anken op de motor, maar dan van geluk
zc
21
MOTORSHOWS 2006
motoren
Vraag antwoord
KORTINGSBON
Het seizoen begint met witte
Van maart tot oktober organiseert de ANWB dit jaar
op het trainingscentrum bij Lelystad de zogenaam
de Heropstaptraining. Een mondvol, maar het maakt
wel meteen duidelijk waar het om draait. Een dag lang
staan instructeurs en motoren klaar om voormalige mo
torrijders 'het gevoel' terug te laten krijgen. Voor kle
ding wordt gezorgd.
vrijdag 27 januari 2006
Zwolle
27-29 januari
vrijdag 27 tot en met zondag 29 januari wordt in de IJsselhal-
jn Zwolle het Motorcycle Event 2006 gehouden. De organisatie
Lftop en rondom de meer dan honderd stands koopjes, motor-
accessoires, entertainment en vooral heel veel stuntrij-
s Ook diverse motorsporttoppers zijn in Zwolle van de partij,
lal met hun wedstrijdmachines.
jorcyde Event 2006, IJsselhallen Zwolle; toegangsprijs 10 euro, parkeren
jopen vrij 18-22u, za en zon 10-18u.
Den Bosch
10-12 februari
Nationale Motorbeurs in Den Bosch is dit jaar een zusje van de
orshow in Zwolle, want beide evenementen vallen onder de
gplu van Libéma. Zelf spreekt de organisatie van 'de gezelligste
orbeurs van ons land'. In Den Bosch draait alles om de nieuw-
2006 motoren, kleding- en accessoirekoopjes, occasionaanbie-
jen en vanzelfsprekend het nodige stuntwerk (trial, supermo-
jen mini motoren). Op zaterdag wil men een poging doen om
kngste stoet zijspancombinaties aller tijden te vormen. Deelne-
saan die rit hebben gratis toegang tot de beurs.
»nale Motorbeurs, Brabanthallen Den Bosch, 10 t/m 12 februari; toe-
12,50 euro, kind tot 12 jaar onder geleide gratis; parkeren gratis; open vrij
21u,zaenzon 10-18u.
Yamaha MT-03, design staat voorop.
Utrecht
16-19 februari
recht' is geen geen klassieke motorshow. De beurs is een soort
lising tussen de Beverwijkse Bazaar, een treffen van Britse mo
vers en uitverkoop bij V&D. Kennelijk een succesrecept,
ut er komen steevast honderdduizend bezoekers op af. De mees-
oieuwe 2006 motoren zijn in Utrecht op stands van grote dealer-
«pen te zien. Koopjesjagers voor kleding, accessoires en occa-
nmotorfietsen hebben in Utrecht aan één dag bijna niet ge-
Ier als ze ook nog wat tijd willen reserveren voor de demonstra-
itrial, steile wand rijden, sleuteltips, op een spekglad parcours
werking van abs ondervinden, en modeshows. Zijn ze dan aan
fainting of motorsportmassage toe: dat kan ook.
torbeurs Utrecht, 16 t/m 19 februari, Jaarbeurs. Open do en vrij 10-21 u za
tn10-18u. Toegangsprijs 13 euro in voorverkoop 10 euro (www.motor-
atrecht.nl).
fiets maakt. Bij de Yamaha
FJR1300 heet dat snufje Quicks-
hift. Dit weekeind in Zwolle
voor het eerst in ons land te
zien, overigens. Je schakelt de
motor door met de linker duim
op een knop te drukken. Een
koppelingshendel is er niet
meer, want die wordt automa
tisch in het motorblok bediend.
Een zachte revolutie in motor-
land. In Japan zagen we al pro
totypen met vergelijkbare tech
nieken, en zelfs volbloed auto
maten. Tot nu toe was dat in
motorland een taboe.
Pret op twee wielen hoeft zich
niet aan gene zijde van de 120
kilometer per uur af te spelen.
