Schippers wachten even af «!ZC Van der Graaff zoekt ultieme ijlheid lying Y's, Egmonds en bijzonder vinyl 17 'interwandeling rol Gravenpolder "GELICHT Binnenvaart Jaarverslag ziekenhuis transparant Straf wegens verkeersdelicten Politiek over biblioservicebus Nieuwe opleiding Goese Lyceum Kanaal weg Veere opnieuw bestraat Zeeuwse kunst op Realisme 06 zaterdag 21 januari 2006 j,emadag over ionen op of ian het water jddELBURG - Gaan traditio- Je schepen in havens samen 2 »iw>ve woningen erom- „"Daarover gaal de thcrna- Vfonen op en aan het water ghet Platform Maritiem Erf- (dZeeland. platform zet zich in voor be- .."lsi van het Zeeuws maritiem d. Op de themadag, op 28 'an in Koudekerke, komen Ltt 3 [«prekers aan het woord, deputeerde H. van Waveren iCultuur en Ruimtelijke orde- g praat over de plaats van 'oenen woningen in een wa- dke omgeving. K. Olthuis [architectenbureau Waterstu- j vertelt over zijn ervaringen nationaal en internationaal it E(J ivarc rroai m e£ ibureau Rothuizen van Doorn i. fi ^«>,1 in nn lrancon in Westenburger van architec- Hooft gaat in op de kansen in iKgio en F. Veldmeijer van de ndelijke Vereniging tot het joud van het Historisch Be- fevaartuig geeft een toelich- i op een onderzoek uit het orden van het land. it 1 nsluitend is er een paneldis- z2 sic onder leiding van W. holten, directeur van de Stich- J (Cultureel Erfgoed Zeeland. ar ^onen °P en aan ^et »gr zaterdag 28 januari in ho- Westduin te Koudekerke, MO tot 15.30. GRAVENPOLDER - De der- wandeltocht in de serie win- tochten van de Zeeuwse Wan- sportbond, wordt zaterdag januari gehouden in 's Gra- polder. deelnemers, die kunnen kie- voor afstanden van vijf, vijftien en twintig kilome- ,kuimen inschrijven bij sport- iDe Zwake aan de Magnolia- iat. De start is tussen 10.00 uur en het bureau sluit 16.00 uur. Een rustpost is in- icht bij de werk- en leerboer- ijAkkerwinde in Nisse. De iten komen langs de Zwaak- ('eel, die ook in de winter [prachtige aanblik biedt. door Wout Bareman Binnenschippers maak je niet zo maar blij. Dus werd de belangwek kende mededeling vanuit Brussel dat de Europese Commissie de komende jaren vier miljard pompt in de binnenvaart deze week met enige terughoudendheid ontvangen. Eerst zien, dan geloven. Want de schipperij heeft door de jaren heen een stevig wantrouwen tegen de overheid opgebouwd. De schippers zijn al decennia lang gewend steevast aan het kortste eind te trekken. Schippers zijn de boeren van het water; ze hebben altijd wat te klagen, luidt het oordeel van menig walbewoner. Maar de klaagzang van de binnenschippers was tot nu toe vaak terecht. Door de li beralisering van het vervoer over water - in de jaren negentig - sneuvelden dui zenden vooral kleinere schippers in de keiharde concurrentiestrijd op de inmid dels vrije markt. Schippers varen dag en nacht het water dun. En liggen ze even voor de wal, dan moet er strijd worden gevoerd voor behoud van voor zieningen. Dat gebeurde in de jaren ze ventig, tachtig en negentig met opzien barende blokkades van de belangrijkste vaarwegen. Maar waar de havenarbeiders deze week met harde acties voor de gebou wen van het Europees Parlement in Straatsburg de liberalisering van het werk in de havens wisten tegen te hou den, zagen de schippers met vergelijkba re acties geen kans de vrije marktwer king te blokkeren. Logisch, meenden hun voorlieden, want de beroepsgroep, telt - met 11.000 schippers in heel Euro pa - electoraal niet echt mee. Dat van die 11.000 schepen er bijna 5000 in Ne derlandse handen zijn, is niet meer dan een marginaal gegeven. Veel belangrijker is dat_de hele vloot een capaciteit heeft die overeenkomt De mededeling vanuit Brussel dat de Europese Commissie de komende