Natuur moet snelheid remmen
N
iS
Weg met die wrakken!
,PZC
PZC
Middelburg maakt netwerk van veilige routes
Provincie licht op verzoek
begroting van Vlissingen door
Dioxineaffaire is
weer een klap voor
veehouderij sector
-11
-^Waterschap Zeeuwse Eilanden begint proef met nieuwe vorm wegbeheer
agenda
Mosselsector vist
wilde Japanse
oesters gratis op
Moeder en dochter vrijgelaten
Beroofd van handtas
Dwangsom voor geluidsoverlast
Rijbewijs afgepakt
Uitbreiding zuivering bij Tholen
Gemeente kan
wegenonderhoud
niet betalen
woensdag 1 februari 2006
ncd}oox Maurits Sep
°"Z»IIDDELBURG - Geen drem-
»els en borden meer, maar de
veg inpakken in een robuust
andschap om sluipverkeer te
lV>' mtmoedigen en de snelheid te
daslrukken. Deze nieuwe methode
?an wegbeheer gaat Waterschap
Ceeuwse Eilanden (WZE) de ko-
nende vier jaar uitproberen op
ren deine plattelandswegen op Wal-
sheren en in de Zak van
Cuid-Beveland.
ïet waterschap gaat op zoek
laar alternatieven voor de tradi-
uandonele maatregelen om de ver
lag keersveiligheid te verbeteren. In
's toblaats van kunstmatige ingre
pen zoals snelheidsremmers,
i oninoeten de inrichting van de
-erefjveg, het wegdek en het land
schap langs de weg zorgen voor
p dveilig rijgedrag.
De vele smalle plattelandswegen
ondéijn niet geschikt voor door
gaand verkeer, stelt Waterschap
Zeeuwse Eilanden, dat 1800 kilo-
^jmeter plattelandswegen beheert.
Door deze wegen door het land-
schap in te laten pakken kan op
»en geleidelijke wijze de oor-
jr spronkelijke functie van bestem-,
I Jjningsvei'keer worden hersteld',
Vmorspelt het schap.
Met inpakken door het land
schap wordt bedoeld dat de na
tuur langs de wegen meer ruim
te krijgt. Dat kan door minder
a eevaak te snoeien. Als begroeiing
e*s ÏJichter langs de weg komt,
bruawordt de ruimte voor het ver-
jrseikeer kleiner. Dat zorgt ervoor
^gljdat mensen minder hard rijden,
of dat ze een andere, bredere
en weg kiezen, waardoor ook sluip-
toFjverkeer wordt verdrongen naar
^doorgaande wegen.
jyBijkomende voordelen
_De doelstellingen zijn minder
"'"""^Verkeer, minder slachtoffers,
minder ldachten over gevaar-
__\ijk rijgedrag en minder snel
heidsovertredingen. Bijkomen-
de voordelen voor het water
schap zijn lagere kosten, aanvan-
n f/.kdijk omdat er minder onder-
moud aan de wegberm en het
^iwegdek nodig is. Want ook het
(«comfort van de weg gaat een rol
(Advertentie)
EXCLUSIEVE VLOEREN
Van den Dongen
PARKETVLOEREN
Wij zijn verhuisd
van Middelburg naar Boes
Amundsenweg 15
Tel. 0113-233365
www.vandendongenparket.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag ge
durende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur
REDACTIE
WALCHEREN
Buitenruststraat 18
Postbus 8070
4330 EB MIDDELBURG
Tel: 0118-493000
Fax:0118-493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Maurits Sep (chef)
Nadia Berkelder
Edith Ramakers
Miriam van den Broek
Selma Osman
Wendy van den Hurk
Koen de Vries (sport)
CENTRALE REDACTIE
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA GOES
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
INTERNET
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
spelen in het nieuwe wegbeheer.
