Auto TOM TOM ONE C70 vouwkunst vogens Volvo 2C )oordramdiesel misstaat de Fielt CrOITlcl niet in samenwerking met Q AutoTrack.nl Q) TEST Bijdehand 0113-315680 wpzc.nl/auto ,,jl: redactie@pzc.nl (bus 31.4460 AA Goes «itentie-exploitatie: .j en Midden-Zeeland: 0113-315520 L-Vlaanderen: 0114-372770 anaal: 020-4562500 dag 27 januari 2006 -A s AutoTeam OPEL CHEVROLET AUTOTEAM NIEUW SERVICE SCHADEHERSTEL Ook voor een navigatiesysteem^ OQCi kunt u bij Autoteam terecht wij willen blije klanten ilvo heeft van zijn oednieuwe cabrio- [•coupé een hoog- je gemaakt. De weegbare stalen ip werkt ingewik- maar maakt dat auto er zowel dit als open aan- ttelijlt uit ziet. Rien van der Steen ^Fan de vorige Volvo fl m C70 zijn er wereld lik^ wijd 50.000 ver- Wm kocht. Hij was er W als vierzits cabrio- en als coupé. Zijn opvolger enigt die twee gedaanten in i model, dankzij een driede- schamierend vouwdak van il. Het ziet er ongelooflijk in- rikkeld uit hoe het dak in tig seconden opent of sluit. :eer dat wij ons bij de presen- e in het loeihete Dubai hard- afvroegen hoe lang zo'n oplex systeem heel kan blij- i Het dak bestaat uit schar rende armpjes, elektro-hy- alische motortjes en sturen- elektronica. Patrik Wider- md, de projectchef van Vol vo, ging er geen druppel harder van zweten. ,,Het dak is uit-en-te-na getest. Bij ons we ten ze hoe je zoiets in elkaar zet." En: het is wel mooi de eer ste vierpersoons coupé met in klapbare hardtop. In Zweden zijn ze ervan over tuigd dat de auto twee keer zo goed in de smaak zal vallen als de vorige, iets minder ranke, maar veilige en langere C70. De productie nu, gepland op 16.000 stuks per jaar, is inmid dels bijgesteld naar 18.000. Veelzeggend: de complete voor raad voor 2006 is al uitver kocht. De helft ervan gaat naar de VS. Nederland krijgt er voor alsnog maar 500. Onthoofding De nieuwe topless Volvo is door KENNISMAKING de Nederlandse chef design Fed- de Talsma samen met Pininfari- na bedacht. Hij zal ook in sa menwerking met de Italiaanse meester worden gebouwd. Tals ma, chef Volvo Design, heeft zijn mannen geen half werk la ten doen. Hij begon met de au to als coupé om van daaruit de cabrio te ontwikkelen. Verstan dig, want een cabriolet oogt meestal elegant, de gesloten au to niet zelden plomp. Veel werk heeft Volvo gemaakt van de veiligheid die voor een cabrio zo haar eigen eisen stelt. Een botsing van opzij wordt op gevangen met versterkte portie ren en middenstijlen, een partij dwarsbalken en dikkere dor pels. Een zijairbag en een air baggordijn in het portier klap pen uit. Dwars door de achter ruit klapt een koprolbescher- ming uit om passagiers te vrij waren van onthoofding wan neer de auto onverhoopt met de wielen omhoog verder wil. Knap hard Wie van open rijden houdt en bovendien prijs stelt op een goed geluid zit in de C70 op ro zen. De 900 watt installatie past de geluidssterkte automatisch aan wanneer het dak open of juist dicht is. De smalle middenconsole ken nen we al uit de S40/V50. Som mige bedieningsknoppen zit ten er tamelijk laag op, en bo vendien is die aluminium con sole knap hard - onplezierig voor de knieën. Verder zitten er in het gesloten dak grote naden en valt het zitcomfort achterin een beetje tegen. Er is ruimte voor twee mensjes, maar of die het daar lang uithouden valt te betwijfelen. In een Saab 9-3 Cab rio bijvoorbeeld maar ook in de oude C70 zit meer hoofdruim te. De elektrisch bediende stoe len schuiven mooi snel naar vo ren voor de achterinstappers. De kofferbak is flink: met het dak dicht meet die 400 liter, met het dak in opgevouwen toe stand nog 200 liter. Het hele spul kan dan (elektrisch) een tikje opgetild worden om laden of lossen eenvoudiger te ma ken. Volvo's nieuwe C70 rijdt een stukje beter dan de vorige. Dat Vorig jaar werden in ons land ruim 800 cabriolets verkocht. Het best verkocht werden de vierpersoons modellen Saab 9-3 (307 stuks) en Audi A4 (232 stuks). Fiat Croma was al ii reiziger van for- lat. Nu kun je hem pen met een be niet flauwe die- Ivan 200 pk. Volvo C70 COUPÉ CABRIOLET, 4 ZITS (2006) Motoren: 140-220 pk (v.a. april) 180 pk diesel (v.a. sept.) Lengte: 4,58 m Prijs v.a. 46.000 euro <f'| De nieuwe Volvo C70 is ontworpen onder de supervisie van de Nederlander Fedde Talsma. komt doordat hij iets compac ter is en op een vernieuwd on derstel staat. Zijn voorganger stond op de - overigens prima - basis van de 850/V70. Het groot ste verschil is behalve de inge nieuze, geruisloze kop ook de aanzienlijk stijvere carrosserie. Directeur Kielc van der Wall van Volvo Nederland zegt dat Volvo erg goed presteert. „We staan op plaats acht in Neder land en ons marktaandeel van 4 procent is buiten Scandinavië uniek. Dit jaar is ons aantal sta biel: rond 19.000 stuks." Als concurrenten gelden de Au di A4, BMW 3, Saab 9-3 en Mer cedes CLK, maar ook de coupés Peugeot 407, Alfa GT en Audi TT. Q) De concurrentie SAAB 9-3 CABRIOLET, 4-ZITS Motoren: 150-250 pk Lengte: 4,64 m Prijs v.a. 45.290 euro AUDI A4 CABRIOLET, 4-ZITS Motoren: 163-344 pk Lengte: 4,57 m Prijs v.a. 46.590 euro 'Rien van der Steen Croma die Fiat vorig najaar senteerde, heeft er intussen topversie met dieselmotor We reden daar een paar dui- "I kilometer mee. Het mo- ivan meester Giugiaro, vin- iwe nog altijd strak gebeeld- lwd. Het houdt het midden een stationwagon en 1 nipv. De hoog geplaatste tien vergemakkelijken in stappen, al blijken de zit- onderweg aan de vlakke ic En dan die kofferbak, dien voor een reisje van een ek met vier mensen verdwij- met speels gemak achter Hjfde deur. Hij maakt een "fe® indruk, deze Croma, Italiaans is voor chroom. Mo is opgebouwd met veel Q) Fiat Croma 2.4 JTD Standaard: o.a. zeven airbags, radio/cd, elektrohydraulische stuurbekrachtiging, airco, stabiliteitsregeling, antiwhiplash hoofdsteunen voor, mistlampen, boordcomputer. Motor/techniek: voorwielaandrijving, vijfcilinder 2.4 liter diesel, 200 pk, 400 Nm, zestraps automaat Lx b xh: 4,75 x 1,77 x 1,59 m. Wielbasis: 2,70 m. Draaicirkel: 10,90 m. Bagageruim: 500/893/1.610 I. Tankinhoud: 62 I. Gewicht: 1.620 kg. Aanhanger: 1.500 kg geremd Verbruik: 1:12,5 Prijs: 2.4 Multijet 200 pk 40.495 euro 1.8 16v 25.495 euro Voor Ruimte Gerieflijk rijgedrag Sterke diesel - Tegen Stuurpositie Navigatie/connectsysteem Vlakke voorstoelen Score 8,5j Conclusie: De Fiat Croma is een ruime, comfortabele auto waarmee het aangenaam reizen is. Met de 2.4 JTD is hij ook nog beresterk en tamelijk zuinig. onderdelen van General Mo tors, gevolg van een kortstondi ge vrijage tussen de concerns. Daarom staat hij op de bodem van een Opel Vectra en heb je een contactslot van Saab, tus sen de voorstoelen naar Zweeds model. Het onderstel zorgt voor een stabiel weggedrag maar houdt niet van naden in het wegdek en richels. De snelheidsafhankelijke, elelc- tro-hydraulische stuurbekrach- Croma: dik en hoog. tiging stuurt in sommige situa ties wat onrustig en licht. Jam mer van de rommelige opmaak van de middenconsole met het connect- en navigatiesysteem dat het nog altijd over lokaliteit heeft in plaats van stad. Wel erg prettig is al dat glas, voor veel uitzicht en gemakkelijk parkeren. De veiligheid is dik voor elkaar, dankzij bijvoor beeld zeven airbags waaronder eentje voor de chauffeursknie ën. De Croma behaalde inmid dels de maximale score van vijf sterren in de bekende EuroNCAP crashtest. Trekkracht De dikke 2.4 diesel die deze au to voortstuwt gedraagt zich stil, ook op hoge snelheid. Hij dramt eindeloos door, beschikt over erg veel trekkracht en doet bovendien zuinig zijn werk. De Croma is een reiziger van formaat, schreven we bij een eerdere test van de 150 pk die sel. Dat geldt voor deze potente 200 pk zelfontbrander van Itali aanse huize in nog aanzienlijk grotere mate. De Peilstok O In andere landen worden automobilis ten meer naar het openbaar vervoer bewogen dan in Nederland. Waarom bent u niet uit uw vierwieler 'te branden'? Door de hoge bus- en treintarieven, de privacy van uw vierwieler, of de tijdwinst? