Drillem met de drilboor PZC Acteurs staan in rij voor liedjes W13 Blige kwestbaar op cd Monkeys zijn bijdehand Gorki's Homo Erectus Jane Austen krijgt snelle dandy's en een nieuwe kleur Lourdes mag nog even niet zaterdag 21 januari 2006 Jan Willem van den Ban (1) en Arjo Klingen zijn allebei visueel ingesteld. Een debuutcd volstond daarom niet en bracht het duo meteen een dvd uit. foto Lex van Rossen Het Rotterdamse Dril lem is een eigenwijs popduo. Eind 2004 wonnen ze de Grote Popprijs in de categorie 'dance'Deze week debuteren ze niet met een cd, maar gelijk met een dvd. Geluid en beeld gaan samen bij Drillem. Zoals ook rock en elektro samen gaan. En muziek enjmago. Een portret van een eigen zinnig tweetal dat in maart uitgebreid gaat touren met het meiden rocktrio The Tri- plets en DJ Lady Aida. Volgens Jan Willem van den Ban blijken ze multi-inzet- baar. De man van de 'beats' en de 'samples' probeert het grote aantal concerten dat hij met zijn duo Drillem de afgelopen jaren gaf te verklaren. En dat zonder een cd in de winkels. Noorderslag, Metropolis, Dance Valley en talloze kleinere festi vals en clubconcerten. „En tege lijk vallen we overal buiten", be nadrukt zangeres Arjo Klingen het paradoxale karakter van het project. „Overal wordt in eerste instantie toch een beetje vreemd tegen ons aangekeken." De Rotterdammers zijn ook an ders dan andere popgroepen. De ze maand debuteren ze met een dvd, maar dat is niet het enige opmerkelijke. Het tweetal nam van alle nummers ook nog eens zowel een elektro- als een roek- versie op. Voor elk wat wils. Bij de DVD-presentatie, half ja nuari in Amsterdam, was er ook een primeur. Een drumstel op het podium. Jan Willem gaat er achter zitten. Rood kostuum. Ar jo, met een basgitaar bij de zang- rfiicrofoon,overwegend in het wit. Een beetje als The White Stripes, maar dan omgekeerd. En ze rocken. Ze verbazen. Zo zeer dat de presentatie opmerke lijker is dan de liedjes zelf. Rock of elektro? Allebei, in dit geval. Want er draait nog wel degelijk een schijf met 'beats' en 'samp les' mee. Drillem is in de eerste plaats 'pop' en niet voor één gat te vangen. „Het één is bij ons ei genlijk voortdurend een logisch gevolg van het ander", zegt Jan Willem. „We hadden een paar jaar geleden samen een demo ge maakt door elkaar muziek op te sturen en daarmee thuis aan de slag te gaan. Dat bleek aan te slaan. Mensen vroegen ons om te komen optreden en zo waren we van de ene op de andere dag plots een bandje. Tegen wil en dank, eigenlijk. Veejay en Toen zijn we daar over gaan na denken. Hoe zoiets moest. We zijn allebei nogal visueel inge steld en wilden wél iets met beel den. Een vriend van ons had software ontwikkeld waardoor je heel snel ook tijdens het musi ceren kon 'veejayen'. Dus die vi deo's bij onze concerten waren al snel vanzelfsprekend." „En als we nu dus met een gewo ne cd waren gekomen, dan had dat toch geen goed beeld gege ven van wat we zijn", vult Arjo aan. De rockversies van de lied jes zijn eigenlijk al net zo van zelfsprekend tot stand geko men, vervolgt ze. „We hadden de Grote Prijs van Nederland ge wonnen en kregen daarom twee dagen opnametijd in de dure Wisseloord Studio aangeboden. Maar wat moesten we daarmee? Al onze liedjes hadden we al ge woon thuis, met de pc vatsge- legd. Zo gaat dat in de dance. Al leen elektronica en zang. Toen kwamen we op het idee om al die liedjes gewoon nóg een keer te spelen. Maar dan met analoge instrumenten. Gitaar, bas en drums." Arjo speelde gitaar. Jan Willem had een verleden als drummer. En ze slaagden er in om van een dozijn elektrosongs volkomen synchroon rockversies op te ne men. Die synchroniteit is belang rijk, want daardoor zijn de bij behorende videoclips op de DVD onder beide versies te plak ken. Namen die in recensies regelma tig als referenties terugkeren zijn het Amerikaanse feministi sche lesbo-trio Le Tigre en de Canadese 'shockrock'-ster Peaches. „Ja, ik weet het", zegt Arjo. Maar hoewel ik zeker ge loof dat wij wat te melden heb ben, is hét niet op de confronte rende wijze van de acts die jij noemt. Ik denk eigenlijk dat je een sterker feministisch state ment maakt als je als vrouw se rieus iets bereikt in de muziek." Föhn En muziek is bij Drillem méér dan muziek. Ook de verpakking ervan is tot in de puntjes ver zorgd. Imago, vormgeving, pre sentatie. Consequent overal die getekende figuurtjes. 