Stank en lawaai horen erbij HOT GELICHT Jiteenlopend samenspel van lijnen Met contrabas niet alleen op podium Trajectcontrole in zomer hersteld Zeelandbrug dicht voor schepen Gemeenten roepen Kamer te hulp Jacht loopt vast bij Breskens Meisje bedreigd, getuigen gezocht Hugo Dirkson in finale van jazzwedstrijd jroenLinks uil proef met )io-raffinaderij kunst door Martijn de Koning Het hoort onmiskenbaar bij het bui tengebied: stank van mest en la waai van tractoren en andere landbouw machines. Geen probleem, vinden de meeste bewoners van het platteland. Dat moet je maar voor lief nemen. Maar niet iedereen is even blij met boerenbe drijven in de nabije omgeving. Van hen komen andere geluiden. „Soms denk ik: hou er een beetje rekening mee dat het nog maar zes uur is." Plet aantal bewoners van het platteland dat klaagt over lawaai of stank stijgt. Die klachten, vaak onredelijk, belemme ren boei'en om fatsoenlijk hun werk te doen, vindt de provincie. Gedeputeerde A. Poppelaars (CDA, landbouw) komt daarom met een plan om regels voor boeren te versoepelen. Dat is een goede ontwikkeling, zegt P. de Koeijer, voorzitter van de Zuidelij ke Land- en Tuinbouw Organisatie Zee land (ZLTO). „Echte burenruzies ko- Boer als buurman men gelukkig niet veel voor. Maar het gebeurt wel vaak dat boeren door de strenge regels hun bedrijf niet kunnen uitbreiden." Nu krijgt een landbouwer strengere regels opgelegd als er in de buurt 'gewone burgers' komen wonen. „Dat kost hartstikke veel geld", geeft De Koeijer aan. „Bovendien worden nieuwe investeringen er een stuk moei lijker door." Aangezien steeds meer boerderijen zo'n woonfunctie krijgen, voorziet de voor zitter in de toekomst meer problemen. Hoog tijd dus voor een aanpassing van de regels. Dat het ook anders kan, blijkt in het ge hucht Baarsdorp tussen Goes en Hein- kenszand. Een grote boerderij bepaalt er het beeld. Omwonenden hebben er geen problemen mee. „Welnee, hoe kom je erbij", reageert C. Houmes. Hij vindt het juist een voor deel om een boer in de buurt te hebben. zaterdag 28 januari 2006 1 7 ZIERIKZEE - Het duurt nog maanden voordat de traject controle op de Zeelanclbrug' is hersteld. Een woordvoer der van het Openbaar Ministerie verwacht dat de came ra's rond de zomer teruggeplaatst worden. „Er wordt nu gekeken welk technisch systeem daar het beste werkt." De trajectcontrole is uitgeschakeld sinds mei 2005. Toen botste een vrouw uit Roosendaal met haar auto tegen het portaal waar de camera's aan hangen. Het portaal was zo beschadigd dat het in zijn geheel afgebroken moest wor den. Nu blijkt dat de reparatie nogal wat voeten in de aar de heeft. „Simpelweg een nieuw portaal smeden en came ra's ophangen blijkt niet mogelijk te zijn", aldus de woordvoerder van het OM. ZIERIKZEE - Van dinsdag 31 januari tot en met vrijdag 3 februari wordt gewerkt aan cle Zeelandbrug. Bij de doorvaartopening moeten houten stijlen vervangen wor den. Daardoor is de brug alleen in overleg met de brug wachter te passeren. Deze is te bereiken via nummer 0111-413237 of VHF kanaal 18. DEN HAAG - De Vereniging van Zeeuwse Gemeenten (VZG) roept de Tweede Kamer op de motie te steunen waarmee de Kamerleden Rouvoet (ChristenUnie) en Ver beet (PvdA) de financiële schade willen beperken die in voering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) in gemeenten veroorzaakt. Volgens de huidige plannen gaat in tien van de dertien Zeeuwse gemeenten het budget voor huishoudelijke hulp fors omlaag. Dat heeft tot 'grote verontrusting' geleid, aldus de VZG in een brief aan de Kamer. De motie Rouvoet vraagt de regering het verschil tussen