Auto
TOM TOM ONE
C70 vouwkunst vogens Volvo
2C
)oordramdiesel misstaat de Fielt CrOITlcl niet
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Q)
TEST
Bijdehand
0113-315680
wpzc.nl/auto
,,jl: redactie@pzc.nl
(bus 31.4460 AA Goes
«itentie-exploitatie:
.j en Midden-Zeeland: 0113-315520
L-Vlaanderen: 0114-372770
anaal: 020-4562500
dag 27 januari 2006
-A
s AutoTeam OPEL CHEVROLET
AUTOTEAM NIEUW SERVICE SCHADEHERSTEL
Ook voor een navigatiesysteem^ OQCi
kunt u bij Autoteam terecht
wij willen blije klanten
ilvo heeft van zijn
oednieuwe cabrio-
[•coupé een hoog-
je gemaakt. De
weegbare stalen
ip werkt ingewik-
maar maakt dat
auto er zowel
dit als open aan-
ttelijlt uit ziet.
Rien van der Steen
^Fan de vorige Volvo
fl m C70 zijn er wereld
lik^ wijd 50.000 ver-
Wm kocht. Hij was er
W als vierzits cabrio-
en als coupé. Zijn opvolger
enigt die twee gedaanten in
i model, dankzij een driede-
schamierend vouwdak van
il. Het ziet er ongelooflijk in-
rikkeld uit hoe het dak in
tig seconden opent of sluit.
:eer dat wij ons bij de presen-
e in het loeihete Dubai hard-
afvroegen hoe lang zo'n
oplex systeem heel kan blij-
i Het dak bestaat uit schar
rende armpjes, elektro-hy-
alische motortjes en sturen-
elektronica. Patrik Wider-
md, de projectchef van Vol
vo, ging er geen druppel harder
van zweten. ,,Het dak is
uit-en-te-na getest. Bij ons we
ten ze hoe je zoiets in elkaar
zet." En: het is wel mooi de eer
ste vierpersoons coupé met in
klapbare hardtop.
In Zweden zijn ze ervan over
tuigd dat de auto twee keer zo
goed in de smaak zal vallen als
de vorige, iets minder ranke,
maar veilige en langere C70. De
productie nu, gepland op
16.000 stuks per jaar, is inmid
dels bijgesteld naar 18.000.
Veelzeggend: de complete voor
raad voor 2006 is al uitver
kocht. De helft ervan gaat naar
de VS. Nederland krijgt er voor
alsnog maar 500.
Onthoofding
De nieuwe topless Volvo is door
KENNISMAKING
de Nederlandse chef design Fed-
de Talsma samen met Pininfari-
na bedacht. Hij zal ook in sa
menwerking met de Italiaanse
meester worden gebouwd. Tals
ma, chef Volvo Design, heeft
zijn mannen geen half werk la
ten doen. Hij begon met de au
to als coupé om van daaruit de
cabrio te ontwikkelen. Verstan
dig, want een cabriolet oogt
meestal elegant, de gesloten au
to niet zelden plomp.
Veel werk heeft Volvo gemaakt
van de veiligheid die voor een
cabrio zo haar eigen eisen stelt.
Een botsing van opzij wordt op
gevangen met versterkte portie
ren en middenstijlen, een partij
dwarsbalken en dikkere dor
pels. Een zijairbag en een air
baggordijn in het portier klap
pen uit. Dwars door de achter
ruit klapt een koprolbescher-
ming uit om passagiers te vrij
waren van onthoofding wan
neer de auto onverhoopt met
de wielen omhoog verder wil.
Knap hard
Wie van open rijden houdt en
bovendien prijs stelt op een
goed geluid zit in de C70 op ro
zen. De 900 watt installatie past
de geluidssterkte automatisch
aan wanneer het dak open of
juist dicht is.
De smalle middenconsole ken
nen we al uit de S40/V50. Som
mige bedieningsknoppen zit
ten er tamelijk laag op, en bo
vendien is die aluminium con
sole knap hard - onplezierig
voor de knieën. Verder zitten er
in het gesloten dak grote naden
en valt het zitcomfort achterin
een beetje tegen. Er is ruimte
voor twee mensjes, maar of die
het daar lang uithouden valt te
betwijfelen. In een Saab 9-3 Cab
rio bijvoorbeeld maar ook in de
oude C70 zit meer hoofdruim
te. De elektrisch bediende stoe
len schuiven mooi snel naar vo
ren voor de achterinstappers.
De kofferbak is flink: met het
dak dicht meet die 400 liter,
met het dak in opgevouwen toe
stand nog 200 liter. Het hele
spul kan dan (elektrisch) een
tikje opgetild worden om laden
of lossen eenvoudiger te ma
ken.
Volvo's nieuwe C70 rijdt een
stukje beter dan de vorige. Dat
Vorig jaar werden in ons land ruim 800 cabriolets
verkocht.
Het best verkocht werden de vierpersoons modellen
Saab 9-3 (307 stuks) en Audi A4 (232 stuks).
