Verk vergeten componiste bitsen tot leven gewekt Van sportduiker tot oesterexpert "T'-Nnoo.. museum poëtisch verschut Collectie 15 Bergingsoperatie rond zandzuiger Vlissingse psycholoog geeft college Ondernemers vrezen verevening HZ geeft les in aquaeultuur Roger Puttaert vrijdag Tl januari 2006 BATH - Op de Westerschelde bij boei 60, in het vaarwater richting Bath, heeft bergingsbedrijf Polderman uit Hans- weert gisteren een bergingsoperatie uitgevoerd bij zand zuiger Zuigzand waarvan de zuigpijp vast was komen te zitten. Plet schip dreigde daardoor vol water te lopen bij opgaand tij. De melding kwam om acht uur 's morgens. Met de sleper Bravo slaagde Polderman er binnen een uur in de zuigpijp los te krijgen uit het zand. Om de zuigpijp vervolgens aan dek van de Zuigzand te krijgen, is een kraanschip van aannemingsbedrijf Van der Straaten uit Hansweert ingezet. Dat karwei was om twee uur 's mid dags geklaard. MIDDELBURG - Klinisch psycholoog M. van Mourik van Ziekenhuis Walcheren gaat na de zomer doceren aan de Roosevelt Academy. Ze verzorgt de colleges Gezond heid en medische psychologie voor tweedejaarsstudenten, van de richting Social Sciences. Van Mourik is sinds 1989 verbonden aan de afdeling Medische Psychologie van Zie kenhuis Walcheren. Zij promoveerde in 1997 aan de Eras mus Universiteit Rotterdam op een proefschrift over neu- ropsychologische gevolgen van hersentumoroperaties bij kinderen. Hoofdthema in haar colleges is de beleving van gezondheid en ziekte en de wisselwerking tussen geest en lichaam. MIDDELBURG - Toeristisch Ondernemend Zeeland staat zeer huiverig tegenover invoeren van het beginsel 'voor wat, hoort wat', ofwel verevening. De recreatieon dernemers vrezen dat ze bij nieuwe ontwikkelingen op hun bedrijf een hoge rekening gepresenteerd krijgen. Als een camping meer ruimte nodig heeft om te kunnen vol doen aan de brandveiligheidseisen, hoort daar geen ver plichting om ook te investeren in natuur en landschap bij, aldus de gezamenlijke ondernemers in een reactie op het omgevingsplan Zeeland. En als een ondernemer extra moet betalen voor meer ruimtebeslag, dan moet dat geld ten goede komen aan de directe bedrijfsomgeving. Per re gio moet bekeken worden of verevening toegepast kan worden, stellen de ondernemers. Ze achten uit oogpunt van werkgelegenheid de komst van enkele tophotels zeer gewenst. Ook willen ze in de drie nationale landschappen (platteland Walcheren, Zak van Zuid-Beveland en West- Zeeuws-Vlaanderen) meer aandacht voor toerisme. VLISSINGEN - Aan de opleiding Aquatische Eeotechno- logie van de Hogeschool Zeeland is een cursus aquaeul tuur begonnen. De lesmodule aquaeultuur, die met steun van de provincie Zeeland is ontwikkeld, is uniek omdat het de enige cursus op hbo-niveau is waarin de teelt van planten en dieren in een (zoute) wateromgeving centraal staat. In deze pilot-cursus wordt onder andere aandacht besteed aan de biologie van gekweekte soorten als schelp dieren, vis en zagers. Daarnaast komen aspecten als duur zame vormen van teelten en wet- en regelgeving aan de or de. Zo worden er nieuwe ontwikkelingen in de sector be handeld, bijvoorbeeld alternatieven voor het verkrijgen van mosselzaad, maar ook het natuurlijk inpassen van ex tensieve gecombineerde teelten in polders behandeld. if Rolf Bosboom IHBURG - Het werk van pia- !e en componiste Henrietta oba Witsen (1875-1959) was lendeels in de vergetelheid lakt, totdat Hans Clement in )1 tijdens een inventarisatie a de oude-muziekcollectie in Zeeuwse Bibliotheek op enke composities van haar stuitte, lontdekking is voor het Ko- iklijk Zeeuwsch Genootschap f Wetenschappen aanleiding feest voor een uitgave van de nowerken van Witsen. lfraai verzorgde, Engelstali- boekwerk verschijnt als ze de deel in de serie Exempla sica Zelandica, die sinds 12 