anken op de motor, maar dan van geluk zc 21 MOTORSHOWS 2006 motoren Vraag antwoord KORTINGSBON Het seizoen begint met witte Van maart tot oktober organiseert de ANWB dit jaar op het trainingscentrum bij Lelystad de zogenaam de Heropstaptraining. Een mondvol, maar het maakt wel meteen duidelijk waar het om draait. Een dag lang staan instructeurs en motoren klaar om voormalige mo torrijders 'het gevoel' terug te laten krijgen. Voor kle ding wordt gezorgd. vrijdag 27 januari 2006 Zwolle 27-29 januari vrijdag 27 tot en met zondag 29 januari wordt in de IJsselhal- jn Zwolle het Motorcycle Event 2006 gehouden. De organisatie Lftop en rondom de meer dan honderd stands koopjes, motor- accessoires, entertainment en vooral heel veel stuntrij- s Ook diverse motorsporttoppers zijn in Zwolle van de partij, lal met hun wedstrijdmachines. jorcyde Event 2006, IJsselhallen Zwolle; toegangsprijs 10 euro, parkeren jopen vrij 18-22u, za en zon 10-18u. Den Bosch 10-12 februari Nationale Motorbeurs in Den Bosch is dit jaar een zusje van de orshow in Zwolle, want beide evenementen vallen onder de gplu van Libéma. Zelf spreekt de organisatie van 'de gezelligste orbeurs van ons land'. In Den Bosch draait alles om de nieuw- 2006 motoren, kleding- en accessoirekoopjes, occasionaanbie- jen en vanzelfsprekend het nodige stuntwerk (trial, supermo- jen mini motoren). Op zaterdag wil men een poging doen om kngste stoet zijspancombinaties aller tijden te vormen. Deelne- saan die rit hebben gratis toegang tot de beurs. »nale Motorbeurs, Brabanthallen Den Bosch, 10 t/m 12 februari; toe- 12,50 euro, kind tot 12 jaar onder geleide gratis; parkeren gratis; open vrij 21u,zaenzon 10-18u. Yamaha MT-03, design staat voorop. Utrecht 16-19 februari recht' is geen geen klassieke motorshow. De beurs is een soort lising tussen de Beverwijkse Bazaar, een treffen van Britse mo vers en uitverkoop bij V&D. Kennelijk een succesrecept, ut er komen steevast honderdduizend bezoekers op af. De mees- oieuwe 2006 motoren zijn in Utrecht op stands van grote dealer- «pen te zien. Koopjesjagers voor kleding, accessoires en occa- nmotorfietsen hebben in Utrecht aan één dag bijna niet ge- Ier als ze ook nog wat tijd willen reserveren voor de demonstra- itrial, steile wand rijden, sleuteltips, op een spekglad parcours werking van abs ondervinden, en modeshows. Zijn ze dan aan fainting of motorsportmassage toe: dat kan ook. torbeurs Utrecht, 16 t/m 19 februari, Jaarbeurs. Open do en vrij 10-21 u za tn10-18u. Toegangsprijs 13 euro in voorverkoop 10 euro (www.motor- atrecht.nl). fiets maakt. Bij de Yamaha FJR1300 heet dat snufje Quicks- hift. Dit weekeind in Zwolle voor het eerst in ons land te zien, overigens. Je schakelt de motor door met de linker duim op een knop te drukken. Een koppelingshendel is er niet meer, want die wordt automa tisch in het motorblok bediend. Een zachte revolutie in motor- land. In Japan zagen we al pro totypen met vergelijkbare tech nieken, en zelfs volbloed auto maten. Tot nu toe was dat in motorland een taboe. Pret op twee wielen hoeft zich niet aan gene zijde van de 120 kilometer per uur af te spelen. De Supermotard modellen bij voorbeeld worden populair, een kruising tussen crosser en sportmotor. Gooi- en smijtma- chientjes waarop je het wel uit je hoofd laat om langdurig hard te rijden omdat je