Fiat Croma was al
ii reiziger van for-
lat. Nu kun je hem
pen met een be
niet flauwe die-
Ivan 200 pk.
Volvo C70
COUPÉ CABRIOLET, 4 ZITS (2006)
Motoren: 140-220 pk (v.a. april)
180 pk diesel (v.a. sept.)
Lengte: 4,58 m
Prijs v.a. 46.000 euro
<f'| De nieuwe Volvo C70 is ontworpen onder de supervisie
van de Nederlander Fedde Talsma.
komt doordat hij iets compac
ter is en op een vernieuwd on
derstel staat. Zijn voorganger
stond op de - overigens prima -
basis van de 850/V70. Het groot
ste verschil is behalve de inge
nieuze, geruisloze kop ook de
aanzienlijk stijvere carrosserie.
Directeur Kielc van der Wall
van Volvo Nederland zegt dat
Volvo erg goed presteert. „We
staan op plaats acht in Neder
land en ons marktaandeel van
4 procent is buiten Scandinavië
uniek. Dit jaar is ons aantal sta
biel: rond 19.000 stuks."
Als concurrenten gelden de Au
di A4, BMW 3, Saab 9-3 en Mer
cedes CLK, maar ook de coupés
Peugeot 407, Alfa GT en Audi
TT.
Q) De concurrentie
SAAB 9-3 CABRIOLET, 4-ZITS
Motoren: 150-250 pk
Lengte: 4,64 m
Prijs v.a. 45.290 euro
AUDI A4 CABRIOLET, 4-ZITS
Motoren: 163-344 pk
Lengte: 4,57 m
Prijs v.a. 46.590 euro
'Rien van der Steen
Croma die Fiat vorig najaar
senteerde, heeft er intussen
topversie met dieselmotor
We reden daar een paar dui-
"I kilometer mee. Het mo-
ivan meester Giugiaro, vin-
iwe nog altijd strak gebeeld-
lwd. Het houdt het midden
een stationwagon en
1 nipv. De hoog geplaatste
tien vergemakkelijken in
stappen, al blijken de zit-
onderweg aan de vlakke
ic En dan die kofferbak,
dien voor een reisje van een
ek met vier mensen verdwij-
met speels gemak achter
Hjfde deur. Hij maakt een
"fe® indruk, deze Croma,
Italiaans is voor chroom.
Mo is opgebouwd met veel
Q) Fiat Croma 2.4 JTD
Standaard: o.a. zeven airbags, radio/cd, elektrohydraulische
stuurbekrachtiging, airco, stabiliteitsregeling, antiwhiplash
hoofdsteunen voor, mistlampen, boordcomputer.
Motor/techniek: voorwielaandrijving, vijfcilinder 2.4 liter diesel,
200 pk, 400 Nm, zestraps automaat
Lx b xh: 4,75 x 1,77 x 1,59 m.
Wielbasis: 2,70 m.
Draaicirkel: 10,90 m.
Bagageruim: 500/893/1.610 I.
Tankinhoud: 62 I.
Gewicht: 1.620 kg.
Aanhanger: 1.500 kg geremd
Verbruik: 1:12,5
Prijs: 2.4 Multijet 200 pk 40.495 euro
1.8 16v 25.495 euro
Voor
Ruimte
Gerieflijk rijgedrag
Sterke diesel
- Tegen
Stuurpositie
Navigatie/connectsysteem
Vlakke voorstoelen
Score 8,5j
Conclusie: De Fiat Croma is een ruime, comfortabele auto waarmee het
aangenaam reizen is. Met de 2.4 JTD is hij ook nog beresterk en
tamelijk zuinig.
onderdelen van General Mo
tors, gevolg van een kortstondi
ge vrijage tussen de concerns.
Daarom staat hij op de bodem
van een Opel Vectra en heb je
een contactslot van Saab, tus
sen de voorstoelen naar Zweeds
model.
Het onderstel zorgt voor een
stabiel weggedrag maar houdt
niet van naden in het wegdek
en richels.
De snelheidsafhankelijke, elelc-
tro-hydraulische stuurbekrach-
Croma: dik en hoog.
tiging stuurt in sommige situa
ties wat onrustig en licht. Jam
mer van de rommelige opmaak
van de middenconsole met het
connect- en navigatiesysteem
dat het nog altijd over lokaliteit
heeft in plaats van stad. Wel
erg prettig is al dat glas, voor
veel uitzicht en gemakkelijk
parkeren. De veiligheid is dik
voor elkaar, dankzij bijvoor
beeld zeven airbags waaronder
eentje voor de chauffeursknie
ën. De Croma behaalde inmid
dels de maximale score van vijf
sterren in de bekende EuroNCAP
crashtest.
Trekkracht
De dikke 2.4 diesel die deze au
to voortstuwt gedraagt zich stil,
ook op hoge snelheid. Hij
dramt eindeloos door, beschikt
over erg veel trekkracht en
doet bovendien zuinig zijn
werk.