'Hij' met een drilboor en 'zij' met een föhn. „We willen ook in dat op zicht heel erg 'pop' zijn", zegt Jan Willem. „Het is een interes sante manier om mensen binnen te halen. En als je ze eenmaal aan de haak hebt kun je ze ver der meevoeren waarheen jij maar wilt. Een vriend van mij vertelde me dat hij nog altijd in de lach schoot als hij maar er gens een boormachine zag. Dan moest hij meteen aan Drillem denken. Is dat niet prachtig?" Peter Bruyn Concert op 28 januari in Xinix in Nieuwendam. Reese Witherspoon en Joaquin Phoenix mochten afgelopen maandag de Golden Globes voor hun vertolkingen van countrylegende Johnny Cash en diens vrouw, zangeres June Carter Cash, in de biografi sche film Walk The Line mee naar huis nemen. De Globes die de acteurs voor de waarheidsgetrouwe invulling van hun rollen ontvingen, kre gen ze niet in de laatste plaats vanwege hun zangkwaliteiten. Reese en Joaquin hebben de hits en de optredens van hun perso nages namelijk zelf ingezongen. Ze sluiten zich daarmee aan bij een lange rij acteurs die zelf hun vocale vermogens in biografi sche films laten zien. Resultaat Het resultaat van de inspannin gen van Reese en Joaquin is al voor de Nederlandse première van Walk The Line, op 2 februa ri, te beluisteren, want de bijbe horende soundtrack ligt vanaf 23 januari in de winkels. Opval lend genoeg is het schijfje, met Cash-hits als Walk the line en Ring of fire, vrijwel compleet volgezongen door de twee ac teurs. Terwijl beiden hebben laten we ten na hun country-uitstapje niet snel nogmaals de opna mestudio's in te zullen duiken, krijgen andere zingende acteurs na hun acteer-zang activiteiten juist de smaak van het zingen te pakken. Zo raakte Kevin Spacey na op names voor Beyond The Sea (2004), waarin hij jaren '50 zan ger Bobby Darin vertolkt, der mate enthousiast dat hij na het filmen op tournee door de VS ging en in diverse steden Darins grootste hits bracht. Een totaal ander verhaal is het succesvolle Ray, een biografie over het leven van Ray Charles. Jamie Foxx werd na zijn Oscar winnende performance als Ray gegrepen door de muziekbizz. Hoewel Foxx in eerste instantie zijn muziekscènes playbackte, mocht hij op de bijbehorende soundtrack voor Ray wél een aantal Charles-imitaties ten ge hore brengen. En dat smaakte naar meer. Rob Bolland: „Voor Foxx is Ray een enorme opstap geweest. Hoe wel hij in de film niet gezongen heeft, gaf Ray hem geloofwaar digheid als uitvoerend artiest. Hierna heeft hij meegezongen op het lied Golddigger van rap per Kanye West en daar hoorde je dat hij Ray duidelijk imiteer de, zijn bijdrage klonk als een oude Ray Charles-sample. Nu heeft hij in de VS bovendien net een succesvol nummer één-al bum uitgebracht (Unpredicta ble). Brood De successen van Walk The Li ne en Ray ten spijt is voor Wild Romance, de Nederlandse bio grafische film over het leven van Herman Brood met in de hoofdrol Daniël Boissevain, voor een andere aanpak geko zen. In de film, die op 5 novem ber 2006, vijf jaar na het overlij den van Herman, in Nederland uitkomt, neemt Daniël wel de microfoon ter hand, maar dan om er kundig mee te playbac ken. Ook op de tegelijkertijd te Joaquin Phoenix en Reese Witherspoon blijken gouden kelen te heb ben in de biografische film over Johnny Cash. foto GPD verschijnen soundtrack zal Da niël geen noot zingen. Koos van Dijk, manager van Herman Brood en mede-initiatiefnemer van het project, verklaart: „Hij kan zingen, maar hij gaat dat niet doen. Ik ben er sowieso van af het begin af aan geen voor stander van geweest dat iemand Herman zou imiteren. Herman heeft namelijk zoveel fans en het ligt zo gevoelig. Ook is Her mans tempo niet na te doen. Wie kan dat? Dan zou je bij wijze van spreken een gram speed moeten nemen." Thalia Brandt Mary J. Blige is de onge kroonde koningin van hip hop en soul. Ook op haar zeven de cd, The Breakthrough, viert drama hoogtij. Daarin is ze ge loofwaardig door zich openhar tig en kwetsbaar op te stellen. De zangeres is de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot een rolmo del naar wie wordt geluisterd. Ze zingt aangrijpend over het gemis van een vader tijdens haar tienertijd en laat zich bij staan door grootheden als 50 Cent (in het sterke MJB Da MVP, een remake van Hate It Or Love It van The Game). In About You is niet toevallig een sample te horen van Nina Simo- ne. Binnenkort speelt Blige de rol van de jazzlegende in een film over haar leven. Verrassend hoogtepunt is het duet