. Die zit volgens hem wel degelijk ook in de manier waarop de straten zijn ingericht. „Mensen moeten veilig naar belangrijke voorzie ningen kunnen. En kwetsbare groepen als ouderen, kinderen en gehandicapten moeten dat op eigen gelegenheid kunnen, zon der dat ze afhankelijk zijn van anderen." Openbare verlichting, zichtlij nen zodat je weet waar je naar toe gaat en een schone omge ving zijn belangrijk voor een veilig gevoel, beseft de gemeen te. Omgekeerd kan een uitge brande prullenbak die niet snel wordt gerepareerd al snel leiden tot verdere verloedering en ver volgens tot een onveilig gevoel bij mensen die er langs komen. Zulke problemen wil de gemeen te in beeld krijgen en oplossen. Dauwendaele wordt de eerste wijk van Middelburg waar de gemeente in overleg en met hulp van de buurtbewoners de knelpunten gaat onderzoeken en oplossingen gaat bedenken. Over twee weken wordt een workshop gehouden waar wijkbewoners met de gemeen te gaan overleggen. Daarna wor den de routes door de wijk aan gepakt zodat ze veiliger worden. De veilige linten die zo in Dauwendaele ontstaan, moe ten later gaan aansluiten op veilige linten in andere wij ken. Uiteindelijk krijgt Mid delburg dan een heel netwerk van veilige routes naar belang- YERSEKE - De proef in de Oos- terschelde met het opvissen van verwilderde Japanse oesters wordt in maart uitgevoerd. De mosselsector heeft haar dien sten gratis aangeboden waar de provincie dankbaar gebruik van maakt. Twee keer honderd hectare zou eerst worden bevist. De breed sa mengestelde provinciale begelei dingsgroep die bij de opzet van de proef betrokken is, vond dat te veel voor een experiment. Het te bevissen oppervlak is vervol gens teruggebracht tot twee keer vijftig hectare. De proef moet uitwijzen of het mogelijk is op een verantwoorde ZIERIKZEE - Zhou-Ya Wang en haar moeder Q.Q. Wang keren vandaag terug naar Schouwen-Duiveland. De vijf jarige Zhou-Ya en haar moeder zaten sinds enige weken opgesloten in vertrekcentrum bij Airport Rotterdam. Op last van de rechter wordt het tweetal vandaag vrijgela ten en kan het terugkeren naar Burgh-Haamstede, waar Zhou-ya en haar moeder jaren hebben gewoond. Waarom de rechter beiden op vrije voeten heeft gesteld, is nog niet bekend. Kinderrechtenorganisatie Defence for Children heeft zich fanatiek ingezet voor moeder en dochter, maar ook zij wisten gisteravond nog niets van het besluit van de rechter. Q.Q. Wang heeft asiel aangevraagd in Nederland, maar dat is afgewezen. De moeder wilde meewerken aan terug keer naar China, haar geboorteland, maar de Chinese au toriteiten erkennen de vrouw niet. Zij is door haar wetti ge ouders nooit aangegeven en daarom bestaat ze niet voor de Chinese autoriteiten. Wang verkeert daardoor in een onmogelijke positie: Ne derland wil haar uitzetten en China wil haar niet opne men. rijke openbare voorzieningen. De gemeente heeft voor Dauwen daele gekozen als proefgebied, omdat daar in 2004 al een wijk- schouw heeft plaatsgevonden met bewoners, waarbij in het bij zonder is gekeken naar de socia le veiligheid in de wijk. VLISSINGEN - In een winkelpand aan de Walstraat heeft gistermiddag tussen 16.30 en 16.50 uur een onbeken de de handtas van een 21-jarige inwoonster van Vlissin gen weggenomen. De tas met daarin enkele euro's, persoonlijke papieren en toiletartikelen, lag in een wandelwagentje. Daar is die op een onbewaakt ogenblik uit gegrist. HULST - Café Take One aan de Houtmarkt in Hulst ver oorzaakt zo vaak geluidsoverlast dat de gemeente is over gegaan tot het opleggen van een dwangsom. Elke keer dat het café de geluidsnormen overtreedt, kost dat de uitba ters vijfhonderd euro. ZIERIKZEE - Een 21-jarige automobilist uit Rotterdam is dinsdagnacht rond half vier in de Zierikzeese Schelde- straat aangehouden voor het rijden onder invloed van al cohol. Uit de ademanalyse bleek dat de man dusdanig veel had gedronken dat zijn rijbewijs direct werd ingevor derd en hij zijn gedrag mag gaan uitleggen aan de recht bank. THOLEN - De rioolzuiveringsinstallatie aan de Slabbe- coornweg bij Tholen-stad wordt in de toekomst verder uit gebreid om ook het rioolwater van Sint Philipsland te kunnen verwerken. Voor de voorbereiding van dit werk én het leggen van een persleiding tussen Sint Philipsland en Oud-Vossemeer wil