de zogenaamde voordeel- en nadeelge meenten te verkleinen. De nadeelgemeenten zouden er ten opzichte van nu niet meer dan tien procent op achter uit mogen gaan. Volgens A. de Vries, wethouder in Mid delburg en voorzitter van het College Zorg en Welzijn Zee land, zou het aannemen van de motie de nadeelgemeenten 'tijd geven om maatregelen te nemen en de tering naar de nering te zetten'. BRESKENS - Een jacht met twee opvarenden is gister middag om kwart voor drie ter hoogte van Breskens vast gelopen op een zandbank in de Wester schelde. De Konink lijke Nederlandse Reddings Maatschappij zette zowel de reddingsboten Zeemanshoop uit Breskens als De Forel uit Veere in, maar die konden vrij snel weer huiswaarts keren. Medewerkers van sleepbedrijf Multraship, toeval lig in de buurt, hadden de twee opvarenden al in veilig heid gebracht. Zij trokken het bootje ook weer vlot. SOMMELSDIJK - Een 13-jarig meisje uit Sommelsdijk is donderdagavond rond half tien bedreigd. Het meisje stond bij een bushalte aan de Dorpsweg in haar woon- plaast toen een onbekende man haar met een mes bedreig de. Een andere man schoot het meisje te hulp waarna de bedreiger vertrok. De politie is op zoek naar getuigen. oor Rolf Bosboom iOES - Een expositie bij Gale- ie Van den Berge in Goes laat ch zelden meteen bevatten. Re de huidige expositie be- oekt, ziet een beperkt aantal hilderijen die aanvankelijk ijna monochroom aandoen. et vergt tijd om mentaal te ac- limatiseren. Geleidelijk wordt .z t steeds meer zichtbaar, krijgt IC' et beeld diepte en groeien zelfs etekenissen. ki 51 e twee exposanten zijn geen toekenden in Zeeland. Johan uipers (Sneek, 1960), vertegen woordigd met enkele grote schil- orijen die hij de afgelopen ja- en maakt, woonde enige tijd in iddelburg. Van hem was een aar geleden ook werk te zien in r,egalerie. Stijn Kriele (Heerlen, •72), die woont en werkt in Til- urg, is voor het eerst bij Van ten Berge. In Zeeland is hij voor- I bekend van eerdere tentoon- pingen in De Watertoren bij ost-Souburg. 'On jaar geleden had Johan Kui- 'ets in Goes een bijdrage in een oepsexpositie van vier kunste- naars. Nu heeft hij de grootste ruimte van de galerie volledig tot zijn beschikking, waardoor zijn werk aanzienlijk beter tot zijn recht komt. Een van de schilderijen van vorige keer, Ea ling Commonis teruggekeerd. Wat Kuipers maakt, is met recht monnikenwerk te noemen. Hij schildert haarfijne patro nen, telkens een ingenieus sa menspel van talloze lijnen, die veelal aan weefsels doen den ken. Per schilderij variëren de patronen: de ene keer met een grote dichtheid, de andere keer groffer, waardoor ze op mozaïe ken gaan lijken. Ook de kleur is sterk wisselend, zoals roze in Seven Sisters tot de blauwzwarte onderschilde ring in het mooie Vauxhall. Het zijn ook de weinige werken die Kuipers van een titel voorziet, wat een aanzet tot interpretatie kan betekenen. Toch zijn de schilderijen vooral een visueel spel. De patronen veranderen afhankelijk van de afstand van de toeschouwer, de kijkrichting en de lichtval. Tel kens valt op hoe precies Kuipers werkt, hoe elke lijn weloverwo gen is neergezet en een eigen functie vervult. Bijna als een spin maakt de kunstenaar tel kens zijn web, waarbij geen draad kan worden gemist. De concentratie - meditatie haast - waarmee intensief aan elk doek is gewerkt, is voelbaar. Landschap Stijn Kriele is meer gericht op de grote lijnen en dan vooral die van het landschap. Hij beoefent verschillende disciplines, waar van er in Goes twee zijn te zien: fotografie en schilderijen. Ze werken als een contrast. Met zijn camera legt Kriele 'de' wer