De proef, die vier jaar duurt,
moet dit jaar nog beginnen, mits
de algemene vergadering van
WZE daarmee instemt. Het wa
terschap heeft twee proefgebie
den uitgezocht: tussen Middel
burg, Grijpskerke, Serooskerke,
Vrouwenpolder en Veere op Wal
cheren (in totaal 53 kilometer)
en tussen Ellewoutsdijk, Driewe
gen. Ovezande, Kwadendamme,
Baarland en Oudelande in de
Zak van Zuid-Beveland (onge
veer 35 Mlometer).
De keuze is op deze gebieden ge
vallen, omdat ze tot het Natio
naal Landschap behoren. Met
de nieuwe vorm van wegbeheer
kan het karakteristieke land
schap van beide gebieden wor
den versterkt. Dat sluit aan bij
de regels voor het Nationaal
Landschap. Het waterschap
hoopt zo ook subsidie voor de
proef binnen te halen.
Irritant
Dagelijks bestuurder B. van de
Hoef van het waterschap, ver
antwoordelijk voor wegen, pleit
te in april vorig jaar al voor de
ze nieuwe vorm van wegbeheer.
Hij stoorde zich aan de hoeveel
heid drempels, plateaus en ver
keersborden op plattelandswe
gen. Ze moeten de veiligheid ver
beteren en zijn ook zeker nuttig
op doorgaande wegen, vindt
Van de Hoef, maar op achteraf-
weggetjes schieten ze hun doel
voorbij; ze maken de situatie eer
der onoverzichtelijk en irritant
voor weggebruikers.
De afgelopen maanden zijn be
nut voor verder onderzoek naar
de haalbaarheid van een proef.
De commissie wegen en waterke
ringen van het waterschap be
spreekt het plan vandaag in
haar vergadering op het hoofd
kantoor in Middelburg (19.30
uur). De algemene vergadering
velt op 15 februari (eveneens om
19.30 uur) een oordeel.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - De provincie
Zeeland honoreert het verzoek
van de Vlissingse gemeenteraad
om de begroting van de gemeen
te Vlissingen door te lichten.
Dat deelde gedeputeerde
J. Suurmond gisteren mee. „Wij
zijn akkoord gegaan, maar nu
moet ook Binnenlandse Zaken
nog mee willen werken. Zo'n be
grotingsscan is een co-productie
van Binnenlandse Zaken en de
provincie."
Elke gemeente kan een begro
tingsscan aanvragen aan de
twee overheden. „Maar aan het
verzoek wordt pas gehoor gege
ven, wanneer we voldoende amb
tenaren beschikbaar hebben die
de begroting kunnen doorlich
ten", legt Suurmond uit.
De Vlissingse raad wilde ge
bruik maken van dit onderzoek
omdat de financiële situatie van
de gemeente niet roosMeurig is.
Vlissingen moet afsluiten met
een tekort van ruim 6 miljoen eu
ro. Bovendien leverde Vlissin
gen een maand na de officiële
deadline van 15 november, de
begroting bij de provincie in.
„Het is duidelijk dat de finan
ciële positie zorgen baart", zegt
Suurmond. „Maar ook gemeen
ten waar het goed gaat, vragen
wel eens om een vergelijkend on
derzoek door externen. Dat kan
zinvol zijn", zegt Suurmond.
J. Cijsouw, ambtenaar van de
provincie Zeeland, merkt op dat
vorig jaar nog Terneuzen en
Veere om een begrotingsscan
hebben verzocht. „Gemeenten
hebben dat recht, maar wij had
den toen niet voldoende mens
kracht om die boekhouding
door te lichten en hebben we het
verzoek afgewezen. Een paar
jaar geleden hebben we wel de
begroting van de gemeente Ka-
pelle onderzocht en vergeleken
met andere gemeenten."
