Iedereen grabbelt en graait let beste van twee eilanden en nog meer in 't Veerhuis m PLLEEN Bontlaars Modetalent Skimode zijn, maar een consumenten- Bodemprijzen. Alles moet weg. Nérgens goedkoper. Posters op de etalageruiten vechten om de aandacht van de klant. De uitverkoop dient vooral om tijdens de magere janua rimaand consumenten te lokken. Maar valt er nu, met bijna het hele jaar door opruiming, voor koopjesja gers nog wel iets te scoren? Zo hectisch is het tegenwoordig niet meer. Het lijkt soms wel of winkels het hele jaar door oprui ming houden om extra klanten te trekken en dus extra omzet te genereren. Zeker in de traditio neel moeilijke januarimaand. Daarbij komt nog dat met name ha de introductie van de euro de omzetten in veel branches stag neerden, of zelfs daalden. Stunt prijzen en andere acties lijken dan broodnodig om zoveel moge- SR/te, Ooit was de uitverkoop echt een uitverkoop. Tot 1985 golden strenge richtlijnen van het ministerie van Economische Zaken; slechts twee keer per.. jaar mochten detaillisten zich via stuntprijzen van hun voorra den ontdoen. Niet zelden lagen mensen in slaapzakken voor de deur om maar als eerste die tele visie voor één gulden te bemach tigen. Of een paar schoenen in ruil voor een taart. Om een koop je te scoren was het belangrijk als eerste de winkel binnen te stormen en elkaar desnoods bij de rekken en bakken te verdrin gen. lijk klanten over de drempel te trekken. De doelgroep is heel breed. Werd het koopjesjagen vroege^toch min of meer be schouwd als iets voor mensen met een krappere beurs, nu schaamt niemand zich ervoor. Arm en rijk shopt bij Aldi en Lidl, en dat geldt dus ook voor de uitverkoop. Overtollige voorraden opruimen is eigenlijk de klassieke vorm van uitverkoop. Tegenwoordig kopen veel bedrijven er gericht voor in en houden ze het hele jaar door acties, aldus Norbert van Noesel, marketingmanager van Euretco. Euretco is een retailservice-organisatie waarbij zo'n 2400 zaken op het gebied van mode, wo nen en sport (onder meer Topform, Decorette, Lin- Céhrie en SPORT2000) zijn aan gesloten. Vólgens hem vervaagt het be- grip uitverkoop steeds meer. Im mers, er zijn bijna het hele jaar door opruimingsacties, ophef fingsuitverkopen, prijzenfesti vals en dergelijke. Een licht ac cent ligt op de maanden december/januari en juli/augustus. Daarbij mag een winkelier trouwens geen mislei dende reclame voeren. Als deze bijvoorbeeld adverteert met op heffingsuitverkoop moet er in derdaad sprake zijn van een slui ting van de zaak. Grote warenhuizen komen vaak met speciale acties. Wanneer de Bijenkorf de jaarlijkse Drie Dwaze Dagen houdt, hangen de mensen er met de benen uit. Ook het Circusprijzenfestival van V&D, de Vlaggetjes weken van C&A en de Hamsterweken van Albert Heijn trekken drommen kooplustigen. Al lijkt er dus het hele jaar door overal uitverkoop te zijn, toch springen enkele evenementen er uit. De Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf zijn waarschijnlijk het meest bekend èn berucht. Klanten grijpen en graaien als vanouds en raken soms bijna in de verdrukking tussen de cosme- ticastands en kledingrekken. Bij enkorfwoordvoerder Peter van Bakkum verklaart het succes vooral vanwege het feit dat de Drie Dwaze Dagen, meestal in september, geen echte uitverkoop gebeuren. Voor de Drie Dwaze Dagen wordt apart ingekocht. Er zijn meer winkelformules die speciaal goederen inkopen voor acties. Maar die moeten wel voor een 'Wow-effect'-zorgen. Oftewel: origineel en verrassend scherp geprijsd, zegt Petra Wie lens. Zij is woordvoerster van In- tres, een retailservice organisa tie die zelfstandige ondernemers ondersteunt. Er zijn ruim 750 za ken, vooral op het gebied van mode (onder meer Livera en First Lady), wonen (Morgana en Lin-o-lux) en sport (Intersport) bij aangesloten. De uitverkoop is voor alle win kels en voor alle klantengroepen van groot belang, meent Wie lens. Voor een koopje schaamt niemand zich meer. Daarnaast zie je in de mode dat collecties in het seizoen veel vaker wisse len. Veel modemerken werken niet meer met twee, maar met wel zes collecties per