jaren vier miljard pompt in de binnenvaart is deze week met enige terughoudendheid ontvangen door de schippers. foto Peter Nicolai met die van 10.000 treinen en 440.000 vrachtwagens. Omgerekend vindt over water echter niet meer dan 6 procent (400 miljoen ton) van het totale vracht vervoer in Europa plaats. Gezien de ver wachte groei van het vrachtvervoer met 33 procent (tot 2015) is een fikse impuls voor het vervoer per spoor, shortsea en vooral de binnenvaart bittere nood zaak, oordeelt de Europese Commissie. Immers, de wegen slibben dicht en op het water is er nog plek zat. Europees transportcommissaris J. Barrot zei het eerder deze week, bij de presentatie van het actieplan, kort en bondig: „Europa kan zich niet veroorloven om dit poten tieel niet te gebruiken." En dus wordt er nu veel geld gepompt in verbetering van de vaarwegen, het aantrekken van nieuwe ladingstromen, modernisering -van de vloot en innovatie van de oplei dingen. Barrot stelde vast dat de ver snippering in de binnenvaart een goede ontwikkeling van de sector belemmert. Veel kleine schippers krijgen nieuwe in vesteringen niet rond en dat frustreert de modernisering van de vloot. En nieuwkomers hebben het al helemaal moeilijk zich een plaats in de vloot te verwerven. Scheepsbemanningen zijn nauwelijks te krijgen omdat een duide lijk toekomstperspectief ontbreekt en de arbeidsomstandigheden aan boord niet altijd even ideaal zijn. Kortom, een flinke financiële injectie is zeer op z'n plaats. Reacties De reacties uit de vervoerssector zijn af wachtend, soms ietwat terughoudend, maar over het algemeen positief. Voor zitter J. Vogelaar van de afdeling Mid den-Zeeland van Koninklijke Schutte- vaer wist eind vorig jaar, toen hij zijn jaarrede voorbereidde, al dat 'Brussel' mooie dingen uit de hoge hoed zou tove ren. „Het is volgens mij nog nooit ge beurd dat er op dit niveau zoveel aan dacht aan de binnenvaart wordt be steed", zei hij blij. Het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart noemt het actie plan 'een erkenning van het grote be lang van de binnenvaart in het continen tale transport in Europa'. De verladers organisatie EVO noemt de extra steun 'terecht', maar wijst ook direct op de achilleshiel: de mogelijke invoering van tol voor een aantal grotere, internatio nale vaarwegen. Want, oordeelt de Eu ropese Commissie in het actieplan, het moet niet allemaal van één kant komen; de gebruikers zullen moeten gaan mee betalen aan het onderhoud en de moder nisering van de vaarwegen. De EVO vreest dat zo'n gebruikersheffing, net als bij het spoor, zal leiden tot een aan zienlijke stijging van de vervoerstarie- ven. En dat zou het vervoer over water kunnen ontmoedigen. Op binnenschepen, afgemeerd in Zijka naal A in Temeuzen, is hoofdschud dend kennis genomen van die mogelijke tolheffingen. In de stuurhut van één van de schepen bespreken drie schip pers (gemiddeld veertig jaar) de Europe se steun. „Ik moet het nog zien", zegt de jongste. „We zijn al vaker blij gemaakt met een dooie mus. Er zitten vast levens grote adders onder het gras." De oudste, een vijftiger: „Je zult het zien: trekken ze vier miljard uit, maar halen ze het over onze rug met tolgeld terug. Mooie impuls!" Geen blije gezichten dus. VLISSINGEN - Het Ziekenhuis Walcheren in Vlissingen is in een onderzoek van accountantskantoor Ernst Young naar de kwaliteit van jaarverslagen van ziekenhui zen in Nederland, als de op één na beste uit de bus geko men. Het onderzoek was niet gericht op medische presta ties, maar op goed bestuur, toezicht en verantwoording. Er zijn 95 ziekenhuizen beoordeeld aan de hand van 84 criteria. Veertig ziekenhuizen behaalden een voldoende. Het ziekenhuis in Vlissingen scoorde een 