Schippers wachten even af
«!ZC
Van der Graaff zoekt ultieme ijlheid
lying Y's, Egmonds en bijzonder vinyl
17
'interwandeling
rol Gravenpolder
"GELICHT
Binnenvaart
Jaarverslag ziekenhuis transparant
Straf wegens verkeersdelicten
Politiek over biblioservicebus
Nieuwe opleiding Goese Lyceum
Kanaal weg Veere opnieuw bestraat
Zeeuwse kunst
op Realisme 06
zaterdag 21 januari 2006
j,emadag over
ionen op of
ian het water
jddELBURG - Gaan traditio-
Je schepen in havens samen
2 »iw>ve woningen erom-
„"Daarover gaal de thcrna-
Vfonen op en aan het water
ghet Platform Maritiem Erf-
(dZeeland.
platform zet zich in voor be-
.."lsi van het Zeeuws maritiem
d. Op de themadag, op 28
'an in Koudekerke, komen
Ltt 3 [«prekers aan het woord,
deputeerde H. van Waveren
iCultuur en Ruimtelijke orde-
g praat over de plaats van
'oenen woningen in een wa-
dke omgeving. K. Olthuis
[architectenbureau Waterstu-
j vertelt over zijn ervaringen
nationaal en internationaal
it E(J
ivarc
rroai
m
e£ ibureau Rothuizen van Doorn
i. fi ^«>,1 in nn lrancon in
Westenburger van architec-
Hooft gaat in op de kansen in
iKgio en F. Veldmeijer van de
ndelijke Vereniging tot het
joud van het Historisch Be-
fevaartuig geeft een toelich-
i op een onderzoek uit het
orden van het land.
it 1 nsluitend is er een paneldis-
z2 sic onder leiding van W.
holten, directeur van de Stich-
J (Cultureel Erfgoed Zeeland.
ar ^onen °P en aan ^et
»gr zaterdag 28 januari in ho-
Westduin te Koudekerke,
MO tot 15.30.
GRAVENPOLDER - De der-
wandeltocht in de serie win-
tochten van de Zeeuwse Wan-
sportbond, wordt zaterdag
januari gehouden in 's Gra-
polder.
deelnemers, die kunnen kie-
voor afstanden van vijf,
vijftien en twintig kilome-
,kuimen inschrijven bij sport-
iDe Zwake aan de Magnolia-
iat. De start is tussen 10.00
uur en het bureau sluit
16.00 uur. Een rustpost is in-
icht bij de werk- en leerboer-
ijAkkerwinde in Nisse. De
iten komen langs de Zwaak-
('eel, die ook in de winter
[prachtige aanblik biedt.
door Wout Bareman
Binnenschippers maak je niet zo
maar blij. Dus werd de belangwek
kende mededeling vanuit Brussel dat de
Europese Commissie de komende jaren
vier miljard pompt in de binnenvaart
deze week met enige terughoudendheid
ontvangen. Eerst zien, dan geloven.
Want de schipperij heeft door de jaren
heen een stevig wantrouwen tegen de
overheid opgebouwd. De schippers zijn
al decennia lang gewend steevast aan
het kortste eind te trekken.
Schippers zijn de boeren van het water;
ze hebben altijd wat te klagen, luidt het
oordeel van menig walbewoner. Maar
de klaagzang van de binnenschippers
was tot nu toe vaak terecht. Door de li
beralisering van het vervoer over water
- in de jaren negentig - sneuvelden dui
zenden vooral kleinere schippers in de
keiharde concurrentiestrijd op de inmid
dels vrije markt. Schippers varen dag
en nacht het water dun. En liggen ze
even voor de wal, dan moet er strijd
worden gevoerd voor behoud van voor
zieningen. Dat gebeurde in de jaren ze
ventig, tachtig en negentig met opzien
barende blokkades van de belangrijkste
vaarwegen.
Maar waar de havenarbeiders deze
week met harde acties voor de gebou
wen van het Europees Parlement in
Straatsburg de liberalisering van het
werk in de havens wisten tegen te hou
den, zagen de schippers met vergelijkba
re acties geen kans de vrije marktwer
king te blokkeren. Logisch, meenden
hun voorlieden, want de beroepsgroep,
telt - met 11.000 schippers in heel Euro
pa - electoraal niet echt mee. Dat van
die 11.000 schepen er bijna 5000 in Ne
derlandse handen zijn, is niet meer dan
een marginaal gegeven.
