PZC Iedere minuut van de dag moeten we gaan googelen kunstijs RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE zaterdag 28 januari 2006 De zo vriendelijk ogende zoekmachine Google groeit uit tot een machtig we reldomvattend concern. Ondertussen dringt het internetbedrijf langzaam maar zeker ons leven binnen. Dat zorgt voor veel vijanden. Waarop al enige tijd werd gewacht, gebeur de vorige week. Internetbedrijf Google kreeg het aan de stok met de Amerikaanse justitie. De populaire zoekmachine weigert informatie over bezoekers aan de website af te staan en is daarom gedagvaard door het ministerie van Justitie. Het Californische bedrijf zegt niet als ver lengstuk van de naar mogelijke terroristen spiedende regering Bush te willen dienen. Ondertussen is het de veelvraat vooral om het vertrouwen van de gebruiker te doen. Daarop is immers de hele toekomst van Google gebaseerd. De Amerikaanse regering wil van alle grote zoekmachines een overzicht van de maand juli 2005 met de vragen die internetters stel len en de websites waar ze uiteindelijk te rechtkomen. De gegevens zijn voor Justitie van belang bij de poging nieuw leven te bla zen in een wet die moet voorkomen dat kin deren op internet ongewild in aanmerking komen met pornografie. De vraag is of ze daarbij van nut zijn, want het gaat om een gigantische berg data. Google alleen al verwerkt elke week een half tot één miljard zoekvragen. Deson danks stonden AOL, Yahoo en Microsofts MSN braaf de gegevens af. Google houdt echter zijn poot stijf. Het gaat de succesvolle onderneming daarbij on der meer om de privacy van de klanten. De nu opgevraagde gegevens zijn niet terug te voeren naar personen, maar de volgende stap is natuurlijk snel gezet. Veel belangrij ker voor Google is echter het vertrouwen dat gebruikers in de zoekmachine hebben. Als die wegvalt, stort het bedrijfsplan van de veelvraat in. Google, maar ook andere gratis zoekmachines, leven bij de nieuwsgie righeid van internetters. Met de alomvatten de missie alle informatie ter wereld voor ie dereen toegankelijk te maken, registreert het bedrijf het gedrag van gebruikers tot in detail. Welke informatie zoeken ze? Naar welke si tes surfen ze? En, nog belangrijker, op wel ke advertenties klikken zij? Wat Google pre cies met die gegevens doet, wordt angstval lig geheim gehouden. Omdat Google voorna melijk geld verdient met advertenties, is echter wel duidelijk dat die informatie ter beschikking wordt gesteld aan andere par tijen. Met zijn zoekmachine en het plaatsen van advertenties op andere websites realiseert Google namelijk de droom van elke adver teerder; een reclame-uiting zo goed moge lijk afstemmen op de doelgroep. Met recla me maken op televisie, radio of via internet kunnen adverteerders alleen maar hopen dat ze potentiële afnemers bereiken. Strategie „Onze gebruikers zijn het allerbelangrijkst voor ons, we zullen nooit iets doen om ze weg te jagen", reageerde Mare Duijndam, directeur van Google Benelux onlangs in di verse media op de strategie van de onderne ming met het zo vriendelijke imago. „Wij analyseren louter algemeen gedrag van in ternetters, maar we zullen die informatie nooit misbruiken." Door het aanbieden van nieuwe gratis producten is Google bezig de informatie te verfijnen. De oprichters Lar ry Page en Sergey Brin dromen ervan dat het leven van een gemiddelde consument er straks als volgt uitziet; hij gaat 's ochtends achter zijn computer zitten en via zijn ver persoonlijkte startpagina krijgt hij de voor hem relevante informatie. Vervolgens belt en mailt hij de hele dag met Google en gebruikt hij via Google gedown- loade programma's om zijn werk te doen. 's Avonds na het eten houdt hij thuis zijn weblog bij, archiveert hij zijn foto's en belt hij met zijn familie. Allemaal via Google na tuurlijk. Gedurende de dag wordt de consument wel op de juiste momenten geconfronteerd met advertenties van producten en diensten die hij (mogelijk) zoekt. Google is daartoe in staat door de enorme computerkracht die achter de zo eenvoudig ogende zoekmachi ne schuilgaat. In de eerste jaren na de oprichting van het bedrijf in 1998 zijn Page, Brin en hun inge nieurs vooral bezig geweest met het aan el kaar knopen van honderdduizenden pe's. Op die manier creëerden zij, naar zij zelf zeggen, het grootste computersysteem ter wereld. Om te zorgen dat een zoekopdracht binnen een fractie van een seconde ant woord oplevert, zijn inmiddels verspreid over de wereld dertig zogeheten datacenter geplaatst. In feite zijn dat kopieën van de zoekmachine zoals die in het hoofdkantoor in Mountain View staat. Ook in Amsterdam staat een dergelijk computerpark, dat mil joenen West-Europeanen razendsnel kan bedienen. Tussen die datacenters heeft Google een eigen glasvezelnet aangelegd, zodat snel dataverkeer mogelijk is en het niet meer afhankelijk is van telecombedrij- ven. Machtig Al met al maakt het Google angstaanja gend machtig. Ondanks het eigen bedrijfs- motto 'Do no evil' (doe geen kwaad) zorgt het nieuwe imago voor een groeiend aantal vijanden. Concurrenten als Microsoft heb ben al eerder de oorlog verklaard, uitgevers en burgergroeperingen trekken hard aan de bel. De Franse president Jacques Chirac kondig de deze maand een Europees alternatief voor het Engelstalige Google aan. Franse en Duitse telecombedrijven werken aan Quaero. „Dat is de eerste echte multime- dia-zoekmachine, om daarmee de wereld wijde uitdaging aan te gaan van Google en Yahoo", aldus Chirac. Zolang miljoenen mensen Google no lijks gebruiken en de winst jaarlijks dan verdubbeld, zullen Page en Brin daarover weinig zorgen maken. Den met de Amerikaanse justitie is echtei ander verhaal. De uitkomst daarvan palend voor de dominantie van hunj kind. Mogelijkheden Google breidt gestaag zijn assortime Naast de bekende zoekmachine, die deld tweehonderd miljoen opdrachte dag krijgt, kan de gebruiker nog veel met Google. Met Google Earth kan ei satellietbeelden worden ingezoomd i plaatsen op aarde. Internetters kunn tis chatten en bellen met het chatpro ma van Google. En bij Gmail, de g e-mail via de site, heeft de gebruiker voor 2600 Megabyte. Dat is genoegj 130.000 mailtjes. Google-gebruikers nen gratis een eigen fnternetdagboel houden. En is de homepage van Gooi naar wens, dan past de gebruiker de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 22