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Voorrang voor respect OVerkeersveiligheidorganisatie 3VO heeft in Bruno Bruins een nieuwe voorzitter.'Daarom vroegen we vorige week waar de nieuwbakken bestuurder volgens u zijn pijlen op moet richten. Wat 45 procent van de stemmers betreft is de opdracht duidelijk: vergroten van fatsoen en respect in het verkeer. Waar moet 3VO vooral zijn pijlen op richten? Fatsoenlijker en respectvoller verkeersgedrag 45% 0 Veiligheid voor kinderen 22% 0 Tegengaan rijden onder invloed 18% Veiligheid voor voetgangers en fietsers 15% O Bruno Bruins, voorzitter 3VO sinds vorige week vrijdag: „Dit verbaast me absoluut niet. We hebben een kort lontje en het zou goed zijn als we elkaar meer gemak en ruimte gunden. Dan heb je meer tijd om goede beslissingen in het verkeer te nemen. Fatsoenlijker verkeersgedrag is niet voor niets één van onze vier actiepunten voor 2006. Hoe onze campagne eruit gaat zien? Daar denken we nu over na. We moeten in elk geval niet belerend zijn maar juist aanzetten tot nadenken". De trekhaakkoffer biedt extra laadvermogen. Aanhaker uit Zuid-Afrika Het was liefde op het eerste gezicht tussen het echt paar Koning en de Zuid-Afrikaanse 'trekhaakkof fer'. Nog tijdens hun vakantie in 2003 kreeg het stel uit Almere toestemming de glasvezelkoffer te importeren. Inmiddels hebben zij het alleenrecht op invoer in de Be nelux. De grootste van de drie uitvoeringen meet 440 li ter en kost 999 euro. De miniversie bedraagt 699 euro en biedt 240 liters. Met zijn uitschuifbare poten is de kof fer ook handig voor een picknick of lcampeervakantie. Met een zwenlc-arm a 179 euro extra schuifje de trek haakkoffer opzij waardoor je makkelijker bij de koffer bak leunt. Wel even oppassen met achteruitzetten. Info: www.autoboxkoning.nl Winterhand ingeburgerd Je hoeft Nederlanders niets meer te vertellen over win terhanden. Ruim 1250 mensen deden de afgelopen maanden mee aan de peiling over het onderwerp op de website van de krant. Allemaal weten ze dat winterhan den niet verplicht zijn in Nederland, en zeventig pro cent weet dat het verstandig is die te monteren zodra de temperatuur onder 'n graad of zeven zakt. Deelnemers konden de zin Banden zijn voor mij.afma ken, wat de meesten verleidde tot de toevoeging.van le vensbelang. Opmerkelijk, want bijna de helft van de res pondenten controleert zijn bandenspanning niet vaak genoeg. Bedenkers van de winnende slagzinnen krijgen bericht per e-mail. Ga voor de belangrijkste resultaten van de peiling naar de website van de kran t en kies de rubriek Auto. ANWB-leden wantrouwen rijk ANWB-leden hebben geen vertrouwen in de plannen van de overheid om het autorijden anders te belas ten. Driekwart van hen wantrouwt het mobiliteitsbeleid van de overheid en bijna 70 procent vindt dat de over heid het geld niet goed besteedt. Dat blijkt uit onder zoek van de bond. Vanaf 2012 gaan alle weggebruikers een prijs per kilometer betalen en worden bpm en mo torrijtuigenbelasting afgeschaft. Het eerste weet drie kwart van de ANWB-leden, het tweede was 48 procent niet bekend. Rijlessen voor half geld Rijles voor maar 23 euro per les. De Apeldoomse rij school met de naam nul-zes.nu gooit de knuppel in het hoenderhok en beidt rijlessen voor de helft van het gebruikelijke tarief aan. Directeur Jan Bosch zegt dit te kunnen realiseren door de inzet van 25 budgetvriendelij- ke Chevrolet Matiz lesauto's. nul-zes.nu heeft de ambitie om vanuit Apeldoorn op fan- chisebasis door te groeien naar andere steden. Op 2, 3 en 4 februari houdt de rijschool Open-instap-dagen. Info' www.nul-zes.nu.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 27