'Mode week groeit uit jasje Ik ben vrijgezel zegt de schoen Trollz I Jm*» t t Cruyff-beer Mobieltje Opblaasbaar zaterdag 21 foto GPD Beeld uit de show van Daryl van nende modeprofessionals nog wat kunnen opsteken flink uit te breiden. Er is een workshop over het opzetten van een eigen modelabel, een debat over 'new luxury' en een door een bankier opgezette 'netwerkbijeen komst'. Maar hoofdmoot vormen toch de modeshows. Voor veel begin nende ontwerpers is het de eer ste kans hun collectie aan een groter publiek te tonen, onder wie internationale talentscouts en gearriveerde collega's. En soms met succes. Percy Iraus- quin sleepte mede door zijn shows tijdens de Modeweek een contract in de wacht dat zijn ontwerpen ook daadwerkelijk in de winkels brengt. De Fashionweek is de Wester gasfabriek inmiddels wel ont groeid. Als er voldoende spon sors kunnen worden gevonden verhuist het circus komende zo mer naar een aantal tenten op het Amsterdamse Museumplein, vertelt Veenhoff. „De plek is be ter bereikbaar en heeft veel meer prestige dan de Westergas fabriek. Het heeft natuurlijk in ternationaal een geweldige uit straling als je modellen kunt fo tograferen tegen de achtergrond van het Rijksmuseum. Want dat is toch wat je wilt met de week, opvallen als modestad". De concurrentie met de modewe- ken in steden als New York, Lon den, Parijs en Tokyo zal Amster dam nooit kunnen aangaan, maar Veenhoff ziet zich graag opgenomen in een rijtje met Bar celona, Berlijn, Antwerpen en Kopenhagen. „Hoewel we geen modeindustrie hebben, horen we wel thuis in dat rijtje. Am sterdam staat bekend om zijn creativiteit en openheid, en dat weerspiegelt zich in de Mode- week. Vorig jaar noemde een krant ons 'het brutale broertje van New York'. Je kunt slechter getypeerd worden" Koos van Wees Amsterdam International Fashi on Week, Westergasfabriek, van 25 tot en met 30 januari. De mo deshows zijn alleen op uitnodi ging bij te wonen, voor filmpro gramma, exposities en andere programmaonderdelen zie: www.amsterdamfashion- week.com. Vivienne Westwood komt naar de Fashion Week. foto Michel Euler ken dat de week ondanks zijn relatief korte bestaan al een fac tor van betekenis is in de Neder landse modewereld. En het de bat past goed in het streven de bijeenkomsten waarvan begin- Het was een wat vreemd ge zicht afgelopen zomer bij de Westergasfabriek in Amster dam. Honderden mensen die zich een weg naar binnen voch ten, een elleboogstoot niet uit de weg gaand. Reden voor die vechtlust was een mooi plaatsje voor de modeshow van opko mend modetalent Jan Taminiau. En het tafereel herhaalde zich bij vrijwel elke show die daar in het kader van de Amsterdam In ternational Fashion Week gege ven werd. Inmiddels staan we voor de vier de editie van de halfjaarlijkse Fashion Week (25 tot en met 30 januari) en maken de echte fashionistas zich op voor nieu we boksrondes. Plaats van sa menkomst is opnieuw de Wester gasfabriek, met als enig verschil dat het programma is-ult'gebreid en de temperatuur een stuk la ger. De neiging om een uur van tevoren al te verzamelen voor de toegangsdeur zal daarmee een stuk minder zijn, wat een vredig verloop zal bevorderen.' Van het handjevol evenementen van de eerste Modeweek is het evenement uitgegroeid tot een aaneenschakeling van mode shows, lezingen en exposities, met daarin ook steeds bekende re namen. Vivienne Westwood doet mee aan een debat over 'the power of fashion', classy merk Wolford toont zijn collec tie op de catwalk en cosmetica merk Lancöme kiest de absolute toptalenten van de modeacade mies. James Véenhoff, programmadi recteur en een van de bedenkers van de week, toont zich een te vreden man. „Indertijd zochten we naar een ontmoetingsplek voor jonge ontwerpers en produ centen, een plek ook ter inspira tie van iedereen die met mode bezig is. Zoals het er nu naar uit ziet lukt dat ook met de komen de Modeweek". Seminar Veenhoff is met name gelukkig met het seminar waarin onder anderen Vivienne Westwood en Alexander van Slobbe hun me ning geven over de invloed van mode. Een door de Hogeschool Arnhem, dé modeopleiding in Nederland, georganiseerde bij eenkomst, die overigens al enke le weken is uitverkocht. Dat Arnhem naar Amsterdam is ge komen ziet Veenhoff als een te- Borduursels van kunstenaar Rob Scholte voor het nieuwe modelabel 2Pack. foto GPD De Amsterdam Interna tional Fashion Week staat voor zijn vierde editie. Het 'brutale broertje van New York' groeit uit zijn jasje. Na de Westergasfa briek lonkt het Museum plein. foto GPD Elwerp van Jan Taminiau. Drie verschillende codes op de schoen geven elke een andere boodschap weer. We hadden natuurlijk al de verschillende gekleurde armbandjes die boodschappen de wereld insturen: respect, te gen zinloos geweld, betrokken heid bij kankerpatiënten, enzo voort. De