seizoen. De restanten van deze collecties moeten veel sneller en agressie ver via een uitverkoop worden weggewerkt. Mede hierdoor zie je al midden in het seizoen ver kapte uitverkopen zoals mid- season sale. Overigens beperkt uitverkoop zich al lang niet meer tot gewo ne winkels. Tijdelijke dumpsto res, outletcentra en uiteraard in ;=dactie bijlagen: 0113-315680 tfW.pzc.nl Sus31,4460 AA Goes Lentïe-exploitatie: M;aHon-7ppl Midden-Zeeland: 0113-315520; I Sjs-Vlaanderen: 0114-372770; gaal: 020-4562500. aterdag 21 januari 2006 ternetwinkels spelen eveneens een belangrijke rol. Dumpstores vestigen zich meestal in reeds leegstaande panden in drukke winkelstraten waar veel passan ten komen. Gedurende enkele weken of maanden trachten ze restpartijen te slijten aan voor bijgangers. Ze doen piet aan smaakvolle inrichting of klanten service, meestal moet je graaien in dozen en afrekenen bij een kassa naast de ingang. In met name de Verenigde Sta ten zijn outletcentra heel popu lair. Nederland kent er twee, in Roermond en Lelystad (Batavia- stad). Net over de grens zitten er nog meer. Bijvoorbeeld in het Belgische Maasmechelen en in Ochtrup, net over de Duitse grens, waar in april vorig jaar in een voormalige fabriekshal het Euregio Outlet Center opende. Deze winkels verkopen iets oude re merkartikelen of producten die kleine fabricagefouten verto nen, vaak tegen aanzienlijk lage re prijzen. Maar ook hier geldt weer dat menige winkel speciale voorraden laat aanrukken uit la ge lonenlanden als China, dus goed opletten blijft verstandig. Alice Plekkenpol De Nederlandse schoenwinkel keten Ziengs (66 winkels) tim mert aan de weg. De keten voert een groot aantal merken en sluit in zijn aanbod nauw aan bij de mode. Ook het eigen merk Linea Zeta doet dat. Zo is er deze win ter een sportieve dameslaars met fraaie bontrand voor zowel chic als sportief gebruik. Voor de heren is er van het merk Re porter een hippe sneaker. Bij Ziengs overheersen deze winter de wat sportievere schoenen, vaak met een beetje verweerd uiterlijk. Lancöme maakt tijdens een mo deshow met alle tien genomi neerden bekend wie de win naars zijn van de Lancöme Co lour Design Awards. De tien werden geselecteerd uit de eind examenkandidaten van de mode academies. Er zijn drie prijzen: het meest vernieuwende ont werp, voor materiaal- en kleur gebruik en voor het ontwerp dat het best de 'Lancömevrouw' ver beeldt. Als inspiratiebron dien de de make up-lijn van het con cern. Tijdens de coutureweek in Parijs moeten de winnaars het opnemen tegen winnaars uit an dere landen. De show waarin de Nederlandse winnaar bekend wordt gemaakt vormt de ope ning van de Amsterdamse mode- week (25 tot en "met 30 januari). Er zal weinig mode zijn die zo ingewikkeld is als die voor de wintersport. Die moet zowel be schermen tegen sneeuw en kou als leuk afkleden. Falcon doet een poging met zijn Wea therproof sneeuwcollectie: 100 procent wind- en waterdicht, stretchstukken om knieën en el lebogen het skiën makkelijker te maken, ventilatieritsen en nog zowat. De jacks en broeken zijn voorzien van dessins die ge baseerd zijn op weerkaarten, als variatie op de camouflagelook. Daarnaast is alles rijkelijk voor zien van rubberbadges, en reflec terende accenten en biezen. i/Tet gemengde gevoelens begeef ik me 'lop een rustige winterdag naar Restau- -t't Veerhuis aan het Veerse Meer in '°lphaartsdijk. De zaak is overgenomen tor Co en Marianne Simmers die met het etablissement De Waag het rustige ®ouwse dorp Serooskerke op de culinaire kt van Zeeland hebben gezet, maar nu fod-Beveland. Het beste van twee kookei- "denbeloven zij de gasten in hun jongste ailing,maar wat me bedrukt is dat Co als <n soort van directeur staat afgebeeld in Jzwart pak, ®ik de deur ben genaderd zwaait die gast ropen en word ik op de drempel warm ®welkomd door Marianne Simmers en de wouwde maitre Eric. De gastvrouw bege- ,lme naar een tafel met dubbel uitzicht: het verstilde meer met bootjes die -tiers op het voorjaar wachten en de keuken waar chef «-kok Michel sen zijn sous-chef Edwin Dingemanse kalm en gecontroleerd werkend te zien