8.4 en eindigde daarmee op een tweede plaats achter een opleidingszie kenhuis in Heerlen. Vorig jaar eindigde Ziekenhuis Wal cheren met een 5,2 op de vierentwintigste plaats. MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter A. Gaakeer heeft gisteren een 38-jarige inwoner van Vlissin gen voor het rijden tijdens een ontzegging en zonder rijbe wijs veroordeeld tot zeventig uur werkstraf, zes maanden rijontzegging en 240 euro boete voorwaardelijk. De Vlis- singer werd 6 april vórig jaar in zijn woonplaats aange houden. De man heeft een strafblad met verkeersdelicten. GOES - Het dorpenplatform Goes smeedt het ijzer als het heet is. Er komen verkiezingen aan en de leefbaarheid in de dorpen zou erg gebaat zijn met een biblioservicebus. Tijdens een bijeenkomst op 15 februari in de bibliotheek in Goes, kan niet alleen de bus, met de boeken, een pinau tomaat, een informatiezuil en een opwaardeerautomaat voor het beltegoed, worden bezichtigd, het publiek kan ook vragen stellen aan de politiek. Die politiek is verte genwoordigd in de kandidaten van de verschillende par tijen, die bij vekiezing mede verantwoordelijk worden voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De wet regelt onder meer de voorzieningen op de kleine ker nen. De discussiebijeenkomst begint om 20.00 uur en een uur tevoren kan de bus worden bekeken. GOES - Het Goese Lyceum voor beroepsonderwijs begint in het schoolseizoen 2006/2007 met de nieuwe opleiding meubelmaken en interieurbouw. Daarvoor wordt de be staande opleiding vmbo bouwtechniek uitgebreid. Leer lingen kunnen zich specialiseren in ambachtelijke en crea tieve houtbewerking. Het Goese Lyceum voert de opleiding in omdat het aantal gespecialiseerde interieurbedrijven in Zeeland toeneemt. Volgens de school hebben leerlingen van de toekomstige opleiding dan ook ruimschoots kansen op de regionale ar beidsmarkt. Willen ze verder leren, dan kunnen ze door stromen naar mbo's die hout- en meubileringsopleidingen aanbieden. VEERE - Slechte stukken verdwijnen uit de Kanaalweg westzijde in Veere. De weg wordt vanaf maandag op nieuw bestraat en krijgt een fundering. Tijdens de werk zaamheden is een deel van de Kanaalweg westzijde afge sloten. De parkeerplaatsen zijn niet bereikbaar, de sluis wel. De werkzaamheden duren tot 17 maart. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Een jaar gele den maakte het kunstenaarscol lectief Antistrot een wandschil dering in De Kabinetten van De Vleeshal. Daarbij werd vrijwel elke vierkante centimeter be dekt. De expositie die vandaag begint, zoekt juist het andere ui terste op: overweldigend lege, witte ruimtes waar zelfs de stop contacten zijn weggewerkt. In die sereniteit komen de vijf teke ningen van M.R. van der Graaff geleidelijk tot leven. SEC, luidt de titel de tentoon stelling en dat is niet te veel ge zegd. De eerste van de drie be schikbare ruimtes is zelfs volle dig leeg en dwingt de blik van de bezoekers naar de volgende kamers. De doorkijk laat bij de deuropeningen twee mannelijke figuren - in eikaars verlengde - zien, die ongeveer gespiegeld zijn. Verder zijn de kamers blan co, op drie kleinere tekeningen na. Die tonen, in enkele lijnen, hoeken van een tafel met daar op delen van een snoer en stek kers. Minimale beeldtaal Het is minimale beeldtaal, maar tegelijkertijd meer dan dat. Wie rondloopt, ziet het beeld steeds veranderen. Vanuit een bepaal de positie lijken de horizontaal gearceerde mannen elkaar de hand te schudden. Vanuit weer een andere hoek passen de stek kers vrijwel naadloos in elkaar. Er is een voortdurende wissel werking die, doordat de vijf te- AMSTERDAM - Werk van on der anderen de Middelburgse kunstenaars Dick van Biémen en Janpeter Muilwijk