Veel belangrijker is dat_de hele vloot
een capaciteit heeft die overeenkomt
De mededeling vanuit Brussel dat de Europese Commissie de komende jaren vier miljard pompt in de binnenvaart is deze
week met enige terughoudendheid ontvangen door de schippers. foto Peter Nicolai
met die van 10.000 treinen en 440.000
vrachtwagens. Omgerekend vindt over
water echter niet meer dan 6 procent
(400 miljoen ton) van het totale vracht
vervoer in Europa plaats. Gezien de ver
wachte groei van het vrachtvervoer met
33 procent (tot 2015) is een fikse impuls
voor het vervoer per spoor, shortsea en
vooral de binnenvaart bittere nood
zaak, oordeelt de Europese Commissie.
Immers, de wegen slibben dicht en op
het water is er nog plek zat. Europees
transportcommissaris J. Barrot zei het
eerder deze week, bij de presentatie van
het actieplan, kort en bondig: „Europa
kan zich niet veroorloven om dit poten
tieel niet te gebruiken." En dus wordt
er nu veel geld gepompt in verbetering
van de vaarwegen, het aantrekken van
nieuwe ladingstromen, modernisering
-van de vloot en innovatie van de oplei
dingen. Barrot stelde vast dat de ver
snippering in de binnenvaart een goede
ontwikkeling van de sector belemmert.
Veel kleine schippers krijgen nieuwe in
vesteringen niet rond en dat frustreert
de modernisering van de vloot. En
nieuwkomers hebben het al helemaal
moeilijk zich een plaats in de vloot te
verwerven. Scheepsbemanningen zijn
nauwelijks te krijgen omdat een duide
lijk toekomstperspectief ontbreekt en
de arbeidsomstandigheden aan boord
niet altijd even ideaal zijn. Kortom, een
flinke financiële injectie is zeer op z'n
plaats.
Reacties
De reacties uit de vervoerssector zijn af
wachtend, soms ietwat terughoudend,
maar over het algemeen positief. Voor
zitter J. Vogelaar van de afdeling Mid
den-Zeeland van Koninklijke Schutte-
vaer wist eind vorig jaar, toen hij zijn
jaarrede voorbereidde, al dat 'Brussel'
mooie dingen uit de hoge hoed zou tove
ren. „Het is volgens mij nog nooit ge
beurd dat er op dit niveau zoveel aan
dacht aan de binnenvaart wordt be
steed", zei hij blij. Het Centraal Bureau
Rijn- en Binnenvaart noemt het actie
plan 'een erkenning van het grote be
lang van de binnenvaart in het continen
tale transport in Europa'. De verladers
organisatie EVO noemt de extra steun
'terecht', maar wijst ook direct op de
achilleshiel: de mogelijke invoering van
tol voor een aantal grotere, internatio
nale vaarwegen. Want, oordeelt de Eu
ropese Commissie in het actieplan, het
moet niet allemaal van één kant komen;
de gebruikers zullen moeten gaan mee
betalen aan het onderhoud en de moder
nisering van de vaarwegen. De EVO
vreest dat zo'n gebruikersheffing, net
als bij het spoor, zal leiden tot een aan
zienlijke stijging van de vervoerstarie-
ven. En dat zou het vervoer over water
kunnen ontmoedigen.
Op binnenschepen, afgemeerd in Zijka
naal A in Temeuzen, is hoofdschud
dend kennis genomen van die mogelijke
tolheffingen. In de stuurhut van één
van de schepen bespreken drie schip
pers (gemiddeld veertig jaar) de Europe
se steun. „Ik moet het nog zien", zegt de
jongste. „We zijn al vaker blij gemaakt
met een dooie mus. Er zitten vast levens
grote adders onder het gras." De
oudste, een vijftiger: „Je zult het zien:
trekken ze vier miljard uit, maar halen
ze het over onze rug met tolgeld terug.
Mooie impuls!" Geen blije gezichten
dus.
VLISSINGEN - Het Ziekenhuis Walcheren in Vlissingen
is in een onderzoek van accountantskantoor Ernst
Young naar de kwaliteit van jaarverslagen van ziekenhui
zen in Nederland, als de op één na beste uit de bus geko
men. Het onderzoek was niet gericht op medische presta
ties, maar op goed bestuur, toezicht en verantwoording.
Er zijn 95 ziekenhuizen beoordeeld aan de hand van 84
criteria. Veertig ziekenhuizen behaalden een voldoende.
Het ziekenhuis in Vlissingen scoorde een 8.4 en eindigde
daarmee op een tweede plaats achter een opleidingszie
kenhuis in Heerlen. Vorig jaar eindigde Ziekenhuis Wal
cheren met een 5,2 op de vierentwintigste plaats.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter A.