Omdat de gemeente Vlissingen
haar begroting te laat had inge
diend, viel de gemeente onder
preventief toezicht van de pro
vincie. Het effect daarvan is dat
de gemeente geen geld mag uit
geven voor nieuwe projecten,
zonder dat de provincie daarvan
op de hoogte is gesteld. Eind vo
rig jaar heeft de gemeente de be
groting ingediend. De provincie
heeft nog een paar weken nodig
om haar oordeel te vellen over
de Vlissingse begroting.
J3 STREEKACTIVITEITEN
DOMBURG - Schuttershof, 19.00 -
20.00 uur Gym vanaf 50 jaar;
VEERE - Gymzaal Zanddijk, 9.15 - 10.15
uur: Gym vanaf vijftig jaar; Het Akkoord,
Oudestraat, 13.30 -16.00: Soos;
VLISSINGEN - Sporthal Baskensburg,
9.00 uur: Power yoga.
Een fietswrak verdwijnt niet zomaar in de container. Daar gaat gedegen onderzoek aan vooraf.
door Wendy van den Hurk
MIDDELBURG - Wie zijn zwartgebla
kerde Gazelle met verwrongen wielen,
een verroest stuur, een halve fietsbel,
twee opengebroken Axa-sloten en met
postcode 4333 EA mist: hij staat de ko
mende twee weken op het gemeentede
pot met smart te wachten op zijn eige
naar. Anders wacht de fietsdestructor.
En die kent geen mededogen.
Het station van Middelburg staat vol
fietsen. En die staan er niet allemaal
even florissant bij. Veel zijn verworden
tot fietswrak, te herkennen aan lekke
banden. Of ze hebben gewoon geen
stuur meer of een zadel om op te zitten.
De gemeente is de chaos zat en heeft
voor het station een nette fietsenpar-
keerplek in gedachten. En dus trokken
ambtenaren, politieagenten, mensen
van de gemeentereiniging en buitenge
woon opsporingsambtenaren (boa's) er
gisteren op uit om orde te scheppen.
Weg met die wrakken!
Nummer 24. Zo heet de Maxwell met
lekke banden voortaan. „Hij is nog ver
roest ook", zegt boa Brigitte van Ge-
mert, terwijl ze het stuk staal op de fo
to vastlegt. „Voor het archief." Haar
collega schrijft op een velletje wat er
mis is met de fiets, de Meur, wat het fra
menummer is en eventueel een postco
de. „Dat moet. Ik denk voor de wet of-
zo."
Tweede ronde
En die zwaar verroeste damesfiets dan,
die zo te zien vroeger roze is geweest?
Ook geen gezicht. „Die niet, daarvan
zijn de banden nog goed. Je kunt er nog
op rijden. Maar als hij volgende week
nog staan te verrotten, laden we hem in.
Dan hebben we de tweede ronde."
Na een meter of tien aan fietsen hebben
de boa's al dertig stickers geplakt. „Bij
de gemeente dachten ze dertig fietsen te
ruimen. Maar dat worden er veel meer.
Drie keer zoveel zou me helemaal niks
verbazen", voorspelt Van Gemert.
Ze stapt opzij voor haar collega die een
rijwiel uit de stalen massa tilt. Alleen
een stuk frame, meer niet. „Ah, zonde
om die ook te vernietigen!", grapt
Peter Cevaal van de gemeentereiniging.
Aan hem de taak de fietsen in de welbe
kende oranje container te zetten. Net
jes in een rij, zonder iets te beschadi
gen. Want het kan zomaar zijn dat de
eigenaar hem nog komt halen, rept een
ambtenaar. De boa's schudden hun
foto Ruben Oreel
hoofd: nee hoor. Een agent noemt het
'niet erg waarschijnlijk'. „Tachtig, nee,
negentig procent is gestolen. Dat is al
tijd."
Cevaal pakt er een aggregaat bij. Een
druk op de knop en de slijptol begint te
draaien. Een fiets moet van het slot.