het dagelijks bestuur van waterschap Zeeuwse Eilan den 350.000 euro uittrekken. Volgens de planning moet de persleiding in 2008-2009 gerealiseerd zijn, waarna Sint Philipsland op de zuivering bij Tholen-stad kan wor den aangesloten. De installatie op Sint Philipsland wordt daarna afgebroken. manier de verwilderde Japanse oesters uit te dunnen. Volgens een voorzichtige schatting is mo menteel 1.600 hectare van de zeearm met Japanse oesters be dekt. De opgeviste Japanse oesters zullen worden gestort op diepe plekken, waar zal worden nage gaan of en hoe snel ze afsterven. Als de proef slaagt, ligt het voor de hand met de bestrijding van de oesters door te gaan. door Ben Jansen AAGTEKERKE - De zoveelste Map voor de varkens- en de pluimveehouderij. A. van Dam uit Aagtekerke en N. Blok- Koets, respectievelijk vertegen woordiger van de varkens- en kippenhouders in het bestuur van de Zuidelijke Land en Tuin bouw Organisatie (ZLTO), wor den er een beetje moedeloos van nu gebleken is dat met dioxine vervuild vet is gebruikt als be standdeel van varkens- en kip penvoer. De varkenshouderij was net aar dig aan het opkrabbelen na de mond- en Mauwzeeruitbraak van 2002. Boeren die met deze veehouderij tak zijn doorgegaan, hebben geïnvesteerd in vernieu wing en de prijzen die ze de afge lopen jaren voor hun dieren kre gen waren redelijk tot goed. De pluimveehouders gaat het min der voor de wind met de drei ging van een vogelgriepuit- braak. Zeven Zeeuwse bedrijven in de ze sectoren mogen voorlopig geen dieren afvoeren omdat ze voer hebben betrokken van de Brabantse veevoederonderne ming die uit België afkomstig met dioxine verontreinigd vet in haar voerproducten heeft ge mengd. Blok-Koets en Van Dam onder strepen dat tussen leverancier en afnemer van veevoer een ver trouwensband bestaat. „Je ver andert niet zo maar van leveran cier, want je hebt ervaring met de voedingswaarde van zijn pro duct", zegt Blok-Koets. Volgens Van Dam speelt ook de adviseur van een veevoederleverancier een belangrijke rol. „Er zijn vee houders die zo veel vertrouwen hebben in die adviseur dat ze hem volgen wanneer hij voor een andere voederproducent gaat werken." De recente dioxineaffaire is naar de mening van Van Dam een incident waar nauwelijks kruid tegen gewassen is. „Het is triest voor de veehouders die hangende het onderzoek geen dieren mogen afvoeren. We heb ben te maken met scherpe re gels op het gebied van de voed selveiligheid, maar die sluiten fouten en hardleersheid niet uit." Van Dam heeft begrepen dat het monster waarin dioxine bleek te zitten, al medio december is ge nomen, maar pas eind vorige maand is geanalyseerd. Hij vindt dat de overheid daarmee heeft gefaald. „Als dat monster eerder was onderzocht, was het mogelijk sneller op te treden. Je mag ervan uitgaan dat het voer met het verontreinigde vet in middels al lang is opgegeten." Voorzitter P. de Koeijer van de ZLTO in Zeeland heeft naar ei gen zeggen knarsetandend ken nis genomen van de berichten over vervuild veevoer. „Dit is na tuurlijk weer geen goede recla me voor de sector. We moeten constateren dat de regels en con troles, hoe scherp en nauwgezet ze ook zijn, hebben gefaald." Dat varkens- en pluimveehou- derijbedrijven die mogelijk met dioxine besmet voer aangele verd hebben gekregen, voorlo pig zijn geblokkeerd, is volgens De Koeijer terecht. „Hoe verve lend het voor de bedrijven ook is dat ze buiten hun schuld geen dieren kunnen afleveren. De vei ligheid van het voedsel gaat bo ven alles." HULST - De gemeente Hulst kampt aan het einde van dit jaar met een achterstand van 489.000 euro voor het dagelijks onderhoud aan de wegen. De staat van de wegen in de ge meente wordt beheerd aan de hand van een beheerssysteem van Arcadis. Hiermee wordt jaarlijks een onderhoudsplan op gesteld. Zo wordt een selectie ge maakt van onderhoudswerken die binnen het budget van de ge meente kunnen worden uitge voerd. Een deel van het werk wordt uitbesteed, de rest wordt in eigen beheer gedaan. Voor 2006 was voor het onderhoud van de wegen 463.000 euro be schikbaar. Zou Hulst alle aange duide wegen willen aanpakken, zou dat bijna vijf ton extra kos ten. Hulst heeft dit geld niet. Daarom worden de werken door geschoven naar 2007.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 11