Gaakeer heeft gisteren een 38-jarige inwoner van Vlissin
gen voor het rijden tijdens een ontzegging en zonder rijbe
wijs veroordeeld tot zeventig uur werkstraf, zes maanden
rijontzegging en 240 euro boete voorwaardelijk. De Vlis-
singer werd 6 april vórig jaar in zijn woonplaats aange
houden. De man heeft een strafblad met verkeersdelicten.
GOES - Het dorpenplatform Goes smeedt het ijzer als het
heet is. Er komen verkiezingen aan en de leefbaarheid in
de dorpen zou erg gebaat zijn met een biblioservicebus.
Tijdens een bijeenkomst op 15 februari in de bibliotheek
in Goes, kan niet alleen de bus, met de boeken, een pinau
tomaat, een informatiezuil en een opwaardeerautomaat
voor het beltegoed, worden bezichtigd, het publiek kan
ook vragen stellen aan de politiek. Die politiek is verte
genwoordigd in de kandidaten van de verschillende par
tijen, die bij vekiezing mede verantwoordelijk worden
voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De
wet regelt onder meer de voorzieningen op de kleine ker
nen. De discussiebijeenkomst begint om 20.00 uur en een
uur tevoren kan de bus worden bekeken.
GOES - Het Goese Lyceum voor beroepsonderwijs begint
in het schoolseizoen 2006/2007 met de nieuwe opleiding
meubelmaken en interieurbouw. Daarvoor wordt de be
staande opleiding vmbo bouwtechniek uitgebreid. Leer
lingen kunnen zich specialiseren in ambachtelijke en crea
tieve houtbewerking.
Het Goese Lyceum voert de opleiding in omdat het aantal
gespecialiseerde interieurbedrijven in Zeeland toeneemt.
Volgens de school hebben leerlingen van de toekomstige
opleiding dan ook ruimschoots kansen op de regionale ar
beidsmarkt. Willen ze verder leren, dan kunnen ze door
stromen naar mbo's die hout- en meubileringsopleidingen
aanbieden.
VEERE - Slechte stukken verdwijnen uit de Kanaalweg
westzijde in Veere. De weg wordt vanaf maandag op
nieuw bestraat en krijgt een fundering. Tijdens de werk
zaamheden is een deel van de Kanaalweg westzijde afge
sloten. De parkeerplaatsen zijn niet bereikbaar, de sluis
wel. De werkzaamheden duren tot 17 maart.
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - Een jaar gele
den maakte het kunstenaarscol
lectief Antistrot een wandschil
dering in De Kabinetten van De
Vleeshal. Daarbij werd vrijwel
elke vierkante centimeter be
dekt. De expositie die vandaag
begint, zoekt juist het andere ui
terste op: overweldigend lege,
witte ruimtes waar zelfs de stop
contacten zijn weggewerkt. In
die sereniteit komen de vijf teke
ningen van M.R. van der Graaff
geleidelijk tot leven.
SEC, luidt de titel de tentoon
stelling en dat is niet te veel ge
zegd. De eerste van de drie be
schikbare ruimtes is zelfs volle
dig leeg en dwingt de blik van
de bezoekers naar de volgende
kamers. De doorkijk laat bij de
deuropeningen twee mannelijke
figuren - in eikaars verlengde -
zien, die ongeveer gespiegeld
zijn. Verder zijn de kamers blan
co, op drie kleinere tekeningen
na. Die tonen, in enkele lijnen,
hoeken van een tafel met daar
op delen van een snoer en stek
kers.
Minimale beeldtaal
Het is minimale beeldtaal, maar
tegelijkertijd meer dan dat. Wie
rondloopt, ziet het beeld steeds
veranderen. Vanuit een bepaal
de positie lijken de horizontaal
gearceerde mannen elkaar de
hand te schudden. Vanuit weer
een andere hoek passen de stek
kers vrijwel naadloos in elkaar.
Er is een voortdurende wissel
werking die, doordat de vijf te-
AMSTERDAM - Werk van on
der anderen de Middelburgse
kunstenaars Dick van Biémen
en Janpeter Muilwijk is nog tot
en met morgen te zien op Realis
me 06, de jaarlijkse grote mani
festatie voor figuratieve kunst
in de Passengers Terminal Am
sterdam.
Van Biemen toont nieuwe werk
in olieverf rond het thema stille
ven. Aansluitend aan de mani
festatie, tot en met 19 februari,
heeft hij een expositie bij Gale
rie Petit in Amsterdam.