kelijkheid, althans zijn waarne ming daarvan, rechtstreeks en feilloos vast. Te zien is bijvoor beeld een foto van een verlaten weg onder een viaduct, dat een eigen kader vormt om naar het landschap te kijken. De elementen die zijn fotografie bepalen - het geconstrueerde en geordende landschap, bruggen en viaducten - komen terug op de schilderijen, maar dan bijna tot abstracties teruggebracht. Het zijn waarnemingen, herinne ringen, die zijn gezeefd door plaats en tijd, tot iets wat de es sentie zou kunnen worden ge noemd. Mooi zijn de langgerekte schilde rijen, die bijna rechtstreeks ver wijzen naar foto's van Kriele die niet in Goes worden worden getoond. Op enkele kleine olie- verfwerken is, vermoedelijk, het landschap teruggebracht tot een lijn. Een ervan is zelfs helemaal zwart, waarin het beeld slechts wordt bepaald door de streek en de dikte van de verf. Wat afwijkend ten opzichte van de andere schilderijen is een olieverf op linnen - Kriele ge bruikt zelden titels - waarop de scherpe lijnen zijn verdwenen door de verf te vegen. Het beeld is onduidelijk en doet denken aan een landschap dat wordt ge spiegeld in het water. Het harde beeld van de foto's is geheel ver dwenen. De realiteit is herinne ring geworden. Expositie: 'On the road' (schilde rijen en fotoiverken) van Stijn Kriele en schilderijen van Johan Kuipers, t/m 18 februari in Galerie Van den BergeWestwat 45, Goes. Geopend: do.-za., 12-17 uur en op afspraak (0113-250499). Renée Stevense: „Als ik op het podium sta, dan denk ik nergens meer aan." foto Mare de Haan GOES - De Goese contrabassist Hugo Dirkson staat morgen in de finale van de Erasmus Jazz Prijs. Hij neemt het daarin op te gen Rik Kraak, die elektrische bas speelt. De kandidaten zijn voortgeko men uit de halve finale, waar aan nog een andere Zeeuw mee deed: drummer Salie de Jonge. Dirkson en De Jonge spelen on der meer samen in de band Not James Dean. Dirkson en Kraak werden geko zen voor de finale vanwege hun 'smaakvolle' optreden. De finale wordt morgenmiddag gehouden in het Doelencafé in Rotterdam. De jury bestaat uit: Bert Jansma (oud-recensent), Arnoud Gerrit- se (muzikant), Hans de Lange (programmeur) en Hans Mantel (radiomaker). Voorzitter van de jury is Cees Wetsema. De Eras mus Jazz Prijs wordt dit jaar voor de elfde keer uitgereikt. De jazzwedstrijd is een initiatief van het Rotterdams Conservato rium. Mest wordt over het land uitgereden. „Als er eens een paal in de grond moet, roep ik hem te hulp." Houmes geeft aan meer hinder te ondervinden van het la waai van de A58. Die snelweg loopt vlak langs het gehucht. Ook L. van Hese heeft geen last van de boerenbedrijvigheid in en rond Baars dorp. „In de zomer stinkt het wel eens als ze gaan mesten", merkt ze op. „Maar dat hoort er toch bij. De boeren kunnen moeilijk in de stad gaan wo nen." Ook Van Hese stoort zich meer aan an dere zaken. Het sluipverkeer bijvoor beeld, dat binnendoor via Baarsdorp naar Goes rijdt. „Deze wegen zijn eigen lijk bedoeld voor de boeren." Tractor Toch is het niet allemaal pais en vree op het Zuid-Bevelandse platteland. Een be woner van een huis in de buurt van Nis- se, heeft wel iets te klagen. „Hij gaat soms wel erg ver", moppert hij, wijzend op de boerderij van zijn buurman. „Het is logisch dat de man zijn werk moet doen, maar een uur lang een tractor la ten draaien terwijl die gewoon stil staat, is simpelweg niet nodig." Hij verklaart ook wel eens wakker te worden van het lawaai van de landbou wer. „Dan denk ik: hou er een beetje re kening mee dat het nog maar zes uur is." Echte problemen mag je het eigenlijk niet noemen, haast de