nieuwste rage is 'pra ten' via je schoenen. K-Swiss heeft er een heel systeem voor bedacht. Net als bijna alle schoenen van het merk K-Swiss heeft de pra tende sneaker, genaamd Stripe Shifter, vijf strepen aan de zij kant. Door een schuifsysteem is elke streep van kleur en hoogte te veranderen waardoor unieke combinaties ontstaan. Door een persoonlijke boodschap te kop pelen aan elke combinatie krijg je een nieuwe taal met verschil lende codes. Handig als je iets te melden hebt dat je eigenlijk niet kan of wil uitspreken, vinden de makers. Of als je een standpunt uit wil dragen, zonder je keel schor te schreeuwen. De nieuwe schoenentaai zag het licht toen de Amerikaanse ma kers de schoen in een consumen tenonderzoek heten zien aan Eu ropese jongeren. Zij kwamen op het idee om met het schuifsys teem een eigen persoonlijke boodschap te maken. Omdat er veel codes mogelijk zijn, kan ie dereen zijn schoen laten zeggen wat hij wil. Er zijn vijf universele codes voor de schoen vastgelegd: I'm single, Peace, Want 2 Play?, Res pect en I'm in love. Deze codes vormen de basis van een taal die jongeren zelf kunnen uitbrei den. Het is voor iedereen moge lijk zijn of haar persoonlijke combinatie met betekenis te clai men op internet (http://www.ks- wiss.nl). Zo kan iedereen bijdra gen aan de nieuwe taal. Op de site is te zien dat de mees te codes in het Engels zijn, zoals ook de vijf universele codes. Re laxen zeggen de schoenen van Bas Sittrop uit Sint-Oedenrode als de strepen oplopen van laag naar hoog. En Manon Koersel- man wil met haar streepjes de boodschappen Smile en I bite de wereld insturen. En dat is maar een greep. Volgens de bedenkers is de ont wikkeling van de schoenentaai verklaarbaar vanuit de groeien de behoefte onder jongeren om zich te uiten. Deze generatie jon geren die door trendwatchers wordt aangeduid als Generation C (Content), heeft sterk de be hoefte aan expressie en commu nicatie. Zo gebruiken de jonge ren vaak kleding, internetsites en weblogs om hun eigen unieke persoonlijkheid te uiten en zijn ze onderling sterk verbonden door communicatie, zeggen de zelfde bedenkers. Dat lijkt een open dein-. De vraag rijst of niet voor alle jon geren door de jaren heen geldt dat ze zichzelf onder meer via kleding en andere uiterlijkhe den willen uiten? En daarmee hun eigen unieke persoonlijk heid tentoon willen spreiden? Hoe dan ook, nu kan het ook via de schoenen. Al zal het met al die eigen codes nog een hele toer zijn om op straat uit te vogelen wat iemand precies wil uitdra gen via zijn sneakers. Maar mis schien kun je dat dan -heel ouderwets- ook gewoon vragen. Marieke van Roessel januari 2006 Wil Sinds de start van de Build-A-Bear Workshop in Am stelveen, medio oktober, vlogen er enkele duizenden beren over de toonbank. Het leuke van de berenwinkel is dat kinderen (of ouders) zelf de beren samenstel len: vullen, hartje erinstoppen enzovoorts. De Build-A-Bear Workshop, die meer dan 200 winkels telt wereldwijd, zet zich in voor goede doelen. Daarom is de Cruyff-beer nieuw in het as sortiment. Van elk exemplaar dat twintig euro kost, gaat twee euro naar de Cruyff Founda tion. Deze instelling steunt sportprojecten voor kinderen. Erica Terpstra mocht de eerste Cruyff-beer maken. Heel lang geleden maakten de Trollz op tv furore. Dat waren meiden met een enorme haar dos. In de jaren '60 waren ze po pulair. Nu zijn ze terug, en wel op Nickelodeon. In een eigentijd se versie natuurlijk, compleet met mobieltjes en edelsteen in de navel. Een complete merchandi- sing-machine is maar meteen in werking gezet die dit voorjaar zijn producten af moet werpen. Met poppen, een game op Game boy Advance, dvd's, schoolspul len en tassen, bedtextiel, kle ding en afwrijfplaatjes. Maar er zit dit jaar nog veel meer in de pijplijn: van knikkers tot snoep goed. .vi Waar zouden we zijn zonder het mobieltje? Nergens, onbereik baar én de weg kwijt. Tenzij we een Samsung D720 aanschaffen met Tom Tom Mobile 5 'inside'. Het is een compact model sli- de-up: de bovenkant schuift soe pel omhoog, een bekend Sam- sung-handigheidje. Het apparaat beschikt verder over een 1,3 megapixel-camera, ingebouwde mp3-speler, Blue tooth en nuttige functies voor mobiel zakendoen. De prijs: 499 euro. Voor het kleine wasje is er nu de opblaasbare wasmachine. Ja wel, opblaasbaar. Het ding is on geveer dertig bij dertig centime ter groot en kan vierhonderd gram aan sokken, onderbroeken en wat dies meer zij verstou wen. Onderin zit een draaischijf- je dat de was in beweging brengt. Het handig op te ruimen machientje beheerst drie wasprogramma's. Het werkt op batterijen of via een adapter op stroom. De Bolswax-dse firma Unicom biedt hem vanaf 7 fe bruari aan op de website www.pleziermetwater.nl. Prijs: 129 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 37