De manifestatie krijgt in novem
ber van dit jaar ook een vervolg
in New York, onder de titel New
Dutch Realism.
keningen nooit allemaal tegelijk
zijn te bekijken, ook spannend
is.
De naam van de kunstenaar
doet in eerste instantie geen bel
letje rinkelen. Wie het werk
ziet, herkent direct de stijl van
de bekende Middelburgse teke
naar' Markus. Hij wil die voorge
schiedenis echter bewust buiten
beschouwing laten, zou die ande
re naam liefst niet eens ge
noemd zien, omdat het gaat om
een duidelijk ander spoor bin
nen zijn werk. Het publiek moet
daar, wat hem betreft, zo onbe
vangen mogelijk tegenover kun
nen staan.
„Ik wilde het allemaal zo licht
mogelijk houden, met zo min
mogelijk ballast, als iets wat er
ineens is", zegt Van der Graaff
over de naamsverandering. De
tekeningen in De Kabinetten
zijn geen cartoons, zoals zijn an
dere werk. Ze hebben geen poin
te of betekenis. „Er zit weinig re
denering in. Het is een heel ijle
expositie, ook in betekenis."
Van der Graaff gebruikt de teke
ningen als instrumenten om de
blik van de kijker te sturen. „Ik
heb daarbij vooral de lengterich
ting gebruikt, in plaats van de
afzonderlijke ruimtes. De expo
sitie begint daardoor eigenlijk
al als je de trap op komt."
„Het zijn maar een paar tekenin
gen en dat vraagt iets van de be
zoeker. Geen intellectuele, maar
een lijfelijke inspanning. Je
moet voortdurend een plek zoe
ken als toeschouwer. Het werk
bestaat niet op één manier.
Doordat je beweegt, bewegen
ook de tekeningen. Als je maar-
een stap zet, veranderen ze of
verdwijnen ze zelfs, lijken ze
niet te bestaan." Ook de lengte
van de bezoeker is van invloed.
„Ik raad iedereen aan om 1.80
meter te zijn, want zo groot ben
ikzelf."
De expositie is nog 'lichter', nog
ijler uitgevallen dan Van der
Graaff had verwacht. „Ik heb
1200 lijnen minder getekend
dan ik van plan was. Vooraf was
ik heel bang dat ik te weinig
had, maar gaandeweg voelde ik
dat het juist te veel was."
Zeker vandaag bij de opening
wordt steeds maar één, of hoog
uit twee, bezoeker in de ruimte
toegelaten, omdat anders het ef
fect van de expositie teniet
wordt gedaan. „Het is een een
persoonstentoonstelling. Je
moet echt even alleen in die
ruimte zijn. Als je daarna de
trap weer afloopt, dan denk je:
wat heb ik nu eigenlijk gezien?
Het is iets wat je alleen kunt er
varen op het moment dat je er
bent."
De tekenaar verwacht meer te
doen met zijn ruimtelijke teke
ningen. „Ik zie hier veel moge
lijkheden in. Telkens denk ik,
bij elk lijntje dat ik zet: volgen
de keer doe ik dit of dat. Het
werk is eigenlijk nooit af."
Expositie: 'SEC', werk van M R.
van der Graaff, t/m 2 april in De
Kabinetten van De Vleeshal. Ge
opend: di.-zo., 13-17. Officiële ope
ning vandaag, 16-18 uur.
De expositie 'SEC' vergt volgens kunstenaar M. R. van der Graaff geen intellectuele inspanning van de
bezoeker, maar een lijflijke. foto Lex de Meesier
»de expositie
2i Silaardiehij 25
jf Rolf Bosboom
igeuJ ODELBURG - Toen Henny
rpsra 1 ^ten aan gitaarbouwer
udelaü ?w'er vertelde dat hij een
r bliji os'*'e ia het Zeeuws Archief
t waf [^'instrumenten voorbe
de, kreeg hij als antwoord:
18 heb ik nog wel een mooi
Oplaar voor je.' Het bleek
elektrische gitaar te zijn,
'net Gibson-model Flying V,
Van Ochten zo'n 25 jaar zelf
'gebouwd en die weer is op-
foken.