De Supermotard modellen bij
voorbeeld worden populair,
een kruising tussen crosser en
sportmotor. Gooi- en smijtma-
chientjes waarop je het wel uit
je hoofd laat om langdurig hard
te rijden omdat je dan uit je
hemd waait. Vanzelfsprekend
kent ook deze categorie zijn ex
tremen, zoals de Husqvarna
SM610 en de later dit jaar te lan
ceren Ducati Hypermotard. Die
is niet in Utrecht helaas.
iemand kijkt raar
ivan autoaanpassin-
nom een gehandi-
pte mobiel te hou-
in. Maar zoiets op
n motorfiets - moet
it nou? Voor zoveel
iwetendheid heeft
ins Versteeg sinds
n herseninfarct
en woorden. Ook
iterlijk niet, helaas.
:Rob van Ginneken
kon in de omgeving van Hal-
ren weinig gebeuren of voor-
kroegbaas en doorgewin-
3 motorrijder Hans Versteeg
het hoogste woord. Tot
jzes jaar geleden werd getrof-
idoor een herseninfarct. Met
unatische gevolgen. Beide be
en de rechter arm waren
achteloos en het woorden-
ck in zijn hoofd miste op-
hele bladzijden. De weg te-
ihadvele drempels.
itoelwerk
ïen met zijn vrouw Rita ver
hij zijn verhaal. ,,Je wordt
ikker en het is gebeurd. Rol-
- elwerk, zei de dokter met-
Zelfs praten en eten lukte
t Het is alsof je in één klap
Sens meer voor dient. Geluk-
strompelde ik na een paar
ren alweer de trap op, en
Szaam begonnen de benen
rechter arm weer een
•tje mee te doen. Praten
jfteen probleem, nog steeds,
weet wat ik wil zeggen, maar
OOST VAN HOOFT uit Uden-
hout werd vier jaar geleden
"ten zijn schuld op een kruis-
atvan zijn Ducati motor ge-
-Ik raakte de auto bij de
le'kast. Mijn onderbeen lag
"meter naast me. Letterlijk,
't werd dus een prothese.
Kh wilde ik weer snel op de
Mor en aangezien ik van ka-
«ermachines én sportief
lud, viel de keuze op een Bu-
Helaas stribbelt de been-
°mP nogal tegen en aange-
®we daar nog wel een tijdje
11 zullen moeten werken,
lint er binnenkort een Hon-
zijspancombinatie."
het komt er niet uit."
Versteeg was ook altijd met de
motor op pad. Nu rijdt hij op
een aangepaste machine. „Je
ziet iedereen denken: moet dat
nou? Waar is dat voor nodig?
Maar de mensen hebben echt
geen idee wat het betekent.
Laat ze eerst maar eens twee
weken thuis naast me op de
bank komen zitten. Dan wil ik
ze nog eens horen. Vroeger
kluste ik volop, maar dat lukt
niet meer. Plamuur valt achter
me weer van de muur. Je motor
maten haken op den duur af,
het blijft bij één keer per jaar
naar de TT. En dat kan ik nog
begrijpen ook. En de kroeg? Ze
praten langs me heen waar ik
bij zit, omdat ik niet snel ge
noeg uit mijn antwoord kom.
Tot ze genoeg bier binnen heb
ben om moed te vatten. Maar
dan hoeft het van mij niet
meer. Nee, je hebt geen idee
hoe belangrijk het is als je on
danks alle beperkingen van je
lijf en je hoofd toch je motor
uit de garage kunt pakken. Elke
week rij ik, behalve als er gepe
keld is. Zonde van de motor."
Keuringen
Hans Versteeg is een van de
pakweg vijftig gehandicapten
per jaar die op een aangepaste
motorfiets de weg op gaan. Op
merkelijk genoeg betreft het
meestal mensen die voorheen
géén motor reden, zo weet coör
dinator Rob Janssen van Motor
Mobiliteit voor Gehandicapten
(MMvG).
„Motorrijden is nu eenmaal ul
tieme vrijheid. Als je merkt hoe
veel ze er voor over hebben...
