Sil de jutter is onsterfelijk op Terschelling PZC v Eilandreünie van acteurs tv-serie voor de leeuwen RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE zaterdag 21 januari 2006 ■SF- Dat beeld van dat meisje in de storm. Hulpeloos tussen woeste golven op dat zinkende schip. Dan de sterke armen van Sil, haar redder. De strandjutter die het kind in zijn gezin opnam en haar zijn leven lang beschermde. Zó werd Sil een le vend boegbeeld van Terschelling. Vandaag is het dertig jaar geleden dat de opnamen voor de tv-serie begonnen. Daarom houden de acteurs dit weekend een reünie op Ter schelling. „Door Sil heeft de toerist de eilan der leren begrijpen." Verplaats de gedachten naar 1976. Het was de tijd van de tv-series van nostalgie. De Vara had Merijntje Gijzen, de Avro haalde - hoge kijkcijfers met De Stille Kracht, de NCRV pronkte met Bartje. Allemaal verha len gebaseerd op populaire Nederlandse boeken. Hoog tijd in die lijn ook het ver haal van Sil de Strandjutter in beeld te brengen, bedachten ze bij de NCRV. Achteraf gezien was de serie voor iedereen die ermee te maken had een springplank. Voor acteur Jan Decleir die dé acteur van België zou worden, voor actrice Monique van de Ven die een vergelijkbare status in Nederland zou bereiken én voor Terschel ling dat een ongekende toeristentrekker zou worden. „Toen we begonnen hadden ze op Terschelling hun bedenkingen," weet re gisseur Bob Löwenstein nog. „De eilanders vonden maar dat we een hoop praatten voor er écht wat gebeurde. Ze keken toch wat argwanend naar al dat volk van de vas te wal. Vooral toen we met een Belgische hoofdrolspeler op de proppen kwamen, proefde ik hun aarzeling. Dat kon toch niks worden? Ze hadden zelf bij de toneelvereni ging op het eiland een veel betere Sil, zei den ze." Dat de Vlaamse acteur Jan Decleir de hoofdrol zou krijgen, stond voor Löwenstein meteen vast. „Er lag natuurlijk een verplichting bij de Belgen omdat de se rie samen met de Belgische televisie werd gemaakt. Ik wilde Jan gewoon graag heb ben omdat hij paste in het beeld dat ik van Sil had. Zoals ik in Monique van de Ven vanaf het begin de ideale Lobke zag." As maker van succesvolle series als De Ko peren Tuin en Boerin in Frankrijk had Löwenstein een naam in Nederlands dra ma. Hij weet nog dat hij met de ene camera die hem destijds ter beschikking stond 69 draaidagen maakte op Terschelling. „Steeds tien dagen werken en dan weer drie dagen naar huis. Toen we in januari be- Vlaamse Sil, ben ik op een dag naar het kerkhof van Hoorn gelopen. Daar heb ik hem de graven aangewezen van de Bel gische zeelui die op Terschelling waren aan gespoeld. Ik zei: moet je kijken hoeveel Bel gen hier een rol hebben gespeeld. Bij een stevige borrel met Jan Decleir verdween die avond zijn laatste twijfel." gonnen, was het zó koud dat de vloedlijn be vroor. De ontberingen van de mannen met de reddingsboot waren daarom levens echt." „De argwaan van de eilanders verdween toen ze ons aan het werk zagen. Met dokter Smit, die óók zijn twijfels had over een „Jan zelf ging 's morgens vroeg voor de op namen altijd even met paardenman Aie Doeksen en zijn beesten langs het strand. Even een uurtje jutten. Op die manier kwam hij helemaal in zijn rol. We betrok ken de mensen daar zo veel mogelijk bij de opnamen. Ze speelden rollen, ze hielpen met hun paarden en we gebruikten hun hui zen. Zo werden we onderdeel van de men sen daar." Eigenlijk verging het de tv-ploeg net zoals het schrijver Cor Bruijn jaren daarvoor was vergaan: door één te worden met de Terschellingers lukte het hem in zijn verhalen uit te leggen hoe zij denken. Zo kon hij hun gevoel optekenen over de tegen stelling tussen Oost en West, over hun recht vaardiging voor het jutten en over hun vrij heidsdrang die gelijk opging met een grote saamhorigheid als eilanders-onder-elkaar. Alleen de opnamen van de dramatische red ding van het meisje werd niet op het eiland gemaakt. De haven van Den Oever was daar de meest geschikte plek voor, vond de regisseur. Decorbouwers maakten voor dit doel een houten scheepsboeg die in beeld te pletter kon gaan. Golven water uit brand slangen suggereerden een woeste zee. „Een bus vol figuranten van Terschelling is daar bij toen een hele dag in touw geweest voor 25 gulden per man. Zó betrokken waren ze." Inmiddels is Löwenstein 77 jaar. Met emo tie in zijn stem vertelt hij over het feest waarbij hij zijn pensioen bij de NCRV de. „Er was een hele delegatie vanT ling gekomen om me te bedanken. Ze den hun eigen eilandsvlag mee." Aad Schalkwijk uit West-Terschelling gelde destijds de paarden voor de tel makers. Zij organiseert nu de reünie^ de tv-ploeg en alle figuranten van het aj land. „Het is het waard om erbij stilte staan," vindt ze. „Want de serie heeM betekend voor Terschelling." „De beelden bevorderden het begrip toerist voor het eiland. Het verhaal zet raktereigenschappen van de eilanders vensecht neer dat de band tussen de staander en Terschelling sterker werdi Door Sil weet ook de niet-eilander wat1 achtergrond is van jutten en redden en de gemeenschapszin in een kleine kern. liefde voor het eiland is diep geworteld. Kijk maar naar alle mensen die na een ste bezoek ook graag weer terugkomen- Jan Vrifö

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 22