met Bo no in de furieuze uitvoering van U2's klassieke rocksong One. Peter van der Heide Mary J Blige: The Breakthrough - Geffen/Universal, 73.17 min Het lijkt maar niet op te hou den, de stroom aan energie ke, catchy bandjes uit voorname lijk Groot-Brittannië. Arctic Monkeys veroorzaakt met een demo-ep al maanden veel ru moer, dat met dit debuut alleen maar zal toenemen. Deze keer geen eighties-sound, maar felle en rauwe pop die minstens zo dansbaar en aanstekelijk is als Franz Ferdinand - en veel op windender dan diens laatste richtingloze plaat. Arctic Monkeys is meer rock-'n-roll en minder trendge voelig dan de meeste hypes van dit moment, maar ook deze jon gens zijn geen wereldverbete raars. Ze klinken als onvermoei bare, intelligente popfanaten die leven voor het moment. Dan sen, opwinding, euforie. Dat doel, waar de levendigheid van de huidige popscene in feite om draait, is misschien oppervlak kig, maar als bands daarvoor zo'n vlijmscherpe, bijdehante toon hanteren als de Arctic Mon keys zijn ze waardevol genoeg. Maaike Borst Arctic Monkeys: Whatever Peop le Say I Am, That's What I'm Not - Domino/Munich, 41.02 Het vorige album, Plan B (2004), was voorzien van een nog onbespeelde cd-r 'voor uw legale kopie'. Deze keer geeft Gorki zijn fans gewoon twee voorbespeelde cd's cadeau. Identiek, afgezien van twee bo nustracks op een van beide schijfjes. De constatering van twee jaar terug blijft overeind. Sinds het verscheiden van The Scene en Tröckener Kecks zijn we voor goede Nederlandstalige poprock vooral aangewezen op onze zui derburen. Gorki overtreft zichzelf op Ho mo Erectus, waarop het tragi sche levensverhaal van de Russi sche kosmonaut Joeri Gagarin als een rode draad door de tek sten loopt. Frontman Luc de Vos - tevens publicist en Beken de Vlaming - is niet de grootste zanger op aarde, maar zijn we reldbeeld en zijn vertaling daar van in liedteksten vol zelfspot en melancholie is uniek. Ongeveer de helft van de songs is (min of meer) akoestisch, in de overige nummers geeft Gorki vol gas. Zeer intrigerend. Martin Groenevvold Gorki: Homo Erectus - Lipstick Notes/Pias, 53.23 min. De boeken van Jane Austen ondergaan een 'extreme makeover'. In mei liggen de op gefriste uitgaven in de winkel. De omslag wordt 'klassiek ro mantisch'. Dus glossy met pas- telkleurige tinten, snelle dan dy's en Regency-schoonheden met hoeden. De 'makeover' is bedoeld om de verkoop van zes boeken van Ja ne Austen, zoals Sense and Sen sibility en Pride and Prejudice, met name in supermarkten en in vliegveldboekwinkels te stimule ren. De eerste kritiek op dit plan om Austen 'te trivialiseren' is al geuit. Patricia Clarke van de Londense afdeling van de Jane Austen Group vindt het jammer dat alles tegenwoordig gepopu lariseerd moet worden. „Austen is klassiek en puur." Volgens Harriet Evans van uitge verij Headline zijn de romans van Austen altijd op een veel te droge en academische manier aangeprezen. „Het is zo jammer, omdat ze het archetype is van de populaire schrijver. Ze is de peetmoeder van de moderne vrouwenfictie." Volgens Clarke wordt Austen op deze manier als een soort Bou- quetreeks-auteur neergezet. Evans van Headline ontkent dat ten stelligste. „We gaan Austens boeken niet uitgeven zoals die van Barbara Cartland of Daniel le Steel." Patrick Stokes van de Jane Aus ten Society heeft laten weten er niets op tegen te hebben. „Iede re publiciteit is goede publici teit, zolang het allemaal binnen de grenzen van het betamelijke gebeurt." GPD Madonna heeft haar doch ter geweigerd om auditie te doen voor een rol in de nieu we Harry Potter film. De negen jarige Lourdes zal nog even moe ten wachten met de showbizz. Honderden meisjes tussen de dertien en zestien jaar schreven zich in voor de audities. Alle maal dromen ze ervan de rol van Luna Lovegood te vertolken in de film Harry Potter en de Or de van de Feniks. Ook Lourdes was ervan overtuigd dat zij een grote kans zou maken voor de rol, ondanks haar jonge leeftijd. Ze ziet er ouder uit en acteert als een tienermeisje, liet ze Ma donna weten. Maar haar moeder besloot anders. Lourdes moet nog een paar jaar wachten voor dat ze kan bepalen wat ze met haar toekomst wil doen. Madon na verwacht overigens wel dat Lourdes haar in de wereld van entertainment zal volgen. „Ze is erg muzikaal, zingt best goed en ze is een ongelofelijk goede bal lerina."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 39