Je zult ook maar een aangebo
ren afwijking hebben, een her
seninfarct krijgen of door een
verkeersongeluk worden getrof
fen. Lang niet iedereen komt
door de keuringen heen. Je
moet snel genoeg kunnen rea
PAUL VAN DER VLEUTEN
(Schijndel) werd ruim drie
jaar geleden door een onoplet
tende automobilist getorpe
deerd en liep een dwarslaesie
op. „Het goede nieuws is dat ik
beide armen nog volledig kan
gebruiken. En dat ik voordien
al vaak zijspan reed. Dat komt
nu goed uit, want Rob Janssen
heeft een BMW R1150R combi
natie voor me aangepast, zodat
ik er op kan zitten en alles met
de hand kan bedienen. Het is al
leen wat lastig om er op en af te
komen. En ik denk aan een con
structie om de rolstoel achter
op mee te nemen, zodat ik ook
eens ergens met passagiers
heen kan rijden."
geren en genoeg kracht hebben
om de motor te bedienen, en
op tijd je voeten kunnen uitste
ken om de motor bij een ver
keerslicht overeind te houden."
Klembevestiging
Bij Hans Versteeg gooide het
rechter been bijna roet in het
eten, maar inmiddels rijdt hij
dus op zijn aangepaste Honda
toermotorfïets rond. Met voor-
rem en gas extra op de linker
stuurhelft.
„Ik moet nu over elke hande
ling bewust nadenken. Toch rij
ik beter dan vroeger. Rijbewijs
of niet, je moet opnieuw een he
le serie lessen op een aangepas
te motor volgen. Alles gebeurt
bij de MMvG specialisten in de
omgeving van Assen. Daar is de
bediening van mijn motor om
gebouwd en heeft de orthope
dist een speciale klembevesti
ging voor mijn rechter hand
aangemeten zodat die niet van
het stuur glijdt. Assen was voor
ons 260 kilometer heen en 260
terug, elke keer weer. Maar ik
zou het morgen weer doen, ab
soluut."
Het moment dat ik op mijn ei
gen motor uit Drenthe wegreed
op weg naar huis - je kunt jan
ken van geluk."
Heropstappers gezocht
Nieuw blad: MotoPlus
Op de motorbeurzen van Den Bosch en Utrecht
wordt het nieuwe tweewekelijkse motormagazine
MotoPlus gelanceerd. Het zoveelste, zou je denken. Toch
is het voor het toonaangevende magazine Moto73 zo ver
ontrustend dat daar een fikse opwaardering werd door
gevoerd: groter, dikker en mooier. Het nog te presente
ren MotoPlus wordt het Nederlandse broertje van de
Duitse gigant Das Motorrad. Het wordt geleid door voor
malig Moto73-hoofdredacteur Eric Bulsink. Hij denkt
aan een mix van Duitse testen en eigen reportages.
Brandstofcelmotor
Het ziet er naar uit dat de vorig jaar als prototype ge
lanceerde ENV brandstofcel-motorfiets een vervolg
krijgt. De komende weken zullen de Britse ontwerpers
van Intelligent Energy daarover mededelingen doen. De
ENV haalt zijn aandrijfkracht uit een kleine brandstof
cel die waterstofgas omzet in elektrische energie (en wa
terdamp). Zonder enige andere uitstoot en vrijwel per
fect stil. Een batterijpakket maakt dat deze futuristische
motor gespierde sprintjes kan maken. De brandstofcel
zelf zit in kracht weliswaar op bromfietsniveau, maar sa
men met de opgeslagen energie is dat goed voor zo'n 80
kilometer per uur. Welingelichte bronnen spreken van
een prijsniveau rond de vijfduizend euro.
(Advertentie)
Deze bon geeft recht op 1,00 korting per persoon op de entreeprijs van
MOTORcyde-Event 2006 van 27 t/m 29 januari in de IJsselhallen in Zwolle
of 1,50 korting op de entreeprijs van de Nationale MOTORbeurs 2006
van 10 t/m 12 februari in de Brabanthallen in 's-Hertogenbosch.
Deze bon is niet geldig in combinatie met andere kortingsacties en is
niet inwisselbaar tegen geld. De bon dient ingeleverd te worden bij de
kassa. Één bon per persoon.