Plet valt iedereen op dat de meeste
wrakken damesfietsen zijn. En niet
eens allemaal vooroorlogse modellen
met antieke zadelvering. Van sommige
rijwielen valt nog best wat te maken.
Maar toch moeten ze mee. En komt nie
mand ze met het juiste sleuteltje halen,
dan gaan ze fietsendestructor in.
Van Gemert plakt nummer 36 op een
fietszadel, fotografeert de zaak nog
even en knikt naar haar collega. Hij
kan mee. De fiets maakt nog een laatste
zwier door de lucht in de handen van
Cevaal. „Hebbes!En daar gaat hij
dan, een wisse fietsendood tegemoet.
In totaal 103 fietsen zijn uiteindelijk af
gevoerd vier stuks bleken gestolen.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Scholen, win
kels en gezondheidscentra moe
ten veilig bereikbaar zijn voor
iedereen. De gemeente Middel
burg wil een netwerk van veili
ge routes in de stad maken, te
beginnen in de wijk Dauwendae-
le. Daar begint nu een proefpro
ject.
Het proefproject draagt de
naam 'veilige linten'. Het richt
zich op sociale veiligheid in de
wijk. „En die zit niet alleen tus
sen de oren", waarschuwde wet
houder H. van Klinken gister
avond op een vergadering van
de wijktafel Dauwendaele. Die
zit volgens hem wel degelijk ook
in de manier waarop de straten
zijn ingericht. „Mensen moeten
veilig naar belangrijke voorzie
ningen kunnen. En kwetsbare
groepen als ouderen, kinderen
en gehandicapten moeten dat op
eigen gelegenheid kunnen, zon
der dat ze afhankelijk zijn van
anderen."
Openbare verlichting, zichtlij
nen zodat je weet waar je naar
toe gaat en een schone omge
ving zijn belangrijk voor een
veilig gevoel, beseft de gemeen
te. Omgekeerd kan een uitge
brande prullenbak die niet snel
wordt gerepareerd al snel leiden
tot verdere verloedering en ver
volgens tot een onveilig gevoel
bij mensen die er langs komen.
Zulke problemen wil de gemeen
te in beeld krijgen en oplossen.
Dauwendaele wordt de eerste
wijk van Middelburg waar de
gemeente in overleg en met
hulp van de buurtbewoners de
knelpunten gaat onderzoeken
en oplossingen gaat bedenken.
Over twee weken wordt een
workshop gehouden waar
wijkbewoners met de gemeen
te gaan overleggen. Daarna wor
den de routes door de wijk aan
gepakt zodat ze veiliger worden.
De veilige linten die zo in
Dauwendaele ontstaan, moe
ten later gaan aansluiten op
veilige linten in andere wij
ken. Uiteindelijk krijgt Mid
delburg dan een heel netwerk
van veilige routes naar belang-
YERSEKE - De proef in de Oos-
terschelde met het opvissen van
verwilderde Japanse oesters
wordt in maart uitgevoerd. De
mosselsector heeft haar dien
sten gratis aangeboden waar de
provincie dankbaar gebruik van
maakt.
Twee keer honderd hectare zou
eerst worden bevist. De breed sa
mengestelde provinciale begelei
dingsgroep die bij de opzet van
de proef betrokken is, vond dat
te veel voor een experiment. Het
te bevissen oppervlak is vervol
gens teruggebracht tot twee
keer vijftig hectare.
De proef moet uitwijzen of het
mogelijk is op een verantwoorde
ZIERIKZEE - Zhou-Ya Wang en haar moeder Q.Q. Wang
keren vandaag terug naar Schouwen-Duiveland. De vijf
jarige Zhou-Ya en haar moeder zaten sinds enige weken
opgesloten in vertrekcentrum bij Airport Rotterdam.