loopt. Het eerste exem- iar wordt vanmiddag, tijdens nieuwjaarsreceptie van het nootschap (vanaf 16.00 uur in 'tel Duinheuvel in Domburg), geboden aan de Veerse bur- oeester R. van der Zwaag. De spronkelijk uit Vlissingen af- astige pianiste Marianne er, die deze maand is be emd tot docente hoofdvak pia- aan de Roosevelt Academy in ddelburg, speelt enkele wer- n van Witsen. icomponiste, geboren in Am- ïdam, kwam uit een artistie- ifamilie. De bekende kunste- ar Willem Witsen was haar haar tantes stonden be rd als begaafde musici en a grootouders van vaders at waren grote muziekliefheb- rs. Haar grootvader, Jonas a Witsen, ag zij als haar eer- leermeester. erstikkend nriëtta Witsen kende een be- ;!gen leven. Op 23-jarige leef- 1' trouwde met de in Middel- irg geboren jonkheer Bonifa- ;s de Jonge van Campens suwland. Het was vermoede ren gearrangeerd huwelijk '■voor haar waarschijnlijk ver eend werkte, omdat ze haar ^ikale ambities niet kon ont velen. In 1909 verliet ze man hnderen. :-r jaar later huwde ze de Rot- ■damse autohandelaar Pieter Wgaauw, maar ook die ver- -itenis eindigde - in 1922 - in "scheiding. Inmiddels was ze daan het conservatorium in De gedichten zijn aangebracht op.de bouwschutting van het Zeeuws Museum. foto Ruben Oreel door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Enkele tiental len mensen probeerden zich gis termiddag op het Abdijplein in Middelburg te warmen aan poë zie. Daar werden in totaal veer tien bijdragen van vijf Zeeuwse dichters ingewijd. De gedichten zijn aangebracht op de bouwschutting van het Zeeuws Museum, die tijdens de ingrijpende renovatie van het complex ook een functie als kunstpodium heeft. De komen de maanden staan in het teken van poëzie. De opening was wel bewust gistermiddag, aangezien het voor de zevende keer Gedich tendag was, het jaarlijkse poë- ziefeest in Nederland en Vlaan deren. Voor de uitwerking van het project heeft het Zeeuws Museum een beroep gedaan op de redactie van het Zeeuwse lite raire tijdschrift Ballustrada. Deze bestaat uit Jan J.B. Kui pers, André van der Veeke en Theo Raats. Zij hebben zich voor de gelegenheid uitgebreid met Johanna Kruit en Thom Schrijer. De vijf dichters maakten nieuw materiaal, met als uitgangspunt de collectie van het Zeeuws Mu seum. Johanna Kruit bijvoor beeld: Uren rapen het licht herinnering laat sporen na tijd loopt door ons heen. Jaren gebruiken de tijd om achterom te kijken naar wat hier is te zien. Theo Raats lijkt in een van zijn bijdragen naar de huidige ver bouwing en langdurige sluiting van het museum te verwijzen: Zo moet het zijn geweest. Door dode ramen starend, de da gen in een diepe slaap en aan de wanden oude namen in een ordelijk be staan. Toen werd het stil. Het leven bleef. Het zwijgen werd vergeten. Men mist amper nog de naam. Nog slaapt de vlam.Maar nooit ging dit museum het theater ach terna. Vanuit de goudgerande scher ven klinkt heel schuchter: Ik besta. Beeldend kunstenaar Ko de Jonge heeft het ontwerp voor de schutting gemaakt. Dat bestaat onder meer uit allerlei afbeeldin gen waarop veel mensen staan, als verwijzing naar het publiek dat na de heropening (in het voorjaar van 2007) in het mu seum wordt verwacht. Ook bracht De Jonge een goud kleurige band aan die de gedich ten verbindt. „Het is een meta foor voor een museum waar waardevolle dingen worden be waard en die door het verleden een bijzondere binding heb ben", verklaarde de kunstenaar bij de opening. Tegenstellingen Hij en Kuipers wezen, zonder dat ze dat hadden afgesproken, in hun toespraken allebei op de tegenstelling tussen het relatief beperkte publiek voor cultuur - en dan zeker de poëzie - en het groeiende aantal massa-evene menten. „Het is de vraag of cul tuur de concurrentie aan moet gaan met de voetbalstadions, de politieke demonstraties, de dis