man zich daarna te zeggen. Hij heeft het nooit nodig ge vonden de buren op hun gedrag aan te spreken. Daarom ook wil hij zijn naam niet noemen. „Het zou een beetje vreemd zijn als ze mijn klachten via de krant moeten lezen. Nee, ik ga wel eens bij hen langs. Misschien." De buurvrouw aan de andere kant van het bedrijf kan zich wel iets voorstellen bij de klachten van de buurtbewoner. Toch is ze een stuk genuanceerder. „Ook wij worden wel eens wakker van het lawaai", geeft ze aan. „Maar hoe denk je dat dat in een stad of zelfs een dorp is? Daar is het echt niet altijd tot negen uur 's ochtends stil, hoor." Dat niet elke bewoner van een huis na bij een boerderij zo vergevingsgezind is, foto Dirk-Jan Gjeltema merkte M. Poppe uit Gi'ijpskerke al meerdere keren. Bij haar boerderij heeft ze een minicamping en een paar- denstalling. Een buurtbewoner spant aan de lopende band rechtszaken aan: een schuur staat te dicht bij zijn huis, de camping heeft teveel plaatsen en gas ten maken lawaai. „We hebben zeker dertig keer bij de rechtbank gestaan", rekent Poppe voor. „En steeds kregen we gelijk." Toch heeft haar bedrijf er wel onder te lijden, betoogt ze „We durven niet aan uitbreidingen en activiteiten te doen. Bang dat ze de boel weer tijdelijk stil leggen." Stilte Erger nog vindt ze de psychische proble men die haar gezin ervan ondexwindt. „Je houdt er onbewust toch rekening mee, hoewel je dat eigenlijk niet wil. Steeds manen we de campinggasten en onze eigen kinderen tot stilte. Dat is na tuurlijk niet normaal. Ik ben eiwan over tuigd dat er daarom al klanten zijn weg gebleven." iur;| innrRinus Antonisse is r~ y-g IDDELBURG - De provincie Iceland moet zich sterk maken s f,; tooi' het binnenhalen van een luropese proefneming met ~~Q[ jo-raffinaderij. De fractie van roenLinks in Provinciale Sta ler, len vraagt het dagelijks provin- Po! iebestuur hiervoor actie te on- Wnemen. dj:: or olgens de partij biedt de verde- eontwikkeling van bio-energie oor Zeeland veel kansen. Er iuo\ ijn goede uitgangspunten, zo- Is'de aanwezigheid van chemi- L' ;he bedrijven, een sterke land- is )uw en agi-arische productiebe- 2o nïven" de- )esamenwerking tussen bedrij en en als Cerestar (tarwezetmeel- roductie) en Nedalco (alcohol- iroduclie uit zetmeel) bij Sas - 17/1 [n Gent is eveneens gunstig. !o ook de mogelijkheden om grafische (rest)producten als rondstof te kunnen benutten, 6 telt de Statenfractie van Gi'oen- Ota 'nks erestar en Nedalco zijn daar in lari eite een prima voox'beeld van. en )e in augustus 2005 geopende lio-elhanolfabxdek van Nedal- o, draait op reststoffen van en3 raanverwerker Cerestar. c )emonstratieproject )e fractie is zich ei-van bewust rino lat de ontwikkeling van een be- aalbare, duurzame energievoor- iening met inzet van bio-enex- iie, niet eenvoudig is. Het is val- kki men opstaan. Vandaar dat een Europees) demonstratieproject en goede zaak is, aldus Groen- inks' 1 let Europese technologieplat- u orm voor duurzame energie wil var o'n project op poten zetten. a Jat wil zeggen: een bio-raffina- n\i ij op bescheiden schaal oprich- 171 P* let past volgens GroenLinks ;t/r? itstekend in het Zeeuwse so- f: 1 iaal-economische beleid en de 3Cl' rovincie mag er best meer geld 1711steken dan de 25.000 euro die (t' ivoor ontwikkeling van duur- ame energie opzij is gezet. De actie vindt dat er zonodig M itra geld gebruikt kan worden, at beschikbaar komt nu de ;B erncentrale bij Borssele langer 3" pen mag blijven. door Rolf Bosboom GOES - Het moet al zo'n vijf tien jaar geleden zijn dat Renée Stevense optrad in 't Beest in Goes, waar ze in een grijs verle