dan uit je hemd waait. Vanzelfsprekend kent ook deze categorie zijn ex tremen, zoals de Husqvarna SM610 en de later dit jaar te lan ceren Ducati Hypermotard. Die is niet in Utrecht helaas. iemand kijkt raar ivan autoaanpassin- nom een gehandi- pte mobiel te hou- in. Maar zoiets op n motorfiets - moet it nou? Voor zoveel iwetendheid heeft ins Versteeg sinds n herseninfarct en woorden. Ook iterlijk niet, helaas. :Rob van Ginneken kon in de omgeving van Hal- ren weinig gebeuren of voor- kroegbaas en doorgewin- 3 motorrijder Hans Versteeg het hoogste woord. Tot jzes jaar geleden werd getrof- idoor een herseninfarct. Met unatische gevolgen. Beide be en de rechter arm waren achteloos en het woorden- ck in zijn hoofd miste op- hele bladzijden. De weg te- ihadvele drempels. itoelwerk ïen met zijn vrouw Rita ver hij zijn verhaal. ,,Je wordt ikker en het is gebeurd. Rol- - elwerk, zei de dokter met- Zelfs praten en eten lukte t Het is alsof je in één klap Sens meer voor dient. Geluk- strompelde ik na een paar ren alweer de trap op, en Szaam begonnen de benen rechter arm weer een •tje mee te doen. Praten jfteen probleem, nog steeds, weet wat ik wil zeggen, maar OOST VAN HOOFT uit Uden- hout werd vier jaar geleden "ten zijn schuld op een kruis- atvan zijn Ducati motor ge- -Ik raakte de auto bij de le'kast. Mijn onderbeen lag "meter naast me. Letterlijk, 't werd dus een prothese. Kh wilde ik weer snel op de Mor en aangezien ik van ka- «ermachines én sportief lud, viel de keuze op een Bu- Helaas stribbelt de been- °mP nogal tegen en aange- ®we daar nog wel een tijdje 11 zullen moeten werken, lint er binnenkort een Hon- zijspancombinatie." het komt er niet uit." Versteeg was ook altijd met de motor op pad. Nu rijdt hij op een aangepaste machine. „Je ziet iedereen denken: moet dat nou? Waar is dat voor nodig? Maar de mensen hebben echt geen idee wat het betekent. Laat ze eerst maar eens twee weken thuis naast me op de bank komen zitten. Dan wil ik ze nog eens horen. Vroeger kluste ik volop, maar dat lukt niet meer. Plamuur valt achter me weer van de muur. Je motor maten haken op den duur af, het blijft bij één keer per jaar naar de TT. En dat kan ik nog begrijpen ook. En de kroeg? Ze praten langs me heen waar ik bij zit, omdat ik niet snel ge noeg uit mijn antwoord kom. Tot ze genoeg bier binnen heb ben om moed te vatten. Maar dan hoeft het van mij niet meer. Nee, je hebt geen idee hoe belangrijk het is als je on danks alle beperkingen van je lijf en je hoofd toch je motor uit de garage kunt pakken. Elke week rij ik, behalve als er gepe keld is. Zonde van de motor." Keuringen Hans Versteeg is een van de pakweg vijftig gehandicapten per jaar die op een aangepaste motorfiets de weg op gaan. Op merkelijk genoeg betreft het meestal mensen die voorheen géén motor reden, zo weet coör dinator Rob Janssen van Motor Mobiliteit voor Gehandicapten (MMvG). „Motorrijden is nu eenmaal ul tieme vrijheid. Als je merkt hoe veel ze er voor over hebben... Je zult ook maar een aangebo ren afwijking hebben, een her seninfarct krijgen of door een verkeersongeluk worden getrof fen. Lang niet iedereen komt door de keuringen heen. Je moet snel genoeg kunnen rea PAUL VAN DER VLEUTEN (Schijndel) werd ruim drie jaar geleden door een onoplet tende automobilist getorpe deerd en liep een dwarslaesie op. „Het