Op last van de rechter wordt het tweetal vandaag vrijgela
ten en kan het terugkeren naar Burgh-Haamstede, waar
Zhou-ya en haar moeder jaren hebben gewoond. Waarom
de rechter beiden op vrije voeten heeft gesteld, is nog niet
bekend. Kinderrechtenorganisatie Defence for Children
heeft zich fanatiek ingezet voor moeder en dochter, maar
ook zij wisten gisteravond nog niets van het besluit van
de rechter.
Q.Q. Wang heeft asiel aangevraagd in Nederland, maar
dat is afgewezen. De moeder wilde meewerken aan terug
keer naar China, haar geboorteland, maar de Chinese au
toriteiten erkennen de vrouw niet. Zij is door haar wetti
ge ouders nooit aangegeven en daarom bestaat ze niet
voor de Chinese autoriteiten.
Wang verkeert daardoor in een onmogelijke positie: Ne
derland wil haar uitzetten en China wil haar niet opne
men.
rijke openbare voorzieningen.
De gemeente heeft voor Dauwen
daele gekozen als proefgebied,
omdat daar in 2004 al een wijk-
schouw heeft plaatsgevonden
met bewoners, waarbij in het bij
zonder is gekeken naar de socia
le veiligheid in de wijk.
VLISSINGEN - In een winkelpand aan de Walstraat
heeft gistermiddag tussen 16.30 en 16.50 uur een onbeken
de de handtas van een 21-jarige inwoonster van Vlissin
gen weggenomen.
De tas met daarin enkele euro's, persoonlijke papieren en
toiletartikelen, lag in een wandelwagentje. Daar is die op
een onbewaakt ogenblik uit gegrist.
HULST - Café Take One aan de Houtmarkt in Hulst ver
oorzaakt zo vaak geluidsoverlast dat de gemeente is over
gegaan tot het opleggen van een dwangsom. Elke keer dat
het café de geluidsnormen overtreedt, kost dat de uitba
ters vijfhonderd euro.
ZIERIKZEE - Een 21-jarige automobilist uit Rotterdam
is dinsdagnacht rond half vier in de Zierikzeese Schelde-
straat aangehouden voor het rijden onder invloed van al
cohol. Uit de ademanalyse bleek dat de man dusdanig
veel had gedronken dat zijn rijbewijs direct werd ingevor
derd en hij zijn gedrag mag gaan uitleggen aan de recht
bank.
THOLEN - De rioolzuiveringsinstallatie aan de Slabbe-
coornweg bij Tholen-stad wordt in de toekomst verder uit
gebreid om ook het rioolwater van Sint Philipsland te
kunnen verwerken.
Voor de voorbereiding van dit werk én het leggen van een
persleiding tussen Sint Philipsland en Oud-Vossemeer
wil het dagelijks bestuur van waterschap Zeeuwse Eilan
den 350.000 euro uittrekken. Volgens de planning moet
de persleiding in 2008-2009 gerealiseerd zijn, waarna
Sint Philipsland op de zuivering bij Tholen-stad kan wor
den aangesloten. De installatie op Sint Philipsland wordt
daarna afgebroken.
manier de verwilderde Japanse
oesters uit te dunnen. Volgens
een voorzichtige schatting is mo
menteel 1.600 hectare van de
zeearm met Japanse oesters be
dekt.
De opgeviste Japanse oesters
zullen worden gestort op diepe
plekken, waar zal worden nage
gaan of en hoe snel ze afsterven.
Als de proef slaagt, ligt het voor
de hand met de bestrijding van
de oesters door te gaan.
door Ben Jansen
AAGTEKERKE - De zoveelste
Map voor de varkens- en de
pluimveehouderij. A. van Dam
uit Aagtekerke en N. Blok-
Koets, respectievelijk vertegen
woordiger van de varkens- en
kippenhouders in het bestuur
van de Zuidelijke Land en Tuin
bouw Organisatie (ZLTO), wor
den er een beetje moedeloos van
nu gebleken is dat met dioxine
vervuild vet is gebruikt als be
standdeel van varkens- en kip
penvoer.