De Croma is een reiziger van
formaat, schreven we bij een
eerdere test van de 150 pk die
sel. Dat geldt voor deze potente
200 pk zelfontbrander van Itali
aanse huize in nog aanzienlijk
grotere mate.
De Peilstok
O In andere landen worden automobilis
ten meer naar het openbaar vervoer
bewogen dan in Nederland. Waarom bent u
niet uit uw vierwieler 'te branden'? Door de
hoge bus- en treintarieven, de privacy van
uw vierwieler, of de tijdwinst?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Voorrang voor respect
OVerkeersveiligheidorganisatie 3VO
heeft in Bruno Bruins een nieuwe
voorzitter.'Daarom vroegen we vorige week
waar de nieuwbakken bestuurder volgens u
zijn pijlen op moet richten. Wat 45 procent
van de stemmers betreft is de opdracht
duidelijk: vergroten van fatsoen en respect
in het verkeer.
Waar moet 3VO
vooral zijn pijlen
op richten?
Fatsoenlijker en respectvoller verkeersgedrag 45%
0 Veiligheid voor kinderen 22%
0 Tegengaan rijden onder invloed 18%
Veiligheid voor voetgangers en fietsers 15%
O Bruno Bruins, voorzitter 3VO sinds vorige week
vrijdag: „Dit verbaast me absoluut niet. We hebben
een kort lontje en het zou goed zijn als we elkaar meer
gemak en ruimte gunden. Dan heb je meer tijd om goede
beslissingen in het verkeer te nemen. Fatsoenlijker
verkeersgedrag is niet voor niets één van onze vier
actiepunten voor 2006. Hoe onze campagne eruit gaat
zien? Daar denken we nu over na. We moeten in elk geval
niet belerend zijn maar juist aanzetten tot nadenken".
De trekhaakkoffer biedt extra laadvermogen.
Aanhaker uit Zuid-Afrika
Het was liefde op het eerste gezicht tussen het echt
paar Koning en de Zuid-Afrikaanse 'trekhaakkof
fer'. Nog tijdens hun vakantie in 2003 kreeg het stel uit
Almere toestemming de glasvezelkoffer te importeren.
Inmiddels hebben zij het alleenrecht op invoer in de Be
nelux. De grootste van de drie uitvoeringen meet 440 li
ter en kost 999 euro. De miniversie bedraagt 699 euro
en biedt 240 liters. Met zijn uitschuifbare poten is de kof
fer ook handig voor een picknick of lcampeervakantie.
Met een zwenlc-arm a 179 euro extra schuifje de trek
haakkoffer opzij waardoor je makkelijker bij de koffer
bak leunt. Wel even oppassen met achteruitzetten.
Info: www.autoboxkoning.nl
Winterhand ingeburgerd
Je hoeft Nederlanders niets meer te vertellen over win
terhanden. Ruim 1250 mensen deden de afgelopen
maanden mee aan de peiling over het onderwerp op de
website van de krant. Allemaal weten ze dat winterhan
den niet verplicht zijn in Nederland, en zeventig pro
cent weet dat het verstandig is die te monteren zodra de
temperatuur onder 'n graad of zeven zakt.
Deelnemers konden de zin Banden zijn voor mij.afma
ken, wat de meesten verleidde tot de toevoeging.van le
vensbelang. Opmerkelijk, want bijna de helft van de res
pondenten controleert zijn bandenspanning niet vaak
genoeg. Bedenkers van de winnende slagzinnen krijgen
bericht per e-mail.
Ga voor de belangrijkste resultaten van de peiling naar de website
van de kran t en kies de rubriek Auto.
ANWB-leden wantrouwen rijk
ANWB-leden hebben geen vertrouwen in de plannen
van de overheid om het autorijden anders te belas
ten. Driekwart van hen wantrouwt het mobiliteitsbeleid
van de overheid en bijna 70 procent vindt dat de over
heid het geld niet goed besteedt. Dat blijkt uit onder
zoek van de bond. Vanaf 2012 gaan alle weggebruikers
een prijs per kilometer betalen en worden bpm en mo
torrijtuigenbelasting afgeschaft. Het eerste weet drie
kwart van de ANWB-leden, het tweede was 48 procent
niet bekend.
Rijlessen voor half geld
Rijles voor maar 23 euro per les. De Apeldoomse rij
school met de naam nul-zes.nu gooit de knuppel in
het hoenderhok en beidt rijlessen voor de helft van het
gebruikelijke tarief aan. Directeur Jan Bosch zegt dit te
kunnen realiseren door de inzet van 25 budgetvriendelij-
ke Chevrolet Matiz lesauto's.
nul-zes.nu heeft de ambitie om vanuit Apeldoorn op fan-
chisebasis door te groeien naar andere steden. Op 2, 3
en 4 februari houdt de rijschool Open-instap-dagen.
Info' www.nul-zes.nu.