goede nieuws is dat ik beide armen nog volledig kan gebruiken. En dat ik voordien al vaak zijspan reed. Dat komt nu goed uit, want Rob Janssen heeft een BMW R1150R combi natie voor me aangepast, zodat ik er op kan zitten en alles met de hand kan bedienen. Het is al leen wat lastig om er op en af te komen. En ik denk aan een con structie om de rolstoel achter op mee te nemen, zodat ik ook eens ergens met passagiers heen kan rijden." geren en genoeg kracht hebben om de motor te bedienen, en op tijd je voeten kunnen uitste ken om de motor bij een ver keerslicht overeind te houden." Klembevestiging Bij Hans Versteeg gooide het rechter been bijna roet in het eten, maar inmiddels rijdt hij dus op zijn aangepaste Honda toermotorfïets rond. Met voor- rem en gas extra op de linker stuurhelft. „Ik moet nu over elke hande ling bewust nadenken. Toch rij ik beter dan vroeger. Rijbewijs of niet, je moet opnieuw een he le serie lessen op een aangepas te motor volgen. Alles gebeurt bij de MMvG specialisten in de omgeving van Assen. Daar is de bediening van mijn motor om gebouwd en heeft de orthope dist een speciale klembevesti ging voor mijn rechter hand aangemeten zodat die niet van het stuur glijdt. Assen was voor ons 260 kilometer heen en 260 terug, elke keer weer. Maar ik zou het morgen weer doen, ab soluut." Het moment dat ik op mijn ei gen motor uit Drenthe wegreed op weg naar huis - je kunt jan ken van geluk." Heropstappers gezocht Nieuw blad: MotoPlus Op de motorbeurzen van Den Bosch en Utrecht wordt het nieuwe tweewekelijkse motormagazine MotoPlus gelanceerd. Het zoveelste, zou je denken. Toch is het voor het toonaangevende magazine Moto73 zo ver ontrustend dat daar een fikse opwaardering werd door gevoerd: groter, dikker en mooier. Het nog te presente ren MotoPlus wordt het Nederlandse broertje van de Duitse gigant Das Motorrad. Het wordt geleid door voor malig Moto73-hoofdredacteur Eric Bulsink. Hij denkt aan een mix van Duitse testen en eigen reportages. Brandstofcelmotor Het ziet er naar uit dat de vorig jaar als prototype ge lanceerde ENV brandstofcel-motorfiets een vervolg krijgt. De komende weken zullen de Britse ontwerpers van Intelligent Energy daarover mededelingen doen. De ENV haalt zijn aandrijfkracht uit een kleine brandstof cel die waterstofgas omzet in elektrische energie (en wa terdamp). Zonder enige andere uitstoot en vrijwel per fect stil. Een batterijpakket maakt dat deze futuristische motor gespierde sprintjes kan maken. De brandstofcel zelf zit in kracht weliswaar op bromfietsniveau, maar sa men met de opgeslagen energie is dat goed voor zo'n 80 kilometer per uur. Welingelichte bronnen spreken van een prijsniveau rond de vijfduizend euro. (Advertentie) Deze bon geeft recht op 1,00 korting per persoon op de entreeprijs van MOTORcyde-Event 2006 van 27 t/m 29 januari in de IJsselhallen in Zwolle of 1,50 korting op de entreeprijs van de Nationale MOTORbeurs 2006 van 10 t/m 12 februari in de Brabanthallen in 's-Hertogenbosch. Deze bon is niet geldig in combinatie met andere kortingsacties en is niet inwisselbaar tegen geld. De bon dient ingeleverd te worden bij de kassa. Één bon per persoon. Deze kortingsbon heeft meerwaarde! Lever de volledig ingevulde bon in bij de kassa en maak kans op: EEN REEVU HELM MET ACHTERUITKIJKSYSTEEM TER WAARDE VAN 499,- (beschikbaar