Deze kortingsbon heeft meerwaarde! Lever de volledig ingevulde
bon in bij de kassa en maak kans op:
EEN REEVU HELM MET ACHTERUITKIJKSYSTEEM TER WAARDE VAN
499,- (beschikbaar gesteld door www.MQP.nl)
Naam:
Adres:
Postcode plaats:
E-mail adres:
n 16.00 uur bekendgemaakt op de Nationale
's-Hertogenbosch
ENV brandstofcelmotorfiets in productie?
Yamaha FJR1300 met gerobotiseerde versnellingsbak.
Door Rob van Ginneken
Het motorseizoen
gaat de komende
weken licht bibbe
rend van start.
Dit weekeinde
kunnen echt winterharde lief
hebbers als opwarmer in Zwol
le terecht, de komende weken
is de beurt aan Den Bosch en de
jaarlijks terugkerende klapper,
Motorbeurs Utrecht.
De winter-motorbeurzen staan
vooral bij de koopjesjagers met
stip genoteerd. Een kleine hon
derdduizend bezoekers zullen
ook dit jaar weer in de Utrecht
se Jaarbeurshallen verdwalen
tussen onafzienbare rijen occa
sions, kleding en accessoires.
De aller-allerlaatste machines
zullen op Motorbeurs Utrecht
nog niet present zijn, maar de
motorliefhebbers krijgen er
wel een uitgebreid overzicht
van de ontwikkelingen.
Witte motoren
Een hele 'gekke' noviteit is de
opkomst van witte motoren. In
andere landen is het al een wa-
Ducati Hypermotard onderstreepl
re trend. Liefhebbers van ge
durfd design komen in deze
middenklasse aan hun trekken
met nieuwe machines als de Su
zuki GSR, Kawasald ER-6 en
Yamaha MT-03. En voor de hon
derdduizenden potentiële herop
stappers in ons land staan er be
taalbare, minder racy modellen
dan we gewend waren. Wel nog
altijd zeer volwassen machines
in de 650 cc klasse.
Vooral Suzuki springt in het
oog met zijn V-Strom-, Bandit-
en GSX-modellen, die tussen de
upermotard trend.
6 en 8 mille te koop zijn. Apar
te vermelding voor kopers met
een smalle beurs verdient de Ca-
giva Canyon 500, die voor nog
geen 5 mille veel waar biedt, zo
ontdekten we tijdens een test.
Dat geldt ook voor de Koreaan
se Hyosung motoren.
Technische highlights zijn er
natuurlijk ook. Een antiblok-
keer-remsysteem (abs) is bijna
overal te koop. Ronduit opval
lend is dat de gerobotiseerd
schakelende versnellingsbak de
oversteek van auto naar motor-
Een orthopedische haak zet de rechterhand vast.
Achterrem (links), gas en koppeling (rechtsonder)
Foto's Mare Bolsius
Hans Versteeg zit weer op zijn - aangepaste - motor na een zwaar herseninfarct.
In delen van Amsterdam zijn
vangrails onlangs veiliger ge
maakt voor motorrijders. Hoe
zien die rails eruit en komen ze
ook in de rest van Nederland?
Nico Perk, voorzitter van
de Motorrijders Actie
Groep (MAG): „Aan de be
staande vangrail is een on
derplank toegevoegd. Het
gaat om twee keer driehon
derd meter rail langs de A2
in en uit de stad. De provin
cie Utrecht heeft in 2004 al
drie kilometer vangrail
voorzien van eenzelfde on
derplank. Zo'n wand biedt Motorrijders noemen de
motorrijders een grotere vangrail wel 'eiersnijder*,
overlevingskans. Bij een on
geluk schuiven ze zó onder een gewone vangrail door
waarbij ze in aanraking komen met de steunpaaltjes. De
prijsverschillen tussen de oude en nieuwe vangrail zijn
miniem. Minister Peijs van Verkeer staat nu achter ons.
In de volgende Nota voor Mobiliteit wordt voor het eerst
een hoofdstuk gewijd aan motorfietsen."
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia. nl
Meer antwoorden op de site van de krant, rubriek Auto
Onder begeleiding terug op de motor.
ANWB Heropstaptraining, kosten 119 euro inclusief lunch. Info:
070-3146468.