co's, de popfestivals en massale uitingen van rouwbeklag of reli gieuze bijeenkomsten. Dat is 'zo veel van hetzelfde'. De vraag van de massa", aldus De Jonge, volgens wie de gedichtenmuur de spanning tussen 'exclusivi teit' en het grote pubhek ver beeldt. Het project heeft als naam Ver schutting meegekregen, tevens de titel van een van de gedich ten van Jan J.B. Kuipers: Je hoeft hier niet naar binnen om de buitenkant van het memorabele te zien. Het museale is alleen bekleding van binnenkanten die leeg zijn, mis schien. Je kunt er toch niet achter ko men, in de tastbaarheid lijkt alles ge logen. Een catalogus is verbeelding van dingen met begoochelend uithoudings vermogen En niemand gelooft de verkondi ger van oud zeer: 'Wat je ziet is er allang niet meer.' Het is de bedoeling dat de gedichten enkele maanden hangen totdat, zoals Kuipers bij de opening zei, 'de machten van de natuur of de nog grotere krachten van het vandalisme ze onleesbaar hebben gemaakt'. J hnr_René Schrier Hj f jarenlang bekeek Roger Puttaert oes- 2 Iers vooral in hun natuurlijke onrge- ing: op de bodem van de Oosterschel- t Tegenwoordig ziet hij ze steeds va- tr op het droge, geserveerd op een )rd of verpakt in een mandje. Put- |<rl is in de loop van de jaren uitge- jueid tot een kenner die op de gekste laatsen wordt uitgenodigd in ver- 5 and met zijn expertise. [owas hij enige tijd geleden op de adboud Universiteit van Nijmegen promotie voor oesters en mosselen en binnenkort zit hij in van een Zeeuwse culinaire de Fish and Shellfish Food Goese Zeelandhallen, geveer dertig jaar geleden dook Put- rt voor het- eerst. Inmiddels heeft bijna drieduizend duiken opzit- omgerekend 2700 uur onder wa- Over oesters, waar ze groeien ook hoe ze smaken, hoeft nie- hem meer iets te vertellen. Hij in de loop van de jaren de Ooster- fheldebodem zien veranderen en ver- rondert zich nu over de massale aan- iezigheid van de wilde Japanse oes- s ets. Pitbulls noem hij deze oesters. olgens hem zijn ze niet meer uit te 1 ieien: „Ze zitten tot op 30 meter üep. Hele banken. En ze groeien maal loon Enorme exemplaren." )e komst van de Deltawerken heeft eel wat veranderd in het onderwater- tiilieu. „Een collega-duiker is na het ij gereedkomen van de stormvloedke- mg een keer in de Noordzee onder wa- er gegaan. Daar zag je enorme scho- :i ea tong. Als je je hand op de bodem egde schoten de tongen links en r- echts weg. Maar ze gingen de drem- t el van de kering niet over. En nu zie egeen tong meer in de Oosterschelde. latzelfde geldt voor roggen. Je ziet ze liet meer. Daar staat tegenover dat er Zonde als de historische oesterputten bij Yerseke zouden verdwijnen, meent Roger Puttaert. ook wel weer soorten zijn bijgekomen. Zo kom je tegenwoordig zeepaardjes tegen in de Oosterschelde. En vissen die eigenlijk vooral in warmer water te vinden waren. In de jaren '90 zag je ineens een explosie van kreeften. Dat is nu ook al weer veel minder." Vroeger Als Puttaert ergens aan begint, bijt hij zich er in vast. Hij werd niet zomaar sportduiker, nee, hij ging voor het hoogst haalbare brevet in België en werd meteen instructeur. Ook Put taert (68) ontkomt niet aan de eigen schap van ouder wordende heren, die omzien en zeggen dat vroeger alles be ter was. „Toen ik met duiken begon, gebeurde dat onder een haast militaris tisch regime. Je moest conditie hebben en niets werd aan het toeval overgela ten. Tegenwoordig willen ze duiken, maar ook tennissen en weet ik niet wat nog meer. De mensen zijn er niet meer zo serieus mee bezig als vroe ger." Toen hij eenmaal op zijn vaste duik- stekje nabij het Goese Sas terecht kwam, dook hij niet alleen in het wa ter, maar meteen in de geschiedenis van het gebied. Hij zette de historie van de Oost-Beveland Polder op pa pier en maakte een boekwerkje waar amateurhistorici en