den ook als vrijwilligster heeft gewerkt. Vanavond keren ze er terug: zij en haar, inmiddels on afscheidelijke, contrabas. „Het is heel spannend. Ik heb ook nog nooit solo in 't Beest ge speeld." In Zeeland zullen veel mensen haar beter kennen als Irene Ste vense. Toen ze, in de jax-en tach tig, eenmaal volop in de muziek wereld actief was, heeft ze haar voornaam veranderd in Renée. „Ik wilde een naam die stoerder klonk. Irene is vaak een prinses in sprookjes en prinsessen zijn over het algemeen niet stoer." Ze werd halverwege de jaren zestig geboren in Hansweert en verhuisde op haar tiende naar Goes. Interesse voor mxxziek heeft ze steeds gehad. „Op mijn zestiende ging ik gitaar spelen, maar daar ben ik al snel mee ge stopt. Ik vond het te veel gedoe, kreeg kramp in mijn vingers van al die akkoorden. Toen ben ik eerst gaan zingen en later ook gaan bassen." Toen ze achttien was, vormde Stevense met Lenja Kooning (drums) een van de eerste mei denbands die Zeeland telde: Dexxx Piece. Die bestond nog maar net, toen de groep werd ge- vx-aagd voor het voorprogram ma van het optreden van Fay Lovsky, in september 1983 in De Stenge in Heinkenszand. In korte tijd moest toen een gitaxïs- te worden gevonden - dat werd Tineke Siliakus, later opgevolgd door Gerrie van der Lee - en een repertoire in elkaar worden ge draaid. „Het optreden was ont zettend leuk. Vanaf dat moment was ik eraan vex'slaafd, ik wilde steeds meer." Bandjes Ze besloot helemaal voor de mu ziek te gaan leven, trok naar Amsterdam en speelde in de ja ren tachtig in talloze bandjes, vaak ook in meerdere tegelijk. „Ik wilde zo vaak mogelijk spe len. De bandjes waren heel ver schillend, qua samenstelling en muziekstijl." „Toen ik in 1989 een tijdje niet in een band zat, kwamen thuis de muren op me af. Toen besloot ik te kijken of ik het ook alleen kon." De bas verruilde ze voor een contrabas. „Dan sta je ten minste niet zo alleen op het po dium." Ze speelde aanvankelijk op straat, maar veroverde later - opnieuw - ook de podia. Doordat haar telefoonnummer even later onverwacht werd ge wijzigd, x-aakte ze - in een tijd zonder intex-net en e-mail - in één klap veel contacten kwijt en daalde het aantal optredens dra matisch. Ze verhuisd!| naar Lei den (waar ze nog steeds woont), trof een man en bouwde een ge zin met drie kinderen op. De mu ziek zette ze voor ongeveer tien jaar op een laag pitje. „Drie jaar geleden ben ik weer begonnen, voox-al om te weten: kan ik het nog? Ik heb mezelf vijf jaar de tijd gegeven om het goed te laten lopen en dat lijkt te lukken. De optredens woxxlen heel goed ontvangen. Het is ook ontzettend leuk om te doen. Als ik op het podium sta, dan denk ik nex-gens meer aan. Het is bijna een soort trance waai'in ik dan verkeer." Zang Ze speelt voornamelijk eigen werk en enkele covers. Haar mu ziekstijl laat zich lastig om schrijven. „Mijnbasspel is voox-- al beïnvloed door pop en rock, maar mijn zang veel meer door blues en jazz." De combinatie van alleen zang en contx-abas is weinig alledaags en komt wat sober over. „Als je het alleen hoox-t klinkt het inder daad misschien wat kaal, maar als je me ook ziet spelen geeft dat zeker een extra dimensie." Concert: Renée Stevense, van avond in 't Beest in Goes. Ze staat in het voorprogramma van No Blues, een project van productie huis Oost-Nederland tnel onder an deren Ad van Meurs (The Watch man). De groep speelt een combina tie van Arabische muziek en folk- blues. Aanvang: 21.00 uur. nu jlieverf op linnen van Stijn Kriele, die zijn werk zelden voorziet van titels. i foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 17