is nog tot en met morgen te zien op Realis me 06, de jaarlijkse grote mani festatie voor figuratieve kunst in de Passengers Terminal Am sterdam. Van Biemen toont nieuwe werk in olieverf rond het thema stille ven. Aansluitend aan de mani festatie, tot en met 19 februari, heeft hij een expositie bij Gale rie Petit in Amsterdam. De manifestatie krijgt in novem ber van dit jaar ook een vervolg in New York, onder de titel New Dutch Realism. keningen nooit allemaal tegelijk zijn te bekijken, ook spannend is. De naam van de kunstenaar doet in eerste instantie geen bel letje rinkelen. Wie het werk ziet, herkent direct de stijl van de bekende Middelburgse teke naar' Markus. Hij wil die voorge schiedenis echter bewust buiten beschouwing laten, zou die ande re naam liefst niet eens ge noemd zien, omdat het gaat om een duidelijk ander spoor bin nen zijn werk. Het publiek moet daar, wat hem betreft, zo onbe vangen mogelijk tegenover kun nen staan. „Ik wilde het allemaal zo licht mogelijk houden, met zo min mogelijk ballast, als iets wat er ineens is", zegt Van der Graaff over de naamsverandering. De tekeningen in De Kabinetten zijn geen cartoons, zoals zijn an dere werk. Ze hebben geen poin te of betekenis. „Er zit weinig re denering in. Het is een heel ijle expositie, ook in betekenis." Van der Graaff gebruikt de teke ningen als instrumenten om de blik van de kijker te sturen. „Ik heb daarbij vooral de lengterich ting gebruikt, in plaats van de afzonderlijke ruimtes. De expo sitie begint daardoor eigenlijk al als je de trap op komt." „Het zijn maar een paar tekenin gen en dat vraagt iets van de be zoeker. Geen intellectuele, maar een lijfelijke inspanning. Je moet voortdurend een plek zoe ken als toeschouwer. Het werk bestaat niet op één manier. Doordat je beweegt, bewegen ook de tekeningen. Als je maar- een stap zet, veranderen ze of verdwijnen ze zelfs, lijken ze niet te bestaan." Ook de lengte van de bezoeker is van invloed. „Ik raad iedereen aan om 1.80 meter te zijn, want zo groot ben ikzelf." De expositie is nog 'lichter', nog ijler uitgevallen dan Van der Graaff had verwacht. „Ik heb 1200 lijnen minder getekend dan ik van plan was. Vooraf was ik heel bang dat ik te weinig had, maar gaandeweg voelde ik dat het juist te veel was." Zeker vandaag bij de opening wordt steeds maar één, of hoog uit twee, bezoeker in de ruimte toegelaten, omdat anders het ef fect van de expositie teniet wordt gedaan. „Het is een een persoonstentoonstelling. Je moet echt even alleen in die ruimte zijn. Als je daarna de trap weer afloopt, dan denk je: wat heb ik nu eigenlijk gezien? Het is iets wat je alleen kunt er varen op het moment dat je er bent." De tekenaar verwacht meer te doen met zijn ruimtelijke teke ningen. „Ik zie hier veel moge lijkheden in. Telkens denk ik, bij elk lijntje dat ik zet: volgen de keer doe ik dit of dat. Het werk is eigenlijk nooit af." Expositie: 'SEC', werk van M R. van der Graaff, t/m 2 april in De Kabinetten van De Vleeshal. Ge opend: di.-zo., 13-17. Officiële ope ning vandaag, 16-18 uur. De expositie 'SEC' vergt volgens kunstenaar M. R. van der Graaff geen intellectuele inspanning van de bezoeker, maar een lijflijke. foto Lex de Meesier »de expositie 2i Silaardiehij 25 jf Rolf Bosboom igeuJ ODELBURG - Toen Henny rpsra 1 ^ten aan gitaarbouwer udelaü ?w'er vertelde dat hij een r bliji os'*'e ia het Zeeuws Archief t waf [^'instrumenten voorbe de, kreeg hij als antwoord: 18 heb ik nog wel een mooi Oplaar voor je.' Het bleek elektrische gitaar te zijn, 'net Gibson-model Flying V, Van Ochten zo'n 25 jaar zelf 'gebouwd en die weer is op- foken. In I ler heeft onlangs een vrijwel ujteli "fek exemplaar gemaakt, be- je voor gitarist David Im- lagiiWk