collega-duikers hun voordeel mee kunnen doen. En passant verleende hij hand- en span diensten aan het waterschap op de Be- velanden, door informatie te verschaf fen over de gesteldheid van de oever- en kustverdediging onder de water spiegel. Hij was het ook die zijn zoon op het spoor zette om in de schelpdierenhan del tè gaan. Pa had de contacten, zelfs nog uit zijn verleden als vertegenwoor diger voor de likeur Cointreau. En de kennis die hij zelf over oesters had op gedaan was mooi meegenomen. Puttaert kent Zeeland en dan vooral de Oosterscheldekant van Zuid-Beve land door en door. Ooit woonde hij vier jaar op een bovenverdieping van een duikcentrum in Yerseke, waar hij de x-aad kreeg om het op zondag een foto Willem Mieras beetje zachtjes te doen want er waren in de straat wel mensen die op zondag drie keer naar de kerk gingen. Vergunning Hij heeft de Zeelandvergunning, vroe ger verplicht voor sportduikers, zien komen en gaan: „Plet was om het geld te doen. We moesten er elk jaar voor betalen, maar we hebben er maar wei nig voor teruggezien in de vorm van voorzieningen voor de duikers." Tegenwoordig zit hij nogal eens in Yer seke: „Het zou doodzonde zijn als die oude oesterputten verdwijnen. Dat is een enorme toeristische trekpleister. Daar kun je wat moois mee doen. Het zou zonde zijn als zoiets teloorgaat." Pianiste en componiste Henriëtta Witsen. Henrietta Jacoba Witsen. The Piano Works bevat acht werken, chronologisch gerangschikt. Het boek begint met Valse Noble en Gavotte uit 1893, die destijds ge zamenlijk zijn verschenen als Twee Klavierstukken (opgedra gen aan haar grootvader). Ook de laatste twee werken, Valse Impromptu en Humoreske, wer den eerder gepubliceerd. Ze zijn waarschijnlijk rond 1925 ge schreven. De vier middelste stukken Me nuet No. 1, Menuet No. 2, Album blaadje en Mazurkawaren niet eerder bekend. De eerste drie da teren van 1911, de laatste van maart 1922, geschreven in Ber lijn. Volgens Hans Clements broer Al- bert, muziekwetenschapper en redacteur van Exempla Musica Zelandica, is de kwaliteit van Witsens muziek heel behoorlijk. „Haar eerste werken schreef ze toen ze pas achttien was. Die wa ren al heel verdienstelijk en het is nadien alleen maar beter ge worden." Het was al enkele jaren geleden (2002) dat er een deel van de mu ziekserie van het Zeeuwsch Ge nootschap verscheen. Albert Cle ment verzekert dat het achtste deel niet zo lang op zich zal la ten wachten. Hij wil, het liefst nog dit jaar, een bundel uitbren gen met liederen van de Zeeuw se dichter Jacob Cats (1577- 1660). „Het bijzondere is dat hij als enige dichter van zijn tijd in staat was teksten te schrijven die geheel in overeenstemming waren met de melodie. Kwalita tief gezien sprong zijn werk in dat opzicht ver boven de rest uit." 'Henriëtta Jacoba Witsen. The Pia no Works', deel VII uit Exempla Musica Zelandica, kost 19 euro. Te bestellen via kzgw@zeeuwse- bibliotheek.nl. Aiies is de koppen om het even, slechts één oordeel is hun als het leven methun olievervige triomf- Berlijn afgestudeerd als pianis te. In Amsterdam ging ze piano les geven. Van haar latere leven is weinig bekend. Wel zeker is dat ze de laatste dertien jaar in Zeeland woonde, afwisselend in Oostka- pelle en Domburg. Haar oudste dochter Mia, die getrouwd was met de Domburgse burgemees ter Henri Louis (Han) Boogaert, woonde enige tijd bij haar in. Henriëtta overleed op 29 augus tus 1959, 84 jaar oud. Ze werd begraven in Amstelveen. Niet gepubliceerd Dat ze in de muziekwereld vrij wel vergeten is, komt doordat het merendeel van haar werk niet is gepubliceerd. Wat wel van haar verschenen is, was bo vendien niet goed ontsloten door bibliotheken. Dankzij de toevalstreffer in de Zeeuwse Bi bliotheek kan deze leemte wor den gedicht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 15