zijn. Eenmaal gezeten begint de verwennerij. Ma rianne blikt noch bloost bij de vraag om een alcoholvrije aperitief en zij serveert een tongstrelende cocktail van bloedsinaasap- pels, verrukkelijk in al zijn frisheid. Er verschijnen smullerijtjes en ik raak het onderscheid kwijt tussen borrelhapje en amuse, maar lekker zijn zë: een gestoomd eitje met knoflookmousse in de eierschaal opgediend, een krokantje van suiker gevuld met krab en een puntje ganzenlever, gepofte wilde rijst in miniatuur puntzak, een lolly van geitenkaas en een glaasje met een gelei van wortel met een mousse van boerenyog- hurt. Dan volgt een moment van grote opluch ting, Co Simmers verschijnt uit zijn kan toor, niet in directeurspak maar in eenvou dig wit koksbuis met de bekende bril met de ronde glaasjes en de uitleg waarop was ge hoopt: „Chef-kok Michel Louws blijft zich zelf, toverend met de basissmaken zoet, zout, zuur en bitter, ik voeg er als patron nu ances aan toe, met name buiten de keuken waar we in confrontatie met de gast een ze vental handelingen als verrassingselement willen invoeren." Ko is net als Marianne duidelijk blij met de nieuwe mogelijkheden die 't Veerhuis biedt. Eens had dit etablissement een Michelin- AAN TAFEL Rien van Reems ster. Nu wordt er gekookt door een chef die van het meest eenvoudige iets bijzonders maakt en is uit het Schouwse een patron ver rezen die Toscaanse toepassingen loslaat op Zeeuwse streekproducten. Hun samenwer king wekt verwachtingen. De geplette langoustines uit Zeebrugge met limoen en olijfolie zijn een voorproefje. Zachte smaken met minuscule accentjes van druppels eiwit opgeklopt met limoen en gelatine die smelten op de tong en daarna een spiesje in de vorm van een vanillestokje met drie gegrilde coquilles, een gehalveerd stronkje witlof, zoet gekarameliseerd en met een apart geserveerd sausje van witte boontjes, naar ik vermoed Italiaanse Canelli- niboontjes. De keus is gevallen op het 'Huis menu', vier gangen voor 39,50 met een wijnarrangement van 2 glazen voor 11. Uitbreiding tot 5 gangen voor 49,50 is een optie. Bij het hoofdgerecht sta ik voor een moeilij ke keus: lijngevangen schelvis, risotto met saffraan en paprika en zwarte olijfolie en gehakte inktvis met look of langzaam ge gaarde en daarna gelakte wangetjes van 'n Bevelands varken met pistache en sinaasap pel, crème van aardpeer en jus met groene olijven van de nieuwe oogst. Het wordt het laatste; de door stevig kauwen sterk ontwik kelde varkens wangen zijn zacht sudderend getransformeerd tot mals en smaakvol draadjesvlees en bestrooid met krokante korrels van pistachenoten en sinaasappel schil. Sous-chef Edwin Dingemanse die van top restaurant Beluga is gekomen, heeft als ver rassing en als overgang naar het zoete des sert een glaasje voor me gevuld met een ver frissende compote van blauwe bessen met dragon. Hij komt het zelf brengen. Tot slot een lauwwarm taartje van pure cho colade, krokant van buiten en smeltend zacht van binnen. Het menu voorziet daar bij in sorbet van bloedsinaasappel, maar om dat ik die al gehad heb in het aperitief, maakt de keuken een sorbet van rode kool met appeltjes. Eten van de kaart is een feest: kreeft, griet, zeebaars, coquilles, krab en kalfszwezerik, meesterlijk bereid. Co Immers houdt de prij zen vriendelijk, beneden zijn oude Waagni- veau en Marianne Immers kiest mooie Itali aanse wijnen: Cattoria il Palagio, een Sau- vignon Blanc uit San Gimignano en Capitel Lucchine 2003 van Tedeschi, een volbloed Valpolicello Classico. Van mij krijgt 't Veerhuis opnieuw een ster. Restaurant 't Veerhuis Wolphaartsdijk Veer 1 4471 ND Wolphaartsdijk Tel. 0113-581326 Fax.0113-581092 www.veerhuis.net Dinsdag en woensdag gesloten, 1 augustus tot 15 september dinsdag open Keuken open van 12.00 tot 14.30 en van 18.00 tot 21.00 uur, zaterdag geen lunch en zondag hele dag open vanaf 12.00 uur. Vakantie van 12 tot 28 juni Creditcards: Visa, Eurocard, Amex en Di ners Club Rolstoel: ja, invalidentoilet Vegetarisch: op aanvraag Kinderen: aangepaste porties Roken: gescheiden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 35