De varkenshouderij was net aar
dig aan het opkrabbelen na de
mond- en Mauwzeeruitbraak
van 2002. Boeren die met deze
veehouderij tak zijn doorgegaan,
hebben geïnvesteerd in vernieu
wing en de prijzen die ze de afge
lopen jaren voor hun dieren kre
gen waren redelijk tot goed. De
pluimveehouders gaat het min
der voor de wind met de drei
ging van een vogelgriepuit-
braak.
Zeven Zeeuwse bedrijven in de
ze sectoren mogen voorlopig
geen dieren afvoeren omdat ze
voer hebben betrokken van de
Brabantse veevoederonderne
ming die uit België afkomstig
met dioxine verontreinigd vet in
haar voerproducten heeft ge
mengd.
Blok-Koets en Van Dam onder
strepen dat tussen leverancier
en afnemer van veevoer een ver
trouwensband bestaat. „Je ver
andert niet zo maar van leveran
cier, want je hebt ervaring met
de voedingswaarde van zijn pro
duct", zegt Blok-Koets. Volgens
Van Dam speelt ook de adviseur
van een veevoederleverancier
een belangrijke rol. „Er zijn vee
houders die zo veel vertrouwen
hebben in die adviseur dat ze
hem volgen wanneer hij voor
een andere voederproducent
gaat werken."
De recente dioxineaffaire is
naar de mening van Van Dam
een incident waar nauwelijks
kruid tegen gewassen is. „Het is
triest voor de veehouders die
hangende het onderzoek geen
dieren mogen afvoeren. We heb
ben te maken met scherpe re
gels op het gebied van de voed
selveiligheid, maar die sluiten
fouten en hardleersheid niet
uit."
Van Dam heeft begrepen dat het
monster waarin dioxine bleek te
zitten, al medio december is ge
nomen, maar pas eind vorige
maand is geanalyseerd. Hij
vindt dat de overheid daarmee
heeft gefaald. „Als dat monster
eerder was onderzocht, was het
mogelijk sneller op te treden. Je
mag ervan uitgaan dat het voer
met het verontreinigde vet in
middels al lang is opgegeten."
Voorzitter P. de Koeijer van de
ZLTO in Zeeland heeft naar ei
gen zeggen knarsetandend ken
nis genomen van de berichten
over vervuild veevoer. „Dit is na
tuurlijk weer geen goede recla
me voor de sector. We moeten
constateren dat de regels en con
troles, hoe scherp en nauwgezet
ze ook zijn, hebben gefaald."
Dat varkens- en pluimveehou-
derijbedrijven die mogelijk met
dioxine besmet voer aangele
verd hebben gekregen, voorlo
pig zijn geblokkeerd, is volgens
De Koeijer terecht. „Hoe verve
lend het voor de bedrijven ook
is dat ze buiten hun schuld geen
dieren kunnen afleveren. De vei
ligheid van het voedsel gaat bo
ven alles."
HULST - De gemeente Hulst
kampt aan het einde van dit
jaar met een achterstand van
489.000 euro voor het dagelijks
onderhoud aan de wegen.
De staat van de wegen in de ge
meente wordt beheerd aan de
hand van een beheerssysteem
van Arcadis. Hiermee wordt
jaarlijks een onderhoudsplan op
gesteld. Zo wordt een selectie ge
maakt van onderhoudswerken
die binnen het budget van de ge
meente kunnen worden uitge
voerd. Een deel van het werk
wordt uitbesteed, de rest wordt
in eigen beheer gedaan. Voor
2006 was voor het onderhoud
van de wegen 463.000 euro be
schikbaar. Zou Hulst alle aange
duide wegen willen aanpakken,
zou dat bijna vijf ton extra kos
ten. Hulst heeft dit geld niet.
Daarom worden de werken door
geschoven naar 2007.