van de Counting *s- Ze zijn de blikvangers de tentoonstelling die sinds lf plii Week in het provinciale ar- ,aakt 's ie zien, als onderdeel ;ldsö J* al langer lopende exposi- Generation, over vijftig l°ngerencultuur in Zee- 1-Het doet me deugd beide hier zo gebroederlijk elkaar te zien hangen", tv*n Ochten. activiteiten als gitaarbou- "e-reperateur deed hij zes- jaar geleden over aan jf' Van Ochten, afkomstig ^-Souburg, is nu volop ac tief als gitaarleraar en leveran cier van gitaaronderdelen, -ac cessoires en -boeken, maar voor al ook als verzamelaar van gita ren, bladmuziek, documentatie over gitaristen en gitaarmuziek, afbeeldingen, bijzonder lp's en andere muziekcuriosa. De collec tie is ondergebracht in het Ne derlands Gitaar- en Drumar chief. Enkele opvallende stukken uit die verzameling zijn bij het Zeeuws Archief te zien. Als aar digheidje heeft Van Ochten daar wat materiaal aan toegevoegd over zijn bekendste gitaarleer ling: Paskal Jakobsen. Het gaat om foto's van het allereerste Blof-optreden - met een vrijwel onherkenbare Jakobsen - en het hoesje van de single 'Liefs uit Londen', waarmee de band lan delijk doorbrak. Daarop heeft de zanger en gitarist geschre ven: Ook jouw verdienste. Be dankt voor het geduld, al ben ik nooit echt een fanatieke leerling „Ik heb hem ongeveer twee jaar lesgegeven", herinnert Van Och ten zich. „Hij deed vooral wat hij wilde. Dat zijn wel de echte muzikanten. Ik had een keer een rechtshandige viersnarige banjo in reperatie. Hij vroeg: wat is dat? Vervolgens begon hij, ter wijl hij toch linkshandig is, erop te spelen en vond meteen een ak koordje, een melodietje. Dat je dat kunt: a la minute, op een in strument dat je niet kent, met een een liedje spelen! Daaruit bleek wel zijn enoi-me talent." Behalve de Flying V's zijn er op de tentoonstelling nog meer mooie gitaren, zoals een akoes tisch exemplaar dat begin jaren zestig door de Nederlandse fa briek Egmond, in Best, is ge bouwd. „Dat bedrijf exporteer de gigantisch veel", weet Van Ochten. „De vraag was zo groot, dat ze regelmatig de hulp inrie pen van meubelfabrikanten in de omgeving. De gitaren werden wel gelakt, maar vaak nog niet droog in de zak gestopt. Als ze aankwamen vielen ze al bijna uit elkaar. Als je geluk had, kon je er nog een paar weken op spe len. Egmond is later ten onder gegaan aan Japan, dat goedkope kopieën van Fenders en Gibsons ging maken." Een andere ge toonde gitaar, een Troubadour, is vermoedelijk ook door Eg mond gemaakt. De expositie omvat verder een mandola, de grote variant van de mandoline, van het Italiaan se merk Silvestri. „Dat is maar heel beperkt geïmporteerd in Ne derland, waardoor je ze hier maar weinig tegenkomt. Ik heb dit exemplaar gekregen van een oude mevrouw, voor een bos bloemen." Er valt ook bijzonder vinyl te be kijken: Clear Tunes (de eerste lp van de Zeeuwse gitarist Gert de Meijer), Dare To Dream van Dreams Die First?, No One On The Side van Chivy en LIVEr Than You'll Ever Be, een zeldza me bootleg van het Berkley-con cert van de Rolling Stones (no vember 1969), die destijds in Ne derland alleen in Middelburg was te bemachtigen. Van Ochten toont verder de al lereerste Nederlandstalige gi taarmethodes, uit eind jaren vijf tig, en enkele andere inmiddels sterk gedateerde gitaar- en mandolineleerboeken, zoals Ik speel gitaar 5 en Teenager Melo dies for Guitar, bestemd voor wie onder meer 'Wooden Heart' en 'Rosalie, Musst Nicht Wei- nen' onder de knie wilde krij gen. Expositie: 'Van mandoline tot elek trische gitaar', stukken uit de col lectie van Henny van Ochten, t/m 11 maart in het Zeeuws Archief, Hofplein 16, Middelburg. Ge opend: ma.-za., 9-17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 17