gesteld door www.MQP.nl) Naam: Adres: Postcode plaats: E-mail adres: n 16.00 uur bekendgemaakt op de Nationale 's-Hertogenbosch ENV brandstofcelmotorfiets in productie? Yamaha FJR1300 met gerobotiseerde versnellingsbak. Door Rob van Ginneken Het motorseizoen gaat de komende weken licht bibbe rend van start. Dit weekeinde kunnen echt winterharde lief hebbers als opwarmer in Zwol le terecht, de komende weken is de beurt aan Den Bosch en de jaarlijks terugkerende klapper, Motorbeurs Utrecht. De winter-motorbeurzen staan vooral bij de koopjesjagers met stip genoteerd. Een kleine hon derdduizend bezoekers zullen ook dit jaar weer in de Utrecht se Jaarbeurshallen verdwalen tussen onafzienbare rijen occa sions, kleding en accessoires. De aller-allerlaatste machines zullen op Motorbeurs Utrecht nog niet present zijn, maar de motorliefhebbers krijgen er wel een uitgebreid overzicht van de ontwikkelingen. Witte motoren Een hele 'gekke' noviteit is de opkomst van witte motoren. In andere landen is het al een wa- Ducati Hypermotard onderstreepl re trend. Liefhebbers van ge durfd design komen in deze middenklasse aan hun trekken met nieuwe machines als de Su zuki GSR, Kawasald ER-6 en Yamaha MT-03. En voor de hon derdduizenden potentiële herop stappers in ons land staan er be taalbare, minder racy modellen dan we gewend waren. Wel nog altijd zeer volwassen machines in de 650 cc klasse. Vooral Suzuki springt in het oog met zijn V-Strom-, Bandit- en GSX-modellen, die tussen de upermotard trend. 6 en 8 mille te koop zijn. Apar te vermelding voor kopers met een smalle beurs verdient de Ca- giva Canyon 500, die voor nog geen 5 mille veel waar biedt, zo ontdekten we tijdens een test. Dat geldt ook voor de Koreaan se Hyosung motoren. Technische highlights zijn er natuurlijk ook. Een antiblok- keer-remsysteem (abs) is bijna overal te koop. Ronduit opval lend is dat de gerobotiseerd schakelende versnellingsbak de oversteek van auto naar motor- Een orthopedische haak zet de rechterhand vast. Achterrem (links), gas en koppeling (rechtsonder) Foto's Mare Bolsius Hans Versteeg zit weer op zijn - aangepaste - motor na een zwaar herseninfarct. In delen van Amsterdam zijn vangrails onlangs veiliger ge maakt voor motorrijders. Hoe zien die rails eruit en komen ze ook in de rest van Nederland? Nico Perk, voorzitter van de Motorrijders Actie Groep (MAG): „Aan de be staande vangrail is een on derplank toegevoegd. Het gaat om twee keer driehon derd meter rail langs de A2 in en uit de stad. De provin cie Utrecht heeft in 2004 al drie kilometer vangrail voorzien van eenzelfde on derplank. Zo'n wand biedt Motorrijders noemen de motorrijders een grotere vangrail wel 'eiersnijder*, overlevingskans. Bij een on geluk schuiven ze zó onder een gewone vangrail door waarbij ze in aanraking komen met de steunpaaltjes. De prijsverschillen tussen de oude en nieuwe vangrail zijn miniem. Minister Peijs van Verkeer staat nu achter ons. In de volgende Nota voor Mobiliteit wordt voor het eerst een hoofdstuk gewijd aan motorfietsen." Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia. nl Meer antwoorden op de site van de krant, rubriek Auto Onder begeleiding terug op de motor. ANWB Heropstaptraining, kosten 119 euro inclusief lunch. Info: 070-3146468.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21