In I ler heeft onlangs een vrijwel
ujteli "fek exemplaar gemaakt, be-
je voor gitarist David Im-
lagiiWk van de Counting
*s- Ze zijn de blikvangers
de tentoonstelling die sinds
lf plii Week in het provinciale ar-
,aakt 's ie zien, als onderdeel
;ldsö J* al langer lopende exposi-
Generation, over vijftig
l°ngerencultuur in Zee-
1-Het doet me deugd beide
hier zo gebroederlijk
elkaar te zien hangen",
tv*n Ochten.
activiteiten als gitaarbou-
"e-reperateur deed hij zes-
jaar geleden over aan
jf' Van Ochten, afkomstig
^-Souburg, is nu volop ac
tief als gitaarleraar en leveran
cier van gitaaronderdelen, -ac
cessoires en -boeken, maar voor
al ook als verzamelaar van gita
ren, bladmuziek, documentatie
over gitaristen en gitaarmuziek,
afbeeldingen, bijzonder lp's en
andere muziekcuriosa. De collec
tie is ondergebracht in het Ne
derlands Gitaar- en Drumar
chief.
Enkele opvallende stukken uit
die verzameling zijn bij het
Zeeuws Archief te zien. Als aar
digheidje heeft Van Ochten daar
wat materiaal aan toegevoegd
over zijn bekendste gitaarleer
ling: Paskal Jakobsen. Het gaat
om foto's van het allereerste
Blof-optreden - met een vrijwel
onherkenbare Jakobsen - en het
hoesje van de single 'Liefs uit
Londen', waarmee de band lan
delijk doorbrak. Daarop heeft
de zanger en gitarist geschre
ven: Ook jouw verdienste. Be
dankt voor het geduld, al ben ik
nooit echt een fanatieke leerling
„Ik heb hem ongeveer twee jaar
lesgegeven", herinnert Van Och
ten zich. „Hij deed vooral wat
hij wilde. Dat zijn wel de echte
muzikanten. Ik had een keer een
rechtshandige viersnarige banjo
in reperatie. Hij vroeg: wat is
dat? Vervolgens begon hij, ter
wijl hij toch linkshandig is, erop
te spelen en vond meteen een ak
koordje, een melodietje. Dat je
dat kunt: a la minute, op een in
strument dat je niet kent, met
een een liedje spelen! Daaruit
bleek wel zijn enoi-me talent."
Behalve de Flying V's zijn er op
de tentoonstelling nog meer
mooie gitaren, zoals een akoes
tisch exemplaar dat begin jaren
zestig door de Nederlandse fa
briek Egmond, in Best, is ge
bouwd. „Dat bedrijf exporteer
de gigantisch veel", weet Van
Ochten. „De vraag was zo groot,
dat ze regelmatig de hulp inrie
pen van meubelfabrikanten in
de omgeving. De gitaren werden
wel gelakt, maar vaak nog niet
droog in de zak gestopt. Als ze
aankwamen vielen ze al bijna
uit elkaar. Als je geluk had, kon
je er nog een paar weken op spe
len. Egmond is later ten onder
gegaan aan Japan, dat goedkope
kopieën van Fenders en Gibsons
ging maken." Een andere ge
toonde gitaar, een Troubadour,
is vermoedelijk ook door Eg
mond gemaakt.
De expositie omvat verder een
mandola, de grote variant van
de mandoline, van het Italiaan
se merk Silvestri. „Dat is maar
heel beperkt geïmporteerd in Ne
derland, waardoor je ze hier
maar weinig tegenkomt. Ik heb
dit exemplaar gekregen van een
oude mevrouw, voor een bos
bloemen."
Er valt ook bijzonder vinyl te be
kijken: Clear Tunes (de eerste lp
van de Zeeuwse gitarist Gert de
Meijer), Dare To Dream van
Dreams Die First?, No One On
The Side van Chivy en LIVEr
Than You'll Ever Be, een zeldza
me bootleg van het Berkley-con
cert van de Rolling Stones (no
vember 1969), die destijds in Ne
derland alleen in Middelburg
was te bemachtigen.
Van Ochten toont verder de al
lereerste Nederlandstalige gi
taarmethodes, uit eind jaren vijf
tig, en enkele andere inmiddels
sterk gedateerde gitaar- en
mandolineleerboeken, zoals Ik
speel gitaar 5 en Teenager Melo
dies for Guitar, bestemd voor
wie onder meer 'Wooden Heart'
en 'Rosalie, Musst Nicht Wei-
nen' onder de knie wilde krij
gen.
Expositie: 'Van mandoline tot elek
trische gitaar', stukken uit de col
lectie van Henny van Ochten, t/m
11 maart in het Zeeuws Archief,
Hofplein 16, Middelburg. Ge
opend: ma.-za., 9-17 uur.